KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKKO SM 2015 3. ALKUERÄ

8364. Ristikko SM 2015 3. Alkuerä

Joutilas23.3.2015 klo 13:46
Kylläpä oli SM 2015-tiimi tehnyt erinomaista työtä. Herkullisia "koukkuja" oli vaikka kuinka monta. Vaikeutta löytyi minulle ihan maksimaalisesti. Vajavaisen yleissivistykseni vuoksi jouduin muutamassa kohtaa turvautumaan tähän sähköiseen rakkineeseen,millä tätäkin kirjoittelen. Kiitokset tekijöille ja paljon tsemiä kisailijoille ja muille ratkojille!
2. Joutilas23.3.2015 klo 14:36
Lisäyksenä edelliseen: ainakin yksi duaali löytyy ristikosta.
3. Portteri23.3.2015 klo 16:12
Sieltähän se nimi löyty. 3. alkuerää nopeasti tos vilasin niin löysin varteenotettavia vastauksia vihjeisiin toivottavasti on oikeita :) Millon se sanasepon näytelehti ilmestyy oottelen jo kovasti
4. Auku23.3.2015 klo 16:54
Olipa mahtava ristikko! Vihjeet maanmainioita ja vaikeutta meikäläiselle ihan riittämiin. Iltapäivä vierähti tosi rattoisasti.
5. Rampe23.3.2015 klo 17:03
Vaikeutta kyllä riitti. Vielä on tarkastettavaa ennen kuin uskallan postiin laittaa Puuttuupa pari sanaakin ristikympin tienoilta.
Mutta eiköhän tämäkin valmistu, onhan tässä viikko aikaa.
6. Tuomo23.3.2015 klo 17:28
Portteri,

Sanaseppo-lehti pyörii parhaillaan koneessa ja saapuvat perille vielä tämän kuun puolella (jos ei yllätyksiä satu). Kun näytenumero saapuu, kannattaa saman tien liittyä jäseneksi, liittymis- ja maksuohjeet lehdessä tai sanaseppojen nettisivuilla. Jäsenmaksu ei päätä huimaa. Tulee sitten niitä lehtiä jatkossakin, ettei tarvitse odottaa kahta vuotta kisoja ja seuraavaa ilmaiskappaletta :)
7. Portteri23.3.2015 klo 17:39
On vähän sellanen eläkeläiskerho kun itellä tuota ikää 31v :P Mistäs saatas meitä nuoria ratkojia messiiin ja matkaan :D Toisaalt ristikoissahan ei ole tuota ikäkuiluja sinänsä :)
8. Rampe23.3.2015 klo 18:21
Se on täytetty!
Olipahan muutama sellainen vihje/ratkaisu, että onneksi en ollut autolla liikenteessä kun merkitys valkeni. Kolahti päähän kuin pesäpallomailasta!
9. iso S23.3.2015 klo 18:45
Mailaniskua peläten en uskalla tällä viikolla rattiin ollenkaan. Ainakin kolmen vihjeen yhteys oletettuun ratkaisusanaansa on kaukana ymmärryksen näköpiiristä. Sitä se mun uneni tiesi että tämä saattoi olla minulle liian vaikea.

Ensimmäisestä toiseen ratkaisuaika kolminkertaistui, toisesta kolmanteen kuusinkertaistui. Itse olen ilmeisesti edelliseen kisaan verrattuna vähintäänkin yksinkertaistunut.
10. Tuomas L.23.3.2015 klo 19:47
Täällä ollaan valmiita. Aikamoista kieroilua oli, ja edellisen tapaan tämäkin sai vanhan mestarin käyttämään Googlea turhaan. Juuri äsken valkeni se viimeinenkin vihje.

Aikamoisia kierouksia tästä löytyi, mutta vaikeampiakin kolmoseriä on mielestäni ollut. Toivon mukaan satakunta saadaan seulottua ilman aikavertailuja.

Yksi duaalipiilo on tosiaan ihan ilmeinen.
11. mor23.3.2015 klo 19:59
Suurkiitos Team Katalinille (Katalimmalle?). Toinen toistaan yllättävämpiä jippoja, jotka veivät ajatukset aivan muualle.

Samaa mieltä Tuomaksen kanssa siitä, että vaikeampiakin kolmoseriä on ollut. Väliäkö hällä, loistava oli tämäkin!
12. TAM23.3.2015 klo 20:27
Melkein 5 tuntia! Sillä ei jatkoon mennä.
13. Lars23.3.2015 klo 21:04
Juu, ei toiveitakaan saada edes täyteen, muutama varovasti tehty sana vasta, toisaalta meinaa toi räkätauti iskeä niin mikään ei nyt tunnu mukavalta. Nimi oli kyllä listassa mutta lähettämättä jää.....
14. O23.3.2015 klo 21:19
Tämä päivä oli varattu tähän todellakin vaikean ja nautittavan ristikon täyttämistä varten.

Loistoristikko Team Katalin ja siitä KIITOS!
15. iso S23.3.2015 klo 21:55
Viiden minuutin lisäkeskittyminen niihin itseäni äimistyttäneisiin vihjeisiin riitti. Nyt olen valmis auton rattiin.

Ratkaisun varrella pyrki epätoivo valtaamaan alaa. Hain keskittymisrauhaa (vaimolla oli töllön ääni melko lujalla) ja virka-apua koneen ääreltä. Yleensä sorrun netin ääreen vasta viime hädässä ja tarkistusmielessä, mutta nyt käytin Googlea ja Ristikkorenkiä myös ristikon edistämiseen. Katalinin häpeäksi on sanottava, että tällä kertaa dopingista todella oli jonkin verran apua. Katalinin kunniaksi joudun tunnustamaan, että ne ihmetyksen aiheet joudun ottamaan ihan omaan piikkiini, ne piti vain tajuta. Tiedon tarve oli niissä minimaalinen ja täysin yleistiedon piiriin hyväksyttävä. Lopputuomiona täydet pisteet tiimille ja "pääsitpä maaliin, reppana" minulle.

Vaikeudesta olen todisteiden puuttuessa sitä mieltä, että visaisten ristikoiden määrä, laatu ja "hyvänlaatuinen" vaikeustaso on SM-kisan nykyhistorian kestäessä kasvanut. Tiukemman harjoitusmateriaalin myötä visaisten ratkojien osaamistaso alkaa alan terävimmällä kärjellä olla tasolla "kun mikään ei riitä". Oman epäluotettavan muistikuvani mukaan en luullakseni ole koskaan ennen käyttänyt kolmoseen niin paljon aikaa kuin nyt.

Ukkini mukaan kiinan kieli on helppoa ja loogista. Tam on puu, tamtam kaksi puuta ja tamtaratamtam metsä. En uskonut sitä silloin 1960-luvullakaan mutta uskon, että yksi TAM on jatkossa, jos ei ole virheitä. Niin paljon tämän oikein ratkovia ajan valehtelijoita ei ole vielä valmistettu etteikö viisi tuntia riittäisi jatkoon. Olen hämmästyksellä päähän lyöty jos kovin monta joudutan ajan perusteella karsimaan. Huomattakoon että moni oikein ratkova tulee taas tyytymään kunniamainintaan ja ruksaa "en halua välieriin".

Siitäpä tuli mieleen: ohjeissa oli taas viilaamisen varaa. "Täytä ehdottomasti myös alin kohta, jossa kysytään ratkonta-aikaa ja halua/mahdollisuutta tulla välieriin." Osallistumishalun ruksausruudut kyllä ovat alinna, mutta ratkonta-ajan paikka tuon ohjerivin yläpuolella.

Hermoilukeskuksen orsilla tavataan, toivottavasti.
16. Marco Poloinen23.3.2015 klo 22:53
Olin jo joku aika sitten aikeissa kommentoida TAMin toteamusta, mutta onneksi maltoin mieleni. isoS:n kirjoituksesta löytyy kaikki, mitä itsekin aioin arvella.

Ei tämä varmaan kaikien aikojen vaativin ollut, mutta (mutulla) vaikeampi kuin viimekertainen. Mulla ainakin meni muistinvaraisesti arvioituna puoli tuntia kauemmin, mikä ei sinänsä todista aukottomasti vaikeudesta mitään, sen verran kunto ja tankkauksen onnistuminen vaihtelevat. Huonomuistiselle hieman aiemmista runsastunut tietovihjemäärä rakensi muutamia mäentinturoita, joissa pitopohja lipsui. Muutenhan teos oli ahaiden puolesta parhaiden perinteiden mukaisesti sokerisuolattu ja ylöspanoltaan selkeä.

"Aikansa valehtelijoista" en osaa sanoa mitään, mutta ihastelunsekaisella ihmetyksellä seurailen näitä yhdentoista minuutin (2. erä) ratkojia. Itse en saisi edes valmiista kopioitua tuohon aikaan...
17. matts24.3.2015 klo 00:06
Taitaa siellä olla enemmän kuin yksi duaalikohta, ettei olis triaalikin. Kaksi sanaa odottaa valaistumista, että miten ne vihjeistään päätellään (ja voihan olla virhekin - toisessa?). Kyllä tämä joka kulmallaan töitä teetti vaikka joissain kohdissa täyttö rullasikin ihan jouhevasti.
18. Emma24.3.2015 klo 10:01
Ei niin paha, kuin pelkäsin. Oikein kiva ristikko - ratkomaan pääsin vasta yöllä, kun oli päivällä kaikenlaista muuta (vieraita ja saunavuoro) - mutta yöaika onkin mulle sopiva, rauhallinen työaika.

SM 2015 -tiimille "kymmenen pistettä ja papukaijamerkki"!
19. Tuomas L.24.3.2015 klo 12:34
Jokainen, joka on osannut kolmannen alkueräristikon ratkaista, on periaatteessa ansainnut välieräpaikan. Käytännön syistä osallistujamäärä täytyy kuitenkin rajata noin sataan. (Vaikka siis joku valehtelisi aikansa, täysin ansioitta hänkään ei välieriin mene; tällä en kuitenkaan tarkoita, että ajan valehteleminen olisi reilua tai mukavaa.)

Monena vuonna on käynyt niin, ettei aikakarsintaa ole tarvinnut lainkaan suorittaa, koska noin sata semifinalistia on saatu kokoon muutenkin. Jos oikein ratkaisseita välieriin halukkaita on vain muutama yli sadan, ei noin pienestä määrästä ryhdytä karsimaan. Ei siis kannata murehtia aikaa kovin paljon; vaikka ristikon täyttö veisi koko viikon, se kannattaa ilman muuta lähettää.

Viikossa on minuutteja 10 080. Kisaristikon ratkomiseen on aikaa hieman yli viikko, eli maanantaiaamusta seuraavan viikon maanantai-iltaan. Voitaisiin siis sanoa, että teoriassa pisin mahdollinen ratkaisuaika on jonkin verran alle 11 000 minuuttia - mikä siis edellyttäisi, että ristikkoa ratkotaan tauotta vuorokaudet ympäri. Käytännössä tietenkin maksimiaika on paljon pienempi, mutta luku antaa kuitenkin näyttöä siitä, että vajaan 300 minuutin ratkonta-aika ei ole todellakaan huono suoritus. Sen tiedän, että 1000 minuutin ajalla on menty välieriin.

Sinänsä olisi ehkä kuitenkin parempi, ettei aikoja kerrottaisi täällä tässä vaiheessa; niiden ilmoittaminen voi antaa epärehellisille kisaajille mahdollisuuden taktikoimiseen.
20. qwertsu24.3.2015 klo 15:23
Onkohan kenellekään juolahtanut mieleen antaa vinkkejä ratkojat.netin kautta.
Epärehellisyyttä on esiintynyt kilpailuissa kautta aikojen
Ratkoessani vuosia sitten kilpailuristikkoa pubissa, tuli pöytääni istumaan eräs, joka kertoi vuokilan edellisessä kisassa soittaneen hänelle. Pyysi häntä välieriin, tuosta vain kaverin kauppaa, vaikka kundi ei ollut osallistunut alkueriin. Oli kuulemma liian vähän alkueristä jatkoon päässeitä.
21. Ultsi24.3.2015 klo 15:28
Valmiiksi tuli, toivottavasti myös oikein. Olen yrittänyt etsiä tietoa siitä, milloin mahdollisesti voin hakea nimeäni lehdestä. Eli milloin kolmannen alkuerän tulokset julkaistaan? Meneekö se sille samalle viikolle, jonka lopulla on välierät? Näin kauempaa kuin pääkaupunkiseudulta lähtevänä olisi mukava järjestellä matkaa ja yösijaa jo vähän aiemmin. Siis mikäli mitään matkaa tulee.....
22. iso S24.3.2015 klo 16:26
Ultsi, aiheellinen kysymys, johon ei anneta vastausta kisan nettisivulla
_http://www.sanasepot.fi/index.php/tapahtumat/ratk onnan-sm-kisa-2015/

Välierät ovat lauantaina 18.4. ja koska maanantai tuntuu olevan alkuerien perusteella kisan julkistus- ja tulospäivä, voisi veikata että maanantaina 13.4. olisi kolmannen erän tulokset Iltiksessä. Eiköhän Eki vahvista tai kumoa arvaukseni. Ainakin ennen on muistaakseni lähetetty tieto välieriin kelpuutetuille etanapostissa, mutta sekin tulee vasta välierien alusviikolla.

Viitaten edellä olevaan Tuomas L:n kirjoitukseen ja omaan arviooni (ken siihen luottaa, voi olla hyvä ehdokas Brooklynin sillan seuraavaksi ostajaksi): jos ristikko on tänään lähetyskunnossa ja on sellainen hytinä että se on oikein, voi aika luottavaisin mielin alkaa pakata hammasharjaa ja muita varusteita. Jos kutsua ei kilahda, voi ottaa äkkilähdön vaikka Timbuktuun. Laukkuhan on jo pakattu.
23. Eki24.3.2015 klo 16:45
Oikeat päivät isolla Ässällä.
24. jatkossa olin,mutten enää24.3.2015 klo 17:53
Ristikko in suorastaan murhaava niille henkilöille, jotka edes vielä haluaisivat olla mukana vaikka ajalla. Vuokila ei nyt ymmärrä, mitä normaalit ratkojat haluavat. Tästä ei hyödy kukaan ja eipä kannata enää sanarisin ristikkoihin vastata, koska rahaa menee, muttei......mitään muuta. HÄPEÄ VUOKKILA.
25. Jaska24.3.2015 klo 18:11
Minusta on raaria, että meitä epänormaalejakin kohtuudella muistetaan.
26. Lars24.3.2015 klo 18:37
Viikkoa on vielä jäljellä ;) Viimeksikin meni ihan kalkkiviivoille että sain lähetettyä. Oli kuitenkin pari kirjainta väärin että ei mahdollisuutta saada nimeä lehteen. On se kumma kun sen vierestä on tunninkin pois ja tulee takas niin jopas joku kirjain taas löytää paikkansa tai kumi käy ja vaihtoehtoa kehiin....Yritän ainakin....
27. iso S24.3.2015 klo 19:07
Jatkossa ollut ei nyt ymmärrä, että tässä on kyseessä viimeinen karsinta SM-kisan lopputapahtumaan. On tarkoituskin seuloa esiin ne huippuratkojat jotka pysyvät kyydissä silloin kun normaalit ratkojat putoavat kärryiltä. Heille eilisessä lehdessä oli ihan eri ristikot. Kaikki eivät voi olla huippuja joka alalla.

Kyllä minäkin niin paljon kärsiä saan. Haluaisin osallistua maratonjuoksun SM-kisaan mutta ei sellaista jaksa normaali ihminen kun ne järjestetään aina niin pitkillä matkoilla. Kuka siitäkin hyötyy, kansantaloudellista tappiota on se kun ihmiset ovat niin kauan pois järkevistä hommista. Parin sadan metrin maratonille voisin lähteä, mutta vain jos liika vauhdinpito kiellettäisiin ja juostaisiin oikein ajan kanssa. Ainakaan Sanarisin järjestämiin maratonjuoksuihin en silti lähtisi, kun menisi rahaa ja Vuokilaa hävettäisi katsoa sitä.
28. Rampe24.3.2015 klo 19:09
Nimimerkki jatkossa olin.., ketä ovat henkilöt jotka "edes vielä haluaisivat olla mukana vaikka ajalla" ?
Voi olla että Vuokila ei nyt ymmärrä. Minä en ainakaan.
29. O24.3.2015 klo 19:17
iso S.
Kahteen viimeiseen lauseeseesi sen verran, että en minäkään lähtisi ja samasta syystä! :)
30. Postitalon latari24.3.2015 klo 20:16
Nimimerkille jatkossa olin mutten enää... voi vaan sanoa, että ratkaisee tämän 3. alkuerän ristikon oikein ja lähettää sen niin on jatkossa! Mitä kummallista siinä nyt oikein on? (Jos kysymys on siitä ettei siihen pysty niin miksi pitäisi olla jatkossa?)
31. Matti24.3.2015 klo 20:44
Hepitänpä minäkin, ja yhdyn team Katalinia kiittävien kuoroon.
32. Marco Poloinen24.3.2015 klo 20:56
Ko. Vuokilaa mm. ymmärtämättömyydestä moittivan nimimerkin kirjoitukseen näyttää sisältyvän myös perustavaa laatua oleva väärinkäsitys, joka ansaitsee tulla korjatuksi. Tässä säikeessä kommentoitavana olevan SM-kisan järjestäjinä ovat Sanasepot ja Ilta-Sanomat, ei Sanaris. Vuokila on nimenomaan Sanaseppojen edustajana niin laadintatiimissä kuin kilpailun tuomaristossakin. Toistaiseksi ei ko. tehtävien hoidossa ole ilmennyt mitään hävettävää.

Sanaris tarjoaa kyllä tämän esiintymisympäristön, jossa myös rajoittuneesti asioista perillä olevien - tai muuten vaan pahantahtoisten - on mahdollista morkata milloin ketäkin.
33. Auroran pappa25.3.2015 klo 10:25
Tuntuu vähän kohtuuttomalta ratkoa yksin tällaista ristikkoa kansakoulupohja koulutuksella , jota on ollut laatimassa viisi nerokasta "kirjanoppineita" joukossa.

Mutta yli 50 vuoden kokemus ja ajan tasalla pysyminen näissä ratkonta asioissa on
ehkä antanut rutiinia, että kyllä se siitä täyttyi.

Pitäisi olla eri sarja yli 70 vuotiaille.? !

Hyviä "knoppeja" ja yleensäkin oivalluksia oli vihjeissä.
34. Rampe25.3.2015 klo 10:31
Auroran pappa, mikäli oikein arvaan ristikkoharrastajien keski-iän, sarjoja tulisi kaksi:
-yli 70
-vähän alle
Onnittelut täyttymisestä!
35. iso S25.3.2015 klo 10:54
Kyllä kolmas sarja tarvitaan, voittajasuosikkien sarja. Siihen pääsemiseksi on suotavaa olla paljon alle 70 ja etunimi mielellään Juha, mutta saa olla myös (aakkosjärjestyksessä) Riitta, Seppo tai Tuomas. Muutama muukin hyväksytään tähän pienimpään sarjaan. Kaikki pätevät ehdokkaat eivät tule näin äkkiseltään tällaiseen vähän alle -mieleen.

Muuten olen sitä mieltä että ristikoissa yleensä ja tässä 3. alkuerässä erityisesti oli häviävän vähän sellaista tietoa jota opetetaan muualla kuin elämänkoulussa. Ratkomisen osaamista tai osaamattomuutta ei voi perustella koulutuksen määrällä. Se on yksilöstä kiinni ja opiskelun määrään vaikuttaa moni muukin asia kuin järkikulta.
36. Hermanni25.3.2015 klo 12:17
Hyvä pala kaiken kaikkiaan! Tasoero kakkoskierrokseen selvä, kuten pitääkin.
37. Meester_Henk25.3.2015 klo 12:43
Aika ihmeellistä narinaa vaikeudesta. Jokainen tekee kykyjensä mukaan ja sillä siisti. Ei sadan metrin juoksussakaan avoimella SM-tasolla ole mitään tasoituksia. En ymmärrä, mitä oikein haetaan?

Meester_Henk (pari sanaa auki, mutta en valita). Upea ristikko!

P.S. Ei kai kenenkään ole pakko osallistua tai edes yrittää? Jos tähän kohtaan eivät rahkeet syystä tai toisesta riitä, niin kannattaa vaihtaa lajia, jos ambitiot ovat niin korkealla.
38. Lars25.3.2015 klo 13:03
Oliskohan 50 % "varmoja", 25% epävarmoja ja 25% tyhjää. Paremmin kuin ensisilmäyksellä arvelin saavani. Jatkuu....
39. Miä25.3.2015 klo 13:21
Ratkaistu on ja vaikka aikaa menikin, niin olihan tällainen hauskempi kuin läpikirjoitusristikot! Eli opetus; vaikka ensin tuntuu mahdottomalta niin sitkeästi vain miettii ja AHAAA! Ja kylläpä tuntuu hyvältä kun ymmärtää että mitä tässä oikein haettiin.
Dementiaa torjuttu ristikollisen verran :)
40. HM25.3.2015 klo 23:20
Viimeksi meni reippaasti yli hilseen suuri osa, nyt sain loppuun. En kuitenkaan ole ikinä käyttänyt googlea ISn koviksissa niin paljon kuin nyt, niin ratkonnan edistämiseen kuin tarkistamiseen, kuten edellä joku jo totesi. Oli mukava ristikko kyllä, kun oivalluksia vähitellen tuli. Ja nimenomaan vähitellen...
41. Portteri26.3.2015 klo 00:01
Se olis nyt puolivälin krouvi, on kyl nautittavaa sanastoa kerta kaikkiaan :) Koen onnistuneeni jo nyt, vaikka enempää en saisikaan tehtyä. Alku on se vaikein, mutta sitten kirjaimet rupee ruokkimaan toisaan ja vihjeet aukenee eri tavalla kun on tavuja, sananloppuja jne apuna. Niin ja vielä en ole käyttänyt mitään lähdeteoksia apuna :)
42. Rampe26.3.2015 klo 06:41
En tarvinnut googlea minäkään varsinaiseen ratkomiseen. Yhden asian ja parin sanan oikeinkirjoituksen tarkastamiseen sitä kyllä tuli käytettyä.
Tuli eilen laitettua postiin joten nyt en enää voi kuin toivoa parasta.
43. O26.3.2015 klo 10:18
Rampe.
Laitoin minäkin eilen postiin, jotenkin en heti malttanut. Tuli tarkistettua pariinkin otteeseen. Kopion tietenkin otin.

Peukkuja kaikille osallistujille!
44. Lars26.3.2015 klo 10:31
Viimesiä vielä hakusessa, ei oo montaa kirjainta enää karussa, oikeudesta en sano mittään ;)
45. Emilia26.3.2015 klo 11:56
Olen ensimmäistä kertaa kisassa mukana, ja tykännyt kovasti ristikoista sekä olen happy että olen vielä mukana matkassa.

Ensimmäinen meni läpikirjoittamalla. Toisen kanssa hiukan ähelsin mutta täyttyi se viimein ja jatkoon pääsin. Tämän kolmannen postitan tänään, se tuntui hiukan vaikealta, mutta yritystä riitti ja täyteen tuli, vain yksi kohta jäi ihmetyttämään.

Mukavaa kun tällaisia järjestetään, kiitos laatijoille ja tsemppiä kaikille ratkojille!
46. Hannu26.3.2015 klo 19:36
Saapa alitajunta nyt askarrella ainakin huomiseen... Kahden vihjeen yhteys ratkaisuun ymmärrystä vailla.

Useamman istunnon kautta kuitenkin täyttyi ja nyt vielä huolellinen lopputarkistus ennen postitusta. Ovelia vihjeitä väärän ratkaisusanan valintaan oli laatijatiimi aikaansaanut. Minun piti kumittaa ja ottaa pakkia monta kertaa, mutta ei se mitään, saivatpa taas aivot kunnon jumppaa :-)

Tsemppiä ja riskiä punnerrusta loppuun asti vielä ratkoville...aikaa on, maanantaina ehtii vielä postittaa :-)
47. iso S26.3.2015 klo 19:48
Ihan muita asioita penkoessani törmäsin tietoon joka pakottaa myöntämään, että epäilykseni (23.3.2015 klo 21:55) muistin luotettavuudesta on aiheellinen. Luulin, etten koskaan ole käyttänyt kolmanteen alkuerään enemmän aikaa kuin tähän. Väärin, ainakin vuonna 1999 tuhersin ristikkoa (ja kenties itkua) niin kauan että nyt selvisin 60 prosentilla silloisesta ajasta. Syytä lienee sysissä ja sepissä, eli ristikossa ja päivän vireessä. Ainakaan järjenjuoksuni ei ole noista ajoista nopeutunut, mutta kokemuksella voi yrittää kompensoida. Paino sanalla yrittää.

Uusi arvio: ennen ristikot olivat rautaa tai tämä ratkoja paperia. Niin tai näin, elämme jännittäviä aikoja.
48. Portteri26.3.2015 klo 22:20
Kyllä mä annnan nyt periks, eipä oo viel 10 vuoden harjottelu tuottanu tulosta, 50% jää :) Vähän tulee epäonnistumisen fiilis :) Tsemppiä välieriin muille :)
49. Emma26.3.2015 klo 23:02
Parin vuoden päästä on uusi mahdollisuus! Sanaseppojen paikalliskerho olisi hyvä paikka harjoitella, siellä aina joku osaa neuvoa. Kerhoja on monessa kaupungissa, tiedot löytyvät Sanaseppo-lehdestä ja varmaan Sanaseppojen sivustoltakin.

Tämä kolmas alkueräristikko on perinteisesti pahin, ei ole mikään häpeä, jos sitä ei muutamassa päivässä saa valmiiksi. Kannattaa ottaa se aina silloin tällöin työn alle...
50. matts27.3.2015 klo 06:06
Jotenkin mulla on sellainen tutina, että nyt jouduttais yli sadasta oikein ratkaisseesta karsimaan hitaammat pois välieristä? Oliko tämä aikaisempia kolmosia helpompi vai mitä mieltä muut ovat?
51. matts27.3.2015 klo 06:15
ai niin, pitäähän tuo nyt tänään postittaakin...
52. Rampe27.3.2015 klo 06:33
matts, aika moni on varmaan ruksannut kohdan "en osallistu välieriin", joten kaikki halukkaat oikein ratkoneet saattavat silti mahtua.
Kaksi vuotta sitten sain kolmannen erän oikein ratkottujen listalle, mutta en muista oliko se tätä vaikeampi vai helpompi.
Ei minulla tämäkään ensin meinannut aueta ja saattoihan sinne virheitäkin jäädä.
Eikö riitä että saa maanantain postileiman?
53. Rampe27.3.2015 klo 06:37
Portteri,
jo toinen houkuttelu Sanaseppoihin ( Emma) samassa säikeessä..
Perustat sinne nuorisojaoston.
54. matts27.3.2015 klo 07:00
Muille riittää maanantain leima, minulle ei!
55. Huh!27.3.2015 klo 07:43
Olipa velmu ristikko. Helpompi kuin parin vuoden takainen, mutta tosi haasteellinen tällaiselle satunnaisratkojalle, joka syventyy ristikoihin vain kahden vuoden välein kolmen ristikon verran. Ajalla ei jatkoon mennä ja kotityötkin on kivasti rästissä, mutta lystiä oli.

Kirjoitin A4 täyteen palautetta laatijoille, mutta en viitsinytkään pistää sitä vastauskirjeen mukaan. Protestoin Iltiksen tapaa laittaa kommentoijien nimet lehteen. Kiva niitä palautteita on lukea, mutta eikö ratkojien nimikirjaimet riittäisi, kommentithan on kai lähinnä laatijoille tarkoitettuja?
56. Lars27.3.2015 klo 09:43
Täynnä on mutta viimeiset kirjaimet tuli niin väkisin että todennäköisesti ovat vääriä. Kattelen vielä viikonlopun yli ja pistän maanantaina postiin.
57. hese27.3.2015 klo 12:27
Satunnaisratkoja Huh! protestoi, että IS laittaa kommentoijien nimet lehteen. Tai paremminkin minä.
Aloin kerätä tarkastajilta ratkojien kommentteja muistaakseni toisesta SM-kilpailusta 1995 lähtien. Linjani heti alusta oli, että julkaisen lehteen valitsemani viestit EHDOTTOMASTI kommentoijan nimellä. Näiden vuosien aikana sadat ratkojat ovat saaneet nimensä lehteen jatkajien listan lisäksi myös ikään kuin palkintona aktiivisuudestaan.
Kommentteja on kertynyt reilusti toista tuhatta. Pääsääntöisesti ne ovat asiallisia ovatpa kehuvia tai kriittisiä. Vain muutama alatyylinen on osunut silmiini. Niitä ei ole julkaistu mutta kaikki ovat edelleen tallessa.
Tähän mennessä yksikään kommentoija ei ole pahastunut ja valittanut, että hänen nimensä on julkaistu. Jos lehti, tässä tapauksessa Ilta-Sanomat, järjestää (yhdessä Sanaseppojen kanssa) julkisen ja avoimen SM-kilpailun, myös kommentoijien nimet ovat julkaisukelpoisia.
Samalla tavalla on menetelty välieristä ja finaaleista julkaistujen kuvien kanssa.
Myös jatkossa menettelen näin: julkaisen kommentit nimellisinä ja kuvia nimineen välieräpäivästä.
Ristikko SM 2015 -kilvan toisen alkuerän kommenteissa tein kuitenkin poikkeuksen. Julkaisin jatkosta pudonneiden kommentteja nimettöminä, koska en halunnut pahoittaa kenenkään mieltä.
58. Emma27.3.2015 klo 12:51
Ikärasismia? Ikä tuo mukanaan kokemusta ja knoppioppia myös ristikonratkonnassa. Jos avoimin mielin ja ilman (joskus ihan vääriä) ennakkoasenteita tulee mukaan, näkee vähän laajemmin tätä ristikkomaailmaa. Eikä joku kolmikymppinen ole mikään kummajainen joukoissamme. Tietysti mukana on paljon myös vanhempia, onhan eläkkeellä olevalla enemmän aikaa keskittyä ristikoihin. Tämä on kaikenikäisille hyvä keino pitää aivot käyttökunnossa.

Sitäpaitsi nuoret ovat selvästi tulossa, katsotaan vaikka viime aikojen Suomen mestareita sekä sanaristikko- että piilosanakilpailuissa. Samoin nuorten ikäluokka on vahvasti (Joonas Anttila ym) edustettuna myös laatijapuolella. Uudet tuulet ja luudat merkitsevätkin meille kalkkiksille tervetullutta haastetta.

Sekaan vaan, kyllä ne asenteet siitä muuttuvat, uskallan luvata!
59. Rampe27.3.2015 klo 14:08
Emma, minä olen ikäni puolesta hyvinkin sopiva Sanaseppoihin mutta Portteri nuorenpuoleinen.
Kyllä meilläkin työmaalla nuoret kaverit ratkovat Metron ristikkoja päivittäin mutta suurempaa kiinnostusta vaikeampiin ristikoihin en ole huomannut. Hesarin tilaajatkin alkavat olla jo kypsemmässä iässä.
Sudokuissa he kyllä päihittävät minut mennen tullen.
60. Eki27.3.2015 klo 14:16
Kaikenikäiset voivat mainiosti viihtyä nuorekkaassa porukassamme. Kaikki sanasepot eivät ratko visaisimpia.
61. Huh!27.3.2015 klo 14:18
Kiitos, Hese, vastauksestasi. Käytäntösi onneksi muistin ennen vastauskuoren sulkemista ja poistin palautelapun. Ruusut ja risut päätyivät kompostiin. :)

Mutta hei - tulisiko palautetta (laatijoille) enemmän toisenlaisella käytännöllä? Jos vaikka palautelappu erilliseen kuoreen, päälle osoitteeksi laatijat? Päätyisikö palaute silloin oikeaan osoitteeseen eikä "palkintona" aktiivisuudesta nimen kera lehteen? Ehkä syy siihen, että kukaan kommentoija ei ole paheksunut tai valittanut, johtuu siitä, että juuri käytännön tuntien on iso osa (laatijoille tarkoitetuista) palautteista jätetty kirjoittamatta?

Urputuksestani huolimatta itse kisa on rattoisa. Onnea matkaan kaikille välieriin yltäville!
62. Eki27.3.2015 klo 14:19
Eiköhän selvä merkintä EI SAA JULKAISTA aja tuon asian.
63. hese27.3.2015 klo 14:47
Laatijat näkevät tarkastajien keräävät samat kommentit kuin minä palaverissa, joka pidetään jokaisen alkuerän tuloksia puitaessa. Ehkäpä laatijat saavat osan palautteesta jo aieminkin.
Kilpailijat ovat kirjoittaneet palautteensa vastausristikon laitoihin ja nurkkiin sekä erillisille paperilapuille, liuskoille ja silloin tällöin pakanneet viestinsä jopa omaan kuoreensa.
Osa palautteesta jää julkaisematta, ikävä kyllä, vaikka haluaisinkin. Joskus ratkojat intoutuvat kommentoimaan urakalla, jolloin yhteenlaskettuna tekstiä saattaa olla jopa 20-30 liuskan verran. Kaikkien julkaiseminen on mahdotonta.
Nimen julkaisemisesta vielä, ja nyt kukaan ei saa pahoittaa mieltään.
Lehdissä tiedetään, kuinka tärkeää lukijoille on, jos oma nimi näkyy painettuna. Kadunmies ja mökinmiina saavat nimensä lehteen yleensä vain kerran, kuolinilmoituksessaan.
Minusta elävien mainitseminen on mukavampaa.
64. lp27.3.2015 klo 15:23
Milloin tämän tehtävän ratkaisu on lehdessä?
65. Eki27.3.2015 klo 15:29
Maanantaina 13.4.
66. lp27.3.2015 klo 15:37
Kiitos tiedosta!
67. sofisti27.3.2015 klo 16:37
Täysin omana harrastelunani ja dementian torjuntana olen täytellyt Hesarin ym ristikoita.Perjantai hesari on ollut paras ja haastavakin
Nämä SM ristikot on ihan pimeitä 3.ristikosta lähtien
Mitä järkeä on vääntää kaikki päinhonkia ja koeta keksiä mitä tekijät tarkoitti!Pitäs olla vähän vinks vonks että hoksais mitä ne tarkoittaa.
68. Lars27.3.2015 klo 16:58
Kuori kiinni, yksi kysymysmerkki jäi marginaaliin, toivotaan että arvaus osui oikeaan. Sitten vaan tiistaita odottelemaan niin voi kysyä. Ja ruksasin kohdan että en tule loppukilpailuun vaikka pääsiskin, ei jaksa matkustaa niin pitkälle enää....
69. Rampe27.3.2015 klo 17:12
Hienoa, Lars! Neljä päivää sitten vaikutit toivottomalta ristikon suhteen. Kyseltävää jäi minullekin tiistaiksi.
On tässä järkeä kun on vähän vinks vonks, sofisti. Tai kun on vähän järkeä.
70. Lars27.3.2015 klo 17:54
Juu, ei oo kun vähän järkeä niinkuin ei oo rahaakaan kuin vähän. Mut hei eiks sitä vähän pidä ollakkin ;)
71. iso S27.3.2015 klo 18:50
Niin se on, hese-setä, että monelle lukijalle on tärkeää saada nimensä lehteen tai päästä televisioon vilkuttamaan hassu hattu päässä. Mutta on myös niin, että jotkut kaihtavat julkisuutta, kuka mistäkin syystä, mutta saattavat silti haluta mielestään tärkeän mielipiteensä esille. Joko laatijoille tai suurelle yleisölle, kenties molemmille, mutta tuomatta itseään esille. Siihen heillä (tai meillä, itsekin ujona maalaisena...) on mielestäni oikeus. Joillekin on tärkeämpää asia kuin asianajaja.

Ekin ehdottama EI SAA JULKAISTA on ihan käypä ratkaisu, jos ja kun kerran kommentit menevät kuitenkin laatijoiden tietoon. Silti mielestäni lehteen voisi laittaa jonkun nimettömänkin kommentin, jos se on sisällöltään parempi kuin nimellisten kommentit. Ei kai mikään laki sellaista estä, etenkin kun lähde on toimituksen tiedossa. Eikö itse asiassa toimittajilla ole (ainakin moraalinen, jos ei juridinen) velvollisuus suojella lähteitään?

Kuluneiden vuosien kisaraportoinnista heselle kiitos. Tuntuu siltä että olet kirjoittanut kisoista aina vain lisääntyvällä pieteetillä, silti huumorin kukkaa kaihtamatta. Well done, kuten amerikkalainen ilmavoimien kenraali kehaisi pommikoneittensa urheita lentäjiä nähdessään Colosseumin rauniot.
72. Johanna27.3.2015 klo 19:45
Huh huh, olipahan savotta :) Alkuun pääsin petollisen hyvin liikkeelle, mutta sitten loppupuolella tökkäsi yhteen kohtaan, ja ajattelinkin että näinköhän jää tuon pienen kohdan takia täyttämättä. Sitten sain onneksi rakkaalta äidiltäni vinkkiä siihen tökkineeseen kohtaan, ja sain kun sainkin ristikon täyteen. Saas nähdä menikö vielä kaikki oikein ;)
73. Hannu27.3.2015 klo 19:52
Alitajunta on hyvä renki eikä vaadi palkkaa. Valmis postitettavaksi tämä punnerrus :-)
74. Lars27.3.2015 klo 20:26
Vaikuttaa että maanantaina on posteissa ruuhkaa ;)
75. Utsjoen kautta28.3.2015 klo 01:08
Ei ehdi maanantaiksi.
76. Heljä-Maija28.3.2015 klo 01:42
Viimeistään maanantaina postitus kuten ohjeissakin sanotaan. Olkoon perillä sitten vaikka keskiviikkona; mukana on kisassa.
77. matts28.3.2015 klo 08:42
...ja vieläpä niin, että kuoressa on maanantaiin postileima!
78. Päivi28.3.2015 klo 10:30
Ristikon ilmestymispäivänä sain valmiiksi muutamaa risteävää sanaa lukuunottamatta, eivätkä ole auenneet vieläkään, vaikka joka päivä olen ristikkoa tuijottanut ja yrittänyt antaa ajatuksen viedä. Toivottavasti jysähtää vielä, kun muuten olisi koko ristikko valmis. Harmittaa, jos ei saa edes kunniamainintaa, koska Helsinkiin en aio tulla.
79. hese28.3.2015 klo 12:33
Kiitos kiittämisestä, iso S. Sopii toivoa, etten saa tuhottua koko ratkonnan SM-kilpailua, jonka parissa minä, sadat ja tuhannet ratkojat viihtyvät.
Kuten aiemmin kirjoitin, ratkojien viestit ovat pääsääntöisesti asiallisia. Kenenkään ei ainakaan pitäisi hävetä oma mielipidettään.
Hyvin toimitettujen lehtien yleisönosastojen periaate on, että kirjoitukset julkaistaan nimellisinä, vain joissakin arkaluonteisissa erikoistapauksissa käytetään nimimerkkiä tai pysytellään täysin nimettömänä. Sellainen on kelpo menettely.
Samaa periaatetta olen minäkin nimien julkaisemisen kanssa noudattanut.
Kolmannen alkuerän kupongit matkaavat postissa tai osa on jo varmaan tarkastajilla kommentteineen, joita taatusti kolmonen aina kirvoittaa. Ekin ehdotus on hyvä, mutta tämä keskustelu laahaa sen verran perässä, että jokunen kommentoija ei ole ehtinyt ladata viestiinsä kieltoa.
Katsotaan kahden vuoden kuluttua, kuinka moni haluaa nimettömän kommenttinsa julki ja kuinka moni viestittää, että nyt helvetissä tää mun juttu nimellä lehteen.
80. iso S28.3.2015 klo 15:19
Tasapuolisuuden nimissä voisin myös vaatia, että ratkojan pitää halutessaan saada lehteen nimensä, ilman salaiseksi haluamaansa kommenttia!

Enpä kuitenkaan vaadi enkä pyydä. Lehdessä tähän asti noudatettu periaate on perusteltu ja järkevä, halusin vain raivata tilaa säännöstä poikkeamiselle - mikä sekin on jo toteutunut (karsiutuneiden nimettömät). Maailma on melkein valmis, lähinnä puuttuu kaikkien hyväksymä ratkaisu Lähi-Itään. Sitä on kohtuutonta odottaa hesen ristikkoraporteilta.
81. EXODUS28.3.2015 klo 19:50
Tuntui aluksi tosi vaikealta, kun eka kertaa silmäilin. Mistä aloittaa oli suurin ongelma ?
Hyvin nukuttujen öiden jälkeen, kirkastui muutama aloituskohta.
Nyt viikon lopulla olen täydellyt ja todennut hienot vihjeet.
Vasen keskusta ja alakulma sekä oikea alakulma tuottaa edelleen päänvaivaa.
No, onhan tässä vielä aikaa.
82. Päivi28.3.2015 klo 19:58
Minulla menee hermot kohta, kun en keksi muutamaa vihjettä oikean reunan keskipaikkeilla. Mutta aikaahan vielä on.
83. Hannu28.3.2015 klo 20:18
Päivi, aikaa vielä on ja väkisin ei kannata punnertaa. Kylmän viileästi vaan ristikko sivuun ja tekemään aivan jotain muuta...rauhoittumaan ristikon parista. Yönylinukkuminen saa monesti ihmeitä aikaan...uskonpa, että ne muutamat vihjeet oivallat, kun niin vähästä on kyse :-)
84. Päivi28.3.2015 klo 20:27
Lähdenkin tästä nukkumaan.
85. Hannu29.3.2015 klo 20:44
Onkohan Päivi jo herännyt...?
86. matts29.3.2015 klo 20:52
Ajelemassa - Päivi on varmaan kääntynyt Koisjärveltä väärään suuntaa!
87. Lars29.3.2015 klo 21:22
No nyt voi hyvillä mielin lähettää, täpärälle meni mutta viimeinenkin ?-merkki sai selityksensä. Siellä marginaalissa se on mutta en viitsi kuorta avata ja pyyhkiä sitä pois. Ainoa ikävä asia on että taas on kaksi vuotta odotettava näitä kisoja. IS:n kolmepalloisiin ei ole sellaista paloa että viitsisi niitä alkaa vastaavalla tavalla viikkotolkulla pakertaa. Kakspuoloset tyydyttäkööt taas tästä eteenpäin ristikkohimoani. IS:n kilpailuvastauksia en lähettele, ainoastaan tämän sivuston kilpaluvastauksia. Asiasta kolmanteen niin niissäkin suosin mieluiten niitä missä ei tartte tilinumeroa laittaa.....
88. Päivi30.3.2015 klo 11:21
Kaksi nukuttua yötä takana. Kuoressa on ja postiin matkalla. Ei silti tullut sitä suurta oivallusta, että ahaa..., mutta joka ruudussa kirjain.
89. Junamies30.3.2015 klo 11:51
Ihme kyllä oikeassa helpossa reunassa oli mopo hieman karkaillut tiimiltä eli ollut varmaan ristiveroa vihjeiden kanssa.
90. Eki30.3.2015 klo 12:00
?
91. Rampe30.3.2015 klo 12:05
Junamies, siellä oikeassa reunassa ne mielestäni parhaat väläykset olivat. Asiasta huomenna enemmän, samoin ainakin yhdestä vihje/ratkaisuparista a) jota en ole tajunnut b)tai joka minulla on väärin.
92. Hannu30.3.2015 klo 20:12
Posti oli tänään tuonut lähetyksen järjestäjätaholta. Kiitos Sanaseppo-lehdestä :-) Monia entuudestaan minulle tuntemattomia laatijanimiä...kokeillaan miten äijän käy kun vaikeustasosta ei ole painettua tietoa.
93. Marco Poloinen30.3.2015 klo 20:34
Onhan siellä vaikeustasosta tietoa, katso lehden loppupäästä!
94. Hannu30.3.2015 klo 21:30
No niinpä on, löytyi...
95. Michel Cehcoin30.3.2015 klo 23:28
Aluksi en meinannut saada mitään tolkkua ristikosta, seitsemän kirjainta jostain sieltä oikealta laidalta ainoastaan valmiina.
Sitten iäinen kilpakumppanini ilmoitti tekstiviestillä, että ristikko on ratkaistu. Siitä hetkestä heti töitten jälkeen väkisin punnertamalla ristikko alkoi kuitenkin ratketa minullakin. Se ei varmaan ollut vaikein kolmonen, koska se edistyi, vaikka minulla oli hieman huono fiilis koko ratkaisurupeaman ajan. Miusta kakkonen oli parempi! Njah oiskohan näin heterona parempi miettiä mikä se kolmonen sitten onkaan?
96. Rampe31.3.2015 klo 06:23
Nyt kun voi jo kysellä ja vastata, niin otetaan ensiksi ne vihjeet jotka tajutessani olin kuin mailasta saanut:
"SUKULALLA JA VÄLIMÄELLÄ" eli kokeilla eli TESTATA. Olin jokseenkin varma että vastaus oli oikein, mutta yhteyttä en tajunnut.
Avuliaan AATUn adjektiivi SIRO sai minut oikeasti googlettelemaan aasirotuja. Niitä on kuulemma maailmassa vain pari, kummankaan nimi ei ole AULIS.
Mutta asiaan: Mitä ihmettä CAMPBELL tekee ristikossani?
Jos ei mitään, olen ulkona kisasta.
97. matts31.3.2015 klo 06:46
Taas ns. yleistieto auttaa-;) Campbell's soup säilykepurkki on merkkituote Momassa olevassa Andy Warholin merkkiteoksessa (senpä olen itse siellä todistanut).
98. Rampe31.3.2015 klo 07:20
Kiitos, matts. Näin asian täytyy olla. Olenhan minä kuvissa tuon Warholin teoksen nähnyt. Paikan päällä se jääkin näkemättä.
Ehkä olen vielä mukana.
99. minä vaan31.3.2015 klo 08:47
No, mikäs se kasikasi sitten on?
100. Eki31.3.2015 klo 08:48
Yksi entisistä suojelijoista.
101. matts31.3.2015 klo 08:49
...joka on tuon ikäinen - Hyrsylän mutkasta, Koisjärveltä vasemmalle!
102. Lars31.3.2015 klo 09:19
Jep, tuo testata tuli tajutuksi vasta kun kuori oli kiinni, aasirodun tajusin pikkasen ennen. Loistava ristikko. Aiheutti mietintää pitkään vaikka ristikko oli jo valmis....
103. Eläkeläinen31.3.2015 klo 09:38
minulta jäi tusina tyhjää puhki pyyhittyä ruutua vajaaksi. Sama kohta näköjään muillakin tuottanut ongelmia. Mikä tulee vastaukseksi vihjeeseen Tähti ja sinä. Kahden vuoden kuluttua uusiksi.
104. J31.3.2015 klo 09:47
Joko on arvioita millaisella ajalla pääsee välieriin? Pitäisi ruveta junia ja majoitusta varaamaan.
105. Rampe31.3.2015 klo 09:57
Eläkeläinen, Tähti ja sinä-vihjeeseen sain KELAAJAT. Tähti kelaa kultamitaleja paralympialaisissa ,sinä yritit kelailla ristikkoa.
106. Tuomo31.3.2015 klo 10:24
Kaikki ruudut sai jotenkin puserrettua täyteen ja ainakin itselleen vakuutettua että pakko se on noin olla vaikka selitys tulee muutaman mutkan takaa ontuen. Joten vastauksen kehtasi lähettää. Sitten vaan odottelemaan onko 0 vai 99 virhettä ja tuliko sxittenkin kirjoistuvihre puhtaaksikirjoittaessa.

Vielä ei ole kukaan nurissut että mukana oli useita tietotekniikka-aiheisia sanoja joiden löytyminen oli suuri yllätys vaikka sanat ovat tuiki tuttuja. Seinällekin piti ensin yrittää jotakin fasettihiottua. Taitaa tälle foorumille pääsy vaatia sen verran tietokoneen käyttöä että täällä ei purnata mutta miten lie muussa palautteessa. Kivaa sanoitusta kuitenkin.
107. Päivi31.3.2015 klo 11:48
Joo, olin kääntynyt väärään suuntaan, olis pitänyt mennä sinne Hyrsylän mutkaan kahville. Oli vaikea, kuten en tajua aasirotuakaan." Kokeilla" olisi pitänyt myös älytä. Niin helppoja nyt, kun tietää vastauksen.
108. m31.3.2015 klo 12:23
Kauankohan minulla hassautui aikaa, kun Microsoftin kohdalle yritin väen väkisin ängetä Macintoshia. Eikä vaan toiminut.
109. Tuomas L.31.3.2015 klo 13:07
Minä taas googlettelin pitkään ja hartaasti jonkinlaista yhteyttä sanoille CAVE ja AKER. Yllättävä kompastuttaja oli myös oikeassa reunassa: ristikon viittaukset Internet-ilmiöihin veivät ajattelua kovasti siihen suuntaan, että verkossa tehtäisiin HAUT. Olikos RITO jokin risun harvinainen synonyymi, vai mitenkäs se oli...
110. matts31.3.2015 klo 14:34
Niin, kera avecin on rattoisampaa!
111. Rampe31.3.2015 klo 14:43
Kovin samoissa vihjeissä ovat näköjään muutkin joutuneet ihmettelemään. Tämä lienee ollut laatijoilla jo etukäteen tiedossa viimeistään koeratkojien jälkeen. Toivottavasti siihen Tuomaksen verkkoon olisi oikea ratkaisusana HIUS. Näin ainakin minulla on.
Niin, kiitos minunkin puolestani eilen postissa tulleesta Sanaseppo-lehdessä. Kolme ensimmäistä täyttelin illalla ja ratkottavaa vielä jäikin aika lailla. Mukana minulle uusia laatijatuttavuuksia.
112. EXODUS31.3.2015 klo 21:01
Sain "verkossa" myös HIUS.
Kuka oli "sikarikas" , Ylhäällä keskellä "3 kilon puntti" ja nimi muinaisskandinaviasta ?
113. Hannu31.3.2015 klo 21:10
Churchill, Lahje ja Atle.
114. Rampe31.3.2015 klo 21:14
Exodus, "sikarikas" poltteli sikaria , eli Churchill. Puntin synonyymi on "lahje" tai oikeastaan päinvastoin.
115. EXODUS31.3.2015 klo 22:00
Kiitos Hannu ja Rampe
Churchill ja lahje oikein, mutta muinaismieheksi laitoin ASLE.
116. Taimi31.3.2015 klo 22:09
Olisi pitänyt ottaa kopio ratkaisusta. Nyt harmittaa, kun en muista mitä aasirodusta te puhutte!!??? Saas kattoo ollaanko mukana!
117. matts31.3.2015 klo 22:13
Taimi, veikkaan että sulla on aasinetu tai aasinitu jos et muista aasirotua!
118. Marco Poloinen31.3.2015 klo 22:14
Vihjehän oli (oikeassa reunassa pystyyn) AVULIAAN ADJEKTIIVI ja vastaus jaoteltuna AA SIRO TU
119. EXODUS1.4.2015 klo 00:10
Hannu
Kyllä olet oikeassa atle:sta. Meninpä halpaa, kun en tajunnut kääntää lehteä. Oli viimeinen puuttuva kirjain ja pukkasin sinne ässän.
120. Johanna1.4.2015 klo 00:13
Pakko nolostuneena myöntää, että minulla oli ensin avuliaan adjektiivissa aasikatu :D Onneksi tajusin, että joku siinä hiertää ;)
121. Lars1.4.2015 klo 16:23
Avatkaas vihje "tähän minun torjuntaan" sain siihen naftali mutta yhteys vihjeeseen tökkii?
122. matts1.4.2015 klo 16:32
Naftaliini (onko torjunta-aine ollenga tuttu)
123. Tuomas L.1.4.2015 klo 19:45
Niin, ja se ristikon ilmeinen duaalihan oli YLITTÄÄ / YLITTYÄ. Löysikö joku muita mahdollisia duaaleja?
124. matts1.4.2015 klo 20:29
Joo siinä samoilla kulmilla vaakasana vihjeeseen onnesta (tai sinne päin) mutta kun kanan muisti niin mikäs siihen nyt tulikaan, piilokirjain kuitenkin voi vaihtua!
125. Heljä-Maija1.4.2015 klo 20:35
INNOSTUKSET -> KIPINÄT tai KIHINÄT
126. O1.4.2015 klo 20:42
Tuomas L.
YLITTÄÄ / YLITTYÄ. Hyväksytään varmaankin molemmat?
127. Marco Poloinen1.4.2015 klo 21:02
Nyt (vasta), kun tuota INNOSTUKSET-vihjettä innostuin oikein miettimään, tuli mieleen kolmaskin vaihtoehto, jota mattskin lienee aiemmin tuohon aanaillut. Innostuksenhan ei välttämättä tarvitse olla ylettömän positiivista laatua, myös innostuen suutahtaminen eli "kilahtaminen" vastannee vihjeeseen. Siis KILINÄT.
128. Funny1.4.2015 klo 21:17
Paitsi että kilinä ei tarkoita ihan samaa kuin kilahtaminen.

Vihje tuohon NAFTALI-sanaan olisi minusta parempi muodossa "minun tähän torjuntaan". Ainakin minulle tuli oivallus asiaan, kun ajattelin sitä noin, ja sitten huomasin että vihjeessä sanat olivatkin toisin päin.
129. Marco Poloinen1.4.2015 klo 21:52
Joo, ei ihan, mutta jos niitä kilahduksia tulee vähän väliä niin kilinältähän se alkaa kuulostaa. :-)

Oikeastaan kihinä saattaisi kuvata parhaiten innostuksen tilassa olemista. Kipinä taas on tavallaan ahaa-ilmiö, josta nnostus saa alkunsa.
130. matts1.4.2015 klo 22:02
Olin konsertissa enkä muistanut noita sanoja mutta laitoin P/H yhtä suurilla kirjaimilla ja tuossa kärjestyksessä kun taas Ä/Y:ssä y oli (kai) pienempi eli toisarvoinen!
131. matts1.4.2015 klo 22:28
Marco: taisin mainita joskus mahdollisesta triaalista ja silloin ajattelin lisäksi KILINÄÄ.
132. kimmo1.4.2015 klo 23:44
Hyvältä vaikuttaa, vaikka laitoin ajaksi täyden työpäivän 8h ja pekkasen päälle eli n. 500min. Ainakin aasit ja kokit hallussa.
133. tonimikael2.4.2015 klo 11:00
Minähän olin kaksi kautta kilpailukiellossa (pissanäyte sopimaton), ja nyt kun olisin vihdoin taas saanut osallistua, niin en jaksanut (voimat vähissä pitkään). No kuitenkin tän kolmannen alkuerän kokeilin ja vähän reilu tunti meni, niin tuli vähän sellainen olo, että olisiko sittenkin pitänyt... No menkööt paikat niille, jotka osaa olla parempia kilpailijoita kuin minä, eikä itsetunto ole tällaisista kiinni niin kuin minulla meinaa vähän olla. Rakennan sitä sitten muuten. Noh, jospa kuitenkin malka eikun pilke silmäkulmassa sitten parin vuoden päässä. Ja saatan minä olla kisojen aikaan Stadissa päin, niin tiedä vaikka nähtäisiinkin välieräjätkien ja toimitsijoiden kaa..
134. Tarja2.4.2015 klo 16:23
Kyllähän Google helpottaa ratkomista tosi paljon. Harvan yleissivistys kuitenkaan kattaa esim. kaikkia mahdollisia maailmanmestareita tai Nobel-voittajia, näyttelijöistä puhumattakaan. Vähintään oikeinkirjoituksen tarkistukseen Google on oiva lisä. Muistan, miten alkuvuosina ratkonta karahti virheeseen, kun vihjeenä oli tanssi. Laitoin lysti, kun oikea vastaus olisi ollut ammoisina aikoina elänyt balettitanssija nimeltään Lätti. Ei kuulunut sekään tyyppi yleistietouteeni, eikä silloin vielä ollut Googlea käytössä.
135. matts2.4.2015 klo 16:50
Hmmm! Ettei Lätti...
136. Rampe2.4.2015 klo 16:50
Tarja,
kyllähän Google helpottaa, mutta se tekee laatijalle helpoksi laittaa ristikkoon esimerkiksi parin tuhannen asukkaan kyliä yli miljardin asukkaan valtiossa. On muuten oikea esimerkki viimesyksyisestä Hesarin ristikosta.
Google on vähän niin kuin ylenpalttinen antibioottien määrääminen. Ristikot muuttuvat Googlelle immuuniksi.
SM-ristikoissa tätä ongelmaa ei sentään vielä ole ollut.
Oikeinkirjoituksen tarkistamiseen sitä kyllä käytin itsekin.
137. Emma2.4.2015 klo 17:23
Onneksi se ylenpalttinen googletusvihjeitys ainakin toistaiseksi on lähinnä yhden laatijan heikkous.

Toinen harmittava "harrastus" joillakin laatijoilla on tämä nimipäiväkikkailu; jotakuta ennen tai jälkeen tai jonkun lähellä oleva Allakasta kaivettava etunimi - plääh! Vähän samanlaista kaivamista kuin googletuskin joskus.

Harmillinen tuo Tonin juttu! Jos minulta kysyttäisiin, pitäisin estettä selvänä force majeurena...
138. Emma2.4.2015 klo 17:55
Luulisi, että Toni voisi osallistua ainakin varsinaisen kilpailun ulkopuolella ( - jos haluaisi)?
139. Jaska2.4.2015 klo 19:07
Pirun kauan sitten tuli katseltua Jaakon piruetteja vanhan oopperan palkeilla. Vain oliko se Into? Sen verran harvinaisniminen oli aikansa kuuluisa balettiveljespari, että on pysynyt muistissa monien muiden julkkisten siitä poies pudottua. En nyt vaan saa mieleeni, keitä ne olivat:(
140. Aksu2.4.2015 klo 19:18
Sukunimi oli Lätti?
141. O2.4.2015 klo 20:51
Jaska.
Kiva nimi Into Ilo Lätti!
142. O2.4.2015 klo 20:55
Lisäys.
Synt. 01.12.1913 - 05.12.1985.
143. Tarja2.4.2015 klo 22:17
Rampe, tarkoitin nimenomaan SM-ristikkoa, mainitessani maailmanmestarit, nobelistit ja näyttelijät. Kaikkia näitä kysyttiin 3. alkuerässä. Ja tuo herra Lätti oli niinikään SM-ristikossa vuosia sitten. Muita ristikoita ratkoessani en käytä Googlea, mutta SM-ristikon halusin saada täyteen, ja tarkistin näitä muutamia sanoja sieltä, kuten myös Airan iän. Periaatteessa ristikossa en tykkää, jos sanat ei selviä ilman apuvälineitä. Mutta SM-ristikot on vähän eri juttu. Toki jonkun muun yleistietous voi kattaa kaikki nämä mainitsemani asiat.
144. Mimmi2.4.2015 klo 22:30
Finaalitapahtumaan kutsuttujen nimet kun julkaistaan iltasanomissa, niin julkaistaanko siinä myös niiden nimet, jotka ovat saaneet ristikon oikein mutta eivät osallistu ko tapahtumaan?

Olisi vaan kiva tietää oliko oma ristikko oikein. Olen ekaa kertaa mukana enkä tiedä mikä on systeemi enkä muistanut ottaa kopiota tekeleestäni.

Jos joku tietäväinen voisi vastata, kiitos!
145. Eki2.4.2015 klo 22:33
Kyllä julkaistaan.
146. Pekka3.4.2015 klo 07:41
Näiden logiikka jäi vielä ihmetyttämään:
VATSA+H=EMIL?
SILMÄLLINEN=NISU?
ARMAAN ARMAS=AIMO?
ENO=LENO?
147. Lars3.4.2015 klo 08:05
NAPA+H = HAPAN takaperin luettuna eli LIME nurin
Voisilmäpulla eli NISU
Varmaan armas eli vaimo, v poistettuna (supistettu)
Toi eno/leno itsellekin epäselvä
148. --3.4.2015 klo 08:10
E(i)no Le(i)no, senhän näkee heti!
149. Rampe3.4.2015 klo 08:11
Viimeinen on mielestäni EiNO LEiNO.
150. Lars3.4.2015 klo 08:15
Jep, no niinhän tuon näkee sillä toisellakin silmällä ;)
151. Pekka3.4.2015 klo 08:39
Kiitoksia näistä!
152. Pentti R3.4.2015 klo 13:45
Vihje Sukulalla ja knilla edellytti tv:n katsomista, mihin ainakaan meillä ei nykyään ole mahdollisuuksia. No, varmaan ne olisi googlatenkin löytänyt. Kokeilla=testata, eli aika hyvä ja riittävän kiero vihje! :)
153. Eki3.4.2015 klo 14:02
Televisio ei ole Sukulan ja Välimäen päätyöpaikka eikä ainoa paikka, josta heidät voi bongata. Tuleeko teille lehtiä?

Niin ja tosiaan on se Google, jos on muuten mediarajoittuneisuutta.

Sitä paitsi tv:tä voi katsoa netistäkin.
154. matts3.4.2015 klo 17:06
Ikinä en ole Sukulaa tai Välimäkeä nähnyt tv:ssä tai missään muuallakaan, silti jostain syystä tiedän heidän olevan kokkeja! Tiedot vaan tarttuu hihaan mikä mistäkin.
155. Junamies3.4.2015 klo 17:16
Siinä on aina omat riskinsä, kun näitä julkkisia alkaa väkisin ymppäämään mukaan vihjeisiin. Voi käydä niin, että julkkis tunnetaan Helsingissä esim. kuppilastaan, mutta muualla ovat tuntemattomia.
156. Eki3.4.2015 klo 17:24
Olen mykistynyt tästä näiden kahden jokapaikanhöylän vieraudesta. Pitäisiköhän ristikot lopettaa, kun ne näin vieraantuvat ratkojien tosielämistä?
157. Jaska3.4.2015 klo 17:34
Ainahan Oulun ristikkoimperiumi voi käydä vastaiskuun. Pannaan ristikkoon vain Oulussa tunnettu julkimo. Siinäkin on tietysti omat riskinsä. Joukossa saattaa olla petturi, joka vasikoi julkun nimen ulkopuolisille. Palkinto voi mennä pahimmassa tapauksessa stadilaiselle ratkojalle.
158. Jaska3.4.2015 klo 17:34
Ainahan Oulun ristikkoimperiumi voi käydä vastaiskuun. Pannaan ristikkoon vain Oulussa tunnettu julkimo. Siinäkin on tietysti omat riskinsä. Joukossa saattaa olla petturi, joka vasikoi julkun nimen ulkopuolisille. Palkinto voi mennä pahimmassa tapauksessa stadilaiselle ratkojalle.
159. Rampe3.4.2015 klo 17:49
Eiköhän nämä kokit ole jo yleistietoutta. Itse yritän parhaani mukaan välttää näitä kokkiohjelmia ja saan olla vikkelänä kaukosäätimen kanssa. Taitaa olla niin että joka hetki jollain kanavalla kokataan.
Vihje itsessään on kieroudessaan tosi hyvä !
160. --3.4.2015 klo 17:51
Tavallinen suomalainen ihminen: "En ole kiinnostunut politiikasta. Yhdenkään poliitikon nimi ei ole tuttu. Niitä ei saa panna ristikkoon!"
161. matts3.4.2015 klo 18:27
(Katson todella valikoidusti teeveetä, enkä lainkaan katso muita kuin ylen kanavia! Okei joskus Ruotsin kanavia kun ne näkyvät mökillä mutta roskaahan sieltäkin tulee! Jos nuo kokit ovat jossain mainoskanavilla niin en todellakaan ole voinut niitä nähdä)
162. aspe 1233.4.2015 klo 18:33
Minäkin katson valikoidusti televisio-ohjelmia. Valikoin katsomiseni lukemalla ohjelmatiedot lehdistä. En ole katsonut yhtään kokkiohjelmaa, mutta nämäkin nimet tunnen.
163. Tarja3.4.2015 klo 21:34
Ettei jäisi epäselväksi, niin minusta tämä 3. alkueräristikko oli kerrassaan mainio, huikean hauskoja vihjeitä ja vaikeustaso sm-kisoihin sopiva. Moni vihje avautui vasta yön yli nukuttua, mutta oivallukset olivat sitäkin maukkaampia (välillä tuli tunne, että olinpa tyhmä, kun en heti tuota tajunnut). Ristikonratkojan pitää tietää vähän kaikkea kaikesta, joten utelias suhtautuminen maailmanmenoon auttaa. Monesti ikävuodet lisäävät yleistiedon määrää. Lapsena ratkoin vain kryptoja, kun ei tietomäärä riittänyt sanaristikoihin. Eli missään nimessä älkää edes harkitko sm-ristikkokisojen lopettamista.
164. Eki3.4.2015 klo 22:08
En tarkoittanut ristikkokisojen lopettamista vaan kaikkien ristikoiden. Olen viime aikoina yhä useammin törmännyt sellaiseen asenteeseen, että ollaan suorastaan ylpeitä siitä, ettei tunneta esim. tiettyjä henkilöitä, enkä nyt puhu mistään bb-arskkoista tai maajussi-maijoista vaan ihan merkityksellisiä saavutuksiakin omaavia henkilöitä.

Tarja sanoo yllä hyvin uteliaisuuden tarpeesta.
165. J3.4.2015 klo 22:38
Sellaiset ihmiset, joita maailmanmeno ei kiinnosta, eivät onneksi edusta ratkojien enemmistöä.
166. O3.4.2015 klo 23:00
J.
Olen samaa mieltä!
167. aikku4.4.2015 klo 11:17
Onko tietoa milloin 3.erän ratkaisu julkaistaan lehdessä?
168. Eki4.4.2015 klo 11:24
Lukee etusivulla tällä sivustolla: 13.4.
169. Eeva4.4.2015 klo 11:50
Välimäeltä ei välty, jos tv on auki, kun ainakin 5 ohjelmaa tuli heti mieleen missä Hans kokkaa tai tuomaroi plus Lidlin mainokset. Sukulakin aika monessa ohjelmassa laittaa hotelleita ja ravintoloita kuntoon kokkauksen lisäksi. Suomi on pieni maa, kun samat julkut tuppaa olemaan joka ohjelmassa.Eikä viitsi sulkea töllöä, kun verona maksaa katseli tai ei, vaikka en Hansin faneihin lukeudukkaan.

Eipä itselle ollut tuttu tämä Oulun kenttä, mutta Googlaus varmisti.
170. matts4.4.2015 klo 17:55
Hyvin on välttynyt!
171. HM4.4.2015 klo 21:07
Minä kyllä olen television suurkuluttaja joskus ja aina valmiina tutustumaan monenlaisiin asioihin, nuoriso pitää ajan tasalla. Ristikkoja ratkoessa minusta pitäisi myös olla valmis menemään oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Jos jostain asiasta ei tiedä, voi googlettaa joskus vähän apua. En kyllä todellakaan tarkoita Hesarin ristikoiden tapaista googletusta.
172. O4.4.2015 klo 21:29
matts.

Mikäli tarkoitat Eevan viimeistä lausetta klo 11:50, niin piti se minunkin googlata, sillä on paljon naisia, joita ei kiinnosta yksinkertaisesti esim. pelikentät.

Se on se pieni ero vieläkin olemassa! ;)
173. Junamies4.4.2015 klo 22:16
Raatissa on pidetty useamman kerran esim. Kalevan Kisat ja yhtenä erikoisuutena voisi mainita Naisten pikaluistelun MM- kisat.
174. iso S4.4.2015 klo 22:34
Eiköhän mattsin tarkoitus tule selväksi, kun muistaa viestin 3.4.2015 klo 18:27.

Meillä jokaisella on omat sokeat pisteemme. Suurinkaan uteliaisuus ei riitä siihen että tietäisi kaikesta kaiken. Ristikot ovat tässä suhteessa armeliaampia kuin tietovisat, joissa ei saa apuja muista kysymyksistä. Ristikoissa poikittaiset sanat auttavat. Tämä apu ei välttämättä ole visaisissa riittävä silloin kun kelaillaan hankalassa alueessa ja vihje on tuollainen kimmoke: ensin pitää tunnistaa ammatti ja sitten pitää osata jatkaa siitä ratkaisusanaan. Riittävä määrä poikittaisia tietysti auttaa arvailussa, mutta visaisissa ne poikittaisetkin saattavat olla takkusten takana!

Yksi ilkeimpiä temppuja laatijalta on se, jos laittaa samaan alueeseen useita samaan erikoisalueeseen liittyviä vihjeitä. Silloin ratkoja on pulassa, jos tuo alue sattuu olemaan tv-kokit eikä syystä tai toisesta katso televisiota (eivätkä lehtien ruoanlaittojutut nappaa). Tässä ristikossa moista kataluutta ei tietenkään ollut. Positiivista kataluutta kyllä riitti kotitarpeiksi.

Välimäen nimi olisi saattanut jäädä mieleen ihan uutisotsikoita seuraamalla. "Hans Välimäki oli tehnyt vuosia kurinalaisesti töitä saavuttaakseen unelmansa, kolme Michelin-tähteä. Pohjatyö oli tehty. Kaksi tähteä oli hankittu, ainoana Suomessa." Samoin Sukula: "Keittiömestari Jyrki Sukula jättää HK:n ja palaa täysipäiväiseksi yrittäjäksi toukokuun alussa (2011). Hän on toiminut ruokakonserni HKScanin tytäryhtiössä HK Ruokatalossa vuodesta 2006 lähtien luovana johtajana ja HK Ruokatalon johtoryhmän jäsenenä."

Hömppätietona mainittakoon, että Sukula on julkkis jo toisessa polvessa. Hän on "Kassi-Alman" eli viihdetaiteilija Marja-Leena Sukulan poika.
175. matts5.4.2015 klo 01:37
Voisin laittaa tänne listan nimiä, jotka ovat minulle ja erittäin monelle kovin tuttuja jopa tärkeitä mutta joita ns. suuri yleisö ei mahdollisesti tunne. Mutta en laita!
Minä siis tunnistin nimet kokeiksi vaikka en tiedä kyseisistä herroista mitään muuta! En edes tunnistaisi ulkonäöltä! En myöskään pidä itseäni moukkana vaikka en vastaavia julkkiksia tunnistaisikaan. Elämä on lyhyt eikä aika riitä kaikkeen, pitää priorisoida mitä katsoo, mitä kuuntelee, missä käy, eikä minulle ole mitään - ei kerta kaikkiaan mitään - katsottavaa mainoskanavilla - ikävä kyllä! Niiltä tulee vain skeidaa.
176. Ultsi5.4.2015 klo 11:49
En ymmärrä tätä narinaa ristikoiden vaikeudesta tai vihjeiden henkilöistä. Eikös tämä ole SM-kisa? Vaikeutta on tarkoituskin olla. Muuten jouduttaisiin vuokraamaan messuhalli välieriä varten. Niin, ja tietysti kaikki sinne kutsutut pitäisi palkita, ettei kenellekään tulisi paha mieli. En tiedä vielä itsekään, pääsenkö välieriin. Mikäli kutsua ei kuulu, vika ei ole tosiaankaan laatijoissa. Syyllistä voin etsiä peilistä. Alueräristikot ovat olleet nautittavia ja ihania ahaa-elämyksiä tuottavia. Tottakai jouduin itsekin tarkistamaan joitakin asioita netin ihmeellisestä maailmasta. Mutta jos pääsee kirjoittelemaan tänne, niin kaikki muukin tieto on jokaisella siinä ihan käden ulottuvilla.
Jos kaipaa vähemmän haasteita, niin ei kun kauppaan. Siellä hyllyt notkuvat helppoja ja vielä helpompia ristikkolehtiä. Niitä voi sitten läpikirjoitella ja tuntea itsensä neroksi.
177. Joutilas5.4.2015 klo 12:18
Se mikä yhdelle on yleistietoa, on toiselle knoppitietoa. Se mikä yhdelle on knoppitietoa, on toiselle yleistietoa. Eino Leinoa peesaten: Oi, ihmiset toistanne suvaitkaa! Niin suuri, suuri on ristikkomaa(ilma).
178. Jaska5.4.2015 klo 12:27
Minä en kerta kaikkiaan suvaitse suvaitsemattomia. Ne pitäisi kaikki likvidoida.
179. Tarja5.4.2015 klo 12:34
Olen samaa mieltä Ultsin kanssa. Kun aiemmin (2.4.) mainitsin tiettyjä vihjeitä, joihin käytin Googlea oikeinkirjoituksen tarkistamiseen, en todellakaan tarkoittanut, etteikö kyseisiä vihjeitä olisi saanut mukana olla, vaan tarkoitus oli verrata, miten paljon helpompaa ratkonta on nykyään kuin aikana, jolloin Google ei ollut käytössä.
180. Junamies5.4.2015 klo 13:12
Jyrki Sukula on löytynyt. Minulle toimitettiin Apu n:o 04 22.01.2015, jossa on Jyrki Sukulan kuva kannessa. Jyrki Sukula lupaa keskittyä enemmän omaan terveyteensä kansitekstin mukaan.
181. matts5.4.2015 klo 15:42
Googlasin molempien kokkien nimet ja kuvat. Enpä ollut niihin naamoihin koskaan törmännyt!
182. Tarja5.4.2015 klo 17:49
Vaikka tiesin kokkien nimet, niin tunnustan, että ensin kokeilin sanaa tostata, koska on olemassa espanjalainen ruokalaji tostada. Ajattelin, että jospa se on suomennettu tostataksi. Mutta sitten (yön yli nukuttuani) yhtäkkiä iski oivallus, kokeilla = testata. (Ja silloin tunsin itseni tyhmäksi...)
183. Marco Poloinen5.4.2015 klo 18:01
... vaikka just silloin olisit ansainnut vähintään M-kokoiset euforiat fiksuudestasi! :-)
184. Jussi S5.4.2015 klo 20:27
Ai perhana, se kokkijuttu tuli ihan viime tipassa muutettua tostata koska google moisen ruuan ilmoitti muka olevan olemassa. Mutta kun sehän onkin tostada, ei tullu huomattua sitä automaattikorjausta siinä haussa kännykän pienessä tekstissä... Näin käy kun ei hiffaa vihjettä, ja optikko hukassa...
185. Tarja6.4.2015 klo 19:19
Kokeilluista sanoista saisi varmaan oman aiheen, mutta jatkan nyt tähän viestiketjuun. Perhettä ainakin nauratti, kun ensin ristikossani oli yläreunassa sanat kahle ja kakat, jotka sitten ratkonnan edetessä muutin muotoon lahje ja lakat.
186. kokemusta on7.4.2015 klo 13:53
Tekijöille suuri kiitos ! Upea ristikko kaikin puolin. En pääse jatkoon, kun munasin helpoimman alueen eli vasen ylänurkka.
Tämä oli kolmas kerta kun osallistuin näihin kisoihin. Eka kerralla en edes päässyt jatkoon, toisella kerralla jatkoon ja kolmannella taas jatkoon, jonka munasin täysin helpolla asialla.
Toivotan jatkoonpäässyille rauhallista oloa ja eteenkään,ettei kannata hermoilla.
187. Hannu7.4.2015 klo 19:09
Olihan tämä kokonaisuutena mahtava ristikko. Oman ratkontaurani toinen osallistuminen SM-kisojen alkueriin. 2013 määräaika umpeutui kolmannen alkuerän suhteen ja ratkaisun lopulta valmistuttua yliajalla sieltä löytyi kyllä virhettä.

Aika luottavainen olen, että ratkaisu on nyt kuitenkin oikein...monen tarkistuksen jälkeen. Vaikka saattaahan sitä "sokeutua" tarkisteluissakin... :-)
188. VL8.4.2015 klo 10:46
Milloin tämän 3. alkuerän tulokset julkaistaan / on julkaistu?
189. Oravanmetsästäjän sihteeri8.4.2015 klo 11:00
13.4.
190. VL8.4.2015 klo 11:15
Kiitos vastauksesta! Etusivullahan se luki isoin kirjaimin mutta jäi kuitenkin huomaamatta.
191. Rampe13.4.2015 klo 06:32
Jutilan sanoin: Ja siä o !
Meinaan nimi kunniankukkosarakkeessa.
192. J13.4.2015 klo 08:33
Mikä aika riitti välieriin?
193. Rampe13.4.2015 klo 09:06
900 minuuttia! Eli sinne mahtuivat kaikki 104 oikein ratkonutta jotka ilmoittivat osallistuvansa.
194. O13.4.2015 klo 11:29
Rampe.
Onneksi olkoon!
195. Rampe13.4.2015 klo 12:21
Kiitos, O!
Onko minun käsitettävä niin että et löytänyt nimeäsi listalta ?
Tietenkään kaikki eivät ole aamukuudelta huoltamolla ostamassa lehteä nähdäkseen siinä oman nimensä . Kävin minä myös kahvilla ja tankkasin työmatkalla. Ihan tosi!
196. O13.4.2015 klo 12:23
Rampe.
Löysin kyllä.
197. matts13.4.2015 klo 13:32
Jokohan näillä kulmilla olisi lehti tullut?
198. Jondalar13.4.2015 klo 14:25
Onnittelut Rampe ja O ja kaikki muut finaaliin selviytyneet!


Minä en ole koskaan yhtään kilpailuristikkoa hankkinut, edes silmäiltäväksi. Olisin aivan liian ujo finaalipaikalle tulemaan.
199. JTak13.4.2015 klo 14:51
Yksi viime kerran finaalikuusikosta toivottaa kaikille ratkojille välieriin onnea ja menestystä. En muista koska viimeksi olisin pudonnut jatkosta virheen takia, mutta saattoi olla joskus vuosituhannen vaihteen paikkeilla. Tuplatarkastus ei riittänyt, mutta olisiko triplatarkastus riittänyt, mene ja tiedä.

Jalkapallo on peli, jossa pelataan 90 minuuttia ja lopuksi Saksa voittaa. Saapa nähdä onko välierä- ja finaalivaihe vähän samanlainen eli ratkotaan koko päivä ja lopuksi Juha voittaa.
200. O13.4.2015 klo 14:53
Hei Jondalar.
En ole koskaan ajatellutkaan finaalipaikalle menoa ja siksi ruksaan aina kohdan "En osallistu välieriin". :)
201. Kati13.4.2015 klo 15:00
Kun hain ristikon ratkaisun tänään, niin vieläkin jäi epäselväksi miksi AIAGM on Akait ja navan kuva H on Emil? Voisiko joku selittää tällaiselle tumpelolle?
202. Jukkis13.4.2015 klo 15:08
MAGIA -> TAIKA
203. Ripa13.4.2015 klo 15:16
NAPAH = EMIL ja luepa kumpikin päinvastaiseen suuntaan :)
204. Rampe13.4.2015 klo 15:16
HAPAN=LIME
En mene minäkään finaalipaikalle, vaan olen siinä toisessa listassa.
Onneksi olkoon, O.
205. matts13.4.2015 klo 16:05
Nimi löytyi > välieriin! (Ja lopulta sijalle öbaut 89 ;-( )
206. Emma13.4.2015 klo 16:37
Hienoahan se olisi "tappa vanha tuttu", mutta kun tuli laitettua se ruksi... Arvelin, ettei ole mitään mahkuja parantaa viimekertaista sijoitusta, ja sen verran tosikovia nimiä listalla näkyykin olevan. Toivotan mukavaa kisaa ensi lauantaiksi kaikille ja hauskoja jatkoja risteilyyn osallistujille!
207. HM13.4.2015 klo 16:56
Minä löydyn siltä hölmöjen ja huolimattomien listalta, joiden olisi kannattanut tarkistaa... Mutta kun olen aina kuvitellut, että se on Afflick, niin mitä sitä varmistelemaan. Kiva kokemus oli, ja iloinen olen, että sain ristikon täyteen ja muut kohdat oikein.
208. Toinen tumpelo13.4.2015 klo 17:11
Jukkis
MAGIA = TAIKA . mutta selitäpä ymmärrettävästi miten ne kirjaimet vaihdellaan siitä lähtösanasta AIAGM
209. Päättäriratkoja13.4.2015 klo 17:24
Lähtötilanne:
MAGIA = TAIKA

Vaihdetaan toisen ja kolmannen kirjaimen paikat.
MGAIA = TIAKA

Käännetään ympäri:
AIAGM = AKAIT
210. Tunkkinne13.4.2015 klo 18:16
Vihjeeseen VERKOSSA laitoin HAUT, tarkoittaen internethakuja. Piirrettyyn ritvaan tuli siten RITU. Mielestäni nämä ovat oikein.

Pitäkää Leppänne!
211. snadisti13.4.2015 klo 18:22
51. helisee muttei ratkea...
212. Emma13.4.2015 klo 18:57
snadisti,
51 on roomalaisilla numeroilla LI, ja jos se soi, saadaan SOILI
213. Junamies13.4.2015 klo 19:27
Tämä on nyt taas tätä, että sanomista tulee. Minulla taisi olla tehtävä oikein ratkaistu, vaikka kerkesin vasta matkaan aika myöhäisessä vaiheessa.
214. Koiralauma Porista13.4.2015 klo 20:04
Selityksiä ristikon ratkaisuumme täältä länsirannikolta:
"Sukulalla ja Välimäellä" = TVSTATE = TVMAINE (Maine on USA:n osavaltio ja englanninkielisiä sanoja käytetään nykyään ristikoissa ja myös STATE on esiintynyt.)
88:n (AIRAn) tilalle laitettiin AINE eli Viski 88, jolloin pystysanaksi tuli AASINETU eli virhesana.
Näitä virheellisiä yrityksiä ei Ilta-Sanomien jutussa mainittu vaikka mielestämme hyviä ovatkin, joten tulkoon tässä kerrotuksi.
215. Tarja13.4.2015 klo 21:18
Olisi kiva kuulla, miten tällainen ristikko laaditaan. Eli sanooko joku tiimistä esim. että haluan, että tänä vuonna ristikossa on "näppylähansikas", ja sitten aletaan sen ympärille rakentamaan. Vai mistä lähdetään liikkeelle? Ja kyllä, nimi löytyy kunnialistalta, jess!
216. Suzie Q.13.4.2015 klo 21:22
88 on myös radiumin (=aineen) järjestysluku, ja tvstate tuntui minustakin oikealta.. No, toimitsijana jatkan kuitenkin ->
217. Katalimmat13.4.2015 klo 21:39
Ensimmäiset sanat olivat facebookpäivitys ja instagramtilit. Siitä sitten menox. Näppylähansikas vain pompsahti paikalleen.

Tuomaristo pohti Ritun hyväksymistä pitkään, mutta päätti hylätä sen, koska ei pelkästä oksasta ilman sitaatteja pidä tulla sanaa Ritu, oli kuvassa ritvakoivu tai Oksanen.
218. Pena13.4.2015 klo 23:00
Eihän vaikeissa ristikoissa sitaatteja "odotetakaan". Väärin on Ritun hylkääminen!

Vaan ei mieltä väärää, koska "Ritu" löytyy oikein ratkoneiden listalta! d=)
219. ??14.4.2015 klo 07:36
Mikä tämä Ritu-keskustelu on? Mihin se viittaa?
220. Tarja14.4.2015 klo 08:59
Vihjeeseen "verkossa" tuli vastausanaksi hius. Risteäväksi sanaksi tuli näin risu, vihjeenä piirretty oksa. Joku oli laittanut vastaussanoiksi haut ja ritu. Tästä keskustelu.
221. Jussi14.4.2015 klo 11:22
Onko mahdollista saada oikein ratkaisseiden nimet tänne, kun en päässyt Ilta-Sanomia ostamaan?
222. Eki14.4.2015 klo 11:30
Yritetään saada ne Sanaseppojen sivuille.
223. EXODUS14.4.2015 klo 16:38
Muuten kaikki oikein, mutta.........meninpä halpaan vasemmalla ylhäällä.
Luki " Nimi muinaisskandinaviasta " ja löysinpä tosi harvinaisen nimen kuten
"ASLE" . Tällöin S:n kohdalle tulee sana "ALIS",mikä tarkoittaa alakertaa.
Tämä kokonaisuus olisi pitänyt ehdottomasti hyväksyä.
Tämä oli toinen vaihtoehto ns. Oikealle vaihtoehdolle.
Mitähä arvelee, EKI, EKI ????
224. Eki14.4.2015 klo 16:43
Sori.
225. Jaska14.4.2015 klo 17:22
Mutta kun se kyseinen (huone)tila on ylösalaisin. ALIS ei siis vastaa vihjettä. Loogista SILAa siihen ei saa millään sovitettua.
226. EXODUS14.4.2015 klo 19:15
SIIS ylösailaisin kämppä olisi alis ja Nimi muinaisskandinaviasta olisi
ollut tosi viikingi "ASLE". Olen vieläkin tätä mieltä varsinkin kun oikealta ylhäältä hyväksyttiin mielestni täysin väärä vastaus ä/y.
Mikä mafia sen sanoo että y/ä ovat oikeita. Kun olen perustellut "ASLE" olevan oikein ja samoin kuin "ALIS".
MIKSI EKI ET HYVÄKSY LOOGISIA VASTAUKSIA. LOOGISUUS PITI OLLA SUN TOSI VAHVUUS vai miten se menee ? Toivon paremman vastauksen kuin "SORI"
227. Lars14.4.2015 klo 21:32
Sori EXODUS, ei täällä ennenkään ole puhumalla saatu oikeita vastauksia, ne pitää osata laittaa ite ;)
228. Harald20.4.2015 klo 17:42
Mistä sen kolmosen ratkaisun saisi. En ollut näillä main kun se Ilstiksessä jukaistiin.
229. Ylläpito21.4.2015 klo 09:27
Lähetä meilisi tämän sivuston toimituksen osoitteeseen, saat sen Harald paluupostissa.
230. Voitto Eloranta26.4.2015 klo 12:50
Voiko sen kolmannen alkuerän ratkaisun saada joku muukin kuin Harald. Olin mukana mutta ristikko ei ratkennut.
voitto.eloranta@pp1.inet.fi
231. Ylläpito26.4.2015 klo 13:00
Tulossa illemmalla.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *