KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKKI 3/2015

8356. Iisakki 3/2015

Tulokas14.3.2015 klo 12:33
Olipa mainioita vihjeitä s. 17 Simbergissä. Paras mielestäni "pullotuslinjoja".
Viimeinen Simberg vielä tyhjä. Otti tuo edellinenkin niin koville, että saas nähdä, miten onnistuu sivu 22!
2. aawee21.3.2015 klo 15:07
On kyllä kaikkien Simbergien kanssa vielä tekemistä, ekastakin puuttuu jokunen kirjain vasemmasta alakulmasta. Jyräksen ristikossa sivulla 16 muutama aukko ja takakannesta uupuu kaksi juhlapäivää.
3. OR21.3.2015 klo 17:19
Simbergit s.2 ja 17 olivat vaikeampia kuin s.22. Molemmista vasemmat reunat mietinnässä. Muuten lehti ratkaistu.
Yleensä minulta jää s.22 ratkaisematta.
Otan kopiot noista em. sivuista ja tarkistan kuin ratkaisut ilmestyy. Mukavia ratkaisuhetkiä!
4. Tulokas22.3.2015 klo 07:20
Minullekin s. 22 oli helpompi kuin s. 17, jonka kanssa piti pakertaa tosissaan. Nyt on valmista!
5. Auroran pappa22.3.2015 klo 09:06
Kyllä ne visaisimmat olivat ne Simbergit.

Järjestys vaikeammasta "helpoimpaan" Sivu 17,22 ja 2.
Aukeaman Simbergiä ei ollutkaan nyt ja takasivun kääntöpuoli on menetetty mainoksille.

On siellä vaan paperipula?!
Lehden hinta ja postimaksut nousevat ja palkinnot pysyvät entisinä summina ja tehtävämäärä vähenee, Että sillä lailla!
6. aawee22.3.2015 klo 09:35
Sain sivun 22. Simbergin valmiiksi, mutta sivun 17 pitkät sanat odottavat oivallusta. Sivun 2 vasen alakulma melkein puhki kummattu. Riku Rosenvallin ristikkoja ei ole ollut vähään aikaan, kaipaan niitä. Ja kokonaisen sivun mainokselle ennemmin ristikko, onko tosiaan ristikkoja vähemmän kuin ennen, tuntuu siltä..
7. Vili26.3.2015 klo 07:13
Minulle vaikein Simberg oli jälleen tuo viimeinen, jonka yläosa ei meinannut aueta millään, ja oikeassa alakulmassa meinasi usko loppua täysin. Täytyykin ottaa tästä skannaus ennen postitusta, samoin kuin Jyräksen ristikosta, jossa on muuan ihan outo sana, ja jälkeenpäin tarkastaa tuliko nuo kohdat oikein.
Nimimerkille imx:lle kiitos, Iisakki 1:en säikeessä selvittämästä "ää" vihjeestä, eipäs minulla polla leikannut!
8. aawee26.3.2015 klo 08:47
Minulla tökkii vieläkin s. 2 vasen alakulma, mutta onhan tässä vielä aikaa pyöritellä kirjaimia edestakaisin. Jyräksen pari sanaa kysymysmerkkinä. Kaksi vikaa Simbergiä selätetty ja olivat kyllä erinomaisia!!
9. pösilö28.3.2015 klo 15:38
Saitteko Simbergin s.2 ristikon pääkuvasta lähtevään keskimmäiseen sanapariin jotain järkevää ?
Minulle tuli siihen sanat, joista toinen on substantiivi ja toinen verbiin viittaava määre !
10. ulalla28.3.2015 klo 15:58
Minä myös sain vastaavan sanaparin. Ja sivun 22 Simbergin oikea alakulma ei aukene millään! (ainakaan järkevästi)
11. Rampe28.3.2015 klo 16:11
Sivun 2 Simbergissä minullakin on vain jälkimmäisessä sanassa järkeä keskimmäisessä sanaparissa.
Ensimmäinen on kyllä oikea sana.
Yleensäkin nämä Alfit tuntuvat olevan minulle ylivoimaisia, vaikka uskoisin ratkoneeni SM-ristikon kolmannen alkuerän oikein.
Kaiketi pitää oppia tuntemaan laatijan ajatuksen juoksu.
12. aawee28.3.2015 klo 19:26
Samanlainen sanapari minullakin sivun 2. ristikossa.
13. pösilö29.3.2015 klo 13:30
Simbergiä sivuten :
Kuka muuten on se kalju mies, jonka kuvaa Simberg usein käyttää vihjeenä ristikoissaan, jopa kolme kertaa samalla sivulla?
Ei näkynyt tämänkertaisessa Iisakissa.
Onko se F.E. Sillanpää nuorena ?
14. Matami29.3.2015 klo 13:32
Vaikka olen ratkonut vuosia Alf Simbergin laatimia ristikoita, niin en ole vielä päässyt niin sanotusti "laatijan pään sisälle".
15. Hugo29.3.2015 klo 17:02
Olen ostanut kolme edellistä Iisakkia siinä toivossa, että oppisin tuntemaan Alfin aivoituksia.
Matamin kommentti kannustaa luovuttamaan.
16. Matami29.3.2015 klo 17:59
Hugo,
Painotus on sanalla VIELÄ. Älä missään nimessä luovuta! En aio
minäkään. Jäisi monta ahaa-elämystä väliin.
17. Eeva29.3.2015 klo 19:17
Edellisestä Iisakista en saanut yhtään Alfin ristikkoa valmiiksi ja nyt tästä lehdestä ratkaisin kaikki Alfit, vaikka meinasin kanssa luovuttaa.
18. Anneli30.3.2015 klo 16:58
ulalla: Joko olet saanut sivun 22 oikean alakulman ratkottua? Se ei avaudu minullekaan sitten millään. Onhan tässä nyt aikaa pyörittää tätä yhtä kohtaa.

Muut Simbergit valmiina, juuri avautui kokonaisuudessaan sivu 17. Olipahan sekin vaativa, samalla mukava kuitenkin.
19. urpo2.4.2015 klo 14:24
kuutio tajousta ei aukene, sivu 2
20. Anneli3.4.2015 klo 07:47
urpo
KUUTIO TARJOUSTA - se oli hyvä vihje, laajenna katsontakantaa vaan, kyllä se sieltä tulee :)
21. Matami3.4.2015 klo 07:54
Ratkontakaverin kanssa saatiin puserrettua ratkaisusana "KUUTIO TARJOUSTA" -vihjeeseen, mutta itse vihje on minulle vieläkin täysin hämärän peitossa. Kiva kuulla aikanaan, mitä se pitää sisällään.
22. aawee3.4.2015 klo 09:10
KUUTIO TARJOUSTA-vihje oli vasemman alakulman ns. "varma", jonka mielestäni tiesin heti ja sen kanssa sitten jouduin pitkään sovittelemaan muut sanat. Myöhemmin näkee, menikö oikein.
23. Anneli3.4.2015 klo 09:13
Matami
Ratkaisusanasta asia selviää. Mietipä sitä ... etsi vaikka tietoa.
24. Anneli3.4.2015 klo 09:21
Olihan tuossa sivun 2 vasemmassa alanurkassa jotain, mitä ei heti hoksannut. Ahaa-elämyskin tuli, ehkä useampikin.

En haluaisi luovuttaa sivun 22 oikean alareunan suhteen. Se kiikastaa. En tykkää yhtään tuosta kuvasta, josta tuo pisara tippuu. ;)
25. Matami3.4.2015 klo 10:23
Anneli,
Kiitos neuvosta. Lehti meni tosin jo postiin ja unohdin onnellisesti koko ratkaisusanan :)
26. Alf Simberg3.4.2015 klo 12:14
Anneli, ehkä ratkaisussana on lähempänä kuin ajatteletkaan ...
27. Matami3.4.2015 klo 13:10
Nyt taisin kekata "KUUTIO TARJOUSTA" -vihjeen. Ja jos ihan oikein muistan, niin ratkaisu on sitten meillä väärin. Sattuuhan sitä :)
28. nykkis3.4.2015 klo 19:12
Anneli
Sivun 22 alakulmassa 'pisara' lienee tässä hämäystä.
Minulle pahiten tökkii vihjeen KULKEE TÄHDEN VANAVEDESSÄ aikatekijä sekä viereisen LEIKKAA PUUTA yhteys saamaani vastaussanaan. Kierot on vihjeet; en ole lainkaan varma, onko ratkaisuni oikein.
29. Anneli3.4.2015 klo 20:04
Kun on nyt niin monesta sanasta kiinni tämän nurkan ratkaisu. Joskus näin käy. Pitää sitten katsoa ratkaisu mielenkiinnolla. Mikään ei oikein luonnistu. Mutta eihän se haittaa. Ei tämä niin vakavaa ole.

Onhan tosin vielä aikaa ...
30. pösilö12.4.2015 klo 13:24
Alf ! Kenen kaljun miehen kuva esiinty usein ristikoissasi vihjeenä?
31. imx15.4.2015 klo 14:59
Nyt kun ratkaisujen palautusaika lienee jo päättynyt voisin tuohon jo jonkin verran puhuttaneeseen oikeaan alakulmaan kysellä näkemyksiä.

LEIKKAA PUUTA oli mielestäni se kaikista kauimpaa haettu jos nyt oikean vastauksen sain, mutta noinhan se on...tähden seuraajan niminen firmakin taisi löytyä joten sekin aika hauska. :D

Taitaa jostain nenunpäästä se tippa tippua, tämä sama kuvahan on ollut ennenkin aika monessa merkityksessä.
32. Anneli15.4.2015 klo 16:23
Toivon minäkin että joku kertoisi oikeat sanat. En ottanut kopiota, mutta muistan jotain.

Pystyyn tuli kai SITKEYS. Nenä oli kai ELIN. Oliko hedelmä KAKI .... Keskenhän mulla tämä nurkka jäi. Tuliko siihen TAYLOR johonkin vaakaan. Ja mulla tuli puunleikkaukseen INRI. (!) Firmasta ei ole mitään hajua. Jos firman olisi keksinyt, olisi kai ollut väljemmillä vesillä.
33. imx15.4.2015 klo 16:44
Kyllä, nenästä se tippa kait tippui ja Melkior lienee suomennos yhdestä tietäjästä. Leikkaahan se teksti kait niihin satupuihin jälkensä vieläkin.
34. Anneli16.4.2015 klo 06:39
Niin just, olishan tuo Melkior pitänyt keksiä tai tarkistaa itämaan tietäjien nimet. Mietin kaikkia muitakin tähtien vanavedessä kulkijoita. Tosin tämäkin kävi mielessäni, onhan tapahtuma niin tuttu.
35. Agnes17.4.2015 klo 15:34
Jostain syystä maaliskuun ristikko on ollut tosi vaikea minulle, huhtikuukin on jo lähes täynnä! Ei jaksa millään odottaa, voisiko joku ystävällinen sielu kertoa esim. mikä sana tulee sivun 16 Jyräkseen ensimmäiseksi sanaksi vihjekuvasta?
Ja Alfin s. 17 vihjekuvan 1. sana? Jos joku viitsii, niin kiitos kovasti.
36. Matami17.4.2015 klo 18:33
Agnes,
Jos kysyt huhtikuun Iisakin ratkaisusanoja, niin palaa mieluusti asiaan sitten kun ratkaisuaika on päättynyt. Täällä on sellainen tapa, että suoria vihjeitä ja vastauksia ei anneta kilpailuaikana.
37. imx18.4.2015 klo 15:48
Kyllä nuo Agnesin kysymykset taitavat tähän maaliskuun lehteen liittyä, oli minustakin paljon vaikeampi kuin huhtikuun lehti. Otan joskus kuvat tai skannaukset vaikeimmista tehtävistä ja nämä ovat näemmä tallessa. En silti ihan suoria ratkaisujani viitsisi julkaista ennen virallisia vastauksia kun nämä melkein tulevat suoraan risteävistä, johonkin niihin voisi varmaankin vihjata jos tarkempia uteluita tulee.
38. pösilö22.4.2015 klo 18:23
Vielä kerran , kuka lienee se kalju mies Alfin ristikoiden vihjeenä ?
39. Tulokas22.4.2015 klo 18:41
pösilö,
tosiaan sama mies esiintyy usein Alfin ristikoissa. Arvelit muistaakseni aikaisemmin, olisiko kyseessä Taata nuorena. Katsoin hänen kuviaan netistä, ja kyllä yhdennäköisyyttä tosiaan on. En kyllä ole asiasta varma, jospa joku viisaampi vastaisi.
40. Matami22.4.2015 klo 19:10
Tulokas, pösilö,

En tunnustaudu viisaammaksi, mutta ihmeteltyäni samaa asiaa kuin tekin, niin olen tullut siihen lopputulokseen, että se on vain joku tuntematon henkilö.
41. Debiili26.4.2015 klo 11:15
Maaliskuun Iisakki on aika hyvällä mallilla, mutta, mutta...

Simbergin s. 22 lounaisnurkka on aivan tyhjänä. Pyydän paria hyvää vinkkiä tai suoraa vastausta:
-PYKÄLÄINEN -->LOVinen/-ettu/-ekas
-EROTTAA RYPÄLEET -->??? Ei mitään ideaakaan!
-naisen kuvasta -->BLONDI tuntuisi johtavan vain ongelmiin pystyjen kanssa.
-TUON JÄLKEEN -->A?TO

Pliis, pyydän kauniisti, palautusaikahan on tukevasti ohi.
42. Anneli26.4.2015 klo 11:25
ENOLOGI on viinintuntija eli erottaa rypäleet. Siitä se varmaan se nurkka lähtee ratkeamaan. En muista noita muita.
43. Tulokas26.4.2015 klo 11:26
Debiili,
maaliskuun Iisakin olen lähettänyt, joten en muista kaikkia mainitsemiasi kohtia. Tuon rypäleasiantuntijan kuitenkin muistan - se on ENOLOGI. Jospa se edes vähän auttaisi.
44. Debiili26.4.2015 klo 11:35
Kiitos, Anneli ja Tulokas. Minulle uusi sivistyssana. Nyt huutokauppaan ja yritän sen jälkeen edistyä.
45. Debiili26.4.2015 klo 16:55
Nyt s. 22 on OK. Kiitos vielä, tuo IGLU olisi kyllä pitänyt hoksata ilman apujakin.

Toinen ongelma on s. 17 kaakkoiskulma.
TILATAKSI, VAIN, AHDE kai okei, mutta ATTE-->TAAN?

Pystyyn aalloista SIDA on outo. Mitähän on pielessä, vai enkö ymmärrä vastaussanojen logiikkaa? Vai SIDI ja TAIN? Ei mene kaaliin.
46. Tulokas26.4.2015 klo 17:25
Debiili,
olinkin näköjään ottanut kopion s.17 ristikosta. Se oli nimittäin minusta vaikeampi kuin s. 22. TILATAKSI ja VAIN on minullakin, mutta "hoitanut sisäministerin tehtäviä" on minulla ANNE (Holmlund) ja silloin SIDIN tilalle tulee SINI. Toivottavasti ovat oikein. Ja TAIN myös minulla (Aten nimipäivä on marraskuun viimeisenä)
47. Debiili26.4.2015 klo 17:39
Kiitti, Tulokas.

Ratkaisusi on ilman muuta järkevämpi kuin kyhäelmäni. ANNE oli paha rasti, olisi kai selvinnyt guuglaamalla. KANAkori on myös normaali yhdyssana. Viritelmässäni KAHA itse asiassa lienee synonyymi korille tai kopalle eikä yhdyssanan alkuosa. Minulla oli siis logiikkavirhekin. KALAkoria kyllä olin miettinyt.

Nyt odottelen ratkaisuja.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *