KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 8/15

8335. SK 8/15

Eki20.2.2015 klo 13:39
Joutsin kaksitähtinen ristikko ja Vuokilan piilosana tarjolla.

Piilosanassa on erikoisuus, jota ei paljasteta, tosin sama idea on ollut ennenkin. En toivo sitä myöskään täällä kerrottavan kovin pian, jos se jollekulle selviää. Se saattaa kuitenkin aiheuttaa hieman kummastusta joidenkin vihjeiden kohdalla, joita en toivo liian aikaisessa vaiheessa liikaa suomittavan.
2. Öö20.2.2015 klo 19:41
Kiitos kaksitähtisestä. Vaikutti kyllä enemmän yksitähtiseltä, kun vertaa edelliseen kolmetähtiseen. Kolmetähtinen edelleen kesken.
3. Matti21.2.2015 klo 23:20
Piilosanassa en kyllä (taaskaan) huomannut mitän erikoista.
4. Kukkis22.2.2015 klo 18:41
Toivottavasti ratkaisuajan päättymisen jälkeen joku selventäisi vihjeen harri holkeri vastaussanaa. Itselle muodostunut sana ei kyllä aukene.
5. Hannu22.2.2015 klo 19:04
Piilosanan erikoisuus ei selvinnyt vielä minullekaan, mutta selviää sitten aikanaan.

Omalle tajunnalle osoittautui kinkkiseksi heti ensimmäinen vihje: "Hyvä Veli, CCR-moska maistuu edelleen, tunnetaan myös nimellä H. Rocks av Carl Mannerheim", jonka sain ratkaistua juuri äsken. Mietin jo, että joutunee yhden vihjeen ratkaisun saamiseksi nukkumaan ainakin toisenkin yön yli, mutta eipä nyt sitten tarvinnutkaan.

Joutsin kaksitähtinen tuntui helpohkolta, mutta sille hyvä vastine oli tämä Vuokilan piilosana. Tekijöille kiitokset :-)
6. Ratkoja23.2.2015 klo 15:07
Piilosana oli nyt hiukan haasteellinen, erikoisuus jäi kylläkin epäselväksi!!
Ristikko 2-tähtiseksi helppo.
7. Heikki23.2.2015 klo 15:48
Kukkis. Kerron sen verran, että jekku vihjeessä 'harri holkeri' on vastaavanlainen kuin vihjeessä 'huvilatontiksi?'. Tämä jekku hämää usein. Helppojen ristikkojen laatijat käyttävätkin näissä tapauksissa tiettyä apumerkintää.
8. G24.2.2015 klo 08:55
Kukkis: se vihje on,
HARRI
HOLKERI
9. tapio24.2.2015 klo 17:40
Ristikko joo helppo kaksitähtiseksi. Tein sitä katsellessani TV:tä ja kuunnellessani mitä vaimolla on asiaa - siis multitasking tilassa. Kun yritin Ekin piilosanaa, ei sen ratkaisemisesta tullut tuossa tilanteessa mitään.
10. tapio25.2.2015 klo 20:02
Luulen ymmärtäväni, miten piilosana ei ole ihan tavallinen, vaikka siltä näyttääkin. Hyviä vihjeitä - tosin vaakaan 9. ns. suora vihje vähän diipadaapa.
11. tapio25.2.2015 klo 20:52
Piilosanassa eka vihje itselleni hankalin. Ratkaistu, mutta silti jäi mietittävää.
12. tapio25.2.2015 klo 21:25
Miettiset loppuivat - erittäin monipuolisesti vihjeistetty tehtävä. Kiitos piristyksestä, Eki.
13. oopee25.2.2015 klo 23:33
Kukkis, ellen väärin hoksaa,
samankaltainen vihje voisi jossain olla myös:
SÄYNE
SÄYNÄVÄ
14. tapio26.2.2015 klo 08:17
Oopee vihjaa mielestäni liikaa ja rikkoo sopimusta, ettei vihjeitä uudeelleenvihjeistetä ennen ratkaisun lähettämisen päättymistä. Hyi :(
15. --26.2.2015 klo 08:52
Eikös oopeen vihje ole ihan väärä???
16. tapio26.2.2015 klo 09:00
Pointti oli siinä, ettei uudeelleenvihjeistetä - onko uusi vihje väärin tai oikein, epäolennaista, mutta -- on oikeassa. Uusi vihje on väärä.
17. Uudehko26.2.2015 klo 10:15
Itsekin luulin ensin että harriholkerin ratkaisu olisi se mihin oopee vihjaa mutta välähtihän tuo lopulta.
18. --26.2.2015 klo 10:17
SÄYNE SÄYNÄVÄ voisi olla myös alias.
19. Kommentoija27.2.2015 klo 10:56
Moro äijät, miten olis
KUHA
KUORE
20. --27.2.2015 klo 11:20
Ei tulisi oikeaa vastausta siitäkään.
21. Juho27.2.2015 klo 11:45
HALOO
HELSINKI, käviskö tää?
22. --27.2.2015 klo 11:54
No comment...
23. tapio27.2.2015 klo 17:21
Kuten Jukkis eräässä toiseessa säikeessä minun kyselystäni totesi, tämä säi alkaa mennä yhtä villiksi kuin Hesarin säikeet. Nyt -- osallistui myös keskusteluun liikaa!
24. --27.2.2015 klo 17:25
Totuuden torvi!
25. tapio27.2.2015 klo 18:01
Myönnettäköön, että olen tällä kertaa vähän vahingoniloinen. '--' olisi pitänyt jättää kokonaan kommentoimatta nimimerkille 'oopee', mutta kiusaus koitui ylivoimaiseksi.
26. --27.2.2015 klo 22:08
??
27. tapio27.2.2015 klo 22:53
Keskustelun loppu meni pieleen tästä kohdasta lähtien (eli tämä olisi pitänyt jättää kirjoittamatta)

-- 26.2.2015 klo 08:52
Eikös oopeen vihje ole ihan väärä???

Vahingonilo siitä, että menee säie joskus muidenkin takia väärille urille.
28. --27.2.2015 klo 23:45
En tunne syyllisyyttä.
29. oopee28.2.2015 klo 14:16
En minäkään väittänyt, että esittämäni vihjemalli tässä tapauksessa antaisi oikean tuloksen. Mutta antaisi sen sijaan saman väärän tuloksen, johon alkuperäinenkin vihje helposti harhauttaa. En kovin syylliseksi tunne itseäni.
30. tapio28.2.2015 klo 14:20
Mutta sinä ja -- joka tapauksessa rikoitte SK-säikeiden periaatetta (on tullut itse provosoitua rikkoamaan, koska en ole maininnut, milloin pitää antaa vastaus).
31. tapio28.2.2015 klo 14:20
Mutta sinä ja -- joka tapauksessa rikoitte SK-säikeiden periaatetta (on tullut itse provosoitua rikkoamaan, koska en ole maininnut, milloin pitää antaa vastaus).
32. --28.2.2015 klo 20:05
On tullut itse provosoitua rikkoamaan???
33. tapio28.2.2015 klo 20:08
Kun en eräässä säikeessä laittanut päivämäärää, minkä jälkeen vihjeeseen tulisi palata, joku alkoi purkaa sitä heti.
34. --28.2.2015 klo 20:17
Siis: On tullut itse provosoiduttua rikkomaan?
35. --28.2.2015 klo 20:17
Vai: Olen tullut itse provosoineeksi rikkomaan?
36. --28.2.2015 klo 20:25
Taisi se alkuperäinenkin olla muuten oikein, mutta rikkoamaan hämäsi.
37. tapio1.3.2015 klo 08:19
Juuri niin, mutta tuli kirjoitusvirhe. "Olen tullut itse provosoineeksi rikkomaan?" mitä tarkoitin. Näemmä pitää yrittää kirjoittaa huolellisemmin sekä kieliopin että kirjoitusvirheiden suhteen (kirjoitusvirheitä kyllä tapaa muillakin kirjoittajilla ja olisi hyvä, jos ne voitaisiin itse kultakin armeliaasti unohtaa, mikäli niihin ei liity väärinymmäryksen vaaraa).
38. quu1.3.2015 klo 10:43
tapio, lisäharkinta ennen viestin lähettämistä voisi auttaa, ettei ihan joka ikinen aivopierusi päätyisi tänne kaikkien luettavaksi. Minusta lähetettyjen viestien laatu on huomattavasti tärkeämpi kuin määrä!
39. iso S1.3.2015 klo 10:58
Juuri noin, helposti ymmärrettäviltä virheiltä voisi ohittaa olankohautuksella. Hyväntahtoista huumoria voi heittää, jos joku kirjoitusvirhe on erityisen huvittava. Sehän saattaa jäädä joiltakin huomaamatta, kun jotkut lukevat automaattisesti oikein sellaisen sellaisen mikä on kirjoitettu väärin. Itse sain aiheellisen kuittauksen säikeessä 839. Puisevaa kun siteerasin kansanlaulua hiukan väärin: "tein minä pilin pajupuusta".

Ymmärrän kyllä senkin, jos kirjoitusvirheisiin tartutaan silloin kun saman kirjoittajan viesteissä niitä on selkeästi tavanomaista enemmän. Tämän voi tehdä enemmän tai vähemmän kohteliaasti (mieluummin enemmän), mutta tarkoituksena on silloin herätellä kirjoittajaa: ei saisi olla niin kiire että kirjoittaa hutiloiden ja klikkaa samantien lähetä. Aina kannattaisi ensin lukea tekstinsä ikään kuin toisen lukijan silmin, jolloin useimmat virheet tarttuvat silmään ja ne voi korjata. Kyllä se vaan niin on että kirjoituksen uskottavuus lisääntyy kun virheiden määrä vähentyy.

Kannattaa lukea säiettä 5071. Lehdistä luettua hubaa eli
_http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=1&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=5071&alku=0& t=k1

kohdasta Matias-Myyrä 17.10.2014 klo 10:53 alkaen. Sain hienon neuvon. Asensin ohjelman Voikko-spellchecker for Mozilla ja kirjoitusvirheiden määrä väheni oleellisesti. Ohjelma kyttää viestin kirjoittamista ja merkkaa virheenä pitämänsä sanat punaisella aaltoviivalla. Sille lisäpalikka ei tietysti mahda mitään, jos kirjoittaa värin kun tarkoitti väärin, koska ohjelma ei ymmärrä asiayhteyttä, eikä se mahda mitään sekavalle ajatuksenjuoksulle.

Suosittelen kuitenkin kokeilemista.
40. tapio1.3.2015 klo 11:12
Asensin tährän tietokoneeseen esittämäsi lisäosan - mutta eipä merkannut virheellisesti laitettua sanaa "tährän"punaisella aaltoviivalla.

PS. Eräs tietokoneelleni asennettu Windosin korjausohjelma ilmoitti muutama päivä sitten, että Google Crome -selaimeen olisi ilmestynyt virus. Pitäisi kysellä muaaltakin.
41. Kielonen1.3.2015 klo 11:19
tährä
Sanaa ei löytynyt
« Katso lähimmät osumat tulossanaluettelosta
» Etsi koko tekstistä

voi rähmän...
rähmä10 silmän tahmea tulehduserite

räämä
Sanaa ei löytynyt
« Katso lähimmät osumat tulossanaluettelosta
» Etsi koko tekstistä
42. iso S1.3.2015 klo 21:56
tapio, valitsitko kielen? Minullahan oli ensin sama ongelma: "ensin en osannut tehdä kaikkia tarvittavia temppusia ja oikoluku ei toiminut. Löysin ohjeen, että pitää klikata tekstikenttää hiiren oikealla näppylällä ja valita kieli. Valitsin suomen ja asensin sanaston." Tuon jälkeen alkoi toimia.
43. tapio2.3.2015 klo 18:00
kokeilu - oikean klikin avulla toimi, kiitti. Minun ei erikseen tarvinnut ladata sanastoa, vaan se tuli paketin mukana.

Käytän välillä Cromea, mutta siihen ei taida sitä saada.
44. tapio5.3.2015 klo 08:03
tapio 25.2.2015 klo 20:02
Luulen ymmärtäväni, miten piilosana ei ole ihan tavallinen, vaikka siltä näyttääkin. Hyviä vihjeitä - tosin vaakaan 9. ns. suora vihje vähän diipadaapa.

Tarkoitin tuolla sitä, että kun keksii, mikä on ratkaisusana ja alkaa pohtia, mikä on ns. suoran vihjeen idea, voi ajautua perversseille, kiusallisille ajatuspoluille (, mikä ei tietenkään ollut Ekin alkuperäinen tavoite).

Natriumhalkeama avaa näkymän kaluuni. (7)

Mielestäni Eki voisi miettiä tämänkaltaisia vihjeitä tarkemmin eikä tehdä jokaista piilosanaa ihan tolkuttomalla kiireellä.

Voi lehteä katsomatta nyt pohtia, onko kritiikilleni syytä. Jukkis, Juha N jne. Ekin fanit automaattisesti teilaavat kritiikkini, jos se suuntautuu yhtään Ekille, joten toivon jonkun muun kommentoivan.
45. Eki5.3.2015 klo 08:35
Olen vastannut Tapiolle jo asiasta henkilökohtaisestikin meilillä.

Jaa että minä teen jokaisen piilosanan tolkuttomalla kiireellä? Jos kerron avoimesti, että teen ne spontaanisti enkä jää kaikkea hieromaan, se tarkoittaa, että olen hakenut tekotavan, joka on minusta fiksuin. Tolkuton kiire on törkeä solvaus, aina sinä vain haukut minua, byhyy, byhyy.

Ihan tiedoksi vielä, että kukaan muu ei ole tätä vihjettä ottanut esiin negatiivisessa mielessä (SK:lle tulee paljon palautetta), eikö senkin pitäisi kertoa jotain? Nyt täällä siitä jankutat erittäin vastenmieliseen tapaan.

Tiedoksi myös, että Juha N on seurannut uraani yli 30 vuotta ja muodostaa varmasti jokaisesta tehtävästä edelleen mielipiteen tapauskohtaisesti. Jos teen paskaa, hän on järkyttynyt. Jukkis taas on kirjoittanut minulle usein samaan tapaan kuin sinulle ja monelle muulle. Yleensä on pitänyt todeta, että taisin kirjoittaa typerästi, pitääpä miettiä tarkemmin. En ota sitä henkilökohtaisesti.

Nyt on alkanut mennä jankutukseksi sekin, että kukaan ei lue tekstejäsi asiallisesti etkä saa oikeutta täällä. Mene välillä itseesi kuten minäkin menen!

Oikein mukavaa aamua kaikille ja anteeksi!
46. tapio5.3.2015 klo 09:16
Anteeksi, ei ollut tarkoitus solvata - minulla on paha tapa kärjistää asioita. Ei se ole pahantahtoisuutta, vaan vain painotan jotain asiaa niin. Pitää yrittää luopua siitä ja kertoa näkemykseni neutraalimmin. Myönnän, että jankutan, mutta se johtuu usein siitä, että tuntuu, että näkemykseni mitätöidään.

Mitä vielä Jukkikseen tulee, mietin, onko kyse piikikkäästä sarkasmista vai vain lempeän hyväntahtoisesta ironiasta. Olen yrittänyt mielessäni katkoa pahimpien piikkien kärkiä. HS-säikeissä olen sitä tavannut, mutta en missään sinuun kohdistuneena.

Piikittelevä sarkasmi ei mielestäni ole sen parempi tyylilaji tarpeeton kärjistyskään.
47. tapio5.3.2015 klo 09:28
Eräässä toisessa säikeessä tuli kommentti

-- 5.3.2015 klo 07:56
... vai vain terävää havainnointia?

Jos asia on näin, hyvä, täytynee yrittää ajatella tuolla tavoin.
48. tapio7.3.2015 klo 12:37
Kävin kirjastossa ja kysyin ristikkoa kopioivalta hänen mielipidettään. Sattumalta hän ratkoi myös piilosanoja ja antoi tylymmän tuomion. Hänestä vihje ei ollut piilovihje ollenkaan (ja mitä tyyliin tulee, ihan samaa mieltä). Kyseessä naisihminen. Kaikki vaan eivät viitsi kommentoida. No on kritisoimassani vihjeessä on mielestäni laatimistekninenkin ongelma, mutta sitä ei tässä yhteydessä voi analysoida.
49. Jukkis7.3.2015 klo 12:58
"Hänestä vihje ei ollut piilovihje ollenkaan". Mitä ihmettä tämä edes tarkoittaa?
50. Jaska7.3.2015 klo 13:17
Vihjeen suora osa on siis natriumhalkeama ja piilo-osa ratkaisusanan anagrammi. Kyseisellä naisihmisellä ei siis ollut mitään tajua piilosanan peruselementeitä, tai kenties miesihminen tapio on käsittänyt hänet väärin.

Eittämätön totuus on, että alastomuus avaa näkymän miesihmisen tunnusomaiseen sukupuolielimeen ainakin hänelle itselleen. Esimerkiksi hänen peseytyessään saunassa. Myös kerakylpijöille, jos viitsivät/kehtaavat sitä vilkuilla:)
51. tapio7.3.2015 klo 13:37
Jukkis 7.3.2015 klo 12:58
"Hänestä vihje ei ollut piilovihje ollenkaan". Mitä ihmettä tämä edes tarkoittaa?

Jäin itsekin miettimään samaa kysymystä eikä minulla ollut mahdollisuutta tarkentaa.

Jaska 7.3.2015 klo 13:17

Et kai ole tosissasi? "Vihjeen suora osa on siis natriumhalkeama".

Ei mielestäni ole. Olisin purkanut tätä vihjettä vasta ratkaisuajan lähettämisen jälkeen, mutten vaan pysty nyt olemaan vastaamatta Jaskalle.

Natriumhalkeama on ihan huuhaata tässä kontekstissa (onko huuhaata atomifysiikassa, en tiedä) eikä sitä mielestäni voi sellaisenaan käyttää osana ns. suoraa vihjettä.

Ekan sanan poistamisen jälkeen jää jäljelle sisällöllisesti vajaa lause (subjekti puuttuu) "avaa näkymän kaluuni".

Tekninen ongelma tuossa vihjeessä on se, että suora vihje on osittain vajaa ja edes jotenkin järkevän suoran vihjeen saaminen edellyttää sitä, että itsessään huuhaasanaa "natriumhalkeama" avataan ainakin osittain järkevämpään muotoon. Mielestäni suora vihje pitää olla itsenäisempi eikä sen ratkaisemiseksi pitäisi tarvita piilovihjeen avaamista osittain tai kokonaan.

Minusta vihje oli teknisesti osittain huono (toisaalta siinä oli loistaviakin elementtejä) ja tyylillisesti huono. En lähde tyyliseikkoja enää pohtimaan enkä olisi teknistä toteutustakaan analysoinut vielä tässä vaiheessa ilman Jaskan kommenttia.
52. tapio7.3.2015 klo 13:48
Tätä mielestäni epäonnistunutta vihjettä lukuun ottamatta tämä tehtävä on niin loistava, että tämä ansaitsisi kunnon purun osiossa 'Ristikon anatomia'.
53. Jukkis7.3.2015 klo 13:58
En nyt ihan tajua. Minusta "avaa näkymän kaluuni" on erittäin suora vihje ratkaisusanalle.
54. tapio7.3.2015 klo 14:19
Selitin edellä sen teknisen puutteen - en osaa selittää paremmin enkä halua selittää, mitä muita sisällöllisiä ongelmia tuohon sisältyy (eräässä toisessa säikeessä kyllä niitä hieman avasin).
55. Jukkis7.3.2015 klo 14:43
Tämäkö on sitä teknisen puutteen analyysiä:

"Tekninen ongelma tuossa vihjeessä on se, että suora vihje on osittain vajaa ja edes jotenkin järkevän suoran vihjeen saaminen edellyttää sitä, että itsessään huuhaasanaa "natriumhalkeama" avataan ainakin osittain järkevämpään muotoon. Mielestäni suora vihje pitää olla itsenäisempi eikä sen ratkaisemiseksi pitäisi tarvita piilovihjeen avaamista osittain tai kokonaan."

Ihan puuta heinää. Toistan: "avaa näkymän kaluuni" on erittäin suora vihje ratkaisusanalle. Ei ole "osittain vajaa". Ei tarvi avata yhtään mitään piilovihjettä. Ja mitä ihmettä tarkoittaisi sanan "natriumhalkeama" avaaminen ainakin osittain? Mikä osa siitä pitäisi avata? Ja mitä se osittainen avaaminen toisi lisää tuohon suoraan vihjeeseen? Joka suoraakin suorempi vihje siis on "avaa näkymän kaluuni".
56. tapio7.3.2015 klo 15:02
Mielestäni tuohon pitäisi lisätä subjekti, joka voidaan esim. saada muuntamalla eka sana vähän toiseen muotoon tai vain heivaamalla siitä pois alku 'Na', jolloin voidaan ajatella lauseeseen jonkin tason eihuuhaa subjekti - tai sitten kuvittelemalla subjektin ihan miten mieleen juolahtaa, mistä saattaa seurata vaikka mitä ajatuksia.
57. Jukkis7.3.2015 klo 15:23
Mitä ihmettä? Miksi siihen pitäisi subjekti lisätä? Vastaussana on se subjekti: XXXXXXX avaa näkymän kaluuni.

Ai että vihjeen pitäisi olla että "Halkeama avaa näkymän kaluuni". Mikä järki? Sinä tosiaan otat tosissasi tuon vihjeiden huonontamismissiosi.

Sinusta kai SK 9:n piilosanassa oleva vihje "Vaaratilanteissa epävarmoja" on virheellinen, kun siinä ei ole subjektia.
58. Jaska7.3.2015 klo 17:02
Pitäydyn kannassani, että natriumhalkeama on suora vihje. Asia olisi selvä kuin pläkki, jos vihjeet olisivat erillisinä eri vihjeissä. Na = natrium, halkeama = kuilu. Mutta ei siis niiden suoruus piiloksi mutkistu, vaikka natriumhalkeamaa ei löydykään sanakirjasta.
59. tapio7.3.2015 klo 17:10
No kun avasit tuon, tuo on piilovihje tyyppiä KOOSTE (NA+KUILU) eikä mikään suora vihje. Et nyt tunnu ymmärtävän suoran vihjeen ja piilovihjeen välistä eroa.

Jukkikselle

Vastaussana on se subjekti: XXXXXXX avaa näkymän kaluuni.

Kyllä minä tuon ymmärsin, mutta kun se edellyttää ekan sanan purkamista piilosanasta ratkaisusanaksi tai sitten vastaussanan sijoittamista vihjeeseen. Minusta tuollainen ei nyt vain ole ihan ok menettelytapa.
60. tapio7.3.2015 klo 17:13
Harmittaa, kun meni liialliseksi purkamiseksi tässä vaiheessa. Yritin pitäytyä vain tyyliseikoissa, en vihjeen purkamisessa osiinsa.
61. Jukkis7.3.2015 klo 17:15
Voi hyvä tavaton, "edellyttää ekan sanan purkamista". Voi hyvä tavaton. Minä luovutan toivoni menettäneenä. Voi hyvä tavaton.
62. tapio7.3.2015 klo 17:19
Voitaisiinko jättää loppu vihjeen purkamisesta myöhempään ajankohtaan, kun yksi keskeinen näkökulma jäi sentään purkamatta.
63. tapio7.3.2015 klo 17:22
Jos Jukkis pitää esittämäänsä menettelyä ihan ok:na, suora vihje jää jonnekin suoran vihjeen ja piilovihjeen välimaastoon. Yhdessäkään toisessa tehtävän vihjeessä eikä Ekillä yleensäkään ole ns. suoria vihjeitä, jotka jäävät piilovihjeen ja suoran vihjeen harmaaseen välimaastoon.
64. tapio7.3.2015 klo 17:26
No tämä ei ole ainoa tilanne, jossa olen kritisoinut Ekiä siitä, että ns. suora vihje jää piilovihjeen ja suoran vihjeen harmaaseen välimaastoon. Minulla on ihan täysi oikeus tällaiseen mielipiteeseen. 99,9... minulla ei ole tässä suhteessa mitään huomautettavaa Ekin vihjeistä.
65. tapio7.3.2015 klo 17:29
Tiedostan kyllä, että on veteen piirretty viiva, jolloin ns. suora vihje tippuu piilovihjeen puolelle tai jää välimaastoon. Osassa voidaan puhua tulkintaeroista.
66. --7.3.2015 klo 18:36
99,9, siis noin joka 40. Ekin piilosana sisältäisi huonon vihjeen (25 vihjettä per piilosana).
67. Hannu7.3.2015 klo 20:57
--, let it be!
68. tapio8.3.2015 klo 08:46
Toivon, että Juha N antaisi puolueettoman kommentin. Ymmärsimme sinänsä Jukkiksen kanssa vihjeen samalla tavalla. Ero on siinä, että Jukkis vaan pitää vihjettä ihan ok:na, mutta minä en. Minusta suora vihje ei ole enää suora, jos

1) Piilovihje pitää purkaa (kokonaan tai osittain), jotta suora vihje olisi täysin ymmärrettävä. Mielestäni tässä suora vihje ja piilovihje sotkeutuvat liikaa toisiinsa.
2) vihjeen ratkaisusana täytyy lisätä vihjeeseen, jotta vihje olisi täysin ymmärrettävä. Eihän tavallisessa ristikossakaan missään jekkuvihjeessä näin tehdä! Minusta todella outoa, että Jukkis pitää tällaista ok:na.

Tietenkin piilosanoissa useimmiten yksittäinen piilovihje ratkeaa nimenomaisesti piilovihjeen avulla, mutta ihan näin suuri toisiinsa sotkeutuminen ei saisi olla.

Minusta Eki vähän rikkoo pelisääntöjä tai ainakin venyttää niitä liikaa.

Minä, Eki itse eikä Jukkis ole puolueeton arvioimaan tilannetta, mistä syystä toivon Juhaa "erotuomariksi" ja tyydyn sitten Juhan arvioon.
69. tapio8.3.2015 klo 10:46
Laitan nyt tähän vähän muokatun vihjeen, jolla esittämäni ongelma olisi vältetty:

Natriumhalkeama, tai joku muu avaa näkymän kaluuni. (7)

Jukkis - jätä kommentoimatta, tiedän mitä aikoisit seuraavaksi kirjoittaa. Jukkisen seuraava kommentti olisi (tai on vielä tämän jälkeenkin)

"Ja taas kerran muutit vihjeen huonommaksi" tms.

Osittain totta - esittämäni ehdotus on vähän kankea eikä ole yhtä napakka, mutta pointti on vain ja ainoastaan siinä, että siinä ei synny esittämiäni ongelmia.
70. Eki8.3.2015 klo 11:18
Tässä piilosanavihjeessä piti siis olla kaksi piilosanaosaa, koska se oli teemana. Ilman sitä vihje olisi kuulunut:

Avaa näkymän kaluuni. (7)

Koko lause on suora vihje. Viimeisestä sanasta tulee anagrammi. Simppeliä ja ihan tavallista, joskin nokkelaa, uskoisin että Jukkiksen ja monen muun mielestä enemmänkin kuin "ihan ok".

Natriumkuilu edessä on siis ekstraa mutta asiallinen lisä. Suora vihje se ei ole, en tiedä, mitä ja miksi Jaksa höpäjää.

Mitä ihmettä ", tai joku muu" asiaa auttaa? Liirumlaarumia vain.
71. Jukkis8.3.2015 klo 11:20
Minäkin esitän vaihtoehtoisen vihjeen, jossa on vain yksi piilovihje, kun alkuperäisessä on kaksi:

Avaa näkymän kaluuni. (7)
72. Jukkis8.3.2015 klo 11:21
Kas, Eki ehti väliin. Pitäis muistaa aina tuota Reloadia painaa ennen lähettämistä.
73. Jukkis8.3.2015 klo 11:23
.. ja nyt selvisi se teemakin, eli piti olla kaksi piilovihjettä, enpä ollut tuota äkännyt.
74. Eki8.3.2015 klo 11:24
Se paljastetaan tahallaan vasta myöhemmin eli alkavan viikon numerossa.
75. tapio8.3.2015 klo 11:32
Itse asiassa äkkäsin tuon asian melko pian - ja yritin viimeiseen asti varoa paljastamasta sitä, vaikka rivien välistä joku olisi sen nimittäin voinut jo huomata. Joku nimittäin kertoi, että 'KALUUNIi' on anagrammi ja itse koko ajan yritin välttää tuon huomaamista, sillä purin ekaa piilovihjettä.

Minulla meni noi 1 1/2 kierrosta koko tehtävän ratkaisuun. Ekalla kierroksella huomasin n. 2/3 vihjeistä kaksi piilosanaa ja tokalla kiekalla etsin sitten loput.
25.2.2015 klo 21:25 viittaa tuohon asiaan.

Mielestäni pahin tuplapiilovihje oli tyyppiä KERTO. Sitä ei yleensä selitetä enkä olisi äkännyt sitä ilman erinäisiä keskusteluja Jukkiksen, Ekin ja Juhan N:n kanssa eräässä toisessa säikeessä. Tuota tyyppiä ei selitetä perusohjeistuksessa.

Olisko reilua kertoa perusohjeistuksessa myös vihjetyypistä KERTO?
76. tapio8.3.2015 klo 11:43
7.3.2015 klo 13:48

"...tämä tehtävä on niin loistava, että tämä ansaitsisi kunnon purun osiossa 'Ristikon anatomia'.

Vai purammeko sen myöhemmin tässä säikeessä?
77. Eki8.3.2015 klo 11:49
En osaa sanoa, onko mulla tarpeeksi aikaa kumpaankaan. Pitäisi keskittyä uusiinkin piilosanoihin. Riippuu tietysti siitä, kuinka paljon minun kommentointiani ruinataan.
78. tapio8.3.2015 klo 11:57
No voisin purkaa kyllä nuo piilosanat tähän säikeeseen, jos sinulle sopii.

Mitä tuohon tyyppiin KERTO tulee, kun jossain on perusohjeistus, joka ei ole kovin kattava, voisi olla tieto sivusta www-osoitteineen, mistä saa tarkemmat ohjeet.
79. Jukkis8.3.2015 klo 12:08
Jos tämä sun "purkaminen" on yhtä laadukasta kuin tuon nakuilu-vihjeen järjetön jankkaaminen, niin ehkä on parempi että purat ihan vaan vaikka itseksesi siellä kotona.
80. tapio8.3.2015 klo 12:52
Annan Ekin ensin arvioida purun. Osaan purkaa tuon nakuilu-vihjeen ilman tarpeetonta pohdintaa.
81. Eki8.3.2015 klo 13:03
Jos annat minun arvioida purun, tee se kokonaan, lähetä minulle ja jos se on kyllin ansiokas, julkaistaan se Ristikon anatomiassa.
82. tapio8.3.2015 klo 13:11
takaan, että purku on laadukas!
83. Eki8.3.2015 klo 14:45
Epäilijöille tiedoksi, että mahanpurut ovat kaukana, kun tutkailee tapion anatomiaanalyysiä. Se julkaistaneen loppuviikosta.
84. Jaksa8.3.2015 klo 17:33
Kun kerran Eki sanoo, että "natriumhalkeama" on piilosanaosa, niin onhan se uskottava. Oletan piilo-ominaisuuden argumentiksi ko. sanan tarkoiteettomuuden normaalikielessä. Yhdysosien ratkaisut ovat kuitenkin suoria natrium/Na (versaalilla ei tässä merkitystä) ja halkeama/kuilu. Syntyy tarkoitteellinen "nakuilu." Kyseessä on siis tavallaan "suora piilo."

Yhtä hyvin voin määrittää lauseen "avaa näkymän kaluuni" sellaisenaan epäsuoraksi. Kalu ei tarkoita yksiselitteisesti penistä. Ratkaisu tulee anagrammin eli piilo-osan kautta. Suoraksi voi paremmin perustella esim. vihjettä "avaa näkymän kehon intiimialueelle."
85. Eki8.3.2015 klo 17:47
Kauhiasti ihmettelen, miten tämä asia on(?)/oli tavallisesti niin skarpille ja tietävälle Jaakolle epäselvä.
86. tapio8.3.2015 klo 18:02
Jaskalle sen verran, että Natriumhalkeama on sanaleikki/kooste, koska siinä pitää sana ENSIN PURKAA osiin Natrium halkea ja käsitellä ne itsenäisesti ja SITTEN KASATA UUDELLEEN synonyymeinä NA + KUILU. Kasauksessa osat ovat peräkkäin, ellei jokin kontekstissa kerro, että nimenomaisesti jälkimmäinen sana pitää sijoittaa edellisen edelle. En jaksa hakea tähän esimerkkejä, mutta niitä on tullut useampikin vastaan, mutta mm. sana 'edellä' tarkoittaisi sitä, että ko. koosteen pala pitää sijoittaa koosteessa aiemmin esille tulleen palan edelle.

Voit kutsua tuota suoraksi piiloksikin, MUTTA olennaista on se, että Na + kuilu ei SISÄLLÖLLISESTI LIITY MITENKÄÄN NAKUILUUN. Suora vihje liittyy SISÄLLÖLLISESTI ratkaisusanaan kuten mäki = kumpu. Älä sotke tavallisen ristikon pelisääntöjä piilosanojen pelisääntöihin.

Mitä ns. suoraan vihjeeseen tulee, ajattelet siitä ihan samaan tapaan kuin itsekin. Kritiikkisi muistuttaa kritiikkiä, jota esitin 8.3.2015 klo 08:46 eli olet tässä suhteessa samoilla linjoilla (ja joka sivuutettiin). Erona vain se, että liität kritiikkisi 2. piilovihjeeseen, mutta kyllä sekin on mielestäni perusteltua.

Kuten 8.3.2015 klo 08:46 esitin, toivoisin, että Juha N(eitola) heittäisi oman kommenttinsa kehiin.

Jos ei oteta tätä yhtä vihjettä huomioon, piilosanatehtävä oli todella hyvä.
87. Jukkis8.3.2015 klo 18:08
Aina vaan sä jatkat tätä, vaikka on ihan selvä että tämän vihjeen suhteen olet ihan absoluuttisen väärässä. Toivottavasti siinä sun purussa ei ole tätä samaa skeidaa.
88. Jaska8.3.2015 klo 18:08
Ekillä mahdollisesti jopa kaksi, varmasti yksi valhe samassa virkkeesssä. Oletettu totuus: Eki ei ihmettele. Varma totuus: minä en ole enkä ole ollut tavallisesti skarppi enkä kaikkitietävä.
89. tapio8.3.2015 klo 18:12
Pieni kirjoituksen korjaus:

"Natrium halkea ja käsitellä ne itsenäisesti"

Po.

'Natrium' ja 'halkeama' ja käsitellä ne itsenäisesti.

loppuakin voi hieman korjailla
...
Na + kuilu ei SISÄLLÖLLISESTI LIITY MITENKÄÄN NAKUILUUN koska purun lähtötilanne 'Natriumhalkeama' ei millään lailla sisällöllisesti liity nakuiluun. Liittymä syntyy vain purkamalla sanaleikki osiinsa.
90. Jaska8.3.2015 klo 18:12
Mainiota tapio, karavaanimme kulkevat jo osittain samoja linjoja!
91. tapio8.3.2015 klo 18:16
ukkis 8.3.2015 klo 18:08
Aina vaan sä jatkat tätä, vaikka on ihan selvä että tämän vihjeen suhteen olet ihan absoluuttisen väärässä. Toivottavasti siinä sun purussa ei ole tätä samaa skeidaa.

Laitoin tämän vihjeen purkuun siitä, mikä on suora vihje suurin piirtein saman, mitä Eki kirjoitti:

8.3.2015 klo 11:18

...
Avaa näkymän kaluuni. (7)

Koko lause on suora vihje. Viimeisestä sanasta tulee anagrammi.
92. tapio8.3.2015 klo 20:14
Osittain, sillä en osannut vastata Jaskalle ihan tarkasti.

'Natriumhalkeama' ei ole suora vihje, koska se ei sisällöllisesti liity mitenkään ratkaisusanaan 'nakuilu', mutta siinä on PIILOvihje, kun se yhdyssana puretaan osiinsa ja kasataan yhteen. Ei ole varsinaisesti olemassa suoraa piilovihjettä, vaikka kyllä Jaska voi nimittää piilovihjettä omassa mielessään noin, jos haluaa.

Olen Jaskan kanssa samoilla linjoilla VAIN ja ainoastaan sen suhteen, että 'avaa näkymän kaluuni' on suoraksi vihjeeksi hämärä.

Laitoin selitykseksi:

9. Suora vihje: 'avaan näkyämän kaluuni' > NAKUILU; 1. piilovihje: Eka sana purettuna ja muunnettuna muotoon 'Na' + 'kuilu' ja uudelleen kasattu koostevihje; 2. vihje: anangrammi sanasta 'kaluuni'.

Asian voisi varmaan muotoilla hieman paremmin, mutta toivottavasti idea tulee ymmärretyksi.
93. Jaska8.3.2015 klo 20:48
Tuli tuli, olisin kyllä vähemmälläkin uskonut:)
Sen kunniaksi:
KALIUMSOTURI VÄÄNTELI AASIAN AROILLA KALUANI (7)
94. Eki8.3.2015 klo 21:11
Luulisi minun vihjeen tekijänä tietävän, että Natrium-halkeama on Na-kuilu ohan suoraan ilman minkäänlaisia uudelleenkasauksia. Jos joku tekee sen vaikeamman kautta, se on oma henkilökohtainen ratkaisu.
95. tapio9.3.2015 klo 17:34
Tämäntapaisissa vihjeissä menen vaikeimman kautta, koska automaattisesti puran sanan osiin, jos huomaan siinä alkuainenimen. Se on myös suora indikaattori, että vihjeen tyyppi on 'kooste' eikä sen jälkeen tarvitse miettiä muita piilovihjetyyppejä (tosin Eki saattaa satunnaisesti laittaa kaksi piilovihjettä samaan vihjeeseen; huomasin tämän piilovihjeen jekun varsin aikaisin, koska tuplapiilosanoja alkoi ilmaantua enemmän kuin pari kolme).

Mitä tulee juuri tähän vihjeeseen, huomasin jälkikäteen, että homman voi tässä tapauksessa tehdä suoremminkin, koska Na-kuilu on Natriumhalkeaman synonyymi ja siitä vain väliviiva pois, niin ei olekaan enää yhdyssanaa vaan 'nakuilu'. Kooste se on kuitenkin siinä mielessä, että yhdistetään yhdyssanan osat ja saadaankin lopputuloksena ei-yhdyssana.

Eka sana muunnettuna muotoon 'Na-kuilu' (Natriumista sen virallinen lyhenne 'Na' ja sanalle 'halkeama' synonyymi 'kuilu') - tuon voi koostaa yhdeksi sanaksi poistamalla väliviivan, jolloin tulee 'nakuilu'.

Eki voi ihan hyvin korjata tuon vihjeen selityksen haluamakseen.

Vähän vaikeamman kautta meneminen toimii kuitenkin paremmin ihan yleisellä tasolla. Yleensä tämäntapaiset huuhaasisältöiset "yhdyssanat" on luonnollista purkaa osiin, koska Ekin luoma "yhdyssana" on itsessään huuhaasisältöinen ja käytännössä sarja peräkkäisiä sanoja, esim. 'ennejätepaska' on käytännössä piilosana purkamisen kannalta ihan sama kuin lukisi 'enne jäte paska' (Eki vain yhdisti noi, koska konteksti vaati tekemään niin), josta jokaiselle yksittäiselle sanalle haetaan synonyymi ja katsotaan, mitä tuli. Hauskuushan tämäntapaisissa koosteissa on se, että on mahdollista, että 1+1=1 ja 1+1+1=2. Koostevihjeet ovat ylipäätänsäkin piilosanojen piristeitä ja jos tyyli ei mene huonoksi, pidän niistä paljon.
96. tapio9.3.2015 klo 17:42
Minulle myrkkyä ovat vaikea anagrammit. Eka vihje oli todella hankala ihan jos siitä syystä, että ratkaisusana oli minulle täysin outo (gastronomiatuntemuksen on heikko) - sain aluksi vain reikäjuusto-tason ratkaisun ja piti turvautua Ristikkorenkiin. Siellä ei ollut sanalle selitystä ja piti perään vielä googlata, mistä on kyse. Ilman noita apuneuvoja vihje olisi ollut minulle totaalisen mahdoton ratkaista. Vasta googlauksen jälkeen pystyin ratkomaan vihjeen kokonaan. Anagrammitkaan eivät olleet perusanagrammeja vaan niitä voisi kutsua koosteanagrammeiksi. Eki tarjoilee minulle vähän liian eksoottista purtavaa.
97. tapio9.3.2015 klo 18:07
'ennejätepaska' tyyppisiä piilovihjeitä voisi nimittää ehkä esim. nimikkeellä 'muunnos' tai 'korvaus', koska koko piilovihje on kasattu yhdyssanan muotooni.

Piilovihjetyyppien määritteleminen on vähän hankalaa, koska niitä voi tarkastella eri näkökulmista.

Seuraavan voi tulkita sanaleikkeinä tai tyyppinä 'kerto', esim.

Alat töihin pohjalaisittain > RUPIAT; tuon voi ymmärtää sanaleikkinä tai ei-ristikkokelpoisena piilovihjeenä tyyppiä 'kerto' (vihje ja ratkaisusana liittyvät sisällöllisesti toisiinsa, mutta kontekstissa ratkaisusana on verbin taivutusmuoto, eikä vihjettä voi tulkita siksi suoraksi vihjeeksi).

Jos Jaskaa kiinnostaa hän voi esittämääni skeidaa suodattamalla löytää tosi hyviä esimerkkejä tyypistä 'kerto' säikeestä

8268. Arkistosta etsittyjä (loput piilosanat). Hae 'Matias-myyrä'
98. tapio9.3.2015 klo 18:18
Haluan vielä vähän kommentoida tätä Jaskan kommenttia.



Yhtä hyvin voin määrittää lauseen "avaa näkymän kaluuni" sellaisenaan epäsuoraksi. Kalu ei tarkoita yksiselitteisesti penistä. Ratkaisu tulee anagrammin eli piilo-osan kautta. Suoraksi voi paremmin perustella esim. vihjettä "avaa näkymän kehon intiimialueelle."

Kun lähdin miettimään mikä on vihjeen ratkaisu, poistin ensiksi ekan sanan, koska siitä löytyisi piilovihje (en heti alkanut miettimään, mitä sanasta löytyy'). Sitten lopusta eli jäljelle jääneestä suorasta vihjeestä ekana mieleen tuli että kalu voisi olla 'työkalu', mutta tuo päättely johti umpikujaan.

Sitten piti purkaa ekaan sanaan liittyvä piilovihje. Tuli olo - HÄH! - tostahan tulee 'nakuilu'.

Mutta mitä sitten merkitsee 'avaa näkymän kaluuni'. Seuraava vaihe oli pari perverssiä ajatuskulkua (selostettu säikeessä SK 9/2015).

No eihän Eki noin ajatellut. Hommaan sai vähän järkeä laittamalla muotoon 'Nakuilu avaa näkymän kaluuni', MUTTA siitä tuli ongelmia, jotka selitin 8.3.2015 klo 08:46.

Lopputulos on se, että sisältö jäi lopullisesti hieman utuiseksi tai hämyiseksi ja olin hämyisillä ja sumuisilla Lontoon syrjäkujilla.

Vihjeen perusongelma oli mielestäni se, että Eki mietti enemmän näppärää vihjeen rakennetta, kuin (hämäriä) ajatuskulkuja, joihin ratkoja saattaa eksyä.
99. tapio9.3.2015 klo 18:31
Toki en tiedä, kuinka moni muu eksyi hämärille ja sumuisille syrjäkaduille, mutta uskoisin, että joku muukin - kukaan muu vain ei kehdannut kertoa eksymisistään.
100. tapio9.3.2015 klo 19:02
Oma vikani on ylitulkintojen teko - ts. mietin sisältöjä tarpeettomasti ja liian tosikkomaisesti.
101. Jukkis9.3.2015 klo 19:24
Härreguud näitä sun juttuja taas.
102. Hannu9.3.2015 klo 19:47
Anna Jukkis olla! Ei näissä tapion jankkaamisissa ja yksinpuheluissa ole päätä eikä häntää, vaikka ilmeisesti pitää itseään jonakin piilosanojen guruna ja ylituomarina.
103. quu9.3.2015 klo 21:55
Tämä aivopierujen sarja tuntuu gurultamme tapiolta vain jatkuvasti pulppuavan yli vaikka hän itse niitä tuossa edellä kaunistellen kutsuukin ylitulkinnoiksi. Minun puolestani jatka niin pitkään kuin Ekin pinna kestää, mutta minä jätän mieluummin nuo sinun tulkintasi omaan arvaamattomaan arvoonsa ja loikkaan niistä ohi lukematta tästedes ensimmäistäkään!
104. tapio10.3.2015 klo 16:43
No olipa ainakin Jaska jossain suhteissa samoilla linjoilla. Jos minusta, Jaskasta ja erään kirjastossa tapaamani naisen mukaan vihje oli epäonnistunut/ongelmallinen, en ole asian kanssa ihan yksin. Minua harmittaa Jukkisessa, että hän ei sallisi mitään piilosanoja koskevaa kritiikkiä vaan aina niissä on kaikki ihan hyvin.

Yritin tuolla yksinpuhelulla vain tuoda esille, miten asioiden ymmärtäminen voi mennä pieleen. Ylitulkinta tarkoittaa tuossa sitä, että nostan esille asioita, joita laatijalle ei tullut mieleenkään.

Mitä minä ja Jaska kerroimme, on sitä, miltä meistä TUNTUU (meistä vain vihje ei tuntunut onnistuneelta). Senkin Jukkis haluaisi kieltää. Minun tulee jankattua kyllä, jos koen, että joku on koko ajan kieltämässä pienimmänkin kritiikin.

Ristikoiden suhteen voidaan heittää vapaammin kommenttia. Ei haittaa, jos joku mollaa läpiluettavaksi tms.

Mitä noihin huuhaayhdyssanoihin tulee, ne ovat yksinkertaisesti vain yhteen liitettyjä sanoja, sanapötköjä tms., jotka tyylillisesti ovat joskus hyvin onnistuneita ja toisinaan ei.

Koska Eki osaa luoda hyviä sanapötköjä ja koostevihjeitä, olisi hienoa nähdä häneltä avoristikko, jossa vaakasanat muodostavat täyslevyisen sanan sen ohella että ne muodostavat myös 1-4 erillistä sanaa.

Myönnän, että kerroin omia asioitani liikaa.
105. Jaska10.3.2015 klo 17:32
Älähän ota tapio minun sanomisieni tulkinnoissasi liikoja vapauksia. En esittänyt mielipiteenäni, että tämä nakuiluvihje on epäonnistunut. Päinvastoin, se on aivan moitteeton. Minähän ruodin vihjettä ainoastaan terminologian vinkkelistä omaa tulkintaani perustellen. Ongelmaksi asti siinäkään ei omasta mielestäni ole ainesta.

Se siitä. Älä sinäkään tapio tee kärpäsestä härkästä. Tai olethan sinä sen jo tehnytkin. Nyt näyt olevan kasvattamassa härkäsestä oikein mahtisonnia:)
106. tapio10.3.2015 klo 18:03
Joo, provosoiduin oikein kunnolla Jukkiksen kirjoittelusta ja ongelman vähättelystä. Minä puolestani korostin sitä maksimaalisesti, myönnettäköön, että liikaa. Kyllä minäkin näen siinä hyviä puolia.

Jukkis tavallaan provosoi minua myös joihin yksipuheluihin, joissa toin esille, että ymmärrän näiden ratkontaa, enkä siedä, että minua vähätellään.

Mitä siihen, että löysin kaikki tämän piilosanan vihjeet (yht. 60 kpl), johtuu aiemmissa keskusteluissa oppimistani asioista, joissa moni on antanut erittäin hyviä ohjeita. Parhaat ohjeet saatu Juha N(eitola):lta ja Ekiltä itseltään, mutta yksittäisissä detaljeissa on Jukkiskin antanut hyviä ohjeita. Anteeksi asiaton kritiikki ja suuri kiitos neuvoista.
107. -p-10.3.2015 klo 18:40
Tapio, saanko kysyä miten vanha olet?
108. Jukkis10.3.2015 klo 18:54
"Ongelman vähättelystä"? Kun pääosin näitä sinun "ongelmia" ei edes ole olemassa. Paitsi jos ongelmana pidetään sitä, että sinä joko et ymmärrä ollenkaan tai sitten ymmärrät ihan väärin niitä kielellisiä leikkejä, mitä näissä vihjeissä on.
109. tapio10.3.2015 klo 19:51
Kyllä minä kielelliset leikit ymmärrän. Tässä pitkään käsitellyssä vihjeessä kyse ei ole kielellisen leikin ongelma vaan se, että SUORAN VIHJEEN sisältö jää hämäräsi.

Kritisoin vihjettä ennen kaikkea silloin, jos suora vihje ei ole riittävän selkeä. En yhtään tykkää sisällöllisesti hämäriksi jääneitä ns. suoria vihjeitä. Kritiikin pointti tässä ihan sama kuin Jaskalla. Et varmaan viitsisi Jaskaa arvostella samalla kiihkolla kuin minua.

Minusta sisällöllisesti kovin hämäräksi jäänyt suora vihje jää roikkumaan ns. piilovihjeen ja suoran vihjeen harmaaseen välimaastoon. Tällä kertaa kyse ei ole edes siitä vaan mielestäni vihje on ns. suoran vihjeen osalta yksinkertaisesti vain hämärä. Tässähän ratkoja joutuu pohtimaan, mitähän tuo suora vihje oikeasti tarkoittaa, vaikka jos ihan rehellisiä ollaan ei se oikein tarkoita juuri mitään vaan se enemmänkin vain palvelee sitä, että Eki sai samaan vihjeeseen ujutettua kaksi piilovihjettä. Mielestäni piilosanan vihjettä ei saisi rakentaa liikaa vain sitä ajatellen, miten vihjeeseen saa ujutettua 1-2 piilovihjettä ja ns. suoran vihjeen.

Hyväksyn piilovihjeissä ihan minkälaisia kielellisiä leikkejä tahansa. Niissä ei floppia oikeastaan voi edes tehdä (jos ei lällyyttä oteta huomioon). Piilovihjeet voivat korkeintaan olla sellaisia, että niissä huonoa tyylitajua kuten esim. 'ennejätepaska'. Ymmärrän 100%, mistä kyse, mutta lopputulos "maistuu" vähän huonolta - yhteen liitetty kokonaisuus on tällä kertaa sanakakkara - tosin sisällöllä ei sinänsä mitään merkitystä ja oli tyhmää, että joskus jäin maistelemaan tuota sanakakkaraa. Tuollaisissa tilanteissa "sisältö" pitäisi ohittaa kokonaan ja miettiä vain sitä, minkälaisen piilovihjeen sana sisältää.

On toki ollut aiemmin asioita, joita en ymmärtänyt - viimeksi piilovihje, jota en ymmärtänyt oli SK 7/2015 yksi vihje. Myönnän, että olen aiemmin tehnyt lukemattomia virheitä, mutta
110. Tuomas L.10.3.2015 klo 20:08
En ole koskaan saanut mitään asiaa vietyä loppuun asti, mutta tällä kertaa aion tehdä poikk
111. Matti10.3.2015 klo 21:15
Tällä pistoraiteella ei ole kulkenut junia miesmuist
112. tapio11.3.2015 klo 04:28
Matti on kyllä pitkälle oikeassa.


Eki ja Jukkis kirjoittavat potaskaa kirjoittaessaan, että "avaa näkymän kaluuni" sellaisenaan olisi suora vihje. Kirjoitin potaskaa, että osittainen piilosanan avaaminen riittäisi.

"Hakeama avaa..." on VIELÄ enemmän potaskaa - Jukkis on tässä 100% oikeassa.

PARAS vihjeeseen liittyvä kommentti - ja josta olen 100% samaa mieltä on

"Yhtä hyvin voin määrittää lauseen "avaa näkymän kaluuni" sellaisenaan epäsuoraksi. Kalu ei tarkoita yksiselitteisesti penistä. Ratkaisu tulee anagrammin eli piilo-osan kautta. Suoraksi voi paremmin perustella esim. vihjettä "avaa näkymän kehon intiimialueelle."

Kun tuon kääntää toiseen muotoon, kyse on siitä että, vihjeestä puuttuu tolkullinen suora vihje - koko vihje on pelkkää piilovihjettä.

Minusta vain on vielä enemmän väärin kuin Jaskasta, että ns. suora vihje on ymmärrettävä vain ja ainoastaan ymmärtämällä ensin piilovihje ja sijoittamalla piilovihje mukaan lauseeseen. TÄMÄNKIN toimenpiteen jälkeen ns. suora vihje jää aika hämäräksi. En ole koskaan tavannut näin hämärää suoraa vihjettä missään muussa piilosanassa. Jokin ymmärrettävä yhteys ns. suoran vihjeen ja ratkaisusanan välillä pitäisi olla ilman, että ratkaisusana kopsataan ja siirretään vihjeen puolelle.

Tämän yksittäisen vihjeen osalta keskustelu muistuttaa satua keisarin uusista vaatteista.

Vaikka Eki-keisari kulkee ilman vaatteita, hänen vaatteitaan ylistetään. Tässä tapauksessa suorapuheinen lapsikaan ei avaa kaikkien silmiä.

Jos Jukkisen asenne on se, mikä on uskaltaako enää jatkossa esittää pientäkään kritiikkiä kuningas Ekiä kohtaa. Eki on toki kuningas piilosanojen suhteen (ja Pertti hyvä prinssi), ei kai hän niin täydellinen ole, että hän saa ilman vaatteitakin ylistyksen.

Kunniaa kuningas Ekille:)
113. si-tee-raaja11.3.2015 klo 07:36
Lähettäjä: Jaska 10.3.2015 klo 17:32
Älähän ota tapio minun sanomisieni tulkinnoissasi liikoja vapauksia. En esittänyt mielipiteenäni, että tämä nakuiluvihje on epäonnistunut. Päinvastoin, se on aivan moitteeton. Minähän ruodin vihjettä ainoastaan terminologian vinkkelistä omaa tulkintaani perustellen. Ongelmaksi asti siinäkään ei omasta mielestäni ole ainesta.

Se siitä. Älä sinäkään tapio tee kärpäsestä härkästä. Tai olethan sinä sen jo tehnytkin. Nyt näyt olevan kasvattamassa härkäsestä oikein mahtisonnia:)
114. Jukkis11.3.2015 klo 17:18
Yöllä kannattais mieluummin nukkua kuin kirjoitella tänne.
115. --12.3.2015 klo 11:14
Juha N selvisi tästä puhtain paperein?

tapio 8.3. klo 8.43: "Toivon, että Juha N antaisi puolueettoman kommentin."

Ei antanut.

tapio 5.3. klo 8.03: "Jukkis, Juha N jne. Ekin fanit automaattisesti teilaavat kritiikkini, jos se suuntautuu yhtään Ekille, joten toivon jonkun muun kommentoivan."

Miten Juha N muuttui kolmessa päivässä puolueettomaksi?
116. tapio12.3.2015 klo 11:34
Juha N uskaltaa myös antaa kriittisiä kommentteja.

Keskustelussa 8330. SK ->45/2014 piilosanat Juha N antaa lievää asiallista kritiikkiä. Juha osaa olla analyyttisen puolueeton.

Luulisin, että tämän keskustelun sävy meni niin kiihkeäksi, että hän katsoi parhaaksi jättäytyä keskustelun ulkopuolelle ettei vain vahingossakaan suututtaisi ketään ja tulisi provosoineeksi ketään entistäkin kiihkeämpään keskusteluun.

Itse asiassa yhdessä kommentissa jatkoin hieman tämän piilosanan analysointia.

tapio 12.3.2015 klo 11:27

Tässä toin hauskan positiivisen näkökulman piilosanasta.

En halua enää kommentoida mitään asiaa tässä säikeessä.

Ainakin minun ja Jukkiksen osalta keskustelu meni naurettavan kiihkeäksi.
117. tapio12.3.2015 klo 11:56
Sen verran kuitenkin vielä Ekistä. Kuten 8330. SK ->45/2014 säikeessä on tullut ilmi, Eki koettelee tahallaan hyvän maun rajoja. Kun sitten jonkun mielestä raja ylittyi, minua ärsytti suunnattomasti se, että Eki yritti kaikin tavoin puolustella itseään. Jos menee koettelemaan heikkoa jäätä, on myös kannettava seuraukset.

Toisaalta kunnioitan Ekin rohkeutta piilosanojen laadinnassa.
118. Eki12.3.2015 klo 12:01
Kai tajuat, että tuo edellinen kommenttisi kuuluu lyhyesti: "Jatka Eki samaan malliin!"

"...minua ärsytti suunnattomasti se, että Eki yritti kaikin tavoin puolustella itseään..."

Ihan posketon kommentti. Ehkä me kumpikin lopetamme, kun käsitykset keskustelun kriteereistä eivät tunnu kohtaavan.
119. tapio12.3.2015 klo 12:34
Eki 12.3.2015 klo 12:01
Kai tajuat, että tuo edellinen kommenttisi kuuluu lyhyesti: "Jatka Eki samaan malliin!"

Ei se ihan sitä tarkoita. Oma suositus on se, että joissakin tapauksissa vähän enemmän harkintaa. Ei vastaavia ole montaa, joten yritän olla jatkossa tekemästä tällaisista asioista mahtisonnia.
120. Eki12.3.2015 klo 12:36
MOT
121. Eki13.3.2015 klo 00:59
Tämä Ristikon anatomia löytyy nyt, kaikki ovat tervetulleita tutustumaan.
122. Tuomas L.13.3.2015 klo 22:19
Ihan asialliselta vaikuttaa Tapion anatomialuento.
123. tapio14.3.2015 klo 15:30
Huomasin joitakin pikku puutteita jälkikäteen.

Vihjetyyppiin "kerto" liittyy tämä Tuoma L.:n kommentti vihjeeseen

Tavallinen markiisi suojaa, mutta tämä kastelee ja vielä nauttii siitä. > SADE

"Tuo on kai taas niitä, joissa ei ole varsinaista piilovihjettä, vaan vihje viittaa ratkaisusanan kahteen merkitykseen (vesisade / markiisi de Sade). "

Se, mitä laitoin 8/2015 purkuun toimii siinä kontekstissa kyllä ihan ok, mutta ei ole yleispätevä selitys, sillä se ei ota huomioon, että ratkaisusana voi olla myös erisnimi - joskin erisnimi ratkaisusana on piilosanoissa äärimmäisen harvinainen joten tuo Pertti Oskalan vihje edustaa kyllä poikkeustapausta.

Tässä säikeessä ratkaisusanan 'NAKUILU' sanan purussa esitin 1. piilosanan purun vähän vaikeimman kautta eli ensin sana kahdeksi irralliseksi sanaksi ja sen jälkeen uudelleen kasaan. Aiemmin tässä säikeessä kirjoitin:

"Mitä tulee juuri tähän vihjeeseen, huomasin jälkikäteen, että homman voi tässä tapauksessa tehdä suoremminkin, koska Na-kuilu on Natriumhalkeaman synonyymi ja siitä vain väliviiva pois, niin ei olekaan enää yhdyssanaa vaan 'nakuilu'. Kooste se on kuitenkin siinä mielessä, että yhdistetään yhdyssanan osat ja saadaankin lopputuloksena ei-yhdyssana."

Seuraavassa vielä pieni täydennys erääseen toiseen vihjeeseen, jossa minusta todella hyvä esimerkki Ekiltä sangen onnistuneesta suoran vihjeen ja piilovihjeen keskinäisestä vuorovaikutuksesta:

Pöntöstä löytyi tänään vai yksi klöntti, kylläkin kaunis... > PÄIVÄNKAKKARA; suora vihje 'kaunis' on ratkaisusanalle erittäin väljä, mutta piilovihje mainiolla tavalla tukee suoraa vihjettä. Sanoja 'klöntti, kylläkin kaunis' voi oikeastaan pitää omana piilovihjeenään tyyppiä 'arvoitus'. Oikeastaan tuosta kokonaisuudesta voi löytää kolme piilovihjettä!

8. Suora vihje: 'kaunis' > PÄIVÄNKAKKARA; 1. piilovihje: sanaleikki sanoista 'tänään vain yksi klöntti'; 2.piilosana: arvoitus liittyen sanoihin 'klöntti, kylläkin kaunis'; 3. piilosana: anagrammi sanoista 'vänkä akkapari'.

Tuo vihje itseasiassa oikeasti nauratti! En yleensä tykkää tuon tyylilajin huumorista, mutta koska vihje oli laadittu niin hyvin, se vaan huvitti. Itse asiassa ratkaisin tuon piilovihjeen juuri sanojen 'klöntti, kylläkin kaunis' luettuani.
124. tapio14.3.2015 klo 15:35
Niin ja sana 'vain' muistuttaa, että ratkaisusana tulee yksikkömuodossa (Eki itse toi tämän näkökulman esille toisessa säikeessä). Sitä yhtä vihjettä lukuun ottamatta pidin tästä piilosanatehtävästä paljon. :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *