KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKKI 2/2015

8322. Iisakki 2/2015

OR9.2.2015 klo 20:31
S. 17: onko sijamuodon nimi partikkeli oikein?
2. Kisse9.2.2015 klo 21:13
Eihän tässä sijamuodosta ole kyse, tutustupa tarkemmin kielioppiin.
3. Emma9.2.2015 klo 21:14
Sopiva kysymys ottaa puheeksi eräs minua usein vaivannut asia.

Jos kysyy jotain sanaa tai vihjettä, voisi sivunumeron lisäksi kertoa, missä kohdin sivua sana on! Siis esimerkiksi näin: "ristikkolehti sejase, n:o 1...12, sivu, kuusikirjaiminen tms. pysty/vaakasana, kolmas rivi oikealta/vasemmalta/ylhäältä/alhaalta". Ei oikein jaksa tavata koko sivua löytääkseen kysytyn kohteen. Varmaan ainakin nopeammin voi saada vastauksen näin esitettyyn kysymykseen.

Ehkä Iisakin omilla sivuilla voisi myös löytyä neuvoa Iisakissa oleviin pulmiin helpommin...
4. nykkis9.2.2015 klo 21:28
Hyvä Emma
Samaa mieltä, tarkempia ohjeita kaipailen usein minäkin.
Auliksen sivun 21 yläharmaiden vasemmalla puolella vihje INTIAA, sain paikan, jota en löydä kookkelista. Miten teillä muilla?
5. aawee9.2.2015 klo 22:40
nykkis, Google Maps löytää mielestäni Intian sanan. OR, kyllä minäkin "partikkelille" ennemmin toisen ratkaisun olisin kirjoittanut.
6. Tulokas11.2.2015 klo 15:28
Simberg s. 22. Pitääköhän oikean ylänurkan naishenkilö tunnistaa? Ei meinaa tuo nurkka aueta...
7. Olzi11.2.2015 klo 15:50
Nuo tutunnäköiset naisten ja miesten kuvat osaavat olla joskus ärsyttäviä, kun ei tiedä pitäisikö tuntea vai ei. Mutta toisaalta siinä on sitä haastetta. Ja tuohon kuvaan tulee ehdottomasti joko naisen nimi tai sitten jotain muuta...
8. Tulokas11.2.2015 klo 18:07
Olzi,
näihän se on :) Eiköhän tuo ongelma. ajan kanssa selviä...
9. Ellu12.2.2015 klo 07:57
Juu, tuttu on mies tuossakin Auliksen tehtävässä mutta eipä vaan nimi sovi yhteen risteävän sanan kanssa. Ja alaharmaitten kyljessä oleva läntti liekö maata vai vettä vai jotain muuta materiaalia.
10. Olzi12.2.2015 klo 14:22
Ellu, kyllähän se mies sopii siihen. Huomasithan pluraalin?
11. kariheikki13.2.2015 klo 21:26
OR ja Kisse käsittelivät sivun 17 ylimmälle vaakariville tulevaa vastausta, joka ei myöskään minun vastauksessani ole oikea määritelmä partikkelille.
12. Vili16.2.2015 klo 08:33
Muutama vaikea kohta vielä jäljellä tästä Iisakista. (Tietysti) Simbergin ristikossa s. 22 vasemman alakulman alimmaista vaakasanaa, en tahdo saada luontumaan pystyvihjeiden väkijoukon ja sian reinkarnaation kanssa. Välillä olen jo epäillyt virhettä? Oletteko saaneet käypäiset sanat kulmaan? Aikaahan on runsaasti pähkäillä. Toinen juttu on sitten sivun 12. pääkuvan alapuolinen alue joka tuntuu vaikealta ratkaista, no eikähän se ahaa-elämys siihen vielä tule. Samassa ristikossa oikeassa alakulmassa, toiseksi alimmalla rivillä on vihje, kyyti kuumottanut, sain siihen sanan joka ei kerro minulle yhtään mitään ja on vaikea mennä muuttamaan koska pystyyn tulevat sanat vaikuttavat olevan oikein. Takakannesta puuttuu kaksi kuvaa 11. ja 19.
13. Tulokas16.2.2015 klo 10:06
Vili

Ihme kyllä, nuo mainitsemasi kohdat olen selvittänyt. Ihan järkevät sanat sain. Sivun 12 pääkuvan alapuolinen alue otti kyllä koville. En tohdi vihjeitä antaa, koska ratkaisuaikaa on vielä reilusti jäljellä. Mutta minä olen jämähtänyt s. 22 oikeaan ylänurkkaan. Ei auta kuin pähkäillä...
14. Vili16.2.2015 klo 12:29
Tulokas

No hyvä tietää, että ratkaistavissa on, eikä siinä ole virhettä, jatketaan tutkimista. Tuon yläkulman ratkaiset kyllä, itselleni se aukesi hoksattuani vihjeen, haastava tapaus. Olen huomannut että, aika usein lyö päätään seinään, kun ei suostu vaihtamaan oikeaksi luulemaansa sanaa, joka lopulta osoittautuukin vääräksi.
15. Auroran pappa16.2.2015 klo 17:44
Kyllä oli taas kovaa vääntämistä Simbergin ristikoiden kanssa..

Samoin minä ihmettelen sitä sivu 13 oikean alakulmaan alhaalta toisen riviin tulevan ratkaisusanan yhteyttä vihjeeseen, mutta ei siihen mitään muuta sanaa voi tulla.

Nyt on lehti täynnä.On meidän SM kisaan osallistujien onni, ettei Alf ole siinä laadintatiimissä.
Ei kukaan yksin laadi näin visaisia ristikoita kuin ko.henkilö, ainakaan Iisakkiin.
16. Marco Poloinen16.2.2015 klo 18:17
Työnjakokysymys. Kaikki kunnia Alfille, mutta voisi Iisakki vaihtelun ja mielenkiinnon vuoksi joskus vähän kierrättää. Laadukasta visaisuutta löytyy takuulla useammaltakin laatijalta. Jakautuisi "kunniakin" vähän tasaisemmin.
17. Tulokas16.2.2015 klo 18:25
Auroran pappa,
laitapa ratkaisusanasi googleen. Luulen, että löydät vihjeen ja ratkaisusanan yhteyden. Ei kai tällainen vinkki haittaa? Simbergin ristikot ovat kyllä haastavia, mutta kun ratkaisun keksii, niin usein tulee mieleen, että "niinpä tietysti". Siis tosi hyviä vihjeitä.
18. Auriran pappa16.2.2015 klo 20:01
Tulokas
Kiitos myöhästyneestä vihjailusta.


Olin sen kyllä jo ratkaissut , kun tarpeeksi pistin nystyrät toimimaan.
19. Ellu18.2.2015 klo 10:48
Olzi, huomasin kyllä. Mies on tuttu ja sähkötekniikka on tuttu mutta eivät vaan risteävinä käy yksiin. Tyydytystä tuo kuitenkin sivun 12 Simberg, se on täysi. Vilille sanoisin että kannattais lukea isoa kirjaa... Eikä tarvi kenenkään suuttua että vähän vihjaisin. Minäkin ottaisin edellen vastaan vinkin tuosta Auliksen ristikosta että onko se harmaiden kyljessä oleva maata vai vettä.
20. Tulokas18.2.2015 klo 16:09
Ellu,
toivottavasti kukaan ei nyt pahastu. Jos sinulla on parikin "varmaa" kirjainta harmaissa pystysanoissa, laitapa ne Ristikkorenkiin. Saat vaihtoehtoja, joita voit tutkia. Varmista sitten asia kartasta. Näin minä löysin tuon paikan - toivottavasti oikean.
21. Vili20.2.2015 klo 11:41
Valmiiksi tuli tämä lehti. Noita Simbergejä kun ratkoo, täytyy olla todella avarakatseinen. Nytkin minulla oli mielessä oikea sana sivun 22 ristikkoon, vaan meni aikaa ennen kuin sitä osasi tarkastella oikeasta näkökulmasta, että kyllä se sopii. Uusia haasteita odotellessa.
22. toivorikas21.2.2015 klo 10:22
Olen ratkonut muutamia Iisakkeja koskaan täyteen saamatta. Siksipä toivoisinkin muutamia ihan konkreettisia vinkkejä jotta joskus kokisin onnistumisen ilon, joka teille tuntuu olevan jokapäiväistä..
23. toiveikas23.2.2015 klo 17:01
Toivorikkaalle:
Jos lähetät ristikkolehden arvontaan, ota kopioita itsellesi niistä vaikeista mitä et ole saanut täyteen, ja tee ne sitten kun ratkaisut tulee. Sillätavalla oppii.
24. manna5.3.2015 klo 18:22
Simbergin s.22 oikea yläkulma; "esiajankin kaarti" ei aukene minulle mitenkään, eikä siinä ole mitään muutakaan, mikä saisi älyn välähtelemään! Muotoilkaapa minulle joitain kieroja vihjeitä...
Onko teistä tämä nimenomainen lehti ollut vaikeampi kuin jotkut aiemmat? Minä olen vääntänyt nyt (vasta!) viimeisiä, guuglannutkin väliin, ja tuon "Mäkistartin" selvitettyäni on enää muutamat takasivun makeista ( oikeammin makeaa) hoksaamatta - vähiin käy ratkaisuaika!
25. Olzi5.3.2015 klo 19:17
Helmikuun Iisakki oli minusta jopa tavallista helpompi, mutta maaliskuussa Alf on taas laittanut kaksi varsin pahaa ristikkoa.
26. odottelija14.3.2015 klo 17:22
Nyt kun helmikuun ratkonta-aika on ummessa, voisiko joku näppärästi tehtävistä selvinnyt laittaa erikoisen makeista omat näkemyksensä? Jäi pari aukkoa ja viralliset vastaukset tulevat kaukana tulevaisuudessa, eikä millään jaksaisi odottaa.
27. Tulokas14.3.2015 klo 17:34
odottelija,
helmikuun Iisakin olen postittanut enkä muista enää mainitsemaasi kohtaa, joten valitettavasti en voi auttaa.
Olzin kanssa samaa mieltä Simbergin ristikoista maaliskuun Iisakissa. Sivut 2 ja 17 selvitin. Sivu 17 otti kyllä koville, ja viimeinen eli s. 22 vielä odottaa lähes tyhjänä...
28. Matami15.3.2015 klo 07:58
Minua jäi askarruttamaan takasivun neljäs kuva. Se jossa oli
pariskunta ja veturi. Molemmista kuvista oli alkupuolet rastitettu
pois. Muistaako kukaan mikä makeinen niistä tuli?
29. Auroran pappa15.3.2015 klo 08:54
Matami

Nyt en ole varma asiasta mutta muistelisin, että kyseessä oli NANNA,
Siis logiikka oli se että siinä oli mustat silhuetti naisesta ja miehestä, siis RINNAN,
Ja siitä loppupuoli NAN ja juna sanasta loppupuoli NA .
Itse laitoin näin.
30. Matami15.3.2015 klo 10:45
Kiitokset, Auroran pappa! Kuulostaa ihan järkevältä.
31. aawee15.3.2015 klo 10:54
Auroran pappa, Matami

Minäkin laitoin NANNAn vastaukseksi. Mietin sitä kyllä pitkään.
32. odottelija15.3.2015 klo 10:57
Kiitos papalle minunkin puolestani! Tarjosin siihen vain veturin puolikasta. Tuo oli toinen aukoista ja se vielä puuttuva on viides kuva, jossa kaksi neitokaista selin. Millään en keksi.
33. Olzi15.3.2015 klo 12:09
odottelija, eikös se ole TOFFEE?
34. Matami15.3.2015 klo 12:29
Olzi,
Niin minäkin muistelisin. Juontuikohan se sanasta peffat tms...
35. odottelija15.3.2015 klo 12:33
Olzille kiitokseni, noinhan se on. Neitokaisten strategisista paikoista ehkä oleellisimmat huomioitu. :D
36. Debiili3.4.2015 klo 15:57
Kertoisiko joku, millä logiikalla s. 22 alimpana keskellä tulee vaakaan TÖÖT? Kuvassa on niitti tms. ja sen kannan alla S-kirjain. En vaan tajua...
37. Debiili3.4.2015 klo 16:11
Sama s. 22.

Miten vasemmalla melko keskellä tuosta kuvasta, jossa on latu tai pari uraa tai vakoa, tulee ratkaisuksi PAMELA? Voisiko viitata P. Andersoniin, jonka rinta- ja peppuvako lienevät maailmankuuluja...;D? Kuulostaa kovin kaukaa haetulta.

Vielä pääkuvan alla vaakaan VALTA! -->KAMAT. Ei selkiä, auttakaa fiksummat, pliis.
38. Anneli3.4.2015 klo 16:45
Pamela Tola. Ja tuo toinen: TAIVAL ja MATKA.

Joku muistaa varmaan tuon TÖÖTin - sehän siihen tuli.
39. Debiili3.4.2015 klo 16:56
Kiitos, Anneli.
Olisi pitänyt katsoa suurennuslasilla tuota VALTAIta. PAMELA TOLAnkin nimen olen kai joskus kuullut, Wikin mukaan näyttelijä on kyseessä.

TÖÖT vielä ihmetyttää.
40. imx3.4.2015 klo 17:34
Töötissä ei ole niitti vaan TATTI+S=KUITTI.
41. Debiili4.4.2015 klo 09:42
Kiitti, imx. Olipa melkoinen "viritys".
42. imx4.4.2015 klo 19:17
Hyvä, että selvisi - aika kryptistä tekstiä näemmä tuo tööttiniittipostaus kyllä olisi ilman tietoa asiayhteydestä. :D

Auliksen vasemman yläkulman miehen kuvan ja sähkötekniikan risteymäkohta lienee siis vain laatijan lipsaus kun ei ole kommenttia sen enempää tullut, ken oli herra kuvassa?
43. Olzi4.4.2015 klo 21:06
imx, ei Auliksessa liene lipsausta. Kuvan herra on Tony Musante, jonka yksi roolihahmo 70-luvulla oli TOMA. Ja risteävä sähköteknisiä on MAATOT eli maadoitukset.
44. imx4.4.2015 klo 22:38
Kiitti, Olzi. Risteävän perusteella oikein meni, vaan enpä tuota muuten olisi löytänyt. Ikäviä nämä pärstäntunnistukset, Googlekaan ei sanan perusteella minua paljoa auttanut.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *