KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 17.-18.1.2015

8291. IS-viikonloppu 17.-18.1.2015

Eki16.1.2015 klo 08:29
Vuorossa on meikäläisen ja (tällä kertaa oikeasti) "Saunanlauteenioven" "vähintään kakspuolpallonen" kovis ajankohtaisella teemalla. Piilosana on Antti Parkkiselta.
2. Eki17.1.2015 klo 12:32
Hieman voi ratkojia koviksessa ihmetyttää yksi pieni juttu, joka on tehty iltiksen ulkoasupuolella. Mutta ei siitä sen enempää, olkoon asia kaikille tasapuolinen. Paitsi että kyllä jo tämä vähän antoi osviittaa.
3. Juha N17.1.2015 klo 18:27
Kun kerrankin SEKÄ pallotus ETTÄ tekijätiedot ovat kovissivulla kohdallaan, niin emme kai voi vaatia, että myös kaikki muu olisi? :)

Vasemman reunan alimmasta kuvavihjeestä Heikille kehut, mutta ylempänä olevaa nais(?)piirrosta hieman ihmettelen - sukunimellekään en tällaista kuvaa vihjeeksi antaisi. Myös keskialhaalla olevalle harjakattopiirros ärsyttää, kun siitä ei erota, kuuluuko viivamainen rakenne itse kuvaan vai onko kyseessä tavuviiva.

Yksi piirroksen näköinen vihje jäi itseltäni kokonaan ymmärtämättä: alhaalla vaakarivimuodostelmassa olevat neljä tähteä ja tumallisen solun näköinen rakenne. Ellen nyt itse ole vain kummallisen sokea jollekin helpohkolle jipolle, niin tämä vihje on kahden ja puolen pallon ristikkoon liian kinkkinen.

Eräs outo muusikkonimi piti googlata, mistä syy lankeaa ehkä yksin minulle, mutta tarvitseeko näitä oikeasti tietää...?
4. kari kämäräinen17.1.2015 klo 18:32
Juha N: Ensimmäinen sanani ristikossa oli juuri tuo mainitsemasi "kinkkinen" solujuttu! Ristikon helpoimpia vihjeitä mielestäni. Ristikko oli muutoin tasaisen vaikeahko eli hyvä.
5. Juha N17.1.2015 klo 18:46
No niin, kari, olin kuin olinkin sokea :)
6. O17.1.2015 klo 21:00
No niin, kävi minulle myös.
7. Rampe18.1.2015 klo 09:29
Juha N:n ihmettelemää nutturapäistä naista ja siihen tulevaa ratkaisusanaa (tai niiden yhteyttä) en ymmärrä minäkään.
Ihmetyttää myös sen alapuolinen vaaka, joka saattaa olla Ekin mainitsema ulkoasujuttu.
Joudun myöntämään tyhmyyteni vihjeissä POSITIIVISTA ja SISÄTILOISSA ,jälkimmäisen loppukirjain hämää.
No, viikon päästä sekin selviää ellen aikaisemmin sitä älyä.
Melkoinen kakspuolikas! Kiitokset tekijöille.
8. Auku18.1.2015 klo 10:04
Liittyisiköhän nutturapäinen nainen jotenkin latinan kieleen?!
9. Juha N18.1.2015 klo 10:26
Auku, kuten edellä sanoin, niin sukunimelle en antaisi moista vihjettä.
10. Jussi vain18.1.2015 klo 15:57
Milloinkas tämän vuoden ristikkokisa alkaa?
11. Marco Poloinen18.1.2015 klo 17:29
Klikkaa otsikkolistan alta kakkossivua!
12. iso S19.1.2015 klo 22:27
Luulen ymmärtäväni miksi Juha N ei antaisi moista vihjettä. Luulen että hänen lähes vihjaamattomasta vihjeestään tulee paljastumaan selkeä totuus. Luulen myös että yrittäisin olla antamatta moiselle vihjeelle tuota ratkaisua.
13. Jaska25.1.2015 klo 22:02
Onhan se nutturapää tunnistettavissa lajimme edustajaksi, joten kyllähän se HOMOsta käy siinä missä jokin muukin sine laude approbatur -vihje. Kuten esim. ENNEN VIISASTA tai PÄÄSEE NYT NAIMISIIN. Risteävän SHOPin piirrosvihjeestä en saanut tolkkua luuppaamallakaan. Kunnian kukko mulkoilee Lavoniusta nokka visusti kiinni.

Ristikko on näköjään laadittu ässämmän näkyvyyttä priorisoiden, mikä selittää Vuokilan normaalitason eli ällän alittavan yleisvaikutelman. Kehuja saavat sanastosta STIMULOIMATTOMUUS ja vihjeistä nokkela uutuus tutulle ristikkosanalle FAUNAN KATTAMATON YHDISTELMÄ.

Painon moka siis lienee ollut isoimman SM:n punaväri pro tarkoitettu oranssi?
14. Matti25.1.2015 klo 23:11
Jaa, jokos saa kysyä mikä oli positiivista ja mikä sisätiloissa?
15. Jaska25.1.2015 klo 23:29
Joo, PUFFI JA FUTSAL.
16. Matti26.1.2015 klo 08:42
No olipas hankala. Futsal oli aivan vieras. Voimasana ei sitten ollutkaan ruma vaan ruis. Jaskalle kiitos.
17. Matti26.1.2015 klo 08:49
Niin ja vielä. Tässä oli mulla vaarana, että pidän liian sitkeästi oikeaksi luulemastani sanasta kiinni. Onneksi kokemus oli jo opettanut. Nimittäin puu-&, sehän on tietysti Kata. Mutta kun vaan tökki, niin löytyi sitten se oikea lava.
18. Johanna O27.1.2015 klo 11:55
Miksi täällä jaellaan valmiita vastauksia, vaikka palautuspäivä oli vasta 26.1.? Iltis on näköjään (vuoden alusta?) siirtänyt palautuspäivää maanantaihin asti.
19. Marco Poloinen27.1.2015 klo 12:12
Niinpäs näkyy. Veikkaan, ettei moni kovisvastaaja ole tuota siirtoa huomannut, minä en ainakaan. Harvemmin tulee tuonne pehmiksen seutuville vilkuiltua, netistä tulostaessa vielä vähemmän. Uusimman ristikon palautuspäivä näyttää olevan ma 2.2., joten kyse ei ole lipsahduksesta.

Koetetaan siis muistaa kommentoidessa.
20. Jaska27.1.2015 klo 12:13
Kiitos tiedosta, Johanna O. Siksi on jaeltu, että siirrosta ei ollut ainakaan minulla tätä ennen tietoa. Ei kai tiennyt ylläpitokaan, koska olisi muuten kaiketi varoittanut. Salakavala temppu IS-toimitukselta:)
21. Eki27.1.2015 klo 12:14
Juu, ei ole huomattu.
22. Jaska27.1.2015 klo 12:17
Onneksi kummassakaan sanassa ei ollut numeroitua ruutua.
23. Mie28.1.2015 klo 15:55
Melekein täyteen sain :D

Apuja loppuihin kiitos.

Pieni ruskea harmi
sekillä
H2O
puu-&
24. Hannu28.1.2015 klo 17:20
Russakka, asettaja, tatar ja lava.
25. Mie31.1.2015 klo 22:26
Kiitos, ja vielä?

faunaa ja verhomateriaalia
eula
SM 2015:n verbi
ajaa
26. Rampe1.2.2015 klo 06:04
Tyllit, alit, startata, raakkailla.
27. Juha N1.2.2015 klo 16:14
Niin, miksi ratkaisusanalle HOMO annettu piirrosvihje lajin Homo sapiens edustajasta ei ole eksakti? Siksi, että Homo ei ole lajinimi vaan sukunimi. Suku 'Homo' on suomeksi 'ihmiset'.

Lainaus Wikipediasta: Ihmiset (Homo) on isojen ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon kuuluva nisäkässuku, joka sisältää modernit ihmiset ja niiden läheiset sukulaislajit. Suvun on arvioitu olevan 1,5–2,5 miljoonaa vuotta vanha. Kaikki muut suvun lajit ja alalajit paitsi ihminen (Homo sapiens) ja sen nimialalaji Homo sapiens sapiens ovat kuolleet sukupuuttoon.

Piirroksen naishenkilö kuuluu toki lajin Homo sapiens edustajana sukuun Homo, mutta koska vihje ei kuvaa sukua, kuten ratkaisusana edellyttäisi, se jää epätarkaksi.

Otetaanpa vertailukohdaksi kasvipuolelta suku Vaccinium, joka on suomeksi 'puolukat'. Tähän sukuun kuuluvia lajeja ovat mm Vaccinium vitis-idaea, 'puolukka', Vaccinium myrtillus, 'mustikka', Vaccinium oxycoccos. 'isokarpalo', Vaccinium microcarpum, 'pikkukarpalo', ja Vaccinium uliginosum, 'juolukka'. Huom: suvun 'puolukat' yksikkömuoto 'puolukka' ei ole sama asia kuin lajinimi 'puolukka', kuten ei myöskään suvun 'ihmiset' yksikkömuoto 'ihminen' ole sama asia kuin lajinimi '(nyky)ihminen'!

Jos kuvavihje nykyihmisestä, Homo sapiens, on mielestänne passeli ratkaisusanalle Homo, 'ihmiset', niin ihan samalla logiikalla kuvavihje mustikasta, Vaccinium myrtillum, olisi passeli ratkaisusanalla Vaccinium, 'puolukat'. Eiks joo?
28. Juha N1.2.2015 klo 16:24
Viimeisen kappaleen lajinimi Vaccinium myrtillum p.o. Vaccinium myrtillus.
29. Jaska1.2.2015 klo 22:18
Minusta Juha N on nyt pahemman kerran sotkeutunut lillukan - anteeksi mustikanvarsiin todistellessaan ko. vihjeen epäeksaktiutta.

Juha N totesi, että Homo sapiens on ainoa sukunsa laji. Kun muita ei ole jäljellä, ei nykyihmisen kuva ole mielestäni epäeksakti vihje ratkaisusanalle HOMO. Sitä paitsi, miksi ihmistä tarkoittava latinan sana homo olisi tässä ristikossa nimenomaan Homo eli tieteellinen sukunimi.

Jos tieteellinen sukunimi Homo onkin kollektiivisesti monia ihmislajeja käsittävä nimitys, niin suomen ihminen yksikössä on latinan yksikössä homo. Yleistietoon luettava sivistyssana. Monikossa se on homines. Ei siis virhepinnoja tästäkään tekijöille. Sovinisteille myönnettäköön kuitenkin oikeus hieman urputtaa naisesta homona:)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *