KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2827

8241. HS 2827

Oke12.12.2014 klo 08:01
Ei tällä kertaa vaikeimmasta päästä. Vain meripihkan piilokirjain piti hakea Googlen kautta. Lumiukkoaiheisiin tuli ihan mukavat lauseet. Ei sisällä mitään varsinaisia helmiä, mutta muuten mukava ratkottava.
2. Potter12.12.2014 klo 08:20
Digilehden ristikossa ei ollut tulostus-komentoa, tai sitten en sitä keksinyt. Ennen olen tulostanut sen kahdessa osassa, ja teipannut A3-kokoon. Raportoin HS:lle asiasta.
Jonkinlaisen tulostuksen saa tulostamalla koko sivun, mutta enpä sen kanssa ala tuhraamaan.
3. PS12.12.2014 klo 08:33
Potter, voit tulostaa ristikon käyttämällä selaimen tulostuskomentoa. Siellä tulostuksen esikatselussa voit muuttaa tulostuksen kokoa. (itse tulostin A4 kokoon pdf tiedostoksi).
4. uusi12.12.2014 klo 11:39
Oke,
oletpa onnistunut hyvin. Minä olen kyllä joutunut googlettamaan ihan kiitettävästi, ja vielä puuttuu vähän vasemmasta alaharmaasta. Täytynee pitää taukoa.
5. iso S12.12.2014 klo 11:47
Lomamatkalla ollessani HS oli mennyt muuttamaan digilehden liittymän ihan uuteen uskoon. Sikäli hyvä, että edellinen versio takkuili ja tuotti keskimäärin 8 kertaa per lehti runsaan odottelun jälkeen violetin sivun. Siitä pääsi eroon peruuttamalla edelliseen sivuun, jonka jälkeen takkuillut sivu tuli kakistelematta.

Uudessa versiossa ei tosiaan ole tulosta-komentoa ja minulla oli vaikeuksia saada ristikkoa suurennetuksi. Tänään hoksasin suurentamisen toimivan varsin omaperäisesti. Ristikko on sivulla B28, aukeamalla jossa ovat sivut B28 ja B29. Kun klikkaa ristikkoa, saa suurennettuna käsiinsä sivut B27 ja B28. Jos haluaa nähdä sivun B29 suurennettuna, pitää klikata seuraavan aukeaman sivua B30, jolloin suurennettuna on rollailtavissa sivut B29 ja B30. Tosi omaperäistä touhua!

No, nyt kun ristikko on saatavissa suurennettuna, siitä voi ottaa print screenin kahdessa osassa ja yhdistää ne esimerkiksi Paint-ohjelmalla. Itse käytin kuvakaappaukseen Faststone Capture -ohjelmaa, jolla pääsee maalaamaan halutun alueen näytöstä. Kun kaapatut palat valitsi niin että ne menivät hiukan limittäin, tarkka yhdistäminen sujui helposti ja tulos oli vähintään samaa laatua kuin silloin ennen.

PS:n metodi ei minulle aivan kirkastunut. Esikatselussa kyllä voi muuttaa kokoa, mutta mielestäni se lähtee liikkeelle pienestä versiosta ja suurennus ei paranna tarkkuutta (rasterikuva?) enkä ainakaan minä osannut a) tulostaa pdf:ksi ja/tai b) rajata niin että ristikko näkyisi suurennettuna kokonaan yhdellä kerralla. Kukin tulkoon tyylillään autuaaksi, minulle tuo Faststone kelpaa.

Se mikä näyttää menetetyltä, on mahdollisuus suurentaa printistä epäselväksi jääviä kohtia ruudulla monisatakertaisiksi. So not.

Jos en tänään olisi hoksannut itselleni toimivaa tapaa, olisin lähettänyt Hesarille kiukkuisen nootin. Kaikkia lomanaikaisia lehtiä en ole vielä ehtinyt kelata läpi. Lukemissani en huomannut mitään mainintaa uudistuksesta, saati sitten tuosta sivunvalinnan kummallisuudesta tai tulostusohjeista.

Ristikon koko on lähes neliö (26 riviä, 27 saraketta) joten on jokseenkin samantekevää, tulostaako pysty- vai vaakapaperille. Jos haluaisi askarrella teipin kanssa, voisi tulostaa kahtena palana kahdelle vaakapaperille ja kohdistella niitä yhteen, jolloin saisi isomman ristikon. Tiedä häntä, olisiko tulos sen selvempi.

Ei kun ratkomaan, sitten kun joulukiireiltä ehtii.
6. Potter12.12.2014 klo 12:02
Minä kyllä suivaannuin tuosta printtauksen puuttumisesta, ja muilla konteilla en saanut riittävän hyvää jälkeä. Ilmoitin HS:lle, että tilaukseni voi peruuttaa jos tilanne tuollaisena pysyy. Ristikko olikin ainoa syy HS:n tilaukseeni.
En ole niin innokas ratkoja, että viitsisin tihrustaa jostakin kehnosta tulosteesta, jonka ehkä saisin temppuilemalla aikaan.
7. Masa I12.12.2014 klo 16:06
Morjens !
Alhaalta ja ylhäältä täyttyi leipomokahvilassa. Kaikki harmaat hakusessa. Ei minusta helpommasta päästä lainkaan,päinvastoin. Märkää piisaa,meinaan ulkona. Jatketaan huomenna.
8. uusi12.12.2014 klo 16:37
Ei minustakaan helppo. Edelleen kesken vasen alaharmaa....ja miehen kuva oikeassa reunassa. Jatkuu....
9. iso S12.12.2014 klo 18:52
Kyseenalainen iloni osoittautui ennenaikaiseksi. Tarkempi silmäily osoitti että jälki on entiseen verrattuna kovin pehmeää ja vaikealukuista.

Näköjään koko ristikkosivun pystyy tallettamaan png-tiedostona: ensin sivu suurennetaan, sitten klikataan hiiren oikealla näppylällä ja valikosta löytyy "tallenna kuva nimellä". Oletusarvo on canvas. Sitä voi sitten yrittää terävöittää hallussa olevilla välineillä ja taidoilla. Minulla on niukasti kumpaakin, joten parannukseksi edellä kertomaani menettelyyn jää se että ei tarvitse koostaa kahdesta palasta. Ruutukoko jää hiukan pienemmäksi, mutta luettavuus on samaa luokkaa (teksti vastaavasti hiukan terävämpää.)

Jos klikkaa suurentamatonta aukeamaa, pääsee tallentamaan "sivun". Vikea sanoa mitä tulee tallentaneeksi; syntyy hakemisto jossa on mysteerisiä skriptejä. Ei mitään virkaa ns. normaali-ihmiselle.

Erittäin mielelläni näkisin sen että HS toimittaisi ristikon erillisenä, helposti ja kunnollisena tulostettavana tiedostona. Muuten saattaa tulla potteristisia ajatuksia päähän.
10. mouhero12.12.2014 klo 19:07
Jos Aulis ei ole sattunut lukemaan tämän päivän Hesarin B15 sivua, niin vihjeeksi vaan että Niko Kettunen on kirjoittanut hyvän jutun vikkelästä elukasta nimeltään kusimanse, joka aiemmin tunnetaan mangona. Ajatelkaa mikä mainio lisäys laatijoiden ahtaaksi käyvään vihjevarastoon. Vai tuleneeko Tampereelta nyreitä kommentteja?
Olis mulla toinenkin vielä parempi (puolihärski) vihjevihje, mutta jääköön toiseen kertaan.
11. pelaaja12.12.2014 klo 19:10
Minulle ainakin tuli erittäin potteristisia ajatuksia päähäni tästä HS digin uudistuksesta. Hesarissa varmaan sanottaisiin, että lukijoilla on vain muutosvastarintaa.. No todella onkin, jos muutos vie huonompaan suuntaan. En saata uskoa, että Suomen kansa pistettäisiin tyytymään tähän versioon. Tänään ehdin ostaa paperilehden mutta "kyllä minä niin mieleni pahoitin. Ensin minulta vietiin IS-kovikset 'uudistuksen' takia ja nyt vielä sit HS-ristikotkin." Nyyh ja pöh!
12. Potter12.12.2014 klo 19:47
Parhaan tuloksen sain kun otin print screen suurennetun ristikon yläosasta, ja toisen alaosasta. Liitin ne kuvankäsittelyohjelmaan, jossa hiukan terävöitin niitä, ja sieltä sitten erikseen Wordiin vaaka A4:lle. Näistä tulosteista sitten sain kohtuullisen A3-kokoisen ristikon.

Eri asia sitten on viitsinkö tai pystynkökään ratkaisemaan kokonaan, koska ainakin tuo alaosan harmaa näyttää pirulliselta.

Hesarin uudistus kyllä näyttää muutenkin melko köpöltä!
13. etsivä12.12.2014 klo 20:38
Entinen digiversion ristikon tulostusmenetelmä palautettava!!! Olen aina tulostanut ristikon A4-koossa ja niitannut tulostuksen tukevalle pahville. Tällä systeemillä ristikkoa on ollut mukava täytellä vaikka sohvalla ja älykännykkä googleineen apuna. Nyt on hankala palata siihen tabloidkoon ristikkoon. Kun joutuu kummaamaan kirjoituksiaan, sanomalehden paperi ei kestä montaakaan kummausta. Lisäksi ristikko on taitettava vähintään nelinkertaisesti, että sitä olisi makuullaan helppoa täytellä. Helsingin Sanomat, erittäin huono muutos!! Barrikaadeille lähden vaatimaan muutosta!!!
14. Potter12.12.2014 klo 20:39
No niin, onneksi armastukseni tuli kanssani pohtimaan tuota alaharmaan aluetta, ja kappas vaan, niin valmista tuli.
Kyllä se kaksilla aivoilla vaan paremmin sujuu.

Melkoinen mestari on se, joka tätä helpoksi sanoo.
15. Juho12.12.2014 klo 20:47
Potter, vaikeahkoksi minäkin tätä luokittelisin, ELÄKELAITOS-vihje ?
Laki vai laitos, tiedä häntä, hyvä molemmat.
16. Potter12.12.2014 klo 21:02
Juho, vaikuttaisi, että sinulla on oikeat kirjaimet.
17. trewq12.12.2014 klo 22:09
Eipä kukaan kirjoita asiasta, eli Auliksen vittuilusta tavisratkojaa kohtaan.
Ylläpito on näin ollen päässyt tavoitteeseensa.
18. ------12.12.2014 klo 23:28
trewq 12.12.2014 klo 22:09

- minäpä kirjoitan: Taaspa kerran on sellaisia vihje/ratkaisu-pareja, jotka aivan välttämättä vaativat ylenmääräistä guuglettamista - mutta onneksi on ratkojat.fi, johon joku (ehkäpä Aulis itse (?)) käy uittamassa näitä ratkaisusanoja. Sieltä löytyy apuja, joiden kanssa taidan lopulta tämänkin ristikon selättää. Katsotaan...
19. ^^12.12.2014 klo 23:33
sielä ompi virheitä aika monta ei siis laatija itte niitä laita
20. Marle13.12.2014 klo 06:53
...virheitä? hmm... pienellä avarakatseisuudella ei minusta ole. Ellei tarkoiteta vihje-ratkaisupareja, jotka ovat usein tosi kaukaa haettuja. Eivät ole laatijan ilkeilyjä, nuokaan. Jollain oudolla tavalla pidän niistäkin. Ilmeisen velmu mies, laatija siis!
Harmaat ovat näiden ristikoiden makupala: kehkeytyvät viimeiseksi, ja niiden huumorista jää hyvä mieli.
Jotain uutta vihjeissä myös: kaksi vaakunaa, vaan eipä tullutkaan ratkaisuksi kunnan nimistä mitään! Samoin pari poikkastua kuvaa: vastaussana kuitenkin kokonainen.
Vaan "asiaan": IVALOn yläpuolen härveli ja vastaussanansa (jonka omahyväisesti otaksun oikeaksi) ei tuota löyhääkään yhteyttä keskenään. Mietintä käynnissä, älkää vihjatko lisää! Ainakaan vielä...
21. uusi13.12.2014 klo 08:14
Alkaa pikku hiljaa mennä maku näihin ristikoihin. Oivaltamista vaativia vihjeitä on harvakseltaan, googlettamista ylen määrin ja nyt vielä ratkojat.fi siltä varalta, ettei täältä saisikaan heti suoraa vastausta.
22. Rampe13.12.2014 klo 08:14
trewq,
maailmassa on paljon asioita joita et osaa/ymmärrä.
Eivät ne silti ole vittuilua.
Vasemmanpuoleisiin alaharmaisiin olen itse jämähtänyt, saa nähdä tuleeko valmista.
23. mormor13.12.2014 klo 09:03
trewq, minun mieheni ei yritäkään ratkoa Hesarin ristikoita vaan tyytyy helpompiin. Eikä hän ole vihainen Aulikselle. Sitä tekee mitä osaa.Minä osasin tällä kertaa melkein täyteen, kun olen oppinut tämän ristikon niksit.Sopivan konstikas oli.
24. uusi13.12.2014 klo 09:12
Rampe,
just selvitin vasemman alaharmaan, kun katselin härkää hieman eri kantilta, enkä sillä perinteisellä ratkaisulla....
25. tuffa Porist13.12.2014 klo 10:22
Ei olis tullu valmist ilma R:jia. Siäl o joku, joka o mua hoksaavampi ja aika äkkii pistää oivallukses muittenki käytet-täväks niihi paikkoi, joit ei itte kässää!
26. Ellu13.12.2014 klo 11:13
Muuten valmista, mutta pitkä sana keskellä "tavaraa" ei oikein istu. Viimeiset harmaat mielestäni oikein.
27. Masa I13.12.2014 klo 11:15
Morjens !
Muuten täynnä, mut paria kohtaa en kässää minäkään: oikealla keskellä naisten korkokenkä ? , siihen kyllä tuli mukavasti 4 kirjainta jos tuo mies nyt on oikein, vaan on outo sana ?
Toinen on vas. lumiukkojen alla oleva kieli pitkällä vipeltäjä, se vaakasana on hakusessa. Så what !
28. Virkku13.12.2014 klo 11:23
Masa 1. "vipeltäjästä" sana tulee nuolesta alas. Lumiukkojen alle vaakasana tulee vihjeestä KAHDET KALAT. Näin minä ainakin sain.
29. Juho13.12.2014 klo 12:16
Masa I, kengän nimi kuvahakuun, eiköhän se sieltä selviä.
30. Marle13.12.2014 klo 12:17
Masa 1. kokeiles hakuun englannin kieltä saamasi vastaussanan lisäksi, näin selvisi mulle.
31. "F.O.S. Siili"13.12.2014 klo 12:53
Kuten noi vihjekuvien lumiukot, myös minä olin (ja taidan olla vieläkin) aikalailla "pihalla".... Aikamoista änkeämistä.
32. Masa I13.12.2014 klo 13:14
Morjens Virkku, Juho ja Marle !
Ok, kenkä löytyi. Joskus ? vaan on niin tyhmä , ettei tota kalavihjettä hokannut vaikka vastaus-sanaakin googlasin ja ihmettelin ettei se voi tuo vipeltäjä olla. Hyvää viikonloppua !
33. tuffa Porist13.12.2014 klo 13:44
Oikealla laidassa keskellä käärmeen vieressä mies, etunimi ratkaistuna, muttei harmaata aavistustakaan, kuka on?
34. Motti13.12.2014 klo 14:01
Eurooppalainen taiteilija. Hänen etunimensä sisältävästä elokuvatetterista puuhataan Helsingissä hotellia.
35. Virkku13.12.2014 klo 14:19
tuffa Porist. Siis käärmeen vieressä olevan miehen vastaukseksi tulee miehen sukunimi ( Motin vihje etunimestä ajankohtainen). Saksalainen surrealisti.
Itsellä ongelmana PUHUTTU kieli, en löydä edes kieliluetteloista. Eka kirjain puuttuu.
36. tuffa Porist13.12.2014 klo 14:22
Virkku
Kiitos miehestä. Kielen kanssa menin Intiaan?!



Virkku
Kiitos miehestä. Kielen kanssa menin Intiaan (ei varma!)
37. Juho13.12.2014 klo 14:38
tuffa Porist, taitaa tuo kieli olla vähän kaukaa haettu.
38. Riino13.12.2014 klo 14:51
Ei ihan helppo,mutta menihän se!
39. tuffa Porist13.12.2014 klo 14:51
Juho
Kiitos. Tuo sana "puhuttu" jäi noteeraamatta. Intiassa on kansa,
josta tempaisin kielen.
40. ZEUS13.12.2014 klo 17:04
Onpa todella haastava ristikko. En ole vielä keksinyt järkevää sanaa
norjan joesta koilliseen menevään tauluun,joka pitää sisällään jonkin
ruorin vai mitä se on.
Mikähän se voisi olla ??
41. pajen13.12.2014 klo 17:25
Ristikon tulostus on tosiaankin mennyt hankalaksi. Kotikoneella homma toimii, mutta nettikahviloiden, hotellien ja vastaavien laitteilla todennäköisesti ei. Niissä on usein estetty kaikenlainen tallentaminen. Mielestäni entisen kaltainen tapa, jossa tulostettava osa valitaan ja tulostetaan, on palautettava. Voisiko ylläpito tai joku muu riittävän isokenkäinen ottaa yhteyttä Hesarin vastuullisiin henkilöihin ja perustella. Jos tulostus ei toimi, lopetan digilehteni.
42. Maria13.12.2014 klo 17:55
Tuffa Porist, kieltä on puhuttu Skotlannissa kauan sitten, ja Zeuksen kysymä kuvio on lippu!
43. ------13.12.2014 klo 18:11
pajen 13.12.2014 klo 17:25

Myös minä totesin tulostuksen käytännössä mahdottomaksi, itselleni ainakin. Enpä, pelkästään lukemistakaan varten, uudessa muodossa olevasta verkkolehdestä osaa edes valikoida haluamaani kohtaa ja sitten suurentaa sitä itselleni sopivaksi.

Nythän on niin, että ristikon osalta, ja muutenkin, lukijalle parhaiten sopiva suurennus voi olla melkein mitä vain.

Eli "entisen kaltainen tapa, jossa tulostettava osa valitaan ja tulostetaan", on palautettava !! Miten kummassa Hesari mennyt näin munaamaan ? Tietääkö kukaan, onko Hesarissa jonkinlainen neuvontapiste yms. senioreille, joille tällaiset äkkinäiset tietotekniset muutokset näyttävät olevan ylivoimaisia.
44. **13.12.2014 klo 18:12
ZEUS, ruori ei ole Suomesta.
45. Aksu13.12.2014 klo 18:37
[Minäkin olen mieleni pahoittanut ja kovasti pettynyt uuteen netti-Hesariin. Ihmettelen, millaiset nörtit näitä sivustoja uusivat ja päivittävät. Seuraan usein myös Elonetin ja Liikenneviraston kelikamera-sivuja. Molemmat ovat menneet entistä huonompaan suuntaan, ainakin meikäläisen kannalta. YLE:n uusittuun TV-oppaaseen alan jo tottua.

Palautettahan voi antaa kuka tahansa. Niin olen monesti tehnytkin ja tulen vastakin tekemään.]
46. pelaaja13.12.2014 klo 19:19
[Annoin palautetta lehteen minäkin. "Uhkailin" jopa. Vielä ei ole vastausta s-postiin ilmaantunut mutta uskon, että palautteet siellä kyllä kootaan ja viedään eteenpäin. Vastaamisiin varmaan tarvitaan esimiehen muotoilema teksti.. IS:n uudistuksessa palautteita ei otettu huomioon, joten saas nähdä käykö tässä sen kummemmin.
Suht kelvollisen tulosteen sain aikaiseksi mutta konekin vaikersi koko operaation ajan, koska työnä oli kokosivun kuva. Muita kommervenkkejä en halua edes miettiä. Eihän se niin saa mennä!]
47. Seitenvitonen13.12.2014 klo 20:00
Aksu ja pelaaja,
Voi hitsi, kun alkoi hävettää. Mie kun olen vanhanaikainen kestotilaaja, joka joka perjantai teen aamupäivän jotain hyödyllistä(?) hommaa, että iltapäivällä voin hyvällä omallatunnolla sänkyssä selälläni ratkoa see -osassa olevaa ristikkoa. Ja tulkoon nyt sanotuksi: täyteen sain, mutta ilman googlea ei nykyään pärjää.
48. joskus13.12.2014 klo 20:38
Samat sanat! Nyt ei tosin kuukkelikaan auttanut, kun yhden karttasanan kirjoitusasu oli toinen. Ristikkoon tuleva sana piti arvata/kelpuuttaa.
49. Rampe13.12.2014 klo 20:39
Täyteen tuli täälläkin, kiitos Marian ja nimimerkin "uusi" vinkkien.
Hesarin ristikoita en ole ilman googlea saanut täyteen pitkiin aikoihin, mutta Iltiksen kolmepalloisen koviksen tänään sain.
Sellaisenkin ristikon pystyy nykyäänkin laatimaan.
Aksun ,pelaajan ja kumppanien nettilehtikeskustelulle voisi avata oman ketjunsa.
Asiaahan tuo keskustelu on, sikäli kun tiedän.
Olen Seitenvitosen lailla paperilehtimiehiä.
50. pelaaja13.12.2014 klo 20:49
Elä viitti, Rampe. Ei tässä mitään uusia säikeitä asian tiimoilta tarvita. Asiahan liittyi aika tasan tarkkaan nimenomaan tähän ristikkoon uutena vivahteena. Meni jo ja vihels mennesäs.
Terveisiä paperimies Seitenvitoselle, koeta kestää häpeäsi kanssa :-)
51. Hilu13.12.2014 klo 23:03
Älä yhtään häpeä, Seitenvitonen, jokainen tyylillään, niin sie ku miekii!
52. Öö14.12.2014 klo 09:02
Paperille minäkin. Jotenkin vähän hävettää minuakin, kun en ilman apuvälineitä saa näitä täyteen. Oma älli ei riitä. Ennen katsottiin vaihtoehtoja tietosanakirjoista, kartoista ym tietolähteistä. Nyt on tullut käyttöön esim. Google ja ratkojat.
Vippaskonsteilta ne tuntuvat. Minä turvaudun ennen näitä Vuokilan Sanaristikot -kirjaan, Nykäseen ja Vuosisadan kronikkaan (kerran kuussa).
Onko joku näistä lähteistä oikeaoppisempi käyttää kuin toinen? Usein näistä etsin vain varmistusta keksimälleni sanalle.
Tällaisia mietin. Tässä ristikossa oli haastetta ihan tarpeeksi. Kiva ristikko.
53. Rampe14.12.2014 klo 09:53
Hesarin ristikoissa on niin pieniä paikkakuntia, ettei niitä mihinkään karttakirjoihin saada mahtumaan eikä kenenkään yleistietoon.
Harva intialainen ristikkoharrastaja on kuullut esim. Läyliäisistä,
mutta ei heidän sitä tarvitse hävetä.
54. Rapu14.12.2014 klo 19:43
Melko paha; pitkästä aikaa ei tahdo täyttyä millään.

Alaharmaan ensimmäistä osiota risteävä TYYNTYÄ (7 pystyyn) ja sitä risteävä koiran kuva (9 vaakaan) kummeksuttavat. Tuleeko siihen vaakasanaan KAHDET KALAT - vihjeestä vai koirasta tuleva vastaus?
Outoa, koska harmaissa on nyt ymmärrettävät sanat. Ehkei sittenkään oikeat...
55. Juho14.12.2014 klo 20:00
Rapu, toiset kalat tulevat vaakaan, toiset taas pystyyn.
56. Rapu14.12.2014 klo 20:28
Juho, Kiitos!
Yritänpä keksiä ne kalat vaakaan. Ehkä se TYYNTYÄ -vihjekin siitä vielä valkenee.;=)
57. Pedro14.12.2014 klo 21:19
Hei Rapu, se vaakakala on se kuuluisa peto, joka voisi vierailla kanatarhassakin.
58. ms15.12.2014 klo 17:04
Lippu jossa ruori ei aukea millään, voisiko saada vihjeen.
59. -15.12.2014 klo 17:26
Siinähän on vain yksi piilokirjain.
60. Rapu15.12.2014 klo 19:31
Pedro, kiitos!
Nyt on kala kohdillaan, mutta härkä menee uusiksi. Ja sen mukana varmaan osa harmaista vaakasanoistakin... yritänpä pähkäillä tästä etiä päin.
61. Rapu15.12.2014 klo 20:01
no niin, pääsinpäs ristikossani harmaalla alueella kummitelleista "ruumiista, raameista ja lihaksista" eroon. Hah!
Samalla löytyi puista -, Libanonin paikkakunta - , härkä- ja tyyntyä -vihjeisiin oikeat vastaukset.
62. Motti15.12.2014 klo 20:14
Näin sitä saa täyosuman, kun ei ammu ohi!
63. Rapu15.12.2014 klo 20:21
Motti,
sas muuta;=) Siinäkin kohtaa minulla oli aluksi pari muuta viritelmää.
64. Marle15.12.2014 klo 23:30
ms, Aasian vuorilla lippu liehuu. Kokonaisena, kuten ratkaisusanakin.
Vaan enpä ole tuota IVALOn yllä olevaa möykkyä ehtinyt pyörittelemään, sen verran jouluvalmistelut hmm... "häiritsevät". Elikkäs siihen jotain hienovaraista vihjettä kyselen: sana on mulla valmiina, jota oikeaksi luulen, vaan yhteyttä en näe. Tai sitten vain tosiaan oikeaksi luulen.
65. EJlo16.12.2014 klo 00:17
Marle nyt vasta löysin oikean IVALON, jota uskon sinun tarkaittavan. Ivalo-vinkin yläpuolella oleva "möykky" on juuri sellainen jonka lapsenlapseni sai aikaan kun pyysin häntä piirtämään tyynyn. Se sanahan siihen tuli pystysanojen avulla, joten en sitä sen enempää pohtinut.
66. EJlo16.12.2014 klo 00:47
Tässä lehdessä löytyy vastaukset ristikon 2824 ratkaisuksi. En säästä itselleni kopioita, joten en muista mikä oli vihjeenä vasemmalle alanurkkaan tulevalle pystysanalle SAIRAALTIET. Jos oikein muistan niin itse siihen kohtaan laitoin "sairaantiet", jolloin ilmeisesti vihjeenä olisi ollut jotain potilaisiin viittaavaa. Onko siis kellään tuohon jonkin sortin vahvistusta. Tuntuu että vihjeeseen tuleva sana voi olla mitä vaan, kunhan on sinne päin.
67. EJlo16.12.2014 klo 00:48
Tässä lehdessä löytyy vastaukset ristikon 2824 ratkaisuksi. En säästä itselleni kopioita, joten en muista mikä oli vihjeenä vasemmalle alanurkkaan tulevalle pystysanalle SAIRAALTIET. Jos oikein muistan niin itse siihen kohtaan laitoin "sairaantiet", jolloin ilmeisesti vihjeenä olisi ollut jotain potilaisiin viittaavaa. Onko siis kellään tuohon jonkin sortin vahvistusta. Tuntuu että vihjeeseen tuleva sana voi olla mitä vaan, kunhan on sinne päin.
68. EJlo16.12.2014 klo 00:54
Sori vaan tuo tuplaus. Ei tiedusteluni sentään niin tärkeä ollut että olisi vaatinut toistoa. Hitaan tabletin viaksi luen hätäilyni.
69. Virkku16.12.2014 klo 06:38
Huomenta EJlo. Kommentoin tuota SAIRAALTIET jo keskustelulla 2824 vastausten tultua. Vihje oli POTILAILLE, joten vastauksen olisi pitänyt olla SAIRAALATIET. Yksi kirjain puuttuisi. Siitähän keskusteltiinkin. Vaakaan tuli Sahl ( Mort). Itse laitoin myös SAIRAANTIET. Kyllä siinä selvästi oli ristikon laatijan virhe, eikä ensimmäinen kerta. Sama tapaus aikaisemmin esim. auton VIAT, risteävän (oikein) mukaan tuli VAAT. Oli oikeassa alalaidassa, jos muistat. Ikäviä ratkaistavia tämmöiset kohdat.
70. Rampe16.12.2014 klo 06:40
EJlo, vihje taisi olla POTILAILLE.
71. Marle16.12.2014 klo 07:08
Voi suurkiitos EJlo, myös lapsenlapsellesi! Mulle kun ei vielä ole noita siunaantunut, mitenkä olisin voinutkaan oivaltaa ;)
Vaan joo tuo SAIRAALTIET. Vihje oli "potilaille". Laitoin minäkin ännän. Harvoin purnaan, mutta nyt kyllä! Onko tuolle mitään muuta selitystä, kuin outo puhekielen väännös?
Kun olen myös innokas laadintaharrastelija, keksinpä mielestäni paremmat ratkaisusanat alavasemmalle (kyseessä siis ristikko 2824):
SAIRASTUVAT (sairaaltiet) SAKASTIT (akaatit, lisättävä yksi kirjain vasemmalle) OSAUS (osata) TARVE (tarit) JATSARIT (jetset) ARAL (ares) KIRA (kisu) SETI (atto) KATI (mato). Ja vielä SAHT (sahl), joka on kylläkin ns. inhokki-googlattava: Suomen asiainhoitotoimisto.
Lähes kaikki vihjeet on luonnollisestikin vaihdettava, mutta sehän ei ole ongelma.
Haaste: keksikääs vähemmillä muutoksilla (jos teillä näin joulun aikaan ei oo muuta tekemistä!!)
72. jykä16.12.2014 klo 14:44
miksi vanhoja ristikoita kommentoidaan tällä palstalla? Öölle terkut että mä käytän edelleen Otavan tietosanakirjaa vuodelta 1964. Jos se ei riitä katson ratkaisijoista loput. On tietysti vähän raukkamaista katsoa valmiita vastauksia sieltä
73. Juho16.12.2014 klo 16:06
jykä, mulla taas on Otavan tietosanakirja vuodelta 1912, joskus toki pitää jotakin tarkistaa googlellakin.
74. POH16.12.2014 klo 17:07
[Älkää nyt herneitä vetäkö nenään.
Minulla on vain Fokus tekniikka 1-2 1973, eikä mitään muuta. Siitäpä tuli mieleeni, että HS joulukuun ristikko oli niin heppoinen etten edes sitä tarvinnut sen ratkaisemiseen. Ilmestymispäivä 6.12.2014 ja käsiini sain sen 15.12.2014 ja lukematta säiettä 8235 tai käyttämättä mitään apuneuvoa meni aikaa valehtelematta 3 tuntia 15 minuuttia, joka huono tulos johtui vain ehkäpä kuulakärkikynän tökkimisestä.
Tämä kommentti ei tänne mitenkään kuulu, mutta vanhoistakin jutuistakin on hauska kirjoitella uudempien otsikoiden alla, kun ne terävästi uudempien alla nousevat paremmin esille kuin jo olemassa olevalla "vanhentuneella" alueella.
Tosin keskustelu vain hajoaa useampaan paikkaan ja kokonaisuuden hahmottaminen hämärtyy. Kuuluuko tämä kirjoitukseni tänne?
jykän kanssa samaa mieltä hänen ensimmäisestä lauseestaa.]
75. Junamies16.12.2014 klo 18:29
Minulla oli hyvin vanha fraktuuralla painettu Raamattu, mutta varas vei sen.
76. Seitenvitonen16.12.2014 klo 18:55
..ja minulla 24 -osainen Uusi Tietosanakirja. Paksuus noin metri.
Joskus 60 -luvulla hain, mitä tarkoittaa aurauskulma. Ei löytynyt.
Minkähän paksuinen se Google oikein on? Sieltä löytyi.
77. jykä16.12.2014 klo 21:25
Kiva kuulla että muillakin on vanhoja opuksia kirjahyllyssä. Minusta ristikko oli sopivan helppo/vaikea ja vein ratkaisuni jo larun laatikkoon.
78. Öö16.12.2014 klo 23:29
Kiitos kommenteista Jykä ym.
On minullakin metrin mittainen Uusi tietosanakirja, joka joskus 60 tai 70 -luvulla tuli hankituksi. Eipä sillä paljon enää käyttöä ole.
Ydinkysymys tietenkin on , että mistä vastauksensa hankkii. Onko toinen tietolähde hyväksyttävämpi kuin toinen. Omasta päästä ei kaikkea saa irti.
79. iso S17.12.2014 klo 11:22
Minulla on Otavan Tietosanakirja mallia 1997, paksuus noin 6 cm. En muista, milloin olisin tuon kirjan viimeksi avannut. Se on kuin henkivakuutus: hyvä olemassa mutta kiva kun ei ole tarvinnut.

Seitenvitoselle tiedoksi: Google on kuin Nykänen, molemmista on eri versioita vaikka sisältö on sama. Minulla Googleni asuu litteässä näytössä, kehyksen paksuus noin 9 mm ja näytön lävistäjä 16 tuumaa.

Ainakin kuuttatoista kohtaa ristikossa tuli turhaan tuumattua ennen kuin nostin kädet pystyyn ja käännyin hattu kourassa 16-tuumaisen Googleni puoleen. En usko että olisin omin avuin pystynyt ratkaisemaan minkäänlaisella miettimisajalla, joten jälleen kerran: valitukset ristikon vähäisestä vaikeudesta ovat yli-ihmisten puhetta tai katteetonta rehvastelua.

Voi olla että palaan aiheeseen sitten kun ristikon palautusaika on umpeutunut ja tunteet hiukan tasoittuneet. Tällä hetkellä tuntuu siltä että esimerkiksi moldovalainen kenkä ja cookinsaarelainen sprintteri (ennätys satasella 11,72) eivät ole ristikkomaailman iloisinta antia.

Joskus 30 vuotta sitten minulla oli kolme suosikkilaatijaa, joiden ristikoita arvostin enemmän kuin paljon: aakkosjärjestyksessä Pekka Joutsi, Aulis Lehto ja Erkki Vuokila. Siihenkin aikaan Lehdolla oli tapana käyttää harvinaisia etu- ja sukunimiä sekä mitättömiä karttakohteita, mutta vähemmän kuin nykyään ja lähes poikkeuksetta ilman piilokirjaimia. Lisäksi muut ansiot (H-alle-lujaa -tyyliset kohdat) korvasivat nuo kauneuspilkut. Tästä ristikosta ei huumoria herunut.

Ainoa kohteliaalla tavalla selittävä tekijä ristikon tolkuttomille sanoille on Lehdon nykytyylin mukainen vierekkäisten teemalauseiden käyttö, joka luo kohtuutonta vaikeutta poikittaisten sanojen ja niiden ympäristön hallitsemiseen. Jos siinä onnistuisi hyvillä sanoilla niin olisihan se käsittämättömän upeaa. Kun ei, niin miksi täytyy viikosta toiseen jatkaa tuolla turmion tiellä, jonka hedelmät käsittääkseni maistuvat ah niin monen ratkojan suussa kitkerille?

Kärkikolmikostani Lehto poistui luultavasti samoihin aikoihin kun hän löysi internetin ihmemaailman. Uskon edelleen että laatija on huippukyvykäs, mutta halukkuus ratkojien palvelemiseen puuttuu. Tuntuu siltä että nykyään laatiminen on hänelle vain keino rahoittaa eläkepäiviä vastaava oleskelu siellä missä pippurin kasvaminen on lähempänä kuin täällä.

Ristikot ovat iloinen asia ja monenlaisille ristikoille on kysyntää. Siksi täytyy pitkät hampaat irvessäkin iloita kahdesta asiasta: ensiksikin siitä että meillä on Lehdon tapainen laatija ja toiseksi siitä, että niitä ei ole enemmän!
80. Jukkis17.12.2014 klo 13:59
Iso S se osaa kirjoitella melkein aina yhtä hauskasti.

Itse olen päätynyt ratkomaan Heasrin ristikoita niin, että haen härskisti kaikki mahdolliset sanat ratkojat.netistä. Jollakin on näköjään idioottimaisena harrastuksena laittaa kaikki mahdolliset HS-ristikon vihjeet ratkaisuineen tuonne. Tässä uusimmassahan on mm. ENSI ISKUJA, löytyy 14-kirjaiminen vastaus. On VIELÄ TOSIASIAA, löytyy 14-kirjaiminen vastaus. On PAPEREITA, löytyy 16-kirjaiminen vastaus. Aivan järjetöntä touhua.

Kun näiden HS-säikeiden "saisko vihjeitä" -porukat on Hesarin ristikoiden ympärille tällaisen toimintakulttuurin luoneet, niin jossakin vaiheessa totesin että "paskat, antaa mennä, mitäpäs näitä itse miettimään, näillä saattaa saada postimerkkirahaa, onneksi löytyy riittävästi muita ristikoita, joita mielellään ratkoo ihan omilla aivoilla".
81. Öö17.12.2014 klo 15:51
Voi Hesarin ristikoitakin yrittää ratkoa omilla aivoillaan niin pitkälle kuin osaa. Vihjeet käyttöön vasta viime tingassa. Kyllä Lehdon ristikko kerran viikossa on kuitenkin ihan juhlaa, vaikka aina löytyy joistakin kohdista arvostelemista.
82. pilkkupussi17.12.2014 klo 17:58
Rakas joulupukki! Veisitkö Jukkikselle isomman pipon ja dosetin.
83. Hups17.12.2014 klo 18:19
Asiaan ja pikkuvinkkeihin .Oikean alkulman naisen kuvan vieressä on "laite"?. Saan siihen ihan kelpo sanan, mutta en ymmärrä yhteyttä. Ympäristö on mielestäni oikein.
84. Jukkis17.12.2014 klo 18:52
Nimimerkki pilkkupussi poikkesi esittelemään kyvyttömyyttään soveltaa lukemaansa pussistaan löytyvään kliseevalikoimaan.

Mutta ristikko on täysi, sitten vaan kirje postiin.
85. Motti17.12.2014 klo 19:19
Hups. Se ratkaisusana kuvaa laitteen fyysistä ominaisuutta.
86. Hups17.12.2014 klo 19:42
Motti . Kiitos vahvistusesta.
87. pelaaja17.12.2014 klo 19:56
Miksiköhän aina kun täällä on jotain (esim. minun mielestäni, esim. Iso S ja Jukkis) mielenkiintoista ja hauskaa luettavaa, tulee kommentti että "tuosta pitäisi avata oma säie" tai "asiaan"? Mikä ihme se oikea asia mahtaa olla?
Terveisin kameleontti.
88. Hups18.12.2014 klo 18:15
pelaaja, et varmaan nähnyt , mitä minä tarkoitin. Ei aihetta enempään.
89. pelaaja18.12.2014 klo 18:49
Sain tänään Hesarilta ystävällisen vastauksen ja neuvoja viime viikonlopun kiivaaseen "muutosvastarintapalautteeseeni". Mieleni suli. Toivottavasti pysyn sulaneena huomennakin tulostusvaiheessa.

Anteeksi, Hups, en sit varmaan nähnyt - olisit nyt vaan sanonut mitä se oli...
90. iso S18.12.2014 klo 20:15
Minä myös sain ystävällisen vastauksen, kun valitin uuden version ihmeellistä toimintaa (klikkaa tätä, saat tota). Eivät olleet saaneet virhettä toistetuksi, joten epäilykset kohdistuvat näppäimistön ja selkänojan väliin tai vaihtoehtoisesti käyttämääni ohjelmistoversioon.

Windows seiskaa en voi noin vain vaihtaa, mutta eri selainta voin kokeilla. Normaalisti käyttämäni Firefox osoittautui syylliseksi. Paljon parjattu Explorer pelitti digihesarin kanssa konstailematta. Lehden lukeminen sujuu sillä luontevasti, mutta ristikon tulostuksessa se ei ole sen parempi kuin Firefox.

Tarkempi kuvaus Firefox-hoipertelusta: aukeamaan A14-A15 asti klikkaamalla saa suurennettuna esiin sen sivun jota klikkaa. Aukeaman toiseen sivuun pääsee vierittämällä. Aukeamaa A16-A17 klikkaamalla saa suurennettuna esiin sellaisen aukeaman jota lehdessä ei oikeasti ole: A15-A16. Näitä voi katsella vierittämällä. Sivua A16 klikkaamalla aloitussivu on A15, sivua A17 klikkaamalla A16. Sivusta A16 alkaen ei siis koskaan pääse suoraan lukemaan suurennettuna sitä sivua jota klikkasi. Aukeaman oikeanpuoleisen sivun lukemiseksi pitää ymmärtää klikata seuraavan aukeaman vasemmanpuoleista sivua, paitsi lehden alkupäässä. Lisähuumorina on se, että näytön vasemmassa reunassa olevalla nuolella lehteä voi selata taaksepäin, paitsi jos on aukeamalla A18-A19. Silloin nuoli ei toimi, pitää mennä hakemistovalikon kautta lähimpänä haluttua olevalle sivulle ja selata eteenpäin jotta pääsisi sine mihin halusi, siis taaksepäin. Sama toistuu lehdestä toiseen, päivämäärästä riippumatta. Myös ennen käyttöliittymän vaihtamista julkaistut lehdet toimivat näin.

Kettu on viekas eläin, mutta miten ja miksi Tulikettu saa aikaan noin kummallisen ilmiön?
91. MP18.12.2014 klo 22:16
Ylempien lumiukkojen alapuolella on vihje:TIEDÄ HÄNTÄ. Onkohan laatija pannut siihen jonkinlaisen jekun. Jos vihje olisi pelkästään HÄNTÄ tulisi vastaukseksi sama. Ratkojiin on näköjään laitettu vihjeestä tuleva sana, mutta pitäisikö siihen keksiä jokin toinen piilokirjain, "tiedä häntä" on kuitenkin sanonta.
92. ¨¨18.12.2014 klo 22:25
se on se pelkkä häntä
93. pelaaja19.12.2014 klo 09:40
Minusta laatija tuossa vain kehottaa ratkojaa tietämään hännän...
94. MP19.12.2014 klo 18:58
No miksei laatija kehota esim. tiedä järvi, tiedä Ugandan kylä jne
95. Kirsikka19.12.2014 klo 19:00
Salinin vieressä maljakon tyyppinen?
96. pelaaja19.12.2014 klo 19:05
MP, silloin vihje ei olisi sanonta eli siinä ei olisi päätä eikä häntää. Minusta tuo 'tiedä häntä' oli kivasti koottu mutta makuasia tietenkin.
97. Juho19.12.2014 klo 19:05
Kirsikka, mistähän materiaalista sorvari tuollaisen tekee?
98. kirsikka19.12.2014 klo 19:09
Tajusin siinä samassa! Mutta lisää: en tunnista sitä logoa maljakosta oikealle. Mikä ala?
99. m19.12.2014 klo 21:24
kirsikka. Entinen tupakkafirma, nykyään urheilualalla. Tuon logon aikaan pääkonttori oli Helsingin Käpylässä. Nyt toiminta on siirtynyt kansalliskirjailijamme mukaan nimetyn kirjailijan kadulle etelämmeksi Helsingissä ja logokin on muuttunut.
100. Marle20.12.2014 klo 08:16
Tiedä häntä- vihjehän on ihan uudentyyppinen "hämäys" laatijalta, ainakin tänä aikana, kun olen näitä ratkonut. Tykkäyspeukku multa. Eikös juuri uusiutumista täällä ole monikin peräänkuuluttanut?
101. iso S20.12.2014 klo 17:17
Joskus muinoin lukemassani kirjassa annettiin ymmärtää, että "tiedä häntä" ei joidenkin mielestä ole häntä ollenkaan, ainakaan ei kovin kummoinen. Tarinassa xxxx tapasi metsässä yyyyy:n ja pilkkasi tämän töpöhäntää. Yyyyy, kuittasi: paree se on lyhytkin häntä kuin "tiedä häntä".
102. etsivä2.1.2015 klo 07:06
Kuka selittää tuon toiselle yläriville tulevan ISABEL ratkaisun?
103. Virkku2.1.2015 klo 07:55
Etsivä. ISABEL Peron. / per, =on.
104. etsivä2.1.2015 klo 08:37
Virkku kiitos! Kiero vihje, ei lanttu leikannut, vaikka vastauskin oli valmiina!!!!
105. Jondalar2.1.2015 klo 19:57
Minulla oli yksi piilokirjain eri kuin oikeassa ratkaisussa. Vihjekuvassa kädessä pidellen kilistellään pientä kilikelloa. Olin laittanut KILKAHTELU, oikea ratkaisu olisi ollut KILKATTELU. Arvonnassa onnetar ei ole enää vuosikausiin suosinut.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *