KESKUSTELUT > RISTIKOT > MEGATÄHTI

8219. Megatähti

Heikki24.11.2014 klo 19:23
Minun suosikkini Iltiksen maanantainumerossa on 4-kertainen sudoku nimeltä Megatähti. Se on nykyisin jo sen verran vaikeutunut, että ruudukon joutuu täyttämään loppuun asti ennen kuin etsitty alarivi varmistuu. Toisaalta, jos ratkaisu menee loppuun asti, voi olla varma, että se on oikein. Tällöin ratkaisua on turha myöhemmin tarkistaakaan. Silti hämmästelyn tämän päivän lehden ratkaisua. Se ei ollut ainakaan siitä kahden viikon takaisesta lehdestä, josta muut ratkaisut olivat. (Alarivillähän oli annettuina numerot 1 ja 2, jotka ratkaisussa olivat aivan eri paikoissa.)
2. Heikki2.12.2014 klo 04:51
Tästä tulikin purnauspalsta! Katsoin taas maanantain Iltiksestä, olivatko ratkaisut oikein. Kaikki olivat itselläni oikein, mutta tällä kertaa siellä ilmoitettiin Julkkis-ristikossa aivan väärä 9 kirjaimen jono. O' sancta simplicitas! Ei luulisi paljoa toimittajan aivoja rasittavan, että katsoo, onko ilmoitettu ratkaisu oikea. Tässä herää kysymys, arvotaanko mahdollisesti ratkaisuvoitotkin virheellisen rivin mukaan??
3. Eki2.12.2014 klo 08:18
Lehtien tekeminen on palapeliä ja virhe vaanii jokaisessa pienessä yksityiskohdassa.

Kun Pelikaanit taitettiin Oulussa, voitot arvottiin Oulussa ja itse olin Helsingissä vastaten sisällöstä, lehteen pujahtavat virheet ja epäloogisuudet olivat paljon herkemmässä kuin nyt, kun voin seurata taittoa ja arvontoja "selän takaa" reaaliajassa. Niinpä Pelikaanien virhepalvelua ei ole tarvinnut täydentää kahteen kuukauteen. Kyseessä on silti ihme, koska moni asia jää tuplatsekkaamatta, triplatsekkaamatta tai multitsekkaamatta, ihan siksi että se virhe vaanii todennäköisesti juuri siellä, mistä sitä ei osaa sillä kertaa etsiä.

Olen saanut seurata Ilta-Sanomien tekoa kohta 30 vuotta ja se on moninkertaisesti monimutkaisempaa kuin jonkun pienen ristikkolehden väsääminen. "Ei luulisi paljoa toimittajan aivoja rasittavan, että katsoo, onko ilmoitettu ratkaisu oikea." Ei luulisi, jos olisi osannut triplatsekata juuri tuon kohdan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *