KESKUSTELUT > RISTIKOT > SANASEPPO 3/2014

8162. Sanaseppo 3/2014

Jaska3.10.2014 klo 12:58
?
2. sihteeri3.10.2014 klo 13:11
Myöhässä sairaustapauksen vuoksi, postitettu eilen, pitäisi tulla ma tai ti
3. arjatuula3.10.2014 klo 20:47
Harmi! Olisi ollut kiva saada lomamatkalle mukaan. No, onpahan jotain kotona odotettavissa.
4. Matti Hult3.10.2014 klo 22:53
Aineisto oli ajoissa painossa mutta painokonevika (ja sairaustapaus) aiheuttivat tämän valitettavan myöhästymisen.
5. arvid9.10.2014 klo 11:37
Hyvää kannatti odottaa. Jos ei muuten niin ainakin Riku Rosenvallin ansiosta. Hienoja oivalluksia. Näihin tulee "riippuvuus". Sain sen juuri valmiiksi. Muita en vielä aloittanut, mutta nyt junamatkalls Ouluun muiden ristikoiden kimppuun.
6. Tuomas L.13.10.2014 klo 19:36
Erinomainen tosiaan tuo Rikun tehtävä, mutta yhden ruudun alareunassa komeileva teksti ÄÄLL taitaa olla painovirhe. Jos siinä jokin juju piilee, niin ristikko ainakin ratkeaa ilman sen jujun oivaltamista.
7. arvid13.10.2014 klo 23:20
Painovirheeksi minäkin sen arvelin. Kyseisen kohdan ratkeamista se jonkin verran viivytti. Mitään selitystä ÄÄLL-tekstille en keksinyt.
8. Emma14.10.2014 klo 13:24
Jos se olisi ollut vihjeruutu, sen vastaussana olisi oltava 2-kirjaiminen ja sen yläpuolella oleva pystysana 3-kirjaiminen - eli joku painoteknillinen tms. virhehän sen oli pakko olla. Ei minua häirinnyt.

Yhdyn kaikkiin kehuihin, hyvä ristikko. Kiitos RR!
9. Tuomas L.14.10.2014 klo 14:09
Emman havainto on toki sinänsä ihan oikea. Nyt on vain niin, että kun liikutaan koviksien maailmassa, on voitava varautua ihan kaikenlaisiin kikkoihin; esimerkiksi ratkaisusanojen kirjainmäärät eivät aina vastaa ruutujen määrää, jos yhteen ruutuun tuleekin monta kirjainta (tällaisia ristikoitahan Sanasepossa on ollut aika useinkin). Koviksissa on hyvinkin mahdollista, että virheeltä näyttävä kohta paljastuukin joksikin ovelaksi kikaksi. Aina on siis syytä olla varuillaan.

Virhe lienee tullut tuohon Rikun ristikkoon niin, että yhtä ruutua alempana olevasta vihjeestä EPÄÄLL on vahingossa painettu osa kahteen kertaan.
10. Meeri ps:seksikäs14.10.2014 klo 14:43
Olen 23-vuotta ja käyn salilla,lenkillä,uimassa,pyöräilemässä,luistelemas sa tai jotainmuuta liikuntaa tekemässä joka päivä vähintään kolme tuntia.Ennen olin aika pullea, mutta en enään. Käyn malli kisoissa kerran tai kaksi viikossa. Vartaloni on seksikäs ja hurmaava. Olen käyttänyt korkokenkiä jo 5-vuotiaasta. Käytän nykyään korkokenkiä aina ulkona ja minä asun Laukaassa. Mallikisoissa ollaan vain alusvaatteissa ja seksikkyys on sielä tärkeää.


Ps. En ole vielä varattu.
11. Phil14.10.2014 klo 14:46
Olen 25-vuotias komea sinkkumies. Mitäs tuumit meeri.
12. RR14.10.2014 klo 15:08
ÄÄLL on jonkin sortin painovirhepaholainen. Ei ollut ristikossani vielä lähetysvaiheessa. Pari vihjettä on ristikosta vaihdettu ilmeisesti tarkastajan toimesta, josko siinä yhteydessä olisi käynyt tämä varsin inhimillinen kämmi.
13. Emma14.10.2014 klo 22:08
Tuomas L.,
toki tiedän nuo monen kirjaimen ruudut - etenkin, kun juuri olen ratkomassa kesäpäivien "Eläimellistä menoa"!

Jotenkin se ei vain olisi tähän Rosenvallin kaikin puolin hienoon ristikkoon tuntunut edes sopivalta. Kirjain per ruutu riittäisi minulle hyvin jatkossakin. En toki halua senkaltaisia ristikoita vaatia lopetettavaksi, joissa sitä kikkailua käytetään vaikeutta lisämään - toivon vain, etteivät kovin valtaa alaa. Minä henkilkohtaisesti en niistä pidä.
14. Tuomas L.14.10.2014 klo 23:18
Vielä pieni tarkennus yllä sanomaani: kun puhuin monesta kirjaimesta yhdessä ruudussa, en siis tarkoittanut, että tässä ristikossa olisi ollut kyse juuri tuosta kikasta. Se oli vain esimerkki siitä, kuinka koviksissa ei voi aina luottaa sellaisiin varmoihin päätelmiin, joihin helpoissa ristikoissa voidaan.

Ristikkosääntöjen viimeisen pykälän mukaan säännöistä voidaan poiketa, jos siihen on erityinen syy. Koviksissa on nähty usein juuri tällaisia tietoisia sääntörikkeitä, joiden tehtävänä on hämätä ratkojaa ja sekoittaa tämän "varmoja" päättelyitä.

Pääpointti siis oli, että koviksissa asiat eivät todellakaan ole aina sitä, miltä näyttävät, ja jos jokin kohta näyttää painovirheeltä, se ei välttämättä ole painovirhe. Ratkomallahan se selviää.
15. 49er19.10.2014 klo 11:17
Olen täysin samaa mieltä arvidin kanssa RR:n "Riippuvuus" -ristikosta. Se on oivallisen oivalluksellinen tekele syystä, ettei siinä tarvita kuukkelia, mutta älynystyröitä se kutkuttelee makeasti.
Googlen varaan rakennettu ristikko, kuten Aulis Lehdon Hesarin ristikot yleensä ovat ei ainakaan minulle tuota sellaista elämystä, kuin tämä kyseinen, jopa riippuvuutta aiheuttava tekele ;-)
Kiitokset laatijalle!
Pidän toki kovasti myös Hesarin ristikoista, niiden hauskojen "aulismien" takia.
16. Tuomas L.28.10.2014 klo 20:23
Nyt on kyllä pakko kysyä Seppo Rosenbergin Limisanasta: tuleeko vasemmanpuolimmaisen pystyrivin alkupuolelle varmasti ihan oikea ja suomen kielen normien mukaan kirjoitettu sana?

Tehtävässä on väljyyttä ja paljon piilokirjaimia, joten voi hyvinkin olla, että olen tehnyt virheen jossakin risteävässä sanassa, tai sitten en vain ole keksinyt oikeaa ratkaisua. Ajattelin kuitenkin, että jos sana on tosiaan väärin kirjoitettu, ei tarvitse sitten turhaan pähkäillä vaihtoehtoisia ratkaisuja.
17. Seppo28.10.2014 klo 22:12
Kiitos muistutuksesta, Tuomas, siinä kohden todellakin on virhe, kuten epäilitkin. Tuota piilosanaa laatiessani olen korjannut alkuperäistä versiota ja lähettänyt tuoreemman
version jälkikäteen ja siinä ollut muutos tuohon vihjeeseen on jäänyt epähuomiossa korjaamatta painovaiheessa.

Pystyvihje 1 pitäisi olla muodossa:
Eläinhoitoalan osaajat joutuvat kuulemaan kanojenkin ääntelyä.

Muut vihjeet ovat kohdallaan, mutta jokainen virhe harmittaa jälkikäteen yhtä paljon. Pyydän nöyrimmästi anteeksi itseni sekä toimituksen puolesta.
18. Jaska28.10.2014 klo 23:08
Minusta siihen sopii myös vihjeenmukainen sana, mutta 1 vaakaan on ehkä siinä tapauksessa ratkojaenemmistön mielestä kelvoton. Mutta kyllähän ketä tahansa voi suututtaa, jos joku hänelle päätään - - - - - - - - - !
19. JK2.11.2014 klo 16:59
Kun nyt kerran sivu 25 on puheena, niin kysynpä siitä alemmastakin. Daniil Harms on loistava kirjailija, mutta ristikkoon ilmaantui ihan toinen nimi, jolta en googlaamalla löydä mitään kirjallista tuotantoa. Jäikö jotain tajuamatta?
20. Huvittunut2.11.2014 klo 17:10
Meeri, käyt ilmeisesti myös lenkillä korkkarit jalassa, koska kerroit olevasi aina korkeakorkoiset kengät jalassa ulkona. Taitaa vaivaisen luut olla melko mahtavat :) Tuosta "enään" sanan käytöstä sen verran, että olet ilmeisesti Pirkanmaalta, etkä suinkaan Laukaasta kuten yrität valehdella. Laukaalla osataan jättää enää-sanasta n-kirjain pois.
21. T.Avis2.11.2014 klo 18:20
Sivun 25 Harmsia ei löydy edes Amazon.comista. Eikä sanaristikot.netin kirjailijaketjusta. Eikä google todellakaan löydä sennimistä kirjailijaa.
Jos etunimestä pudottaa kaksi viimeistä kirjainta niin Suomen kansallisbibliografiasta löytää (tieto)kirjailija Harmsin, jolta on ilmestynyt yksi kirja v. 1970. Kirja löytyy toki myös useista kirjastoista.
22. Jaska2.11.2014 klo 18:58
Harms lienee Kärkkäisen lukuvirhe. Vuokilan alkuperäinen siinä tapauksessa ehkä huolimattomasti käsin tekstattu HARRIS.
23. 49er25.11.2014 klo 15:19
Olen noita lehden ristikoita ratkoskellut säästellen, että riittäisivät seuraavaan numeroon saakka. Muutama on vielä jäljellä.
Neljän leimauksen "Pääsarja" ja "Sun syys" saavat minulta erikoismaininnan, vaikkakin alkuun pääsy kummassakin tuotti melkoista päänvaivaa, ei meinannut saada otetta, ei sitten millään.
"Vaalisiirtelyä" en aluksi tajunnut lainkaan, kunnes luin nimen tarkemmin: olin ensin nähnyt siinä lukevan "Vaaliristeily".Sen jälkeen ristikko ratkesi helposti ja oli oikein mukava kokemus lajissaan.
Vimeiseksi jäänee haasteellinen "Eläimellistä menoa", joka näyttää olevan tavallisen ja tavuristikon sekasikiö ;-)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *