KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 20.-21.9.2014

8146. IS-viikonloppu 20.-21.9.2014

Eki19.9.2014 klo 17:04
Tiedossa on Toni Pitkälän pahis, varmaan yksi vuoden pahimmista.

Muuten, tämän viikonlopun Suomen Kuvalehdessä on meikäläisen ja Helin kolmitähtinen, jossa on haettu kokonaan kikkailematonta tyyliä, sanaleikittelyä vihjeissä kyllä on, mutta loput ovat sitten tietopuolista visaisuutta, ajankohtaisuutta unohtamatta.
2. Juha N20.9.2014 klo 18:32
Pahan pisti Toni. Hienot pääkuvalauseet ja muutamaa harvaa pakkorakosanaa lukuunottamatta tosi hieno laadinta, mutta eipä taida kovin moni päästä niistä nauttimaan, kun vihjeitys oli näin vaikea?

Kolme vihjettä on vielä itsellänikin ymmärtämättä: molemmat vihjeruudusta ULKOMAILLA ELI HESASSA lähtevät sanat ja se nelikirjaiminen vaakasana, jolla on yhdyssanavihjeenä tavuviiva + lainausmerkkeihin laitettu viivajono.

Puhekuplavihjeen MMM... saama ratkaisusana ei mielestäni ihan vastaa sitä mitä vihjeessä esitetään.
3. Juha K20.9.2014 klo 18:37
Kovin rattoisasti meni päivä Phuketissa uima-altaalla tätä ristikkoa ratkoessa (kiitos hotellin tulostuspalvelun). Todella paha, ei mikään läpikirjoitustehtävä. Kiittäen!
4. Kaapo20.9.2014 klo 18:52
Samoja ongelmia kuin JuhaN:llä. Lisäksi tajuamatta mm ISTATA ja EIPOTAN SISÄLLLÄ.
5. Marco Poloinen20.9.2014 klo 23:26
Hienoja olivat tosiaan Tonin lauseet. Pakko tosin julkaista, että itse keksin alaspäin lähteväksi lauseeksi vielä hienomman! Sehän ei tietystikään ollut omiaan vauhdittamaan ratkonnan valmistumista, joka saavutti kliimaksin vasta kun myönnyin laatijan kannalle.

Ei ihan junaristikosta ollut kyse, vaikka puolet täyttyikin Tampere-Turku-välillä. Parissa kohdassa (yleis)tietämykseni oli täysin nollan väärti, mutta nyt tarkistuksen jälkeen olen taas vähän aikaa (unohdukseen asti) tietävämpi.

Kahden vihje-ratkaisusanapaketin yhteyskoordinaatit on mullakin vielä hakusessa, mutta toiveikkaasti suhtaudun niidenkin selviämiseen. Yksi asiavirhe pitänee "kansankielisenä painoksena" laskea laatijan pursuavan luovuuden kukkaseksi. :-)

Julumetun tömäkkä teos - ja antosa. Tattista!
6. Marco Poloinen21.9.2014 klo 11:18
Näyttää vahvasti siltä, että minun täytyy niellä karvasmantelin kera tuo asiavirheväittämäni. Mulla oli kyllä ("asiavirhettä" lukuunottamatta) jokseenkin kurantti yhdistelmä tuossa keskivaiheilla, mutta sivustatuen tukevan epäilyksen vuoksi tarkistin sekä sanani, että kantani. Pahoittelen aiheetonta epäilystä!

(Jos muistan, niin palaan asiaan ensi viikon lopulla...)
7. Joutilas21.9.2014 klo 11:35
Täyteen tuli,vaikken mittää ymmärräkkää. Taivas auennee viikon päästä ja tyhmällekin selitetään kuin kymmentä käskyä: mitä se on? Kiitos Tonille kutkuttavasta ristikosta!
8. Emma22.9.2014 klo 16:47
Olo on kuin olisi naisten kympin juossut (tästä kuitenkin selvisin maaliin, kympistä ei ole varmuutta - ellei puhuta 10 metristä...).

Hieno ristikko! Mielirivini oli alarivi. Jos Eino Leino olisi laatinut ristikoita, voisi olla hänen muotoilemansa ;-)

Tonille täysi kymppi!!
9. Ihmettelevä22.9.2014 klo 21:58
No onko nyt jo kysymyksessä vuoden vaikein? Eikö se ole ollut yleensä vuoden loppupuolella?
10. Hannu22.9.2014 klo 22:19
Yksi vuoden pahimmista...voi olla jollekin vaikeinkin.
11. Ihmettelevä23.9.2014 klo 10:27
Masentaa vaan, kun ei pääse alkua pidemmälle. Minulle ainakin aivan ylivoimainen, eipä saa nyt Iltiksen hinnalle vastinetta.
12. Lauri Kultti23.9.2014 klo 10:29
Missähän järjestyksessä tämä kullekin ratkesi? Itselläni täyttyi aika nopeastikin ylhäältä päin. Mutta pitkäksi aikaa (tiistaiaamuun) jäi tyhjähköksi suurin piirtein keskikohdasta alakulmiin rajoittuva kolmio.
13. Rampe23.9.2014 klo 13:47
Ylhäältä täyttyi minullakin ja pääkuvan oikeanpuoleinen pystyrivi.
Siihen tuntuu jämähtäneen.
Ei ole einoleinomainen alarivikään auennut.
14. VL23.9.2014 klo 14:46
Pääkuvan alapuoli oli minulle kaikkein vaikein. Siellä on vieläkin pari vihjettä, joita en käsitä. RÄSÄSEN PUOLUE -viihjeestä pääsin hyvin alkuun.
15. VL23.9.2014 klo 14:46
Pääkuvan alapuoli oli minulle kaikkein vaikein. Siellä on vieläkin pari vihjettä, joita en käsitä. RÄSÄSEN PUOLUE -viihjeestä pääsin hyvin alkuun.
16. Auku23.9.2014 klo 15:01
On tosiaan pahis! Pääkuvan alapuoli ei täyty "kirveelläkään".No oma tyhmyytensä pitää hyväksyä...
17. anna h23.9.2014 klo 16:29
Tiukoille otti minullakin, mutta sitten palkitsi; samoin minulla kuten joillakin se keskinen alaosa täyttyi viimeeksi, ja joitakin kysymysmerkkejä jäi sinne tänne, mutta jospa ne myöhemmin selitetään, ja alas tulevaa lausetta en ihan ymmärrä, vaikka mielestäni se on oikein, koska risteävät tuntuvat selviltä. Sen sijaan vaakaan lähtevä lause aukeni melko pian ja sitä myöten ylä- ja oikeapuoli ristikosta. Kiitos Tonille, että antoi meille taas pähkinää purtavaksi.
18. TAM23.9.2014 klo 18:19
Huh huh, meni melkein keskiviikon puolelle. Pääkuvan alaosa ratkesi viimeiseksi.
19. nenukko24.9.2014 klo 02:21
Aloittelijalle tosi paha. Muutama kunnon ahaa ja varma vastaus on ehkä tullut oivallettua...siis ehkä. Eli taas sitä odottaa lauantaita kun kuuta nousevaa jolloin saa lisävihjeitä! Välillä kyllä ihmettelen, että osaattekste oikeesti ratkoa näitä tunnissa ja parissa!
20. Ihmettelevä24.9.2014 klo 08:29
Osaatteko todellakin ratkoa näitä parissa tunnissa, kyselen minäkin? Itselläni on neljän päivän jälkeen kaksi varmasti oikeaa ratkaisusanaa, siinä kaikki. Enkä ole ihan vasta-alkaja ristikon ratkonnassa.

Ja kysymys kuuluukin, keitä nämä pahisristikot palvelevat? Kun vain kourallinen lukijoista saa ristikon ratkaistuksi. Siten tämä kourallinen lukijoita kehuskelee keskenään kuinka hieno ja vaikea ja antoisa ko. ristikko onkaan olliut.

Iso osa ratkojista vain ihmettelee.

Mielestäni on reilua, että sitten kun on vuorossa se vuoden vaikein, niin siitä sitten myös ilmoitetaan erikseen lehden sivuilla.
21. Rampe24.9.2014 klo 11:11
Kyllä niitä , jotka tämän osaavat ratkoa, on varmasti muitakin kuin tänne kirjoittelevat.
Itselläni ristikko on vielä pahasti kesken, mutta elättelen toiveita että saan sen pakettiin ennen lauantaita.
Tällaiset ristikot puoltavat hyvin paikkaansa silloin tällöin.
Esimerkiksi 13.-14.9 viikonlopun kakspuolonen ei isompia intohimoja herättänyt tälläkään sivustolla , toistaiseksi vain viisi vastausta.
22. Marco Poloinen24.9.2014 klo 13:04
Tämän sivuston ristikkopuolta seuraaville ristikon vaikeus ei tullut yllätyksenä, koska Eki siitä jo säikeen avauksessa varoitteli. Lehteen "vuoden vaikein" -otsikkoa ei oikein voi mennä pykäämään jos ristikkoa ei kerran semmoiseksi ole varta vasten tarkoitettu. Näitä 4- ja 5-palloisen arvoisia kolmepalloisiahan sentäs on tarjolla silloin tällöin pitkin vuotta. Asteikko on se mikä on, eikä pallojen lisäyskään tee tilannetta takuuvarmaksi; sama ristikko voi monista eri syistä olla toiselle helppo ja toiselle vaikea.

Varmasti valtakunnasta löytyy "parissa tunnissa" ratkoneita, itse en heihin lukeudu, vaikka homma hoituikin jotakuinkin oman kategoriani mukaisessa pahisajassa. Erittäin pieni osa koviksista (ja pahiksista) tykkäävistä ja niitä menestyksellisesti ratkovista "kehuskelee" tällä saitilla yhtään mistään. Pari Suomen mestaria taitaa olla esim. näiden IS-kovis-säikeiden epäsäännöllisen säännöllistä vakikaartia ja yksi hieman harvemmin kommentoiva. Muutkin mestarit ja kirjava joukko heikommin sijoittunutta kisaporukkaa ovat tämän selättäneet, lukemattomista kilpailuihin periaatteellisista syistä osallistumattomista huippuratkojista puhumattakaan.

Aina silloin tällöin tulee näitä "Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista" -tyylisiä kommentteja, joissa lytätään kirjoittajan oman sen hetkisen tason ylittävät ristikot tarpeettomina tms. Usein myös ko. tason alittavat ristikot saavat saman kohtelun. Eli "juuri minun tasolleni sopivat ristikot ovat hyväksyttäviä, muut ovat jonnin joutavia!"

Valitettavan harvoin monetkaan liian vaikeista ristikoista valittavista ovat valmiita "kehuskelemaan keskenään" säikeellä niistä mieleisistään; "kuinka hieno ja (sopivan) vaikea ja antoisa ko. ristikko onkaan ollut". Aina silloin tällöin olen siihen koettanut kannustaa, menestys ei ole ollut kummoinen. Hyvin laaditut helpommat ristikot ansaitsisivat enemmän kommentointia ja julkista arvostusta, itsellä vain ei kaikkeen aika, eikä into riitä.

Muuten: Toni on aika vekkuli kaveri ja siitä hyvä laatija, että intoa riittää uusiin kehitelmiin. Sen vuoksi "täysinoppineeksi Toni-ratkojaksi" on aika työlästä kehittyä, mutta aina kannattaa yrittää! :-)
23. Emma24.9.2014 klo 13:11
Ihmettelevälle, ystävyydellä:

Sain tämän "pahiksen" ratkottua n. vuorokaudessa. Todella hankalaa minulle oli myös alkuun pääseminen. Kaksi varmahkoa, kymmenkunta huitaistu noin vain lonkalta - siinä ensimmäisten parin tunnin saalis. Tapanani on pitää taukoja ratkonnassa, koska tavallisesti käy niin, että alitajunnan työskentelyn tuloksena yks'kaks löytyykin muutama lisäsana, ja sitä rataa ristikko etenee.

Ennen nukkumaanmenoa näyttää jo joltakin, aamuyöllä herätessä jatkan tunnin pari ja jatkan uniani. Toisena päivänä ratkeaa loput. Jos ei kaikki silloinkaan, ajattelen että ehkä ensi kerralla.

Ratkojaksi ei synnytä, vaan kasvetaan. Sitkeys ja huumorintaju ovat avuksi.

Jälkisyynäys ratkonta-ajan päättymisen jälkeen säikeellä annettujen vihjeiden avulla tai laatijan ystävällisesti laatiman "ristikon anatomia"-selostuksen kanssa on erinomaisen kehittävää.

Jos tämä tuntuu liian rasittavalta, on viisautta valita ratkottavansa sen mukaan, miten paljon haluaa puuhaan voimiaan satsata - ei ihmisen arvo siitä riipu, miten hän saa ratkottua jonkun kolmipalloisen. Vetämässäni pienessä kerhossa joku ratkoo ihan tyytyväisenä IS:n lastenristikkoa ja joku toinen haastaa itsensä ja minut näiden kolmipalloisten kanssa. Pääasia on PÄÄASIA: aivokapasiteetti käyttöön! Kas kun vierivä kivi ei sammaloidu.

PS. Viisasta on myös lukea Ekin ennakkotiedotus perjantaisin tältä säikeeltä (ks. ylhäältä), siinähän lukee selväkielinen varoitus ristikon pahismaisuudesta.
24. nenukko24.9.2014 klo 15:24
Siis, nämähän ovat haastavia ja siksi niin mielenkiintoisia! Sitä jo vallan unohtaa nuo lehden muut ristikot, kun näihin koviksiin jää niin koukkuun. Mitä nyt välillä lepuuttaa ja kääntää aivojaan toiselle taajuudelle jonkun toisen ristikon parissa. Ei hullumpi harrastus ja aina yhtä hienoa, kun oivaltaa jotain!
25. Kaapo24.9.2014 klo 18:13
Hee! Tajusin sen ULKOMAILLA ELI HESASSA.

Ihan ihqu vihje.
26. VL25.9.2014 klo 12:23
Loppujen lopuksi sentään selvisi jopa EI POTAN SISÄLLÄ -vihjeen "salaisuus" (tai siis ainakin luulen sen selvinneen). Suorastaan erinomainen ristikko. Lukuisia vaikeita muttei kuitenkaan mahdottomia vihjeitä. Yksittäisiä vihjeitä ei kai pitäsi kommentoida ennen palautusajan päättymistä. En kuitenkaan malta olla kehumatta ETUPUOLI!?-vihjettä. Varsin ovela väläys!
27. Rampe25.9.2014 klo 20:32
Pitkään kesti pähkäillä ,mutta nyt se on täytetty. Kaikki kuvan alapuolella oleva oli vielä muutama tunti sitten auki.
Kaikennäköistä tuli kokeiltua joka väliin ennen kuin alkoivat sanat natsaamaan.
Sivu on sitten sen näköinen että yrityksiä on piisannut.
Mutta ei tämä yhtä paha ollut kuin 23-24.8 .
Se jäi omin avuin kesken ja hidasta oli sittenkin kun vihjeitä alkoi tippua.
28. tonimikael26.9.2014 klo 03:50
Eli vaikka kuinka moni jo saanut tämän ratkaistuksi, pitänee siis kiristää ruuvia vielä? Ehkä omassa päässä?

Kivasti tullut kommentteja, kiitos kaikista, mukava niitä on lukea, saa ainakin jonkinlaisen käsityksen, että onko itse onnistunut annetussa tehtävässä. Viihdyttäjähän minä olen. Kiduttajaksi en tunnustaudu. Jos joku "kiduttautuu" laatimallani ristikolla, se on hänen ongelmansa, jos se edes hänelle ongelma on. Tästä pienellä assosiaatiolla juttu siitä, kun minua on usein ihmetyttänyt ihmisten tapa esim. kahvilan pöytää lähestyessään kysyä pöydässä jo olevilta, että "häiritäänkö me jos istutaan tähän?". Mistä ihmeestä he (varsinkin entuudestaan toisilleen tuntemattomat) voivat tietää mahdollisten tulevien pöytäkumppaneittensa häirintäpuolesta? Minä kysyinkin kerran Hesen pöytään kaverini kanssa istuutuessamme vastapuolen istujilta, että "häiritsettekö, jos istumme tähän?". Nauroivat, ja lupasivat olla häiritsemättä.

Kello on paljon, häiriintymätön ja aulis ristikkopalvelijanne hiipii hiljaa vuoteeseensa. Siellä on kiva kuunnella kun ympärillä tuhisee.

PS. Jos haluatte antaa henkilökohtaisesti minulle palautetta tai kenties parannusehdotuksia ja ideoita tai muuten vain kirjoittaa minulle vaikka oodin verkkaan ratkeavalle kovikselle. Monikohan kovis on tänäkin viikonloppuna ratkennut juomaan? Mukavampia asioita nämä iltiksen.

Niin juu emailosoite miulle: toni.pitkala(at)gmail.com

Toivon elämäänne rakkautta, vapautta ja lapsen herkkyyttä havaita maailmaa kaikin aistein.

Toni
29. Eero27.9.2014 klo 08:18
Meren pohjassa ja pinnan yläpuolella?
30. Ripe27.9.2014 klo 09:25
Kyllä pikkuisen nauratti tuo kuvasta oikealle tullut lausahdus, kun vihdoin sen yhteyden kuvaan tajusin! Ihan parasta Pitkälää! Tätä ovat ristikot parhaimmillaan. Minulla edelleen koko lounais- ja luoteiskolkka auki. Saisiko niihin nurkkiin vähän vihjeitä?
31. Juha N27.9.2014 klo 09:44
Annettaisiinko vihjeitä vielä? Vaikka vastaukset oli lähetettävä viimeistään eilen, ehtivät myös tänään ja huomenna postilaatikkoon laitetut kirjekuoret arvontaan?
32. Ripe27.9.2014 klo 10:21
Eikö niitä yleensä jo lauantaina ole annettu?
33. Ihmettelevä27.9.2014 klo 10:22
Kyllähän nämä ristikot ovat kuitenkin vain viihdettä kansalle. On mukava rassata aivoja viikonlppuisin ja saada niitä ahaa-elämyksiä. Se on todella antoisaa ajanvietettä. Liian vaikeat ristikot tuhoavat viikonlopun ja saavat vain ahdistusta aikaiseksi. Te kourallinen ihmisä, perustakaa oma pahisristikkorinkinne ja mitelkää osaamista ja oivallusta omassa porukassanne. Esim. nämä Pitkälän normaali kolmoskovikset ratkeavat meikälläkin, mutta nämä pahisristikot eivät sitä ilonaihetta suo.
34. Eero27.9.2014 klo 10:31
Tuossapa se on!
Vihjeitä pöytään!
35. VL27.9.2014 klo 11:28
Muistaakseni MEREN POHJASSA... -vihjeeseen tuli sana, joka tarkoittaa mereen pohjaan kiinteästi asennettuja tai meren pinnalla vapaasti kelluvia laitteita. Lounaiskulmasta jäi erityiseti mieleeni ETUPUOLI!?-vihje, johon sain sanan, joka etupuolen vastapuolelta luettuna merkitsee etupuolen vastapuolta. Ehkä siitä sitten jonkinlaisen "vastapuoleispäättelyn" perusteella voi päätyä vihjeen. Ehkä hieman hämärästi selitetty, mutta laatija voinee joskus selittää, miten hänen ajatuksensa on tässä kulkenut. EI POTAN SISÄLLÄ -vihjeeseen tulee toimitus, joka suoritetaan erään toisen "WC-kalusteen" sisällä ollen. Katkoviiva, jonka edessä on "-", tarkoittanee viivaa, joka esim. keihäänheitossa voisi olla 100m:n kohdalla (sanakirjan antama esimerkki). ULKOMAILLA ELI HELSINGISSÄ -vihjeestä tuli alaspäin "ankarasol". Muita vihjeitä en noista Ripen tarkoittamista kulmista muista.
36. Tuomas L.27.9.2014 klo 11:49
Jos tehtäisiin sellainen kompromissi, että jonkinlaista apua saa antaa viikonloppuna, mutta suoria ratkaisusanoja paljastetaan vasta maanantaista alkaen?
37. Jaska27.9.2014 klo 12:08
Juha N:llä tuskin on oma nauta kaivannossa, mutta lienee hän muuten oikeassa. On siis mahdollisuus, vaikka erittäin pieni, että joku voittaa satasen vielä sunnuntai-iltanakin postitetulla ratkaisullaan. Se on tietysti väärin, mutta olkoon. Sanarisillakaan tuskin on intressiä tiukentaa käytäntöä edellyttämällä perjantain postileiman kuoressa.

Reissun kymmenentenä päivänä ei ollut yhtä ainutta poroa piirtynyt näkökenttääni, tokasta puhumattakaan. Pitkälä sitten paikkasi puutteen viime lauantaina, mistä sulimmat kiitokset hänelle lausuttava oli.

Sulat eivät sitä vastoin olleet aivot ristikkoa kotvan tuijoteltuani. Ne olivat jähmeessä. Alakeskustasta sentään löytyi varman oloinen aloituspaikka lähempää kuin luulitkaan. Siitä homma pikku hiljaa nykertyi kohti pahisrajaa, jonka ylittyminen Ekin uhkauksen perusteella odotettavissa oli. Ristikko oli siinä vaiheessa vielä varttia vailla täysi. Muiden intressien johdosta vaihdoinkin tilanteessa masokismista pragmaattiselle linjalle = eliminoin mahdollisesti monen tunnin ähellykse muutamalla lisävinkillä. No, niiden ansiosta puuttuvat sanat loksahtivatkin sujuvasti kohdalleen.

Ei ollut vuoden vaikein, top-vitoseen mahtuu kylläkin. Vihjeistykseltään utalin ja palkitsevin se oli. Yhdyn Emman arvosanaan.
38. k.k.27.9.2014 klo 19:08
kuplia puhaltavien ilonaihe? rutistus räsäsen puolueessa? tällä sanoja mi? etupuoli!? mmm? ja monta muuta, joita en ymmärrä. saisiko vinkkiä? ja en aio lähettää ristikkoa kilpailuun.
39. Rampe27.9.2014 klo 19:16
k.k,
kupla tarkoitti vielä 70- ja 80-luvulla muutakin kuin saippuakuplaa. Puhalluksellakin oli toinenkin merkitys.
Mikä on Räsäsen puolueen lyhennys?
40. Tuomas L.27.9.2014 klo 19:57
TÄLLÄ SANOJA MI on mahdollisesti koko ristikon vaikein vihje. Avuksi: viimeinen sana on siis MI eikä mi.

ULKOMAILLA ELI HESASSA odottaa vielä valkenemistaan. Onko niin, että se on kokonaisuudessaan tuon pystysanan vihje? Vaakasanahan tulee kai vain sanasta ULKOMAILLA?
41. Kaapo27.9.2014 klo 20:10
ULKOMAILLA ELI HESASSA on jonkin sortin murrevihje vai onko se slangia kun Hesasta puhutaan.
42. Tuomas L.27.9.2014 klo 20:15
No kas, valkenihan se. VL oli antanut jonkin sortin vihjeen jo tuossa ylempänä.
43. Marco Poloinen27.9.2014 klo 21:07
Liekö kaikkien lehtien ULKOMAILLA ELI HESASSA -vihjeruudussa ollut taustalta tulevan näköinen heijastuma tai varjostuma, mulla ainakin oli. Siitä sain päähäni, ettei ULKOMAILLA ehkä ollutkaan vaakasanan vihje, vaan tuo takaa (tai alta) tuleva ilmiö. Jotenkin näytti siltä, että kyseessä on tahallinen teko, eikä painovirhetöherrys! :-)
44. Ihmettelevä28.9.2014 klo 10:30
Kyllä syy on sinun, tonimikael, kun rahalla ostamassani lehdessä ja juuri ristikon takia ostamassani lehdessä, on sellainen ristikko, joka ratkaistuakseen tarvitsee epäinhimillisiä ponnistuksia. Ei runolliseksi heittäytymisesi auta asiaa ollenkaan. Ja jälleen joku kourallisesta ryhmästä nettoaa itselleen sata euroa. Piiri pieni pyörii.
45. Wexi28.9.2014 klo 11:57
Jos viikonloppua viettää kiireettömästi "takkatulen äärellä", ja lempituolissaan, kahvipannun poristessa täyttää ristikkoa, ja kokee "epäinhimillisiä ponnistuksia", pahan olon tunnetta, on mielestäni syytä harkita vaihtoehtoisia ratkaisuja sunnuntain ratoksi.
Miksi aateloida sunnuntaiangstia ristikkoahdistuksella, sehän on epäinhimmillistä?
Itse verkkaisena ratkojana kohtaan 2-3 tehtävää (PuPe), jotka eivät miellytä, tai ylittävät taitoni. Sivuutan ne tuntematta kovinkaan suurta mielipahaa, ahdistusta, keskivaikeaa masennusta tai epäinhimmillistä ponnistusta. Totean, että nämä tehtävät ovat minua harjaantuneemmille ratkojille.
46. Jaska28.9.2014 klo 12:25
Ihmettelevän pettymys ja turhautuminen on ymmärrettävä, jos hän ei huomannut Ekin noottia ristikon poikkeuksellisesta visaisuudesta säikeen alussa. Jatkossa kannattaa siis katsoa ensin säikeen avaus ja harkita sen perusteella lehden ostamista tai ostamatta jättämistä.

Voittaja ei muuten nettoa sataa euroa sisä- tai ulkopiiriläisyydestään riippumatta. Kuluja on. Hän siis bruttoaa sata euroa.
47. Ana Ristinen28.9.2014 klo 13:16
Pakko rikkoa ikiaikainen radiohiljaisuuteni ja kommentoida käynnissä olevaa keskustelua.
Elikkäs: Älkää missään nimessä lopettako tällaisten tosi vaativien ristikoiden laatimista! Ja ennenkaikkea näitä pitää julkaista aina silloin tällöin Iltiksessäkin, että me tavan raapustelijatkin saamme näiden kanssa painia. Itse kuulun siihen hiljaiseen enemmistöän, jotka ratkovat ristikoita omaksi ilokseen ilman aikomustakaan palauttaa niitä rahapalkinnon toivossa. Joskus ristikot ovat helppoja ja joskus sopivan pahoja. Ja joskus sitten vaan näitä ylipääsemättömiä, mutta silti elämyksiä tuovia. Tiedän, tai ainakin uskon kaltaisiani olevan tuhansia, satoja ainakin. Heidänkin puolesta toivon edelleen: Pitäkää myös pahikset Ilta-Sanomien valikoimissa!
48. Eero28.9.2014 klo 14:25
Vielä kerran?
Kun vihjeitä on kysytty, olisi kohteliasta niitä antaa! Muutoin vaikuttaa liian sisäsiittoiselta.
49. Marco Poloinen28.9.2014 klo 14:49
Kyllähän näitä vihjeitä - ja sanojakin - on "perinteisesti" viikon päästä annettu. Jos joku varsin tahallaan kyttää tänne asti osallistuakseen vielä arvontaan niin eipä tuota kannata kuin paheksua. Eri juttu on sitten se, että monet haluavat vielä pinnistellä omin avuin, eivätkä siksi katso hyvällä liian avomielisiä avituksia.

Eerolle lisävinkiksi MEREN POHJASSA JA PINNAN YLÄPUOLELLA -vihjeeseen, että kyse on vihjeen mukaisesti merellä sijaitsevasta ja tietyn järjestelmän mukaisesta esineestä, joka on osaltaan kiinni pohjassa ja näkyvältä osaltaan pinnalla.
50. Marco Poloinen28.9.2014 klo 14:51
Öö - siis tässä tapauksessa esineistä, jotka... jne.
51. nenukko28.9.2014 klo 19:01
Voi kuinka vielä riittää ihmeteltävää tässä haastavassa ristikossa! Ja itse itseäni haastan oppiakseni aina vain lisää ristikkojen salatusta maailmasta ja oman aivokapasiteettini kyvyistä. Mahtavaa, että tällisiä ristikoita on olemassa. Nälkä kasvaa syödessä :)
Ei ole auennut tuo veistelijöillä? Eikä tuo oikea yläkulma laisinkaan....tämä kun mukana on lintuja jne..niin ja oikea alakulma..portin vieressä syötäviä...ja...ja...beibi ja artisti empivän suusta. Olisin oikein mielissäni jos saisin jotain lisävihjettä, niin voisin taas hieman edetä.
52. Marco Poloinen28.9.2014 klo 19:12
VL näköjään oli jo ajat sitten käsitellyt tuota em. vihjettä, olin onnistunut hyppäämään ko. kommentin yli. Haetannoonko tuo tuplaas mittää...
53. Ripe28.9.2014 klo 20:14
Vihjeitä kiitos!

VEISTELIJÖILLÄ, TYHJENEE NOPEASTI, TÄSSÄ RISTIKOSSA, KUULUU HEIKOMMIN, REIÄLLISIÄ TAI SIVULLISIA? - Ei kai näitä nyt jonkin satasen arvonnan takia täällä kysellä. Aika huonot hankkeet, jos tällä eläisi... Itse en edes ikinä lähetä vastausta, vaikka useimmiten täyteen saankin.

Olen samaa mieltä, että lisää vain kolmipalloisia! Varsinkin TP:n hauska tyyli on ihan parasta!
54. Marco Poloinen28.9.2014 klo 20:45
Joku uudelleenvihjeityskaranteeniraja on ihan hyvä olla ja ristikon ohessa ilmoitettu viimeinen palautuspäivä on "perinteisesti" vielä rauhoitettu. Porukan sopimuksella aikaa voidaan tietysti jatkaa vaikkapa perustamalla erityinen vinkkailusäie, jota kokeiltiin menestyksellisesti viime vuodenvaihteessa. Nyt ei liene sellaisen tarvetta.

VEISTELIJÖILLÄ on menossa kotimaisen puulajin kanssa (ristikoissa yleisesti naisten tekemiksi esitetyt!) hommat.
TYHJENEE NOPEASTI esim. Stockkan Hulluilla päivillä
TÄSSÄ RISTIKOSSA viittaa pääkuvaan
KUULUU HEIKOMMIN mitä pitempi matka on välissä
REIÄLLISIÄ TAI SIVULLISIA ovat nesteessä tai bittiavaruudessa toimivat tietyntapaisen rakenteen omaavat hommelit
55. Jaska28.9.2014 klo 21:51
Arvelen, että nenukko ei ole koskaan tarjonnut koko porukalle?
Lintuja on myös äimöttyvykotnel.
Juu juu - - - - - - - - - löytyy.
Foneettinen BEIBI eli kirjallinen BABY born in...
Arkin tekninen tyrmäys.
56. Jaska28.9.2014 klo 22:12
Sori, vika vihje po. ARKIN TYRMÄYS
57. Kiukkuinen29.9.2014 klo 06:05
Tämä keskustelukerho taitaa tosiaan olla yhden sortin lahko. Vain omille.
Em. Selkeästi esitetyt vihjepyynnöt kierretään toinen toistaan omituisemmilla kvasivihjeillä. Voi voi.
58. Jaska29.9.2014 klo 09:35
Omalta osaltani kiistän jyrkästi vihjeiden kvasiuden. Melko suoria nuo ovat. Viimeinen korjattuna jopa luotisuora tietovihje.
59. iso S29.9.2014 klo 09:56
Kiukkuinen, jos olet seurannut "lahkon" kirjoituksia pitemmän aikaa, olet varmasti nähnyt moneen kertaan selityksen, miksi selkeisiin avunpyyntöihin tulee hämäriä vastauksia. Ei se ole ilkeyttä. Yritä ymmärtää, että joidenkin mielestä ei ole oikein paljastaa julkisesti palkintoristikoiden ratkaisusanoja ennen palautusajan päättymistä. Jos pyytäisit yksityisesti apua näiltä "tiedonpihtareilta", vain äärimmäisen harva jättäisi auttamatta. Silläkin riskillä, että palauttaisit avustettuna täyttämäsi ristikon ja veisit sen 20 euron jättipotin auttajan nenän edestä. Tosin melkoinen osa näistä omatoimisesti ratkaisemaan kykenevistä ei henkilökohtaisesti menetä auttamalla mitään, koska he ratkovat vain omaksi ilokseen eivätkä lähetä ristikoita.

Kohti säikeen aihetta mennäkseni: virheellisten kirkonkirjojen mukaan olen syntynyt Lappeella (no en kyllä ole fyysisesti enkä vanhempieni silloisen asuinpaikan mukaan), joten ei ole ihme, että ratkaisuyritykseni meni lappeelleen. Ratkaisuaikani oli lauantaista perjantaihin, siis la-pe. Tuumailun välissä oli toki tuumaustaukoja. Nyt on täynnä, mutta osittain täyttä ymmärrystä vailla.

Kiukkuisellekin muistutukseksi: hyvinkin pieni lisäapu saattaa riittää ratkaisun syntymiseen. Tällainen kevyt töytäisy oikeaan suuntaan on esimerkiksi se, jonka Tuomas L. antoi 27.9.2014 klo 19:57:

"TÄLLÄ SANOJA MI on mahdollisesti koko ristikon vaikein vihje. Avuksi: viimeinen sana on siis MI eikä mi."

Eipä tainnut moni päästä suoraan vihjeestä ratkaisuun ja päänraapimista vaati sekin, että ymmärsi miten pääsee ratkaisusta vihjeeseen. Olisi ollut helpompaa, jos vihje olisi kirjoitettu muodossa "tällä sanoja MI", mutta helppoushan ei ollut tämän ristikon vihjeittäjän tähtäimessä.

"ULKOMAILLA ELI HELSINGISSÄ" -vihjeessä en ymmärrä, miksi juuri Helsingissä. Ei se mielestäni ole millään tavalla Helsingin yksinoikeus, ja toispaikkakuntalaisten ei ole välttämättä tarpeen olla tuossa mielessä Helsinki-asiantuntijoita. Pystysana on ihan hyvä ja yhteys vihjeeseen (Helsinkiä lukuunottamatta) ihan looginen. Vaakasana on minulla väärin tai sitten vihje on vähän plääh. Onhan se tietysti Suomessa yleensä toisin kuin ulkomailla, jos tämä nyt oli se laatijan aivoitus.

Siitä minä melkein mieleni pahoitin, kun "veistelijöillä" ei ollutkaan hauskasti PILKKAKIRVEET, vaan lievästi pakkoratkaisulta vaikuttava tee se itse -yhdyssana.

Vaseman alanurkan vaakasana on minulla väärin tai ymmärrys ei vain ylety sinne asti. Tuossa aiemmin joku esitti erään teorian. Jos se pitää paikkansa, kehotan Tonia vähentämään porkkanansyöntiä. Ajatuskulku oli liian kaninaivoinen.

Muuten kiitettävä päästö visaisten ystävien iloksi. Minulle liian vaikea, hetkellisiä ilonaiheita lukuunottamatta tuskaista puurtamista molemmille aivosoluille. Oikea puolikas hieman lievempi uurastus kuin vasen.
60. am29.9.2014 klo 10:48
Olen kiukkuisen kanssa samaa mieltä vihjeavuista. Hieman selkeämpiä, kiitos! Joka haluaa vielä pinnistellä omin avuin, älköön lukeko tätä keskustelua liian aikaisin!
61. Emma29.9.2014 klo 11:39
Jospa minäkin antaisin joitain vihjeitä. Nämä kaksi sopivat joka ratkaisuun:

a) lue vihje kunnolla (yleisin virhe ainakin minulla, että innoissani lukaisen vain nopeasti)

b) mieti, mitä muuta sanat voivat tarkoittaa kuin sitä, mikä tulee ensiksi mieleen. Laatijat ovat hyviä jekuttamaan ajatukset jonnekin huitsin Nevadaan, mikä on siis pelkästään kiva juttu!
62. ?29.9.2014 klo 11:52
Vihjeitä? Oikeastaan nuo ovat paremminkin ohjeita.
63. Emma29.9.2014 klo 11:54
EI POTAN SISÄLLÄ! voi toisellakin tapaa johtaa ratkaisuun SAARNAUS - itse ajattelin näin: pienellä lapsella voi olla vaipassa se, mikä vähän isommalla on potassa. Papin asuun kuuluu yhtenä perusosana vaippa, joka siis on jotain muuta, kuin lapsen vaippa. Kun pappi saarnaa, hän on pukeutunut vaippaan (eli albaan?)...
64. Emma29.9.2014 klo 12:12
?
Mikäpä minä olen kenellekään mitään ohjeita antamaan. Lueskelin noita vihjepyyntöjä ja tulipa vain mieleen, että monia niistä ei ollenkaan tarvittaisi, jos ihmiset lukisivat tehtävän oikein. :-)
65. nenukko29.9.2014 klo 13:59
Kiitos vihjeistä! Tykkään pähkäillä ja oivaltaa asioita, niin olisi se vähän tylsää, jos olisi suorat vastaukset tarjolla heti, kun aika on mennyt umpeen. Sitä vaan joskus jää niin jumiin johonkin omaan aivoitukseensa, ettei huomaa sitä yksinkertaista vihjettä. Aivan turhaa täällä on kiukutella, kysehän on mukavasta ja vapaaehtoisesta harrastuksesta ja en ainakaan itse näin aloittelijana ole kokenut mitään lahkolaisuutta. Päinvastoin, lisävinkkejä on tullut hyvinkin ripeästi. :)
66. Ripe29.9.2014 klo 14:24
Kysytään sitten näin päin, kun vastaukseksi ei saa kuin entistä kiemuraisempia vihjeitä:

Onko KONEESTA KÄÄNTÄMÄLLÄ eenok, HUJAKAT tuulet, MEREN POHJASSA JA PINNAN YLÄPUOLELLA reimarit vai laiturit, TYHJENEE NOPEASTI sana" laari" keskellä vai ratkaisun lopussa, TÄSSÄ RISTIKOSSA etukavio (heh), kuvalauseen toiseksi viimeinen sana "porvarin"? Muuta ei voi kysyä, kun on pelkkää tyhjää... Nuokin varmaan kaikki väärin.
67. Emma29.9.2014 klo 14:54
Porvarin, tuulet ja etukavio ovat väärin, eikä laari esiinny mainitsemassasi sanassa.

HUJAKAT, esim. niillä hujakoin, ilmaisee olinpaikkaa.

TÄSSÄ RISTIKOSSA on tällainen pääkuvana. Vastaussana on hauska yhdistelmä kahdesta sangen yleisestä ristikkosanasta, keskenään melkein samanlaisia. 2. ja 3. kirjain sinulla oikein.

Lauseen 8-kirjaimisessa sanassa (sinulla "porvarin") kaksi viimeistä kirjainta on oikein. Jospa antaisin koko sanan: TAKAISIN.

TYHJENEE NOPEASTI ei tässä sisäll "laari"-sanaa. Loppu kyllä voisi olla, jos se muuten sopisi, mutta kun ei (koska nämä ovat henkareissa).
68. Emma29.9.2014 klo 14:59
No niin, unohdin Eenokin ja reimarit, ne ovat oikein!
69. S.K.29.9.2014 klo 16:21
TYYNI ILTA? TYYTYMÄTTÖMÄN MIES? YRITTÄÄ ESTÄÄ HAPENSAANNIN? PÖYDÄN ÄÄRESSÄ RUODITTU?
70. Masi29.9.2014 klo 16:28
S.K:lle. ETUNIMET, KOTISIKA, ANAKONDA, AHVENLEIKE.
71. S.K.29.9.2014 klo 16:35
Kiitos Masi!
72. Metalli29.9.2014 klo 18:10
Minulta puuttuu vielä ylävasemmalta ERITYISIÄ ja MERELLÄ JA TAIVAALLA.

Sitten se olisi siinä!

Kiitos!
73. Marco Poloinen29.9.2014 klo 18:33
Vastauksia lienet vailla, etkä vihjeitä:
ERITYISIÄ => SPESIFIT
MERELLÄ JA TAIVAALLA => SINET
74. iso S29.9.2014 klo 19:10
Epäröin laittaa vihjeeseen MEREN POHJASSA JA PINNAN YLÄPUOLELLA ratkaisusanaksi reimarit. Oman käsitykseni mukaan reimari itsessään ei ainakaan yleensä ulotu pohjaan. Nyt tarkistin asiaa ja totesin, että reimari ei ole virallinen nimitys, vaan merenkulkuslangia. Wikipedian mukaan

"Kelluvat merimerkit on ankkuroitu pohjaan kettingillä. Ne voidaan rakenteensa ja ankkurointitapansa perusteella jaotella viitoiksi tai poijuiksi. Suomessa ne on useimmiten varustettu heijastimilla, jotta ne voidaan pimeässä tunnistaa valonheittimen avulla.

Viitta on rakenteeltaan kapea. Sen vedenpäällisen näkyvän osan korkeuden suhde leveyteen on suurempi kuin 5:1. Viitta on ankkuroitu pohjaan esijännitetysti siten, että sen ankkurikettinki on kireällä, jolloin viitta ei pääse vapaasti kellumaan ankkurointipisteensä ympärillä."

Tuosta viitasta siis käytetään nimitystä reimari. Se kelluu, joten on epätodennäköistä että sellaisen löytäisi merenpohjasta. Hiuksia voi halkoa ja on määrittelykysymys, onko ankkurikettinki reimarin osa vai vain keino pitää reimari paikallaan. Reimarin tarkoituksen kannalta kettinki ei ainakaan ole olennainen osa. Merenkulun kannalta olisi yksi lysti, jos reimari pysyisi paikallaan vaikkapa gps-ohjatun aurinkovoimalla toimivan potkurikoneiston avulla.
75. Tuomas L.29.9.2014 klo 19:38
Minulla vasen ylänurkka takkusi pitkään, koska olin pannut pääkuvalauseen ensimmäiseksi sanaksi PALAAKOHAN. Olen edelleenkin sitä mieltä, että se olisi kaksimerkityksisenä tehnyt tuosta lauseesta vielä paremman.
76. nenukko29.9.2014 klo 19:49
Nyt takkuaa oikea ylänurkka. Tuo lahkojuttu ja lohikäärme. Ja en kyllä ihan ymmärrä tuon kaljaukon juttujakaan. Vinkkejä jos saisin, niin kiva olisi.
77. Jaska29.9.2014 klo 20:22
Kesäjuhlistaan tunnetuilla lahkolaisilla on "lempinimi", joka on myös erään kreivi Draculan kollegan nimi.

Lohikäärme ei ole todellinen Carnivora -lahkon edustaja.

Oletetaan, että nenukko on sittenkin tarjonnut kapakassa koko porukalle. Tilasu siis kuului: "Tarjoilija, - - - - - - . kaikille!"

Viinaanhan ne murheet voi synonyymitse hukuttaa.
78. Jaska29.9.2014 klo 20:25
Vika kirjain vaihtui vahingossa viivasta pisteeksi.
79. nenukko30.9.2014 klo 18:06
Kiitoskierros kaikille avustaneille! Vielä on muutama sana/kirjain hakusessa, mutta nyt voi siirtyä uuden ristikon pariin!
80. nenukko30.9.2014 klo 18:10
Niin, unohtui kysyä, että teethän Toni tästä myös anatomiaa?
81. m-j k30.9.2014 klo 18:22
Putosin kieseiltä, ja muutaman päivän pakerruksen jälkeen avautui noin puolet ristikosta. Ehkä siinä oli sitä kuuluisaa sumeaa logiikkaa, ja menin harhaan, kun yritin jokaisen vihjeen ja ratkaisusanan yhteyteen sovittaa Platonin luolavertausta.
82. Jussi30.9.2014 klo 21:12
Se kuplanpuhallusjuttu ei aukene millään vaikka arvailin jo aikoja sitten mistä Kuplista on kyse. Eli alkupuoli lienee oikein mutta loppua en tajua...
83. Juha N30.9.2014 klo 21:20
Tuomas L, eikös se kaksimerkityksisyys ole jo siinä? TULEEKOHAN JOSKUS TAKAISIN TÄKSI = PALAAKOHAN JOSKUS POROKSI.
84. Jaska30.9.2014 klo 22:41
Jussi, metsästäjäkään ei aina jää ilman sitä.
85. Jussi1.10.2014 klo 08:45
Kiitos Jaska, TUKEVA oli sinnikkäästi pielessä
86. Tuomas L.1.10.2014 klo 10:26
Juha, olet kyllä sinänsä oikeassa. Oma ajatuskulkuni oli vähän toisenlainen: jos poro syttyy palamaan ja siitä jää lopulta vain poroja jäljelle, voidaan sanoa, että poro kahdessa mielessä palaa takaisin poroksi. Olin niin mieltynyt tähän ajatukseen, että TULEEKOHAN tuntui lopulta lievältä pettymykseltä.
87. Jaska1.10.2014 klo 11:56
Kiitos kiittämästä. Minäkin uskoin pitkään tukevaan USKOon tajuamatta maallisenkin faijan voivan tukea.
88. Wilde1.10.2014 klo 13:19
Tuo "LANDEN AUTO?" vähän ontuu. Paitsi jos asuu Vorssasa, jossa äffää ei tunneta, kuin sanassa pesufati.

Aivopoimuni ei ole vieläkään ymmärtänyt kahta kohtaa tästä pahiksesta: "ISTATA" ja sitä "VENÄJÄLTÄ 51. MAANA". Sanat kyllä sain jonkunlaiset, mutta en saa loksahtamaan. Tai onhan siinä se kolmaskin, eli "MONIANKKURINEN", joka sekään ei tunnu saavan oikeaa muotoa.
89. Emma1.10.2014 klo 14:51
Wilde,
ISTATA on A-TATSI takaperin, eli A-OTE => ETOA

VENÄJÄLTÄ 51. MAANA; 51. on siis LI (roomalaisittain). Laitetaan MAATUSKA;n alkuun MAA:n tilalle 51 eli LI > LITUSKA

MONIANKKURINEN => luullakseni viitataan ko. laskettelukeskuksen hiihtohisseihin? =>OLOS
90. Wilde1.10.2014 klo 18:26
Kiitos Emma. Sain mielenrauhan juuri niillä sanoilla, jotka olin siihen riipustanut. Nyt myös ymmärrän ne.
91. Ana Ristinen1.10.2014 klo 19:49
Nonnih! Täynnä on. Viimeiset sanat löysivät paikkansa noiden kiehtovan kryptisten vihjeiden avittamana. Vaan NAINEN 1. JUNAKIN sai ratkaisukseen sanan "tanisa". Onko se nainen ensinkään, ja vieläkö junakin? Tai sitten sanaleikki ei aukea minulle. Tai risteävät sanani ovat pielessä. Ongelmainen on myös KUULUU HEIKOMMIN, johon sain sanan "ulompana". Ei ole perusmuodossa tämä. Liekö taas virhe minulla? Kertokaapa näiden selitys ne, jotka tietävät.
92. Emma1.10.2014 klo 20:19
Wildelle vielä: pari noista selityksistä sain itsekin autettuna - kerron kiitokset eteenpäin.

Ana Ristinen,
KUULUU HEIKOMMIN -kohdassa sulla on joko väärä rivi tai huonompi laskupää, oikeassa sanassa nimittäin on yhtä kirjainta (n) vähemmän.

NAINEN 1. JUNAKIN on Tanita (jos T:n korvaa Ju:lla saadaan Juanita)
93. Marco Poloinen1.10.2014 klo 20:30
Ehkäpä sulla, Ana Ristinen, on ihan oikein sana ULOMPAA, joka partikkelina on lukuisten kaltaistensa kanssa kelpuutettu sanakirjoihin hakusanaksi.
94. Marco Poloinen1.10.2014 klo 20:54
Taitaapa olla tarkennuksen paikka: adverbejä ei enää lueta partikkeleihin kuuluvaksi, vaan ne muodostavat oman sanaluokkansa. "Perusmuodottomuudelta" näyttävä rakenne hämää, koska samassa tarkoituksessa voidaan usein käyttää myös esim. nominien sisäpaikallissijoja.
95. Jaska1.10.2014 klo 21:47
Analla siis myös usalaisisit väärin, oikein on -isät.
96. Ana Ristinen2.10.2014 klo 08:08
Eilen-illalla näpyttelemäni vastike katosi avaruuksiin. Kosketusnäytön vika, ei minun...
Kiitos kaikille viisaille! Olin niin väärässä taas, kun itsepintaisesti uskoin junien ja naisten pyhään liittoon, enkä siten hoksannut ilmiselvää vihjettä.
Samoin myös "isä":stä oli tullut "isi".
Ja touhuissani kirjoitin viestiin sanan "ulompaa" väärin.
Marco Poloisen tarkennetusta selityksestä huolimatta tuo sana tuntuu taivutukselta.
Mutta ei siitä enempää. Kohta on lauantai ja saamme uuden koviksen nautittavaksemme!
97. perässähiihtäjä2.10.2014 klo 10:16
Mikä on vastaus "koripallovihjekuvaan" ?
98. Seerko2.10.2014 klo 10:42
Koripallovihjekuvaan LÄPIAJO,
mutta mitä TÄLLÄ SANOJA MI? (= KUVA?)
99. Jaska2.10.2014 klo 10:55
MI = 1001. Yksi kuva kertoo enemmän kuin sanaa.
100. Jaska2.10.2014 klo 10:55
..kuin tuhat sanaa.
101. Wilde2.10.2014 klo 12:21
"ULKOMAILLA ELI HESASSA" oli ensin vain tavanomaiselta (ja vähän kököltäkin) tuntunut vihje, kunnes se jossain vaiheessa selvisi koko tuhruisuudessaan. Kaikki selvisi, kun osasin katsoa vihjettä oikeassa valossa. Kiero mies tuo Pitkälä.
102. iso S2.10.2014 klo 12:24
Nyt kun totuus MIstä on tullut melkoisen selvästi ilmi, on tullut aika nipottaa tuon vihjeen epätarkkuudesta. Senhän olisi pitänyt olla "tällä sanoja enemmän kuin MI".

Nyt vihjeessä on vain osatotuus. Sehän vastaa sitä että Jaska väittäisi että hänellä on pituutta M milliä. Niin onkin, mutta muistikuvan mukaan koko totuus on lähempänä kahta ämmää kuin yhtä. Ei nyt ihan lähellä, mutta kuitenkin.
103. Jaska2.10.2014 klo 12:31
Täystotuuden olisi voinut todentaa lisäyksellä VÄHINTÄÄN. Onneksi Pitkälä ei sortunut moiseen lälläilyyn.
104. Tuomas L.2.10.2014 klo 12:35
Eikös tuo kysymysmerkki vihjeen perässä täsmennä sitä ihan riittävästi? Sanoja on ehkä 1001, mutta voi olla enemmänkin.
105. Wexi2.10.2014 klo 12:44
...olisi pitänyt olla "tällä sanoja enemmän kuin MI"...??


Mielestäni vihje TÄLLÄ SANOJA MI? on aivan asianmukainen; kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa.
Ylläolevahan tarkoittaa "kuva puhuu enemmän kuin tuhatyksi sanaa...
106. Kaapo2.10.2014 klo 19:48
Iso S taitaa sekoittaa sanonnan tuhannen ja yhden yön tarinoihin?
107. iso S2.10.2014 klo 20:51
Ennemminkin syyllistyn tuhannen ja yhden kerran narinoihin. Vedän napinani takaisin. Täytyy myöntää että kompuroin ajatuksissani ja sekoitin sanonnan "enemmän kuin tuhat" ja vihjeen arvailun MI, joka tietenkin on enemmän kuin tuhat. Sanonnassa ei oteta kantaa siihen, kuinka paljon yli tuhatta sanaa kuva vastaa, sehän riippuu kuvasta. Sanonnan ei edes tarvitse olla kaikkien kuvien osalta tosi (joku kuva voi olla hyvinkin vähäpuheinen), vihjeen kysymysmerkki kattaa tämänkin vaihtoehdon.

Koska kuvien kertomien sanojen lukumäärä vaihtelee, vihjeeessä olisi voinut olla yhtä hyvin MII" tai MIX tai mikä tahansa yhtä ämmää suurempi, mutta varmana osatotuuden arvauksena MI on vaihtoehdoista vähintään niukasti paras. Lisäkirjainten (V, X, L, C, D) ottaminen mukaan olisi vesittänyt vihjeen vaikeusastetta, kun olisi helpommin tajunnut että kysymys on sellaisista numeroista joita kammottavat roomalaiset käyttivät jo ammottavina aikoina.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *