KESKUSTELUT > RISTIKOT > NUMERORISTIKOT

8074. Numeroristikot

Heikki22.7.2014 klo 20:32
Iltasanomat on kesän ajan julkaissut mielenkiintoista sivua: IS Kesätehtävät. Koska tehtävistä ei anneta palkintoja, voinen kommentoida tämän tiistain tehtäviä lyhyesti. Ehkä se auttaa alkuunpääsyssä niitä, joille aloitus muuten olisi tuskallista. Olen tehnyt ostamistani lehdistä aina kaikki tehtävät, paitsi punavihersokeus estää joidenkin väritettyjen tehtävien käsittelyn.
Ensin on tuttu triplasudoku. Siinä tietysti kannattaa täyttää yhteinen kulmaruudukko ensin, minkä jälkeen loppu on helppoa. Tässä huomaa heti, että ylärivin kolmas luku on 6, samoin ruudukon keskelle tulee 9. Sitten 1 tulee alarivin kolmanneksi ja pari 5,2 jää keskiriville. Jäljellä olevista luvuista 7, 3, 4 ja 8 jää 7 yksinään ylärivin ensimmäiseksi ja 4 alarivin ensimmäiseksi. Sitten selviää, että 3 tulee ylärivin toiseksi ja 8 alarivin toiseksi. Parin 5,2 paikkojen selvittämiseksi joutuu täyttämään hieman ylätason pystyrivejä, kunnes selviää, että keskirivi on 5, 9, 2. Loppu onkin sitten heinäntekoakin helpompaa.
Lukuruudukko luvuille 1-25 on myös mielenkiintoinen. Keskimmäiselle pystyriville tulee tyhjään kohtaan luku 8. Sitten 4. vaakariville saadaan 22. Lopuilla riveillä ja sarakkeissa onkin kaksi aukkoa. Toisen sarakkeen summa 94 on niin suuri, että aukot vaativat luvut 24 ja 25. Jos ne valitsee väärinpäin, huomaa pian ristiriidan. Ylemmäksi tulee 25 ja alemmaksi 24. Silloin i. vaakarivin loppuun tulee 1, ja 2. vaakariville 21. Viimeinen pystyrivi täyttyy luvusta 4. Jäljellä on enää luvut 3, 5, 17 ja 18. Ehkä lukija osaa jo nekin sijoittaa?
Alapuolen tehtävä Suko on myös mielenkiintoinen. Pitää sijoittaa luvut 1-9 siten, että annetut summat täsmäävät. Joskus olen kirjoittanut tehtävästä 7 lineaarista yhtälöä. Lisäehtoina on vielä se, että ratkaisut ovat erisuuria kokonaislukuja ja kaikki luvut 1 - 9 esiintyvät. Tässä kuitenkin heti huomaa, että keskimmäinen luku on 18 - 10 = 8. Sen oikealla puolella on 25-13-8 = 4. Koska kahden vaaleanpunaisen luvun summa on 13, voivat luvut olla vain 6 ja 7. Kahden punaisen luvun summa on 6, joten luvut ovat 1 ja 5. Luku 1 on oltava vasemmalla, koska alanurkan neljän luvun summa on vain 14. Silloin kaksi muuta lukua ovat 2 ja 3 (valkoisia). Näin jää vasempaan ylänurkkaan luku 9 ja kaikki ehdot täsmäävät. Tästä käy ilmi, että luvut 6 ja 7 voivat vaihtaa paikkaa, jos samalla luvut 2 ja 3 vaihtavat paikkaa. Mielestäni tehtävällä on siis 2 ratkaisua:
9 6 7 9 7 6
3 8 4 ja 2 8 4
2 1 5 3 1 5.
Vielä on Futoshiki, kiva epäyhtälötehtävä luvuille 1... 5. Se on onnistunut joka kerta ilman arvausta. Joskus olen miettinyt, voiko tehtävässä olla useampia ratkaisuja. Jos joku löytää, pyydän kertomaan.
2. Matti22.7.2014 klo 22:01
Futoshikiin tartuin heti, noihin muihin en. Futot ovat mielestäni taitavasti laadittu. Yhtään siirtoa eteenpäin ei tarvitse arvata, vaan yksikäsitteinen ratkaisupolku löytyy aina. Tehtävät eivät ole vaikeita, vaan juuri sopivia välipaloja.
3. Matti24.7.2014 klo 00:21
Lukuruudukon luvuille 1 ... 25 tein sitten myös, mutta koin sen aika puisevana vääntämisenä. Ja futoshiki taas vei heti, mistähän sekin johtuu? (Tämänpäiväinen futo oli tosin aivan liian helppo, verrattuna esim. eiliseen.)
4. Pete25.7.2014 klo 18:32
Olen muutamia noita iltiksen tehtäväsivuja ratkonut. Ihan kivaa vaihtelua, vaikka tehtävät eivät olekaan kovinkaan mielenkiintoisia tai haastavia. Futoshikit ovat ihan kivoja, mutta kaikki joihin olen törmännyt ovat olleet läpikirjoitettavia. Sama noissa sukoissa, mukavan helppoja. Ihmettelen kyllä, jos oikeasti noissa voi olla kaksi ratkaisua, tuosta Heikin kuvauksesta ei pysty päättelemään, mikä tehtävä oikeastaan oli, joten vaikea sanoa varmasti. 1-25 numeroruudukot ovat työläämpiä ja tylsempiä, eivät suosikkejani.

Myriadi on palapelisudoku hajoitetuilla paloilla eikä myöskään kovin mielenkiintoinen. Triplasudokut jätän ratkomatta, eivät vain jaksa kiinnostaa. Laivanupotus on ihan kiva, mutta hiukan normaalista poikkeava versio, puhumattakaan siitä, että ohjeissa ei mainita, että peräkkäisten numeroiden välissä tulee olla vettä. Oma suosikkini tehtävissä varmaan shakki, koska siihen ei juuri ole törmännyt muualla ja osaksi siksi tuntuu myös hiukan haastavammalta.
5. Noviisi30.7.2016 klo 21:03
Onko näitten kesätehtävien ratkaisuja missään? Triplasudoku on minulle aivan uusi laji, enkä vain millään saa ratkaistua.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *