KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS KUUKAUSILIITE HEINÄKUU

8053. HS kuukausiliite heinäkuu

Ukuli5.7.2014 klo 09:45
Mukavantuntuinen ristikko. Minulle tuo oikean yläkulman 'moni arabi' ei ollut kovinkaan tuttu ja piilokirjainkin mukana.
2. Owlie5.7.2014 klo 10:54
Lajitoveri,

Piiloon sopisi enemmän kuin yksi. On tällä ristikolla ansionsa, mutta myös rimanalituksia ja nykäistäviä netistäkin.
3. Aloittelijatar5.7.2014 klo 14:00
Onnea Porvooseen :)! Oikein kaksin kappalein!
4. Potter6.7.2014 klo 10:48
Taas kerran hoksasin tämän kuukausiristikon digihesaristani vasta tänään. Tuntuikin kovin helpolta kunnes pääsin tuohon alaharmaaseen. Siihen tyssäsi ainakin toistaiseksi.
5. Ari6.7.2014 klo 10:53
Potter, tuo alaharmaa ei aukea minullekaan.
Kävi taas samoin kuin Tarja Halosen virallisen muotokuvan kanssa. Kuvasta en saanut millään selvää Tarjan alapäästä.
Ari
6. Potter6.7.2014 klo 11:18
Hyvä Ari!
Minulle kyllä sitten kirkastuikin koko alakantti kohta kun olin sitä valitellut. Keltaisista lauseista tuli täysin järkeviä lopulta.

Siitä Tarjan kuvasta ei kyllä paljon sanomista ole mistään päästä.
7. ????6.7.2014 klo 11:46
"koreja" ei ole ihan se tavanomaisin, kun sen keksin, avautui koko alaosa. Myös "tuo viinejä" oli vaikea löytää.
8. xxx6.7.2014 klo 12:01
Keltaiset lauseet kyllä selvisivät,mutta suikean muotoinen kouru ei millään selviä.Risteävä aitoja on piilokirjainta vaille.
9. xxx6.7.2014 klo 12:06
Väärä hälytys!Löysin virheen ja kaikki selvisi��
10. ullami6.7.2014 klo 12:18
Aivan typeriä vihjeitä sukunimet. Kaikki muu valmiina alaosassa ja lopuksi tulee aika outo sukunimi vahingossa. Viinin tuojakin uusi tuttavuus! Kori- sanan vihje myös minulle uusi. Pannaan ylös aivokoppaan.
11. Ari6.7.2014 klo 12:30
Hengen voitto aineesta! Minäkin sain alaharmaat ratkotuiksi, mutta koville se otti. Ehkäpä opin uudet korit.

Vihje: kesän juhlajuomat tai Mietaan heilat.
Vastaus: JUHANNUSSIMAT.
Kesän juhlavuoteet tai edellisen kääntäen. JUHANNUSSIJAT.

Yhdys sanojen oikein kirjoitus ontärkeää.
Hauskoja helteitä kaikille!
Ari
12. Maria6.7.2014 klo 12:40
Aukenihan alaosa lopulta ja ihan järkevät lauseet!Runon ja totisesti suvenkin päivä.Nautitaan!
13. O6.7.2014 klo 21:55
Ari ja Maria.

Ari oli sinulla hauskat simat.

Maria.
Nautiaan nyt kesästä kaikki!
14. O6.7.2014 klo 22:27
Aloittelijatar.

Tarkoituksellako laitoit ison A-kirjaimen?
15. aloittelijatar6.7.2014 klo 22:45
O, en toki, vahingoissa, kun käytin toista konetta, joka ei "muista" tunnustani.
Ristikko tuntui ensiksi tosi helpolta, mutta sitten vasen yläkulma rupesi jumittamaan, mutta ratkesihan sekin lopulta auringossa istuessa.
16. O6.7.2014 klo 23:18
aloittelijatar.

Tuli mieleeni nikkilainaaja(t).
Mukavaa kesää sinulle ja hyviä unia.
17. aloittelijatar6.7.2014 klo 23:30
O, totta, täällä on nykyään niin hurja meno, että oksat pois! Ei tee mieli enää osallistua tai edes lukea ketjuja. Sääli, ettei näille häiriköille voi antaa porttikieltoa tms.

Mukavaa kesää myös sinulle! Ja kauniita unia, oman kullan kuvia ;)
18. noviisi7.7.2014 klo 10:09
Portugalia vastaus kummastuttaa.Ei löydy vahvistusta mistään.
19. ????7.7.2014 klo 10:11
Löytyy se googlesta.
20. Pähkinänsärkijä7.7.2014 klo 12:27
On tietenkin mahdollista, että jollakulla on käsillä jonkun palkintoprofessorin laatima jokin sanakirja, jossa on vetäisty yhtäläisyymerkki (vihje)sanan PORTAAT ja sen viereen tupanneen ratkaisusanan välille, mutta minun tiedossani sellaista yhteyttä ei ole.
21. joskus7.7.2014 klo 12:55
No eihän se vastaus aivan tiukasti ottaen ole "oikein", mutta eiköhän se ristikossa kelpaa. Helppo se ainakin on hoksata.
22. O7.7.2014 klo 13:18
Pähkinänsärkijä.

PORTAAT vastaussana voi olla myös symbolinen.
23. Pähkinänsärkijä7.7.2014 klo 15:13
joskus 7.7.2014 klo 12:55

No, eipä se kyllä löyhästikään ottaen ole oikein. En tahdo tästä kumminkaan juupas-eipäs-inttelya, olenpahan vain sitä mieltä, että juuri ristikoihin tulisi kelpuuttaa oikeita ratkaisuja - onhan tämä kielenharrastajien leikkiä.

Tuota O:n "symboliikkaa" en oikein ymmärrä. Pitäisikö portille päästä portaita pitkin?
24. O7.7.2014 klo 15:17
Siitä vaan tiedonportaille!
25. pekka7.7.2014 klo 16:30
Jj mitä sait portugalia kohtaan, minulle ei kolahda.
26. pelaaja7.7.2014 klo 16:46
Pähkinänsärkijä ja joskus,
jos Wikipedia naama totisena väittää, että ratkaisusanan yksi merkitys on "kirkon eteinen, portaat tai portti", niin mahdollisesti joku voi uskoa niin olevan.
27. Pähkinänsärkijä7.7.2014 klo 17:14
pelaaja 7.7.2014 klo 16:46

Palkintoproffa selvästikin ollut wikiasialla. Ilmiselvästi myös uudempaa polvea: 15 eurolla hiljan hankkimani Nykänen jättää omasta ratkaisusanan määritelmästään portaat pois.

Ja minä jätän Wikipedian mykistämänä pulinat tästä asiasta pois.

Hyvää hellepäivän jatkoa!
28. X7.7.2014 klo 17:23
Kylläpä alakeltaiset on tehty liian vaikeaksi. Luovutan!
29. pekka7.7.2014 klo 18:00
Laatija huijaa ja laatii täyttä höpölöpöä.
30. pekka7.7.2014 klo 18:20
Kyllä joutaisi aikaisemminkin mainittuun turkin hihaan kyseinen laatija!
31. joskus7.7.2014 klo 18:26
Tässä ei ole kysymys siitä, mikä on "oikein", vaan mitä sanaa laatija on tarkoittanut. Niinpä ristikon "oikea" ratkaisu on laatijan tarkoittama sana.
32. aloittelijatar7.7.2014 klo 18:35
Ylläpitö
Toivon, että pekan 15:43 ja 16:14 kommentit poistetaan. Henkilöön käyvä loukkaava nimittely on kiellettyä ja erittäin epäasiallista.
33. O7.7.2014 klo 18:54
joskus.
Noinhan se menee.
34. kaart7.7.2014 klo 19:27
aloittelijatar, niin olisi kohtuullista. Tiedän naapureitteni kautta, että ko. henkilö on niin vahva, ettei tämänkaltaiset heitot häntä hetkauta vähääkään.
35. aloittelijatar7.7.2014 klo 20:34
Kaart.
En epäilekään, etteikö ko.henkilö osaisi asettua tällaisen yläpuolelle. Peräänkuulutan tällekin palstalle edes alkeellista nettietikettiä. Tuonkaltaiset henkilöön kohdistuvat kommentit ovat joka puolella kielettyjä, miksei täälläkin.
36. Ylläpito7.7.2014 klo 22:59
Poistettu pyydetyt kaksi kommenttia. Todella ala-arvoista pekan omalla skaalallakin.
37. Ritu8.7.2014 klo 09:54
Muuten valmis mutta sakset ei vaan sytytä eikä konttialus!
38. kapa8.7.2014 klo 10:51
X, älä luovuta, kyllä se siitä aukeaa; ja Ritu, kyse on materiasta.
39. L-a8.7.2014 klo 10:52
Luovutan ja luovutan. .. Helppoa kuin heinänteko? kysyy utelias keltaisista. En pyydä vihjeitä enkä suoria, nöyrryn, pistän lehden saunan pesään.
Ritulle: ei mitään nokkelaa saksissa. Mieti seppänä, varmasti leikkaa.
40. Ritu8.7.2014 klo 11:47
Kiitos L-a:lle ja kapalle!
41. epätietoinen8.7.2014 klo 14:08
Aika alhaalla "pyöräilijöistä" viides ruutu . En tunnista sinisiipistä
lintua. Risteävistä ei apua.
42. joskus8.7.2014 klo 14:24
Jos risteävät ovat jo löytyneet, ei ole monta mahdollisuutta. Suomalainen lintu on kyseessä.
43. epätietoinen8.7.2014 klo 14:26
Kiitän joskus .Oliko liian tuttu . Ei ole koskaan tullut niin
lähelle, että olisin nähnyt siniset siivet.
44. m8.7.2014 klo 17:20
Kovan työn = tuijottelun jälkeen valmis:) Oli aika hankala tällä kertaa....
45. Mara8.7.2014 klo 17:26
Alaharmaat pistivät tuijottamaan loputtoman pitkään ennenkuin aukesivat. Vielä ihmettelen 'moni arabi' vastauksen piilokirjainta.
46. pelaaja8.7.2014 klo 17:33
Minä kopioin Maran arabiin piilokirjaimen Frederikiltä.
47. pelaaja8.7.2014 klo 17:59
Eiku Frederikin mies olikin pikkusen eriniminen viimeisen kirjaimen osalta. Kopsasin silti siitä sen piilon. Vaihtoehtoja lienee julmetusti, ainakin kaksi.
48. Pähkinänsärkijä8.7.2014 klo 18:21
Tuosta MONI ARABI -jutusta olen nyt hiukan häpnadilla lyöty, kun täällä kirjoitetaan useista piilokirjainvaihtoehdoista.

Olenkohan eksynyt hiekkaerämaahan, kun mieleeni ei pääse kuin yksi mahdollinen - eikä silläkään piiliksellä varustettuja arabeja näyttäisi olevan erityisen monta. Alue ratkaisemanani vaikuttaa muiltakin osin ihan semmoiselta, joksi laatijan luulen sen tarkoittaneen.
49. pelaaja8.7.2014 klo 18:59
Pähkinänsärkijä nyt turhaan häpnaadaa. Minä löysin 2 vaihtoehtoa, joista toinen on todennäköisempi kuin toinen. (Muistin siis Frederikin väärin.) Eräässä arabic names -luettelossa kumpaakaan ei mainita! Vihje on silti 'moni arabi' ja vielä piilokirjaimella :-(
50. fedor8.7.2014 klo 19:22
Meidän arabia ilmenee miljoonittain
51. O8.7.2014 klo 19:42
fedor.
Niin täälläkin löytyi paljon.
52. Seitenvitonen8.7.2014 klo 19:46
Näköjään alakuu yläoikealla oli minulla väärin. Luulin avaruudessa olevan niin holotna, että lykkäsin sitä kuvaavan sanan. Pystyyn sain erään maan tiedustelupalvelun, joka sana tuntui sopivalta arabinimeksi. Christianin sukunimikin piti vaihtaa. Alakeltaiset jätän suosiolla. Eikä tartte tulla auttamahan!
53. pelaaja8.7.2014 klo 20:26
Ai oikein miljoonittain noita arabeja? O:lle ja fedorille muistitehtävä:
16.7.2014 aamulla heti ensimmäisenä hommananne ko. tiedotus.

Seitenvitonen, eikä varmasti autettaiska kuten hyvin tiedät..
54. O8.7.2014 klo 20:43
pelaaja.

"Niin täälläkin löytyi paljon". (En maininnut "ilmenee miljoonittain".)
55. Mara8.7.2014 klo 21:35
Holotnaa minäkin luulin olevan. Täällä olevat viestit auttoivat näkemään muunkin vaihtoehdon. Aina kannattaa keskustella ja virkistää aivosoluja. Kiitos. Ristikon ratkaiseminen tuottaa hyvän mielen.
56. L-a8.7.2014 klo 22:24
Ihailevat onnittelut kaikille ristikon selvittäneille! Sytyttelen saunanpesää, tuohtakin tuossa olisi...
Olen jo pitkähkön aikaa saanut HS:n ristikot ennemmin tai myöhemmin valmiiksi, nyt en pääse, enkä enää pyrikään, loppuun. Saan omituisen paikan Portugaliin, viinintuoja on jotain tai ei mitään, yrttikimppu, enookuullukkaan, lippis hepreaa ja "fysiikkaa" jotain vielä omituisempaa.
Tämän tyylinen vaikeuttaminen ei ole mielestäni mistään kotoisin. Älli ei juurikaan auta, pitäisi googlata ja selata jos jonkinlaista lähdettä. Plarauslöydökset eivät saa aikaan minkäänlaisia ahaa-elämyksiä.
Pari arkaaisena pitämääni sanaa hieman ilahdutti: "koreja" ja "ehtookaljan" loppu (HS 2804), mikäli ne ovat vanhaa käyttökieltä.
Mukavaa jatkoa kaikille!
57. O8.7.2014 klo 22:25
Mara.
Niinhän nämä ristikot täyttyvät. :)
58. O8.7.2014 klo 22:36
L-a.

Portugali löytyy googlesta.
Kasvi kuulu ratamoihin.
Lippis on varmaan kallis.
Fysiikkaa viittaa lämpöön.

Älä polta vielä!
59. L-a8.7.2014 klo 23:53
O,
Kiitos! Olet kyllä uskomaton vastatessasi marinaani. Lakkijuttu olikin siis merkkikotsa, olisi pitänyt hoksata. Mutta nuo muut pysyvät moitelistallani.
Hyvää yötä! Lähden katselemaan saksalaistriumfia, enkä moiti brasseja!
60. [O]9.7.2014 klo 12:17
[L-a.
Lopetin katsomisen siinä vaiheessa, kun Saksa johti 5-0! ]
61. EJlo10.7.2014 klo 21:54
Taitaa olla kaikilla jo ristikko valmis kun siitä aiheesta ei näy keskustelua. Omassani on vielä alakeltaiset auki. Erilaisia sopivia sanajatkeita ylempiin "rimmaten" on ollut ehdolla, mutta niillä kokeiluilla ei ole vielä auennut esim pelituurit eikä aitoja- vinkit. Sukunimethän ovat yleensä mitä ovat, joten niihin ei oikein voi tukeutua. Portugali ja viinintuoja löytyivät sieltä "viimeisestä oljenkorresta" eli ratkojat.fi sivuilta.
Pienen pientä vihjaisua toivoisin silläkin uhalla että joutuisin ääliöämmien listalle.
62. O10.7.2014 klo 22:30
EJlo.

AIT(toj)A liittyy materiaaliin.
PELITUUREJA ei liity kortteihin.
63. O10.7.2014 klo 23:35
EJlo.
Korjaus AIT(oj)A.
64. EJlo11.7.2014 klo 07:26
Kiitos O ja huomenta ! Lähdetäänpä näillä eväillä aukomaan lukkiutunutta tilannettani. Aitoihin olin pohtinut yhdyssanamahdollisuutta aloittamalla sitä luonnonmuovaamalla materialla. Tosin se on nyt kumitettu, koska loppuun ei löydy luontevaa sanaa kolmanneksi.
65. O11.7.2014 klo 11:59
EJlo.
Yhdyssana siihen tuleekin ja tietysti loppuun monikko.
PELITUUREJA kohtaan samoin. Kyllä se siitä! ;)
66. pelaaja11.7.2014 klo 16:40
Potter tai kuka tahansa digilehtiläinen

Saatteko te tulostettua kk-liitteen ristikon yhdelle arkille? Hesarin ristikko tulee nätisti ulos mutta kk-liitteen ristikkoa en saa mahtumaan yhdelle sivulle. Aina jää reunasta 1-2 ruudun verran leveydestä pois. Olen yrittänyt kierosti kaventaa otosta jne. mutta ei se ole paljoa auttanut. Ja samalla lailla siellä käytän kruksia kohdassa "sovita paperille" kuin muissakin vastaavissa. Toki ristikko on sitten isompiruutuinen, kun sen tulostaa kahdelle sivulle. Jotain pielessä minulla?
67. HT11.7.2014 klo 17:57
pelaaja:

Normaalisti tulostan kahdelle arkille, mutta piti nyt kokeilla yhtä. Näkyy tosiaan jäävän himpun verran pois oikeasta laidasta, jos kokeilee ekaksi mieleen tulevia maalaustapoja. Tuommoisella onnistui:

-http://aijaa.com/kdovfe

Ristikko kyllä pieneni jonkin verran, mutta ei haitaksi asti.
68. Potter11.7.2014 klo 18:30
pelaaja, tulostan hesarin ristikot kahdelle arkille, koska yhdelle siitä tulee turhan pienikuvainen. Tarkkaa hommaahan se on kun se tulostekuva on kovin pieni, ja molemmista osista pitää yrittää saada samankokoiset korkeussunnassa, eli niin, että rivit osuvat kohdakkain.
69. pelaaja11.7.2014 klo 18:35
Kiitos vaan, HT ja Potter. Kokeilenpa kyllä sitten tuota lyhentämistäkin.
"Kiva" tietää, että tulostaminen ei muillakaan ratkojilla ns. tavallisella systeemillä ihan onnistu. En ole tarkistanut sivun leveyttä mittanauhalla enkä osaa aavistaa, onko syy sitten siinä leveydessä vai jossain muussa tekijässä. Kaksisivuisina minäkin itseäni varten tulostan, myös Hesarin ristikot. Niin pärjää paremmin uusimatta silmälaseja. Eikä tarvi töllöttää suurennosta digilehdestä muuten kuin suttukuvissa. Silloin yleensä lyhentelenkin niin, että vain pelkkä ristikko näkyy. 12-13 ruutua kummallekin sivulle, niin menee aikamoisen tasan. Ratkaisun jos/kun lähettämistä varten kuitenkin olisi mukava saada aikaseksi vain 1 sivu. Ja muutenkin joskus.
70. Potter11.7.2014 klo 19:27
pelaaja, melko hyvin onnistuu tuo kahdelle tulostaminen, leikkaaminen ja teippaaminen. Tulostan siis vain pelkän ristikon, ja koska en niitä juurikaan lähettele, niin se riittää hyvin.
71. kaart11.7.2014 klo 19:30
Aikaisemmin jouduin ottamaan kk-liitteen kahdelle paperille, mutta nyt onnistui yhdelle. Lähetin vastauksenikin tällä kopiolla, kun en jaksanut/viitsinyt puhtaaksikirjoittaa.
Olen kavennellut paperia, mutta muuta muutoksia tai kikkoja en ole käyttänyt.Ilmeisesti paperin paikka vain on tarkka alakulma oikealle. Ainakin minulla. Kopiokone antiikkinen hp psc 750.
72. Pähkinänsärkijä11.7.2014 klo 19:32
pelaaja

Tulostelin vuosien takaisia KK-liitteen ristikoita jokin aika sitten oikein urakalla, ja onnistuin mielestäni hyvin yhdellekin arkille.

Maalasin noin "kultaisen leikkauksen muotoiden pläntin, ja varmistin, että ristikon kaikki osat jäävät sen sisään reilusti.
Ruudut pienenevät tietysti hiukan, mutta toisaaalta kuvavihjeet terävöityvät pienennettäess.

Kahden arkin menetelmä menee ainakin minulla sähläykseksi.
73. HT11.7.2014 klo 19:50
Kaksi arkkia onnistuu usein kertalaakista riittävän hyvin, joskus pitää vähän kikkailla: jos toisen puolikkaan koko on vaikka 215 mm ja toisen 207 mm, eroa on pyöreästi 4 %. Ei muuta kuin pienempi Canoniin, kopiointikooksi 104 % ja sitten vain teippaamaan niitä samankokoisia yhteen.
74. X12.7.2014 klo 15:12
kapa 8.7.2014 klo 10:51
Kiitos vaan,en luovuttanut. Viimeiseksi jäi keskiosan alakerta ja moni arabi
Kyllä ne useimmiten ratkeaa kun nukkuu tarpeeksi monta yötä.
75. EJlo13.7.2014 klo 21:50
O ; Huolimatta vinkeistäsi, olin jo heittämässä pyyhettä kehään. Luin vielä säikeen läpi ja huomasin etten ollut noteerannut sitä kommenttia jossa KOREJA vihjeestä tullutta sanaa pidettiin erikoisena. Kummasin oman varmana pitämäni sanan pois ja kävin vielä vilkaisemassa ratkojat-palstaa. Sinnehän tämä itselleni uusi versio oli ilmestynyt ja pääsin taas varmemman tuntuiseen jatkoon. Jouduin vielä muuttamaan ns pommin varmana pitämääni tulensoihtuun tullutta sanaa täysin päinvastaiseksi ja nyt on joka ruudussa kirjain.. Oudoksun tosin sitä pystyyn tullutta sanaa siitä soikeasta ruuhen näköisestä värivinkistä, mutta kaikki vaakasanat tuntuvat sopivilta. Sanan loppuosa viittaa pikemminkin teevatiin kuin puiseen haapioon. Jääköön siis siihen ja uutena haasteena perjantain Hesarin kimppuun.
76. O13.7.2014 klo 22:54
EJlo.

Onneksi et heittänyt!!!

(On hemmetin jännä peli.)
77. jykä14.7.2014 klo 21:34
alaharmaita kummastelen vielä minäkin. Niiden vasemmalla puolella outo pötkylä.
78. Motti14.7.2014 klo 21:52
Jykä 21.34

Sanan alku tulee esineen materiasta ja loppu viittaa ehkä hieman vieraasti esineeseen, mikä on yleensä/useimmiten jonkun alla.
79. Juho14.7.2014 klo 21:52
jykä, katsopa tarkkaan siinä on perspektiivihäiriö, ei taida olla kaarnavene.
80. " Puutarhuri "14.7.2014 klo 22:09
Minulla on junnannut monta päivää tuossa risteävänä portaitten kanssa tuo kuva, jossa on ikäänkuin torahammas vaakatasossa ja sen päällä jokin pallukka. Ei aavistustakaan, mitä kuva yrittää esittää. Puutarhaa tonkiessa sitä koko ajan miettii, ärsyttää.
Voisiko joku ystävällisti kertoa vaikka postituspäivän jälkeen, niin saa unohtaa koko homman. Joskus tuntuu siltä, että nämä ristikot ovat nykyään googlettamisen Suomen mestakuuskisat. Ei kiva
81. Motti14.7.2014 klo 22:25
Sitä mikä sinun puutarhassasi on talvella , olisi jo toukokuussa viimeistään kuvan kaltainen.
82. jykä15.7.2014 klo 17:13
M ja J,
kiitti vihjeistä jotka avittivat ristikkoni valmiiksi.
83. Ananias15.7.2014 klo 23:30
Huh-huh - sainpa valmiiksi ja vielä huomenna ehtii laittamaan postiinkin!
Vanhojen maalarimestareiden (Rembrandt, da Vinci, van Gogh jne.) kerrotaan joskus maalanneen samaa kohtaa niin monesti uudelleen päällekkäin, että "kuivuneella taulunkohdalla olisi voinut raastaa pähkinää", s.o. onnistunut ja tekijäänsä tyydyttänyt lopputulos on vaatinut maalin jo lähes rappauslaastin tasolle vaatineen käytön...
Itse mietin lähes samaa asiaa "alaharmaita" korjauskynänauhalla edes takaisin mallaillessani - tähän 27 ruudun kokonaisuuteen korjausnauhaa upposi lopulta varmaan lähes metri!
84. mummo16.7.2014 klo 11:15
Kova olen kortteja pelaamaan ja tuurikin käy joskus mutta ei aukea ala keltaiset (minulla on ihan oikea lehti) jo annetuilla vihjeillä.
Voisinko saada jonkun kivan vihjeen nyt kun kun vastausaikakin on ohi. Esimerkiksi siitä helikopterista ei taida viela olla yhtään vihjettä. Tai se autosta haaveileva kiinnostaa.
85. Juho16.7.2014 klo 11:27
mummo, lapin tunturit näkyvät taustalla, pelastushelikopterin nimeä kai tarvitaa, ei oo Pete eikä Ilmari. Unikuva on kaupunkimaisemasta autoineen. Korttipeleisskin järjestetään kilpailuja, joissa onnekkaimmat menestyvät.
86. Ananias16.7.2014 klo 14:57
Hei-hei kaikille!
Kun vastausajan päättyminen ilmaistaan niin, että vastaukset tulee olla postitettuina 16.7. mennessä, niin minä kyllä käsitän sen siten, että kun sen saa postiin 16.7. ja se on perillä joko 17.7. tai, 18.7., niin vielä ehtii arvontaan?
Joten ei Mummo muuta kuin postilaatikkoa kohden!
Ykkösluokan merkillä vastaus olisi Sanomatalossa 17.7. ja kakkosluokan merkillä 18.7...
Voi että kun HS ilmaisisi täsmällisen vastausten sisäänlähetyspäivän - minä en ole vuosien varrella vieläkään oppinut ymmärtämään, miksi tavan-ristikko voi olla perillä vielä lauantaina? Ei silloin minusta pitäisi postin kulkea...
87. mummo16.7.2014 klo 15:55
Pyydän nöyrästi anteeksi tekemääni virhettä. En ole koskaan lähettänyt mitään vastauksia enkä aio jatkossakaan lähettää, joten en ollut selvillä näistä postituskuvioista.
Enpä taida enää koskaan kirjoittaa tälle palstalle. Aikaisemmin täällä oli mukavaa porukkaa ja täältä sai kivoja vihjeitä. Nyt tuntuu että täällä vaan saivarrellaan ja ollaan toinen toistaan viisaampia.
88. mimma16.7.2014 klo 17:17
Mummo on oikeassa, sillä loukkauksia ja ylimielisyyttä alkanut palstalla olla melkein joka kuukausi. Ihanat entiset kommentoijat ovat poistuneet. Kaipaan eniten tuffa Porist-nimimerkin viestejä.
89. kaart16.7.2014 klo 18:53
Ananias. Olen itsekin ihmetellyt tätä vastausajan ilmaisua Hesarin ja KK-liitteen kohdalla. Hesari kiertää nopeammin, mutta silti siinäkin postituspäivä voisi olla ratkaiseva. Viikonloput vielä oma ongelmansa.Perilläolosta ei voi olla varma. Kun nyt kesä vaatii osansa, pakkaa jäädä viime tinkaan, jos silloinkaan suku-ym.-juhlien takia. Toki tärkeysjärjestys ratkaisee.
90. Jondalar16.7.2014 klo 19:18
Turhasta ei kannata pyrjähtää. Juhon vastaus mummolle oli hyvin ystävällinen ja avulias. Eihän tuon nätimmin voi vastata. Myös Ananias kirjoitti ystävälliseen sävyyn. Huumoria mukana. Kuinka ihmeessä moisesta voisi suuttua?
91. mummo16.7.2014 klo 19:42
Juho
Kiitos vastauksestasi, se oli juuri sitä mitä tältä palstalta odotankin. Vihjeitä mutta ei valmiita vastauksia.
En ole ottanut nokkiini kenenkään kirjoituksista. Kaipaan vaan ihanaa entistä sävyä ja huumorilla höystettyjä vihjeitä saivartelun sijaan. Kuten Mimmakin.
92. pelaaja16.7.2014 klo 20:02
Olin kirjoittamassa: "Oijoi. Jondalarin tavoin minäkin ihmettelen, että mikähän nyt oli syynä kommenttiin "Enpä taida enää koskaan kirjoittaa tälle palstalle. Aikaisemmin täällä oli mukavaa porukkaa jne." Aivan kuin Juho ja Ananias olisivat jotenkin loukanneet, vaikka kirjoittivat nätisti? Julkituon kaksi vaihtoehtoa: laiton lakko kaikilta osapuolilta tai sakkoa laittomista uhkailuista. Minä maksan, jos jaksan."
Mutta sitten 'mummo' pyörtikin sanomansa. Eli kotona taas kaikki hyvin. Toivottavasti mummon ja mimman toiveet toteutuvat täysimääräisesti eli lakoilta vältytään.
93. Muru16.7.2014 klo 21:31
Ananias
- tähän 27 ruudun kokonaisuuteen korjausnauhaa upposi lopulta varmaan lähes metri!

Vihje: nykyään voi ostaa uudenlaisia mustekyniä, joiden jäljen voi kummata kynän päässä olevalla "kumilla" - remove by friction, korjausnauhat voi unohtaa!
94. mestari17.7.2014 klo 08:53
Valmiiksi tuli! Pyyhin harmaat lähes tyhjiksi ja siitä se lähti.
Kiitos kaikille vihjeitä antaneille.
95. Seitenvitonen17.7.2014 klo 19:20
Kerkisin jo ootella täältä alakeltaisten ratkaisusanojen paljastuksia, kun vastausaika on mennyt umpeen. Mutta taisivat viime hetkellä löytyä loputkin sanat, kun kokeilin kökköjä (!) sanayhdistelmiä. Olisiko ruskea puikula voinut olla leveämpi?
96. kaart17.7.2014 klo 19:43
Seitenvitonen, kyllä!
97. pelaaja17.7.2014 klo 19:43
On kai se ruskea puikula oikeasti leveämpi mutta minä taas kelpuutin tuon erityisen kuvakulman aika hauskana.

Mahtaisivatkohan fedor tai O ym. nyt kertoa, minkä kirjainyhdistelmän laittoivat ratkaisuksi vihjeeseen MONI ARABI oik. ylhäällä? Fedor sanoi aikanaan, että heitä lienee miljoonittain ja O löysi "paljon" ja muille se oli mitä milloinkin. Minä löysin heitä tosi vähän eli piilokirjaimessa on taas taikaa. Minun vaihtoehtoni ovat Hassad ja Hussad. Enempää en viitsinyt kaivella.
98. O17.7.2014 klo 20:31
pelaaja.

Minulla oli alusta asti se Hassad.
99. [Seitenvitonen]17.7.2014 klo 20:53
[Vielä oikeasta ylänurkasta: olisiko ollut hyväksyttävissä, jos kuunpuolikkaasta olisi saanut sanan KYLMÄ (avaruus), pystyyn Christian olisi KENN. Moni arabi: MESSAD.
No, tämähän on sitä jälkiviisautta, mikä on se imelin viisauden laji].
100. [O]17.7.2014 klo 21:04
[Seitenvitonen.

Olisiko mustalla pohjalla oleva kuu vaakaan MYÖHÄ.
Christian pystyyn MENN.
Viereinen kuva siitä pystyyn YLINNÄ? ]
101. [Seitenvitonen]17.7.2014 klo 21:11
[O, Sehän se oikea ratkaisu tietysti on, esitin vain vaihtoehdon, joka minulla aluksi oli.]
102. [O]17.7.2014 klo 21:17
[Seitenvitonen.

Hyvä vaihtoehto. ;)

Ratkojat eivät ole hyväksyneet Christian Kenn nimistä herraa.

Olin ihan varma, että olisi ollut. ]
103. Aksu17.7.2014 klo 21:41
Christian Menn on tallennettu ihan Wikipediaan, Christian Kenn löytyy vain Facebookista. Sen tähden Menn on parempi vaihtoehto.

Joku on tosin joskus väittänyt, että Lehdolle kelpaisi pelkät Facebookin henkilöhahmot, mutta olen asiasta eri mieltä.
104. Pähkinänsärkijä17.7.2014 klo 21:43
HASSAD minullakin "monena arabina" oli, ja kuten tuolloin totesin, ei niitä nyt ihan kiusaksi asti esiinny löytämieni nimisivustojen mukaan: "Hassad is uncommon as a baby boy name. It is not in the top 1000 names."
105. O17.7.2014 klo 22:00
Aksu.
Uskon, että olet oikeassa nimien suhteen!
106. O17.7.2014 klo 22:01
Aksu.
Uskon, että olet oikeassa nimien suhteen!
107. [O]17.7.2014 klo 22:03
[Tuli tupla uskot, mutta kun eka ei lähtenyt millään, niin näin kävi.]
108. km17.7.2014 klo 22:18
Vielä yuo vasemman yläkulman laiva? Rahtaa kontteja, mutta jotain muuta rahdattavaa haetaan?
109. Pähkinänsärkijä17.7.2014 klo 22:26
km 17.7.2014 klo 22:18

No, siihen tuli vähän merkitykseltään epämääräinen sanahirviö MATKARAHTI, joka saattaa tietysti jonkun mielestä olla hauska sellainen.
110. Jukkis17.7.2014 klo 23:00
Syventävät vero-ohjeet > Lomakkeet > Yritys- ja yhteisöasiakkaiden lomakkeet > Tonnistovero > Lomake 69B täyttöohje:

C-kohta. Vuokratun aluksen tiedot. Merkitkää kohtaan, onko alus otettu tai annettu vuokralle, vuokrasopimuksen tyyppi, esimerkiksi aikarahti, matkarahti, bare boat -rahti tai tieto jos alus on esimerkiksi linjaliikenteessä. Jos samaan alukseen kohdistuu useampia vuokrasopimuksia verovuoden aikana, antakaa sopimusten alkamis- ja loppumispäivistä tiedot Lisätietoja -kohdassa tai erillisellä liitteellä.
111. "Puutarhuri"17.7.2014 klo 23:03
Motti! Kiitos vihjeestä, mutta se kuva ei ole minulle vieläkään auennut. Muuten sain tehtyä. Ehkä minulla on se ex-yhtye väärin.
Voisitko nyt paljastaa sen. Kiitos etukäteen.
112. Pähkinänsärkijä18.7.2014 klo 00:24
Jukkis 17.7.2014 klo 23:00

Kas, oppia ikä kaikki tässäkin. Kiitos.

Tuo sana tosiaan näyttää löytyvän lainaamastasi ohjeesta yhden kerran, jossa se olisi yksi laivalikenteenkin sopimustyypeistä. Siis millä perusteilla kuljetuksen kustannukset lasketaan rahdin hinnoittelemiseksi asiakkaalle.

(Tämä piti päätellä - kuten minäkin tein - konttialuksen ahterin osaa esittävästä kuvasta, vaikka samantyyppistä rahdista sopimista sovelletaan mahdollisesti myös muussa kuin merirahtiliikenteessä. En purnaa ojennuksen saatuani.)
113. mestari18.7.2014 klo 08:29
Puutarhuri
Kuvassa taitaa olla lumi- tai jäätelöpallo.
114. kapa18.7.2014 klo 10:51
puutarhuri, muista 15.yö...
115. "Puutarhuri"18.7.2014 klo 21:49
Kiitokset mestarille ja kapalle vihjeistä. Nyt se on selvä, päivähän tuohon vierähti, ennenkuin leikkas. Mulla oli nimittäin yhtye väärin.
116. fedor2.8.2014 klo 10:14
Ai, oletin että pyöräilijät 'sinnivät', muttei sellaista verbiä kaiketi olemassakaan? Kirjaimesta kii, aina oppii...
117. kaplas3.9.2014 klo 23:22
[Ennätys tämäkin, nyt vasta ratkottu heinäkuun kk-ristikko]
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *