KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 19.-22.6.2014

8029. IS-viikonloppu 19.-22.6.2014

kari kämäräinen19.6.2014 klo 15:34
Sopivan vaikea ristikko Palloselta ja Lavoniukselta. Yksi huono sana minulle oli eksynyt joukkoon: Kuntokeskus-vihjeen vastaus piti googlettaa (koskaan kuullutkaan!). Ensimmäistä kertaa en saanut selvää Lavoniuksen piirroksesta! VALTIOILLA vihjeen alapuoleinen kuva jäi täysin hämäräksi aina ratkaisusanan ratkeamiseen saakka. Eipä silti, alkaa olla silmälasien uusiminen muutenkin ajankohtaista.
2. parempaa kirjoitusseuraa esivä19.6.2014 klo 15:45
Hienoa kämy. Kaltaisiasi laatijoita tarvitaan enemmän. Taiskin nyt löytyä se oikea penpall löytyä. Myönnät virheesi ilman kinastelua.
3. ahex20.6.2014 klo 18:17
Osittain tuntuivat helpommilta nämä jussin ristikot ja tehtävät kuin yleensä. Tavan mukaan sudokuista vaikein tuntui minulle helpoimmalta. 49:n 2- oli ehkä liikaa, kuten pehmiksen 1+. Tosin Ekin ristikot jotenkin helpompia, kuin Pallosen.

Piilosanassa on hieman miettimistä oikeassa alanurkassa, kun 14, 15 ja 22 ei aukea, myös 7 loppu on haussa.

Sitten sen koviksen kimppuun, jos saisi edes muutaman sanan.
4. AP20.6.2014 klo 19:49
Piilosana ei ollut ollenkaan paha. Tämän vuoden helpoimpia ainakin jos ratkonta-ajallisesti mittaa. Ei mennyt kymmentäkään minuuttia.
5. Hannu20.6.2014 klo 20:15
Ei ollut piilosana paha, ei. Hyvä kattaus juhannuksen ajankuluksi. Pehmis, sudokut ja ristisana eivät enää niin innosta, joten jäävät usein koskemattomiksi, mutta muut tulee tehtyä.

Tuossa tavuristikossa täytyy olla pikku fiba? Yhtä vokaalia kaipaisi ainakin minun lausumana tuomari-vihjeen pystyratkaisusana, mutta silloin alemman vihjeen vaakasana menee häneksi.

Mutta nyt saunaan ja juomien ja ruokien nautiskeluun. Kovistelua jatketaan vasta huomenna. On juhla ja juhannusilta... Hyvää juhannusta kaikille...:-)
6. Hannu20.6.2014 klo 22:06
Sen verran pitää vielä asiaan palata, että ilman tervaakin sauna ja viina osoittivat tehonsa. Fiba oli korvien välissä ja yhtä vokaalia ei kaivata...:-)
7. Ahex20.6.2014 klo 22:37
Vaikeat kohdat vaihtelevat henkilöstä riippuen. Karin ongelmat Pallosen ristikossa ratkesivat minulla helpoiten, samaten tavuristikossa miettimistä aiheutti toinen kohta, tuomari oli iisi.

Piilosana ratkesi. Sekoitti tuo 20 vaakaan: mitä metsuri varasti työmaalta. Siitä löytyi väärä, mutta looginen vastaus toisesta sanasta.
8. lp21.6.2014 klo 14:34
Sadekuuron ropistessa täyttyi kovis. Oli sopivan vaikea näin juhannuspäivälle, vaati joitakin tarkistuksia.
9. O22.6.2014 klo 14:39
Kyllä tämä oli minusta vaikea, mutta vaikeuksien kautta voittoon
sittenkin pääsin.

Kiitokset Teemu Pallonen/Heikki Lavonius!
10. Hannu22.6.2014 klo 18:43
Ehkä hieman keskimääräistä vaikeammalta tuntui, koska alareunan keskiosa jumitti pitkään. Ei vaan meinannut aueta millään. Kuntokeskus-vihje, josta kari kämäräinen oli tietämätön, ei tuottanut päänvaivaa. Iisalmen katukuvassa mainitun keskuksen mainoslogo ei ole ollut, kuten ei ole enää Oulussakaan, koska kaksi toimipistettä myytiin alan toiselle toimijalle keväällä.
11. Johanna24.6.2014 klo 16:27
Voikohan tuon juhannusristikon ratkaisua lähettää lainkaan tekstiviestillä, kun lähetysohjeessa ei mainita sen ristikon numeroa? Äsken kokeilin laittaa tekstarilla, mutta en saanut mitään kuittausviestiä, enkä nyt tiedä menikö viesti perille.
12. O24.6.2014 klo 16:39
Johanna.
Juhannusristikon numero oli 49.
13. Johanna24.6.2014 klo 17:08
Juu, tiedän sen, mutta kun lähetysohjeissa (tekstarilähetyksen osalta) ei mainittu tuota numeroa, niin ajattelin että jos tuon ristikon ratkaisut hyväksytään jostain syystä vain postitse. Postitusohjeissa oli mainittu tuonkin ristikon numero.
14. **24.6.2014 klo 18:02
Johanna, laita toinen numeron kanssa !
15. Johanna24.6.2014 klo 18:24
En ilmeisesti osaa ilmaista itseäni tarpeeksi selvästi :D Olen siis jo laittanut tekstarilla vastauksen (ja kyllä, laitoin ristikon numeron tekstariin), mutta ihmettelen tässä vaan sitä että ohjeissa ei mainittu ristikon numeroa tekstarin lähetyksen osalta... äh, antaa olla :D
16. Jaska29.6.2014 klo 17:57
Palloselta totutun teknisvirtuoosinen kakspuolonen 6,35-ksanapituuksineen ja kaksinen pääkuvasymmetrisine 6x6-aukioineen. Ratkonta tosin kangerteli lähelle täyskolmosen rajoja. Paremmaksi selitykseksi kuin alipallotus (lukuun ottamatta yhtä vihjettä) käy oivallisesti huomioni keskipakoistaminen kahtaalle.

Sanastosta ja vihjeistä jupistavaa kk:n mainitseman piilokuvan ohella ikävä kyllä löytyy. Mistä lienee päähän pälkähtänyt Palloselle triviaalin OTTO tuottava kuntokeskus SATS. Ehkäpä omakohtaisesta kohottavasta kokemuksesta. OSTO/SASS ja ORTO/SARS joka tapauksessa paljon parempia vaihtoehtoja. Miinus.

Sitten se vihje, joka ei edusta 2½-tasoa. Oikein reilusti pahistason riman ja minun käsityskykyni ylitti kombinaatio VU -/KAAVI. Vihje on siis huono. PP:n netistä löytämä VU(O)KAAVI(O) on kaiketi oikea selitys. Siitä tuplamiinus. Plussan olisi tuottanut esim. vihje KOMENTOPAIKKA.

Onneksi nyt viikon vierähdettyä oivallan, että Pallosella oli nimenomainen tarkoitus asettaa puolikovalle koetukselle ratkojien ITSEHILLINNÄT. Se auttoi minua pitämään kiinni omastani eli pudottamasta ristikon arvosanaa alle sen oikeutetusti ansaitseman kasipuolosen. Siis ristikon käyttämisen psykologisena koekenttänä vähän pitkin hampain purtuna sulatan.
17. Marco Poloinen29.6.2014 klo 19:51
Kutakuinkin kunnioittavasti ilmoitan olevani Jaskan kanssa 'jokseenkin eri mieltä' tuosta VU - => KAAVI -yhdistelmän huonoudesta yleensä, ja VUOKAAVIO-sanan tuplamiinuksesta erityisesti.

Kuten tunnettua, ristikoilla on monien hupia ja hyötyä tuottavien tehtäviensä ohessa myös tyhjäpäisen kansan sivistysvelvollisuus. Minusta on korkea aika tuoda ristiko(i)ssakin esille asia, johon esim. erittäin moni jonkunkaan härsvärkin ostanut joutuu viimeistään vian tai häiriön ilmaantuessa tutustumaan. (Jos siis ei kuulu siihen porukkaan, jolla ohjekirjat ovat vielä vuosien päästä avaamattomina tehtaan paketissa).

Vuokaaviohan tarkoittaa monimutkaisemman tieteellisen käyttönsä ohella myös tuikitavallisten johtopäätösten ja toimintojen ilmaisemista graafisesti diagrammina (ks. esim. Wikipedia). Itse olen matkani varrella seikkaillut tuossa kaaviomaailmassa juuri ohjekirjojen vianetsintäosioita selaillessa, kiinnittämättä kylläkään erityisemmin huomiota itse kaavion nimitykseen.

Nimitys sinänsä oli tuttu, mutta ratkoessani muistelin sen liittyvän enemmänkin fysiikkaan ja sähköoppiin (vissiin magneettivuon johtamana). Tarkistus siis oli tarpeen itsellenikin.

Teknisesti ristikon vihje oli mielestäni laadittu täysin oikeaoppisesti, puuttuvan kirjaimen paikkaa myöten. Tuontapaiset parin kirjaimen puutos(yhdys)vihjeet ovat muistaakseni olleet hankalia hahmotettavia joskus ennenkin.
18. Funny29.6.2014 klo 20:46
Miten ratkoja voi tällaisessa tapauksessa sivistyä, jos hän ei ollenkaan ymmärrä vihjeen ja vastaussanan yhteyttä? Paitsi nyt, kun se on selitetty. Miten tuollaista voi lähteä googlaamaan?
19. O29.6.2014 klo 20:49
Funny.
Tuota kohtaa en ymmärtänyt minäkään.
No tulipahan nyt selväksi.
20. Marco Poloinen29.6.2014 klo 21:06
Koviksissahan on enimmäkseen vaikeita vihjeitä, mutta on tuo tietysti kakspuoloseen piilokirjaimellisena vähän kovahko. Samalla kun intoilen nimityksen ristikkokelpoisuuden puolesta myönnän, että "sivistystehtävää" voisi hoitaa hieman tätä tapausta hienovaraisemminkin. Toisaalta ymmärrän, että laatijalle houkutus voi olla mitä melkoisin. :-)
21. Funny29.6.2014 klo 21:22
Ristikkovihjeethän jaetaan kahteen osaan, on oivallukseen perustuvia sekä tietovihjeitä. Mutta tämä puheena oleva kuuluu molempiin ryhmiin. Jos ei tiedä, ei voi oivaltaakaan. Ja jos ei ole hajua siitä, mitä haetaan, ei tietoa löydä mistään.
22. pelaaja29.6.2014 klo 21:25
Ollako teille kateellinen vaiko eikö? Ehkä jo ensi viikonloppuun sattuvasta syystä pääsen kokeilemaan. Periaatteeni on hirmuinen eli luovuin leikistä kun IS:n irtonumeromyynti netissä lopetettiin. Nyt viikonloppuna tosin pyöräilin Ärrän ja muutaman muun paikan ohi mutta säästin kolikkoni, koska haaste taisi olla liian suuri meikämannelle. Hieno asia tuo ennakkoilmoitus ristikon "totuudesta" täällä! (Kiitos olkoon siitä Jaskalle ehdotuksestaan.)
23. Hannu29.6.2014 klo 21:32
Marco Poloinen on tuottanut kyllä laadukkaita mielipiteitä näissä keskusteluissa. Silmät suitsirenkaina luin nyt kommenttia "tyhjäpäisen kansan sivistysvelvollisuudesta". Eihän tämä ole mikään koulu, vaan harrastus, vaikka Ristikkoakatemia erinäisiä koulutuksia järjestääkin. Ovatko kaikki ristikoihin vasta tutustuvat ja alkeita opettelevat ja ristikoita harrastamattomat "tyhjäpäistä kansaa"?
24. Jaska29.6.2014 klo 21:45
Vuokaavio löytyi kyllä Pesosestakin, jonka sanaston puutteelisesta hallinnasta minun on kohtuullista ottaa itselleni miinus Pallosen tuplasta vähentäen. Palloselle jää siis siitä vain toinen miinus. Eli vihje ei olekaan huono, vaan huonohko.

Mikä on pelaajan mielestä minun kiitettävä ehdotukseni? Ei tule nyt mieleen muuta kuin värillisten yhden ruudun kuvavihjeiden dumppaaminen.
25. Marco Poloinen29.6.2014 klo 21:51
Mietin toki, laittaisinko sitaatit, mutta päätin sitten - ajatuksissani lähinnä Jaskalle kun kommentoin - soveltaa hänen harrastamaansa ja ymmärtämäänsä sarkastista (ja savolaisen liioittelevaa) sanailua. Muille "totisemmille torvensoittajille" olisi varmaan joku toinen sanamuoto ollut käypäisempi.

Oikeasti en pidä ketään "tyhjäpäisenä" - harrastajia tai harrastamattomia - ellei sitten toisin todisteta. :-)
26. pelaaja29.6.2014 klo 22:02
Hahaa, Jaska. Ihanaa tuo unhoitusten tie muilla(kin) ihmisillä. Sinun kiitettävä ehdotuksesi lähti siitä (tai en tiedä, josko nyt tuskin just siitä mutta just siihen aikaan) kun minä toistuvasti itkin ettei kukaan säikeen avaaja tai kukaan muukaan ratkoja ikinä viitti paljastaa kulloisenkin ristikon laatijaa eikä varsinkaan pallotusta (paria poikkeusta lukuunottamatta). Niinpä sinä jokunen kuukausi sitten ehdotit jotenkin sillä lailla, että Ylläpito voisi tietoineen avata säikeen valmiiksi. Ja ehdotuksesi kantoi hedelmää. Seuraan sitä hedelmää edelleen vaikka olenkin nyt ollut 'osaton'.
27. O29.6.2014 klo 22:11
pelaaja.
Miksi olet ollut osaton?
28. pelaaja29.6.2014 klo 22:20
O, ks. minä klo 21.25.
29. nääs10.7.2014 klo 12:42
Olisko vielä apuja?

se musta risti? edessä? -miehistö? antaa ilmi? äeker? valtioilla? kivulias? se aurakuva?

Kiitti!!
30. Jaska10.7.2014 klo 15:51
simpalssit

ei työntöperäkärry, vaan

heitä 12

Peltoniemen kukon käsketty

ekivhav neniup yttetyäk alla neskalaj neer

ei takasovut, vaan

mottasipuk eli tav. toispuolinen lonkkahermon särky, jonka aiheuttaa lannerangan nimamavälilevyn ko. hermon juuria painava pullistuma.

maaperän möyhennin

Sattui mulle muuten outo aukiohahmotuserhe. Pääkuvan yläpuolinenhan on 5x6 eikä 6x6. Puolisyvät pahoittelut.
31. nääs10.7.2014 klo 21:55
Simpalssit en ymmärtänyt.

Houstonissa laitoin avaruuskeskys mutta ihan kuin se olisi väärin

Aasian kieli?
32. Jaska10.7.2014 klo 23:23
Taisit kuitenkin laittaa ihan oikein AVARUUSKESKUS.

Koviksissa on usein kirjaimenvaihtoknoppeja. Simpanssi on apina. Yhden kirjaimen ero - niin mihin?

Aasian kieli Houstonin lailla puhdas tietovihje: ASSAMI.

Jos ei näistä täyty, katsonet ratkaisun lauantaina lehdestä.
33. Ykä12.7.2014 klo 23:35
En ymmärrä vu-kaaviq
34. Marco Poloinen13.7.2014 klo 00:13
Lukaisepa Ykä säiettä tuolta vähän ylempää niin ymmärrys saattaa lisääntyä.
35. Tarja22.6.2015 klo 11:35
Löysin sattumalta vuoden takaisen lehden, josta oli ristikko jäänyt kesken. Näiden vihjeiden avulla sain sen täyteen, joten kiitokset jälkikäteen!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *