KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS KUUKAUSILIITE KESÄKUU

8015. HS kuukausiliite kesäkuu

Owlie7.6.2014 klo 11:36
Sujuvat pääkuvasta lähtevät ratkaisut. Pakko taas turvautua netistä hakemaan outoja erisnimiä. Laatija taitaa valmistautua ensi viikolla alkavaan suureen kisaan? Yksi paha moka vihjeytyksessä?
2. O7.6.2014 klo 12:35
Owlie.
Kaikin puolin kiva ristikko.
Olen kanssasi samaa mieltä "paha moka vihjeytyksessä?"
3. Ari7.6.2014 klo 12:40
Onko se vihjeen PROn jäsen vastauksessa?
Ari
4. O7.6.2014 klo 12:48
Ari.
En tarkoittanut sitä.
5. pelaaja7.6.2014 klo 15:06
Ari, en minäkään ole löytänyt sitä vielä. Hakutaidot taas hakusessa.
6. harrastelija7.6.2014 klo 17:59
Pääkuvasta lähtevät OK, mutta muissa sanoissa on taas niin paljon Google-sanastoa ettei viitsisi näillä keleillä koneen vieressä istuskella kaivelemassa esiin ennen tuntemattomia etu-sukunimipareja. Kyllä taisi olla viimeinen Hesarin ristikko minun kohdaltani, jos ei laatija pysty tekemään tehtäviä, joissa olisi oivalluksen iloa eikä enimmäkseen tietokoneen avulla hakemista!!!
Ehdotan alkuvuoden limboksi vihjettä Sanaan neito!
7. O7.6.2014 klo 18:05
harrastelija.

Suosittelen IS-Kovis ristikoita, jotka julkaistaan viikonlopun
paksussa paketissa lauantaina.

(Olen itse innostunut niistä, sillä niissä ei googlea tarvita.)
8. harrastelija7.6.2014 klo 18:17
O, IS-kovikset ovat kyllä tuttuja minulle enkä tämän päivän ristikossa tarvinnut etsiskellä mitään Googlen avulla vaan Ekin laatimus oli laatimuksena aivan eri luokkaa kuin tuo edellä teilaamani tekele!
9. O7.6.2014 klo 19:00
harrastelija.
Juuri siksi ehdotinkin niitä.

Tavakseni on kuitenkin juurtunut Aulis Lehdon HS-ristikot ja
jokaviikkoinen nautinnollinen tovi niiden parissa.
10. Mara7.6.2014 klo 19:02
Olen kokeillut monenmoisia ristikoita ja nämä HS ja Kk-liite ovat ainoita, joita tosissani ratkon. Tämänkertaiset vaikeita.
11. O7.6.2014 klo 19:25
Mara.
Kuukausiliite nähtävästi vaikeampi, koska on tullut hyvin vähän kommentteja.
12. Juho7.6.2014 klo 20:38
Kyllä se ylärivin sinisävyinen kuva on tosi epäselvä enkä löytänyt digilehteä kuvan suurentamiseksikaan. Arvauksen piikkiin menee.
13. Seitenvitonen7.6.2014 klo 20:44
Ristikon pääkuvasta lähtevät lauseet voisi vaikka säveltää!
Sitä yhtä mokaa lukuunottamatta yksi Lehdon parhaista.
Mitäpä, jos jättää yhden ruudun tyhjäksi?
14. pelaaja7.6.2014 klo 20:55
Minulla menee lujaa. Ensin en tiedä, mistä "hauskasta" vihjeestä eilisessä HS-ristikossa on kyse (se, jonka eräskin "heti muisti") ja nyt en tiedä että mistä ihmeen mokasta tässä ristikossa on kyse :-(
3 kollegaa sen jo löytänyt. Syksy saa mutta minä en.
15. O7.6.2014 klo 21:10
Seitenvitonen.
Älä nyt kuitenkaan jätä. ;)

pelaaja.
Minä olin se eräs. Ajattelin, että nikki on unohtunut.
16. Aksu7.6.2014 klo 21:10
Kyllä vain yksi ruutu pitäisi jättää tyhjäksi ja toiseen ruutuun haluaisin tunkea kaksi eri kirjainta.

pelaaja! Ens kuun jälkeen onkin jo elokuu ja lapset pääsevät taas kouluun.
17. pelaaja7.6.2014 klo 21:29
[No jaaha.
O, nimimerkki ei nyt unohtunut mutta ajattelin olevan parasta jättää se pois ettei tulisi syytettä "nimeämisestä".
Ja Aksu, mietinpä siis sanojasi ensi yön... Toivottavasti se tuottaa aplodit.]
18. työmies7.6.2014 klo 21:31
Mielenkiintoista.
En tietenkään voi olla varma mitä
virhettä täällä tarkoitetaan, mutta
sellaisen havaitsin itsekin täyttäessäni tätä
aamupaivällä.
Nyt hokasin äsken, ettei
ensin virheeksi luulemani ole virhe laisinkaan.
Seurataan lisää kommentteja.
19. Seitenvitonen7.6.2014 klo 21:31
Aksu,
Totta haastelet. Näköjään tuli outo nimi yhdelle jäsenelle. Varmaan laatijan virhe siinäkin kohdassa.
Kyllä sie pelaajakin virheet löydät ennen pitkää.
No näitä sattuu muille, mutta meille ei milloinkaan?
20. pelaaja7.6.2014 klo 21:45
Yötä odotellessa suoritin rivien kiihkeän pikaluvun. Lopputulos: ei hajuakaan, mistä puhutte, arvoisat kollegat. Ootte te sitten hankalia...
21. O7.6.2014 klo 21:59
pelaaja.
Minä en oo.
En kyllä ymmärrä tuollaisia "nimeämisiä".
22. O7.6.2014 klo 22:47
Aksu. Klo 21:10
Älä mene asioiden edelle!
Kuulostaa siltä kuin kesä olisi mennyt jo.
Juhannustakaan ei ole vielä vietetty.
Yö on lähempänä, joten hyviä öitä.
23. Juuso8.6.2014 klo 08:45
Ihmettelenpä tuosta PROn jäsentä (oikealla ylhäällä): onko se muille selvä sana?
24. joskus8.6.2014 klo 09:21
Kyllä tähän "oikeat" sanat sai joka ruutuun, mutta ilman Googlea ratkaisu on kai mahdoton.
25. purouittopuu8.6.2014 klo 10:21
Pakko käyttää muunneltua nimimerkkiä, ettei paljastu vastaus.
Pro en ole näissä(kään) hommissa, siispä virhe jäi huomaamatta.
Naisnimi 6. rivi alhaalta antoi ensin varsin valoisen miehenkuvan twitterissä, mutta löytyi sitten toistakin sukupuolta.
26. pelaaja8.6.2014 klo 10:45
Ei auttanut valvottu yö: kollegoitten mainitsemia vihjemokia en nyt vaan löydä. Taitavat olla valtiosalaisuuksia, koska niille kukaan ei anna edes ilmansuuntaa.. Ainoa mikä hämää, on se PROn jäsen. Ja senkin ilmeisesti enemmistö on jostain löytänyt.
Terveisin marttyyri.
(O, Aksun lasten kouluunmeno on minun syyni, koska ekana viittasin syksyyn.)
27. Potter8.6.2014 klo 11:12
Taas kerran kävi niin, että hoksasin tämän ristikon olemassaolon vasta tänään.
Olen nyt kuitenkin sen ratkonut, ja mielestäni vielä oikeinkin. Kyllähän se PRO:n jäsen kummastuttaa, mutta pakkohan noin on tulla. Se yksi naisnimi on myös outo, mutta sekin tulee väkisin noin.
Eipä ollut helppo ollenkaan, kiitos kuitenkin päänvaivasta!
28. Pietu8.6.2014 klo 11:16
Pakko kysyä Kakea kauhutenkin, notta kuka on Justiinan vieressä. Myöskin kukkia muoteista ja opiskelijan tuttavuus voisivat auttaa pähkinän ratkaisussa.
29. ------8.6.2014 klo 11:22
Pietu 8.6.2014 klo 11:16

-luulisin, että Justiinan vieressä on Castren. Monenlaisia aivan kummallisia sanoja näköjään ristikkoon tulee, ei kai mahda mitään. Kukapa näistä selvän ottamaan, ja miksi.
30. ------8.6.2014 klo 11:24
Pietu 8.6.2014 klo 11:16

-luulisin, että Justiinan vieressä on Castren. Monenlaisia aivan kummallisia sanoja näköjään ristikkoon tulee, ei kai mahda mitään. Kukapa näistä selvän ottamaan, ja miksi.
31. Pähkinänsärkijä8.6.2014 klo 13:58
[Pirttihirmu - perheen Hesarin lukija - oli taas kätkenyt kk-liitteen, jota odottelin jo viikko sitten, enkä muistanut tänä viikonloppuna vaatia.]

En ole löytänyt täällä näämmä huhuttua karkeaa vihjemokaa.

Lievä sellainen oli TYRMÄÄJÄ, jonka vastaukseksi tyrkkäsi vihjeeseen nähden turhan "lopullista" hommaa tekevän tekijän.

Pari outoa nimeä, julkimoa ja kasvoa kylläkin raavitutti päätä.

Outoa ratkaisua PROn jäseneksi en edes jaksa lähteä tarkastamaan saatavilla olevista lähteistä - semmoinen siihen vain risteävistä muodostui.

Hassun haetut sanahirviöt syntyivät ylhäällä keskellä kuvatusta palikasta sekä idempänä kuvatusta pärstästä (olisiko joku minulle turha julkimo?).

Perjantairistikosta jäi mukavampi mielikuva kuin tästä "tuhrukuvakollaasista".
32. Jondalar8.6.2014 klo 14:08
Huomasin ristikkoa ratkaistessani sen vihjemokan. Tosin omakin muistini väitti, että sanassa pitäisi olla kolme samaa vokaalia, mutta googlella varmistus kertoi toista. Kaksi olisi riittänyt.
33. pelaaja8.6.2014 klo 14:20
Ai sitä sillä (toisella?) virheellä tarkoitettiin. Noo. Minulla se meni täydestä, koska sen niminen ohjelmahan hänellä on ollut ja jotenkin jostain syystä muistan hänet sellaisena kuin se tuohon tuli.
34. Pähkinänsärkijä8.6.2014 klo 14:21
Jondalar 8.6.2014 klo 14:08

Jos tarkoitit, mitä luulen, olen samaa mieltä oikeinkirjoitusasusta kanssasi.

Mutta tämä laatija on usein ennenkin käyttänyt "kolmen vokaalin versiota" tuosta. Kuulemma Nykänenkin listaa noin kirjoitetun sanan samassa merkityksessä, jopa niin, että kahden saman vokaalin sana vain kuitataan siinä viittaamalla kolmoisvokaalisen selityksiin!
35. pelaaja8.6.2014 klo 14:27
Siis MISTÄ nyt on kysymys? Alunperin ymmärsin kommenteista, että jossakin vihjeessä on virhe, ei ratkaisussa? Miksi se mahdollinen virhe on niin salainen, ettei voida kertoa missäpäin ristikkoa se on?
Tympäännyin!
36. Pähkinänsärkijä8.6.2014 klo 14:30
pelaaja 8.6.2014 klo 14:27

Ehkä minä arvelin Jondalarin tarkoittaneen jotakin ihan muuta, joten saatan puhua ihan eri asiasta.

(Täytynee finkammata vihjeiden oikeikirjoitukset?)
37. O8.6.2014 klo 14:37
pelaaja.
Tässä ei kysytty ohjelman nimeä, vaan lempinimeä, joka on
yhtä vokaalia lyhyempi ja hyvin paljon käytetty.
Niin minä sen ajattelin.
38. Pähkinänsärkijä8.6.2014 klo 14:37
Nostan kädet - ja muutkin raajat - pystyyn: en hiffaa vokaalivirheitä vihjeiden joukosta.

Antaa siis ajan kulua, ehkä Jondalar (tai vaikka O, Seitenvitonen, Aksu?) havaitsemansa mokan kertoo.

Vielä se ei liene tarpeen, ettei menisi paljastusten puolelle. Odotellaan.
39. työmies8.6.2014 klo 14:45
0,
miten olet niin varma, ettei tässä
haeta miehestä hänen omassa tv-ohjelmassaan
1964 käytettyä nimeä, josta lyhyempi versio
tuli tunnetummaksi ?
40. Jondalar8.6.2014 klo 14:45
Pelaajaa ei saa kiusata. Tarkoitin sitä sanaa, jota pelaaja sitten kommentoi. VEK teki hauskoja ohjelmia. Arskan kaunis tytär Maria on tuttu televisiosta. Jukka myhäilee Jämsänkoskella. Matti puuhaa jossakin. Sitä ylärivin sanaa meinasin.
41. Pähkinänsärkijä8.6.2014 klo 14:45
Haa, tuoko vokaalijuttu oli kyseessä? On totta, että vihjeeseen tulisi vastata vähemmin vokaalein, mutta kyllä sitä kolmenkin versiota käytettiin rinnalla. Ehkä juuri tuon mainitun ohjelman "ansiosta".

Ainakin yhden lainausmerkkeihin verhotun tapauksen löysin Ilkan verkkosivun parin vuoden takaisesta jutusta.

Ai, ai, Aulista!
42. Pähkinänsärkijä8.6.2014 klo 14:49
Sittenhän tuo minun ensiksi äkkäämäni hortokulttuuria sivuava "kolmen vokaalin moka" olisi jo toinen sellainen, tosin lievä, kuten tuli todetuksi ...
43. Jondalar8.6.2014 klo 14:50
Voidaan siis hyväksyä pitempi sana.
44. pelaaja8.6.2014 klo 14:55
No joo. Siitä siis oli kuin olikin puhe. Minä en sitä huomannut mokana pitää, kuten jo ylempänä kerroin ja johon sitten alempana näyttää muilta tulleen lisäselvitystä.
Sitten on vielä se toinen mahdollinen virhe, jota en kyllä ala enää hakea. En oikein tajua, että miksi jotain laatijan virheeksi uumoiltua vihjettä tai ratkaisua ei voi paikallistaa? Hermot menee hakiessa... Paikallistaminen ei olisi mielestäni minkään valtakunnan paljastus vaan pelkästään palvelus yhteiskunnalle. Parempi siis olla kiinnostumatta toisten sanomisista.

Jondalar, ei niin, ei minua saakaan kiusata :-)
45. O8.6.2014 klo 15:10
Wikipediassa on mainittu se lyhyempi versio sitaateissa
oikean nimen yhteydessä.
46. Potter8.6.2014 klo 15:46
Eikös se lyhempi versio ollut herran lempinimi, ja pitempi tv-sarjan nimi.
47. pelaaja8.6.2014 klo 16:07
Potter, juu. Mutta muutamissa ns. epävirallisissa tiedotteissa ja kansan suussa olen nähnyt/kuullut käytettävän pitempää muotoa tyyliin Marco "Bumtsibum" Bjurström tai Kari "Napakymppi" Salmelainen. Siksipä esim. minä en hoksannut siinä 'virhettä'.
48. Potter8.6.2014 klo 16:10
pelaaja, no joo, noin ymmärrettynä vihje ei oikeastaan olekaan väärä.
49. Pähkinänsärkijä8.6.2014 klo 17:26
pelaaja 8.6.2014 klo 14:55

Joo, suositun ohjelman nimi näämmä leimasi yhden tekijänsä lempinimen uusiksi, joten "virheen" synty lienee vanhempaa perua kuin tämän ristikon laadinta.

Se toinen on niin mitätön, etten olisi ilman "mokanarvuuttelua" sitä virheeksi arvellutkaan: liittyy siis sanahirviöön, joka syntyy vihjeestä "kukkia muoteista" (mimmoisia mahtaisi tuolla menetelmällä saada aikaan, muuten).

Ns. oikea hortonomiaan liittyvä sana olisi parilla vokaalilla valmis. Vastaavaa nimeä saa puolestani venytellä lisä-ääntiöin, ettei vaikuta "ulkomaalaiselta".

Se puolestani siitä.
50. pelaaja8.6.2014 klo 17:54
(Pähkinänsärkijä & muu seurakunta. Ok. En viitsi niitä paria vokaalia enää alkaa miettiä. Olkoon, vaikkakin Seitenvitonen mainitsi oudon jäsenen.. (PROn jäsen?) Muuten, tuo yksi naapurini teki kyllä viime kesänä eräänlaisista muoteista semmosta pientä polkua puutarhaan. Raparperinlehden päälle tasoitteli betonia ja asetteli sekaan apilaa kukkineen, lehtineen, varsineen. Kuivumisen jälkeen 'istutti' maahan. Kivan näköinen polku.)
51. HT8.6.2014 klo 18:22
Pähkinänsärkijä 8.6.2014 klo 13:58:

"En ole löytänyt täällä näämmä huhuttua karkeaa vihjemokaa.

Lievä sellainen oli TYRMÄÄJÄ, jonka vastaukseksi tyrkkäsi vihjeeseen nähden turhan 'lopullista' hommaa tekevän tekijän."

Eikö tosiaan ole osunut vastaan se "lopullisen homman" verbi merkityksessä "arvostella murhaavasti", jonka mm. Kielitoimiston sanakirja mainitsee (ja antaa synonyymiksi tyrmätä-verbille)? Vilkaise vaikka Hesarin arkistoa: väitteet, filmi, raportti, romaani, kuntauudistushankkeet, puheet, ajatukset, politikka, arvostelu xxxxxxaan. Esimerkkejä näkyy olevan satoja.

Lievä moka on kai sitten sekin, jos moittia-verbin vihjeeksi pannaan HAUKKUA. Kas, koirahan haukkuu.
52. Jonna8.6.2014 klo 18:41
Valmistui nopsaan.
Tsemppiä kaikille ja leppeää suvea.
53. Seitenvitonen8.6.2014 klo 18:56
Hittolainen, kun en tiennyt sellaisesta kolmen vokaalin ohjelmasta
mitään. Olisi näköjään pitänyt istua teeveen ääressä useammin.
Nöyrä anteeksipyyntöni, jos jollakulla meni yöunet. (hymiö)
Ja kai sille PROn jäsenellekin hyvä selitys löytyy?
54. Pähkinänsärkijä8.6.2014 klo 20:04
HT 8.6.2014 klo 18:22

Ihan totta kirjoitat, mutta alkaa vaikuttaa hiukan uuvuttavalta tuo uuras jokaisen, vähän leikkimielisenkin, pikkusemanttisen hiustenhalonnan alasampumisesi.

Tottahan tuotakin sanontaa on käytetty sen "lievemmän pahoinpitelijän" synonyyminä, joo-joo (ei edes tarvitse turvautua Hesarin arkistoihin).

Vaan "oikeasti" ja alkujaan ratkaisu kumminkin viittaa ns. lopulliseen ratkaisuun - johon viime maailmansodan pääpukarikin kai oli pyrkimässä.

Hymähtäisit edes joskus pienille etymologisille haikailuilleni ...
55. pelaaja8.6.2014 klo 20:35
Seitenvitonen, ainakin minun uneton yöni oli aika kuvitteellinen (hymiö) lapsuuden tv-ohjelmineen, muottikukkapolkuineen kaikkineen. Jäsenyysasia on asia erikseen mutta ehkä sen joku kiukkuamaton ihminen meille eräänä päivänä kysymättä selvittää.
56. O8.6.2014 klo 21:00
Pähkinänsärkijä.

Minusta HT:n kirjoitustapa ole koskaan tuntunut
"uuvuttavalta".

Taattua faktaa!
57. HT8.6.2014 klo 21:48
Pähkinänsärkijä 8.6.2014 klo 20:04

"Vaan 'oikeasti' ja alkujaan ratkaisu kumminkin viittaa ns. lopulliseen ratkaisuun - johon viime maailmansodan pääpukarikin kai oli pyrkimässä."

"Oikeasti" ja alkujaan sana viittaa keskiaikaiseen mestaustapaan, jossa uhri, siinä vaiheessa yleensä jo surmattu, kiinnitettiin teilirattaasta ja paalusta muodostuvaan hökötykseen. Tuossa tarkoituksessa sana tuli suomen kieleen vuoden 1570 paikkeilla ja pelkkä surmata-merkitys on paljon uudempi. Murhaavaan arvosteluun/tyrmäämiseen (myös esim. vastustajan voittamiseen) viittaava käyttö on, paitsi verrattomasti yleisempi kuin "surmata", luullakseni myös vanhempaa perua.

".. alkaa vaikuttaa hiukan uuvuttavalta tuo uuras jokaisen, vähän leikkimielisenkin, pikkusemanttisen hiustenhalonnan alasampumisesi." Minua kuten eräitä muitakin uuvuttaa sinun tapasi löytää virheitä sieltäkin missä niitä ei ole. Tulee selityksiä kielentutkijoiden väärinkuulemisista yms.

Lehdon ristikoissa on aivan oikeitakin mokia enemmän kuin lääkäri määrää, ruoditaan niitä ja jätetään kuvittelut sikseen.
58. ?*8.6.2014 klo 22:25
2800!
59. Pähkinänsärkijä9.6.2014 klo 00:09
HT, pahoittelen, että olen osallistunut tämänkertaiseen keskusteluun vähän sivutoimisesti (hankitun muun elämän otettua omansa), mutta voin vain kiitollisena ottaa vaarin viisaista sanoistasi, ja siirtyä "kuvittelujen" sijasta harrastamaan laillasi "luulemista". Ja Hesarin (!) arkistojen penkomista sanojen merkitysten ymmärtämiseksi.

Samalla kiitän nimimerkki O:ta jälleen viiltävän terävästä argumentoinnista ns. taatun faktan ja uuvuttavan keskustelutyylin erosta.

Ymmärrän ikäväkseni yskäsi, ja suuntaan mahdolliset kommenttini jatkossa ihan toisaalle kuin sinulle sekä niille viittaamillesi eräille muille, joita tapani uuvuttavat. Sinun ei siis tarvitse pahoittaa niillä mieltäsi, eikä uuvuttaa itseäsi noiden leikkaa ja liimaa -sitaattien kokoamisella kuvitteluistani tai muista hengentuotteistani.

Pyydän vielä anteeksi kaikilta edellä mainitsemattomilta kanssakärsijöiltä jutustelun muuttumista taas kerran nokitteluksi, mikä ei nytkään ollut tässä reposteltujen kommenttieni tarkoitus.
60. SMH9.6.2014 klo 08:00
Ylärivissä on epäselvä vihjekuva, josta tulee 11 kirjaiminen ratkaisu. Piilokirjaimiakin kolme. En millään pysty hahmottelemaan, mistä vihjeessä on kysymys. Vinkkejä kiitos.
61. Some One9.6.2014 klo 08:40
SMH.
Ei Pekka eikä Pätkä!
62. ------9.6.2014 klo 08:51
SMH 9.6.2014 klo 08:00

- 11-kirjaimisen vaakasanan vihjekuva näyttää lähikuvalta kukkapuskasta.
Mutta kerropa sinä puolestasi, miksi PROn jäsen on mikä on - ja mitä tässä "merkitsee" yläoikealta alas menevä 17-kirjaiminen citytalkkari.
63. Seitenvitonen9.6.2014 klo 09:05
Metkaa! Taitaa olla ensimmäinen kerta, kun vastaus (8:40) tulee ennen kysymystä (8:51), ja kysymykseen (8:00), vai miten se nyt menikään..
64. SMH9.6.2014 klo 09:36
----- 8:51
PROn jäsen, siihen tuli vain sana, jota en pysty selittämään. Pystysanat aika selviä, joten uskon sen olevan oikean.

Citytalkkari on tuttu vanhoista Puupää -elokuvista.
65. EJlo9.6.2014 klo 20:18
------- 08:51

Etkö tunnista kuvasta näyttelijä Armas Jokiota, joka oli legendaarinen talonmies Pikkarainen lukuisissa Pekka ja Pätkä filmeissä ?
66. apua10.6.2014 klo 12:40
Onko PROn jäseneen jo tullut selvyyttä?
67. aloittelijatar10.6.2014 klo 19:16
Minulle haastava ristikko, joka rupesi ratkeamaan, kun sain täältä vinkin, ettei oikean ylänurkan mies olekaan Pate Mustajärvi :)) Painos oli loistava: vihjekuvat olivat tarkkaakin tarkempia.
68. Å10.6.2014 klo 23:23
aloittelijatar se vasta on suurempaakin suurempi humoristi (10.6.2014 klo 19:16).

Kas, ristikon kuvavihjeistä ei taaskaan tahtonut selvää saada - vain saman painoarkin Volkkarimainoksen alkusivu oli tarkkaakin tarkempi.
69. aloittelijatar11.6.2014 klo 10:24
Å
Kuvilla lienee vähän kokoeroa...
70. Å11.6.2014 klo 13:45
Koko vaikuttaa kuvan selvyyteen siten, että aineisto näyttää sitä terävämmältä, mitä enemmän sitä pienennetään. Aineiston pistetiheys on ratkaiseva. Lehdon materiaalissa vallitsee usein ns. hehtaarihajonta. Että se siitä.
71. [O]11.6.2014 klo 15:52
[Hei aloittelijatar.
Ei liene vaikea arvata nikki Å:n alias...! :)]
72. jykä11.6.2014 klo 19:59
Muutama nelikirjaiminen miehenkuvavihje ratkesi ilman kuvahakuja kun niissä ei ollu piiloja. Muuten tykkäsin.
73. Kyllikki11.6.2014 klo 20:09
Some One
Onko vastauksesi "Ei Pekka eikä Pätkä!" ihan vitsiksi vai avuksi tarkoitettu? Minulle ainakin hämärääkin hämärämpi!
74. Juho11.6.2014 klo 20:29
Kyllikki, kyllähän se Puupää-elokuviin liittyy, ei kuitenkaan päärooleihin.
75. [aloittelijatar]11.6.2014 klo 21:39
[Hei vaan O!
Ei ollut tosiaan vaikea arvata, tuota samaa esimerkkiä ollaan väännetty ennenkin ;)]
76. Pähkinänsärkijä12.6.2014 klo 11:38
Hei vain, kumpikin hakasulkuihin kääriytynyt donna.

Totta vie, minuakin ilahduttaa suuresti, että edes joku on ymmärtänyt asian, jota olen kokenut vääntää virtuaalisesta rautalangasta painoasukriitikoille ja -kehujille: harvoin on HS-ristikoissa kyse painoasusta, jos kuvavihjeet ovat suttuisia / selviä (tarpeettomalla pyyhitään puo), vaan tässä pätee sama kuin muinaisessa ATK-totuudessa "garbage in - garbage out".
77. Älytön ämmä13.6.2014 klo 19:39
Kukaan ei ole ihmetellyt vihjettä , joka on oikealla alakulmassa
kuva muistuttaa" kreikan aakkosta ".Lipun kuvan alaa. Ei avaudu ilman apuja.
78. otv-a13.6.2014 klo 19:52
Ä ä,
Siinä on käynnissä jotain, hikeä saattaa pukata niissä oloissa.
79. kaplas13.6.2014 klo 21:58
Mikähän mahtaa olla ylhäällä aika vasemmalla salvadorin yläpuolella oleva vihjekuva?
80. Juho13.6.2014 klo 22:23
Kyllä sen luontokuvaksi lopulta päättelin.( viittaan 7.6. klo 20.38 arvailuuni.)
81. kaplas13.6.2014 klo 23:06
Joo, mihinkähän se toinen sininen vähän alempana viittaa?
82. kaplas13.6.2014 klo 23:06
Joo, mihinkähän se toinen sininen vähän alempana viittaa?
83. otv-a13.6.2014 klo 23:12
kaplas,
Olisko hiiltä?
84. kaplas13.6.2014 klo 23:23
Otv-a,ei oikein vielä nappaa..Kukahan se rillipäinen nainen on?
85. otv-a13.6.2014 klo 23:43
Vanha tuttu (pian 80!) kreikatar.
86. kaplas14.6.2014 klo 10:18
Otv-a, kiitos!
Vielä haluaisin kysyä:
- en saa tolkkua ylärivin "yrttiin",onko se jokin järjellinen?
- onko ylärivin "käärme" sama kuin etäisin?
- onko alempi sininen ehtaa tavaraa?
- keskellä naamkuva ja lintuja,vihjepaikallaan.

Muutenhan tämä on kunnossa.
87. Aksu14.6.2014 klo 10:25
kaplas,
kaikki vastaukset kysymyksiisi ovat ihan järjellisiä!
88. kaplas14.6.2014 klo 10:29
Aksu,
:)

vihje olisi poikaa
89. kaplas14.6.2014 klo 10:37
Keskellä oleva kuva, (kökkö?) selvisi. Lintu ei vielä.
90. kaart14.6.2014 klo 11:02
kaplas, ratkojat auttaa
91. kaplas14.6.2014 klo 11:10
kaart, tiedän. Mutta jos keskellä oleva kuva on se mitä oletan, en sillä alkukirjaimella löydä lintua.
92. kaart14.6.2014 klo 12:36
kaplas, sen nimenkin voit tarkistaa ratkojista
93. kaplas14.6.2014 klo 13:29
Kaart,ok! Mulla se kuva varmaan väärin
94. kaplas14.6.2014 klo 14:00
kaart,nyt se kuva/lintuja on ok.
Voisitko vielä ystävällisesti vihjat ylhäällä olevien "yrttien" sanan ekaosasta.
Ja mikä olisi vähän alapuolella oleva sininen kuva.
Onko karttakuva erisnimi vai yleisnimi?
95. kaart14.6.2014 klo 14:31
kaplas, kyllä kai se eräs kasviryhmä on, toinen sininen taitaa olla kallista
96. kaplas14.6.2014 klo 15:31
kaart, muuten täysi, mutta taidan luovuttaa.
Kasviryhmä ei säteile :)
97. kaart14.6.2014 klo 15:43
kaplas,jos minulla on sanan alku oikein, niin joskus sellainen on kengässäkin
98. kaplas14.6.2014 klo 17:15
kaart, josko jonkin eläimen selässä istuu?
99. kaart14.6.2014 klo 18:43
kaplas, ei ainakaan minulla, mutta edelläsanottuun tarkennan vielä, että saappaassa. Voin olla väärässäkin, mutta oikaiskoot muut.
100. kaplas14.6.2014 klo 19:11
kaart, jääkön Esko Ahon kotipaikka..
:)
Mökin moottori- ja raivausahatyöt jatkuvat..
101. tp14.6.2014 klo 20:11
Mitä mieltä olette naisnimestä, 6. rivi alhaalta keskivasemmalla. Ainakaan Suomessa ei tuollaista nimeä ole käytössä, vaikka se oli jo Ratkojiinkin laitettu.
102. jykä14.6.2014 klo 21:37
Nimivihdeiden ratkaisut ovat helppoja. Voit kirjoittaa melkein mitä vaan niin ratkaisu on oikein kuten myös tässäkin tapauksessa.
103. ep16.6.2014 klo 10:35
Minulta loppui ymmärrys ihan oikealla oleva vihje "sanaan neito"
(on kirjaimia) , mutta miten siitä voi saada järkevän vastauksen?
Aiemmin en muista näin kummajaista olleen.(
104. Wilde16.6.2014 klo 10:53
ep
Idioottimainen vihje, olisi oolut parempi vaikka muodossa "Jemeniläisnainen". Tuttu loppuliite vain perään ja se on siinä.
105. ep16.6.2014 klo 11:19
Kiitokset Wilde en malttanut enää jäädä odottelemaan
heinäkuun oikeita vastauksia.
106. Ananias16.6.2014 klo 11:49
Vanha, hyvä konsti, kun ristikon teko ei etene:

Kyseenalaista täysin varmaltakin tuntuvat ratkaisusanat.
Itselläni alkoi Lyyti kirjoittaa, kun uskoin, etteivät muut kuin omat välineet välttämättä olekaan "lainavarusteita".

Elvisp is best!
107. Anne18.6.2014 klo 20:45
Täällä PRO-vihje aiheuttaa edelleen kummastusta - ei löydy googlaamalla sanaa, joka siihe putkahti. Ja kuka on se kulmakarvanainen keskellä (kai se on nainen?)? Jos linnut ovat "laulavan perheen jäseniä", tulee kulmakarvanaiselle nimi, jota ei taaskaan kuukkelin kuvahakukaan kerro...
108. Juho18.6.2014 klo 21:48
Anne, linnuiksi tulee se laulavan perheen nimi, kulmakarvat taas löytyivät Kiinasta, Zhou tai Tsou, tässä kohtaa nuoruudenkuva.
PRO:n jäsen vain tulee, vahvistusta ei ole löytynyt kuukkelillakaan.
109. kaart18.6.2014 klo 21:58
Anne,kyllä sana on oikein.Tarkista ratkojista. Kulmakuvahenkilökin löytyy ratkojista
110. Anne18.6.2014 klo 22:04
Joo - avec keksi äsken sen Zhoun - "tsoulla" ei löytynyt, kuukkeli tarjosi kyllä ensimmäisenä zhouta, mutta en kai minä katsonut sitä kun en kerta semmosta ollut etsimässä!:D
111. Mape.5.7.2014 klo 08:51
Paula onnittelut taas! Luulen tietäväni nimimerkkisi, mutta voittajaluettelossa olet Paulana. Onnea myös muille arpaonnekkaille.
112. pelaaja5.7.2014 klo 09:12
Osaisiko joku voittaja tai häviäjä kertoa, mikä nyt sit on tuo PUTTA, Pron jäsen?
113. otv-a5.7.2014 klo 09:39
Onnittelut sille, kelle ne kuuluvat! Vaan on tuo aakkostustapa omituista...
114. TJV5.7.2014 klo 14:58
Voittajaluettelon tehnyt olisi af:lla kai pannut Paulan ekaksi. Tiedä sitten, kun kaksi nyt ensimmäistäkään eivät noudata aakkosjärjestystä.
115. pelaaja5.7.2014 klo 15:27
Mitäpä väliä sillä on? En muista minkään ristikkolehdenkään luvanneen, että voittajien nimet tullaan julkaisemaan aakkosjärjestyksessä. Näin pienessä listassa turhaa työtä, joka ei palkinnon saajaa eikä rannalle jäänyttä hetkauttane.
Olen enemmän kiinnostunut sanasta PUTTA mutta sille ei selitystä löytyne? Löysin yhden samantapaisen sanan Pron jäsenyhdistyksistä mutta onnistuin jo unohtamaan sen. Tiedä sitten, mitä Pro tässä tarkoitti.
116. fedor6.7.2014 klo 01:16
Tätä just tarkoitin aiemmin, että saako niitä selityksiä myöhemmin vai ei. Näyttää olevan tässäkin voittajaluettelo kiinnostavampi kuin selitys selittämättömälle?
117. iso S6.7.2014 klo 09:34
Voi olla että tässä kohtaa ymmärrys on harvojen hallussa. Putta on kyllä sukunimi (17 elossa, joku voi olla Pron jäsen) mutta ei liene ketään edes kohtalaisen tunnettua.

Kaksi epätoivoista selitysyritystä voin tarjota. Putta on putata ruotsiksi ja golfammattilainen on pro, joten pron jäsen (käsi) osallistuu puttaamiseen. Tähän selitykseen ei kukaan uskone, etenkin koska kaikki kaksikätiset putannevat molempien käsien otteella. Toinen: lähdetään sanasta proppu. Sen puutteessa ollaan proputta, joten putta on se mikä prosta puuttuu että oltaisiin proputta. Tähän kaninaivoiseen selitykseen on vaikea löytää jäsenelle mitään roolia.

Useimmat lienevät kuten minä, täysin ymmärrystä vailla, mutta eivät kehtaa sitä tunnustaa. Jälkikäteen auttamisen halun puutteesta ei välttämättä ole kysymys. Itse ainakin olen sitä mieltä että vaivaamaan jääneet kohdat on mukava saada selville sitten kun palautuspäivä on mennyt. Iltis-puolellahan joissakin kolmipalloisissa laatija julkaisee itse mitä se oli -selvityksen. Esimerkillistä vastuunkantoa, ei jätetä ihmisparkoja ikuiseen epätietoisuuteen!
118. pelaaja6.7.2014 klo 09:48
No juu, aika epätoivoisia selityksiä :-)

fedor, tämä on harvinainen tilanne. Kyllä täällä selityksiä on annettu, jos joku on kysellyt. Harvemmin tosin kukaan on ollut kiinnostunut kuulemaan ratkaisun syntyhistoriaa. Tämänkertainen pattitilanne johtuu varmasti siitä, että kukaan ei tiedä vastausta mutta ei kuitenkaan halua sanoa, ettei tiedä.
119. Jondalar6.7.2014 klo 10:01
Löysin ainakin tämän.

ProPutta is a Journeyman Gamer and ranks #26775001 in the world on the xbox live leaderboards.
120. TJV6.7.2014 klo 10:58
Muistaakseni ajattelin ratkoessani iso S:n tapaan sanaa proput. Kaukaa haettuna selityksenä tyydyin sanaan putta, johdateltuna käsityksestä, että put voitaisiin pitää proput sanan jäsenenä.

Ei ajatus tuntunut kovin tyydyttävältä, en sitä kovin kauan alkanut märehtiä. Sana syntyi pakonomaisesti muiden sanojen takia. Kovisten kolmipalloisissa on minun mielleyhtymiini sopivina suunnilleen yhtä hankalasti kehiteltyjä vihjeitä.
121. Aksu6.7.2014 klo 18:59
Palaan minäkin vielä ratkaisuun PUTTA. Silloin aikanaan, kun etsin PRO:n jäseniä, niin löysin Pohjois-Uudenmaan Toimihenkilöt PRO ry:n (PUTTU)! Eli läheltä liippasi, mutta eihän se kuitenkaan sopinut pystysanan kanssa.
122. pelaaja6.7.2014 klo 21:49
No toi PUTTU oli just se, jonka minäkin silloin löysin mutta jonka siis olin jo ehtinyt unohtaa. Mutta ei se mitään, nyt tiedetään varmaksi että kenelläkään ei ole harmaintakaan (oikeaa) aavistusta sanasta. Siitä voi tehdä vain yhden johtopäätöksen.

(Ikävää, ettei porukka voi enää osallistua HS-ristikoitten keskusteluihin. Joittenkuitten moittimat maratonit (?), "huonot" vinkit ja asioihin palaamiset näyttävät tämänhetkiseen tilanteeseen verrattuna todella pieniltä jurputuksen aiheilta.)
123. HT8.7.2014 klo 10:15
Vielä yksi epätoivoinen selitys PUTTAan.

Laatijalla on mennyt sekaisin PUTTA ja PATTU. PattU on Pattijoen Urheilijoiden vakiintunut lyhennys. Nelonen PRO -kanava lähettää mm. Superpesistä, jossa tämä PattU pelaa. Näin siis PATTU on PROn "jäsen".

Laatijan tyylin tuntien voidaan kuitenkin pitää melko varmana, että vihje olisi tässä tapauksessa ollut jokin muu, esimerkiksi yksinkertaisesti URHEILUSEURA. Niin että se siitä teoriasta.

Kun taannoin kitistiin painoasusta, saatiin seuraava ilmoitus:

-------------------------------------------------
Lähettäjä: Ylläpito 2.5.2014 klo 15:27
Tässä viesti laatijalta itseltään:

"Ristikko lähti hyvälaatuisena, mutta työstettiin lehteen kehnonlaisena. Ero on selvä kun vertaa lähtenyttä ja julkaistua ristikkoa."
-------------------------------------------------

Joku Lehdon yhteystiedot omaava voisi kysellä selitystä myös tähän nyt käsillä olevaan asiaan. En veikanne pahasti pieleen jos arvelen, että mitään ei tapahdu.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *