KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-KOVIS 17.-18.5.2014

7983. IS-kovis 17.-18.5.2014

ripop18.5.2014 klo 14:31
Tykkäsin paljon tästä Rikun luomuksesta.Monia pitkiä sanoja.Yksi ihan uusikin ainakin minulle.Pari kertaa piti kyllä turvautua googleen.Riku kehittyy koko ajan mielenkiintoisemmaksi. 3- sopisi ehkä paremmin vaikeustasoksi.
2. Julle18.5.2014 klo 15:07
3- tasoa myös minun mielestä. Ihan mukava laatimus sanastoltaan ja vihjeiltään. Minua vaivasi ruskeiden vihjesanojen epäselvä luettavuus. Piti käyttää monin kohdin suurennuslasia.
3. Jussi vain18.5.2014 klo 17:20
Erittäin mukava ristikko. Huumoriakaan ei puuttunut.
4. Emma19.5.2014 klo 20:50
Lähes 4 tuntia lauantai-iltapäivästä siihen meni: joka sana piti oikein hohtimilla nyhtää aivojen sopukoista, mutta palkinnoksi sai hyvän fiiliksen, kun kovis lopulta aukesi. Suosittelen kaikille, hyvä ristikko ja mielestäni huomattavasti pallotustaan vaikeampi, monipuolinen sanasto ja yllätyksellinen vihjeitys. (Jullen kanssa kuitenkin samaa mieltä ruskeista vihjesanoista - ehkä kirjaintiheyskin oli niissä liian tiivis.)
5. Joutilas20.5.2014 klo 07:39
Kyllä älynystyrää hykerrytti:-) Minulle tämä oli reipas ^3^ Kiitos☆☆☆
6. Hannu20.5.2014 klo 21:10
Kyllä "Ruusevvalli"oli työlään ristikon laatinut ollakseen 2½. Ihan toleranssin yläpäässä mulle...mutta sitähän se on, sietorajat on +- jotakin.

Onko ruskea väri painoteknisesti jotenkin ongelmallinen kun fontti on pieni ja tiheä? Tihrustamista niissä oli paikoin, vaikka muu ristikko oli selkeä painojäljeltään.
7. HM20.5.2014 klo 23:05
Minulle ovat nämä Rikun tuotokset mieluisia, jotain 2,5:n ja 3-:n väliltä. Vaativat pohtimista, mutta eivät ylivoimaisia kuten kolmoset minulle yleensä. Näitä lisää! ;)
8. Mie22.5.2014 klo 17:20
Äsh, liian vaikea :/

Lemppareita yhä Pallosen ja Vuokilan 2.5-tasoiset, tämä ei sellainen ollut vaan vaikuttaa kolmoselta. Pallotus kohdilleen kiitos. Ei meinaa aueta millään.

Rosenvallin koviksen muistan joskus ratkaisseeni mutta tämä on liian vaikea.
9. iso S22.5.2014 klo 21:24
Löysin hyllyjä siivotessani yhden vanhan Pallosen 2.5-tasoisen ja ratkoin sen vertailun vuoksi. Tarvitsin siihenkin molemmat aivosoluni, mutta kevyttä kauraa se oli tähän Rosenvalliin verrattuna. Täynnä on, mutta joiltakin osin täyttä ymmärrystä vailla. Yhdyn kolmos-alkuista arvosanaa ehdottavien kuoroon.

Toki ymmärrän että pallotus on epäeksakti tieteenlaji jossa ei voi ikinä päästä kaikkia tyydyttävään tulokseen. Jotkut pitävät määritystä löysänä, jotkut tiukkana. Tässä olen tiukkana, pidän pallotusta omalla tuntumallani liian niukkana!
10. Wilde23.5.2014 klo 17:02
Eilen sivuille vilkuillen pojan taloyhtiön paperinkeräyspöntöstä kävin tämän naaraamassa. Ensin ajattelin, että kittiä kanssa - antaa olla, kun ei alkanut aukeamaan. Muutaman muka-ratkaisun sain väännettyä, mutta sitten oli pakko vetäytyä yöpuulle.

Tänään kaikki näytti kirkkaammalta, ja lopulta kaikki sanat löysivät paikkansa. Kyllä täytyy sanoa, että näiden kanssa oivaltamisen ilo on oikea sana kuvaamaan olotilaa ratkonnan onnistuttua. Ensimmäinen "roosenvalli", joten ehkä siinä syy alkunihkeyteen?

Hieno lähes kolmonen!
11. Jaska24.5.2014 klo 12:51
Wilde on osittain oikeassa. Ristikko oli minullekin selvästi lähempänä kolmosta kuin kakspuolosta. Myös "hieno" vaatii määreekseen "osittain." Hienoutta edustavat mm. pääkuvalause, KIINTIÖMUNKKI -> NUNNALUOSTARIVELI, ET VIVA -> ELÄKELÄISAVIISIT, ja triviaalin IVAR uutuusvihje SIMONIN LOPPU. Paras ja minulle vaikein knoppi oli YTAAT -> AAROT. Pitkään lyötätti tyhjää (lopulta oikein kova laaki otsalohkoon), vaikka luulin peruskikat jo täysin hallitsevani.

Kovasti paljon vähemmän hienoa ristikossa on yhdistelmä ruskea väri ja kapea kirjaintyyppi. Tulos osittain lukukelvoton. Luppikamaa olivat T-rykelmät ja PUIKOIN. Kai tällainen ulkoasukikkailu antaa ristikolle laatijan ja julkaisijan mielestä jotain lisäarvoa. Minua vaihtelu ei virkistänyt, vaan ärsytti. Rankaisen ratkojaepäystävällisyydestä kokopojon vähennyksellä. Arvosana 8½.
12. Emma24.5.2014 klo 13:07
Minulla siihen tuli (J)YTÄÄT -> (J)ORAAT ?
13. Marco Poloinen24.5.2014 klo 13:15
Kovasti koetin tsiigata ään pilkkuja tuosta Jaskan "YTAAT-vihjesanasta", mutta ei niitä siinä näy. Siispä lienee kyse jostain sovelletusta knoppiajatelmasta, koska alkuperäinen vihje on YTÄÄT, josta suhteellisen tavallisen puutosknopin johdannaisena saadaan ORAAT. Siis (J)YTÄÄT => (J)ORAAT. Näin ainakin itse tulkitsin laatijan tarkoituksen.
14. Marco Poloinen24.5.2014 klo 13:20
Helposti näköjään kaikuu, kun ei tule päivitettyä.

Tuosta ulkoasun vaikeaselkoisuudesta on helppo olla Jaskan kanssa samaa mieltä, vaikka tahallisuuteen en uskokaan.
15. Mie24.5.2014 klo 15:09
Yleensä heti kun olen tänne avautunut että ei aukea sitten millään niin aukeaakin hieman :D Sain omin voimin tästä täyteen vasemman puolen lähes kokonaan, mutta paljon jäi tyhjääkin...

Nautin silti apusanojen avulla ratkomisesta joten apuja kiitos :)

Ylhäältä:

-olla
-teissäkin
-se nenäsuihkepullo

vasemmalla

-syövällä

keskeltä

-hintaräjähdys
-yhden koon käsi
-elin
-sama, jos v=r tai e=i
-oivasana

oikealla

-alusta
16. Marco Poloinen24.5.2014 klo 15:54
Jospa ensialkuun vaikka 1 lisävihje/seutu:

TEISSÄKIN: vihjeen kantasana on TEE

SYÖVÄLLÄ: alkuvaihe, joka edetessään muuttuu sairaudeksi

YHDEN KOON KÄSI: vain yksi arvokkaampi kala kädessä

ALUSTA: varsinkin entisajan pilapiirroksissa juoruämmien juoma-astia!
17. Jaska24.5.2014 klo 16:26
YTÄÄT oli vihje minunkin lehdessäni. Lyöntivirheelle on siis jokin maagisempi selitys kuin näppäinten vierekkäisyys.

Lisää Mielle (Miulle?).

Olla ei ole suomen harvinaisin verbi.
Nenäsuihkepullo -> tuotteen nimi.

Hintaräjähdys -> anagrammi vihjeen osasta.

Elin -> sillä talo

kirjainvaihdelmat ->harvinainen synonyymi sanalle, jota alat tehdä toisen pitäessä sinua vastoin tahtoasi otteessaan.

OIVA-
SANA -> lue ensin O, miten jatkuu?
18. Mie25.5.2014 klo 00:42
Voi teitä velikultia kun aina pitää olla niin ovela ;) Suoria apusanoja arvostaisin enemmän mutta jos välttämättä tahdotte tarjota apuanne noin niin mikäs siinä. Noilla muutamilla ei vielä auennut eteenpäin paljoakaan...
19. Hannu25.5.2014 klo 06:53
OLLA -> YLEISIN
TEISSÄKIN -> YRTIT
NENÄSUIHKEPULLO -> NESTE/NASOLIN
SYÖVÄLLÄ -> ESIASTE
HINTARÄJÄHDYS -> INHAT
YHDEN KOON KÄSI -> KUNKKUHAI
ELIN -> EDUSKUNTA
SAMA JOS V = R TAI E = I -> VEUHTOA
OIVASANA -> OAASI
ALUSTA -> TEEVATI
20. Mie25.5.2014 klo 11:25
Kiitoksia kaikki ja Hannu :)

Mie ratkoin eilen taas issekseni ja sain auki ihan kivasti. Nyt on tyhjänä enää yläosa ja oikealla. Alhaalla hiertää enää lipussa ristissä...

Kysynkin nyt vielä pari eli ylhäältä:

Kanervan sivut?
puoli
21. Jaska25.5.2014 klo 11:33
Mie 24.5. 15:09: "Nautin silti apusanojen avulla ratkomisesta joten apuja kiitos :)"

Mie 25.5. 0042: "Suoria apusanoja arvostaisin enemmän..."

Minä ja Marco Poloinen ymmärsimme Mien avuntarpeen tarkoittavan lisävihjeitä. Niiden avulla ahaa-elämys on näet edelleen avun tarvitsijan omakohtaisesti saavutettavissa.

Tarkennuksen "suoria apusanoja" Hannu puolestaan tulkitsi ratkaisusanoiksi. Minä arvelen kuitenkin, että Mie tarkoitti ns. suoria vihjeitä. En kuitenkaan usko, että Miekään erityisemmin nauttisi esim. vihjeestä LAUTASTA PIENEMPI. Linjanveto on siis vaikeaa.
22. Jaska25.5.2014 klo 11:42
Nyt en enää välttämättä halua tarjota apuani:)
23. Mie25.5.2014 klo 12:38
Kanervan sivut hokasinkin jo, ihan hauska :D

No he auttavat jotka haluavat, ja tosiaan ihan suoria apusanoja tarkoitan silloin kun olen jo pähkäillyt päiväkausia itsekseni. Kun saan muutaman sanan paikalleen pääsen taas ratkomaan eteenpäin.
24. Js26.5.2014 klo 23:44
Yksi paikka on väärin mutta en löydä risteävistä mitään vikaa. Saisi sitten laittaa tämän paperinkeräykseen. VIIDAKOSSA->LAIS? Eikä muuten ollut mikään kaksi ja puolipalloa. Niissä menee päivä pari, tässä viikko pari.
25. Jaska27.5.2014 klo 00:09
Pitää olla LAIT. Vaakasana on RESISTANTTI, ei resistanssi:)
26. Kynis28.5.2014 klo 10:53
Onko resistantti resistanssin synonyymi? Mitä mieltä sähkötekniikan tuntijat?
27. Julle28.5.2014 klo 11:52
Ratkaisun oikea sana on RESISTENTTI.
28. Jaska28.5.2014 klo 12:21
Kyllä joo resistentti, ruotsin lainahan se on. Mulle tuli jotenkin automaattisesti englantilaisittain se piilo-a. Ehdotan sen virallistamista. Alas pakkoruotsi!
29. Kynis28.5.2014 klo 14:48
Menikin lääketieteen puolelle. Aina oppii. Kiitos.
30. Emma28.5.2014 klo 15:39
resistenssi = vastustuskyky (substantiivi), resistentti = vastustuskykyinen (adjektiivi)
31. anttyj29.5.2014 klo 10:23
Resistanssi puolestaan on (sähkö)vastus. Yleisesti sillä tarkoitetaan sähkövirran kulkua vastustavaa tai rajoittavaa tekijää, joka usein - mutta ei aina - on sähkötekniikassa ja elektroniikassa käytetty komponentti, joka on valmistettu nimen omaan rajoittamaan virran kulkua.
Toinen esimerkki resistanssista on esim. koskettimen tai liittimen pinnalla oleva lika (vaikkapa jokin oksidi), joka rajoittaa virran kulkua, vaikka ei olekaan komponentti.
32. Näin on30.5.2014 klo 19:56
Jos tämä ristikko oli kaks ja puol pallonen niin minä olen Elvis !
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *