KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 22.-23.2.2014

7869. IS-viikonloppu 22.-23.2.2014

Eki21.2.2014 klo 11:02
Huomenna tarjolla Riku Rosenvallia koviksessa. Vaikeusastearvio on 3-.
2. O21.2.2014 klo 14:19
Vaikuttaako tuo miinus täyskolmoseen oikeasti?
3. Eki21.2.2014 klo 14:55
Mikään ei ole varmaa, mutta kyllä minä tuohon arvioon vielä uskon.
4. kari kämäräinen22.2.2014 klo 13:57
Onneksi oli kaksi ja puoli lehdessä, eli ehkä ratkottavissa!
5. Joutilas22.2.2014 klo 16:30
Aluks miekii aattelin.et mie romahan,ku en oikee snaijannu mitä Riku-jäbä duunaa.Sit mie hokasin,et täähän on hyvinnii kolmosen tunnusmerkit täyttävä haastava,hauska ja älynystyröitä kutkuttava laatimus.Kultamitalin arvoinen.Kiitos!!!
6. Lauri Kultti22.2.2014 klo 20:32
Olin laskeskellut, että olisi kovemman koviksen vuoro. Kun kaupassa näin palloja kaksi ja puoli, soitin kaksinkertaiselle suomenmestarille, jonka arvelin olevan hyvinkin ajan tasalla näistä kovisten eri tasojen vuorottelusta. Hänkin oli sitä mieltä, että on kolmosen vuoro. Ostin sitten lehden ja jouduin toteamaan, että kolmonenhan tämä. Mutta koska se kuitenkin ratkesi kohtuu nopeasti, emmin oikean vaikeustason määrittämisessä. Täältä se kuitenkin löytyi: se on prikulleen tuo mainittu 3-! YKSI LEMPI-TEOIS-TANI oli yksi lempivihjeistäni.
7. markus22.2.2014 klo 21:54
Tuossa edellä Joutilas jo hehkutti ristikon ansioita -olen täysin samaa mieltä ! Ehkä vähän ujosti pallotettu lehdessä kakspuoloseksi,kyllä se oli 3-. Useammin toivoisi Rikulta koviksia,vaikka ymmärrän toisaalta jonkinlaisen marssijärjestyksen.
8. Juha N23.2.2014 klo 10:45
Olipa näppärästi keksittyjä uutukaisvihjeitä tutuille ristikkosanoille. Muutenkin vihjeitys passelia kolmemiinustasoa, mielestäni. Eikä sanastostakaan tarvitse valittaa, kun sanan PÄTEVÄÄ PAREMPI piilokirjain ei loppujen lopuksi ollutkaan O. Eihän? :)
9. Jaska23.2.2014 klo 13:18
Minusta IS-koviksiin ei pitäisi antaa suoria lisävihjeitä ennen ratkaisujen lähetysajan päättymistä. En myöskään aina pidä suoruuden korvaamista epäsuoruudellam vaikka kovis onkin kyseessä.

Ole en myöskään tyytyväinen värillisten sanojen gemenakirjaimiin. Yhden ruudun vihjeissä on i:n pisteillä taipumus luuppaututtamiseen. ei ino vai ei lno? Julia vai Julla? Miksei sanavihjeissä saa/voi käyttää aina mustia versaalikirjaimia - ja huom. helppolukuisella fontilla? Kuka on tämän huonon sanojen väritysidean isä? Vaikuttaisiko sen hylkääminen negatiivisesti ristikkomyyntiin?

Onneksi Rosenvallin jälleen kerran toimituksen alirankkaaman lähes täyskoviksen ansiot jättävät varjoonsa varjopuolet. En enää siis näe enää varjoa varjolta. Sanasto voittopuolisesti priimatavaraa. Ei ihan triviaalivapaa, mutta hyvin on RR yhtä lukuunottamatta onnistunut ne maskeeraamaan.

Teknistä plussaa neljästä kulma-aukiosta ja puolihuomaamattomasti saavutetusta huikeasta sanakeskipituudesta 6,47. Nelikirjaimisten prosenttia 19 pienempää ei ole miesmuistiin nähty, jos ei oteta lukuun varta vasten vähintään viisikirjaimisiksi laadittuja spesiaaleja.

Länsilaidan alkupiilot eivät laillisina (v)ihastuta, mutta RR:n jaksamattomuutta vetää pääkuvasana itärajaan saakka hieman sureksin ollen sen johdosta jaksamatta ristiä plussaa ysin perään.
10. Pekka Harne23.2.2014 klo 13:52
Olen samaa mieltä kaikissa Jaskan esille ottamissa asioissa. Lisään niihin vielä yhden: pääkuva oli tässä ristikossa ihan turha. Veikkaanpa, että laadinta ei alkanut tällä kertaa siitä.
11. näkövaikeuksia23.2.2014 klo 19:15
Keneltä voisi pyytää: välttäkää punaista tekstiä vihjeiden kirjoittamisessa - todella vaikea nähdä/saada selvää. Etukäteen kiittäen.
12. tapio23.2.2014 klo 19:39
Pääkuvan seutua lukuun ottamatta valmis (+ ylin kirjain sanan 'pääosa' vieressä). Muutamia kysymysmerkkejä jäi, mutta niihin voitanee palata myöhemmin. Haastava.
13. tapio23.2.2014 klo 20:01
No valmis muuten, mutta muutamat piilokirjaimet jäivät epävarmoiksi/en saanut järkevää sanaa:

sanan 'pääosa' oikealle puolella kuva alaspäin osoittavasta nuolesta

ei ino

ÄLÄ OTA POIS VIIDENNESTÄ


Sain ratkaistua, mutten ymmärtänyt myöskään ratkaisuja seur. vihjeisiin:

TÄLLÄ TORJUTTU?
0,1I-0,1I
Kej
EI AINA NUORIN
UUTTA KIVIKKOA
YKSI LEMPI-TEOIS-TANI (luulen ymmärtäneeni, mutta tähän tapaan en ole ennen tavannut tämäntyypin vihjettä käytettävän)
14. Marco Poloinen23.2.2014 klo 21:04
Ka, semmoistahan se tuppaa näiden kovisten kanssa olemaan - sitä tajuaa, tai sitten ei. Jos/kun ei, niin sitten täytyy vain jatkaa tutkailua, vastausaikana mieluiten oman päänsä sisällä (joistain täsmäkohdennetuista julkipohdinnoistakin kun joku salaviisas saattaa saada puuttuvan lisävinkin).

Ylempänä säikeellä on ristikon laatua ja laajuutta käsitelty sen verran ansiokkaasti, ettei mulle muistu mieleen mitään erityistä lisättävää. Jokin omanlaisensa herkkä 'tatsi' Rikulla näissä hommissa on. Tykkäsin!
15. karie24.2.2014 klo 12:59
täynnä mutta paria sanaa en tajua kysyn kun se on sallittua
16. tapio24.2.2014 klo 18:48
No onpa muitakin, joille pitää selittää

Sen 'Kej' hokasin - tuota jekkua ei SK:n ristikoissa muista tavanneeni (kokeilin paria muuta mahdollista jekkua)

toisaalta huomasin, etten ymmärtänyt seuraavia

!ÖPÖS - vaikka lukee tuon väärinpäin, en saa järkeä vihjeen ja ratkasusanan välille

MI-
A
AR-

en ole ihan varma, ymmärsinkö vihjettä 'KALAJUT'

SK:ssa aika harvoin RR:n laatimia ristikoita
17. pelaaja24.2.2014 klo 18:56
tapio pieni,
jos et vielä noin tarkkaan pähkäilisi täällä omia ongelmakohtiasi. Käväisin täällä ns. totutussa yleiskatsauksessa. Minulle tämä on vaikea ristikko mutta epärehellisenä ihmisenä sain julkituoduista jutuistasi jo ainakin 2 tai 3 varmaa lisävinkkiä. Nyt kun kerran tiedän ne, minun on 'pakko' käyttää niitä.
18. Hannu24.2.2014 klo 21:30
Juu, kyllä tapio saisi ryhdistäytyä yleisen käytännön puitteisiin. Samanlaisia purkauksia tapiolta tahtoo tulla myös ainakin SK:n säikeillä. Maltti on valtti ja se oma oivallus on usein vain hetken tuumauksen päässä. Malttia ja antoisia tuumailuja ja oivalluksia tapiolle.
19. Mie25.2.2014 klo 01:40
No jo on jos noista tapion pähkäilyistä jotain apua on kun ei hän mitään paljasta.

Sain ratkonnan mukavasti alkuun mutta suurin osa jää tyhjäksi varmaan :D
20. tapio25.2.2014 klo 19:28
Yritin nyt olla paljastamatta mitään vaan jättää noi selvitettäväksi myöhemmin. Mielestäni kerroin vain sen, että vihjeeseen 'Kej' sisältyy jokin jekku, mutten paljastanut mikä.

Koska en saanut väärinpäin luettuna vihjeestä !ÖPÖS mitään tolkkua, en mielestäni paljastanut mitään - koviksissa pitää vihjeet lukea molempiin suuntiin, jos vähääkään epäilystä, että vihje pitää lukea väärin päin.
21. tapio25.2.2014 klo 19:58
Yhdessä vihjeessä edellytetään ajateltavan ratkaisuun liittyvät sanat englanniksi - ihan hauska juttu sinänsä, mutta onko ihan asiallista suomenkielisessä ristikossa?
22. Jygge25.2.2014 klo 20:15
Ehdin tänään vasta Rikun Koviksen pariin, meni 1/2 tunnissa valmiikksi. Multa 1+ pallukkaa.
23. Jygge25.2.2014 klo 20:18
Kej, ehkä YLEllä töissä?
24. Jussi vain25.2.2014 klo 21:00
Hieno ristikko Rikulta, vielä on kesken, mutta eiköhän ratkea aikanaan. Mahtavia vihjeitä, kuten joskus sliiia, seonnut ja moni muu.
25. Jaska25.2.2014 klo 21:02
Oletko tapio ihan tosissasi kaivamassa verta nenästäsi, vai onko sinulla kirjoitetun sanan ymmärtämisvaikeuksia?
26. Jygge25.2.2014 klo 21:06
!ÖPÖS ihan normaali vihje, puuttuisko alusta joku kirjain?
Tää kovis oli alhaisemmasta päästä pallukoineen.
27. Jaska25.2.2014 klo 21:45
Juhilla jo pelko peffassa?
28. Lars25.2.2014 klo 22:15
Kiitos tapio, enpä olis hoksannut tuota kielijuttua ilman vinkkiä, lisää näitä, ei tämä saa olla mikään salaseura. Reilusti vihjeitä kehiin.
29.  -25.2.2014 klo 22:18
*******************************************
Sovittu käytäntö: Ristikkoja ei uudelleenvihjeitetä eikä lisävinkkailla niin kauan kuin ristikoiden palautusaika on menossa. Heti palautusajan päätyttyä sana on vapaa.

(Hesarin ristikot ovat tästä käytännöstä ainoa poikkeus.)
*******************************************
30. Lars25.2.2014 klo 22:42
-:lle, en minä ainakaan ole mitään sopinut?
31. Jaska25.2.2014 klo 23:44
No sovi sitten nyt, jos sopii?

Oikeastaan keskustelun voisi aivan hyvin aloittaa vasta palautusajan päätyttyä. Taidankin sopia asiasta itseni kanssa:)
32. tapio26.2.2014 klo 18:48
No kun mainitsin sen kielivihjeen, kyse oli periaatekeskustelusta eikä lisävihjeistämisestä.

Mielestäni Jygge 25.2.2014 klo 20:18 paljasti vihjeestä paljon enemmän ja antoi todellisen lisävihjeen. Itse en antanut tuohon kohtaan mitään muuta vihjettä kuin sen, että sisältää jekun.

No myönnän, että toi enkkujuttu toi lisävihjeen, vaikken edes kertonut, mihin vihjeeseen se liittyy.
33. tapio26.2.2014 klo 18:54
Jygge 25.2.2014 klo 21:06

!ÖPÖS ihan normaali vihje, puuttuisko alusta joku kirjain?

Koska alkaa huutomerkillä, oletin, että väärinpäin luettava. Vihjeen alkuun ei mielestäni muuten saa laittaa huutomerkkiä tai ainakin se tuntuu äärimmäisen oudolta.
34. Marco Poloinen26.2.2014 klo 20:04
Viiden millin pianolangastako pitäisi tapiolle ja mm. Jyggelle ja larsille vääntää, että VASTAUSAJAN KULUESSA tuon tapainen yksityiskohtiin menevä setviminen, olettelu, arvuuttelu ja vihjailu (= kimpparatkonta) ei näillä keskustelusivuston ylläpitäjän laatimien ja tuottamien ristikoiden säikeillä ole hyväksyttävää toimintaa! Eikä sen suositeltavampaa muidenkaan kustantajien ristikoiden (mm. Iisakki ym.) säikeillä. Jos itsehillintä ei riitä ja itsetehostustarve vaatii niin parasta olisi siirtyä Hesarin kimpparatkontasäikeelle. Siellä on enemmistön kannattama vapaampi meininki.

Em. pidättyvyys on ylläpidon ja useiden laatijoiden esittämä ja säikeillä varsinkin kovisristikoita kommentoivien ratkojien enemmistön hyväksymä käytäntö, johon on hyvät syyt, ja jonka noudattamisen ei pitäisi olla mitenkään ylivoimaista. Palautuspäivän jälkeen kysymyksiä ja vastauksia, vihjeitä ja sanoja voi pyöritellä vapaasti niiin paljon ja niin kauan kuin tarvetta ja intoa riittää.

Ratkaisuun vaikuttaviin yksityiskohtiin menemätön yleiskeskustelu, kiitokset ja moitteet, samoin kuin varmistettujen (ei luultujen) virheiden esiintuonti on ko. palautusaikana sallittua ja suotavaa.
35. pelaaja26.2.2014 klo 20:51
Niin juuri! Kotipsykologina lisäisin, että yksi yllätti, toinen teki sen tahallaan ja kolmas ei ole vielä huomannut, että meitä äkkivääriä on aika paljon ja että me olemme aika merkillisiä tapauksia. Ei tarvita suurinpiirtein kuin jonkin vihjeen maininta, niin johan loksahtaa. Nurinkurista mutta totta. Saatikka sitten, että "puhutaan kielillä" tai että jokin vihje pitäisi lukea väärinpäin tai oikeinpäin.
Vaikka itse olenkin syntynyt HS-säikeillä, se ei estä minua ihastumasta (Larsin) ilmaisuun salaseura! Pysyisipä nyt vaan sellaisena aina viikko kerrallaan, ettei Jaskan uhkaus kävisi toteen.
36. Emma26.2.2014 klo 21:31
Tapio, Jygge, Lars ym. Hyväksyttekö dopingin urheilussa?
37. O26.2.2014 klo 21:40
En tiedä miksi tämä oli minusta vaikein ristikko aikoihin.
En ole tainnut aiemmin täyttänytkään Riku Rosenvallin
laatimaa ristikkoa.

Kiitän!
38. tapio26.2.2014 klo 22:36
Pahoittelen liikaa paljastamista. Väärin/oikeinpäin on perusasioita, joihin en uskonut kenenkään takertuvan tai saavan mitään apua. Näemmä pienikin vihje - edes vihjettä ilmaisematta, saattaa olla jollekin apu.

Näemmä pitää olla varovaisempi, ettei vahingossa anna vihjeitä. Haluan silti jossakin vaiheessa kommentit esittämiini näkökulmiin.
39. Lars26.2.2014 klo 22:41
Emma: Kyllä sitä vähän voi Zyrtecciä ottaa ;)
40. Jaska26.2.2014 klo 22:51
Mitähän pelaaja tarkoitti minun uhkauksellani. Jos se oli keskustelun aloitus vasta viikon kuluttua, niin sehän minulla on mahdollista panna täytäntöön vain itseni osalta.

Vertauskuvallisella veren nenästä kaivamisella testasin tapion motiiveja. Bona fide näyttää tapio aloittaneen ajonsa kovisliikenteessä, hyvä juttu.
41. pelaaja27.2.2014 klo 09:00
Huomenta Jaskalle. Sitäpä sitä. Tosin uhkakuva 'lienisi ollut' muodokkaampi sana kuvaamaan ko. täytäntöönpanoa kuin valitsemani uhkaus.
42. Taatar27.2.2014 klo 17:11
Mie en romaha, mut täyteen tuli. Tää jäbätär hokas eilen viimesen vihjeen 'ei ino' . Kliffaa kevättä kaikille.
43. Wattoo1.3.2014 klo 10:14
Seuraavien vihjeiden ja ratkaisusanojen yhteys ei ole vielä auennut minulle:

!ÖPÖS
ei ino
MI- A AR-
44. Jaska1.3.2014 klo 10:49
Tori Amos
ei in-o -> out-o
alhaalta ylös keskelle Ar-mi-a -> Ra-tia-a
45. Mie1.3.2014 klo 13:36
Sain noin puolet täyteen omin voimin, ihan ok :D

Nyt sitten apusanoja kehiin kiitos.

ylhäältä /vasemmalta:

iven
tällä torjuttu?
kotkaa (sain sanan mutta siinä ei ole mitään logiikkaa...)

kaatamiseen
eivät enää täydessä terässä
saavat ajatuksen laukkamaan

oikealta:

tästä saat tosta sait
haavoille
hiljaisuuden hävittäjä
46. Mie1.3.2014 klo 13:36
Sain noin puolet täyteen omin voimin, ihan ok :D

Nyt sitten apusanoja kehiin kiitos.

ylhäältä /vasemmalta:

iven
tällä torjuttu?
kotkaa (sain sanan mutta siinä ei ole mitään logiikkaa...)

kaatamiseen
eivät enää täydessä terässä
saavat ajatuksen laukkamaan

oikealta:

tästä saat tosta sait
haavoille
hiljaisuuden hävittäjä
47. Juha N1.3.2014 klo 14:17
Mie:

Menetät ison osa hupia, jos saat suorat vastaukset kaikkiin kysymiisi sanoihin. Mutta hieman lisävihjeitä:

- IVEN on oikeasti (H)IVEN
- KOTKAA ei viittaa kaupunkiin eikä ornitologiaan
- vihjeen TÄLLÄ TORJUTTU? sana TÄLLÄ viittaa käsillä olevaan tehtävään
- TÄSTÄ SAAT TOSTA SAIT on anagrammivihje
- HAAVASTA viittaa puulajiin
- EIVÄT ENÄÄ TÄYDESSÄ TERÄSSÄ: nämä olivat ennen tyrmäävän hyviä, mutta eivät ole enää
- SAAVAT AJATUKSET LAUKKAAMAAN: ne laukkaavat itsekin
- HILJAISUUDEN HÄVITTÄJÄ saa aikaan äärimmäistä melua
- KAATAMISEEN: viitataan ravintopuolelle
48. Mie1.3.2014 klo 14:22
Kiitos, mutta muistathan että me ihmiset olemme erilaisia ;)

Minä saan suuresti hupia siitä, että saan muutaman sanan paikoilleen jolloin on mahdollisuus päästä taas eteenpäin ratkonnassa ja pähkäiltävää yhä riittää.

Nuo lähes kaikki olen jo hokannut, mm. että haavasta viittaa puulajiin, mutta en silti ole päässyt tarpeeksi eteenpäin ja kaipaan "suoria sanoja" joita tässä itsekin tarjoilin, tosin ystävälliseen sävyyn ;)
49. VL1.3.2014 klo 14:26
Mie,

en muista kaikkia kysymiäsi ratkaisuja, mutta muutaman kuitenkin. KOTKA isolla kirjoitettuna on muutakin kuin kaupunki eli jos sait erään tähden nimen, ratkaisusi lienee oikein. TÄSTÄ SAAT TOSTA SAIT on anagrammi eli ratkaisu on "tosta sait" -sanojen anagrammi. HAAVOILLE ratkaisu oli muistaakseni eräs sidetarvike. HILJAISUUDEN HÄVITTÄJÄ -vihjeen ratkaisuksi sain erään ruotsalaisen hävittäjämerkin. EIVÄT ENÄÄ TÄYDESSÄ TERÄSSÄ viittasi muistaakseni uransa ehtoopuolella oleviin (esim. nyrkkeilijöihin). SAAVAT AJATUKSEN LAUKKAAMAAN taisi viitata "lyyrisiin hevoisiin".
50. tapio2.3.2014 klo 19:49
ei in-o -> out-o

minulle tuossa meni ohin suomen ja enkun sekamelska

Enkkuosiot hokasin sensijaan vihjeessä
ISOKORVABRITTI? > L(ARGE)+EAR

Tää ristikko kaiketi nuorehkoille ihmisille, joten suomi-enkku sekametelisoppa hyväksyttänee.

Sitten muita:

Sain
EI AINA NUORIN > BEIRUT

KALAJUT kaiketi lyhenne KALAJUTUT ja pystysuuntaan tulisi KLAARIT (vaikka KRAAVIT olisi mielestäni sopivampi, muttei sopinut vaakasanaksi, sillä 'seonnut?' on kaiketi LIUOS).

Miten vihjeessä UUTTA KIVIKKOA eka sana lyhentyy U-kirjaimeksi (U+RAKKA nimittäin ratkaisusana)?

Näihin ei myöskään ole tullut vielä selitystä:

!ÖPÖS > TORI

0,1I-0,1I > MAALI

YKSI LEMPI-TEOIS-TANI > ISTA ( tuo sana löytyy vihjeen sisältä, mutta en ole aimmin tavannut ihan näin käytettynä)

ÄLÄ OTA POIS VIIDENNESTÄ - mistä viidennestä?

sain TA?A, jossa yksi kirjain jäi oudoksi.

nuoli alaspäin > ?ALUE - VALUE on eräs lehti, mutta miten liittyy nuoleen? Mitään muuta kuin V en keksinyt tuohon alkuun

LEHTÄVÄ HAITTA > KARA - eihän kara yleensä lennä, vaikka on haitta (toki voihan joku heittää sen roskiin)

TÄLLÄ TORJUTTU? - ihan hyvä vihje, jossa en kekannut vain mihin viitataan.

KERHOKOUTSI - olen kuullut Aatamin asusta, mutten Aatamin kerhosta tms., mutta tarkoittanee kaiketi jotain sellaista?

PS. luulin, että
TÄSTÄ SAAT TOSTA SAIT kuvaa avioerossa astioiden viskelyä
51. .2.3.2014 klo 21:56
tapio, sulla on kaikki työkalut käytössä, kaikki kikat tiedossa, käytä niitä. Hoks hoks.
52. Tuomas L.2.3.2014 klo 21:57
IN ja OUT ovat siinä määrin yleisesti käytettyjä ilmauksia suomen kielessäkin, etten purnaisi niistä ristikossa. LEAR on ehkä ongelmallisempi, koska siinä pitää jo selvästi tietää englanninkielinen sana.

Muita:

KALAJUT = KLAANIT, eli kal[a]jut = kla[anit]
URAKKA on kivikkoa (rakka) ilman uuta eli abessiivissa uutta.
!ÖPÖS selitettiin jo; Tori Amos on varsin tunnettu laulaja-lauluntekijä.
0,1-vihjeessä DESIMAALISTA vähennetään 0,1 litraa eli puhekielessä DESI.
TEOISTANI on monikon elatiivi nimestä TEA, Ista on yksi heistä.
Viidennestä käskystä "Älä tapa" otetaan pois sana "älä" ja saadaan TAPA.
ALUE on oikea ratkaisusana, alussa oleva ruutu on osa vihjettä.
Lentävä HAIKARA on ilman haita eli haitta KARA.
KERHOKOUTSI: peräkkäin AA-kerho ja tunnettu "koutsi" eli valmentaja TAMI Tamminen.

EI AINA NUORIN ja TÄLLÄ TORJUTTU -vihjeiden ratkaisuja en enää muista. (Beirut tuskin oli oikein.)
53. Tuomas L.2.3.2014 klo 21:58
Pieni painovirhe edellä, siis kal[a]jut = kla[a]nit.
54. markus2.3.2014 klo 22:35
No,täydennän Tuomas L:n selvitystä,koska lehti oli vielä tallessa. EI AINA NUORIN-on keinut ja TÄLLÄ TORJUTTU (siis ristikolla) on dementia.
55. Mie3.3.2014 klo 00:11
Joo mie hoksasin monta noista itse, mm. kerhokoutsi oli mielestäni hauska :D

Apusanoja sain, kiitos. Pitää kysyä lisää jos tarve vielä on.
56. Kati3.3.2014 klo 10:01
Minulla tuo oikea ylänurkka vaan vieläkin ahdistaa: mikä ihme tuo e-häkkyrä on?
57. Hannu3.3.2014 klo 10:20
SOSE ja TUKIPARRUT.
58. Jaska3.3.2014 klo 10:50
Siis SOS morsemerkeillä + E.
59. tapio3.3.2014 klo 17:12
"ALUE on oikea ratkaisusana, alussa oleva ruutu on osa vihjettä."

Tuo on kyllä turhan hämäävä - mielestäni vähän laitonta sekottaa vihje osaksi ratkaisuruudukkoa.

Haikarajutun keksin jokin aika sitten.

Koska Tori Amos minulle totaalisen tuntematon, !ÖPÖS oli minulle totaalisen mahdoton ratkaista ilman, että se tuli ratkaistua automaattisesti muiden sanojen avulla.

KALAJUT hahmotin väärän jekun, mistä tietenkin seurasi se, että 'EI AINA NUORIN' meni automaattisesti pieleen.

Ristikon ratkaisussa oli kaksi virhettä + yksi kokonaan puuttuva piilokirjain.

Muutama taivutusmuotoleikittely meni ohitse - tiedän, että niitä on koviksissa, mutta aina joku niistä tuntuu menevän yli hilseen.
60. pelaaja3.3.2014 klo 20:21
Täällä onkin näköjään jo käyty läpi melkein koko ristikko mutta samaan hintaan ei sitten selittynyt karvalakin tuntumassa olevan vihjeen KEJ ratkaisu. Minun sanani KUNNES on täkäläisellä hoksaamatta. Senkun? Se:n kun? (O)kej? Ymmärrys ei taida tulla tuota kautta.
61. Hannu3.3.2014 klo 20:25
Urheilutoimittaja Kaj Kunnas -> a:n tilalla e.
62. pelaaja3.3.2014 klo 20:45
Ai jukrat. Turhaan siis oikeastaan hain selityksiä, koska Kaj Kunnas ei sano mulle mittää. Toi 'senkun' vaan sattui siihen niin sopivasti, puolet niin ja puolet noin, joten ajattelin että jokin havaitsematon nokkeluus siinä piilee.
Vaikea ratkontaistunto meikäläiselle mutta loppujen lopuksi palkitseva. Loppujen loppu tosin kesti kauan saavuttaa. Jonkinlaista kalseaa hyvitystä saadakseni laitan kuin laitankin vasemmalle ylös piilokirjaimeksi O:n.
63. RR5.3.2014 klo 07:39
Kiitänpä taas ratkojia palautteesta.

Vihjetekstien selkeyteen aion puuttua. Jatkossa pitäydyn pelkäästään isoissa kirjaimissa ja punaisen vaihto johonkin toiseen väriin on suunnitelmissa.

Ristikon laadinnan lähtösana oli PIILOKIRJAIN. Ehkä juuri sen takia hyväksyin sekä muutaman vaikeahkon vihjeen piilokirjaimella että myös vasemman reunan alkupiilot. Reuna-alkupiilot taasen antoivat mahdollisuuden yläkerran alkupiilohämäykseen.

Vihjeet on voittopuolisesti ymmärretty oikein, mutta TIAARA:n vihjeen ajattelin nimenomaan tavuina AR-MI-A -> RA-TI-AA ja sitten tavut vihjeen ja ratkaisun vaatimaan järjestykseen.

Laatija.
64. Jussi5.3.2014 klo 07:54
Eikö kukaan muu ole jäänyt raapimaan päätään vihjeen UFFILLE kanssa? Minä olen, saisko valaistusta?
65. karie5.3.2014 klo 08:49
googleta
66. Jussi5.3.2014 klo 09:53
Kiitos, ei käyny mielen vieressäkään!
67. tapio6.3.2014 klo 14:07
Minua ärsyttää hieman tällaiset omakehuhaisee-kommentit

Jygge 25.2.2014 klo 20:15
Ehdin tänään vasta Rikun Koviksen pariin, meni 1/2 tunnissa valmiikksi. Multa 1+ pallukkaa.

Kokeneelle ratkaisijalle mikä tahansa ristikko helppo - sama kuin Eki tai RR ratkaisisi toisten ristikoita.

Ei Eki ja RR kuitenkaan arvoi ristikon vaikeutta oman osaamisen perusteella vaan yleisemmällä tasolla. Jygge (tai vastaavan kokemuksen omaava) voisi yrittää arvioida ristikoita laajemmin ja objektiivisemmin eikä korostaa vain omaa erinomaisuuttaan.
68. Eki6.3.2014 klo 14:15
"Kokeneelle ratkaisijalle mikä tahansa ristikko helppo..." Missä universumissa?
69. tapio6.3.2014 klo 14:21
No vähän liioittelin, mutta ymmärrät mistä kyse.
70. Eki6.3.2014 klo 14:31
Jygge sanoi selkeästi omana mielipiteenään: "Multa 1+ pallukkaa". Vähän liioitteli hänkin. Ei se minua ärsyttänyt. Yleisesti ottaen yritän olla ärsyyntymättä kenenkään kirjoituksista.
71. Jaska6.3.2014 klo 15:56
Jyggellähän oli tyylipuhdas provo. Ihan vähän liioitellen tapio oli sitten siihen lankeavinaan:)
72. Johanna O17.3.2014 klo 10:51
Ratkaisukin jo ilmestyi, mutta en tajua alarivin TITAN. Vihje oli
JALIT RITUU
73. Johanna O17.3.2014 klo 10:53
Heti tämän lähetettyäni tajusin: siis ANTIT. Sorry!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *