KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOT 2/2014

7847. Iisakin ristikot 2/2014

Anneli4.2.2014 klo 17:29
Kova loppurutistus ja ratkesihan se s. 22 (Simbergin Terämies). Vasen kulma alhaalla teetti töitä. Olishan nuo sanat pitänyt hoksata!
2. Auku5.2.2014 klo 10:26
Kyllä Simberg ja Lehto taas tarjosivat visaisia,mutta viihdyttäviä hetkiä. Tuntuu melkein liian pitkältä ajalta odotella seuraavaa Iisakkia.Onneksi alkavat olympialaiset ja puolenkuun maissa ilmestyy Punainen Pelikaani...
3. Kisse5.2.2014 klo 18:00
Iisakin ristikot 2/2014. Talvikisan vastauskuponki on ikävästi painettu ratkaistavan tehtävän kääntöpuolelle. Pakotetaanko osallistujat tällä tavoin osallistumaan kisaan ainoastaan tekstiviestillä tai postikortilla. Tuntuu aika epäreilulta, jos näin on.
4. Auroran pappa5.2.2014 klo 20:51
Näitä syys,talvi ja kevät kisoja on joka Ruutukolmion ja Kolmioristikoiden eri numeroissa, ja ne markkinoidaan niinkuin jokaisessa lehdessä olisi eri 500 ja 200 ja mikä summa milloinkin jaettavissa mutta nämä koskevat vain yhtä kisaa syksyllä, talvella ja keväällä. Lehteä markkinoidaan kannessa että on 800 € jaossa tossiasiassa
siinä on monen lehden ja monen kuukauden numeroiden kesken se arvonta.

Helmikuun Iisakki täytetty ei puutu kuin takasivun tehtävä 2, joka ei ole vielä mulle auennut.
Helppoa kamaa oli tämä lehti, mutta olen huomannut että joka toinen lehti on aina helppo.
Oli tässä mielenkiintoisia muutama ristikko. Simberg sivu 22 ei niin paha kuin joskus. Kiitokset kuitenkin Simbergin laatimuksille ja tietenkin Riku Rosenvallille.
Muut on läpikirjoitustehtäviä.
Mutta ei huippuvaikeat ristikkolehdet mene kaupaksi.
5. Tulokas6.2.2014 klo 14:11
Kisse,
minä otan aina vastauskupongista kopion omalla printterillä. Näin myös Passeli Pelikaanin ratkaisusanojen vastauskupongista. Ei tarvitse lehteä leikellä.
Sain just Rosenvallin ristikon valmiiksi. Yhtä ratkaisusanaa vielä ihmettelen, mutta en tohdi paljastaa, mitä.
6. Kisse6.2.2014 klo 17:23
Kiitos Tulokkaalle hyvästä vinkistä, itselläni ei kuitenkaan ole siihen mahdollisuutta.

Auroran pappalle vielä sen verran, että olenhan minäkin tyhmänä eläkeläismummona tajunnut, että se Talvikisa koskee kaikkia lehtiä yhteensä, mutta ainahan on paremmat voittomahdollisuudet, mitä useampia kuponkeja voi lähettää.

Se takasivun kakkostehtävä varmaan ratkeaa sinulle aikanaan, itsekin olet saattanut tätä talvipakkasilla tai muutenkin käyttää. Enempää en uskalla kertoa, kun tällä palstalla ei näköjään ratkaisuapua sallita.

Suosittelen lämpimästi kaikille kyselijöille Kirppuristikoiden vieraskirjaa, jossa annetaan auliisti apua ratkaisuihin riippumatta siitä, mikä lehti on kyseessä. Aina joku ratkaisija ratkoo juuri samaa ristikkoa kuin sinä, eikä apujen antaminen ole kiellettyä.
7. Anneli6.2.2014 klo 17:41
Riku Rosenvallin ristikko tuli valmiiksi. Ottihan se vähän aikaa. Mukava se oli taas. Aikansa kun mietti ja tuijotti vihjettä ja ratkaisusanaa käsitti lopulta idean. Sitten vaan eteenpäin lehden alkua kohti. Tosin kansi ja sivu 2 on ratkottuna.
8. Kisse6.2.2014 klo 17:53
No niin, tulipahan taas kerran todettua, että tämän palstan tarkoituksena on ilmeisesti vaan kertoa omista saavutuksistaan Onneksi ei tarvitse jatkossa osallistua.
9. Anneli6.2.2014 klo 19:03
Positiivista värettähän noissa aikaisemmissa kommenteissa näkyy olevan. Haitanneeko tuo mittään!? Kovan pakerruksen jälkeen on haluttu kertoa toisillekin, että ristikot ovat ratkaistavissa! Itse halusin kertoa Tulokkaalle, että sain myös Rosenvallin valmiiksi. Halusin myös kannustaa häntä keksimään ratkaisun ratkaistuun - mutta selitystä vailla olevaan - kohtaan.
Monet täällä myös avautuvat vaikeista kohdista. Itsekin olen niin tehnyt. Saahan sitä pähkäillä. Täällä on vallinnut miellyttävä ja kannustava ilmapiiri.
10. Anneli10.2.2014 klo 16:56
Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa lehti täyttyy. Nyt sain kuin sainkin Jussi Kokkosen avaruusristikon valmiiksi. Olihan siinä miettimistä, ei mene vain läpikirjoittamalla. Luonnistuihan se sitten kun sai virheensä korjattua.
Puuttuu enää ne kaksi aukeamaa.
11. Tulokas10.2.2014 klo 18:27
Anneli,
minulla Kokkosen avaruusristikko ja Simbergin Terämies vielä aloittamatta. Muuten aika valmista. No, takasivun kaksi tekstiilityyppiä puuttuu ja piilosanat, joista en yhtään pidä.
Tuo vaikein Simberg (Terämies siis) saattaa jäädäkin ratkomatta.
Simbergin Talvista riemua on vielä paria kirjainta vailla. Vihjeistä "vierasta väkeä" , "miehistyy K neljäntenä" ja "hulttioita" tulevat sanat eivät meinaa käydä yksiin. Täytyy vielä pähkäillä.
12. Anneli11.2.2014 klo 09:01
Tulokas
Aloittelin Simbergin aukeaman tehtävää. Tuo mainitsemasi kohta ratkesi. Sanat on tuttuja, kaikki joskus ristikoissa esiintyneitä (ehkä yksi sana vähän oudompi). Muuten: Terämies oli nyt hieman helpompi kuin yleensä sivun 22 tehtävä.
13. Tulokas11.2.2014 klo 12:07
Anneli,
minunkin mielestä lähes kaikki saamani sanat tuttuja tuossa kertomassani ongelmakohdassa. Minä ihmettelen sitä vihjettä "miehistyy K neljäntenä". Nyt mulla siinä ihan tavallinen sana, mutta "miehistyneenä" epäilyttää. Ristiriita aiheutuu mulla risteävistä vihjeistä "vieraskielistä väkeä" ja tuo edellinen miehistymisvihje. Tämä on tällaista omaa pohdintaa eli apua ei tarvitse antaa, koska ratkaisuaikaa on vielä reilusti jäljellä!

Yritän tänään paneutua tuohon s. 22 Simbergiin.
14. Anneli12.2.2014 klo 07:34
Oli tässäkin ponnisteltavaa tässä "Talvisessa riemussa" (Simberg). Viimeinen tarkistus piti tehdä vielä tänä aamuna.
Tulokkaalle: Jotenkin tuntuu, että sinun pitäisi tarkistaa vielä ne "Hulttiot" ja "Vieraskielistä väkeä". On nimittäin niin selvä tapaus tämä "Miehistyy K neljäntenä", siitä ei ole epäilystäkään etteikö olisi oikein. Olisikohan sinulla sen sanan alkukirjain väärä ...
15. Tulokas12.2.2014 klo 11:13
Anneli,
Täytyypä miettiä vielä. Olit oikeassa siinä, että s. 22 Simberg ei ole ylivoimainen. Sain sen tänä aamuna paria kirjainta vaille valmiiksi.
16. Ellu12.2.2014 klo 14:22
Onko kenenkään mielestä takasivun toisen rivin eka ruudussa virhe...
17. Tulokas12.2.2014 klo 14:45
Ellu,
minäkin rupesin asiaa miettimään. Olen aika vähän tehnyt näitä takasivun juttuja. Jos tuo rasti tarkoittaa sitä, että sen puoleinen osa sanasta jätetään pois, ei mielestäni virhettä. Jos taas rastin puoleinen osa otetaan mukaan, sitten ehkä on virhe. Kummin päin se nyt menikään?
18. PS12.2.2014 klo 19:15
Ajattelen rastilla merkityn ikäänkuin poisruksatuksi. Tässä tapauksessa sanan loppupuolisko siis otetaan käyttöön.
Kyllä siitä ihan oikea tekstiili tulee.
19. PS12.2.2014 klo 19:24
Rastijuttu oli siis ylärivin ensimmäisessä kuvassa
Ellu kyseli toisen rivin ensimmäisen kuvan mahdollista virhettä.
Mielestäni ei ole virhettä siinäkään.
20. aawee12.2.2014 klo 20:06
Minusta siinä Ellun mainitsemassa toisen rivin ensimmäisessä ruudussa voisi olla virhe?
21. aawee12.2.2014 klo 20:50
Eipä siinä virhettä olekaan, kaksi versiota sanasta löytyy...
22. Tulokas13.2.2014 klo 08:03
Olin lukenut Ellun viestin virheestä huolimattomasti. Hän puhui tosiaan TOISEN rivin ekasta kuvasta ja minä ENSIMMÄISEN! No, selvisi minulle tuon rastin merkitys. Ei minun mielestäni kuitenkaan virhettä kummallakaan rivillä.
23. Ellu14.2.2014 klo 17:32
Kiitos aawee, eräästä 70-luvun hakuteoksesta löytyi todellakin se pitempi versio.
24. aawee14.2.2014 klo 23:26
Ellu,

netistä myös.
25. hoopee17.2.2014 klo 07:58
Aamuisin juuri heränneenä ratkeavat päiviä tuijottamani kinkkiset kohdat. Näin kävi tänäänkin. Sain Teräsmiehen nurkat umpeen. Rosenvallin alin keskikohtakin aukeni. Tätähän tämä on. Onnistumisen riemua ja hoksaamisen hupia.
26. Vili17.2.2014 klo 08:07
Tällä kertaa Iisakki on täyttynyt tyyliin, muut alta pois ja kolme Simbergiä lopuksi, joista vielä jäljellä s. 22. Anneli tuolla aikaisemmin jo kirjoitti, että ratkaistavissa on, saas`nähdä.
Jälleen kiitokset Rikulle ja Aulikselle hienoista laadinnoista.
Lehdestä jäin kaipaamaan Kaija Kaivosojan mukavaa laadintaa, mutta sillä sivulla olikin jotain ihan muuta.
27. mymmeli-niisku18.2.2014 klo 21:09
Mutta mikä tai mitä on hötö ? Simbergin ensimmäisessä. Siihen kyllä ihan kelpo sana muodostuu, mutta en vain ole kuullut tuollaista vihjesanaa ikinä ja vähän jo guuglasinkin.

Mukava saada joskuskin jo puolenkuun maissa kaikki ristikot täyteen, vaikkei vapaa-aikaa ole ollut enempää kuin ennenkään! Eli siis Simberg, Aulis ja RR "tavallista iisimpiä"! Ihan kiva välillä - täytyy vain käydä hankkimassa kioskilta jokin toinen lehti loppukuuksi!
28. Anneli19.2.2014 klo 08:15
Mulla muistaakseni auttoi tuohon hötö-juttuun se, että lausuin ääneen saamaani yhdyssanaa! Olihan se vähän erilainen vihje taas ....
29. Vili19.2.2014 klo 17:58
Hötö tarkoittanee kuohkeaa, pehmeää, haurasta, jne. Kevät jää sulaessaan voisi olla ihan hötöä. Mutta tässä tapauksessa haetaan jotain ihan muuta.
Lehto on silloin tällöin käyttänyt tämän tyyppistä vihjeytystä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *