KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 18.-19.1.2014

7815. IS-viikonloppu 18.-19.1.2014

Eki17.1.2014 klo 20:57
Huomenna on Vuokilan ja Lavoniuksen kakspuolonen. Tehtävä lähtee ihan eri pohjalta kuin viimeaikaiset "normaalit" ristikkoni. Vaihtelua sen olla pitää!
2. Eki18.1.2014 klo 10:24
Pitää vielä mainita, että mukana on kolme P. A. Mannisen pääkuvapiirrosta.
3. kari kämäräinen18.1.2014 klo 10:58
Mielenkiintoinen ja hyvä ristikko. Puoleen tuntiin ratkesi eli juuri passeli kahden ja puolen tähden kovikseksi.
4. Emma18.1.2014 klo 15:24
Ihan mukava ristikko. Tasapainoinen. Lavosen kuvitus erinomaista, ja Mannisen mainiot nyrkkakuvat todella havainnollisia.

Kerran piti googlata, mutta sen sivutuotteena voin todeta, että "hauska tappa vanha tuttu", eli sekin virkisti kummasti. Vihjeet kekseliäitä, pari vähän alatyylistä kuitenkin..
5. pelaaja18.1.2014 klo 20:19
Olen itseeni nähden onnellisessa asemassa sikäli, etten osaa ratkoa näitä tällaisia puolessa tunnissa. Ne ristikot, jotka siinä ajassa kirjoitan läpi, eivät ehdi tuottaa kivoja tunteita. Emman mainitsemia alatyylisiä vihjeitä (sellaisiin mieltyneenä, no, tiedä vielä) etsien jatkuu ratkonta tää.
6. O18.1.2014 klo 21:04
Minä olen täyttänyt tätä melkein koko päivän.
Nyt vihdoin sain täytettyä. Minusta tämä oli vaikea.

Kiitos paljon tekijöille!
7. Emma18.1.2014 klo 21:53
Arvasin, että se alatyylinen herättää kiinnostusta ;-) (no, ei se nyt ihan etsimisen arvoinen juttu ole, pikemminkin makuasia). Korjaanpa tässä yhden kirjoitusvirheeni, p.o. nurkkakuvat eikä nyrkkakuvat.
8. Pietu19.1.2014 klo 09:59
P. A. Mannisesta sen verran, että on hyvä ettei koko ristikko ole ulkoasultaan hänen toteutustaan. Sen verran epäselviä on Mannisen piirrokset, jos ne kutistetaan pieniksi ruuduiksi.
Johtuuko sitten piirrostyylistä vai mistä, mutta minua ottaa aivoon jos osa ristikon vaikeusasteesta tulee siitä, että kuvista ei saa hittojakaan selvää.
Nyt siis kyllä sai.
9. Eki19.1.2014 klo 10:26
Manninen on Suomen työllistetyimpiä ristikkopiirtäjiä ja tuttu lennokkaasta tyylistään, mutta en ole juurikaan kuullut, että hänen piirroksistaan ei saisi selvää. Ehkä nettiversiossa tai epäonnistuneessa printtivedoksessa voi olla epäselviä kohtia, mutta muuten ei?
10. Jaska19.1.2014 klo 12:17
Uutta oli siis kolme pääkuvaa, ei kovin yllättävää. Hyvin niistä sai selvääkin. Totta on kuitenkin, että yhden ruudun piirrokset Metrossa eivät aina ole auenneet minulle ensinnäisellä silmäyksellä.

Pääkuvien johdosta sanoja oli tavallista vähemmän, mikä ei vähennä Kari Kämäräisen puolen tunnin suorituksen arvoa. Vihjeistössä on näet pehmistason täkyjen vastapainoksi paljonkin sitä "eri pohjaa", mitä Eki mahdollisesti tarkoitti. Minulle se aiheutti sen verran tuumaustaukoja, että 2½-rajan alituksesta ei ollut pelkoa.

Kaikin puolin onnistunut kakspuolonen. Siitä välttävän sisältävä! (Minäkin, Brutus.)
11. Eki19.1.2014 klo 12:50
Eri pohja = ihan erilainen lähtökohta kuin missään viimeaikaissa koviksissani. Lähtökohtaa ei tietenkään vielä voi paljastaa.
12. O19.1.2014 klo 14:27
Eki.

"Vaihtelua" todellakin.
Loppuvaiheessa olisin sanonut, että laatija oli joku
muu, kuin Erkki Vuokila.

(Onneksi kirjoitit ristikosta 17.1. klo 20:57) :)
13. pelaaja19.1.2014 klo 20:48
Kyllä ne 'pikkutuhmat' vihjeet ainakin minun kaksimieliseen ellei peräti -naamaiseen olemukseeni upposivat hyvin kuin veitsi johonkin. Kivaa. Jukrat, kun on pitänyt välillä tehdä muuta mutta toivottavasti tästä hepin vielä saa aikaseksi.
14. Totupla20.1.2014 klo 00:39
"Pikkutuhmia"? Näen pahempana asiana sen, että tarkistussanojen kirjaimet poimitaan ristikoista niin, että ne muodostavat ruokottomuuksia. Lähetä sitten sellaisia tekstareita! Pahin tapaus on voittaa arvonnassa ja nähdä sitten oikea nimensä eikä mikään nimimerkki, kuin täällä, ja "tuhma" ratkaisusana lehdessä. Olisi kai järkevämpää poimia tarkistuskirjaimet vaikeimmista kohdista ristikkoa.
15. O21.1.2014 klo 15:14
"Pikkutuhmat" jäivät minulta huomaamatta.
Hakemalla hain, vaan en löytänyt.

Loistava ristikko silti.
16. Jondalar21.1.2014 klo 16:23
Kyllä, mainio ristikko. Sain muutaman istunnon jälkeen valmiiksi ja oikein täytyy olla, sillä ratkaisut sopivat hyvin vihjeisiin. Tuhmuuksia en havainnut alkuunkaan. Oikean vastauskoodin saattoi tosin lähettää siinä vaiheessa, kun yksi kinkkinen nurkka oli vielä vaiheessa.
17. Emma21.1.2014 klo 17:53
Täytyy nyt pyytää anteeksi kaikilta niiltä, jotka eivät löytäneetkään toivomiaan (?) "tuhmuuksia" ja jotka sitten pettyivät pahasti! Huomauttaisin kuitenkin, että minä en kirjoittanut mitään "tuhmista" vihjeistä, vaan vain alatyylisistä, jonka käsitteen vielä myöhemmin totesin olevan jossain määrin makuasia. Itselläni se voi olla sitä suorastaan konkreettisesti, koska ratkon ristikoita myös syödessäni :-)
18. matts21.1.2014 klo 18:04
Sana "etova"ko vei ruokahalun?
19. pelaaja21.1.2014 klo 18:17
No minulta ainakaan ei Emman tarvi pyytää anteeksi ;-) Kuka mitäkin näkee ja kokee. Minä bongasin pari "pikkutuhmaa" vihjettä ja ne saivat tällaisen mielikuvitushenkilön hyvälle tuulelle. Ratkaisuthan on muotoiltu siveellisemmästä päästä.
20. Jondalar21.1.2014 klo 18:21
No nyt ymmärsin, mitä Emma tarkoitti. Naurattamaan alkoi. Korvissa kuuluu ankara kakomisen kakofonia. Mahdottoman hauska Ekin yllätys.
21. O21.1.2014 klo 18:26
Emma.
Kopiostani hain (en toivonut) "pikkutuhmia" sen takia, että luulin
täyttäneeni väärin, mutta oikealta tämä ristikko vaikutti.
Minäkin täyttelen myös syödessäni, samalla tulee mukaan
sormenjälkikin silloin tällöin. Todiste sekin täyttäjästä. :)
22. Lars21.1.2014 klo 19:59
Taas tuli todistettua itselle että 2japuolonen ratkeaa, osin kyllä rengin avulla ja viimeinen löytyi googlaamalla. Mutta eihän e ole kiellettyjä apuvälineitä. Kolmosia en saa täyteen sitten millään, taitaa olla niinsanottu apina selässä tässä asiassa. Mukava ristikko, meni kolme iltaa mukavasti, täyttelin yllä aina välillä myös digilehdestä tulostamani, tavu-, sana- ja 1+-ristikon (sen mitä vaimolta oli jäänyt täyttämättä). Näitä lisää. [Ekin ristikot on Seurassakin hieman vaikeutuneet, hyvä]
23. O21.1.2014 klo 22:06
Lars.
Olen samaa mieltä, että Ekin laadinnat ovat vaikeutuneet.
24. Viljami22.1.2014 klo 12:41
Erinomainen ristikko Vuokilalta. Kun ottaa huomioon pääkuvista lähtevän idean, niin ei varmaankaan kovin helppo laadittava. Kari Kämäräisen puolituntinen on melkoinen saavutus. Itse jouduin pähkäilemään tämän kanssa yli neljä tuntia. Varsinkin oikea laita teetti kovasti töitä.
25. Hissene22.1.2014 klo 13:02
No jos Vuokilan laadinnat ovat vaikeutuneet niin kyllä on sama tapahtunut Tonin kolmospallosille. Edellinen Tonin laadinta oli "rakettitiedettä". Valmiiden ratkaisujenkin tajuaminen oli paikoin erittäin vaikeaa : (
26. Eki22.1.2014 klo 14:38
No se Tonin oli tahallaan "vuoden vaikein". Ja jos mulla on vaikeutuneita, niin suurin osa on perinteisesti niin helppoja kuin ennenkin.
27. Marco Poloinen22.1.2014 klo 14:39
[Vaihettelevaista on elämä. Ei minusta sen kummemmin Ekin kuin Toninkaan teoksissa ole havaittavissa mitään kummempaa vaikeutumissuuntausta. Tarpeen (ja vaihtelun) vuoksihan niitä eri vaikeusasteisia ristikoita laaditaan.
Tonin viimeisimmälle kolmipalloselle oli olemassa "tilaus".

Ekin kohdalla tilanne lienee keskimäärin päin vastoin; varmaan osittain liikkeenjohdollisistakin syistä tuotanto vaikuttaisi painottuneen tasapainottavaan (=keskis-) suuntaan. Se joka on ratkonut esim. vuosituhannenvaihde-PuPen takuulla tietää, että vaikeutta on löytynyt aina tarvittaessa.

Kummatkin mainituista herroista laativat myös erinomaisia pehmiksiä, joista mielestäni erityisesti Tonin teoksista löytyy "kevytversiona" oivallista johdatusta vaativampien ja hoksaamista edellyttävien ristikoiden maailmaan.]
28. Hissene22.1.2014 klo 15:54
Eikö sen Tonin "vuoden vaikeimman" pallotus olisi voinut olla 3+ , niin olisi ehkä jättänut jo kaupassa leikin sikseen.
29. Eki22.1.2014 klo 16:03
Olisi voinut ja sitä harkittiinkin, toisaalta asteikko on 1-3 ja täyskolmonen kattaa tiettyä vaikeammat (tai sellaiseksi etukäteen arvioidut).
30. Marco Poloinen22.1.2014 klo 16:13
[Plussaa olisi tarvittu matkan varrella usein ennenkin. Kolmipalloskategorian ahtauden vuoksi olen aina silloin tällöin ehdotellut mietittäväksi, että pitäisikö järjestelmä muuttaa viisipalloiseksi. Silläkään tuskin kokonaan päästäisiin eroon eri ratkojien eri syistä johtuvista vaikeusmielipidevaihteluista, joten ainakin toistaiseksi pitänee vain totutella ajatukseen, että "toiset on kolmipalloisempia kuin toiset".]
31. Hissene22.1.2014 klo 16:23
Okei. Enkä suinkaan ole luopumassa IS:n ristikoiden ratkomisesta. On se niin hauskaa aivovoimistelua.
32. pelaaja8.2.2014 klo 21:48
"Lähettäjä: Eki 19.1.2014 klo 12:50
Eri pohja = ihan erilainen lähtökohta kuin missään viimeaikaissa koviksissani. Lähtökohtaa ei tietenkään vielä voi paljastaa."

Olen sen verran "poikkeava", etten varmaksi tiedä, mikä se erilainen lähtökohta tässä oikeasti oli? Jaska puhui kolmesta pääkuvasta. Minä olisin veikannut niitä kivoja pikkutuhmuuksia (joita muut eivät löytäneet?) tai sitten öitä. Rakenteessa jotain?
Paljastakoon.
33. pelaaja8.2.2014 klo 21:59
=> Ja Jondalarkin sanoi: "No nyt ymmärsin, mitä Emma tarkoitti. Naurattamaan alkoi. Korvissa kuuluu ankara kakomisen kakofonia. Mahdottoman hauska Ekin yllätys."
Varmaan hauskaa kun vain tajuaisi..
34. Juha N8.2.2014 klo 22:08
Lähtökohta oli nähdäkseni se, että pääkuvista lähtevissä neljässä lauseessa oli jokaisessa neljä ö-kirjainta. Ei mikään helppo lähtökohta laadinnalle.
35. pelaaja8.2.2014 klo 22:28
Ookei. Sitten tuo toinen vaihtoehtoni 'öitä' osui.
(Tuotakohan Jondalar tarkoitti kakofonialla?)
36. Jondalar9.2.2014 klo 08:52
Ratkaisukoodissa oli kakomisen kakofonia YYÖÄÄHYIÄ.
Muistutti kännikalan raivoisaa okennuskohtausta.

Tässäkin ristikossa oli mahdollista lähettää oikea koodi arvontaan, vaikka kaikki kirjaimet eivät olisi olleet selvitettyinä.

Pikkutuhmuuksia en ehkä kuitenkaan nähnyt.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *