KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKINRISTIKOT 1/14

7802. Iisakinristikot 1/14

ulmali8.1.2014 klo 13:18
mikä ihmeen yksi koodin itiö?
2. Anneli8.1.2014 klo 14:25
Hassu sattuma - sain just viisi minuuttia sitten valmiiksi Teuvo Jyräksen ristikon. Lopusta alkaen olen täytellyt näitä ja tässä olen menossa. Simberg tosin oottelee aikoja parempia. Verkkaista täyttelemistä minulla. Oli Teuvollakin outoja sanoja! Kyllä tuollekin itiölle selitys löytyy.
3. hoopee8.1.2014 klo 15:58
Jyräksen vasen alanurkka jotenkin teetättää.Simbergin Atlas Junior ei aukea kuin muutamalla teellä.
4. ulla8.1.2014 klo 18:01
Kyllä Simberg aukeaa , kun keksit mitä poika sillä lumipallolla tekee.
tuijotin maagisesti 4 tuntia s 22 ja kas kummaa, sain valmiiksi.
5. Anneli8.1.2014 klo 18:13
Täytyi palata katsomaan minkä verran olen Atlas Juniorista ratkaissut. Oikea alakulma miltei valmis ja siitä ylöspäin joitakin varmoja sanoja. Kyllä se tuijottamalla menee sitten aikanaan, hyvä Ulla!
hoopee
Pari outoa sanaa Jyräksessä vasemmassa alakulmassa. Muut oli aika tavallisia. Kiva tehtävä!
6. Vili8.1.2014 klo 18:34
Kiva kuulla, että Simbergin ristikko on ratkaistavissa, kannustavaa Ulla! Olen saanut muutaman sanan alas keskelle, jospa se siitä "levenisi." Tähän saakin tuhlata loppu kuukauden, kun muut ovat jo valmiit.
Jyräksen ristikossa oli todellakin muutamia sanoja joiden varmistus teetti paljon töitä.
Joutsin ristikossa s.16 kuntavaakunoissa ylimmäisessä on selvästi virhe, hyvin harvinaista Joutsin ristikoissa.
7. Marco Poloinen8.1.2014 klo 19:14
Harvinaista on virhe Joutsin ristikoissa, eikä saldo muutu tämänkään s. 16 ristikon vuoksi. Melko runsaasti (5) kyllä vaakunoita, mutta kaikki pitävät kutinsa!

[Säikeen avauksessa kannattaisi vähän panostaa oikeaoppisuuteen niin löytyisi tarvittaessa helpommin tilastosta...]
8. Vili9.1.2014 klo 06:54
Nöyrin anteeksipyyntö. Marko Poloinen olet aivan oikeassa, minä olin täyttänyt liian hätäisesti, enkä ollut tarkastanut asiaa tarpeeksi. Aivan oikein se on, olisi vain pitänyt uskoa ettei Joutsi tee virhettä vahingossakaan.
9. Olzi9.1.2014 klo 07:01
Vili, en minä vaakunassa virhettä huomaa.
10. Auroran pappa9.1.2014 klo 09:06
Lehti valmis.
Kyllä paras ristikko oli Simbergin sivu 22, ja toiseksi paras sivu 2 tietenkin Simbergin
laatimus. Sitten tulee Riku Rosenvallin sivu 19 ja Aulis.
Nuo muut oli ihan sellaisia melkein läpi kirjoituspuuhia.
Muuten Iisakki on hyvää vauhtia muuttumassa "skyttäilyksi ja myös ekistynyt".

Tämän lehden ohella on täyttyneet HS-Ristikot, Et-Ristikot ja nyt meneillään Seuran
Jouluinen Ristikkoliite jossa on niitä inhottavia sanojen sijoittelutehtäviä.
Yksi sellainen oli nimetty Krypto 10, on sivulla 13.
Ne sijoitustehtävät ovat laiskan laatijan työtä, kun ei viitsi laittaa vihjeitä.
11. hoopee9.1.2014 klo 16:09
Anneli, aukenihan se samperin Simberg, mutta tietättää vielä. Kuvan alapuoli vielä ratkomatta. Itelle hänen laatimista tähänastisen vaikein tai sitten älli alkaa hyytyä. Rosenvallit on karkkeja. Jostain syystä Skyttä Löfgren on aina läpimenopakkopullaa.
12. Anneli9.1.2014 klo 17:32
hoopee
No johan se vain hyvin menee! Itse olen tänään tehnyt "vaakunatehtävän" ja tavuristikon. Varmasti ilmoitan jos saan Simbergin tehtyä! Pari sanaa taas siihen huvikseni kirjoitin. Ehkä pitäis alkaa tosissaan vaan tuijottamaan noita ruutuja. Ristikkokynä on hyvä ratkaisu! Ennen oli pyyhekumi aina hukassa.
13. erja13.1.2014 klo 11:03
Minäkin ihmettelen yksi koodin itiötä. Ei vaan keksi.
14. Koodin itiö13.1.2014 klo 11:22
Jyräs sivulla 17. Mikä voi olla "yksi koodin itiö" ja voiko" Pidetty loppuun" olla Roitti?????
15. Auku13.1.2014 klo 15:37
"Itiö-juttu" on anagrammi.Toivottavastien paljastanut liikaa!
16. erja13.1.2014 klo 17:17
Auku: ki
itti vihjeestä , taisin kekata!
17. hoopee15.1.2014 klo 08:52
Sain viimeinkin puristettua Atlas Juniorin täyteen. Huh! Tuijotutti monta rupeamaa.
18. Anneli15.1.2014 klo 15:07
Perässä tullaan! Viidesosa puuttuu Atlas Juniorista. Pakko pitää taukoa välillä.
19. Anneli15.1.2014 klo 18:57
Tälle päivälle nyt riitti. Oikea ylänurkka ratkaistu (huh) sekä kuvan alla olevat ruudut. Huh! Jäljellä vasen alakulma. Saattaapi olla että tämä on ratkaistavissa, ehkä.
20. Olzi15.1.2014 klo 23:22
Kyllä teetti Simberg minullakin töitä! Tuntui aluksi, ettei saa kertakaikkiaan mitään aikaiseksi. Mutta pikkuhiljaa alkoi sanoja löytyä. Saattaa olla yksi ratkaiseva sana, joka saa ratkonnan sitten etenemään vauhdilla.
21. Vili16.1.2014 klo 06:49
Laitanpa oman lusikkani Simberg-soppaan. Atlas juniorista on minulla auki vasen alakulma, kai se on ratkaistavissa, kun ei siitä kukaan ole mitään maininnut. Oikeassa alakulmassa kaikki sanat ovat paikoillaan, ja silti epäilyttää onko kaikki oikein, koska yksi ratkaisusana ei miellytä. Se on tuo euron kolikko jonka päällä on pisteet, ehkä en osaa ajatella tarpeeksi yksinkertaisesti / laveasti?
Myös yläoikealla oleva vihje "kyyti ei kylmännyt" on ratkaisultaan minulle ihan hämärä, vaaka sanojen uskon olevan oikein.
Ja jos albumin Simberg ratkesi, niin miks, ei tämäkin?
22. Anneli16.1.2014 klo 07:24
Vili
Minun ikäluokalleni tuota tarinaa on koulussa varmaan opettaja kertonut. Siis kyse vihjeestä "kyyti ei kylmännyt". Piti se kyllä tarkistaa, ei muistunut mieleen suoralta kädeltä. Jos sinulla on vaakasanat oikein niin sitten ei kun miettimään/tarkistamaan ...
23. hoopee16.1.2014 klo 15:36
Takakannen Erikoisessa piti tosissaan pähkäillä kolmannen rivin toista kuva - arvoitusta. Muille varmaan helppo, mutta itelle melkein kääntämätön kivi. Lehti postiin. Piilosanoja en tajua.
24. Vili16.1.2014 klo 16:08
Anneli
Kyllä minä olen sen tarkastanut ja oikein se on, mutta en vain jostain syystä ole tuota sen kummemmin koskaan noteerannut.
Antaa illalla ennen maate menoa vain harmaiden aivonystyröiden kamppailla tuon vasemman alakulman kanssa.
25. L. A. Pamato16.1.2014 klo 18:20
Sivun 19 ristikon vihjeen Christianin nimisiä pitäisi luultavasti olla Christopherin nimisiä. Vai lienenkö hakoteillä?
26. PS16.1.2014 klo 20:23
Christianin nimisiä sopii mainiosti.
27. L. A. Pamato16.1.2014 klo 20:57
Ahaa, täytyy sitten miettiä ruudut uudelleen ja tarkistella googlesta ajattelenko oikeaa henkilöä.
28. Anneli17.1.2014 klo 08:47
Atlas Junior nyt kokonaan valmis! Vili kyseli siitä euron kolikosta. Se on yksinkertainen se ratkaisu. Minäkin jätin sen hautumaan - nyt kekkasin. Silti vielä alaosassa (vasemmalla puolella) pari nelikirjaimista ratkaisusanaa, joiden yhteyttä vihjeeseen en vielä tajua. Vasen alakulma lähti aukenemaan, kun keksin mikä on NAUHOITETTU. Kyllä tämä näyttäisi nyt oikein olevan, kuvan alapuolella olevat ruudut menivät uusiksi. Oikein nauratti jälkikäteen ne sanat, joita sinne tyrkytin.
29. Vili17.1.2014 klo 09:07
Se on siinä. Vasen alakulma aukesi viimein, kun muutaman pakkomielteisen sanan vaihtoi toiseksi, ja juuri tuo Annelin mainitsema nauhoitetun hoksaaminen auttoi asiaa. Silti... kaikki näyttäisi olevan oikein, mutta vihjeen "viljat lähimailla" ratkaisua en ymmärrä. Jospa se joskus vielä kello kilisisi,
30. Anneli18.1.2014 klo 07:03
Löytyi siihen selitys tuohon "Viljat lähimailla" -juttuunkin. Alf sitä ennenkin käyttänyt. Lehtihän olisi valmis postitettavaksi; Piilosanat eivät ole minun juttuni - olen yrittänyt mutta en osaa.
31. Vili18.1.2014 klo 08:13
Lehti olisi valmis postitettavaksi samassa kuoressa albumin kanssa, mutta minä panttaan vielä koska ystäväni sähköpostilla tiedustelee hänelle hankalia paikkoja.
Tulen lukemaan selityksiä sitten palautusajan jälkeen noihin "kinkkisiin" kohtiin.
Muistelen joskus jonkun kirjoittaneen - ehkä näillä saiteilla - että, jos ristikossa saa ratkaisusanan valmiiksi, eikä silti pysty sitä yhdistämään vihjeeseen, ristikkoa ei voi pitää kovinkaan onnistuneena. No joo, tuntuu nykyään olevan aika yleistä.
Suomen Kuvalehdessä oli yksi tähtinen, sen luulisi saavan valmiiksi ja ymmärtävän.
32. Tulokas18.1.2014 klo 10:42
Taitaa jäädä Simbergin ATLAS JUNIOR ratkaisematta!
33. Matami18.1.2014 klo 11:49
Eilen illalla vasta alkoi "Atlas Junior" seljetä ratkontakaverini kanssa yhdessä pohdiskellessa. Yläosa tuli valmiiksi, alaosaa säädetään sitten tänä iltana.
34. Maija18.1.2014 klo 17:08
Kiva lukea noita kommentteja. Aikoinaan piilosanat olivat minullekin mysteeri. Sitten säästin muutaman, kunnes tuli ratkaisut ja niiden avulla pääsin jyvälle. Myös hyviä ohjeita näkyy silloin tällöin ristikkolehdissä. Mutta auttakaa: Iisakin 1/2014 sivulla 19 vasen ylänurkka KOTIENKIN POISTOIHIN? Olis kiva saada lisävihje.
35. Ulla18.1.2014 klo 18:05
kuule Maija, kyllä s 19 selviää, kun et ajattele sanaa KOTI siinä mielessä, että se on paikka jossa asutaan. Siksi rakastan Simbergiä ja näitä Iisakin vihjeitä, kun ajatus pitää laajentaa siitä tutusta mielleyhtymästä pois.

Mutta mikä pahus on Itiön koodi. Nyt menee vati nurin....
36. arvid18.1.2014 klo 18:45
Itiön koodiin tuli minulle outo sana, jonka tarkistin googlesta ja sehän se olikin.
37. Anneli19.1.2014 klo 08:55
Juu, kyllä näitä kommentteja on kiva lukea! Piti se tosiaankin se YKSI KOODIN ITIÖ tarkistaa - ei se mikään tuttu sana ole. Riku Rosenvallilta kiva vihje se KOTIENKIN POISTOIHIN. Löytyy minultakin tuo mitä siinä haetaan. Aina se jokin sana jää, jolle ei löydy yhteyttä vihjeeseen. Mulla on vielä avoin se Simbergin KIPEISTÄ MIELEEN? Ratkaisusana on varmaan oikein, mutta en vaan ymmärrä yhteyttä.
38. Ulla19.1.2014 klo 10:27
Kiitos vihjeestä. Koodin itiö selvä nyt. Ikinä ennen en ole moista suomen sanaa kuullut, mutta kiva, kun sivistyy . Samoin, KIPEISTÄ MIELEEN, varmaan sama vastaus kuin sinulla, mutta yhteyttä en tajua.
39. Maija19.1.2014 klo 11:04
Ulla, kiitos vihjeestä! Olinpa tyhmä, kun en heti tajunnut. Kun yksin ratkoo, niin välillä tekee niin hulluja virheitä. Ja Annelille sanoisin, että eiköhän se KIPEISTÄ MIELEENkin avaudu, kun laajentaa mielleyhtymää.
40. Vili19.1.2014 klo 12:34
Anneli
Wigipedaa saamasi ratkaisusana vihjeeseen "kipeistä mieleen" ja lue tarkasti saamasi tiedot, voi hymyilyttää kun hoksaat.
41. Anneli19.1.2014 klo 13:29
Kiitos Vili! Olin lukenut, mutta huolimattomasti.
42. Sirpa19.1.2014 klo 13:38
Mielenkiintoista lukea itse kunkin pähkäilyjä. Olen itse jämähtänyt "Erikoiseen", kakkosrivin kolmas ei avaudu, en pääse yli ekasta mielikuvasta, minkä kuvasta sain ja se ei tunnu olevan se oikea..
43. Anneli19.1.2014 klo 16:36
Vili
Onko "kyyti ei kylmännyt" selvinnyt? Ellei ole, niin tee niin kuin neuvoit minua.
Sirpa
Olenkin ihmetellyt, ettei kukaan tätä ihmettele. Minä ihmettelen, mieheni ei ihmettele.
44. Marjatta19.1.2014 klo 22:12
Sain tehtyä Alfin sivun 22 ristikon. Olen aloittelija näillä sivuilla, kuitenkin harrastanut ristikoita vuosikausia, viimevuodet vasta näitä vaikeampia. Huhhuh, tämä vaati kyllä sisua, siis yrittää uudestaan ja uudestaan. Ajattelin, että kohta sivun vasen alakulma on puhki kummaamisesta. Tuo nauhoitettu, oli tosi pirullinen, pirullisempi kuin pirullinen mies, joka sekin tuotti päänvaivaa.
45. Eetu20.1.2014 klo 18:59
"Yksi koodin itiö" = KONIDIO
46. Olzi20.1.2014 klo 20:24
Säännöt, säännöt, Eetu!
47. Eetu22.1.2014 klo 16:56
Pyydän anteeksi,en tiennyt säännöistä,ei toistu.
48. Tulokas22.1.2014 klo 20:41
Totesin muutama päivä sitten, että luovutan s. 22 Simbergin. Mutta en kuitenkaan malttanut luovuttaa. Nyt on suurin osa ristikosta valmis, vasen reuna vielä jumittaa. Jospa sekin vielä...
49. Sinilei23.1.2014 klo 15:56
Tulokkaan tavoin minäkin meinasin luovuttaa Simbergin suhteen, pitkään jumitti vasen puoli, vaan aamulla sitten kuin ykskaks kaikki kirkastu ja ruudut täyttyi,,täytyy vaan sanoa että kyllä useampi vihje tuli aateltua liian etäältä. On se vaan Simberg pistännä aivot töihin, ei olekkaan ihan läpihuuto juttuja :)
50. Muumimamma28.1.2014 klo 10:09
Hei ystävät!
Jumissa ollaan.Atlas Juniorin vasen yläkulma edelleen tyhjä.
Kaikki Lahden kaupunginosatkin käyty läpi.Puuta heinää-kohtaan keksin sanan,joka mielestäni oikein,mutta siihen tyssäsi.Monta viikkoa olen jo tuijottanut samaa kohtaa sivistyssanakirja ja netti apuna,mutta ei "leikkaa".
Järki jäässä.Olisko joku viisaampi niin kiltti ja antaisi jonkun pienen vinkin?
51. Anneli28.1.2014 klo 10:26
Heh, heh, mullakin oli Puuta heinää -kohdassa ensin vaikka mitä. Se ei ole PIHA eikä PIRU. Aattelin, että piru on sellainen taruolento! Keksit tai olet sen jo varmaan keksinytkin sen oikean sanan. Ja edelleen naurattaa se mitä tyrkytin Lahdessa-kohtaan. Silakkaa ja salakkaakin yritin. Tuosta varmaan sait vinkin. Enempää en uskalla sanoa. Tsemppiä loppurutistukseen Muumimamma.
52. PS28.1.2014 klo 11:31
Lahti on koulukaupunkini, jonka perin hyvin tunnen, vaan eipä auttanut tämän vihjeen kohdalla.
53. Muumimamma3.2.2014 klo 10:21
Kiitos auttamisyrityksistä.Muumipappa tuli avuksi ja ratkaisi yhtäkkiä tyhjän kulman.Minä kyllä jo luovutin,kun olin viikkokausia tuijottanut samaa kohtaa.Kun jää jumiin,niin jää jumiin.Nyt on lehti lähetyskunnossa ja uusi Iisakkikin tuli.Kohta tuskaillaan taas uuden "Simbergin" kimpussa.
54. Anneli3.2.2014 klo 14:06
Muumimamma
Minulla meneillään uuden lehden Simbergin TERÄMIES. Harhauttelee Alf taas, mutta ei tämä ihan mahdottomalta tunnu. Nurkat (yläoikea ja alavasen) auki vielä - alkoi jumittamaan. Aina se pitää papoille kuitenkin näyttää hankalat kohdat - joskus apua löytyy, joskus ei!
55. smuori22.2.2014 klo 03:14
auttakaa edes vähän savonmuoria: talvista riemua-ristikossa ei aukea potti, ei paljot lukemiset, ei viheralueet.... siis nurkka pulmana. Teräsmiestä en taida edes yrittää....muuten mennyt mukavasti. Jospa sitä kehittyisi ratkojaksi?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *