KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKKI 11/2013

7693. Iisakki 11/2013

Joutilas6.11.2013 klo 20:15
Ostinpa visaisten ystäville tarkoitetun Iisakin.Tuli pettynyt olo.Ei yksi Alfin kovis lopussa tee koko lehdestä visaista.Silloin,kun kynä tekee työn ja pää huilaa,ei voi puhua kovinkaan korkeasta vaikeustasosta.Helppoja lehtiä on liiankin kanssa.Visaisia perin vähän.Siksi toivoisikin,että visaiset olisivat todellakin nimensä mukaisia kannesta kanteen.Laatimukset oli ihan laadukkaita,vain vaikeus puuttui.Tsemppiä jatkoon!Kiitos.
2. Wexi6.11.2013 klo 20:44
Ei ole olemassa säännöllisesti ilmestyvää ristikkojulkaisua, missä tehtävät olisivat kannesta kanteen "visaisia" (sanotaan nyt vaikka 2.5 ja siitä ylöspäin).
3. markus6.11.2013 klo 21:31
Täysin samaa mieltä,joutilas ! Mitenkähän saataisiin hyvin lukuisa helppojen ratkaisijat ajattelemaan-" tämähän oli helppo,haluan vaikeampia " ? Totuus lienee,että vaikeat eivät kertakaikkiaan myy tarpeeksi.
4. Matami7.11.2013 klo 08:01
Kaipa se on niin, että suurin osa ratkojista on meitä "taviksia". Minulle Iisakki on ihan sopiva, pidän siitä että on helpompia ja vaikeampia samassa lehdessä. PuPe taas on paikoittain ja ajoittain minulle ylitsepääsemätön. Jään aina jumiin jossakin. Onneksi minulla on ratkontakaveri jonka kanssa pohdimme sitten loput yhdessä.
5. Tulokas7.11.2013 klo 08:17
Totta, että suurin osa Iisakin ristikoista oli ihan iisejä, mutta ei se minua haittaa. Sivun 22 Simbergiä lukuunottamatta kaikki ratkesivat ihan mukavasti. No, piilosanoja en ole edes yrittänyt. En pidä niistä ollenkaan enkä niin ollen ole viitsinyt selvittää edes niiden ideaa.

Täytyy yrittää vielä pakertaa tuota Simbergiä... Periksi en vähällä anna.
6. Auroran pappa7.11.2013 klo 08:48
Olen aivan samaa mieltä noiden kanssa jotka sanovat nyt marraskuun Iisakkia helpoksi.
Helposti aukesi sivu 22 Simberg, mikä joskus on ollut vaikea.
Takasivun "klassikot" ovat vähän vaikeampia..
En ole vielä koko lehteä ratkonut, mutta olen huomannut että helpompia ovat.
Ja sitten vielä suuri puute kun Riku Rosenwallin ristikoita ei ole lainkaan
Lavonius on puuttunut jo kauan.Eikä ole Jari Terhon laatimusta.
On vain näitä samoja "arkisia" laatijoita mitä on kaikissa lehdissä jo.

Eikä niitä laadintakilpailuja tarvitse järjestää näissä ristikkolehdissä.
Ja vielä noista ratkaisupalkinnoista jotka ovat jääneet täysin jälkeen kehityksessä.
Samoin nuo talvi,kesä, syys-kisa kilpailut joissa yhdelle kuponkin lähettäjälle arvotaan isompi summa. Jossain lehdessä syyskisa ulottuu aina helmikuulle asti.

Jaetaan monissakin lehdissä 10 € palkintoja jotka ei ole mitään.
Taitaa mennä kustantajien rahat kaikki noihin laatijoiden palkkioihin, ettei voi ratkojille jakaa enää oikein mitään.
Ainoita ristikoita mistä saa jotain kunnon rahapalkintoja on IS- Ristikot, joista voittaa
ne harvat ja valitut 9 kirjainta oikein ratkoneet.
7. Auroran pappa7.11.2013 klo 08:49
Olen aivan samaa mieltä noiden kanssa jotka sanovat nyt marraskuun Iisakkia helpoksi.
Helposti aukesi sivu 22 Simberg, mikä joskus on ollut vaikea.
Takasivun "klassikot" ovat vähän vaikeampia..
En ole vielä koko lehteä ratkonut, mutta olen huomannut että helpompia ovat.
Ja sitten vielä suuri puute kun Riku Rosenwallin ristikoita ei ole lainkaan
Lavonius on puuttunut jo kauan.Eikä ole Jari Terhon laatimusta.
On vain näitä samoja "arkisia" laatijoita mitä on kaikissa lehdissä jo.

Eikä niitä laadintakilpailuja tarvitse järjestää näissä ristikkolehdissä.
Ja vielä noista ratkaisupalkinnoista jotka ovat jääneet täysin jälkeen kehityksessä.
Samoin nuo talvi,kesä, syys-kisa kilpailut joissa yhdelle kuponkin lähettäjälle arvotaan isompi summa. Jossain lehdessä syyskisa ulottuu aina helmikuulle asti.

Jaetaan monissakin lehdissä 10 € palkintoja jotka ei ole mitään.
Taitaa mennä kustantajien rahat kaikki noihin laatijoiden palkkioihin, ettei voi ratkojille jakaa enää oikein mitään.
Ainoita ristikoita mistä saa jotain kunnon rahapalkintoja on IS- Ristikot, joista voittaa
ne harvat ja valitut 9 kirjainta oikein ratkoneet.
8. Auroran pappa7.11.2013 klo 08:51
Nyt meni kahteen kertaan viesti. On vähän oudompi aiPodilla lähettää. Sori
9. OR7.11.2013 klo 14:37
Mielestäni Simberg (yleensä s. 22) on aina vaikeampi, kuin Aulis.
Simberg osittain ratkottuna ja klassikot takasivun Erikoisessa teettävät työtä.
10. Ei leikkaa12.11.2013 klo 12:22
Apua!Olen jumittaunut takasivun klassikoiden toiseksi viimeisen kuvarivin toiseen ja neljänteen kuvaruutuun,edellisessä mm. kaksi mustaa mieshahmoa ja jälkimmäisessä täytekakkupala. Ei leikkaa!
11. Jaska12.11.2013 klo 13:24
Pahus kun tuli lopetettua Iisakin tilaus. Olisin mielelläni auttanut palautusajan mentyä umpeen.
12. Junamies13.11.2013 klo 00:08
Eihän tässä voi kuin kierrellen ja kaarrellen antaa vinkkiä. Toiseksi viimeisen rivin viimeinen kirjailija oli jo elinaikanaan kansainvälisesti tunnettu draaman uudistaja ja myöhemmin yhteiskuntakritiikin tilalle tuli toisenlainen suuntaus. Haettu teos on suomennettu vuonna 1880. Sanan keskeltä löytyy kovan työn tulos.
13. Jaska13.11.2013 klo 00:23
Melkeinpä suorin mahdollinen vihje ratkaisusanaa lukuunottamatta noinniinku normaalin yleissivistyksen horisontista, Onnea arvontaan!
14. Ei leikkaa13.11.2013 klo 19:35
Kiitos,Junamies!
15. leikkaamaton15.11.2013 klo 11:25
onko joku saanut järkevän sanan kohtaan PIILOSANA 1,
pystyyn 11
16. Auku15.11.2013 klo 12:14
Sain mielestäni järkevän ratkaisun eli mietipä Mattia...Minulla "tökkii" Simbergin petokalapapukaija sekä "virran viemä Pohjolasta" ja H- kuilussa,Kyseinen outo kalalintu lienee jonkinlainen viehe,mutta ratkaisua en keksi..Muuten ihan mukavia tehtäviä.Pidin varsinkin Iisakin erikoisesta
17. mummeli15.11.2013 klo 12:15
leikkaamaton: sain siihen sukunimen
18. Maria15.11.2013 klo 16:49
Auku, juuri sama kohta tökkii!On tullut kelattua kaikki viehejutut googlesta, mutta ei löydy sopivaa.Iisakin erikoisessa ei aukea neljännen rivin toinen kuva.Pitänee vain sitkeästi yrittää.
19. Tulokas15.11.2013 klo 17:52
Auku ja Maria,
en ymmärrä minäkään tuota petokalapapukaijaa. Kalastukseen liittynee.
H kuilussa selvisi, virran viemässäkin sana (nimi), mutta yhteyttä vihjeeseen en ole löytänyt.
20. piipa15.11.2013 klo 18:44
Siis aivan samat takut kuin edellisillä! ... eikä se piilosana 1.nkään 11 pystysuora auennut.
21. Alf Simberg15.11.2013 klo 19:21
Niitä näkökulmia kun on erilaisia vihjeissä, varsinkin visaisissa ristikoissa(ni), niin kannattaa kokeilla jotain uutta tulokulmaa jos on niin sanotusti jymähtänyt paikoilleen! Tuota tulosta. Sitä helposti "sokeutuu". Mitä ei ensin tule luonnostaan mieleen esimerkiksi ...
22. Maria15.11.2013 klo 21:11
Tulokas, annoit hyvän vinkin ja se nimi kyllä liittyy "kuiluun".Etsi vain synonyymi tai nimelle sukunimi. (nyt varmaan tulee jostakin moitteita)Lykkyä tykö!Luulen että Alf Simberg tekstissään viittasi "vieheeseen" tai sitten ei.Joka tapauksessa etsin niitä uusia tulokulmia!!Eikö ollut hieno asia että saimme tekijänkin palstalle.Kiitos.
23. Tulokas16.11.2013 klo 08:30
Maria,
se kuiluun liittyvä nimi selvisi tosiaan ihan helposti, mutta sain myös "virran viemään" nimen, jonka yhteyttä vihjeeseen en ole saanut selville. Voihan olla, että saamani nimi on ihan väärin. Ja petokalapapukaija on yhä selvittämättä. Kiva tosiaan, että laatijakin vieraili palstalla.
24. Auku17.11.2013 klo 12:25
Kiitos Alf! Petokalapapukaija aukesi luettuani kommenttisi. Olin tosiaan " sokeutunut."
25. Tulokas17.11.2013 klo 13:52
Auku,
mulle ei auennut vieläkään! Olen tavannut Alfin viestiä, mutta kun ei...
26. Maria17.11.2013 klo 16:55
Tulokas, " uusi tulokulma" sehän se oli AS:n viesti. Unohda siis vieheet ja usko muodostuvaan ratkaisusanaan ja sen merkitykseen!
27. Vili18.11.2013 klo 11:26
Intensiivisen pähkäilyn tuloksena yllättäen ratkesi Simbergin s.22 ristikko ( hyvä kuuden kolmion ristikko), mutta yllättäen olen jumiutunut etukannen oikeaan yläkulmaan, joka ei tunnu aukeavan. Kai nyt tarvittaisiin sitä "uutta tulokulmaa"
Samaa mieltä olen Auroran papan kanssa että Rosenvallia jäi kaipaamaan näiden "arkisten" tilalle. Toivottavasti muutos ei ole pysyvä. Perjantaina ilmestyneessä Iisakin ristikot albumista sentään yksi Rosenvallin laadinta löytyy.
Sitten, onko kukaan muu ihmetellyt s.17 Joutsin ristikossa vasemmassa reunassa vihjeiden Juhlamenoissa (6) ja kasveja (8) yhtymä kohtaa? Itse en ole ollenkaan varma vokaalista, tuntuu aina toinen sanoista olevan väärin?
Takakannesta puuttuu vielä toiselta riviltä kolmas klassikkokirja, joista tunnustan lukeneeni vain viisi. Montako luettua kirjaa muilla saitilla käviöillä?
28. Tulokas18.11.2013 klo 13:52
Vili,
s.17 Joutsin ristikko. Minäkin käyttäisin kyllä kasveissa eri vokaalia, joka ei sitten täsmää juhlamenoista tulevan sanan kanssa. Minä olen edelleen jumissa sen s. 22 Simbergin "petokalapapukaijan" kanssa. Sitä uutta tulokulmaa etsin edelleen... Tai kyllä mulla on ristikko täysi, mutta epäilen tuota kohtaa.

Enpäs ole huomannutkaan, että Iisakin ristikot albumi on ilmestynyt. Täytyypä hankkia pikapuoliin.

Etukannen ristikossa en huomaa mitään erikoista. Näin se on, toinen jumittuu ihan eri kohtaan kuin joku toinen!
29. Auku18.11.2013 klo 15:53
Tulokas! Ajattele erillisinä vihjeinä petokala ja papukaija ,sillä pääset sanaan.jonka synonyymia etsitään....
30. Ei leikkaa18.11.2013 klo 16:04
Vili,auttaako yhtään,jos vihjaisen,että kämmeneen tulee passiivin toinen partisiippi perusmuodossaan? Minulla tökkii toiseksi viimeisen rivin toinen kuva,jossa on mm. mustia ihmishahmoja. Vihjaisepa!
31. Tulokas18.11.2013 klo 16:09
Auku,
suurkiitos. Vihdoinkin välähti. Olin ajatellut ihan erinimistä papukaijaa ja siksi ihmettelin saamaani ratkaisusanaa.

Maria,
ihan niin kuin sanoit. Olisi vaan pitänyt luottaa saamaani ratkaisusanaan. Mutta kun en millään ymmärtänyt sen yhteyttä vihjeeseen.
32. Vili18.11.2013 klo 18:45
Ei leikkaa
Eipä tuo paljoa auttanut, mutta ei se mitään, onhan tässä vielä aikaa tuota tuumailla.
Olen huono vihjailemaan, mutta.... ajattele Tampperelaisittain. Toivottavasti tuo ei ollut kenenkään mielestä liikaa.
33. RR18.11.2013 klo 19:07
Auroran pappa, Vili ja muutkin,
ristikoideni laatiminen vaatii sekä tarpeeksi luppoaikaa että tarpeeksi hyviä ideoita. Se, että tämän kuun lehdessä ei ole ristikkoani johtuu varmasti molempien asioiden viimeaikaisesta niukkuudesta. Luultavasti lehteen lähettämäni ristikon pääkuvaidea oli sen verran väärällä puolella hyvän maun rajoja, että se julkaistiin mieluummin Iisakin syysalbumissa (en tiedä onko se edes siellä, kun en ole vielä lehteä nähnyt).

Iisakista ristikoitani löytyy varmasti jatkossakin ja voipi olla, että jotain vaihteluakin on luvassa. Katsotaan.

Josta tulikin mieleeni kysäistä, kiinnostaako Iisakin lukijoita piilosanat?

Riku
34. Ei leikkaa18.11.2013 klo 19:12
Vili,tarkennan:passiivin partisiippeja ovat esim. tehty,tuotu,viety... Olen tamperelaista ajoneuvoa kovasti sovitellutkin,mutta kun ei vain leikkaa.Kiitos,olen siis jotenkin oikeilla jäljillä.
35. Vili19.11.2013 klo 07:46
Täyttyihän se lehti, kun suostui viimein väärän sanan hylkäämään ja löysi oikean tilalle Simbergin ristikossa s.2 (turhan usein sitä pitää kiinni oikeksi luulemastaan).
Ei leikkaa. Kiitos vinkistä, auttoi.
Nyt voikin keskittyä albumin ihmeelliseen maailmaan.
36. Maria19.11.2013 klo 16:49
Iisakin erikoinen on ollut aika haastava. Ylimmäisen rivin neljäs kuva tuntuu aivan ylivoimaiselta.Pitäisiköhän tässäkin katsoa sitä uutta tulokulmaa!
37. Ei leikkaa19.11.2013 klo 17:44
Kun koville ottaa,niin koiraskin poikii. Ja poikihan se:klassikkokirjat ovat nyt selvillä,vihdoinkin.
38. Auroran pappa19.11.2013 klo 21:54
Juu olen ostanut Iisakin albumin, ja Rosenvall on jo ratkaistu. Oli jälleen sopivan kiva.
Sitten albumissa on takasivulla Iisakin erikoinen jossa on Jari Terhon kätkemänä
Kansanedustajia , aika kivan visainen,joku vielä tajuamatta.
Simbergin "Ufohavainto" meneillään. Joku sana auki.
Aloitan aina takaa ratkonnan, koska olen horoskooppimerkiltäni rapu.

Kyllä pari piilosanatehtävää on ihan sopiva Iisakkiin. Avo -ja tavuristikko sopivat myös Iisakkiin.
Tässä on ratkonta-aikaa tammikuun loppuun.
En oikein ymmärrä noita syys ja talvi kisoja joita joka lehdessä on ihan tarpeeksi.
Ne on vain lehden myyntikikkoja. Jossain lehdessä jatkuu syyskisa helmikuulle asti.
Ostajat luulee että se on joka lehdessä eri kilpailu, mutta se on vain kustantajakohtainen.
39. M.A. Penninen20.11.2013 klo 08:56
Itsekin rapuna, aloitan aina ratkonnan takaa ja etenen reunoja kohti.

Miten tämä selittyy, Auroran Taata? Pitkää ikää.
40. PS20.11.2013 klo 09:04
Marialle: Ylärivin neljäs ratkesi minullakin viimeisenä kuvista. Tässä kävi kuten useinkin , kun vihjeistys on onnistunut, se saa ratkojan hakemaan ratkaisua laajalti ja kaukaa.
Vastaus onkin sitten perin simppeli.
41. Anneli20.11.2013 klo 13:03
Petokalapapukaijaankin tulevan sanan nyt tajuan! Vaati kyllä uutta näkökulmaa. Ja klassikot on myös selvillä, suurin osa kirjoista nimeltä tuttuja. Työtähän nuokin teettivät. Mutta olen ymmälläni Kuukauden Auliksen kanssa. Kaikki muut ovat sen kai kokonaan ratkaisseet; ei ole kommentteja näkynyt. Mulla oikea alareuna mietityttää. Jääpalakannu, se kuva sanan "väline" alla ja vielä se oikeaan reunaan pystyyn tuleva sana. Ihme juttu, muuten lehti olis valmis.
Olen aloittelija enkä ole huomannut että on olemassa lehti Iisakin albumi. Täältä siitä kuulin. Kävin ostamassa ja nyt kansanedustajista aloitin.
42. Maria20.11.2013 klo 18:54
Anneli, kuva on usein ollut ristikoissa.Kerroit olevasi vasta aloittelija, hienosti olet selvinnyt!Kuva on maantietoa nurinniskoin!Minulla kiikastaa Iisakin erikoisen ylimmän rivin neljäs.PS sanoi ratkaisun olevan perin simppeli.Mutta ei vaan aukene!
43. ieva20.11.2013 klo 19:16
Takakannen kolmannen rivin kolmas kuva, sain kyllä siihen sanan, mutta en ymmärrä, mikä ihmeen kirjallisuusklassikko se voisi olla.
44. Anneli21.11.2013 klo 06:54
Ieva: Kyllä olet luultavasti saanut oikean sanan. Se on vähän negatiivissävyinen sana. Minunkin piti tarkistaa, että onhan kyseessä teos. Ei ollut tuttu klassikkokirja.
Maria: Jatkan pähkäilyä oman ongelmani kanssa, ei meinaa avautua. Sinun teoksesi alku on varmaan selvillä, mutta se loppu sitten. Ratkaisusana on simppeli ja vain pari muuta ratkaisusanaa on lyhyempiä kuin tämä.
45. Anneli21.11.2013 klo 07:02
Kirjaston nettisivuiltahan voi tarkistaa onko kyseisen nimistä teosta saatavissa. Minun alueeni kirjastossa on ainakin tuokin kirja, Ieva, lainattavissa!
46. ieva21.11.2013 klo 07:53
Haa, selvisihän se. Minulla oli siinä aluksi väärä sana, joka alkoi tuolla kuvan ruumiinosalla. Tämä oikea ratkaisusanahan on kyllä klassikko.
47. Anneli2.12.2013 klo 17:21
Olettekos saaneet kaiken ratkaistua? Piti ottaa lehti postitusta varten vielä esille. Vähän tarkistusta Kuukauden Aulikseen sivulla 21. Jääpalakannu jää mulla kyllä hämärän peittoon. Mukava nähdä sitten ratkaisu. Mutta petokalapapukaijat sun muut selvitetty!
48. manna8.12.2013 klo 11:44
RR !
Kiitos siitä, että olemme saaneet hekottaa näitä oivalluksiasi, tee lisää, kun suinkin ehdit! Ja piilosanoja saisi minun puolesta olla vaikka kuinka monta, niissä kysytään hiukan toisenlaista pähkäilyä kuin kuvaristikoissa.

Mutta takakannen klassikkoja jää aukeamatta monta, ja on jo aika etsiskellä kirjekuori ja postimerkki !

Hauskaa talvenalkua!
49. piipa8.12.2013 klo 18:50
Minunkin mielestä piilosanat ovat oikein mukavia, kuten takasivun erikoinen, joka ratkaistaan aina ensiksi. Seuraavaksi "herkutellaan" piilosanoilla ja tavuristikoilla ja avaruusristikolla. Sitten on varsinaisten ristikoiden vuoro, ja tietenkin visaisimmista lähtien.
50. Anneli10.12.2013 klo 17:10
Pitäisi varmaan alkaa perehtymään noihin piilosanoihin. Moni niistä näyttää tykkäävän. Takasivun erikoinen on aina kiva. Klassikkokirjat olivat vaikeita, runnomalla se meni läpi - osittain netistä sinnikkäästi selaamalla. Ei tullut otettua kopiota takasivusta ja ratkaisuista.
51. Matami11.12.2013 klo 18:24
Joko tohtii kysyä, mikä oli takasivun neljännen kuvan klassikko? Se jossa oli ämpäri ja pallo ja "olisipa kotona" -lausahdus.
Minulta jäi keksimättä.
52. Anneli12.12.2013 klo 07:49
Tämän Matami muistan! Sieltä oikeasta yläkulmasta se loisti esille. Elikkä Hohto - siitä on kysymys.
53. Matami12.12.2013 klo 08:19
Kiitos, Anneli! Olisihan se pitänyt keksiä. Ei vain aina hohda oma pallo ;)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *