KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 44/2013

7691. SK 44/2013

Jaska3.11.2013 klo 13:26
Vuokilan kolmetähtinen teknisesti piristävä poikkeus tavanomaisesta. Puristi voisi narista alalohkojen yksiväyläisyydestä, minä en.

IS-skaalalla vain kakspuolonen suhteessa pienempään sanamäärään, joskin kolmemiikaksi venymisen uhka leijui luvattoman pitkään lounaassa. Pätkintäkohtaukset useutumassa. Moni nuoremman polven ratkoja kohdannee kyllä suurempiakin vaikeuksia.
2. km3.11.2013 klo 14:42
Kyllä kohdannee...
Siellä inkan sisällä on varmaan jotain retkivarusteita?
Mitähän siinä keskiosassa käännytetään?
3. PM Espoosta3.11.2013 klo 14:49
Samaa mieltä olen Jaskan kanssa piristävyydestä, enkä myöskään narise väylien niukkkudesta, vihjeitä kun on joka alueella.
Vihjekuvien kohdalla ratkojan kannattaa varautua suhteellisen suoraankin mutta myös etäisempään yhteyteen ratkaisusanan kanssa.
Kolme miinus on minunkin mielipiteeni!
4. lp3.11.2013 klo 18:17
Kiva ristikko, mutta lieneekö iskenyt klaustrofobia, koska lounainen sola ei ala täyttyä. Eiköhän se siitä ajan mittaan.
5. Hannu3.11.2013 klo 21:08
Onhan tämä aivan erilainen ja mukava kattaus entiseen tarjontaan verrattuna. Jaska ja PM Espoosta antoivat hyvää vinkkiä sinnitellä tämän parissa. Lounaiskolkkaan tämä näyttää nyt kuitenkin jumittuvan mullakin. Kyllä se lp tästä ajan mittaan aukeaa...:-)
6. hah3.11.2013 klo 23:39
Kyllähän tää taitaa suurinpiirtein selvitä. Lounaiskolkan pari viimeistä vihjettä aiheuttaa kyllä kysymysmerkkejä.
Luulisin että toiseksi viimeisessä pitäisi olla oikeastaan lainausmerkit ympärillä, sillä se ei liity mitenkään tuohon kuvaan. Vihjeen vihjeet siis olisi hyvä sitatoida, niin minä ainakin pyrin tekemään.
Viimeisen kohdan vihjeen ja ratkaisun kohdalla on minulla ainakin täysi arvoitus, miettinyt sitä jo vuorokauden enkä tajua.
7. Hannu4.11.2013 klo 08:16
Ratkesihan se...:-) Lounaan yksi ratkaisu oli "itsestään selvyytenä" kuitenkin aluksi väärin. Pääkuvan sanan alkaessa hahmottua uusi sana olikin yllätys. Ehkä ne sitaatit olisi olleet paikallaan...
8. joskus4.11.2013 klo 13:41
Lounas vastustaa yhä. Kaakon 7. alhaalta on minusta "laiton" vihje, koska vastaus ei erillisenä sanana ole oikein OK(?).
9. Jaska4.11.2013 klo 16:00
Se on hyväksyttävä ristikkosana.
10. joskus4.11.2013 klo 16:52
No nyt selvisi tuo lounaisnurkkakin.
Jaskalle: rajatapaus; ehkä ristikoissa, kun runollisia ollaan.
11. lp4.11.2013 klo 19:27
Ratkesi. Yksi itsestään selvyys pois. Yksi piirros selvisi kun katsoin suurennuslasilla. Mainio tehtävä kokonaisuudessaan, Ekille kiitokset
12. Olavi Kivalo4.11.2013 klo 20:52
Luonnontasapainon nimissä hieman kritiikkiä.

Kolmea ratkaisusanaa varten on uhrattu 140 ruutua kolmeen kuvavihjeeseen, kun vihjeyttämiseen olisi riittänyt yhteensä 3-6 ruutua. Kuvien päärooli onkin halutun ristikkorakenteen aikaansaanti.

En kokenut, että tilaa tuhlaileva rakenteellinen kuriositeetti olisi tarjonnut mitään erityistä ratkaisuelämystä. Vasenta alakulmaa lukuunottamatta vaikutelma oli yksi tähti. Jos tähditystä pidetään paitsi vaikeuden myös laadun mittana, tässä tähditys kärsii epätasaisuudesta.

Jotkut pitkistä sanoista ovat aika haettuja. Käsiään levittelevä oranssipaitainen ei vihjaa oikein.

Ja sitten positiivisesti (niinkuin tenniksessä, kun kaveri vetää pallon upealla draivilla mäkeen): "Muuten hyvä!"
13. ts5.11.2013 klo 14:05
Jotkut lienevät saaneen lehtensä lokakuussa. Piti tarkastaa lehden kannesta, että kyseessä on marraskuun lehti. Siten vihje "ensi kuun lopuksi" on kyllä väärä. Ei tosin tainnut haitata ketään.
14. tapio6.11.2013 klo 22:43
Vuokilan laatimaksi ihan vaikeimmasta päästä - pahempi kuin Avun kolmipalloiset (, joita niitäkin jäin kaipaan Avun lopetettua toukokuussa ekstraristikoiden julkaisun netissä). Vasen alanurkka kesken.

Keskellä pari nuorelle ehkä pahaa tietovihjettä.
Alaoikealla naisen liikehdintään tuli minulle ihan outo sana, mutta asiaan liittyvää verbiä on kyllä erään apuneuvon mukaan ristikoissa käytetty - käytääkö tätä ilmaisua nuori vai vanha vai ei enää kukaan?
15. Emma7.11.2013 klo 15:41
Ei tätä nyt voi kovin vaikeaksi sanoa: ratkaisemalla vajaa neljäkymmentä nelikirjaimista sanaa on ristikko muutamaa ruutua vaille täysi. Mielestäni tällä sapluunalla ei tullut ihan kolmitähtistä - varsinkin kun muodostuvat pitkät sanat ovat sieltä helpommasta päästä!
16. tapio7.11.2013 klo 15:42
hah 3.11.2013 klo 23:39

samat ajatukset - toivottavasti Eki antaa joskus selityksen alimmaiseen.

10. alhaalta kaksi asiaa hämäsi pitkään.
17. Jaska7.11.2013 klo 16:25
Tuosta hahin viestistä voi päätellä hänet laatijaksi, jonka tuotanto on enimmäkseen pehmispuolta. Vuokilan ristikko on tähditetty kovikseksi, jollaiseen lainausmerkit helpotustarkoituksessa eivät minun mielestäni kuulu lainkaan. Poikkeuksena varsinainen sitaatti, kuten "ehkä otin, ehkä en", ratkaisusananaan A-----A. Vapaasti käytettävissä hahinkin seuraavaan ristikkoon!
18. Jukkis7.11.2013 klo 18:23
"Tuosta hahin viestistä voi päätellä hänet laatijaksi, jonka tuotanto on enimmäkseen pehmispuolta."

No ei. Hah:n ristikot PuPessa tahtoo multa ainakin jäädä melkein aina kesken. Nytkin uusimmasssa muutaman hassun sanan olen saattanut saada aikaan, kun muut loppupään ristikot alkaa olla aika valmiita. Mutta aina joskus nuokin saa täyteen, ja silloin tulee mukava tunne.
19. Jasla7.11.2013 klo 19:07
Häh, hah on Harto Hakonen?? Siinä tapauksessa pyydän anteeksi virhettäni, joskin myös (hyvien) pehmisten laatiminen on kunniakasta.
20. Olavi Kivalo7.11.2013 klo 19:58
Meille sota-ajan lapsille se, mikä on lehmän alla, on aivan luonnollista.
21. tapio10.11.2013 klo 08:57
Olavi voisi varmaan 15.11. selittää, mikä on vihjeen logiikka.

Mitä siihen lehmävihjeeseen tulee, ehkä koviksessa voi tuollaisissa tapauksissa jättää sitaatit pois. Lähes poikkeuksetta ne kuitenkin vastaavissa tapauksissa ovat. Minua tuo lisävihje helpotti huomattavasti - ehkä kolmen tähden ristikkon suhteen liikaakin.
22. Olavi Kivalo10.11.2013 klo 12:13
Siis tapio viitannee vihjeeseen, mikä on lehmän alla. No siellähän on sanonko mikä. En sano. Sanon kuitenkin - pehmis.
23. Jaska10.11.2013 klo 12:50
Logiikka selviää ihan vain kuukkeloimallakin.
24. Olavi Kivalo10.11.2013 klo 13:05
Laitoin googleen pehmis. Paskaakaan tullut.
25. harmistunut13.11.2013 klo 20:29
Mielestäni TYLSIÄ nämä nelikrjaimisilla ja epämääräisillä pitkillä sanoilla täytettävät ristikot!
26. tapio15.11.2013 klo 18:35
Pari viikkoa mennyt - voisko nyt joku selittää sen lehmän alla olevan vihjeen logiikan.
27. Olavi Kivalo15.11.2013 klo 19:15
Kakarana Lappeenrannassa rallateltiin sota-ajan laulua tähän tapaan:
Isohan se Iita on
ja isohan se Iita on,
mut ison Iitan rinnalla
on elo huoleton.
28. Hannu15.11.2013 klo 20:03
Piti ihan kuunnella A. Aimo & Sointu-Orkesterin esitys uudelleen...hienoa poljentoa...:-)
29. tapio15.11.2013 klo 20:05
Olen kuullut vain nimen Iso Iita, mutta laulu tuntematon. Ajattelin, että saattaisi liittyä ao. henkilöön, mutten tiennyt ennen selitystäsi, miten.
30. Matti15.11.2013 klo 23:18
Iso-Iita
(1943, Säveltäjä & Sanoittaja: Kalle Väänänen)

Minun armaani ei ole Orvokki,
ei Liisa eikä Tellervo.
Ei kooltansa ole kovin pikkuinen,
ei hento eikä hontelo,
vaan se Iso Iita on,
vaan se Iso Iita on.
Ja sen Ison Iitan rinnalla
elo pojan onpi huoleton.

Minun armaani painavi paljaaltaan
satakolmetoista kiloa.
Ja tarpeeksi aivan hän tarjoaa
mulle onnea ja iloa,
kun se Iso Iita on,
kun se Iso Iita on.
Ja sen Ison Iitan rinnalla
elo pojan onpi huoleton.

Meidän porukkamme poikia harmittaa
niin haikiasti tosiaan.
Sillä harvoilla miehillä hallussaan
on morsioita moisia,
kuin se Iso Iita on,
kuin se Iso Iita on,
sillä Ison Iitan rinnalla
elo pojan onpi huoleton.

Kun linjoilta pääsen mä lähtemään
sen Iitan luokse lomalle,
niin sydämeni haluja mä haastelen
sille Iitalleni omalle.
Kovin isohan se Iita on,
hieman isohan se Iita on.
Mutta Ison Iitan rinnalla
elo pojan onpi huoleton.

Ja kun vuosia jatkaa me jaksamme
tätä toveruutta totista,
niin pirttimme täyttyvi pienistä
sotapojista ja lotista.
Kovin isohan se Iita on,
hieman isohan se Iita on.
Mutta sittenpä Iitan torpassa
ilo lepattavi loputon.

Kovin isohan se Iita on,
hieman isohan se Iita on.
Mutta sittenpä Iitan torpassa
ilo lepattavi loputon.
31. Eki29.11.2013 klo 18:44
Kun tästä käytäväisestä eivät kaikki tykänneet, nyt on avaruutta kerrakseen seuraavassa visaisessa numerossa 48.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *