KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKOLOPPU 31.8-1.9.

7605. IS-viikoloppu 31.8-1.9.

O31.8.2013 klo 17:29
Kiitos IS-koviksesta Erkki Vuokila/Heikki Lavonius.
Oli todella nautittava ristikko!
2. [O]31.8.2013 klo 17:37
[Pitkin se yksi n-kirjain jäädä pois viikonloppu-sanasta.
Sorry. (Jännitti niin kovasti avata tämä.)]
3. Lars31.8.2013 klo 17:56
Ja tässä yksi i joka oli unohtunut korjauksesta ;)
4. Eki31.8.2013 klo 18:05
Ja piste ekan päivämäärän perästä. Mutta kiva kun nautit.
5. pelaaja31.8.2013 klo 18:25
Kiva, kun tuli tuokin puheeksi. Niinpä voinkin nyt hyvällä omallatunnolla sanoa, että ns. kautta aikain IS-kovisten säikeitten otsikointi on vaikuttanut erityisen hankalalta tehtävältä. Meinasin asiaa ihmetellä viimeksi vuosi sitten mutta osasin pitää suuni kiinni, muistaakseni. Viikko viikolta voi yllättyä erilaisista versioista. On se otsikointi joskus ihan oikeinkin ollut ;-)
Äläpä O siis yhtään harmittele.
6. Eki31.8.2013 klo 18:29
Sivuston uudistuksessa on suunnitteilla hieman parempi arkistointisysteemi, jossa HS, IS ja monet muut pannaan yhteen nippuun aikajärjestyksessä. Myös ketjujen koosteet löytyvät sitten paljon helpommin. Syksyn aikana uskoisin tulevan valmista, samaan aikaan on uudisteilla muutakin ja nämä sivut tulevat loppupäässä.
7. Eki31.8.2013 klo 18:34
Ja sitten vielä harras vetoomus kaikille saittilaisille. Muistakaa, että päivämäärissä on lopussakin piste! Tämä taito tuntuu heikkenevän Suomessa päivä päivältä. Yritetään me edes aina kirjoittaa se oikein! Ei ole minusta paljon vaadittu, että tämän muistaisivat kaikki täällä norkoilevat.
8. Wexi31.8.2013 klo 18:46
Kuten "Lähettäjä: se js se 31.8.2013 klo 18:34"?
9. Eki31.8.2013 klo 18:53
Siitähän se on helppo varmistaa, mutta jos Eki saa yhden asian pyytää painamaan päähänsä, jonka osaa ilman lunttaustakin, niin ei se voi olla kenellekään mahdotonta.
10. kari kämäräinen31.8.2013 klo 18:55
Sopiva vaikeusaste. Yksi aukio keskellä ylhäällä vielä auki, mutta eiköhän sekin vielä losaha kohalleen.
11. Tiio31.8.2013 klo 19:35
Ja ne päivämäärämerkinnän pisteet kuuluvat numeroin ilmaistuun järjestyslukuun. Tänään on 31. päivä ja menossa on 8. kuukausi.
12. Wexi31.8.2013 klo 19:45
Siis vuosiluvun perään ei tule pistettä?
13. Eki31.8.2013 klo 19:51
Ei ellei lause pääty siihen.
14. Tiio31.8.2013 klo 19:58
Ei siihen tule, koska sitä ei sanota "kahdestuhanneskolmastoista" vaan "kaksituhattakolmetoista". Virkkeen lopussa jos on, niin sitten tietysti. Lienee säikeen lukijoissa parempia kieliopin ammattilaisia kuin mitä minä olen. Jos olen väärässä, niin kumotkaa esittämäni tiedot. (Voi myös vahvistaa.)
15. Kaapo31.8.2013 klo 20:02
Ekin ristikossa on sana, jonka laisten
en soisi yleistyvän.
16. Hannu31.8.2013 klo 20:03
Tämä kovis oli minusta nyt kyllä keskis-tasoa. Alussa kyllä katselin oikean alakulman pitkiä sanoja, että jaaha...mitenkähän tässä käy? Sujuvasti kuitenkin ratkonta eteni vasemmalta oikealle ja koko ristikon korkeudelta...aukkoja ei muodostunut. Letkeä oli... :-)

Nyt sitten voikin siirtyä eilisen SK:n ja Mirja Pihlajamäen pariin, joka tuntuu olevan pahemman sorttinen.
17. Wexi31.8.2013 klo 20:39
Lainaten Ekiä:
"Ja sitten vielä harras vetoomus kaikille saittilaisille. Muistakaa, että päivämäärissä on lopussakin piste!".
Minä hitaanlaisena olin käsittävinäni sen muotoon ...että päivämäärissä on lopussakin piste.
Se minua hämmensi.
18. O31.8.2013 klo 20:43
Kaapo.
Epäilen, että se sana on 10-kirjaiminen?
19. Eki31.8.2013 klo 20:56
Jos nyt arvaan oikein, mitä vihjaatte, niin tsekatkaapa biologian tietämystänne!
20. O31.8.2013 klo 21:20
Eki.
Olen tsekannut.
21. Eki31.8.2013 klo 21:30
Eli nyt löytyi?
22. lp31.8.2013 klo 21:39
Musiikkia kuunnellessa mukavasti täyttyi. Kiitos Eki kivasta ristikosta.
23. O31.8.2013 klo 21:49
Eki.
Tarkistin sen ratkottuani ristikon.
24. Eki31.8.2013 klo 21:50
Kaapon pitää siis vielä tutustua biologiaan.
25. Kaapo1.9.2013 klo 10:41
Tutustuin ja olen kuin klapil päähä lyöty. Huono sana muuttui mitä parhaimmaksi. Sorge.
26. Eki1.9.2013 klo 11:04
Tässä on se vaara tai varmastikin käy niin, että joillakin jää tuo väärä käsitys, millainen sana ristikossa on. Kuten aiemmin on moneen kertaan puhuttu, valtaosa ristikoissa oletetuista virheistä liittyvät väärin ratkottuun ristikkoon tai tietouden puutteeseen.

Niin kuin silloin, kun ratkoja luuli, että ristikkoon tulee ikähiusleikkaaja, ja tuo lauseen aloittava sana olikin suihkunraikkaana. On siinä voinut aika moni sana ihmetyttää.

(http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=1&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1447&alku=0& t=k1)

(siis säie 1447)
27. Satunnainen ratkaisija1.9.2013 klo 12:13
Ettei ihan pelkäksi hymistelyksi menisi:
- teki hitin jne.
- jumalatar
- lopezin kaima
- kaila
- webber
- jean
- sydänmäen eräs jne
- ohjasi
- lotta
- saari tai kamarikuoro
- lolitassa
- geoparkin paikka
- erosi 2012

Osa näistä helpompia, osa tuli googlettamalla noin sivulta viisi tai kuusi, mikä kertonee jotakin ratkaisusanan harvinaisuudesta. Täyteen tuli, mutta ilman kuukkelia tämä tuskin olisi onnistunut.
28. HM1.9.2013 klo 15:26
Samaan olen kiinnittänyt huomiota kuin Satunnainen ratkaisija eli kahdessa viimeisessä koviksessa on tarvinnut googlea. Toivottavasti ei yleisty liikaa!Siitä biologiasta google kertoo, että kyseessä on vanha nimi.
29. Eki1.9.2013 klo 16:25
Kiitos palautteesta. Olen aika hämmentynyt tuosta listasta. Siinä on hyvin laajalta skaalalta yhteiskuntaa ihmisiä ja muita, jotka eivät mielestäni kuulu 5. tai 6. sivulle. Jotkut noista nimistä ovat aivan alansa tunnetuimmasta päästä. Pitäisikö ristikon visaisuuden todella perustua pelkästään sanaleikittelyyn, jottei kuukkeliin tarvitse turvautua?
30. Kaapo1.9.2013 klo 16:36
Ei pidä. Eikä tietopuolisuus ole koskaan ristikossa pahasta.
31. Eki1.9.2013 klo 16:40
Tuossa on neljä vihjettä/vastausta, jotka olen nähnyt sellaisenaan helpossa ristikossa. Onko siis kyse siitä, että ne ovat vaikeassa paikassa ja helpossa ristikossa saa risteävistä enemmän apua? Täss ristikossa esim. alakulman pitkät sanat on selitetty niin suoraan kuin voi.
32. Jaska1.9.2013 klo 17:35
Ekin viimeinen lause tarvitsee jatkokseen "2½-tason huomioon ottaen." Muutenhan se ei pidä paikkaansa.

Päätin ennen ratkontaa, että tällä kertaa en kuukkeloi ainuttakaan sanaa, vaikka Ekillä on usein ollut minulle jopa nimeltä tuntemattomia kuuluisiakin pop/rockmuusikkoja. Suht. vaivattomasti ratkonta silti sujui pallotuksen mukaisessa tahdissa, mutta tyssäsi viimein vasemman laidan hittiin. En näet ollut varma vihjeen NETISSÄ ratkaisusanasta. Oli tsekattava se PP:ltä, sama oli. Vaikka se ilmeisesti onkin oikein, en tohdi väittää ratkoneeni itsenäisesti tämän ristikon.

Se oli siis faktisesti pahis. Vaan teknisesti hyvis: 13x4 ja 6,2. Ei vihjeissä/sanastossakaan varsinaisia heikkouksia ole, mutta olisihan joillekin asiavihjeille ollut tarjolla knoppimaisempiakin vaihtoehtoja. Hieman arkinen yleisvaikutelma jäi. Arvosana 3,4*pallotus.
33. Eki1.9.2013 klo 17:40
Vihjeet ovat pehmisvihjeitä, se että niitä on neljä päällekkäin, tekee sen vaikeuden.

Se ohjaaja selviää suoraan näistä neljästä helposta pitkästä sanasta, tuskin tarvitsi kuukkeloida.
34. Satunnainen ratkaisija1.9.2013 klo 18:02
Asiaa voi testata niin, että pistää ratkaisusanan Googleen ja antaa mennä. Ainakin "ohjasi" ja "saari tai kamarikuoro" löytyivät vasta jostakin sivulta N. Eikä se minua ainakaan hämmästytä, sillä näissä tapauksissa nimet olivat meikäläiselle ihka outoja.

Ilman googlea kun yritin, niin "teki hitin na na hey hey kiss him goodbye" -vihjeestä päättelin ratkaisun olevan "Gordon Matthew Sumner", mikä kyllä oikaistui saatuani googlettamalla tulokseksi tämän todella oudon bändin (?) nimen - käyttämällä juuri sitä annettua "hittiä". Lisäksi epävarmuutta herätti saman kohdan "penan pojan kaimoja", vaikka melko varma ratkaisusta olinkin.

Sen toki myönnän, että "Lopezin kaima" ja "Webber" ovat ilmeisiä, vaikka ne tulevatkin elämänalueilta, joita en herkeämättä seuraa.

Itse olen ollut aina sitä mieltä, että muutama googletukseen perustuva vihje on koviksissa paikallaan, jotta pääsee alkuun, joten ei tässä minun puoleltani suurta intohimoa liity. Tehty mikä tehty...
35. Funny1.9.2013 klo 18:52
Piti ratkoa tämä, jotta pääsi kommentoimaan.

Yli tunti siihen meni, mutta Googlea ei tarvinnut ennen ratkaisun valmistumista. Muutama ennestään täysin outo nimi, mutta nyt olen sen verran viisaampi. Muutaman muunkin tuon listan asian tiesin heikosti, mutta risteävien avulla ne selvisivät.

Mutta ei näitä koviksia tehdäkään EVVK-kansalle, ratkojien kannattaa olla kiinnostunut mitä moninaisimmista asioista, lukea lehtiä ja kirjoja sekä seurata kulttuurin eri muotoja.
36. Hannu1.9.2013 klo 19:55
Ja tuohon "Funny":n listaan lisäisin vielä, että kannattaa ottaa auliisti vastaan ristikoiden ratkomisen mukanaan tuoma yleistiedon kasvu monelta elämän alueelta. Sitä vähän kuin vaistomaisesti kiinnostuu.

Itse olen ajan puutteen vuoksi nyt valikoinut ratkottaviksi IS-Viikonlopun kovikset ja SK:n kaksi- ja kolmitähtiset sen vuoksi, että niistä löytyy usein itselle uusia ja tietämättömiä asioita. Ihan mielenkiinnosta sellaisten asioiden paljastuttua tulee niihin perehdyttyä myös syvällisemmin ja lisätietoa hakien eri tietolähteistä.

Siinä se omakin pääoma kasvaa ja ratkonta helpottuu.
37. Satunnainen ratkaisija1.9.2013 klo 20:47
En kovin usein tällä palstalla vieraile, mutta omien ja epäilemättä puutteellisten havaintojeni mukaan ristikoitten vaikeuksia käsitteleviin viestiketjuihin ilmoittautuu aina joku professionaali, joka ilmoittaa tehneensä koviksen noin 13,6:ssa sekunnissa ja että ristikoita vain satunnaisestikin ratkaisevien pitäisi opetella ulkoa Hollywoodin puhelinluettelon lisäksi myös joku kumman Nykänen, Wikipedia sekä Lehtosen-Nuortevan-Seiskarin eläinoppi.

Itse osaan ulkoa vain Ison Tietosanakirjan hakemistosanat: Aakkoset-Döbeln, Ecuador-Höyrykone, Ibsen-Kiikari, Kiina-Luther, Luxemburg-Näätäeläimet, Ohjukset-Rousseau, Rovaniemi-Tito, Tizian-Öljykasvit-Hakemisto. Näillä mennään.
38. Funny1.9.2013 klo 20:55
Ja aina vähän väliä näihin ketjuihin ilmaantuu joku, jonka mielestä koviksia pitäisi pystyä ratkomaan suunnilleen kylmiltään ilman mitään tietoja tai kokemusta.
39. Hannu1.9.2013 klo 21:25
Ulkoahan ei kannata mitään opetella, vaikka se entisajan kouluissa opetustyyli olikin, vaan pyrkiä ymmärtämään luettu.
40. iso S2.9.2013 klo 16:43
Minä en ole koskaan oppinut ymmärtämään esimerkiksi aakkosten järjestystä. Jatkuva kirjasta katsominen oli niin työlästä että pääsin mielestäni helpommalla kun opettelin ulkoa.

Eli: jotkut perusasiat on hyvä osata ihan omasta päästä, liittyipä niihin ymmärrystä tai ei. Monet Hannun (oletettavasti) tarkoittamat asiat taas ovat sellaisia että ne eivät millään ilveellä taivu ristikon sisällöksi. Tämä on assosiaatioleikkiä, joka vatii vaihtelevassa määrin tietämistä ja hoksaamista. Hoksaaminen on taas hieman ei asia kuin ymmärtäminen. Ymmärryksen voi saada kun joku ensin selittää ja sitten itse pähkäilee, mutta ristikkovihje on (joskus) ratkojalle ensikertainen tilanne, jossa hoksaamisen pitää tapahtua ilman ulkopuolista selittelyä, pelkän hämäräperäisen vihjeen perusteella.

Ristikoita on monenlaisia, sekä vaikeusasteeltaan että luonteeltaan eroavia. Satunnaisen ratkojan ei ole tarkoituskaan hallita niitä kaikkia. Paatuneetkin ratkojat nirsoilevat ja valitsevat tarjonnasta suosikkinsa. Joidenkin laatijoiden tyyli miellyttää muita enemmän, ja toisella ratkojalla on toisenlainen maku. Valitettavasti satunnaiseen suuhun jäävä maku on joskus paha.
41. Kati7.9.2013 klo 14:01
Saanko apua, nämä vielä puuttuvat: "PITKILLÄ TUKILLA", "VIIHDYTTÄÄ JA KIIHDYTTÄÄ" ja siis "LOLITASSA"?
42. Pekka7.9.2013 klo 14:06
KASSAPÄÄT
STRIPTEASE
IRONS
43. TJV21.9.2013 klo 11:43
Ai KREIVORMI? No ei, vaan PREIVORMI, kuten julkaistut ratkaisusanat sentään osoittavat.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *