KESKUSTELUT > RISTIKOT > PELIKAANIRISTIKOIDEN PAPERILAATU

7556. Pelikaaniristikoiden paperilaatu

Kisse28.7.2013 klo 18:05
Eikö lehtien paperilaatua mitenkään voida kehittää kestävämmäksi ? Vaikka pehmeällä lyijykynällä yrittää kirjoittaa, niin aina tulee jossain kohtaa reikä paperiin.

Tekstikin näyttää aina niin haalealta, että saavatko ristikkojen tarkistajatkaan niistä aina selvää. Parempaa odotellessa voisin ratkontaa jatkaakin, muuten ei kovasti kiinnosta.
2. Eki28.7.2013 klo 20:58
Toki paperia vaihdetaan, jos enemmistö sitä vaatii. Makuja vain on monia. Haaleaa tekstiä en kyllä ymmärrä.
3. kari kämäräinen29.7.2013 klo 09:33
Samaa mieltä Kissen kanssa. Täytyy todella valita kynänsä tarkkaan, jos meinaa saada selvää tekstistä. Lomamatkalla Iisalmi-Pärnu-Iisalmi ratkoin neljää eri kolmioristikoiden ristikkolehteä, joissa erittäin hyvä ja puhtaan valkoinen jämäkkä paperilaatu. Kumittaa voi vaikka kuinka paljon ja ei tarvitse valikoida lyijykynän suhteen. Valkea paperi antaa ristikolle huomattavasti selkeämmän lookin. Eli paperit vaihtoon!
4. Jaska29.7.2013 klo 11:51
Kisse siis tarkoittaa haalealla tekstillä omaa lyijykynänjälkeään. Minulla tulee pehmeällä kynällä kevyehköllä painannalla aivan lukukelpoista jälkeä. Aika vähän ole joutunut kumittelemaan, enkä ole operaatiossa onnistunut lehteä rei'ittämään. Kisselle ja kk:lle suositan ranteittenne mahtavien ruisvarantojen hillitympää hyödyntämistä!

Kelvottomaksi lyijykynällä ratkontaan olen kokenut vain kiiltopaperin, jota naistenlehdet ja Suomen Kuvalehti käyttävät. Osin siitä syystä lopetin SK:n tilauksen. Nykyään otan kirjastossa valokopion sen kolmetähtisistä, kustannukset alle viisi euroa vuodessa.
5. paivi29.7.2013 klo 17:27
Papereita ei vaihtoon. Pelikaaneissa on persoonallisuutta, kun taas esimerkiksi erään visaisten ystäville suunnatun kolmioristikoiden julkaisun jämäkkä paperi on sen verran ankea kokemus että ei jaksa innostaa. Sama ongelma Sanaseppolehden kanssa, kilpailuristikot tulee tehtyä mutta ei sitä harmautta sen pitempään pysty katselemaan. Sopiva kynä vaan käyttöön niin hyvä tulee.
6. lp29.7.2013 klo 17:41
Olen tyytyväinen Pelikaaneihin. Ratkon ns. ristikkokynällä, PAPERMATE, kuivamustekynä jossa on kumi päässä. Hyvin on toiminut enkä ole saanut paperia rikki vaikka vanhempaa tekstiä saa hangata reippaasti.
7. Marco Poloinen29.7.2013 klo 20:11
Laiskuuksissani kopsaan soveltuvin osin kesäkuussa kirjoittamaani:

"Pelikaanien paperia tuskin on valittu summaurkkumissa, ja kustannus on varmaan yksi varteenotettava seikka. Paperilaatu on parantunut uudistuksen myötä ja on täysin riittävä tarkoitukseensa. Värit toistuvat hyvin ja oikein valitun kynän jälki tarttuu ja näkyy. Paksuuteensa (ohuuteensa) nähden paperi kestää kohtuullisen kummauksen yllättävänkin hyvin. Kohtuutonta kummausta varten kannattaa kääntöpuoli teipata."
8. Henry Haapalainen30.7.2013 klo 01:31
Minulle ei Pelikaanien painopaperi mitenkään kuulu, mutta haluan korjata joitakin väärinkäsityksiä. Painopaperista keskustelu kuuluu vain niille, jotka ratkovat oikeaoppisesti lyijykynää ja kumia käyttäen, muut eivät ymmärrä mistä puhutaan. Mikään ristikkolehti ei valitse vähän huonompaa paperia siksi että se olisi kustannuskysymys. Se ei ole.
Kun työskentelen tämän alan ytimessä tiedän varmasti, että painopaperi ei ole mielipidekysymys. Meille (Kirpuille) tulee laatikollinen ratkojapalautetta päivittäin. Nykyisin Kirppujen paperia kehutaan. Mutta monissa palautteissa myös kerrötaan, missä lehdissä paperi ei ole hyvä. Kirpuissa en kuitenkaan julkaise palautteita, joissa kerrotaan negatiivisia asioita kilpailijoista.

Kun Eki nyt vastaa Pelikaaneista omilla rahoillaan, hän kaipaa mielestäni rehellistä palautetta. Kuulun siihen joukkoon joka toivoo Ekin vaikeuksista selviävän.
9. Matami30.7.2013 klo 07:27
Olipa hieno ja asiallinen kirjoitus, Henry Haapalainen!

Ratkontakaverini ja minä olemme molemmat toistuvasti keskenämme keskustelleet Punaisen Pelikaanin paperinlaadusta ja itse olen myös kirjoittanut näille sivuille aiheesta.

Rehellinen palaute on minusta A ja O eikä sen silti tarvitse olla epämiellyttävää. Rakentavaa palautetta peliin ja haukkumiset samoin kuin turhat nuoleskelut pois.
10. Portteri30.7.2013 klo 08:15
Henry Haapalainen olette juuri se henkilö jonka ansiosta ristikoitten ratkontataitoni kehittyi aikanaan exponentaalisti tuossa 2000 luvun alussa . Kirjoituksenne eräässä lehdessä lyijykynän käytöstä ratkonnassa avasi silmät. Hahmottaa paljon paremmin ratkontaa kun ei tarvitse pelätä asioittensa auki kirjoittamista ja ne ovat paperilla näkyvissä. Tarjoan pullakahvit, jos tossa joskus törmätään.
11. jpq30.7.2013 klo 08:51
Nyt olen kryptopelikaania ratkonut meni minultakin lyijykynä läpi onneksi löytyi tylsiäkin. ja painojälki todella hyvää.
ps. joka paperissa hyvät ja huonot puolensa. miettien miten huonoa on g-print tähän käyttöön ikävä vaan julkaisijoiden paperivalintoja ei oikein tiedä... ja minulla tuossa kysymyksessä tottahan toki oma lehmä ojassa.
12. jpq30.7.2013 klo 08:53
ja isona painoksena paperi ei todellakaan ole kysymys eikä muutenkaan niin paljoa kuin se vaikuttaa siihen miten valmistettu tuote soveltuu tehtäväänsä. ps. katsellut just paperien hintoja...
13. Vili31.7.2013 klo 06:28
Pelikaaneissa ei ole persoonallisuutta, kun taas esimerkiksi erään visaisten ystäville suunnatun kolmioristikoiden julkaisun jämäkkä paperi on sen verran miellyttävä kokemus, että aina jaksa innostaa.
14. Kisse31.7.2013 klo 19:48
Kiva huomata, että palautteeni herätti näinkin paljon mielipiteitä. Ja Ekille vielä tarkennukseksi, että sillä haalealla tekstillä tarkoitin tosiaan omaa lyijykynän jälkeäni ratkaisuissa, jotka eivät mielestäni näy selvästi.
15. Eki31.7.2013 klo 20:12
Kiitos, Kisse, asiaa pohditaan jatkuvasti, ihan oikeasti.
16. jpq31.7.2013 klo 21:31
Kisse: sanoisin hb oli täälläkin ongelma mutta pehmeämpi ei. ja ihan lähinnä siksi iettä repii paperia helposti. toki erottuvuuskin hieman. Olen vaan jäävi kun olen itse likinäköinen joten minun helpompi ehkä nähdä se kuin joidenkin toisten.
17. työmies31.7.2013 klo 21:54
Enpä ensimmäiseksi lähtisi paperinlaatua
moittimaan, jos teksti ei näy tai kynä menee
läpi. Sitä kynää kannattaa tarkastella ensin.
Kirjakaupoistakin löytyy varmasti 4-5
ei kovuusluokan kyniä ja konttoritarvikeliikkeissä
kovuuksia löytyy 9H:sta 9B:hen.
H:t ovat kovia kirjoituskyniä ja B:t
pehmeitä piirustuskyniä. Mulla on B3
kynä itsellä käytössä, se on jo melko pehmeä, mutta
kyllä senkin paperista läpi saa, jos sen
teroittaa liian teräväksi.
18. jpq1.8.2013 klo 04:09
HB on peruslyijykynä.

ps. ja taidetarvike liikkeistäkin saa laajan kirjon lyijykyniä (sieltä ostan itse kun joudun taidetarvikeetkin tilaamaan usein postilla monestakin paikasta) ja sitä paitsi luulen jotenkin että kirjakaupasta jos hyvä saa paremmin kyniä kuin toimistotarvike liikkeestä.
19. Surku1.8.2013 klo 08:49
Luulo ei ole tiedon väärti.
Kirjakaupat ovat pääasiassa yksityishenkilöiden
ostopaikkoja, isot firmat tekevät konttoritarvike ja
-kone hankintansa pääasiassa alan erikoisliikkeistä.
Meidän paikkakunnalla ainakin toimistotarvikeliike
myy myös yksityishenkilöille ja valikoimat ovat
hurjan laajat.
20. jpq1.8.2013 klo 08:59
Surku: missäpäin ja mikä?
ps. kyllä eräs täälläkin päin olisi ollut valmis naapuripaikkakunnalla ja myymään tuotetta jota ei muuten saa.
21. Surku1.8.2013 klo 09:49
Kävin täällä Hämeenlinnassa viimeksi
kynä ostoksilla Hämeen Konttoritekniikka Oy:ssä.
Lyijykyniä löytyi muistaakseni 11 eri kovuudessa + lyijytäytekynät
päälle. Jos lähiseudullasi on Euro Toimistotukkuketjuun
kuuluva liike, kyllä pitäisi kynätarpeet täyttyä.
22. jpq1.8.2013 klo 23:11
Surku: riippuu käytöstä minulle ne enempi taidevälineitä mutta täytyypä katsoa. ja suosin toisen merkin kyniä kun nuo myyvät lyijykynissäkin.(noista ikäviä kokemuksia värjäämättömiä kohtia terässä!)
23. Matami2.8.2013 klo 08:08
Jo se, että täällä käydään lähes "tieteellinen" keskustelu kynien laadusta ja ostopaikoista osoittaa mielestäni sen, että jossakin mättää.
Jos kaikki olisi kohdallaan, niin tällainen keskustelu olisi tarpeeton.
24. Jukkis2.8.2013 klo 19:03
Eipä tosiaan näytä kaikki olevan kohdallaan. Yksi ei saa pehmeällä kynällä näkyvää jälkeä, mutta saa kyllä reiän paperiin. Toinen kumittaa paperin puhki, hiekkapaperilla ilmeisesti. Kolmas peruu lehden tilauksen kun ei osaa käyttää laadukkaaseen ei-varmaankaan-ristikkoa-varten-optimoituun aikakauslehtipaperiin sopivaa kynää. Neljäs työntää kynän paperista läpi sen sijaan että kirjoittaisi siihen ratkaisusanan. Aikamoinen tumpeloseurue on tähän säikeeseen kokoontunut. Joku tosiaan mättää, ehkä ei kuitenkaan välttämättä paperi.
25. M2.8.2013 klo 19:11
Hyvä Jukkis!
26. Kisse2.8.2013 klo 19:17
Kiitos Matami mielipiteestäsi, mikäli kynät olisivat kaiken A ja O ristikoiden ratkaisuissa, niin tuskinpa kovin moni viitsisi edes ratkaisuja harkitakaan.

Minusta tavallisen lyijykynän pitäisi riittää kaikkiin mahdollisiin ratkaisuihin, ilman että tarvitsee joihinkin erikoiskyniin turvautua missään ristikoissa. Parinkymmenen vuoden ratkaisukokemuksella olen useimmiten tullut toimeen ihan tavallisella lyijykynällä. Jos olen ainoa, jota Pelikaanien paperilaatu ei miellytä, niin olkoon sitten niin. Unohtakaa kaikki koko asia. Löytyyhän niitä muitakin ristikoita pilvin pimein. Omalta osaltani päätän keskustelun tähän.
27. kari kämäräinen2.8.2013 klo 20:07
Jukkikselta aika loukkaava kommentti ihan asialliseen keskusteluun. En koe itseäni vielä tumpeloksi vaikka dementia silloin tällöin vaivaakin. Kyllä paperinlaatu voisi olla parempi kaikesta huolimatta. Oletko Jukkis ratkonut milloinkaan hikisellä kädellä nykyistä hieman huokoista paperia. Hävittää tai sotkee vihjeet lähes tunnistamattomaksi. Tämä ongelma tosin on vain kesähelteillä tai huonokuntoisilla ratkojilla, joille tulee hiki vihjeitä pähkäillessä!
28. Jukkis2.8.2013 klo 20:25
Ehtottomasti pitäis kustantajien panostaa hikiresistanttiin paperiin. Sitäpaitsi: mulla oli kerran sormessa haava kun ratkoin ristikkoa ja veri ikävästi sotki. Veriresistanttiin paperiin ehtottomasti pitää investoida kustantajien. Kertokaas kaikki muutkin, miten olette onnistuneet ristikkonne sotkemaan, niin kustantajat saa arvokasta tietoa.
29. kari kämäräinen2.8.2013 klo 20:33
Jukkikselta kerrankin vähemmän loukkaava kommentti.
30. MM2.8.2013 klo 20:40
Ikävä ja suttaava tahra jää myös liistratusta kärpäsestä, kun rullatulla lehdellä semmoisen surmaa. Oikeassa kulmassa kun hivauttaa, niin ei ehdi edes loukkaantua.
31. jpq2.8.2013 klo 21:55
Minäkään en ole tumpelo ja puhki meno oli kyllä oma vika koska itse hallitse aina käsiäni/jalkojani.
32. Marco Poloinen3.8.2013 klo 01:55
Jotenkin vähän oudoksi on mennyt tämä keskustelu. Tai oikeastaan, tämmöiseksihän se usein tahtoo mennä.

Siis jokaisen (rehellinen) mielipide on omalta kohdaltaan totta, mutta mikään yleispätevä faktahan se ei silti välttämättä ole. Asiasta kuin asiasta näkemykset jakautuvat, eikä täysin päinvastaisetkaan mielipiteet ole harvinaisia. (Sanaseppo-lehden jäsenkyselyssä osa jäsenistä piti lehden ristikoita liian vaikeina ja uhkasi lopettaa jäsenyyden ellei tehtäviä helpoteta. Suunnilleen yhtä suuri osa uhkasi erota jos tehtäviä helpotetaan. Neutraalimpia mielipiteitä oli tosin melkoinen enemmistö.)

Minulla ei näiden uudistuneiden Pelikaanien paperilaadun kanssa ole ollut minkäänlaisia ongelmia - ihan totta! Olen ikäni ollut "raskaskätinen" ja syystä tai toisesta tykännyt kovalyijyisistä kynistä. Ja saanut varsinkin huonolla alustalla aikaiseksi reikiä paperiin kuin paperiin. Jossain vaiheessa suostuin arvelemaan, että kehittämistä voisi olla itsessäkin, eikä vain paperissa; otetta keventääkseni vaihdoin lyijytäytekynään ja näkyvyyden parantamiseksi pehmeämpään lyijyyn. Ja hyvin toimii.

Vakituisesti ratkomiani ovat PuPe, Passeli, Iisakki, Sanaseppo ja Iltis, satunnaisemmin SK, Hesari ja muutamat muutkin sanomalehdet. Periaatteessa kaikkiin soveltuisi jollain tapaa sama kynä ja lyijy, mutta kun en ole fiksautunut vain yhteen ainoaan "tavalliseen lyijykynään"niin vaihdan välillä paperin ja mielialan mukaan.

"Lähes tieteellisen" keskustelun "tieteellisyydestä" vastannee kukin tieteilijä osaltaan. Minkä hyvänsä ristikon ratkontaan soveltuvia kyniä löytyy tavarataloista ja kirjakaupoista, lyijyjä varmemmin jälkimmäisistä, sen kummempia erikoisliikkeiden "erikoiskyniä" tuskin tarvitaan.

Muutamia kysymyksiäkin nousee mieleen:
Miksi (esim.) Kisse ja Matami arvelette lyijykynissä olevan niinkin paljon valinnanvaraa, kun yhdellä "tavallisella" kerran tulee toimeen joka paikassa?
Jos/kun ratkotte sanomalehtien (Iltis, Hesari ym.) ristikoita, mitenkä ihmeessä selviätte niistä repimättä paperia ja/tai pelihousujanne?
Onko, Matami, mielestäsi ainoastaan negatiivinen palaute "rehellistä", ja positiivinen epäilyttävää ja "turhaa nuoleskelua"?

Kliseisesti sanottuna Suomi on vapaa maa, joten jokainen voi ainakin ristikkohommassa "äänestää jaloillaan" - uhoten tai uhoamatta. Ja toisaalta markkinataloudessa tavaran tuottajan on otettava asiakkaan "mutu"-mielipiteetkin huomioon. Itselleni ristikoiden sisältö ja laadinnan laatu on sen verran tärkeä, että keksisin keinot PuPen ratkomiseen vaikka se olisi nykyisen - mielestäni ihan hyvän - paperin sijasta painettu kreppipaperille.
33. Henry Haapalainen3.8.2013 klo 02:08
Ratkoin tänään uutta Passelia ja kerron nyt tuoreeltaan tuntemuksista: kynää alkaa painaa voimakkaammin paperia vasten koska tuntuu että muuten ei riittävän selkeää jälkeä jää. Tämä tekee ratkonnasta epämiellyttävää ja raskasta. Kirpuilla oli Punamustan kanssa jatkuvia vaikeuksia painopaperin kanssa, mutta sitten vaihdoimme painopaikkaa.

Minusta tuntui että ongelma oli tämä. Punamustalla oli ristikkolehtiin sopimatonta paperia varastossaan suuria määriä, ja nistä haluttiin päästä eroon. Viimeiset Kirput PunamustasSa painettiin paperille, joka oli huippulaatua, mutta silloin olimme päätöksen kirjapainon vaihdosta jo tehneet.
34. Matami3.8.2013 klo 10:19
Marco Poloinen;

Eihän toki, annan itsekin paljon mielummin positiivista kuin negatiivista palautetta. Mutta en myöskään lähde kaunistelemaan asioita vaan yritän pitäytyä omassa mielipiteessäni. Joka tietysti on subjektiivinen asia.

Pelihousujani minulla ei ole tapana repiä ;)
35. kari kämäräinen3.8.2013 klo 15:24
Mitä pehmeämpää kynää joutuu käyttämään, niin sitä helpommin se aiheuttaa jäljen tuhraantumista ristikkoa ratkoessa ilman että kädet edes hikoavat.

Henry: Soittelin eukon siskon miehelle, joka oli töissä Punamustalla siihen aikaan ja hän vahvisti, että halusivat todella päästä varastoon kertyneistä ylimääräisistä papereistaan. Silloin sain kaikki Kirppuristikot uunituoreena ja vieläpä ilmaiseksi.
36. mor3.8.2013 klo 19:28
Ensin säikeen varsinaisesta aiheesta: Ainakin PuPe:n paperilaatu tuntuu olevan ihan ok.

Minäkin taistelin vuosikausia erilaisten lyijykynien/paperilaatujen kanssa. Lopulta kyllästyin tykkänään ja aloin ratkoa pelkästään kuulakärkikynällä.
Korjausjälki ei tietenkään ole kovin kaunista, mutta koska ratkon ristikoita pelkästä ratkomisen ilosta, enkä niitä koskaan arvontoihin lähetä, ei mahdollisilla sotkuilla ole niin väliä.

SM-kisat ovat tietysti asia erikseen, niissä lyijykynä on paikallaan!

Kynävalintani vuoksi en, Henry Haapalaista lainatakseni, ole "oikeaoppinen ratkoja". Ei se mitään, ollaan sitten vaikka ratkojahko.
37. Kisse4.8.2013 klo 20:20
Enpä vielä malttanut lopettaa, vaikka näin päätinkin, kun keskustelu on paisunut ihan järjettömiin mittasuhteisiin.
Marco Poloiselle haluaisin kertoa, että ymmärrän toki että lyijykyniä on tarjolla ja tietty pitääkin olla mitä erilaisimpiin tarpeisiin, mutta ristikkoratkaisut eivät mielestäni ole niitä tärkeimpiä tarpeita. Itse olen pärjäillyt vuosikaudet ihan tavallisella lyijytäytekynällä, Hb 0,7, joka on tuottanut ihan hyvää jälkeä paitsi Pelikaaneissa ja ehkä myös Seura-ristikoissa & Sudokuissa. Kiitokset Ekille, joka lupasi perehtyä asiaan ja myös Henry Haapalaiselle, joka on saanut aikaan hyvää tulosta Kirppu-lehtien paperilaadun suhteen. Ristikkolehtiä, joissa ei tarvitse mitään välipaperia käyttää ja joissa voi useampaankin kertaan käyttää pyyhekumia, ovat sitä, mitä useimmat meistä harrastelijoista varmasti kaipaavat. Onneksi tarjontaa riittää tälläkin alalla ja kaikki voimme vapaasti valita, mitä ristikoita haluamme ratkaista.
Toivon todellakin, että tilanne jo rauhoittuisi, eikä turhista asioista enää kiisteltäisi.
38. jpq5.8.2013 klo 16:21
Seuran paperi taitaa tosiaan olla kummaamisen kannalta epäsuotuisa. viittaan siihen vanhaan karkaampaan.
39. jpq5.8.2013 klo 16:26
Laatija minäni astuu esiin ja miettii nyt mitähän papereita nuo eri lehdet ovat. Yksi lehti jolta törkeästi kysyin ei vastannut tai vastasi sähköpostiini muttei kysymykseeni. ja toinen taas (otsikon lehti) ei vielä vastannut lainkaan. Ihan siksi että haluan tietää millaisista papreista ratkojat tykkää.
40. Eki14.8.2013 klo 20:33
Me nyt sitten vaihdetaan paperia. Alkaa Mustasta numero 6 ensi kuun vaihteessa. Huomenna ilmestyvät Krypto ja Punainen vielä vanhalla. Blogissanikin viittasin siihen, että paljon on tullut valituksia.
41. Marco Poloinen14.8.2013 klo 20:52
Mikäpäs siinä. Toivottavasti kuitenkin edelleen hieman mattapintaiseen...

"Muhamed kutsui kukkulaa tulemaan luokseen, uudestaan ja uudestaan; ja kun kukkula pysyi paikallaan, hän ei vähääkään nolostunut, vaan sanoi, Jos kukkula ei tule Muhamedin luokse, Muhamed menee kukkulan luokse". (Francis Bacon 1625)

[Suomennettuna: Kun kynää ei voi vaihtaa, vaihdetaan paperia.]
42. kari kämäräinen16.8.2013 klo 18:43
Marco: Nyt ollaan oikealla tiellä enkä usko, että kiiltävää pintaa olisi edes harkittukaan!
43. Marco Poloinen16.8.2013 klo 21:25
Juu, Kari, en tietystikään pane vastaan. Enkä epäile, että huonontuu. Olen vain ollut ihan tyytyväinen entiseen. (Eikä se ole mikään "hän luuli paitaansa valkoiseksi, kunnes näki Sunolla pestyn" -juttu).
44. M17.8.2013 klo 15:06
Eipä ole kyllä ikinä tullut mieleenkään, että Pelikaanien paperilaatu olisi huono! Ehkä tämäkin on mielipideasia ja riippuu esim. kynästä.
45. Jukkis17.8.2013 klo 20:42
Toivottavasti tässä (minusta ihan turhassa) paperinvaihdossa lehden paino ei nouse kovin paljoa. Ei kiva, jos entisen 95 sentin sijaan pitää maksaa postituksesta 150 senttiä. Terv. nimim. 55 sentissä on 55 miljoonan alku.
46. jpq18.8.2013 klo 04:08
M: riippuu kynästä (ja sen käyttäjästäkin) esim. eräs mainio paperi tusseille on aivan mahdoton lyijykynälle. ja taas eräs karkea syö lyijykynää paljon mutta tussia syö vaikka kuinka joka tulee läpi. nämä tosin ehkä paperia jota ei painotöissä käytetä. tosin uskosin että kyllä käytetään mutta toista halvoissa ruutu vihoissa ja toista taas en osaa sanoa mihin nykyään menisi ehkä cd levyjen kansipaperit.(se johon tarttuu tussi aika nätisti).
Jukkis: en jaksa uskoa koska 150g paperikin on kallimmpaa kuin 100g jne. olen papereita vertaillut tuntuu olevan että paino sanoo aika tarkkaan hinnan laatu ehkä vähän vähemmän kaksi laatua tutussa painossa kun vertailin painoero 100g vs 120g hintaero oli 4-5% ja eri paperia. lisäksi tiettyä paksummalla papeirlla ei onnistu hyvin varmastikkaan tuo pelikaanien taitto eli tuo tavallinen vihko vai miksi tuo missäkin halutaankin luokitella. Vihkoksi tuntuu monet tuon laskevan.
47. jpq18.8.2013 klo 04:12
Lisäksi sitten on lasten värityskirjoissa aikoinaan nähtyä jota inhoan papereista ylikaiken käy henkeenkin.
48. jpq18.8.2013 klo 04:13
Sanaseppojen paperista sanon ei kyllä oikein ole minusta ristikkolehen/julkaisun paperia. en ole koettanut ratkoa mutta jostain kumman syystä jotain papereita nähnyt muussakin paikassa. ja ottanen itse Sanasepoistani kopiot jos ratkon.
49. Tulokas18.8.2013 klo 12:27
Samaa mieltä nimimerkin "M" kanssa. Koskaan ei ole ollut ongelmia Pelikaaniristikoiden paperilaadun kanssa. Käytän lyijytäytekynää (kuulakärkikynän käyttäjäksi en ole vielä tarpeeksi hyvä ratkoja!) ja kaikkein pehmeintä lyijyä (B) sekä HYVÄÄ pyyhekumia. Näillä olen hyvin pärjännyt. Kaikkein inhottavimpana pidän kiiltävää aikakausilehtien paperia.
50. Matias-Myyrä18.8.2013 klo 12:54
Ei B ole läheskään pehmein. Vain hieman keskimääräistä pehmeämpi.

Grafiitin ja saven sekoitussuhteen mukaan kynät luokitellaan kovista kirjoituskynistä (H –sarja) pehmeisiin piirustuskyniin (B -sarja) seuraavasti:

9H, 8H, 7H, 6H, 5H, 4H, 3H, 2H, H, F, HB, B, 2B, 3B, 4B, 5B, 6B, 7B, 8B, 9B

jossa 9H on kovin ja 9B pehmein.

[http://fi.wikipedia.org/wiki/Lyijykyn%C3%A4]
51. Kisse18.8.2013 klo 13:50
Johan meni taas tieteelliseksi kynä / paperi keskusteluksi. Itse olen kovin tyytyväinen siitä, että uutta paperilaatua ainakin kokeillaan. Kiitos Eki ! Toivottavasti te kaikki "kinailijat" malttaisitte nyt odottaa ainakin sen aikaa, kunnes uusi paperi tulee testatuksi. Sen jälkeen on taas helpompi esittää arvosteluja ja jopa itsekin saatan mennä joskus kirjakauppaan valitsemaan sitä juuri oikeaa kynää, mikäli tarvetta tulee. En olisi ikinä uskonut, että "kärpäsestä tehdään härkänen" tällaisesta asiasta. Hyvää syksyn alkua kaikille.
52. Tulokas18.8.2013 klo 16:33
Hups! Ei ollut tarkoitus tehdä kärpäsestä härkästä. Halusin vain todeta, että hyvin on paperi kelvannut, mutta uusikin otetaan ihan tyytyväisenä vastaan. Ja tunnustan tietämättömyyteni lyijyjen pehmeysasteesta.
53. Marco Poloinen18.8.2013 klo 20:15
Hienosittain kulmakarvoja kohotteluttaa tämä säikeen avaajan asennoituminen muihin keskustelijoihin. Kun on sikseenkin topakasti -säikeen avauksesta alkaen - ottanut kantaa ja toistuvasti vetäytymisilmoituksistaan huolimatta palannut keskusteluun, vaikuttaa hieman omahyväiseltä ulkoistaa itsensä "kinailijoiden" joukosta.

Kun ensin oli "kiva huomata, että palautteeni herätti näinkin paljon mielipiteitä" niin misssä vaiheessa niitä mielipiteitä tuli liikaa, ja muut tekivät "kärpäsestä härkäsen"? Tapahtuiko se mahdollisesti siinä vaiheessa kun tuotiin esille, että paperin ohella myös kynällä (ja kenties joskus myös kirjoittajan asenteella) on vaikutusta kirjoitustulokseen?

Minustakin "tavallisen lyijykynän pitäisi riittää kaikkiin mahdollisiin ratkaisuihin, ilman että tarvitsee joihinkin erikoiskyniin turvautua missään ristikoissa", ja esim. tuon Matias Myyrän esittämän taulukon keskivaiheilla olevat kynät ovat ihka "tavallisia", eikä niistä puhuminen käsittääkseni ole edellyttänyt ns. normaalia yleissivistystystä suurempaa "tieteellisyyttä".

Tämä "kynä / paperi keskustelu" on minusta ihan ok, koska (ristikkolehteä ratkottaessa) ei ole toista ilman toista. Muutenkin keskustelu on sujunut (jpq:n "hienoista" vaikeaselkoisuutta ja Jukkiksen ehkä lievästi överiä sarkasmia lukuunottamatta) ihan tavallisen lupsakkaasti. Säikeen aloitus on vähän kuin avaisi Pandoran lippaan; aina ei tiedä mitä - ja mitenkä paljon - sieltä ilmestyy. Jos jotkut ottavat aiheen vakavammin/kevyemmin kuin avaaja on tullut ajatelleeksi, ei se aina välttämättä ole "muiden vika".

Ja vielä: vaikka itse en ole kokenut Pelikaanien paperia millään lailla ongelmaksi, en vähättele toisin kokeneiden tuntemusten aitoutta. Toivon, että niin ei tapahdu toisinkaan päin. Kisselle joka tapauksessa kiitokset asian esille ottamisesta, ja nyt sitten uteliaana odottelemaan!
54. Jaska18.8.2013 klo 21:26
Uskon PuPen papereineen olevan jatkossakin joka paikassa aina edessäni.
55. iso S18.8.2013 klo 21:26
Kuin ihmeen kaupalla sattui viime viikolla niin että anoppi kaipasi tummempaa jälkeä tekevää lyijytäytekynää. Omasta kokoelmasta löytyi vaihtelevalta tuntuvia kovuuksia, mutta kaikki lisälyijyt olivat mallia HB. Paikallisesta C-luokan marketista löytyi runsaalta näyttävä valikoima lisälyijypakkauksia. Lähempi tarkastelu osoitti, että kaikkien kovuus oli HB, joten B:tä pitäisi etsiä sellaiselta paikkakunnalta, jossa on kirjakauppa.

Onneksi kaikki tapaamani ristikoiden paperilaadut ovat huolineet kuulalkärkikynän, joten anopin poistuttua kotipuoleensa ongelma ei ole enää henkilökohtainen!
56. Tuomo19.8.2013 klo 08:21
Ja kun kivijalkakaupat valitettavasti katoavat maisemista niin tilata voi netistä. Sopivaa valikoimaa varmasti esim. kirjakaupoilla, taitelijatarvikeliikkeillä ja osa enemmän yrityksille tarkoitetuista toimistotarvike"tukuista" myy myös yksityishenkilöille.

Pikavilkaisulla suomalainen.comissa 100+ lyijykynätuotetta joista osassa kyllä luki ettei saatavilla. Verkkokaupan huonompi puoli tietysti ettei kynää pääse testaamaan käytännössä mutta jos irtolyijy maksaa 1,10 euroa pakkaus niin kyllä niitä tilaa kerralla 2-3 erilaista kokeiltavaksi, toimituskulut kuitenkin on suurin menoerä ellei tilaa muuta samalla. Sitten kun mieleinen vahvuus löytyy niin tilaa sitä isomman erän kerralla. Suomalainen.comissa näyttäisi olevan hyvin toteutettu verkkokauppa joka tunnistaa että täytelyijyt voi lähettää kirjeenä ja toimituskulu vain 2,70 euroa. Monissa verkkokaupoissa minimitoimituskulu on ison paketin hinta.

Itse olen taistellut lyijyjen kanssa jo kouluajasta lähtien. Kirjoitustyyli taitaa olla sellainen että "kaivertamalla Kiinaan saakka". Kun innostuu unohtuu käden hallinta ja kynät paukkuu. Kaikki ohuemmat täytelyijyt katkeavat heti, ei tahdo lyijykynienkään terät kestää ja välillä jopa heikommat kuulakärkikynät murtuvat kärkiosasta.
57. Kasperi19.8.2013 klo 08:30
Minullakaan ei ole mitään moitittavaa nykyisestä paperilaadusta. Sanaseppolehden materiaali on jotain aivan järkyttävää, se valkoisuus ottaa silmiin ja muutenkin lehti on sen oloinen, että on printattu A3:lle ja nidottu yhteen. Kustannuskysymys varmasti tämäkin, mutta tämä oli kuluttajan mielipide :)
HB-lyijyn näkyvyys on tosiaankin huono, mutta itse olenkin aina käyttänyt Btä. Ikinä en ole saanut kumitettua paperia puhki, joko kumissa/kumittajassa on vika.
58. Tuomo19.8.2013 klo 09:09
Kuten Kasperi arvelee on Sanaseppo-lehti tosiaan digipainettu A3:lle, vihkosta leikataan etureuna puhtaaksi etteivät sisäsivut törrötä. Valmiina A3:na ei ole saatavana niin paljon eri vaihtoehtoja kuin raaka-arkkeina (graafisina arkkeina) ja saman merkin A3:n eli "perustoimistopaperin" ominaisuudet vaihtelevat enemmän. Kyse on tosiaan paljolti kustannussyystä, sillä käytettäessä muita kuin vakiokokoja paperin hinta nousee vähintään 2-3-kertaiseksi ja lisäksi tarvitaan enemmän jälkikäsittelytöitä kuten leikkaamista, joka maksaa.

Sanaseppo-lehteen tosiaan käytetään aika valkoista paperia jonka ansiosta kuvat toistuvat hyvin. Tästä on tullut positiivista palautetta. A3-koossa on saatavana myös harmaampia ja kellertävämpiä valkoisen sävyjä, mutta valitettavasti tämä näkyy sitten valokuvien laadussa. Sanaseppo-lehti painetaan useimmiten Xeroxin Premier -paperille, uusimpaan numeroon sitä ei ollut riittävästi saatavana tukulta ja lehteen käytettiin pykälää parempaa paperia, joka on hyvin lähellä Premieriä. Eron nähdäkseen pitää laittaa uusin ja aiempi lehti vierekkäin. Sanaseppo-lehden kansiarkki on hieman paksumpi ja sileämpi kuin sisäarkit.

Paperin ominaisuuksiin vaikuttaa monet seikat. Peruspaperin 80g on monelle tuttu. Riippuen paperin materiaalista, kuitukoostumuksesta, täyteaineista ja sisäisestä rakenteesta samanpainoiset paperit voivat tuntua eri paksuisilta ja ollakin sitä. Päällystämättömissä papereissa on eroa karheudessa/sileydessä ja kiillossa riippuen valmistusmenetelmästä, raaka-aineista ja kuinka monta kertaa ja millä voimakkuudella paperi on kalanteroitu. Lehdissä läpinäkyvyys tai paremminkin läpinäkymättömyys on tärkeä ominaisuus, paperin pitäisi olla edullisempaa, helpommin käsiteltävää ja edullisemmin postitettavaa kevyttä mutta kuitenkin läpikuultamatonta. Lisäämällä paperiin mekaanista massaa (hioketta) parannetaan opasiteettiarvoja. Kirjapainoalalla papereista mitataan useita eri asioita, tärkeimpiä mikrometrillä mitattava paksuus (usein kuvaavampi tieto kuin grammapaino), jäykkyys, valkoisuus ja opasiteetti (läpinäkyvyys) joille on omat mittayksiköt.
59. jpq21.8.2013 klo 01:26
Matias-Myyrä: lisäksi on F ja sitten muistelen H puolelle oli eräällät ehtaalla 11 kynää ei vain 9.
60. Matias-Myyrä21.8.2013 klo 08:28
On se F siellä minun lähettämässä listassa.
61. Eki2.9.2013 klo 21:29
Olemme saaneet käsiimme uudelle paperille painetut Mustat Pelikaanit. Tuli pieni järkytys. Hyvältähän se näyttää, mutta kun lehden piti olla "vähän painavampi", se painaa nyt 98 grammaa. Kirjekuoren kanssa se menee yli 100 gramman eli seuraavaan maksuluokkaan.

Tässä on miettimisen paikka, kumpi on tärkeämpää. Mielipiteitä saa heittää. Kun lähdettiin korjaamaan, toivottavasti ei suututeta isompaa joukkoa. Ei ole varaa.
62. Marco Poloinen2.9.2013 klo 22:13
Rohkenen arvella, että täällä esilletulemattomat mielipiteet ovat ratkaisevammassa asemassa. Jos täkäläinen "sivustoaktiivi" tärvää viikottain eurotolkulla lehtiin ja tekstarivastauksiin, ei parin viestin hinta lehden postituksesta tunnu paljon missään. Toisin saattaa olla monen vähemmän "vihkiytyneen" kohdalla.
63. Eki2.9.2013 klo 22:23
Tämän sivun mielipiteet kuunnellaan kaikissa tapauksissa voimakkaan suodattimen läpi. Silti mielellään luen palautetta.

Seuraavat Krypto ja Paksu tulevat vielä vanhalla paperilla, jota oli sen verran varastossa. Tässä on siis hetki aikaa miettiä.

Lehti ilmestyy huomenna.
64. Jukkis3.9.2013 klo 08:00
Ks. 17.8.2013 klo 20:42.

Siihen nähden, että paperin vaihto oli ihan turha toimenpide, on se hiukka ärsyttävää jos postimaksu nousee 58 %.
65. Eki3.9.2013 klo 08:28
Tässä on nyt niin monta asianhaaraa. Paperi on nyt parempaa, ei se siinä mielessä turha ollut. Valituksia on vanhasta paperista tullut aika paljon. Toki pitää vielä kuunnella Pelikaani-väkeä, onko tämä edes parannus. Miten sen olisi voinut etukäteen tietää?

Suuri osa ei lähetä vastauksia. Heille postimaksu ei merkitse mitään. Osa lähettää useamman lehden kerralla, silloin tuo tuskin on kohtalokas vaikka voi olla silloinkin.

Otan selvää, miten lehden voi lähettää ilman kuorta, silloin paino pysyy alle 100 grammassa. Nettisivuillamme näistä kerromme, virhepalvelussa on jo alkukommentti. Vain osa käy siellä, kaikille emme saa sanaa. Pelottaa, että jotkut näistä voivat toimia hätiköidysti, jos huomaavat painon tai hekin, jotka lukevat asiasta netissä..

Meille itselle myös yksittäisten lehtien postitus saattoi kallistua. Samoin postimaksut ja painokulut lisääntyivät.

Paluu vanhaan seuraavassa numerossa voisi karkottaa monet.

Pelottaa, harmittaa, suututtaa, on sekavat mielialat, eivät iloiset.
66. imx3.9.2013 klo 08:57
Tuskin se paino ja ratkaisun mahdolliseen lähetykseen menevä postikulu on se ratkojan ensimmäinen tai toinenkaan valintaperuste lehteä ostaessaan/tilatessaan joten relax, nou hätä. :D

Itse en osta muita kuin Passeleita ja jos se paperi joskus jatkossa muuttuu vähän kiiltämättömämmäksi ja paremmin HB-täytelyijyä vastaanottavaksi niin hyvä juttu.
67. Matami3.9.2013 klo 11:49
Eki,
En usko, että mahdollisen seuraavan painoluokan postimaksu karkoittaa ketään, minua ei ainakaan.
Yksi konsti jota olen käyttänyt kun lehti pikkuisen ylittää painorajan on, että leikkaan lehden takasivun pois. Useimmin se riittää, koska se on painavampaa paperia. Saattaa painaa jopa enemmän kuin kirjekuori, tiedä häntä.
68. Matami3.9.2013 klo 11:52
Korjaus, uudessa Punaisessa pelikaanissa voi leikata ETUSIVUN pois.
69. kari kämäräinen3.9.2013 klo 17:14
Todella hyvä paperinlaatu uusimmassa Mustassa! Ei tarvitse arpoa lyijykynän suhteen.
70. Henry Haapalainen4.9.2013 klo 19:38
Nyt ei rannetta tarvitse jännittää, hyvä paperi. Mutta jos lehden paino aiheuttaa ongelmia, pitäisi valita saman paperin ohuempi versio.
71. h4.9.2013 klo 21:28
Offtopicina kysyn tähän väliin teiltä Sanariksen väki, tarkastatteko koskaan ristikkojanne ennen lehtiin menemistä? Tuntuu, että jokaisessa pelikaanilehdessä on kasapäin virheitä. Suurin osa niistä onkin korjattu jo virhepalveluun.
Maamme muissa ristikkolehdissä tällaista ongelmaa ei juurikaan ole.
72. Eki4.9.2013 klo 22:04
Tarkastamme erittäin huolellisesti, tämän tajuaa lähes jokainen, joka seuraa virhepalvelua, kaikki virheet merkitään sinne ja osa lehdistä on ollut täysin virheettömiä.

Virheet voivat luettelona näyttää jossain lehdessä runsailta, mutta pitää ottaa huomioon, että ei ole ristikon sisällön kannalta paha virhe, jos laatijan nimi on väärin (tätä näkyy ristikkolehdissä tosi usein, sitä ei vain moni huomaa eikä sitä myöhemmin korjata). Luetteloon on päässyt myöskin "virhe", jossa "vihjeen päällä olevat olemattoman pienet täplät eivät kuulu asiaan". Kun virhepalvelu on perustettu, meillä on kanttia panna sinne pikkuasioitakin, vaikka sitten lista pitkältä näyttäisikin.

Niin, ongelmia ei tunnu olevan, jos ne lakaisee maton alle. Olen ennenkin väittänyt, että lehtemme ovat uskoakseni komeasti keskimääräisen virheellisyyden paremmalla puolella, eikä yksikään lehti ole aina virheetön, kaikille sattuu, ja se on inhimillistä.
73. Jukkis4.9.2013 klo 23:08
"Maamme muissa ristikkolehdissä tällaista ongelmaa ei juurikaan ole."

Siinäpä väite. Täytät aina kaikkien ristikkolehtien kaikki ristikot?

Pelikaanien ohella ainoa lehti jota nykyään täyttelen on Superristikot ja -sudokut (kun joka vuosi saa pari numeroa ilmaiseksi). Siinä lehdessä virheitä kyllä piisaa, mutta erona Pelikaaneihin on se että niitä virheitä ei missään kerrota, korjata eikä pahoitella.
74. Henry Haapalainen5.9.2013 klo 01:00
h:n väite on samantapainen kuin Pähkinänsärkijällä äskettäin.
75. Pauli K.5.9.2013 klo 11:21
Itse tykkään rustata ristikoita vessapaperiin paskaa vääntäessäni. Tämän jälken voi kätevästi pyyhkiä ristikolla vielä perseensä ;) hehe hehe
76. h5.9.2013 klo 15:45
Ymmärrän täysin, että joskus joillekin laatijoille sattuu tapahtumaan virheitä. Mutta mielestäni on myös outoa, että niitä tulee joillekin melkein joka toisessa lehdessä. Tai jopa jokaisessa lehdessä.
Muistakaahan että virheellisyyttä ratkojatkin haluavat. Uskoisin, että ei ne kyllä laatijoistakaan ole hauskoja.
Ja lisäksi jos ette halua pitää lehtienne levikkiä näin alhaalla kuin nyt, ryhtykää toimeen ja koittakaa saada lehdistänne virheettömiä. Esimerkiksi Ruutukolmion Huippu-Ristikot lehdessä en ole vuoteen nähnyt ainuttakaan laadintavirhettä. Mutta teidän lehdistä niitä löytyy lähes aina, riippumatta lehdestä.
77. h5.9.2013 klo 15:46
'virheettömyyttä, korjaan.
78. iso S5.9.2013 klo 18:38
Virheitä sattuu kaikille, myös virheettömyyttä haluaville!
79. Eki5.9.2013 klo 20:51
On sulla, h, turinat ja tarinat, päätä ei ole eikä häntääkään, mutta juttu kulkee. Jatka samaan tahtiin ja jos vähennät kirjoitusvirheitä ja lisäät totuuksia, yhä useammat lukevat juttujasi ja meidän nettisivumme suosio nousee pilviin.
80. h5.9.2013 klo 21:03
Samaa voin sanoa sinullekin, Eki. Tiedät täysin hyvin, että lehtesi eivät ole menneet samanlailla kaupaksi kuin kilpailijoilla. Sen huomaa siitä, että kirjoittelet seuraavaa tänne sivustolle sekä lehtiin:
Haluaisimme tämän Pelikaani-lehtiperheen avulla tarjota mahdollisimman monille hauskaa ja kehittävääkin ajankulua. Nykyisessä kovassa kilpailutilanteessa, kun markkinoilla on useita kymmeniä ristikkolehtiä, olisi ensiarvoisen tärkeää levittää lempijulkaisujensa ilosanomaa laajemmallekin porukalle, koska näin omaperäisille lehdilläkään ei ole helppoa.
"Musta Pelikaani5/2013
81. Eki5.9.2013 klo 21:09
Lehdellä ei virhepalvelua > lehdessä ei virheitä.

Lehdessä ei sanota, että halutaan lisää asiakkaita > lehdellä menee hyvin.

©h
82. Henry Haapalainen6.9.2013 klo 01:13
Kaipaan ratkojien mielipidettä itse asiasta, mitä mieltä ollaan painopaperin vaihtamisesta. Asiattomat kirjoitukset voidaan jättää omaan arvoonsa.
83. Matami6.9.2013 klo 07:13
Odotan kovasti seuraavaa PuPea jotta pääsen kokeilemaan uutta paperilaatua ja kertomaan kokemuksia. Mitä nyt on näkynyt kommentteja, niin tuntuu lupaavalta.
84. Jukkis6.9.2013 klo 08:37
Kuten on käynyt ilmi, minulle tähänastinen paperi on kelvannut aivan mainiosti, joten varmaankin, kun uusi paperi on NIIN PALJON parempaa, niin kun lokakuussa piirrän ensimmäisen kirjaimen uudelle loistavalle, entistä painavammalle paperille painettuun Punaiseen Pelikaaniin, taivaat avautuvat, enkelit laskeutuvat olkapäälleni ja heidän johdatuksellaan, kynän muuttuessa itsestään kirjoittavaksi, saan lehden täyteen kello viiden teehen mennessä.
85. Eki6.9.2013 klo 11:21
Kaikki tietävät, että nettigallupeilla ei saada mitään kattavaa tulosta, varsinkaan tällaisilla, jossa ei panna rastia ruutuun vaan kerrotaan omin sanoin. Kansan syvät rivit jäävät saavuttamatta ja sillä on vaa'ankieliasema. Olemme myös saaneet laajasta lähipiiristä muutamia yksityiskommentteja (kaikki positiivisia) ja pian alkaa tippua noita suuren yleisön mielipiteitä vastausten mukana. Sitten alkaa koko totuus valjeta. Toki tänä aikana toimitaan tässäkin asiassa ja pohditaan vaihtoehtoja.
86. Kisse6.9.2013 klo 21:35
Tänään ratkoin uusinta Mustaa Pelikaania ja täytyy sanoa, että paperilaatu on ihan täydellinen. Eipä tarvitse enää turvautua kaikkien lyijykynäeksperttien neuvoihin.

En olisi ikinä jaksanut uskoa, että "urputukseni" paperilaadusta olisi johtanut näin pitkälle. Suurkiitokset Ekille tästä muutoksesta !

Toki saan varmaan jatkossakin tietyiltä tahoilta kommentteja mielipiteestäni, kuten tähänkin asti, mutta niistä veisaan viis, kun sain oman toiveeni toteutettua.
87. Pauli Katainen9.9.2013 klo 10:57
^ Lopeta urputus! Talvisodan käyneet veteraanit halveksuisivat sinua.
88. jpq12.9.2013 klo 00:53
Ja innolla odotan kun minäkin saan mustan pelikaanin käsiini eli kun pääsen kuappaan jossa niitä myydään ehkä jo tänään.
89. jpq14.9.2013 klo 14:02
Mitä paperia sanaseppojen lehti on ?
ps. ei tietenkään ollut kaupassa oliko jo mennyt kun muitakaan pelikaaneja en nähnyt. ehkä sitten seuraavissa kaupoissa kun tulee käytyä katselen tietysti ympärilleni vaikka en epäile offsetin kykyä painaa kopiopaperille.
90. Eki15.10.2013 klo 21:06
Juuri ilmestyneet Musta ja Punainen on painettu uudelle paremmalle paperille ja jatkossa ei laadusta tingitä.
91. Maikki15.10.2013 klo 22:05
Mielihyvin otin uuden Punaisen tänään käsiini. Paperi selvästi parempi, värit kirkkaammat eikä kumituskaan haittaa yhtään.
92. Henry16.10.2013 klo 00:29
Ei ole paperissa huomautettaaa
93. Portteri16.10.2013 klo 10:40
pitää kyl moittita pelikaanin paperinlaatua, nimittäin sitä vanhaa. En nähnyt siinä mitään ongelmaa, mutta nyt kun tuo uusi lehti ollu koe käytössä nii ymmärrän moitteet ;) Eki uskallatko yhtää valottaa oliko isoki kustannus kysymys tuo uusi laatu per lehti :)
94. Eki16.10.2013 klo 12:12
Kalliimpaa se on, mutta en nyt osaa sanoa, kuinka paljon.
95. jpq16.10.2013 klo 19:38
Minä en usko paljoakaan mitä olen verrannut papereita olen katsellut kahden suomalaisen painopaperi kaupan hintoja ja kysynyt kahdesta eri digipainosta (toieslla ainakin myös offset koneet) tarjousta ja miten muuttuu hinta kun paperi vaihtuu laadusta x laatuun y. Toisessa ei yhtään toisessa paperilaatujen hintaeron sanoisin eli 4-5%. Yritän minäkin löytää ratkoja kelvon paperin.
ps. muissakin ristikkolehdissä virheitä jopa konkari laatijoilla (ainakin yhdellä!) ja niistä ei vaan ole missään korjauksia. ja itsekin olen muiden lehtiin laatijavan urani aikana tehnyt virheitä jopa erään joka 3-4 eri henkilön silmien ohi mennyt huomaamatta vaikka minäkin katsoin sen 3-4 kertaa läpi ennen lähetystä.
96. Matami26.10.2013 klo 08:08
Sain männäviikolla viimeisimmän Punaisen pelikaanin käsiini. Aivan mahtava paperilaatu! Kiitos siitä. Eräitä muitakin muutoksia oli tehty parempaan suuntaan. Hieno juttu!
97. Jussi vain27.10.2013 klo 23:42
Nyt vasta katsoin PUPEN ja kyllä paperilaatu on parantunut merkittävästi. Kiitokset siitä.
98. Eki14.11.2013 klo 16:24
Juuri ilmestyvässä tuhdissa Krypto Pelikaanissa on sama paperi hieman ohuempana. Kokeillaan nyt sitä ja toivotaan, että olisi yhtä hyvää, koska tällöin normaalilehden paino palaa selvästi alle sadan gramman.
99. kari kämäräinen15.11.2013 klo 16:37
Hieman enemmän kuultaa läpi tämä ohuempi versio, mutta ei mielestäni haittaa yhtään. Lyijykynä toimii todella hyvin tässäkin. Kyllä tämä ainakin minulle kelpaa. Paljon parempi kuin entinen!
100. Matias-Myyrä8.4.2021 klo 10:35
Huomasin, että uusimmassa Krypto Pelikaanissa on paksumpi paperi kuin aikaisemmin. Vaaka näyttää lehden 10 grammaa painavammaksi kuin Passeli, jossa on sama sivumäärä. Muuttuuko muidenkin Pelikaanien paperi tai olikohan kirjapainolla tilapäisesti se normaalisti käytetty paperi lopussa. Mitään vikaa tässä paksummassa paperissa ei ole. Lyijykynän jälki on ihan samanlainen kuin ennenkin.
101. Ylläpito8.4.2021 klo 11:05
Eipä ole huomattu. Selvitetään.
102. Jiikoo8.4.2021 klo 11:32
Omalta osaltani toivon, että Pelikaanien paperi pysyy pinnan ominaisuuksien puolesta muuttumattomana; olen kokenut sen ihanteelliseksi. Käytän 0,5 mm:n lyijytäytekyniä, joiden lyijyn kovuus lienee jotakin luokkaa HB tai sinne päin. Monen aikakauslehden (esim. SK:n) paperi on liian kovaa ja liukasta. Kynäni jättävät niihin liian heikon jäljen ja monien kynien päässä varusteena oleva kumi sottaa helposti pahanlaisesti. Pelikaaneissa ei ole ongelmia kummastakaan ilmiöstä: tulee kunnon jälki, joka pyyhkiytyy myös helposti ja siististi pois paperin vahingoittumatta! Voin kuvitella, että paperilaadun valintaan on kiinnitetty huomiota. Kiitos!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *