KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS SUNNUNTAI 6.-7.7.2013

7532. IS Sunnuntai 6.-7.7.2013

Pekka Harne6.7.2013 klo 13:30
Ristikkoakatemian tämänkertaisen säännön nro 12 esitteli Antti Skyttä, vaikka se oli pantu mun nimiini. Viikon päästä on taas mun vuoroni.

Olipa Ekiltä upea kovis avarine aukioineen! Hän tuntuu vain parantavan juoksuaan vuosien myötä.
2. kari kämäräinen6.7.2013 klo 13:56
Pittääpä soittaa akalle, että ostaa Iltiksen...
3. ripop6.7.2013 klo 14:00
Samat sanat ristikosta.Minusta ehkä viihdyttävin Ekiltä koskaan.Eikä tarvinnut googlata jotain julkkiksia, mihin valitettavasti aiemmin Ekin tehtävissä olen joutunut.
Pallotus kohdallaan.Viimeiseksi ratkesi vihje tuskin.
4. markus6.7.2013 klo 21:27
Olen kyllä vahvasti samaa mieltä edellisten kanssa! Vanha ratsu sen kun parantaa.Aloitin yläkerrasta ja ajattelin että tämähän on pelkkää kirjottamista - mutta alakertahan oli jo kinkkisempi.Tosiaankin upeat aukiot pitkine sanoineen,yksi helmistä, olli! Hyvä EV/HL !!!!
5. markus6.7.2013 klo 22:45
Niin vielä,olin tässä aistivinani Lavoniuksen aatoksia,en tiedä ??? Sen kuitenkin tiedän,että laatijana häntä on kaivattu.
6. lp7.7.2013 klo 11:22
Tätä ristikkoa oli ilo ratkoa, kiitokset!
7. Jaska7.7.2013 klo 13:24
Hauskuutta tosiaan piisasi, mutta myös piinasi pari tyhmää virhettäni. Helpon kaakkoisaloituksen jälkeen taukoja, joiden takia ratkonta-aika heilahti täyskolmosen tuntumaan. Niistä selvittyäni loppu kyllä sujui 2½-rankingia vastaavalla vauhdilla. Ristikon täytyttyä piti hetki ihmetellä muka laatijan virhettä, mutta kohtuullisella viiveellä (ei viipeellä, sanokoot, mitä sanovat) laatijan mahdollisesti tahaton, mutta silti ovela juju oivaltui oikeassa aivolohkossa.

Ristikko sementoi kriitikkopiireissä jo vakiintuneen käsityksen, että Vuokila osaa panna pitkiäkin sanoja ristiin taidokkaammin kuin moni muu laatija. Varovaisena arviona moni muu tarkoittaa yli 99 prosenttia monisatapäisestä laatijamassasta.

Valiosanakeskipituisen (6,38) ristikon alavaakarivien sanastollisestikin tasokkaitten 10- ja 12-kirjaimisten vuorottelu edustaa sitä teknistä ammattitaitoa, joka on nimiä mainitsematta varsin harvojen hallussa ainakin kovistasolla. Monenkirjavaan pehmislehdistöön kontaktipintani on perin ohut, joten en varmuudella voi väittää, ettei siltä puolelta kenkään kärjelle voisi haastetta heittää.

Aivan ylimaallista 10 plus-tason tekniikkasuoritusta emme nyt voi ristikkoannaaleihin viedä. Alimman rivin 10-4-7 jakauma rikkoo neljän edeltävän rytmin, mikä todennäköisesti harmittaa laatijaa hyvin vähän tai ei lainkaan. Minua se aika lailla haikeuttaa. Entraus ei olisi mahdollinen ilman laajaa ja turhauttavaa purkusouvia. Tähän eli tasakympin suoritukseen on siis laatijankin tyytyminen.
8. Emma7.7.2013 klo 14:40
Ei tää mikään huano ollu, jos ei nyn nin pahakan...

Tämä ilmaus on manselainen tapa kertoa, että tämä oli oikein hyvä. Kiitän ja kumarran!
9. Tulokas8.7.2013 klo 10:34
Koville ottaa vasemman alakulman pitkähköt sanat! Tai rehellisesti sanoen - koko alaosa. Esim. se UREA latinan sanontaa sotkemassa? Ja se on vain yksi ihmetyksen aiheista!
10. Tulokas8.7.2013 klo 13:10
Vasen alakulma selvisikin jo, oikella jumittaa vielä. Tohtisiko kysyä, onko "läikikäs" eläin?
11. Emma8.7.2013 klo 17:05
Kysyähän aina voi, mutta vastauksia voi antaa vasta ensi lauantaina... Kannattaa miettiä ihan itse, ja jos pitkä sana on vaikea, voi risteävistä saada apuja.
12. Tulokas8.7.2013 klo 18:39
Eipä ollut "läikikäs" se miksi luulin! Selvisi jo. Vähän kun vielä pinnistelen, niin eiköhän loputkin selviä. Ymmärrän toki, että vastauksia pitää malttaa odottaa...
13. Emma8.7.2013 klo 22:28
Niin, ja toinen syy on, että se pakottaa itse pähkäilemään ja siinä voi käydä juuri noin: ratkontataito kehittyy. Hyvä, Tulokas!
14. Tulokas9.7.2013 klo 16:16
Ristikko on täysi. Tosin kaksi sanaa jäi arveluttamaan, mutta ne eivät vaikuta ratkaisusanaan. Minulle tämä kaksipuolonen oli vaikeampi kuin edellisen viikonlopun kolmemiinus.
15. kari kämäräinen9.7.2013 klo 18:05
Olipa hyvä, että soitin akalle. Sen verran hyvä ristikko oli lehessä.
16. Kesaesa10.7.2013 klo 09:43
Hyvä oli, rapiat puoli tuntia, mukavia pitkiä sanoja.
17. mimmi11.7.2013 klo 20:33
nyt tämän kimpussa, jäi vkonloppuna kesken..onko ketään kuulolla..saanko vihjettä muutamaa?:
ketkähän 12 kirjaimiset kyseisestä ilmansuunnasta?
ja entäs kaikki vasemmalla alhaalla olevat pikät sanat.vihjeitä pliis!
18. 11.7.2013 klo 20:41
*******************************************
Sovittu käytäntö: Ristikkoja ei uudelleenvihjeitetä eikä lisävinkkailla niin kauan kuin ristikoiden palautusaika on menossa. Heti palautusajan päätyttyä sana on vapaa.

(Hesarin ristikot ovat tästä käytännöstä ainoa poikkeus.)
*******************************************
19. mimmi11.7.2013 klo 20:44
tämä selvä
20. Jaska12.7.2013 klo 00:01
Täsmennys: koskee palkintoristikkoja.
21. mimmi13.7.2013 klo 14:19
edelliset selvitetty, nyt enää olli-ruudun aukio avoinna-vihjeitä?
ne reiät?
22. Marco Poloinen13.7.2013 klo 14:38
mimmi,
ko. aukion nelikirjaimiset ovat IRTI ja ASTE. OLLI! on vihjeenä sen verran vinkeä, että sitä kannattaa vielä tutkailla ihan omin avuin! :-)
23. Mie13.7.2013 klo 15:09
Äsh, perin juurin harmillista, sillä minulta jäi puuttumaan neljä sanaa... mutta ei voi mitään :D Joskus tulee näitä vastauksia läheteltyä mutta ei sieltä mitään voita.

Jos kysytään vastauksia niin on ystävällistä vastata ;)

IS? Vedellä? Ainakin?
24. Marco Poloinen13.7.2013 klo 15:39
IS => VIIVAT
VEDELLÄ => NUOTATA
AINAKIN => NAINEN

- "Jos kysytään vastauksia niin on ystävällistä" myös kertoa suunnilleen ko. sanojen paikat, ettei tartte kerta toisensa jälkeen plarata ristikkoa. Ei niitä (viikon vanhoja) aina ulkoa muista... ;-)
25. Mie13.7.2013 klo 16:36
Touché ;) En kyllä ymmärrä tuota IS = viivat...

Ihan kiva ristikko, eikä onneksi niin helppo kuin Vuokilan edellinen.
26. mimmi13.7.2013 klo 17:11
en ymmärrä myöskään miten IS on viivat?!
olli vainikkala?
27. mimmi13.7.2013 klo 17:16
siis vain ikkalan olli?
28. iso S13.7.2013 klo 17:31
IS on yksi suora viiva ja yksi mutkallinen viiva. Kummatkin (erikseen) voi vetää kynää paperista nostamatta ja samaa jälkeä kulkematta. Erittäin kaukaa haettu vihje. Jos ratkaisu tulee jollekin mieleen ilman poikittaisten apua niin saattaa olla lääkitys justeeraamista vailla.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *