KESKUSTELUT > RISTIKOT > KEVÄTINFO 2013

7369. Kevätinfo 2013

Eki17.3.2013 klo 12:17
Tässä säikeessä saa mainostaa kaikkea mielenkiintoista ajankohtaista ristikkoasiaa.

Visaisten ystäville vinkkinä tämän viikon Katso-lehti. Taso lienee lähellä IS:n kakspuolpallosta, ei siis liian paha. Katsossa on tällainen n. joka kuudes viikko.
2. Junamies17.3.2013 klo 14:49
Minulla menossa kovat ristikkotreenit eli aivan yhtä kovat kuin Portimoilla peli tuossa viereisellä Energia-Areenalla, kun availevat Rauman Lukkoa. Minä taas avaan jumeja aivoissa.
3. Junamies17.3.2013 klo 15:05
Ristikkorenigssä kirjoitetaan esim. ZENCAFE ja KINGKONG yhteen eli tarkoittaako tämä sitä, että ristikoissakin voidaan kirjoittaa yhteen laadinnassakin, vaikka oikeat muodot ovat ZEN CAFE ja KING KONG? Ei oikein tunnu luontevalta tässä yhteydessä, että yhteenkirjoitus koskisi vain ristikoiden vihjeitä? Miten asia on? En nyt muista, että onko asiasta puhuttu jossakin joskus tai aivan vastakin. Minulla tuli nyt vain asia tässä mieleen. Minulla on aika niin kortilla, että en ennätä kaikkea tietoa etsiä kirjoista ja netistä.
4. Eki17.3.2013 klo 15:34
Ristikkorenki ei ole auktoriteetti, joka hyväksyy tai hylkää sanan, se on apuväline, jota pitää käyttää hyväkseen omalla tavallaan. Julkaisija päättää, mitkä sanat kelpaavat.

Aivan 70-luvun alussa sain kryptoni takaisin Iisakilta käskyllä poistaa sana AFRIKANTÄHTI.
5. Matti17.3.2013 klo 15:48
Kerran kryptossa oli 12334233= PALLMALL, vaikka se on PALL MALL. Arvaukseni JOKKMOKK meni pieleen (jos nämä nyt oikein muistan).
6. Junamies17.3.2013 klo 16:11
Kyllä muistelen, että entisinä hyvinä aikoina oli esim. englanninkielisiä sanoja kirjoitettu yhteen.

Suomen kielessä kirjoitetaan enemmän sanoja yhteen kuin esim. englannin kielessä.

Sana HOT DOG on Perussanakirjan mukaan erikseen kirjoitettu, mutta tämä tuntuu suomen kielessä luonnottomalta ja voitaisiin aivan hyvin kirjoittaa yhteen ristikossa, jossa kuvavihjeenä on maukas hot dog.

Virkamiehet eivät muutenkaan näytä pysyvän kehityksen perässä eli tulevat pikemminkin jälkijunassa.

Pohjois-Ruotsissa oleva JOKKMOKK kirjoitetaan siis näin yhteen.
7. Junamies17.3.2013 klo 16:21
Monien lautapelienkin nimet ovat nykyään kaksi tai useampi osaisia ja siksi siis käyttökelvottomia ristikoissa. Saataisiin paljon uusia ristikkosanoja, jos siirryttäisiin ristikoissa yhteenkirjoitusasioissa suomalaiseen käytäntöön. Ristikkosanasto jää siis koko ajan enemmän ja enemmän jälkeen kehityksestä omaksi saarekkeekseen ja kiinnostaa siten myös nuorisoa entistä vähemmän. Jos halutaan nuorisoa mukaan, niin kai tässä asiassakin olisi jokin päätös tehtävä yleisellä tasolla.
8. Eki17.3.2013 klo 16:35
Junis johti kyllä aiheen otsikon suoraan metsikköön, mutta ei kai se haittaa.

Missä nykyisin hylätään nämä? Itse en pidä tiukkaa linjaa.
9. Junamies17.3.2013 klo 16:53
Minusta Ekin avaus oli hyvä ja mahdollisti laajasti tulkittuna käsitellä moniakin ajankohtaisia asioita. Minä satuin olemaan koneen ääressä ja minulla oli mielessä edellä laajemmin käsitelty asia. On ollut monta kertaa itse asiassa ja kaipaisin siihen ratkaisua.

Minulla on tallessa alkuperäinen Afrikan tähti, jossa kansi on ehyt. Nyt sen näköispainos on ilmestynyt jälleen kauppoihin.

Jos Ekillä olisi aina tiukka linja, niin ei kai täällä olisi enää mitään mielenkiintoista keskusteltavaakaan. Kuka nyt viitsisi kovin tiukkapipoisen kanssa mistään keskustella, kun pelkäisi, että nakataan ulos palstalta. Sensuroijat eivät hyväksy mitään toisten puheita.

Tumppisäikeitä lienee tarpeeksi ja tästä nyt varmaan sellaista tule.
10. Eki17.3.2013 klo 17:15
En ole tiukkapipo, mutta järkeä yritän käyttää. Pointit ovat nämä:

1) Kuka löytää hyvän alustuksesi vuoden päästä, jos haluaa jatkaa aiheesta? "Kevätinfo 2013" ei ole siihen looginen.

2) Otsikon vierestä pitkään puhuminen saa varsinaisen otsikon asiat katoamaan sekaan ja ehkä varsinaisen alustuksen tukahdutetuksi.

Korostan siis positiivisesti: olisi kannattanut avata uusi säie, kun asia oli sen väärti.
11. Jaska17.3.2013 klo 17:18
Joskus runsas puoli dekadia sitten IS-koviksessa oli henkilön etu- ja sukunimi kirjoitettu yhteen. Yhdeksi ratkaisusanaksi siis. Se aiheutti jonkin verran kummeksuntaa, olihan se Ekin ristisanakirjan sääntöjen vastainen. Tosin viimeisen säännön 21 mukaan muista säännöistä voidaan poiketa, jos...

Harmikseni en muista, mikä se nimi oli.
12. Matti17.3.2013 klo 18:51
Olikohan se Einojuhanirautavaara.
13. n17.3.2013 klo 19:03
Ekin kirjoitus

Aivan 70-luvun alussa sain kryptoni takaisin Iisakilta käskyllä poistaa sana AFRIKANTÄHTI. Ilmeisesti siksi, ettei ole yhreen.
14. Eki29.3.2013 klo 10:12
Visaisten ystäville: Avun tuoreessa numerossa (13) on kolmepalloinen ristikko. Se tarkoittaa kyllä lähinnä keskisplussaa, mutta kuitenkin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *