KESKUSTELUT > RISTIKOT > NIMIMERKKIEN TAKANA

971. Nimimerkkien takana

Henry Haapalainen15.7.2004 klo 01:44
Näillä sivuilla esiintyy paljon huumorintajuisia, sanavalmiita kirjoittajia, suurin osa ehkä vain tavan vuoksi nimimerkkeinä. Monia vierailijoita varmasti kiinnostaa tietää jotakin kirjoittajien taustoista, kuten sukupuoli, siviilisääty, ammatti, suhde ristikkolehtiin tai kustantajiin (leiri), ja tietysti oma nimi. Tähän osioon voisi tuollaiset tiedot kirjoittaa, vaikka ne aikaisemmin olisi jossain muualla kerrottukin. Ja kun joku seuraavan kerran näitä utelee, hänet voitaisiin ohjata tähän osion.
Itse olen 59-vuotias laatija ja ristikkolehtien (Kirput) kustantaja. Naimisissa olen paitsi lehtien myös Tuulikki Haapalaisen kanssa. Kaksi täysi-ikäistä lasta, joista kumpikaan ei harrasta ristikoita millään tasolla.
2. Seija15.7.2004 klo 08:19
Miksi pitäisi profiloitua? Tietty anonymiteetti on mielestäni tällaisten keskustelupalstojen tarkoitus ja viehätys.
3. iso S15.7.2004 klo 08:42
Nimimerkin käytön syistä on ollut juttua aikaisemmilla palstoilla. Voin luottamuksellisesti kertoa että olen kuin Lulu jolla oli kolme mieltä. Minulla on yksityiselämä, ristikkoelämä ja työelämä ja niiden välillä on varsin tiukasti vartioidut portit. Se että ihmisiä kiinnostaa kuka teki mitä teki kenen kanssa häh ei tarkoita sitä että heidän tarvitsisi tietää tai että heillä olisi oikeus tietää.

Tällä palstalla toimii ristikkominä ja muista rooleistani kerron sen minkä haluan ja silloin kun haluan. Niistä kytköksistä voin tiivistää sen minkä olen aikaisemminkin kertonut. Olen ratkoja ja pienessä mittakaavassa operoiva sivutoiminen laatija vuodesta 1996 alkaen. Teen muutaman ristikon kuukaudessa yhtiölle, jonka nimi eri yhteyksissä on Sanoma Magazines tai Kolmen Kysymysmerkin Ristikot. En osaa piirtää ja käsialani on kamala, joten olen täydellisesti kuvittajien armollisen avun varassa. Yhtiön julkaisemien ristikkolehtien lisäksi töitäni voi (v)ihailla satunnaisesti myös sellaisissa lehdissä kuin Me Naiset, Kodin Kuvalehti ja Hyvä Terveys.

Olen Sanaseppojen jäsen ja lehdessä on julkaistu vuosien varrella 2 tai 3 ristikkoani. Muihin lehtiin ei ole muodollisia kytköksiä, paitsi Hesariin, jonka tilaaja olen.

Nimimerkkini ei johdu suuruudenhulluudesta, kuten on epäilty. Omasta mielestäni on myös harhaanjohtava, joskin huvittava väite että se olisi suomennos minua kuvaavasta nimityksestä Big Ass. Nimimerkki on anagrammi etunimestäni ja lisäksi korostaa sitä, että sukunimeni alkaa isolla S-kirjaimella.

Jotta historiankirjoitus menisi oikein, myönnän vielä sen että nimeni on Ossi Suikki ja entinen nimimerkkini siitä johdettu OSui. Kaiken muun voitte poimia menneistä ja tulevista jutuista ja arvailla loput. Iälläni sun muilla henkilökohtaisilla rasitteilla ei pitäisi olla teille mitään merkitystä.
4. tero15.7.2004 klo 09:18
En ole ristikkoalan ammattilainen joten nimeni ja henkilötietoni tuskin kiiinnostavat ketään tällä palstalla. Vaan eipä tuo tieto niin salaistakaan ole.
Terävimmät ovat varmaan arvanneet että nimimerkkini on sama kuin etunimeni mutta pienellä kirjaimella aloitettuna. Sukunimestäni sen verran että kun pelaan Internetissä bridgeä niin aina kun sattuu kanadalaisia samaan pöytään saan vastata kysymykseen olenko Sakulle sukua.
Ristikoita ratkon hyvin satunnaisesti. Onpa tainnut mennä joskus vuosiakin etten ole ratkonut ainuttakaan. Oikeasti laatiminen onkin hauskempaa, mutta sitäkään en ole tehnyt kuin pöytälaatikkoon joskus kun ei muutakaan tekemistä ole ollut.
5. Rafflesia15.7.2004 klo 11:10
En miellä olevani kovin sanavalmis, mutta huumorintajua onneksi löytyy tiettyyn rajaan asti. En esiinny tavan vuoksi nimimerkillä, vaan siksi, että mielestäni nimimerkkini kertoo enemmän kuin oma nimeni.
En usko, että taustoistani on monikaan kiinnostunut, mutta kerrompa ne kuitenkin. Olen nainen, asun avoliitossa ja työskentelen tutkijana. Olen ratkoja ja innostunut vihjeytyksestä, vaikka en sitä osaakaan. Laatija en ole. Ratkon paljon, erityisesti Pelikaaneja, mutta kokeilen välillä myös muita lehtiä. Vielä ei ole muusta perheestä suosikkia löytynyt. Mihinkään leiriin en tunne kuuluvani. Olen Sanaseppojen jäsen.
Omaa nimeäni ei ihan piruuttani tässä kerro, mutta jos se jotakuta kovasti kiinnostaa, kannattanee käydä tutustumassa elämääni osoitteessa www.tutka.net/~raflesia.
6. Rafflesia15.7.2004 klo 11:11
Jaahas, linkki ei toiminut, kun tuli piste perään.
Eli täällä minä olen: www.tutka.net/~raflesia
7. Henry Haapalainen16.9.2004 klo 01:43
Tämä keskustelu joutui turhan nopeasti vintille pölyttymään. Lue alustus ja kanna kortesi kekoon.
8. Rafflesia16.9.2004 klo 08:25
Nyt kun aihe on taas pinnalla, täytyypä mainita, että ainakin ihmisiä kiinnosti/kiinnostaa kuka minä olen oikeasti. Sivuilleni tuli ensimmäisen (toisen) viestini jälkeen 'ennennäkemätön' ruuhka ja edelleenkin 15.7. on 'busiest day so far'.
Tervetuloa uudelleenkin. =)
9. Antti Viitamäki16.9.2004 klo 12:15
File AV:

Ajalliset määreet
- ihan kohta 32
- vaaka

Olomuoto
- nestemäisen kiinteä
- single
- kiireinen

Asuinpaikka
- Jyväskylä

Työt
- teatteri (nykyään lähinnä ohjaus)
- musiikki (nykyään lähinnä teatteriin)
- kirjoittaminen
- sanaristikot (Sanaris Oy)

Muut kiinnostukset
- kielet, kielitiede
- elokuva
- sarjakuva (eritoten Don Rosa)
- shakki, biljardi
- scifi/spefi, dekkarit, kaikki kummallinen

Taide vai urheilu?
- taide, mutta olen yrittänyt opetella löytämään jotain urheilustakin (katsoin jopa World Cup -finaalin)

Urheilu vai liikunta?
- liikunta

Kesä vai talvi?
- kesä

Kissa vai koira?
- kissa

Maailmanympärimatka?
- Lontoo, Pariisi, Azorit, New York, Peru, Uusi-Seelanti, Nepal, Rooma, Praha ja kotiin, kiitos!

Musiikkimaku
- Queen, Abba, Beatles, Depeche Mode, Dire Straits
- Michael Jackson, George Michael, Björk, Mike Oldfield,
Jean-Michel Jarre, Vangelis
- Tshaikovski: 1. pianokonsertto
- Holst: Planeetat, Mars
- Preisner: Veronikan kaksoiselämä, Kolme väriä
- John Williams: Star Wars
- Chess, Cabaret, Viulunsoittaja katolla, JC Superstar
- Seminaarinmäen mieslaulajat, Ultra Bra, The Rasmus, Killer
- Juice Leskinen, Ismo Alanko, Jaakko Teppo (!!)
- Sibelius: Valse Triste
- Anssi Tikanmäki: Maisemakuvia Suomesta
- Yö: Joutsenlaulu

Elokuvamaku
- Amadeus, Kolme väriä, Kaunis mieli, Kummisedät, Citizen Kane, Star Wars, Matrix, Puhallus, Ocean's Eleven, Dyyni, Fight Club, Taru sormusten herrasta
- Monty Pythonit, Blazing Saddles, Airplane!, Top Secret!, Men In Black, Shrek

Kirjamaku
- Dostojevski, Harms, Christie, Clarke, Asimov, Adams

Tyyli täällä
- herkästi vuolaaksi intoutuva
- joskus kärkevä, mutta ei syyttä
- oikeudenmukaisuuteen pyrkivä
- riitaa välttelevä
- kommentoi, jos kiinnostaa
- ei välttämättä vastaa, ellei ihan suoraan kysytä
- pitää: innokkaasta keskustelusta, erikoisista ajatuksista, omintakeisesta kielenkäytöstä, aiheiden polveilusta
- ei pidä: tarkistamattomista, epäselvistä tai huonosti muotoilluista kirjoituksista, perustelujen puutteesta, jankkaamisesta, turhasta mesoamisesta, henkilökohtaisuuksiin menemisestä, huolimattomasta tai tahallaan väärin ymmärtävästä lukemisesta

Toivoo
- kaikille pelkkää hyvää

Kiitos,
AV
antti.viitamaki@sanaris.fi
10. Matti16.9.2004 klo 18:26
Antti, panin merkille suosikeistasi elokuvan Kaunis mieli. Minustakin se oli hieno.

Nimimerkki "Vierestä seurannut"
11. IiKoo16.9.2004 klo 19:43
Oman nimimerkkini keksin itselleni muistaakseni vuonna -88, kun ensimmäisen kerran maksoin A-lehtien VAXIin käyttäjätunnuksen. Siitä lähtien olen tätä käyttänyt erilaisissa paikoissa. Tunnus muodostuu etu- ja sukunimeni alkukirjaimista, oikea nimeni on Ilpo Kuivanen. Google näemmä löytää nimelläni vinon pinon linkkejä, josta käy aika hyvin selväksi se, mitä minä oikeassa elämässä teen silloin kun en ratko ristikoita.
12. RA16.9.2004 klo 22:37
Tosi hauska - tuo Antin CV.
13. Pena18.9.2004 klo 10:35
AV, kiva kun musiikkilistalta löytyy Jaakko Teppo. Mutta miksi sen jälkeen on kaksi huutomerkkiä suluissa (??)
14. kari kämäräinen18.9.2004 klo 19:53
paikkakunnan sanomissa takasivulla luki
ett Pörsämäen keskustuki
oli yllättäen jiänynnä sontakuorman alle
ja uutta pelimiestä etsittiin tilalle...
(san/sääv. Jaakko Teppo).
15. kari kämäräinen18.9.2004 klo 19:55
tarkoitin tietenkin, että että Pörsämäen keskustuki
16. Antti Viitamäki19.9.2004 klo 02:01
Huutomerkit voi lukea esimerkiksi, että "näiden lisäksi jopa tällainenkin" tai "kannattaa tutustua" tai "kyllä, olen tosissani, ja miksi en olisi". Ja viime mainittu ihan vain sillä, JOS joku kokee sen poikkeavan linjasta. Yksinkertaisemmin listan voisi muotoilla kahdella sanalla: lähes kaikkiruokainen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *