KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3196

9984. HS 3196

Oispa5.1.2022 klo 19:27
Uusi ristikko on julkaistu (digi). Rattoisaa ratkontaa!
2. Tupu6.1.2022 klo 10:03
Ilmestyykö paperinen tänään 6.1?
3. Jiikoo6.1.2022 klo 10:07
Lainaus: 2. Tupu 6.1.2022 klo 10:03
Ilmestyykö paperinen tänään 6.1?

Ainakin omasta tuulikaapistani paperi-HS löytyi tänä aamuna. Ristikko parhaillaan työn alla, vaikuttaa subjektiivisesti ottaen tavallista visaisemmalta.
4. Oispa6.1.2022 klo 10:41
Oikeanpuoleinen harmaalause jotenkin ratkaistu, vasen vajaa. Yläkerta valmis, alakerran keskiosa takkuaa. Pitää tauottaa muutamaksi tunniksi.
5. kaplas6.1.2022 klo 11:12
Onneksi ratkontaeskadroonamme on testattu ja rasvattu!
6. Eikka6.1.2022 klo 11:36
Poikkeukselliseti lounas tehty ensiksi. Siis ristikkoon, ei anopille. Sille annan jouluseitiä, jos sellaista löytyy, alehyllystä.

Sitten perinteisesti kaakonkulmaa kohti. Matkalta löytyy todellinen harvinaisuus Volkkari 17:ssä.
7. Elva6.1.2022 klo 13:15
Ristikko valmis viimeistä ruutua myöten. Hieno laatimus, aukio 3x16, josta pisin sana 24-kirjaiminen. Alakerta teetätti työtä. Ainakin yksi outo nimiväännös. Helpot harmaat, tosin eräs sanoista harvinainen.

Mutta, kuten kaplas mainitsi, onpahan tässä tullut treenattua!
8. lapatossu6.1.2022 klo 15:54
Juu, ratkesi melkoisen vääntämisen jälkeen. Pisimmässä ratkaisusanassa on osa, jota en löytänyt kuvasta -kuva tosin on melkoisen himmeä.
9. Jondalar6.1.2022 klo 16:00
Hyvä, laadukas ristikko. Mukavasti helppoja kohtia ja sopivasti työläitä paikkoja. Kuvat saattavat tosiaan olla himmeitä, aivan toiselta planeetalta kuin vaikkapa Apu-lehdessä. Sanomapaino on mitä on.
10. Jiikoo6.1.2022 klo 16:40
Lainaus: 9. Jondalar 6.1.2022 klo 16:00
”Kuvat saattavat tosiaan olla himmeitä, aivan toiselta planeetalta kuin vaikkapa Apu-lehdessä. Sanomapaino on mitä on.”

Sanomapaino osannee asiansa. Eroa on käsittääkseni ennen kaikkea paperilaaduissa. Sanomalehdet painetaan halvemmalle ja karkeammalle ns. mekaaniselle paperille, joka sisältänee runsaasti puuhioketta. Sanomalehtipaperi kellastuukin herkästi. Apu-lehti painetaan tiettävästi paljon sileämmälle ns. superkalanteroidulle aikakauslehtipaperille (SC). En ihmettele, jos eroa on painoprosessissakin ja lopulta saavutettavan painojäljen laadussa.

En ole asiantuntija. Joku viisaampi korjatkoon ja täydentäköön.
11. Xxx6.1.2022 klo 18:00
Valmista tuli - joskin vaikeasti. Viimeisen harmaan ylin sana oli minulle ihan uusi. Tarkistin sen ja selvisi, että se on oikea - vaikka murresana.
12. Ylläpito6.1.2022 klo 18:02
Hyvät painot hoitavat hommansa, joskin sattuu heillekin toki mokia. Olennainen on kuitenkin se tiedosto, joka heille toimitetaan. Kun lähdetään tarkkuustyöhön, sitä viritellään hyvinkin paljon ennen kuin se lähetetään painoon, vaikka olisi selkeä virittämättäkin.
13. Jondalar6.1.2022 klo 18:33
Ylläpito, kiitos oikeista tiedoista.

Kuvasta tulee väkisin epäselvä, jos se on kopioitu googlen tiedostosta ja kutistettu ristikon yhteen ruutuun.
14. kaplas6.1.2022 klo 19:12
Työläs. On ollut huonompiakin!
15. Uusi6.1.2022 klo 19:59
Kiva ristikko. Ei liian helppo. Kiitos.
16. Leenanneli6.1.2022 klo 23:10
Tulipahan tehtyä, oli kinkkinen paikoin.
Epäselväksi jäi I 17, onko logo eikä se mikä yleensä?
Turhan paljon outoja nimiä/sanoja.
17. Elva7.1.2022 klo 00:27
Leenanneli, se on se mikä yleensä.
18. Jiikoo7.1.2022 klo 00:56
Aamupuolella piti jättää kesken, kun tuli lumitöitä ja piti käydä 13,5 km hiihtämässäkin Toinen juttu sitten oli odottaa tuoretavaraa Ratkojiin. Nyt myöhäisillan SK-tehtävien jälkeen oli hyvä ottaa taas HS käteen ja täyttää ristikko loppuun.

Ei ollut helpoimmasta päästä eivätkä omat avut olisi alkuunkaan riittäneet, mutta tärkeintä että homma hoitui. Tietenkään tällainen konemainen täyttely ei tunnu ristikkomaailman kovimpien haasteiden selättämiseltä, ei siis isommin aihetta henkseleiden paukutteluun.
19. JPR7.1.2022 klo 02:30
Lähtökohtaisesti sanomalehti on kertakäyttötuote jossa painojäljen tulee olla riittävän hyvä.
Aikakauslehti on selkeästi vaativampi painojäljen suhteen ja sen vuoksi paperi ja painokone ovat erilaisia kuin sanomalehdessä.

Mielestäni hesarin ristikoiden kuvitus on tarkoituksella epäselvä?
20. Leenanneli7.1.2022 klo 10:35
Kiitos Elva, virhe siis siinä pitkässä sanassa. No, selvittelen kunhan ehdin.
21. Jontte7.1.2022 klo 10:53
Mitähän tarkoittaa miinus puoli ristikossa
22. kaplas7.1.2022 klo 11:01
Jontte, esim kk-liitteen ongelman kimpussa puutunut "entiteetti."
23. Leenanneli7.1.2022 klo 11:28
Virhe olikin ekassa kirjaimessa, I 17. Nyt valmis.
24. Jontte7.1.2022 klo 11:47
Kaplas. Minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä eli en tajua vihjettäsi miinus puoleen. Auliksen vihjeet ovat helpompia, joskus
25. Jondalar7.1.2022 klo 12:02
Tavuviiva ja puoli. Siihen pitäisi keksiä nätisti istuva sana.
26. Pike7.1.2022 klo 12:13
Nimenomaan istuva - nätisti tai ei..
27. Jontte7.1.2022 klo 13:14
Tämä sivusto on mielenkiintoinen. Jos jotain kysyt, vastaus vaatii kykyä lukea lukea rivien ja rivien välistä. Usein paljon vaikeampaa kuin ymmärtää "aulisjaanuksia"
28. Oispa7.1.2022 klo 13:42
Jontte.
Valmisratkaisusanaa ei voi antaa ennen kuin ratkaisun lähettämiseen annettu aika on umpeutunut. Aika hyvin tuo sääntö täällä on pitänyt. En tiedä, mitä sanktioita aidan yli pomppimisesta on määrätty. Liekö bannia sivuille ehdotettu?
Tuosta syystä on keksitty joskus hauskojakin kiertoilmaisuja vihjeityksiin.
29. Jontte7.1.2022 klo 15:00
Oispa. Mitä ideaa on siinä, että niistä kiertoilmaisuista ei ole höykäsen pöläyksen apua kysyjälle. Esim. Kuvassa on kuntavaakuna. Kysyjälle vastaus on 100 km itään. Tätä sivustoa voisi hieman skarpata. Tai sitten ei, sillä sillä ei ole paljonkaan apua perusratkojalle. Poikkeuksena jaava ja jaanus, jossa tosiammattilaisetkin joutuivat lujille
30. Jontte7.1.2022 klo 15:11
Ristikotkeskustelun kysymysvastauksia on hyvä osata lukea kuin piru raamattua. Mitä järkeä siinä on, mutta vapaaehtoistahan tämä on
31. Jondalar7.1.2022 klo 15:13
Koeta itse miettiä. mikä -puoli siihen tulee. Etupuoli se ei ole, eikä velipuoli. Sopiiko ratkaisu risteäviin. Kerro, jos et pääse hajulle.
32. Elva7.1.2022 klo 15:30
Yleensäkin jollei saamastaan vihjeestä pääse perille, kannattaa kysyä uudelleen, sillä avuliaita ratkojia kyllä riittää.
33. Oispa7.1.2022 klo 16:09
Jontte, viihteenähän tämä ratkonta pitää ottaa, jonkinlaisena harrastuksena. Stressaamalla ei saa kuin r...a takapuoleen ja unettomat yöt. Siinä missä jotkut täällä ratkovat Lehdon ristikon muutamassa hetkessä, voi meikäläisellä mennä jopa monta päivää. Kokemusten myötä suoritus nopeutuu kun laatijan käyttämä sanasto tulee tutummaksi.
Komppaan edellä kirjoittaneita. Kannattaa kysyä uutta vihjettä. Esim. Elva (32) edellä hallitsee fiksun tavan vihjata.
34. Jiikoo7.1.2022 klo 16:19
Palstatulokkaiden on myös syytä pitää mielessä, että lisävihjeiden antaminen on palkintotehtävien osalta sallittua ainoastaan Helsingin Sanomien ristikoissa (laatija Aulis Lehto). Muiden julkaisujen palkintotehtävien kohdalla tulee toisten auttamisesta pidättäytyä vastausajan umpeutumiseen saakka.

https://sanaristikot.fi/saannot/
35. kaplas7.1.2022 klo 16:33
Itse sain kerran hyvän vinkin. Uuden työpaikan kahvinkeitintä ei kannata eka työpäivänä arvostella!
36. Jontte7.1.2022 klo 16:54
Ymmärrän hyvin, että täältä ei apuja saa tarjota. Oli poikkeuksellista, että kk tammikuulle se annettiin. Mutta yhtä kaikki show must go on. Tiedän olevani hyvässä seurassa. Älykästä uutta vuotta kaikille.
37. kaplas7.1.2022 klo 17:38
Apuja kyllä, suoria apuja ei. Tervetuloa!
38. Heppu7.1.2022 klo 20:28
Oli ainakin minulle vaikeanpuoleinen kun onnistuin laittamaan moneen kohtaan ensin väärä arvauksen, esim. arpa ei osunut. Uusi murresana siis opittiin harmaissa.
Turha minusta tuosta kuvien epäselvyydestä on jahkata. Se on osa Aulista. Olen siitä kyllä itsekin takavuosina jahkannut. Kuka muu käyttää vihjeitä, joissa on vastaus valmiina – mutta niin himmeällä ettei siitä saa selvää. Nytkin oli sellaista gräddaa.
Paras vihje minusta se ammusvarasto, vielä kun räjähtäisi pallonsa kanssa.
39. Jondalar7.1.2022 klo 21:07
Vaikeasti tulkittavat kuvat antavat oikeastaan mukavaa lisähaastetta. Monesti vasta ratkaisusanan löytyminen selvittää, mitä kuvassa on. Onnistumisen ilo on sitä makeampi mitä hankalamman pulman saa selvitettyä.
40. jykä7.1.2022 klo 21:25
ruudussa s25 pohdin kahta mutta pystyt ratkaisivat. Muuten helpohko kun ei tarvinnu etsiä Jaavan maakuntia
41. Mooses7.1.2022 klo 23:16
Onko C 20 eläin,lelu vai sarjakuvahahmo tai jotain muuta?
42. Jiikoo7.1.2022 klo 23:25
Mooses, mielestäni C20 on ihan luonnonvaraista faunaa, täällä kotimaassakin esiintyvää.
43. Artsi8.1.2022 klo 00:23
Työläs, mutta laadukas ristikko. Ristikon teki työlääksi haaleat vihjekuvat. Täyttä tuli saunan ja tv:n katselun jälkeen. Onneksi palattiin taas humoristisella linjalle päävihjekuvan suhteen. Harmikseni en tajunnut, että ristikko on ilmestynyt jo torstaina, kun Hesari kulkee miten sattuu tänne läntiseen Espooseen. Useimmiten sitä ei tule eikä sitä aina tule kirjastoonkaan. Onneksi sain mutkien kautta tämän työn alle tänään illan suussa.
44. Tre8.1.2022 klo 06:27
Olen juuttunut oikeaan yläkulmaan, veitseen nuolineen, naiskaimoihin ja korkeaotsaiseen. Liekö itsestäänselvyyksiä, hengellisyyksiäkin?
45. kaplas8.1.2022 klo 07:25
Tre, korkeaotsainen on ollut kansanedustaja ja ministeri sodan jälkeen. Maanviljelijä Tyrväältä.
46. Tre8.1.2022 klo 07:33
Kaplas, kiitos! No tietenkin - nuoli...
47. Pike8.1.2022 klo 08:04
Eikö aivokapasiteettisi riitä sen tajuamiseen?
48. Yussuf8.1.2022 klo 09:01
C20 piti katsoa vielä monesti vaikka ratkaisusana oli liki tiedossa. Ei vaan aivot (kapasiteetti) taipuneet sitä näkemään.
49. Tre8.1.2022 klo 09:23
Yussuf, tajunnemme rajallisella kapasiteetillämme jotain sellaista rivien välissä olevaa, joka ilmenee viikonloppuaamuisin. Kiitos tsemppaamisesta, onneksi ei taivalleta taivalta yksin, ei tarvitse kiukutella, vaan kiittää ja nauredkellä. Kyynistyminen vasta surullista olisikin
50. Jiikoo8.1.2022 klo 09:59
Minun perin rajallista aivokapasiteettiani kuormitti lounaassa pitkään vihjekuva A23–24. Sen hahmottaminen onnistui vasta käännettyäni lehteä 90°. Ylösalaisin (180°) kääntämiseenhän näissä on ehtinyt tottuakin, mutta tällä kertaa näin.
51. Jiikoo8.1.2022 klo 10:03
Lainaus: 45. kaplas 8.1.2022 klo 07:25
”Tre, korkeaotsainen on ollut kansanedustaja ja ministeri sodan jälkeen. Maanviljelijä Tyrväältä.”

Enteellisen sattuva nimi miehellä – näkyy eläneen peräti 101-vuotiaaksi!
52. Amatööri8.1.2022 klo 10:50
Minusta oikein mukava ristikko. Muuten valmista, mutta en jaavasyndrooman raunioittamana
osaa päättää ruudun G18 kirjainta, eli onkohan sen yläpuolella jossain astiassa runsaasti
jotakin, vai esittääkö kuva jotain ihan muuta, sekä onko vaakasanassa lennossa nestettä
vaiko vähän kiinteämpää tavaraa (esim. eläimille tarjottavaa)? Olikohan riittävän varovainen
vihjeutelu?
53. PM8.1.2022 klo 11:42
Ristikon eilen nähdessäni ihastelin laajoja ja pitkiä sanoja sisältäviä alueita, jollaisia vain taitava laatija voi toteuttaa. On siinä sanojen sommittelua kerrakseen. Vietin sitten useita tunteja ratkoen tätä kudelmaa, vastustaen viimeiseen asti turvautumista ulkoisiin apuihin. Lopulta kun vielä 7 kirjainta puuttui, annoin periksi. Tyhjät ruudut sain täyteen, ja harmikseni tarkistuksissa löysin useita vääriä kirjaimia, etenkin oikeanpuoleisen piirrosvihjekuvan läheltä. Siinä oli yksi uusi sanakin syynä.
Piirroksesta J25 tuleva sana on hieman outo risteävistä sanoista johtuvan toiseksi viimeisen kirjaimen takia.
54. Jiikoo8.1.2022 klo 13:11
Amatööri, mielestäni ruudun G17 kuvassa on syömä-astiaan paiskattu ihan aimo annos mitälie. Vaakasanassa lentelevät pisarat tai tilkkaset edustanevat murresanaa, jonka olen oppinut vasta varsin varttuneella iällä ja nimenomaan näistä Auliksen ristikoista.

Voin vielä mainita, että olen nauttinut kahvini mustana jokseenkin siitä lähtien kun aloin kahvia juomaan. Sokerinkin älysin jättää kahvistani pois jo lähes 54 vuotta sitten huomattuani lyhyen ilman sokeria -kokeilun jälkeen sen itse asiassa pilaavan kahvin maun perusteellisesti. Sokeroitu kahvi jääkin minulta nykyisin takuuvarmasti juomatta.
55. Amatööri8.1.2022 klo 13:50
Kiitos kannustuksesta Jiikoo, noihin minäkin mielelläni kallistuisin. Tuo pisaroiden
sana on tuttu lapsuudesta saakka Hämeessä. Sehän on itse asiassa suoraa
perua ruotsinkielisestä sanasta. Kumma, kun pohjoiskymenlaaksolainen äippäkin
sanoi nenäliinaa 'nestuuki' (näsduk). Kevennys: Vesi alkaa porista - Vatten börjar från
Björneborg.
56. kaplas8.1.2022 klo 18:30
Hoh hoijaa... Ihan jo tulee ikävä Jaavan maakuntaa!
57. Eikka8.1.2022 klo 18:55
Ihan mukavaa perustekemistä. En tällaisissa välttämättä yritä ratkoa heti harmaita. Tässäkin vasemman ylemmät muistuttivat niin paljon toisiaan, että otti aikansa ennen kuin ne ratkesivat. Oikean ylin harmaa laajensi aviokapasiteettiani, kun opin uuden sanan, jolla voin kuvailla anopille hänen ”rakentavaa” kritiikkiään.
58. kaplas8.1.2022 klo 19:00
Savonmaalta tuttu tuo ylinoikea..
59. Eikka8.1.2022 klo 19:26
Lainaus: 58. kaplas 8.1.2022 klo 19:00
Savonmaalta tuttu tuo ylinoikea..

Eipä ihme, niin on anoppikin.
60. Jiikoo8.1.2022 klo 19:40
Lainaus: 58. kaplas 8.1.2022 klo 19:00
”Savonmaalta tuttu tuo ylinoikea..”

Noita ylinoikeita näkyy silloin tällöin olevan myynnissäkin, mm. vertaiskauppapaikassa nimeltä tori.fi

[Siellä muuten näkee aika usein myynnissä ”aksiloita”. Myyjä vaikuttaa tällöin olevan säännönmukaisesti Etelä-Pohjanmaalta. Lienevätkö siellä päin niin nurkkakuntaista porukkaa, että eivät halua myydä akseleitaan muualle Suomeen, missä ei aksiloiden päälle ymmärretä mitään?]
61. Jiikoo8.1.2022 klo 19:46
Nyt iski epäilys! Tarkoitettiinko täällä ylinoikealla yilntä oikeanpuoleista ”harmaata”? Minä puhuin postauksessani (60.) oikean laidan ylimmästä pystysanasta ja pyydän nöyrimmästi anteeksi sekoiluani!
62. kaplas8.1.2022 klo 20:18
Juu, minä tarkoitin harmaaylinoikeaa. Jos tuota Oulu-juttua meinasit, siellä tuli Hiukkavaaran varusmiehenä käydyksi oluella ja musiikkia kuulemassa. Klubi siis!
63. Jondalar8.1.2022 klo 22:31
Mielestäni tuo yläoikea harmaa on ollut ristikoissa aika ajoin.
64. Heppu8.1.2022 klo 22:40
Eikka 57. Koko palstaseurakunta (tai ainakin minä) toivoo sinulle voimia anoppisi kanssa. Onnea uuden sanan käyttöön dialogissasi tämän demonisen voiman kanssa. Vai onkohan koko anoppistoorisi kuin Auliksen lato. Puutaheinää?
65. Jiikoo8.1.2022 klo 23:23
kaplas, Oulussa olin minäkin varusmiehenä, joskin Intiönkankaalla eli kaupungin kasarmeilla. Ouluhan oli silloin 50+ vuotta sitten maan varuskuntakaupunkien ykkönen miesluvultaan, sittemmin tyhjennetty kokonaan!

Vierailin tuolla varsin rattoisalla ”lupilla” minäkin niinä kaukaisina poikamiesaikoina ja viimeksi viitisentoista vuotta sitten, kun vaimoni pikkuveli (ex-teekkari) keksi juhlia siellä viiskymppisiään.
66. kaplas9.1.2022 klo 07:20
Ok!

Oulussa intisä,märisä vaateisa syötiin puurua ja hillua.:)
Etelä- ja Keski-Pohjanmaan pojilta oppi pohjalaista murretta. Männynlarva,vesilakso mm.

Veikkaan anoppitarinan olevan ns. vaihtoehtoista totuutta. Todellisuudessa suhde mitä lämpimin ja rakastavin! :)
67. Jondalar9.1.2022 klo 10:18
[Oulussa minut ja Jiikoo koulutettiin radiosähköttäjiksi. Oulusa koulusa oltiin myös. Ei ihan yhtä aikaa..]
68. Aku9.1.2022 klo 10:49
Minua askarruttaa V3:een sijoitettu lentokoneen "tanssikuvio" kaksine piilokirjaimineen. Ongelmani on, etten saa, oikeiksi olettamistani vaakasanoista huolimatta, tähän kohtaan mitään järkeä tai tolkkua. Voisitteko vähän auttaa. Kiitos jo etukäteen.
69. Amatööri9.1.2022 klo 11:35
Aku, siihen tulee ihan tavallinen sana, lennetään jostakin johonkin, mutta poiketaan
matkalla jossain. Olisiko jokin vaakasana haittana?
70. Aku9.1.2022 klo 11:56
Amatööri – ilman muuta olen miettinyt ehdottamaasi ratkaisusanaa. Ongelmaksi jää tällöin lentokoneesta juontuvan sanan kolmanneksi viimeinen kirjain, joka käsittääkseni ei mitenkään voi olla L.
71. Aku9.1.2022 klo 11:59
Ja heti komento takaisin. Nytpä löytyi murresana asiaa selittämään. Mutta kyllä tässä tapauksessa Aulis on ollut äärimmäisen pakon edessä:–).
72. junamies9.1.2022 klo 12:02
En löytänyt virhettä. Nykäsessä on tuo outo verbi.
73. Aslakki9.1.2022 klo 13:27
54. Jiikoo. Kyllä tuo tilkkanen on tuttu Ruotsin rajan läheltä oleville, niin minullekin. Me aloitimme kahvin juonnin ilmeisesti suurin piirtein yhtä aikaa, mutta minä lopetin sen 10-vuotiaana lääkärin määräyksestä ja olin 30 vuotta juomatta. Sitten oli yhdet juhlat 90-luvun alussa, jossa ei ollut teetä tarjolla, mutta marsipaanikakkua oli joten päätin ottaa kahvia. Joinkin kaksi kupillista kahdella sokeripalalla mutta ei kermaa eikä maitoa. Sen jälkeen olen aina vain juhlissa juonut tuon saman annoksen. Sokeria en ole osannut jättää pois. Viime vuonna oli yhdeksän juhlaa, joten join vuoden aikana peräti 18 kupillista tuota mustaa juomaa.
Mutta tärkeämpää on, että tuo ristikko tuli täyteen ja toivottavasti oikein, joten on mahdollista, että Hesari lähettää palkinnoksi hieman kahvirahaa, jos Onnetar on suopea.
74. seitenvitonen9.1.2022 klo 13:54
vajaan tunnin päästä meinaan mennä alakertaan kahville. Sekaan laitan punaista maitoa. Yleensä juon 2 kupillista, ja sen toisen kupillisen seuraksi laitan sokeripalasen suuhun. Olen syntynyt vuonna 1932. Hyvä ristikko.
75. Jiikoo9.1.2022 klo 17:54
Lainaus: 67. Jondalar 9.1.2022 klo 10:18
[Oulussa minut ja Jiikoo koulutettiin radiosähköttäjiksi. Oulusa koulusa oltiin myös. Ei ihan yhtä aikaa..]

[Niinpä. Minulla sattui olemaan tuohon titaushommaan amatööripohjia jo siviilistä, joten pääsin suorittamaan 11 kk:n koulutustavoitteena olleen II luokan jo alokasaikana. Sen jälkeen Riihimäellä jouduin toimimaan apukouluttajien apulaisena ja onnistuin suorittamaan I luokankin radioviestittäjätutkinnon. Kaiketi nykymaailmassa aika merkityksettömiä juttuja.

Koulusa en ollut Oulusa vaan sieltä melko matkan päässä itäkaakon suunnalla, Oulujoen vesistön ylävesillä päin. Oulu on joka tapauksessa minulle tuttu ja läheinen kaupunki; sinne tulee asiaa liki vuosittain.]
76. Jiikoo9.1.2022 klo 18:13
[seitenvitonen, sinulla on näköjään komeanpyöreä juhlavuosi, jolle nimimerkkisi ei tee oikeutta. Respektiä ja onnittelut!

Olin tänään hirvijahdissa aseettomassa palveluksessa (ajomiehenä). Ajoketjumme vetäjä ei ole ihan nuorukainen hänkään (paitsi mieleltään). Ikävuosia hänellä ”vain” 83. Omaan askelmittariini (puhelimessa) kertyi yli 18 000 askelta. Tuo jahtikaverini rämpi umpihankalassa maastossa lumihangessa käytännössä aivan vastaavat lukemat.

Ollapa tuollaisilla vuosilla samassa kunnossa kanssanne, jos vastaaviin ikinä yltänenkään!

Jos jotakuta kiinnostaa: hirviä ei tänään näköpiiriin saatu, mutta yksi kookas peuranvasa menetti henkensä.]
77. seitenvitonen9.1.2022 klo 20:06
Yli 75-vuotias ei ole enää tilastokelpoinen, sehän on vanhuudenhöppänä, eikä sillä ole omia mielipiteitä? Niinpä tässä voi laukoa, mitä mieleen juolahtaa. Miksi olen pitänyt saman nimimerkin, johtuu laiskuudesta, ja ainahan voi vedota rahatilanteeseen. Appiukon viisii. olen hengenvaarallinen mies. Mutta vakavasti puhuen, sanaristikoiden ratkominen on hyödyllinen harrastus, Monet nimimerkit ovat tulleet vuosien aikana tutuiksi. terveisiä, ja pysykää mukana!
78. JPR9.1.2022 klo 20:36
Jiikoo: mistä tiedätte ettei kyseessä ollut poronvasa? Päivän uutisen mukaan edes huippuasiantuntijat eivät pysty erottamaan poroa ja peuraa????
79. JPR9.1.2022 klo 20:38
Leikki sikseen mutta voisiko joku hieman ohjata vihjeiden A7 ja A11 suhteen. Pent kun jumittaa...
80. Maikku9.1.2022 klo 21:10
Minulla vasemman harmaiden keskimmäisen sanan toiseksi viimeiseksi kirjaimeksi sopisi kaksi vaihtoehtoa joista kumpikin sopisi myös 24 kirjaimisen pystysanan 11:ksi kirjaimeksi. Kumpikohan peräkkäistä on oikeampi?
81. PM9.1.2022 klo 21:28
Maikku, eiköhän jälkimmäinen?!
82. Elva9.1.2022 klo 21:58
JPR, A7:ssä on aseen kuva talon seinässä, eiköhän talon toiminta liity siihen. A11esittää erään jumalan symbolia.
83. Jiikoo9.1.2022 klo 22:18
JPR, olen hirvieläinten taksonomian tuntemuksen osalta täysin itseäni viisaampien asiantuntemuksen varassa. Luotan heihin parhaani mukaan. Söimme tuossa alkuillasta pikku viipaleet elikon maksasta, paistinpannussa sihautettuna mutta hivenen roséeksi jätettynä.. Arvostan makuelämyksen korkealle, sanoopa kulinarissimo-väki mitä tahansa.

A7-kuvassa näen pienehkön rakennuksen, lyhytpiippuisen tuliaseen ja huutomerkin. A11-kuvassa olen näkevinäni muinaiseen egyptiläiseen uskontoon, tarustoon tai vastaavaan liittyvän symbolin.

Tuosta 83-vuotiaasta jahtikaveristani (postaus 76.): tällä palstalla sopinee tulla mainituksi, että olen saanut lukea hänen nimensä viime vuonna 2021 ainakin kahdesti HS-perjantairistikon kaksikymppisen voittajien listalta. Ristikot ovatkin olleet meille ihan tärkeä puheenaihe! Tällä palstalla en ole hänen läsnäoloonsa mielestäni törmännyt ja itselläni on viime voittojeni jälkeen ollut pitkä kuiva kausi, lähemmäs kaksi vuotta.
84. JPR9.1.2022 klo 22:38
Elva ja Jiikoo: kiitokset tuesta ja myötätunnosta! Eiköhän ristikko ole huomenna täytetty.

Jiikoo: vasan maksa on herkkujen herkku!
Jumprahuiti kuinka vatsani alkoi mouruamaan????

Tämänpäiväistä uutisointia lukiessani en voinut kuin pyöritellä päätäni. No, asiantuntijaakin pitää ymmärtää...
85. kaplas10.1.2022 klo 07:38
Se A7 tuo mieleen Lontoon retken muinnoin. Tämän niminen joukkue hävisi Coventrylle maalein 1-2.
86. Maikku10.1.2022 klo 11:47
81 PM. Kiitos Se minulla onkin koska tuntuu paremmalta
87. Luke10.1.2022 klo 11:54
Vihjeen A22-23 ratkaisuksi kehittyi ihan ymmärrettävä sana mutta yhteys vihjeeseen epäilyttää.
Samoin F16

Vinkkejä?
88. Eikka10.1.2022 klo 12:17
Lainaus: 87. Luke 10.1.2022 klo 11:54
Vihjeen A22-23 ratkaisuksi kehittyi ihan ymmärrettävä sana mutta yhteys vihjeeseen epäilyttää.
Samoin F16

Vinkkejä?

Tarkoitatko vs A22? A22 ja A23 ovat eri vihjeitä/ratkaisuja. F16 on ehkä vähän kaukaa haettu ja ehkä vähän kyseenalainenkin. Epäily voi siis olla aiheellinen.

Tässä ristikossa taas vihjepari B15 ja B 22. Tämäntyyppisissä tulee aina tunne, että yhteys olisi pitänyt huomata aiemmin. Menee vähän samalla tavoin kuin anopin kysymykset: kysyy mukamas jotain, vaikka (ainoa oikea) vastaus on hänellä jo valmiina. Eilen hän xxlitti miksei päässyt Linnan juhliin. Meriitit kuulemma riittävät. Siihen ei kannattanut vastata, että onhan Mikkelin läänin pisin bingoemännän ura merkittävä, mutta Sauli ei ole ihan vielä bingoiässä. Ja telkkarista tulleet juhlat olivat edellisvuosilta.
89. Luke10.1.2022 klo 12:31
Tarkoitin tuota pisaran näköistä. Alla olevat kaksi viivaa vois kuulua siihen eikä
A24n vekottimeen.
B15 ja B22 mullakin sovussa keskenään.
90. Eikka10.1.2022 klo 12:43
Lainaus: 91. Luke 10.1.2022 klo 12:31
Tarkoitin tuota pisaran näköistä. Alla olevat kaksi viivaa vois kuulua siihen eikä
A24n vekottimeen.
B15 ja B22 mullakin sovussa keskenään.

Voi toki olla, että viivat kuuluvat pisaralle ja näin ollen A23-alue ainakin suurimmaksi osaksi A22:n kanssa samaa vihjettä. En kiinnittänyt juurikaan huomiota viivoihin, kun tuo pisaravihje (ja vastaus) on aika tavallinen. Olisiko nuo viivat sitten suuntaviivoja ratkaisulle?
91. Luke10.1.2022 klo 12:57
Kiitos!
Usko suuntaviivoihin vahvistui.
92. Eikka10.1.2022 klo 13:02
Lainaus: 93. Luke 10.1.2022 klo 12:57
Kiitos!
Usko suuntaviivoihin vahvistui.

Eipä kestä. Ensi kerralla tismalleen sama pisara voi esim. tippa, tilkka, vesi, vähän, veri tai joku laatijan käyttämä suosikkierite.
93. Elva10.1.2022 klo 14:35
Eivät taida viivat kuulua pisaralle. https://aijaa.com/6BR91n
94. PM10.1.2022 klo 14:50
Näkisin viivojen liittyvän A24:n esittämään laitteeseen. Sellaisia mutta isompia näkee esim. alettaessa rakentaa kallioiselle tontille.
95. Eikka10.1.2022 klo 14:54
Lainaus: 93. Elva 10.1.2022 klo 14:35
Eivät taida viivat kuulua pisaralle. https://aijaa.com/6BR91n

No eivät taida. Aluksi ajattelin, että ne kuvaavat pintaa, johon laitetta käytetään. Ihan tarkasti ei näy, mutta voihan se olla, että oikeanpuoleinen noista ”viivoista” on tuo vs vastaussana. Laitteen nimenä se lienee enemmän puhekielinen, mutta hyväksyttävissä.
96. Jiikoo10.1.2022 klo 14:55
Elva, mistä skannasit tuon kuvasi? Tässä taitaa tulla vähän terävämpänä:

https://aijaa.com/yfL2AN

Nuo aikaisemmin kuvan Hitachi-nimellä myydyt sähkötyökalut taitavat kantaa nykyisin nimeä HiKOKI.
97. Jiikoo10.1.2022 klo 15:15
Tuosta kuvasta A23–24 vielä:
50+ vuotta sitten muuan intin tupakaverini ilahdutti ja elähdytti tupayhteisöämme laulunrenkutuksilla, joiden esittämien kai olisi nykypäivien sekatuvissa kriminalisoitu seksuaalihäiriköintinä ja johtaisi vähintään putkaanlinnanvankeuteen.

Yhdessä laulunsäkeessä esiintyi tässä haettu ratkaisusanakin yyyyyyyy:

.”..Kuudennella on xxxxx kova, kovempi kuin yyyyyyyy,
raavi zzzzz:a, raavi zzzzz:a, terävällä linkkuveitellä!”

Älköön minua teilattako, vaikka näin ruokottomia muistelenkin.

Jos joku kaikesta rivoudesta huolimatta haluaa tuota itse laulaakin, niin sävel löytyy vaikkapa täältä:

https://www.youtube.com/watch?v=utzrX9hX8n0
98. Jondalar10.1.2022 klo 16:59
Mahtaako Aulis tietää, että hänen valitsemansa kuvat muuttuvat tunnistamattomiksi matkalla ristikkoon? Jos vihjekuvat olisivat noin selkeitä lehdessä - Elva (93) ja Jiikoo (96) - niin ratkaiseminen olisi helppoa.

Arvasin, että viivat liittyivät työkalukuvaan, mutta en osannut niitä teriksi käsittää.
99. Yousee12.1.2022 klo 12:13
Hei. Mikä sana on vihjeenä N16. Enpä saa oikein selvää siitä, en myös järkevää ratkaisua.
100. Jondalar12.1.2022 klo 12:31
Halpa.
101. Yousee12.1.2022 klo 14:42
Jondalar, kiitos!
102. Arialisa13.1.2022 klo 22:26
Mistäpä löytyy vaakuna(?) Å 16-18 ? Piilokirjain puuttuu. Kiitos, jos saan apua!
103. Jiikoo14.1.2022 klo 00:16
Lainaus: 102. Arialisa 13.1.2022 klo 22:26
Mistäpä löytyy vaakuna(?) Å 16-18 ? Piilokirjain puuttuu. Kiitos, jos saan apua!

Suomestapa Suomesta. Suomalaiset kuntien vaakunat olen oppinut lunttaamaan täältä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_kunnanvaakuna t
104. Kirsikka17.1.2022 klo 10:11
Kaplas, kiitos Tyrvään maanviljelijästä. Luulin, että on joku pastori, ja väärin olisi mennyt.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *