KESKUSTELUT > RISTIKOT > YLENPALTTISTA

9911. Ylenpalttista

Eki5.11.2021 klo 17:08
Tähän voisi kerätä huomioita, mikä sattuu ristikossa silmään ylenpalttisena. Ei ole pakko sanoa tekijää vaan voi puhua yleisellä tasolla.

Itselläni sattui ihan uudesta lehdestä asia, jonka takia oikein laskin esiintymiset.

Ristikossa oli yhdeksän piirrosta, joissa oli edessä 2x eli kuvan vastaus tulee monikkoon.

Lisäksi oli viisi vihjettä, joissa oli sama piirros tuplattu (yhdessä ovelasti peilikuvana).

Katsahduksen perusteella monikoita on vielä paljon paljon lisää. Ylenpalttisuutta kerrakseen.
2. Eki5.11.2021 klo 17:19
Olen kuullut ratkojien valittavan silloin tällöin, jos ristikossa (ei välttämättä minun) on paljon kin-loppuisia vihjeitä. Selvää on, että turhat kin-loput kannattaa pitääkin poissa, mutta joskus ne ovat hyvin olennaisia.
3. Kaapo5.11.2021 klo 22:28
Joo, en ole ihan kokenut Ekin kuvaamaa tilannetta, mutta joskus teemaristikoissa on ollut ylenpalttisuuden tuntua. Minä kun olen semmoinen, että ratkon aina aloittamani ristikon loppuun. Jos teema on tuntematon aihealue minulle, alkaa ärsyttää teeman edellyttämä "syvätieto".
4. Ritu6.11.2021 klo 08:59
Täällä ilmestyy eräs ilmaisjakelulehti, jossa tuo Ekin mainitsema monikkomuoto on usein merkitty juuri noin eli merkinnällä 2x. Nyt ehkä viimeisimmissä niitä ollut vähempi, mutta tuossa katselin tämän vuoden numeroa 5, jossa niitä oli 11kpl samassa ristikossa.
Siitä tulikin mieleen, että miksiköhän ristikoissa yleensä on aina 2x eikä vaikkapa 4x, 5x tai 6x.
Yksi poikkeus on 3x, josta muodostuu usein ratkaisusanaksi trio.
5. Pike6.11.2021 klo 09:01
Eräs laatija harrastaa liikaa tätä vihjetyyppiä: s----o, at----, raj----, s--i---. Ärsyttävää!
6. MM6.11.2021 klo 09:48
Itseänikin kuvittajana kiusaa kun "joutuu" välillä käyttämään tuota 2x:ää kun ratkaisusana on monikossa. Syynä käytölle on yksinkertaisesti tilanpuute, eli vihjetilaan ei saa mahtumaan kahta selkeää vihjekuvaa niin, että ratkoja selviää ilman suurennuslasia.
Omissa teelmyksissäni pyrin siihen, että 2x esiintyy kuitenkin maksimissaan 2x.
7. Ritu6.11.2021 klo 09:51
Tuosta ylenpalttisuudesta sen verran vielä, että ainakin minä siedän jonkun asian ylenpalttista käyttöä enemmän kuin jonkun toisen. Eli niissä sellainen oma ärsyttävyyskynnys vaihtelee suuresti. Tuo ratkaisusanojen monikon muodostaminen tuolla 2x tavalla häiritsee kuitenkin vähemmän kuin moni muu vihjetyyppi, jos niitä olisi useampi samassa ristikossa.
8. Tuomas L.6.11.2021 klo 11:17
Eräs tunnettu laatija oli etenkin uransa alkuvaiheessa kovin mieltynyt anagrammivihjeisiin; niitä saattoi olla kuusi tai seitsemänkin samassa ristikossa. Nyttemmin ne ovat vähentyneet, mutta ovat kuitenkin edelleen laatijan jonkinasteinen tavaramerkki.

Tyhjä ruutu vihjeenä on silloin tällöin käytettynä ihan hyvä kikka, mutta yhdessä vaiheessa siitä tuli muotioikku ja niitä pantiin montakin samaan ristikkoon. Pikkuhiljaa kikasta meni teho ja jos ristikossa oli jossakin kohtaa iso aukio, siitä alkoi jo vaistomaisesti etsiä tyhjä ruutu -vihjettä. Tämäkin trendi on mennyt ohi.
9. iso S6.11.2021 klo 12:01
Minua häiritsee monissa visaisissa ristikoissa pakonomainen kikkailun ylenpalttisuus. Joka ainoaan vihjeeseen pitää vääntää joku kikka tai etäännytys eli kaukaa haettu hentoinen asiayhteys. Tiedän että on olemassa aitoja neroja ja wannabe-pätijöitä joiden mielestä ristikko on sitä parempi mitä vaikeampi se on ja onhan se hyvä että heillekin tulee joskus makeaa mahan täydeltä. Kovin monet visaisten vihjeet vain tuppaavat olemaan sellaisia että ne epäilyttävästi maiskahtavat (vertaa haiskahtavat) näsäviisaudelta. Mummoni varoitti, että näsäviisaat kuolevat perspyllyyn, mitä se sitten tarkoittaakaan. (Valitettavasti joudun myöntämään, että itselläni tuo näsäviisaus on ainoa viisauden laji, mutta enpä ole kuollut, vielä).

Monet ns. rakennevihjeet ovat ensimmäisellä kerralla tavattuna riemastuttavia, mutta liikaa toistettuna eivät niinkään. Joskus aikoinaan vuoriston mies => RISTO yllätti ja huvitti. Nykyään kätköjen löytäminen on rutiinia, ei kuitenkaan ärsyttävää, jos niitä ei ole ylenpalttisesti. Parhaimmillaan ne voivat vieläkin vaikuttaa kekseliäiltä (katsomosta nähtävä => ATSO; onhan kapellimestari Almila työssään nähtävissä katsomosta katsellen). Pudotusvihjeet olivat aikoinaan uutuus, nykyään ILARI on turhan usein ylväs. Kikka menettaa tehonsa jos sama versio esiintyy liian usein.

Yksi laatijoiden ohjenuora on se, että ristikon vaikeusasteen pitäisi olla kauttaaltaan tasainen. Sehän on tiukasti tulkittuna (sana sanalta) jokseenkin mahdoton tavoite. Kullakin ratkojalla on oma osaamisalueensa ja silloin useimmille ratkojille vaikea vihje on joillekin helppo ja päinvastoin. Alueelliseen tasaisuuteen voi pyrkiä, niin että yksittäinen vaikea vihje tasapainotetaan poikittaisten sanojen keskimääräistä hieman helpommilla vihjeillä. Molemmat tietysti laatijan (toivottavasti hyvän) arviointikyvyn mukaan mitoitettuna.

Annan esimerkin molemmista tapauksista, vaikka molemmissa onkin kysymys ylenpalttisuuden puutteesta, mikä on hyvä juttu.

Aikoinaan ristikkokisan alkuerässä oli vihjeenä "melkein toi maratonin olympiamitalin Suomelle". Kyseessä oli Berliinin kisat vuonna 1936 ja oikea ratkaisu on Tamila. Hyvin harvalle ratkojalle tuo aukesi ilman poikittaisten apua tai niiden kahden lähdeteoksen selailua joissa nimi mainitaan (toisessa väärin). Nykyisin laatijana ansioitunut Pallonen aloitti tuosta sanasta, kun kyseessä oli hänen isoisänsä. Laatijaryhmän kannalta hienoon aukioon tullut ns. pakkosana, useimpien ratkojien kannalta #¤%&!-sana.

Aikoinaan kun Lehto alkoi tuoda Hesarin ristikoihin uudentyyppisiä vihjeitä, vasemmassa yläkulmassa oli mystinen vihjekuva: osaksi esteen takana piilossa kallellaan oleva H, jonka kyljestä lähti vauhtiviivoja. Poikittaisten avulla (jotka eivät olleet tyyppiä Intian pikkukylä) siihen hahmottui HALLELUJAA. Kun syy moiseen valkeni, riemu oli lähes rajaton ja tapaus on jäänyt mieleen kymmeniksi vuosiksi. Minun tikapuuhermostoni näyttää nauttivan eniten ristikoista, joissa pääosa on ns. normikamaa ja seassa on kohtuullinen määrä yllättäviä älynvälähdyksiä, joissa ratkaisu tulee ennen ymmärrystä ja ymmärrys (toivottavasti) suht pian ratkeamisen jälkeen.
10. Heppu6.11.2021 klo 12:25
Lainaus: 5. Pike 6.11.2021 klo 09:01
Eräs laatija harrastaa liikaa tätä vihjetyyppiä: s----o, at----, raj----, s--i---. Ärsyttävää!
Tästä ärsyttävyydestä olen ihan samaa mieltä. Eihän tuo oikein ole mikään vihje, kun ei voi ratkaista ilman risteäviä.

Anagrammeja en minäkään halua useampaa per ristikko nähdä.
Lehto taitaa eniten käyttää ylösalaisia piirroksia/kuvia. Toimii minusta silloin kun on vaikea huomata että vihje on ylösalaisin, mutta yleensä näin ei ole.
Lehdon lemmikkejä ovat myös Urkki, Hitler ja Ava. Pitkään kehitteli luovia juttuja näistä, mutta nyt ei enää?
11. Funny6.11.2021 klo 12:27
Olin juuri kirjoittamassa samasta kuin iso S, mutta neljällä rivillä. Fakkivihjeiksi voisi jo kutsua joitakin jatkuvasti toistuvia kikkailuja. Tottuneille peruskauraa, mutta aloittelijoille täyttä hepreaa.
12. Ritu6.11.2021 klo 12:42
Jo koulussa opetettiin, ettei sydämeen mahdu kahta ämmää. Entäs eksät? No ne voi laittaa vaikka ristikkoon. Muttei mielellään samaan. Muistan ratkoneeni ristikon, jossa niitä oli kolme ellei peräti neljä samassa ristikossa. Oli ex-huoltamoa, ex-lentoyhtiötä, ex-mittaa jne. Siinä ristikossa mitta täyttyi eksistä.
13. Tarja6.11.2021 klo 12:48
Kärkkäisen kuvituksissa oli vuoden verran ylenpalttisesti Freemanin kuvia. Se oli tarkoituksellista ja huvittavaksi tarkoitettu. Minulla se toimi päinvastoin. Alkoi ärsyttää.
14. pelaaja6.11.2021 klo 14:01
Eräs laatija harrastaa ristikoissaan ylenpalttisesti vihjetyyppiä 'mies aluttakin', 'nainen loputtakin'. Kerran taannoin sain niistä kunnon hepulin, kun yksi kerta per ristikko ei riittänyt ja sen hepulin myötä olen niille nyt allerginen. Muutenkin sanat 'alutta' ja 'loputta' lienevät harvojen käytössä.
Joku käyttää myös huutomerkkiä ylenpalttisesti. Jos on kyse ihan vaan kikkailemattomasta vihjeestä, niin huutomerkki häiritsee. Siitä on kyllä toisenkinlainen, positiivinen ylenpalttisuuden esimerkki: olipa kerran ristikko, jossa jokaisen vihjeen perässä oli tarkoituksella !. Se oli hauska.
15. K6.11.2021 klo 18:04
Minä en enää moneen vuoteen ole yrittänyt ratkoa HS:n Aulis Lehdon ristikoita. En pidä niistä iänikuisista samoista vihjesymboleista, joiden merkitys eri ristikoissa on ristikosta riippuen aina erilainen.
16. iso S7.11.2021 klo 11:11
Niin muuttuu maailma, K:seni. Aikoinaan Lehto oli yksi kolmesta suosikkilaatijastani. Pari vuotta sitten lopetin Hesarin tilauksen, kun Hesari ei valituksista huolimatta puuttunut Lehdon ristikon ylenpalttisiin ärsytyskohtiin. Käänne pahempaan tapahtui kai noin 10 vuotta sitten, kun lehto Löysi Googlen ja Google löytää kaiken maailman pikkukylät ja John Lailaret.
17. Peter9.11.2021 klo 11:15
Iso s ei mitään ärsytyskohtia ollut. Oli on ihan Hesarin luvan kanssa. Ristikko pitää olla Suomen vaikein. Syy vaikeuteen on Eki ja porukka. Aluksen pitää voittaa heidät vaikeudessa.
18. Jondalar9.11.2021 klo 11:38
Ylenpalttinen vaikeus saa minut kyllästymään. Luovutan jos en kymmenen minuuttia ristikkoa tuijotettuani keksi yhtään sanaa. Auliksen ristikot Hesarissa ovat minulle sopivan haastavia.
19. Jiikoo9.11.2021 klo 14:13
Lainaus: 17. Peter 9.11.2021 klo 11:15
”Iso s ei mitään ärsytyskohtia ollut. Oli on ihan Hesarin luvan kanssa. Ristikko pitää olla Suomen vaikein. Syy vaikeuteen on Eki ja porukka. Aluksen pitää voittaa heidät vaikeudessa.”

Voisitko ystävällisesti suomentaa, kiitos!
20. peter9.11.2021 klo 15:02
Tuo on ihan selvää suomea. Pitää vaan lukea ajatuksen kanssa.
21. Ritu9.11.2021 klo 15:35
Selvää suomeahan tuo oli (ylenpalttisella siansaksalla höystettynä): Hesarissa on Suomen vaikein ristikko ja Eki porukoineen on siihen syyllinen.
22. Jukkis9.11.2021 klo 15:58
Paitsi että Hesarissa ei ole Suomen vaikein ristikko. Sitä, onko Eki porukoineen sitten siihenkin syyllinen, en osaa sanoa.

Muuten mainion viihdyttävää luettavaa Peteriltä taas: "Oli on ihan Hesarin luvan kanssa". "Aluksen pitää voittaa heidät vaikeudessa”. On sillä sana hallussa.
23. Pike9.11.2021 klo 16:03
Se on varmaan persujen tiedottaja.
24. peter9.11.2021 klo 16:04
"Hesarissa on Suomen vaikein ristikko ja Eki porukoineen on siihen syyllinen".
NÄIN ei tuossa sanota.
VAAN kun Eki ja porukka tekee vaikeita ristikoita PITÄÄ Auliksen YLITTÄÄ tuo vaikeus.
Siksi Aulis on avukseen Googlen mistä löytyy kaikenlaista.
Lukekaa ajatuksen kanssa.
25. peter9.11.2021 klo 16:06
-No syy on se, että AINOASTAAN Eki ja porukka tekee noita vaikeita....
26. Ritu9.11.2021 klo 16:08
Peterille anteeksipyyntö, että en lukenut kommenttiaan ajatuksen kanssa.
27. Jaska9.11.2021 klo 16:25
Peter erehtyy. Iisakin ristikoissakin on kommenteista päätellen vaikeita.
28. Marjatta9.11.2021 klo 16:43
Jauhakaa, mitä jauhanettanettakin.
Lehto ja HS sopivat keskenään sopivan oivallisen ristikon tason vastausmäärään suhteutettuttana.
Minä pidän näistä.
Vanhenen, ristikot ovat vähän helpottuneet, mikä sopii oikein hyvin.
29. Funny9.11.2021 klo 16:46
Hesarissa luetaan tyytyväisinä näitä. Eivät vaihtaisi laatijaa suin surminkaan, koska silloin ristikon suosio romahtaisi ja tilaajia kaikkoaisi. Vaikea kuvitella, että joku tilaisi tai ostaisi Hesaria jonkun muun laatijan tähden, kun vastaavia ristikoita julkaistaan riittävästi muutenkin.
30. Jaska9.11.2021 klo 16:54
Marjatta saattaisi pitää myös Peterin ristikoista.
31. Jondalar9.11.2021 klo 17:42
Tästä on tullut huumoripalsta! Tulin todella hyvällä tuulelle pitkästä aikaa. Hyvää komiikkaa. Peterin kielipää on ylenpalttisen lahjakas. Joukkoon älykkäitä lohkaisuja, niin hän kuin lumiukko.
32. iso S10.11.2021 klo 10:43
Lainaus: 29. Funny 9.11.2021 klo 16:46
Vaikea kuvitella, että joku tilaisi tai ostaisi Hesaria jonkun muun laatijan tähden, kun vastaavia ristikoita julkaistaan riittävästi muutenkin.

Helpompi on kuvitella että joku irtisanoo Hesarin tilauksen nykyisen laatijan vuoksi tai pikemminkin siksi, että Hesari ei korviaan lotkauta kun ristikoiden epäkohdista valitetaan. Ai niin, sehän olen minä joka noin on todellisuudessa tehnyt. Voin siis kuvitella, että tilauksen irtisanonut saattaisi palata tilaajaksi jos saisi kuulla että laatija on vaihtunut tai nykyinen on parantanut tapansa ja ryhtynyt käyttämään kiistämättömiä lahjojaan oikella tavalla. Oikean tavan määrittelee maksava asiakas omien kriteereidensä perusteella.

Määrittelystä puheen ollen: jos ratkoja ärsyyntyy joistakin kohdista, silloin on ärsytyskohtia. Tätä ei ulkopuolinen taho voi kumota, olkoon millainen kielivirtuoosi tahansa. Asiasta tai sen vierestä tulee mieleen vanha hauska sitaatti: "jo nuorena Voltairen terävä kieli pisti ihmisten silmään." Jos joku väittää ettei tuossa ole mitään huvittavaa niin hän on omalta kohdaltaan oikeassa ja tulee luultavasti aikanaan kuolemaan huumorintajuihinsa tulematta, kielitajusta puhumattakaan.
33. Ritu10.11.2021 klo 12:19
Eki alusti säikeen ristikoissa esiintyville asioille, jotka runsaudellaan pistävät silmään. Jos kyse oli siitä, että ilmiötä esiintyy yhdessä ristikossa ylenpalttisesti, niin niitä asioita ei määrällisesti erilaisia ole kai valtavasti olemassakaan?
Tuo alustuksessa mainittu monikkomuodon teko tuolla tapaa voisi oman käsitykseni mukaan olla se ylenpalttisimmin käytetty samassa ristikossa.

Seuraavaksi itselleni tuli mieleen nelikirjaimisten sanojen käyttö. Apu Ristikoiden uusimmassa numerossa s. 6 olin pikaisesti laskevinani, että niitä oli 38 kpl. Siihen toki löytyy syy, joka on ristikon koko ja rakenne eli ristikon keskelle sijoitettu iso pääkuva. Lyhyiden sanojen ylenpalttisuus ei ole minua niissä häirinnyt, kun toisaalta idea on sellainen, josta olen pitänyt.
Tuo keskellä oleva kuvahan on usein kaunis luontokuva. Olenkin itse alkanut kutsua sitä ikkunaristikoksi. Samalla kun ristikkoa ratkoo reunoilta, niin katse välillä ajautuu katselemaan tuosta "ikkunasta" näkyvää maisemaa. Joskus kun kyseessä ollut upea maisemakuva, niin saattaa hetkeksi tulla niitä aika pysähtyy - hetkiä. Vähän samalla tapaa kuin kotona ikkunasta lintulaudan vierailijoita seuraillessa.
Sitten taas jos kuvittelisin nelikirjaimisten sanojen paljouden ilman, että siihen liittyisi tuo ristikon luontokuvan rauhoittava ikkunaelementti ja rakenne, niin ristikko todennäköisesti olisi melko ankea ratkottava.
Joskus ristikossa pistänyt silmään seuraava vihjetyyppi. jota on ollut enemmän kuin kerran tai pari samassa ristikossa. Siinä ollut esim. lampun kuva valolla ja eteen lisätty i+ eli IVALO tai pari maalitelan kuvaa ja perässä +a eli TELATA. Tuokin on vihjetyyppi, jota en soisi samaan ristikkoon useampaa tupattavan.
Jos taas ylenpalttisuutta katsoo laajemmin, niin pakostihan noita vastaan tulee eri ristikoissa, jos paljon ratkoo.
34. Eki10.11.2021 klo 12:37
Kyllä tässä tosiaan viitattiin erityisesti esiintymiseen yhdessä ristikossa.

Apu Ristikoissa on tosiaan minulta ja Markulta noita keskikuvallisia ikkunaristikoita. Niiden keskipituus on usein alle 5. Ne ovat oikeastaan ihan oma ristikkotyyppinsä, Toki niissä voisi venyttää sanastoa, mutta niihin saa aika laadukkaan sanaston olemalla liioittelematta pitkien sanojen merkitystä. Kuvastahan saattaa tulla jopa kahdeksan sanaa.
35. Pekka Harne10.11.2021 klo 12:52
Minua kiusaa usein erisnimien - sekä henkilö- että karttanimien - yletön määrä ristikoissa. Nostan hattua niille laatijoille, jotka selviävät laadinnasta ilman ainoatakaan erisnimeä. Sellaisiakin ristikoita julkaistaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *