KESKUSTELUT > RISTIKOT > HYVÄ VISAINEN RISTIKKO

960. Hyvä visainen ristikko

Eki8.7.2004 klo 01:12
Tuli mieleeni yksi piirre, joka on hyvässä visaisessa ristikossa. Sitä on mukava ratkoa sellaisenkin ihmisen kanssa, joka ei ole ratkonut kovin paljon ja molemmat keksivät tasapuolisesti ratkaisusanoja. Siinä tulee käytännössä esiin se asia, jota teoriassa usein hoetaan. Jos visaisten ystävä yksin ratkoo, hän ei samalla tavalla huomaa asioita, joihin on (liiankin) tottunut. Kokemattomalta saa myös hyviä kommentteja: TUO OLI SURKEA VIHJE! Kannattaa kuunnella, vaikka ei ihan jokaisessa tapauksessa uskoisikaan tai olisi samaa mieltä.
2. Titta8.7.2004 klo 01:28
Juu kyllä näin on. Minulla on yksi kaveri, joka joskus ostaa Matin helppoja ja vastaavia lehtiä. Sitten kun hän on saanut lehtensä niin täyteen kuin itse suinkin vaan pystyy, on minun vuoroni kirjoittaa sinne ne loput sanat, jotka yleensä ovat järjestään fakkisanoja.

Joskus taas minä menen Punaisen tai Paksun Pelikaanin kanssa kaveria tapaamaan, ja niin tulee taas monta sanaa lisää...

Tiedä vaikka useampikin ristikoista piittaamaton innostuisi, jos saisi eteensä vaikka Luukkalan tai Viitamäen ristikon, pikkuisen helpomman kuin punaisen viimeiset sivut, mutta täynnä piileviä ahaa-elämyksiä, eikä aina niitä iänikuisia istoja ja atikkeja joita helpoissa ristikoissa vilisee. Helpoista kai sitä uusi harrastaja mielellään aloittaa, ja sitten se on fakkia fakin perään, kunnes sitä tulee suustakin. Sitä se oli minullakin vuosia...
3. Henry Haapalainen8.7.2004 klo 01:59
Entäs tällainen: Jos ristikko on vaikea ratkojalle, sen pitää olla ollut vaikea (suuritöinen) myös laatijalle.
4. Henry Haapalainen8.7.2004 klo 02:28
Silläkin uhalla että olen taas riitelijä, huomautan Titalle seuraavasta: Ei ole kovin kaunista kirjoittaa "Matin helpoista ja vastaavista lehdistä" tuolla tavoin. Asiansa voi esittää fiksummin. Ei tarvitsisi yhtä niin paljon nuolla että joutuu toisille (nimeltä mainituille) pyllistämään.
5. Antti Viitamäki8.7.2004 klo 03:09
On taas niin kovin vaikea nähdä, mikä Titan kommentissa oli "ei niin kaunista" tai "ei niin fiksua".

Jos minulla olisi kaveri, joka täyttelisi Matin helppoja ja vastaavia lehtiä ja toisi ne minulle jotta lisäisin ristikkoon puuttuvat, yleensä fakkiutuneet sanat, niin suunnilleen noin minä tuon asian ilmaisisin. Sehän on vain toteamus.

Epätarkkuutta Titan kommentissa on kyllä nähdäkseni sen verran, että aika harvakseltaan minä saan täysin ista/atik-vapaita ristikoita aikaan. Muutama hyvä yritys sentään on.

Ja mitkähän nyt sitten lie ne nuoltavat ja (nimeltä mainitut), joihin viitattiin?

Olen pitkälti samaa mieltä Ekin mainitsemasta vaikeiden ristikoiden piirteestä. Kysehän on oikeastaan toisesta tavasta sanoa se, että hyvä visainen kysyy enemmän hoksottimia kuin nippelitietoa, ja näin ollen se on periaatteessa kenen tahansa ratkaistavissa - tai ainakin ymmärrettävissä.

Sen sijaan en ihan hahmota tuota suuritöisyys-juttua. Omasta mielestäni onnistuneimmat visaiseni ovat syntyneet varsin vaivattomasti, kun taas ne tehtävät, joita olen äheltänyt ekstrapäiviä, ovat tavallisesti olleet selvästi vaisumpia esityksiä.
6. Henry Haapalainen8.7.2004 klo 03:17
Apuuuuva!
7. Jouni8.7.2004 klo 09:03
Älä huoli Henry, minä luulen ymmärtäneeni, mitä halusit sanoa.

Jo pitkään visaisia harrastaneena voin sanoa, että ne iloiset ahaa-elämykset ovat nykyään rutinoitumisen myötä käyneet harvinaisemmiksi. Tuntuukin, että visaisen ristikon ratkaisu on nyt enemmänkin 'kokonaisvaltainen' kokemus kuin ennen.
8. iso S8.7.2004 klo 09:30
Olisiko kenties jopa niin että ahaa-elämys laimenee siitä kun oppii odottamaan sellaista jokaisen sanan kohdalla? Jos nuo tummat raidat ottaisimme pois, ei nuo vaaleat niin kirkkahia ois! Vastaavasti hyvissä huumoriohjelmissa on rytmitetty kuoliaaksinaurattamista ja suvantokohtia. Puolen tunnin yhtämittainen nauraminen ei välttämättä tunnu edes kivalta!

On äärimmäisen vaikeaa keksiä jatkuvasti uusia jekkuja, jos niitä pitää riittää joka ristikkoon ja kaikille sanoille. Säästeliäämmin käytettynä ne voisivat harhauttaa paremmin eivätkä rutinoituneetkaan ratkojat tottuisi niihin niin paljon että muuttuisivat rutiseviksi ratkojiksi!

Koeratkojien käyttöä olen joskus itse pienessä päässäni miettinyt. Tarkoitukseen pitäisi kehittää ratkojarobotti, jonka osaamistaso olisi säädettävissä ja vakioitavissa. Lapsilla on taipumus kasvaa ja viisastua, jolloin tarkoituksenmukainen virkaikä lastenristikoiden testaajana jää väistämättä melko lyhyeksi. Vastaavasti erittäin helppojen ristikoiden testaajat oppivat, joten alkavat pitää helpohkoja naurettavan helppoina.

Jossain määrin tämä pätee myös vaikeampien ristikoiden luokittelemiseen, jos turvaudutaan vain koeratkojien keskimääräiseen ratkaisuaikaan. Kyllä koeratkojilla pitää pikemminkin olla jonkinlainen kokemukseen ja järkeen perustuva mutu, että mikä on vaikeaa ja mikä ei. Silloin saadaan kohtuullisia tuloksia vaikka koeryhmä on pienikin (minimissään laatija itse) ja vuodesta toiseen sama. Tätä mutua voi kalibroida jos pääsee ajoittain seuraamaan sopivantasoisen ratkojan työskentelyä ns. kenttäolosuhteissa.
9. tero8.7.2004 klo 09:33
Kimpparatkonta suorastaan vaatii riittävän vaikean ristikon. Itsekseni täyttelen mieluummin sellaisia vähän helpompia kun en viitsi istua tyhmänä tuijottamassa tyhjiä ruutuja, mutta sopivalla porukalla tulee täyteltyä vaikeampiakin. Viimeisin kokemus tästä oli kun ajeltiin pikkubussilla Rovaniemeltä Jyväskylään ja pähkäiltiin nopanheiton lomassa Iltalehden ristikoita. Helppo täyttyi vikkelään mutta vaikeampi oli nimensä mukainen.
Huomasin joutuneeni ristikon fakkisanavastaavaksi kun tunsin sanan ULLI. Pojilta meinas pelihousut revetä eivätkä meinanneet uskoa koko sanaa olevankaan.
Matka loppui hiukan kesken ja pari kohtaa jäi ratkomatta mutta viikon päästä reissusta ilmestyi bridgekerhon keskustelupalstalle täydennyksenä:"Tero, se näyttelijä oli IRJALA eikä ISTALA".
10. jupejus8.7.2004 klo 11:56
Ulli on taas niitä mukavia, yksinkertaisia, jopa kuvaavia sanoja. Ulli tarkoittaa nousuvettä, vaikkakin jokien ja järvien tulvavedestäkin sitä käytetään.
Luulen sanan juontuneen kieleemme meren nousuvedestä. Ainakin Norjassa suomea puhuvat sanovat meren nousuvettä ulliksi.

Ristikkosanana se ei merkitykseltään ole niitä parhaita, koska sitä ei luultavasti käytetä kaikkialla, mutta lyhyt ja kätevä sana muuten.
11. J Takala8.7.2004 klo 13:37
Hyvin mielikuvituksellisia vihjeitäkin sanalle on tarjolla.
12. Henry Haapalainen8.7.2004 klo 13:42
Onkohan J Takalan mielessä tämä, jota olen kerran Kirpussa käyttänyt: MYÖS K-ALKUISENA NOUSEVA.
Todettakoon, että ristikko kokonaisuudessaan oli sellainen että sai hyvin kaksijakoisen vastaanoton.
13. Tapsa14.7.2004 klo 22:03
Iso-S: meillä olisi tarjolla lastenristikkojen koeratkoja, joka
ei ikänsä puolesta vielä pitäisi "liikaa vanhentua".
14. iso S15.7.2004 klo 08:00
Tapsa, kiitos tiedosta, mutta asia ei ole henkilökohtaisesti ajankohtainen. Edustamani yhtiön valikoimaan kuulunut lapsille suunnattu lehti koki saman kohtalon kuin visainenkin: kuoli pois kannattamattomana. Harmi ristikoista kiiinnostuneiden lasten kannalta. Minulle helpotus, koska nykyään ei tarvitse yrittää mahdotonta eli tehdä hyviä lasten ristikoita. Muutenkin meillä laadunvalvonta tapahtuu yhtiön kautta, laatijoiden ei tarvitse järjestää sitä itse.
15. Eki15.7.2004 klo 08:51
Olen huomannut joskus ennenkin, mutta eilen sattui R-kioskilla taas silmään Aku Ankan "puuhalehti" (en muista nimeä), jossa oli monenlaisia muitakin tehtäviä kuin ristikoita, mm. sanakukkanen heti ekalla aukeamalla. Tehtävien takana oli nimimerkki Just, tosin ihka omalla nimellään.
16. J Takala15.7.2004 klo 09:54
Ei ole Justia näkynyt palstalla..?

Tuolta muuten löytyy Aku Ankka -ristikko:
http://www.akuankka.fi/peli_ristisana.asp?path=1;5 88;651
17. iso S15.7.2004 klo 10:28
Näkymättömistä puheenollen: törmäsin lauantaina ileen eräässä ristikoista tutussa kauppakeskuksessa (kutsumanimi on eräs kunta ruotsiksi), joka taitaa mainostaa olevansa Pohjoismaiden suurin. On ollut työkiireitä ja mökillä, siksi ei ole ollut aikaa tai mahdollisuutta keskittyä olennaiseen. Ehkä vielä ilmestyy ristikkoihmisten ilmoille.
18. 15-vuotias ratkoja3.8.2004 klo 21:43
Visaiset ristikot on kyllä niitä parhaita, just äsken täyttelin Iisakin Visaisten Ystäville lehteä ja oli kyllä mukavaa kun sai kuitenkin melkein kaikki pähkinät täyteen, Aulis tosin teetti vaikeuksia, kuten aina...

Ja noista Aku Ankka Ristikoista...en ole koskaan ostanut vaikka aikamoinen fanittaja olenkin. Viime viikolla serkkujeni luona sain ratkoa pari tehtävää ja helppojahan ne oli, mutta varmaan ihan hyviä aloitteleville ratkojille. Kuvat kyllä on aivan loistavia!

Visaisia niiden ristikoiden olla pitää, mutta tulee ne kaikenmaaliman lehdistä täytettyä ristikot, vauikka helppoja olisivatkin...Pirkka,Me,Yhteishyvä ym.

Parhaat visaiset ristikot ovat semmoisia joissa ne vihjeet on piilotettu sopivan kulman taakse ja niistä saa selvää! Tänään täyttämässäni lehdessä oli eräässä nimeltämainitsemattomassa ristikossa semmosta hieroglyfiä että huhhuh! No sain sen täyteen kuitenkin. Kuvituksen pitää olla myös hyvä!

Aivan toisenlainen vaativuus taas on kauppalehden Saunan lämmetessä ristikko perjantaisin (tuleekohan sitä enää?!). Yhdessä pötkössä aina 1 lause, mutta hauskahan niitä täyttää on! Kertaakaan en ole aivan täyteen saanut, mutta melkein täyteen usein. Mutta pääasiahan on että on hauskaa!

No niin eiköhän olisi aika lopettaa tämä näin hervottoman pitkä kirjoitelma vai pitäisikö sanoa pienoisromaani...no ei....
Tämä oli kyllä niin tylsää tekstiä, että ei tätä varmaan kukaan loppuun asti lukenut! No joo, lähdenpä tästä syömään mokkapaloja, suoraan uunista tulivat juuri! d=)

MOIKKA!
19. Esko Kalervo3.8.2004 klo 22:12
Viime viikonloppuna putkahti mieleen, että onkohan ristikon ratkojissa odotuksiltaan kovinkin erilaisia asiakasryhmiä (nyt en siis puhu tasoeroista vaan odotuslajeista)? Voisiko mahdollisesti olla niin, että on
a. ajanvieteratkojia, joilla kynän jatkuva ongelmaton suihke tuottaa sen nautinnon - aika kuluu eivätkä aivotkaan ole aivan löpsöllään
b. oivallusratkojia, jotka haluavat haasteita aivorustingilleen - palkinto tulee hermosolukkosingahduksesta: no tottakai perketi, sehän se on - selätinpä!

No tästähän tietenkin seuraa kysymys, että pitäisikö / olisiko viisasta suunnata eri tuotteita näille eri kohderyhmille, ja jos kyllä, niin miten?
20. Henry Haapalainen4.8.2004 klo 00:32
Luulitko Esko todellakin tehneesi jonkin uuden oivalluksen!
21. Esko Kalervo4.8.2004 klo 00:40
Tämän haivenen alkusäkeessä Eki toi ansiokkaasti esiin Kokemattoman eli Tottumattoman erään merkittävän kyvykkyyden ristikoiden kanssa.
HÄN ei ole sumentunut harrastajien yhteisiin "totuuksiin", hän osaa kysyä: "mikä idea tässä muka on", hän ehkä löytää mitä ihmeellisimpiä syys-seuraus -yhteyksiä (Kekkonen - joo, Fagerholmin vävy).
Aito Tottumaton teilaa heti Ulkut ja Unaut, sen sijaan ihastelee oivalluksen seurauksena tulevia piukahduksia, aivonaksahduksia - "kylläpä minua taas kerran onnistuttiin pihdeissä pitämään ja kiepsahuttamaan, höynäyttämään - mutta selvitinpä".
Eläköön kansan puhtoinen ja turmeltumaton aito ääni!
22. Henry Haapalainen4.8.2004 klo 01:38
Meni vähän vaikeaselkoiseksi. Tuolle ryhmälle a on osuva nimikin: makuuhuoneratkojat. Heissä olisi ainesta hyvään ristikkokeskusteluun, mutta pitäisi löytää muutama siihen ryhmään kuuluva kertomaan näkemyksistään.
23. Sanelma15.8.2004 klo 14:50
Turhaan peräänkuulutatte hiljaisen enemmistön mielipiteitä. Lähes poikkeuksetta tyrmäätte jokaisen harvemmin tänne kirjoittavan kannanotot:

- Ei, et kuulu tähän makuuhuoneratkojien ryhmään.

- Voi voi, on niiiiiin vaikeaa laatia sopivia ristikoita sellaisille, joiden yleissivistyksen määrä/taso poikkeaa laatijan omasta, akateemisen (?) tason vähimmäisperussivistyksestä.

-Ai, et tunne näitä koko kansan TV-suosikkeja, oletpa kapea-alainen katsannoissasi.

-Mitä rutiset, tämä on ihan hyvä perussuomalainen sana, jota jo esivanhempamme käyttivät suota kuokkiessaan, kyllä se ainakin Kalevalasta löytyy.

-Aina ollaan morkkaamassa, mutta ei osata tarkkaan yksilöidä, mikä sana ja millaisella vihjeellä, pelastiko jonkun valtavan suuren aukion tai ratkesiko lähes kokonaan risteävien sanojen avulla vaikka niiden joukossa vihjeenä olikin käytetty ah, niin ajankohtaista urheilumiestä. Täytyyhän kaikkien hänet tuntea, kun kerran minä, laatijakin, tunnen. Se yleissivistys!!

Luuletteko todella, että kovinkaan moni viitsii omia kapea-alaisia,kehnon yleisivistyksen paljastavia, lähes idiotismin (laatijoiden mielestä?) paljastavan mielipiteensä teille kertoa, kun palaute aina ruttaa ratkojaparan monen laatijan voimin omituiseen typerysten joukkoon - niiden, jotka tyhmyyksissään kuitenkin teidän tuotoksianne ostavat.

Miten on, voisitteko joskus ottaa vastaan sen palautteen ilman, että analysoitte vastineessanne antajan tietotason, älykkyyden ja halun/kyvyn kehittyä ristikoiden ratkojana ja tunkisitte ne piikit... Minä ainakin ratkon ristikoita ihan vaan ajankuluksi. Voin, kun kerran kyselette, kertoa mielipiteeni, mutta huom! - se on juuri minun tasoiseni ratkojan mielipide ja tiedän ja tunnen taitoni ja kykyni enkä kaipaa teidän syväluotaavaa analyysia minusta ratkojana. Kertokaa se, mikä liittyy niihin laatimuksiin ja jättäkää palautteenantajan taso ratkojana kommentoimatta, kiitos.
24. Esko Kalervo15.8.2004 klo 15:08
Sanelmallahan oli ihan kunnon kipunaa. Niin sitä pitää. Sitä paitsi täyttä asiaa. Onkin paikallaan pöllyttää itsetietoisen ja aina omasta mielestään oikeassaolevan Nykäs-uskovaisen, vanhakantaisen laatija-establishmentin, savijalkajättiläisen näin-on-aina-ollut ja me-tiedämme-parhaiten -totuususkoa.
Palautteen vastaanottaminen on tietenkin melkoinen kypsyyskoe. Harvalle lienee suotu taito kuunnella ja ottaa jopa opikseeen. Keskinkertaisuudesta se valahtaa yli jälkeä jättämättä. Köyhimmät jopa käyttävät palautetta lyömäaseena lahjan antajaa vastaan.
25. Henry Haapalainen15.8.2004 klo 17:35
Negatiivisen palautteen vastaanottaminen on vaikeaa, mutta siihen voi kouluttaa itseään. Kun ongelman tiedostaa, voi oppia julkaisemaan epäoikeudenmukaiselta tuntuvan kritiikin laittamatta omaa kommenttia perään.
26. Sakke15.8.2004 klo 19:51
Esko Kalervo, voisitko selittää mikä on establishmentti?
27. Esko Kalervo15.8.2004 klo 19:59
Establishment tarkoittaa valtaa pitävää oikean totuuden omistavaa luokkaa. En keksinyt arkikielestä yhtä hyvää vastinetta - minun köyhyyttäni.
28. Jouni15.8.2004 klo 20:03
Nyt puuttuu vain, että EK ryhtyy nimittämään eräitä kollegoitaan paitsi Nykäs-uskovaisiksi ja savijalkajättiläisiksi myös fasisteiksi, kypäräpäiksi ja laitosristikkolaatijoiksi.

Tämäntyyppistä keskustelua on käyty paljon Tiede-palstalla. Mikä on sitä oikeaa tiedettä, You know?
29. Matias-Myyrä15.8.2004 klo 20:20
Minä lienen Nykäs-uskovainen.
Lähes joka päivä muistan nykästä Nykästä.
Enkä antaisi ihan muutamasta pesosta pois Pesosta.
30. Esko Kalervo15.8.2004 klo 20:43
Jounin käyttämä termi laitosristikko on viehättävä ilmaisu kuvaamaan sitä, mikä on kunkin ajan hyväksymä taso ja tapa. Laitostuminen uhkaa ja vaanii kaikkea muotoaan hakevaa ihmistoimintaa. Muoto, pelisääntö, periaate on tapa ohjata toimintaa jollekin raiteelle. Tämä hyvä. Skismaa aiheutuu silloin, kun aatteella yritetään vaientaa jotain kansanosaa tai ajattelutapaa.
Raja menee ehkäpä jossakin siellä, että on hyvä määritellä hyväksyttävyyden ja hyvän maun reunaehdot mutta natsismia on rajoittaa mielipiteitä - mikä on oikein, mikä väärin.
Niin kuin olen kuvannut, Nykäs-uskovaisuus tarkoittaa arkielämälle vierasta kuvitelmaa siitä, että mikä Nyky Suomen sanakirjasta löytyy, on puhdasta, kaunista ja sallittua - olkoonpa miten kauan sitten kompostoitua kamaa tahansa.
31. Henry Haapalainen16.8.2004 klo 01:08
90-luvun alussa Iisakin Ristikot oli ainoa kaupoissa myytävä vaikeahko ristikkolehti. Vaikeus perustui silloin runsaaseen vanhahtavien suomen kielen sanojen käyttöön. Sitä esiintyi lehden kaikissa ristikoissa. Se oli silloin maan tapa, ja kaikki varmaan ajattelivat että sellaisia ristikoiden pitää ollakin.
32. mats17.8.2004 klo 08:45
Kuinkahan monella TAVALLISELLA ratkojalla on nykysuomen sanakirja tai perussuomen sanakirja, tai että vaivaituisi hakemaan sieltä vastausta vihjeeseen, puhumattakaan sankirjojen CD-versioista. Vielä harvemmalla on näitä ristisanakirjoja. Tällä palstalla patseeraa pääasiassa asialle vihkiytyneitä (etten sanoisi hurahtaneita, minä itse mukaan lukien) friikkejä, joiden on pakko saada jokainen ristikko - johon ryhtyy - ratkaistua. Tavis sen sijaan tyytyy tyynesti heittämään lehden pois, jos ei ristikko ratkea tai ei muuten huvita tai tulikin jotain tähdellisempää mieleen. Useimmille ristikko on ajanvietettä muutaman joutohetken täyttämiseksi, ei välttämättä ristikon ratkaisemiseksi.
Käsi sydämelle! Kuinka monen lähipiirissä tämä sinun/minun ristikkointoilu koetaan jo ainakin huvittavana ellei jopa rasittavana. Minä ainakin olen saanut ivallisia ja sapekkaita kommentteja jatkuvasta ristikon ratkonnasta ja luulempa etten ole edes pahimmasta päästä kun ratkon n. 4 ristikkoa viikossa.
Mutta otetaan rauhallisesti. Kyllä niitä on hölmömpiäkin tapoja tuhlata tämä elonkaari maanpäällä - tosin -ei vaan heti tule mieleen että mitä?.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *