KESKUSTELUT > RISTIKOT > KUN EI AUKEA, VAIKKA RATKAISUSANAKIN TIEDOSSA

941. Kun ei aukea, vaikka ratkaisusanakin tiedossa

Riitta Asikainen27.6.2004 klo 22:39
Kirjoitan nyt "eka kertaa", joten en ole varma, kuuluisiko tämä enemmän tuonne chatin puolelle. Mikä on käytäntö vai onko väliä?

Minulle käy joskus niin, että ristikkoon jää aukkoja... ;-)

JOKO en kerta kaikkiaan osaa, ymmärrä, hoksaa TAI arvaan kyllä ratkaisusanan muiden kirjainten avulla, mutta en ymmärrä vihjeen ja ratkaisusanan yhteyttä.

Sitten sitä odottaa innolla ratkaisuja.. joiden jälkeen on joskus yhtä typertynyt.

Viimeaikoina tällaisia ovat olleet mm. (nämä ovat Sanaseppo-lehdestä 1/2004):

Piilosana: VIHJE: Ensimmäinen apina poimi hedelmän liian aikaisin. RATKAISU: Raakile. Yhteys vihjeen ja ratkaisun välillä?

Ristisana: VIHJE: Toopeja. RATKAISU: Asio. Yhteys?

Ristisana: VIHJE: Pakkapäivä. RATKAISU: Liima. Yhteys?

Mikä itse asiassa on "asio"? Entä mitä ovat yhden vihjeen mukaan vihreinä maistuvat "ristat"?
2. J Takala27.6.2004 klo 22:44
Ristikkorengin mukaan Asio näyttää olevan pöllösuku. Jos siitä väljästi tulkitaan, niin voidaan ratkaisusana kai johtaa näin: toopeja -> pöllöjä -> pöllösuku -> Asio. Vihjeessä on siis yksi mutka liikaa.

Rista näyttää olevan herne. Muita en veikkaile.
3. Riitta Asikainen27.6.2004 klo 23:17
Jaahas. Kiitos paljon tiedoista. :-)

Ei minua - sinänsä - nuo monipolviset vihjeet haittaa - nehän ovat monesti ratkonnassa sitä parasta. Mutta että pitäisi tietää yksittäisten lintulajien suvutkin latinaksi?

Tietäisiköhän joku vielä, mikä tuon rista-sanan alkuperä on? Onko sekin latinaa vai onko se mahd. jotakin murretta?
4. J Takala27.6.2004 klo 23:37
Vastaus löytyy täältä:

http://www.kotus.fi/julkaisut/ikkunat/2001/kielii2 001_2.shtml
"Ylä-Satakunnassa ja Pohjois-Hämeessä herneen vanha nimitys on rista..."

Lintulajien latinankielisiä sukujen nimiä ei tietenkään tarvitsisi ristikoiden ratkaisusanoiksi laittaa. Ehkä sillä oli ristikossa pelastettu jotain suurta?
5. ++juh28.6.2004 klo 00:41
Ensimmäinen apina => eka lari => ...
Pakkapäivä => 52 [korttia pakassa] + maanantai => ...
6. Henry Haapalainen28.6.2004 klo 01:08
Kun satun itsekin olemaan päätoimittaja, minun pitänee "suomentaa" ++juh:in vastaus tavallisen ratkojan ymmärrettäväksi:
Kysyjät tai kysymykset olivat tyhmiä eivätkä anna aihetta enempään.
7. Kravattimies28.6.2004 klo 02:49
OK, "suomenna" ILUNGA.
8. Arska28.6.2004 klo 03:57
Ensimmäinen apina = Eka lari = raakile. On kyllä aika kaukaa väännetty anagrammi! Eihän tuollaista keksi ainakaan tällainen tavallinen tyhmä ratkoja!

Tämä foorumi on näköjään tarkoitettu hiukan "tavallista" fiksummille ratkojille/laatijoille!!!

- Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain ...
9. iso S28.6.2004 klo 08:43
Tervetuloa ekakertalaiselle, ei ensimmäiselle apinalle. Mielestäni tällaiset kysymykset sopivat tänne oikein mainiosti. Jos joku kohta on jäänyt askarruttamaan yhtä niin luultavasti niin on käynyt monelle muullekin. Kun nostaa apinan pöydälle niin asia luultavasti valkenee ja sitä odotellessa ehkä tehtävään aikanaan törmäämättömätkin saavat mieleistään päänvaivaa.

Erinomaisen suotavaa on tietysti kärvistellä niin kauan että tehtävien vastausaika on päättynyt, kuten tässä tapauksessa. Avoinna olevista jutuista pitää puhua kovin peitellyin sanankääntein. Alkuvuoden vaikeimmassa Esko Kalervo ja minä kävimme kiusallisen lähellä säädyllisyyden rajaa. EK:n puolihämärä heitto auttoi minua, kenties muitakin, ja minun vastaukseni saattoi paljastaa lisää. Hyi me, hyvä Riitta.

Nämä ovat juuri sitä piilosanavenkoilua minkä puuttumisesta kiitin alkuvuoden vaikeinta. Apinavihjeen kunniaksi täytyy todeta että siinä jokaisella sanalla on olennainen rooli, mitään ylimääräistä ei ole mukana vain sen vuoksi että saataisiin syntymään näennäisesti järkevä lause. POIMI on jopa kaksoisroolissa, jos oikein ymmärrän. Se tekee raakileen ymmärrettäväksi yhdessä lauseen loppuosan kanssa ja toisaalta lienee tarkoitettu vihjaamaan että ensimmäistä apinaa ei lueta suoraan, vaan (siitä keksaistun eka larin) kirjaimet poimitaan suoran vihjeen toteuttavassa järjestyksessä. Tuollainen epämääräisen yleisluontoinen vihje ja siihen päälle anagrammi jättää totisesti niin paljon arvailun varaa että sitä ei voi ymmärtää kuin jälkikäteen, jos sittenkään. Tarkkuutta on harrastettu apinassakin. LARI on apina, LORI on puoliapina ja LIRI on se missä olen silloin kun yritän muistaa kumpi oli kumpi.

52 = LII? Ai juu, ne ihanat roomalaiset numerot. No, pakassa on 52 korttia (jos jokereita ei lasketa), mutta tiukasti ottaen pakka ei ole sama kuin 52. Kauhea onnettomuus vaati pakan uhreja? Ei olla tiukkoja, olkoon menneeksi, myönnän olleeni toope. Olin nimittäin kysymyksen luettuani jokseenkin varma että oikea vastaus ei ole LIIMA vaan TIIMA. Maanantain osuus kuten ++JUH kertoi, PAKKA ja TII tulevat pudottamalla L pois sanoista PALKKA ja TILI. Huomattakoon, että kyseessä olisi korrektisti sama kirjain samassa paikassa (kolmas alusta).
10. tero28.6.2004 klo 09:47
Vai että yläsatakunnassa herneen vanha nimitys.
Voi tätä pöllöjen sukua kun ei tuotakaan tiennyt.
11. iso S28.6.2004 klo 10:03
Lisätietoja antaa Ylä-Satakúnnan ristanhoitoyhdistyksen edustaja H.Erne. Tai sitten ei.

Asioin, sanoi viraston jonossa ristikkoa täyttävä.
12. jupejus28.6.2004 klo 12:50
Te, jotka käyskentelette toreilla ja turuilla, olkaapa varovaisia. Jos raakile kätkee ensimmsen apinan, niin toinen apina saattaa väijyä muutaantuneena TORIKALA:ssa tai vielä varmempaa, jos se on IRTOKALA.
13. Henry Haapalainen28.6.2004 klo 17:17
Luotettavasta lähteestä kuulleena tiedän, että Sanasepon tekijöiden suurin ongelma on saada lehteen riittävästi tehtäviä. Jos rimaa nostettaisiin, lehti ei ajallaan valmistuisi. Eikö olisi helpompaa myöntää tämä fakta. Siitähän pahimmat flopit aiheutuvat.
14. Jouni28.6.2004 klo 18:27
Henry-poika se jaksaa. Paljonko ne Sanasepon avustajat saavat tuntipalkkaa?
15. Henry Haapalainen28.6.2004 klo 20:26
Kiitos vaan nuorentavasta nimityksestä, tosin 59 on jo mittarissa. Kyllähän laatijoita löytyisi, jos kunnon palkka maksettaisiin. Ja tasokin paranisi.
16. Jouni28.6.2004 klo 20:32
Oho! Nuorekasta tekstiä kumminkin. Tasosta voidaan aina esittää mielipiteitä. Tittallakin on yksi mielipide.
17. iso S28.6.2004 klo 20:39
Joo, ja Titalla:)
18. Riitta Asikainen28.6.2004 klo 23:23
Olivatpas (TAAS!) pakkapäivä ja ensimmäinen apina yllättävän yksinkertaisia - heti kun joku ne avaa...

Tuo rista ja asiokin ovat nyt -takuulla- mieleen painuneena. Turha yrittää niitä toista kertaa.

:-) RiAs
19. Henry Haapalainen29.6.2004 klo 00:44
Yllättävän yksinkertaisia??????
20. Titta29.6.2004 klo 01:04
Oikeassapa olet, iso S. Titallakin on mielipide. :)

Sanasepot ry on sanaristikkoseura elikkäs eräänlainen yhdistys. Sanaseppo on yhdistyksen jäsenille tarkoitettu ei-kaupallinen lehti. Oli kyseessä mikä tahansa yhdistys, jäseniä voi olla vaikea saada aktiivisesti mukaan, tässä tapauksessa laatimaan.

Kuinka moni kaupallinen lehti maksaisi ristikoista, joissa päälauseeseen saattaa tulla pelkkää haukkumista tai omituisia ammattinimikkeitä, yhteen ruutuun pitää ympätä ties miten monta kirjainta, tai herranjestas, keskelle ristikkoa saattaa jäädä tyhjä ruutu?

Minusta nämä erikoisuudet ja rajojen kokeilut ovat Sanasepon suola, jota ei löydy edes Pelikaanista eikä Kirpusta (muistaakseni). Eihän niistä edes voita ikinä! ;)

Ja kuinka monen yhdistyksen jäsenlehdessä on niin monta palkintoristikkoa, kysyn vaan... :)
21. Henry Haapalainen29.6.2004 klo 01:07
Kun taas alkaa kalvaa epäilys että "huumorini" on käsitetty väärin päin, haluan tarkentaa että lauseeella "kysyjät tai kysymykset olivat tyhmiä..." en esittänyt omaa mielipidettäni.
22. Titta29.6.2004 klo 01:18
HH:

Mielestäni se oli sitten huonosti suomennettu. Ei kannata ruveta tulkiksi jos ei ymmärrä kieltä.

Minä ymmärsin sen niin, että ++juh ei suinkaan pidä kysyjiä tai kysymyksiä tyhminä, vaan opastaa ratkomisen kuoppaisella tiellä askeleen eteenpäin. Minäkin olisin muuten miettinyt pääni puhki yrittäessäni keksiä miksi pakka on LII. Ei tullut korttipakka mieleenkään...

Kiitos, ++juh! :)
23. PM29.6.2004 klo 08:25
Tekstivihjeiden osalta ratkojat ja etenkin laatijat tuntuvat osoittavan suurta ymmärrystä kaukaahaetuille ja monipolvisille vihjeille, mutta miten on kuvavihjeiden kanssa? Palautteista päätellen vaatimuksena on, että kuvien täytyy olla just eikä melkein yks yhteen ratkaisusanan kanssa.

Esimerkki: Jos kuvittaa ratkaisusanan LORINA isonenäisellä ukkelilla, joka on pukeutunut apinapukuun, niin eiköhän kohta tule tiukka vaatimus, että apinapuvun täytyy todellakin muistuttaa loria - eikä auta yrittää selittää, että apinapuvussa olevan äijän voi ymmärtää puoliapinaksi. Tekstivihjeenä apinana/puoliapinana kelpaa hyvin.

Kuvavihjeenä avokkaan pitää olla juuri tietyn mallinen, eikä mikä tahansa kenkä. Tekstivihjeenä voi olla pelkkä "kenkä" tai "jalkine" ilman avokkaan tarkkaa ja yksityiskohtaista kuvausta erotukseksi muista jalkineista.

Tästä seuraa väistämättä se, että mitä visaisemmaksi ristikko on tarkoitettu, sen vähemmän siinä käytetään kuvavihjeitä ja sen tylsemmältä ne näyttävät. Se on minusta sääli.
24. Titta29.6.2004 klo 11:30
Juu, ihan niin kuin se saapas maassa -vihje. Yhteen vai erikseen? Jos saapas on maassa, niin se on saapas maassa eikä saapasmaassa. Sitä mieltähän siitä joku oli. Minusta se oli hauska.

Minuun kyllä tuollainen lorina ja muu kikkailu uppoaa ihan täydestä. Eihän tämä nyt niin totista torvensoittoa ole... :)
25. Taina29.6.2004 klo 12:34
Pakkapäivä ja toopeja ovat muuten ratkojien, laadinnassa ensikertalaisten, paikalliskokouksessa keksimiä vihjeitä. Ratkaisu on kyllä siinä ristikon kohdalla mainitun laatijan tekemä.
26. iso S29.6.2004 klo 12:56
Entäpä jos se isonenäinen ukko puolittain apinapuvussa tekee Väinämöiset eli laskee laulellen vesiä niin että lorina kuuluu? Silloin ollaan siinä tilanteessa mikä minua joskus kuvavihjeissä riepoo: ratkaisu tulee jostakin yksityiskohdasta ja kuvaan on otettu paljon ratkaisun kannalta epäoleellisia elementtejä.

Ymmärrän yskän ja käsitän tuskan, mutta avokkaan suhteen olen pilkunnuuskijoiden puolella. Tekstivihjeenä kenkä on luokkasana ja avokas kuuluu siihen luokkaan. Pelkkä kenkä-sana ei vielä väistämättä luo mielikuvaa juuri tietynmallisesta kengästä, toisin kuin kuva. Kuvaan pitäisi siis saada jonkinlainen yleistysmerkintä, että se tarkoittaisi kenkien luokkaa. Muuten se on samantyyppinen virhe (minun mielestäni) kuin tekstivihjeissä monipolvisen päättelyketjun yllättävä edellyttäminen. Yhden ylimääräisen askeleenhan voi ilmaista tekstivihjeessä vaikkapa sitaateilla. Voisiko kuvan laittaa sitaatteihin?

Totista torvensoittoa on toki syytä välttää, mutta pelkässä kengässä avokkaan roolissa ei ole mitään erityisen hauskaa. Minun puolestani esimerkiksi etanalla saa olla edelleen "mökki" selässä ja kierteetkin saavat mennä väärään suuntaan, niin pilkuntarkka ei tarvitse olla. Mielellään kuitenkin kuva saa muistuttaa enemmän etanaa kuin vaikkapa jänistä. Ovathan molemmat eläimiä, niin miksi ei voisi humoristisesti piirtää yhden ja tarkoittaa toista?
27. Rafflesia29.6.2004 klo 13:02
Kiitos Taina, nyt tajusin mikä mättää.
Tätä ketjua lukiessani tuntui, kuin jotain olisi pitänyt hoksata. En tiennyt olisiko se pakkapäivä vai jotain muuta.

Lopulta Tainan viestistä hoksasin. Olin itse yksi niistä ratkojista, jotka vihjeyttivät ko. ristikon. Ei ole muistissa kehumista, vaikka asion mielestäni tunsin jo etukäteen.
=)
28. Eki29.6.2004 klo 13:10
Olen laatijakollegojen kanssa usein kummastellut, miksi ratkojat vihjeitä tehdessään menevät erittäin usein kikkailun suuntaan. Siis kivahan niitä on keksiä, mutta kun ratkojapalautteen perusteella laatijat kutienkin pyrkivät niitä pitelemään asioissa jos ei peräti kokonaan poissa.

Sanaseppo on oikea foorumi tällaisille kimppahommille, joissa ratkojat ovat olleet mukana!
29. Pee29.6.2004 klo 13:53
Mutta mitäs se sitten tarkoittaa, kun tv-sarja Teho-osastossa ne alvariinsa ristaavat veripusseja?

Muuten olen sitä mieltä, että jokseenkin kaukaa haettuja olivat keskustelun ensimmäisessä viestissä kerrotut tehtävät ja niiden ratkaisut... kun selityskään ei saa aikaan ahaa-elämystä, pelkästään vai niin -elämyksen... ;-)
30. Eki29.6.2004 klo 13:56
Eittämättä olen samaa mieltä, että kikkailu noissa menee liki asteen liian pitkälle. Silti tehtävä puolustaa paikkaansa. "Tällaisen ristikon meidän kerho päätti tehdä yhteiseen lehteen, mitäs muut tykkäätte?"
31. iso S29.6.2004 klo 14:13
Pee, tässä Googlen tarjoamia vaihtoehtoja:

... Koska ehiöiden arvoleimaa ei ollut pakko ristata (mitätöidä), pelättiin ihmisten
alkavan leikkaavan ja kierrättävän ehiöleikkeitä postimerkkien ...
www.kerailija.net/postimerkkiluettelo2/1856/57

Haraline ploomipuu on diploidne liik, mida saab kergesti ristata teiste ploomipuu liikidega.
www.eau.ee/~aiandus/eng/publikats/janes00a.htm

Singer / Band / Song / Year : Purppuripelimanit "Ristaus" (1956). ...
www.finpop.net/audio/folk_24.php

Kun mennyt menojaan on laspuus, se joutuu tekemään tietä nuoruudelle. ... Aika kuluu. Nuoruus vuodet jäävät taa ja edessä on jälleen uusi ristaus. ...
www.rakkausrunot.com/runoilija. php?runid=2602&start=40

tärkeimmän kansantanssin Purppurin osien nimissa (puhemiespolokka, alotusmarssi, alotus ja ensimmäinen ristaus, toinen ristaus/I ...
www.uwasa.fi/hut/vakki/symposium99/toivonen.html

Tuskinpa mistään risteyttämisestä, risteyksestä tai kansantanssin kuviosta on kuitenkaan kysymys. Saattaa olla ihan oikea lääketieteellinen sana, mikä ei ole Kuukkelin ulottuville kulkeutunut. Pitäisi joskus katsoa ja yrittää kuunnella mikä on alkuperäinen sana. Mahtaako USA:ssa veripalvelu toimia samalla tavalla kuin Suomessa? Jospa siellä ei ole pusseihin merkitty veriryhmiä ja niiden sopivuus potilaalle pitää testata? Ristiintestata = ristata?

Laspuus on varmaan se aika ihmisen elämässä kun on jo oppinut monia sanoja ja niitä käyttäessä lispahtaa laspuksia.
32. iso S29.6.2004 klo 15:17
Vanhassa jutussa oli kolme apinaa: yksi ei näe mitään, toinen ei kuule mitään ja kolmas ei sano mitään. Ensimmäinen ja toinen löytyi jo. Kolmas lari on naamioitu kissaksi, se on KARL SIMOLA:n ARMAS KOLLI.
33. iso S29.6.2004 klo 15:31
Vielä yksi, neljän tytön ketju: STIINA - TIINA - IINA - INA.
34. iso S29.6.2004 klo 15:32
No nyt ristasin ketjut, anteeksi hajamielisyyteni.
35. MM29.6.2004 klo 15:38
Niiden monenlaisten palautteiden perusteella mitä vuosien aikana olen saanut, sanoisin että sanallisille vihjeille on ihan oikea termi tuo "vihjeruutu". Ratkaisusanoillehan annetaan nimensä mukaisesti VIHJE. Melko yleisesti sallitaan, varsinkin vaikeimmissa ristikoissa, välillä melko kaukaakin haettuja sanakäännöksiä/kikkailuja. Niistähän saa mukavat "kicksit" ja Ahaa-elämykset...

Kuvan/piirroksen sijoituspaikasta olisi kuitenkin oikeampi termi FAKTAruutu. Joskus hyvinkin pienestä poikkeavuudesta piirroksessa "faktan" kanssa, tulee helposti oikaisupalautetta. Eipä silti, mielissänihän minä niistä vain olen, pitäähän virheet korjata, tai ainakin tiedostaa.

iso S:n mainitsemat ja ärsyttävät "epäoleelliset elementit" piirrosvihjeessä, ovat niitä harvoja keinoja piirroksella saada ristikkoon vaikeutta. Jos esim. reunassa on tilaa 2x3 ruutua tilaa sanalle KNALLI, niin todennäköisesti siihen piirtäisin vaikka sen Väinämöisen lorottelemaan, mutta KNALLI päässään. Mutta tämmöisestähän ei enää niitä Ahaa-elämyksiä saakaan...
36. Pee29.6.2004 klo 16:00
Hei me ristataan! Jopas tuli ristausasiaa. Haraline ploomipuu ynnä muut mitätöinnit tuntuisivat kyllä kaikki jotenkin viittaavan ristiin, rastiin, risteytykseen tai ristin muotoon. Mitätöidessä vedetään risti yli, runoilija-Jossu lienee oikeasti tarkoittanut risteystä, luulisin. Herneeseen tämä ristiteema ei toisaalta sovi ollenkaan... ovatko ne muuten monikossa ristoja?

Eivät kai ne Amöriikassakaan nyt niin holtittomia ole, että vasta hätätilanteessa ihmeteltäisiin minkäs sorttista tavaraa veripussi mahtaa sisältää... Ei kai? Ristiintestaus sinänsä kuulostaisi ihan järkeenkäyvältä, mutta siinä tilanteessa ei. Toisaalta, sehän on vain tv-sarja... :-)
37. Pee30.6.2004 klo 12:36
En tiedä kysyikö tätä joku jo aiemmin, mutta mitä mahtoi tarkoittaa HS:n toukokuun kuukausiliitteen ristikossa ollut "kietova" => NIOVA? Onko se jokin verbi? Nioa?

Samassa ristikossa oli myös ihkaouto "ouruta", se kait liittyi jotenkin sulavaan lumeen mikäli tulkitsin vihjekuvan oikein.
38. tero30.6.2004 klo 12:50
ristikkorenki näyttäisi tuntevan molemmat sanat. OURU tarkoittaa jotain samaa kuin KUURNA tai UURO. KUURNA taas saa selityksen: pituuteensa verrattuna kapea syvennys. KOURU etc.

NIOA on verbi ja saa merkityksen NIVOA, joka edelleen tarkoittaa samaa kuin NITOA, KIETOA, PUNOA, SITOA.

Mielestäni kumpikin njäistä kyseisistä ristikon sanoista oli älyttömän huonoja ja osoittaa vain että laatija oli saattanut itsensä umpikujaan josta ei muutoin ole päässyt pois.
39. Pulmailija30.6.2004 klo 16:00
Itse en kyllä oikein pidä noista monivaiheisista vihjeistä, etenkään jos niitä ei ole erikseen esim. lainausmerkeillä osoitettu. Tuollaiset vihjeet sopivat vain visaisiin ristikoihin, ja niissä kun muutenkin jo sallitaan kaikenlaiset kikkailut. Tällöin melkein mitä tahansa vastaussanaa voi perustella oikeaksi, kunhan hakee vain merkityksiä tarpeeksi kaukaa.

Kuvavihjeissä ratkaisevevia ovat ehkä yksityiskohdat. Jos joku piirtää vihjeeksi kalan tyyliin <>< ja vastaukseksi tulee ahven, niin kukaan tuskin valittaa. Mutta jos piirtää vihjeeksi komean hauen ja vastaus olisi ahven, niin kyllähän siinä hiukan petetyksi itsensä tuntee. Mutta itseäni nuo epäoleelliset elementit eivät kyllä häiritse, jos itse vastauskin kuvasta selkeästi löytyy.

Jos tarvitsee piirtää vihje sanalle IHAILIJA , niin MM:lle kuin muillekin tiedoksi, hyvä vihje löytyy osoitteesta http://koti.mbnet.fi/tapio83/ihailija/
40. MM30.6.2004 klo 16:27
No sehän olikin simppeli vihjekuvaksi! Ja varsin selkeät asennusohjeetkin...
41. jupejus30.6.2004 klo 17:34
Nioa - tuntuisi, että on jotenkin murteellinen versio nivoa sanasta, tai sitten toisin päin.
Se, että voitaanko joka verbiin laittaa tekemistä osoittava
"-va" -muoto, niin onkin jo toinen kysymys. Miksei voisi, mutta käytetäänkö kyseistä muotoa sitten koskaan tai missään yhteydessä.

Nivoa, nitoa, kietoa, punoa, sitoa - kaikkia voidaan tietenkin käyttää asiayhtetyksistä riippuen sekamerkityksessäkin, mutta kaikilla noilla sanoilla on myös oma merkityksenä, että puhtaasti ne eivät ole synonyymejä keskenään.
42. Henry Haapalainen30.6.2004 klo 20:18
Vastustan jyrkästi Pulmailijan käsitystä, että tässä osiossa olleet esimerkit sopivat visaiseen ristikkoon, kun niissä muutenkin sallitaan kaikenlainen kikkailu. Eivät sovi, eikä sallita!
Visaisessakin ristikossa vihjeen ja ratkaisusanan yhteys pitää tulla selväksi viimeistään silloin kun sana on oikein laitettu. Muuten kyseessä on laadinnan virhe tai vähintään vakava heikkous. Mutta kuten olen aikaisemmin todennut, todella hyviä vaikeita ristikoita tulee eteen vain harvoin.
43. Pee30.6.2004 klo 21:51
tero: sama laatija on tunkenut myös seuraavaan eli HS:n kesäkuun kuukausiliitteen ristikkoon "ourun"; täytyypä kokeilla siihen noita antamiasi synonyymeja...

Uuroa en kyllä ourusta erottaisi vaikka vastaan tulisi, enkä kuurnaakaan ilman taviota... ;-)
44. Matti1.7.2004 klo 21:47
Olisin kyllä sitä mieltä, että LII on viideskymmenestoinen (kahdes?).

Mutta alkuperäiseen aiheeseen: Neuvokaa nyt lopulta, miksi saku6 on puut? Eikös siihen puut tullut ratkaisuksi? Ja eikös vastausaika ole mennyt jo umpeen?
45. Seija1.7.2004 klo 21:57
(Saku) Koivu ja kuusi (6)? = puut
46. Arska1.7.2004 klo 21:57
(Saku) Koivu ja kuusi.
47. Arska1.7.2004 klo 21:59
Seija, taisit keritä 2 sekuntia ennen!
48. Tyttö1.7.2004 klo 22:02
Nopeammat näpit? :)
49. Matti2.7.2004 klo 12:18
No voi turkinpippuri!
Kiitos, Seija ja Arska.
50. Tapsa14.7.2004 klo 21:56
En ole koskaan osannut laatia ristikoita, mutta olen Sana-
seppojen myötä oppinut vihjeyttämään sanoitettuja risti-
koita. Tälle tavalle olen tarjonnut myös muille Sanasepoille!
(terveisiä vaan Rafflesille!). Uskoisin joskus tätä kautta
saavani aikaiseksi jopa oman ristikkoni. Lähin auttaja tässä
on varmasti oma tyttäreni, joka jo osaa laatia, paremmin kuin
minä. Kovasti hän kuitenkin ihmetteli Lasten Kirpussa (tässä
uudessa) ollutta sanaa: ETSOT!!! HH:han juuri lupasi, että
moista fakkisanaa ei esiinny hänen lehdissään.
Lasten Puuhalehdessä vastaan tullut sana ALKAANI myös
aiheutti hiusten pystyyn nousemista.
51. Henry Haapalainen14.7.2004 klo 23:21
Mitä helkkaria minä olen luvannut ja missä!!! Käy Tapsa jostain etsimässä ne kadonneet aivosi.
52. Titta14.7.2004 klo 23:49
Miksi minusta tuntuu, että aina kun täällä kaksi ihmistä kiihtyy, niin toinen niistä on HH?
53. Kesäyön Unelma15.7.2004 klo 00:07
Minusta taas tuntuu, että aina kun täällä kaksi ihmistä kiihtyy, niin toinen on H ja toinenkin on H.
54. Henry Haapalainen15.7.2004 klo 00:40
Ainakaan minä en ole tuntenut tässä yhteydessä minkäänlaista kiihtymystä. On täällä muitakin hörhelöitä, jotka eivät sellaista reaktiota pystyisi minussa synnyttämään. Ei Tapsa ole ainoa.
55. Hörhelö15.7.2004 klo 00:49
Mikä tuota Henry Haapalaista oikein vaivaa???
56. Henry Haapalainen15.7.2004 klo 00:59
Voin erinomaisesti, kiitos kysymästä.
57. Sanaseppo sairaalasta15.7.2004 klo 11:50
Palataanpa tuohon ristaukseen. Sairaalaslangissa se tarkoittaa veriryhmämäärittelyä, ettei potilasraukka saisi väärää verta. Alkuperäinen sana on ristikoe eli sopivuuskoe. Ja kyllä sitä ristausta tehdään joskus hirveällä kiireellä tajuttoman potilaan vieressä juuri ennen kuin kirurgi tekee jotain dramaattista!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *