KESKUSTELUT > RISTIKOT > NUORTEN KÄSIALA

931. Nuorten käsiala

Jouni17.6.2004 klo 16:14
Sain kutsun kummipojan rippijuhliin. Huomio kiinnittyi 15-vuotiaan pojankoltiaisen lapsenomaiseen käsialaan. Mieleeni tuli muisto 10 vuoden takaa. Silloin soitin hätääntyneenä poikani opettajalle ja epäilin pojalla olevan vakavan kirjoitushäiriön. Opettaja lohdutti minua sanoen, että nuorten käsiala on nyt erilaista.

Käsialat ovat muuttuneet paljon sitten oman nuoruuteni. Onkohan tällaiseen ilmiöön löydetty selitystä?
2. tero17.6.2004 klo 16:24
Toivon kovasti että käsialat ovat muuttuneet. Ainakaan huonommaksi ei voi nimittäin mennä kuin mitä minun käsialani on. Muistan kyllä miten opetajat narisivat siitä jo ensimmäisistä kirjaimista saakka mutta ei se yhtään paremmaksi siitä muuttunut.
Ainekirjoitukset piti koulussa kirjoittaa kaunokirjoituksella. Inhosin sitä niin paljon että kun yo-kisojen viimeiseen lauseeseen pisteen sain niin siihen loppui se. Pölkkykirjaimilla olen sen jälkeen raapustanut. En hyvällä menestysellä. Menin joskus yliopistoon ja kovasti olin opiskelijaa ensimmäisenä vuonna. Kemian tunneilla tein muistiinpanojakin sen mitä kerkesin. Kun sitten tenttipäivä lähestyi ja rupesin lukemaan mitä olin paperille saanut niin paniikki iski. En saanut mitään selvää omasta käsialastani. Onneksi sain lainattua jonkun tytön siistit paperit.
Nykyisin kun omat lapset pyytävät allekirjoitusta poissaolihinsa tai kokeisiinsa niin sutaisen nimmarin, jota nämä sitten hetken katsovat ja sanovat että olisivat kyllä itse kirjoittaneet paremmin. Epäilevät päälle että opetaja pian luulee sitä väärennökseksi.
Onneksi nyt voi kirjoittaa kaiken tarvitsemansa koneella. Jäljelle jää vain kirjoitusvirheet. Niin ja kielioppi. Jaa mutta ei unohdeta ajatusvirheitäkään.
3. jupejus17.6.2004 klo 17:03
Aakkoset ovat muuttaneet muotoaan muutama vuosi sitten. Kiinnitin silloin huomiota siihen, että ne eivät olleet muodoltaan loogisia (jos eivät ole aivan viimenäkemältä muuttununeet).
Sellaista muistuisi mieleen, että joillakin kirjaimilla on tikkusuora vartalo tai jatke, ja toisilla oli lenkki. Isoissa ja pienissä oli myös muutokset, mutta eivät järjestelmällisesti aina samalla tapaa. Luulisi että niillä kirjaimilla olisi vaikea kirjoittaa, mutta onhan nykyihmiset oppivaisempia.
4. Ekku17.6.2004 klo 17:10
Yksi selitys löytyy varmasti siitä, että kaunokirjaimistoa on muutettu muutaman kerran.
Nykyään kirjaimet kirjoitetaan muistuttaen tekstausta: kynää nostellaan paperista jatkuvasti ja kirjaimet ovat irrallisia. Ennenvanhaan kynä pidettiin paperissa ja kirjaimet yhdistettiin toisiinsa, jolloin teksti oli kaunista, sujuvaa.
Nykyisin opettajankin kirjoittama teksti näyttää harakanvarpailta, vaikka olisi kuinka oikeaoppista tahansa!
PS. en ole asiantuntija, vaan mietteeni perustuvat omien pojankoltiaisteni kamaliin harakanvarpaisiin ja niistä käytyihin keskusteluihin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *