KESKUSTELUT > RISTIKOT > KUUTIOPULMA

914. Kuutiopulma

Jouni2.6.2004 klo 08:02
Arvauskeskuksessa huomasin vastaanottovirkailijan pöydällä päivyrin, jossa kuukauden päivä ilmaistiin kahden kuution avulla. Kuutioiden jokaisella sivulla oli numero ja kuutioista käännettiin joka päivä esiin ne sivut, jotka muodostivat sitä päivää esittävät järjestysnumeron. (Silloin oli seitsemäs päivä ja kuutioista oli näkyvissä sivut 0 ja 7.)

Käytin odotusaikani pohtiessani miten numerot pitää kuutioiden sivuille sijoitella jotta kaikkien päivien järjestysnumerot voidaan esittää. Siinä olikin yllättävän paljon pohtimista.

Sitten tämän pulman kysymys, joka korniudessaan osoittaa, että pulma on ihan itse keksimäni:

Kuinka monta päivää kuukaudessa voisi olla, jotta ne kaikki voitaisiin esittää ylläesitetyllä tavalla kuutioiden avulla?
2. Jouni2.6.2004 klo 08:12
Muuten, kynää ja paperia minulla ei ollut.
3. iso S2.6.2004 klo 09:26
Jos tykkäsit Jounin tehtävästä, voit keksiä lisää ruutia säikeessä 68 (Maisterin tontilla). Sieltä löytyy mm. tämä (ja vastaus kysymykseen):

Lähettäjä: Jouni 19.5.2003 klo 13:39

Nyt sellainen pulmapähkinä, jonka olen ihan itse keksinyt.

Olin asiakkaana terveyskeskuksessa ja huomasin, että siellä päivämäärä ilmoitettiin kahden kuution avulla. Kummankin kuution jokaisella sivulla oli joku numero. Oli seitsemäs päivä ja kuutioissa oli siis näkyvillä 0 ja 7.

Rupesin miettimään miten numerot on voitu sijoittaa kuutioihin niin, että kaikki 31 päivää pystytään ilmaisemaan. Siinähän se odotusaika sitten vierähtikin tätä miettiessä.
4. Jouni2.6.2004 klo 09:49
No joo, kiitos muistutuksesta iso S. Mietinkin olenko tehtävän jo kysynyt. Pahoittelen liiallista innokkuuttani ja menen nurkkaan häpeämään.
5. iso S2.6.2004 klo 11:32
Ei mitään häpeämistä, voihan tästä tehdä jokavuotisen perinnekysymyksen. Ihan kiva pikkujekkuhan on kysymyksessä, vähän kuin laittaisi kolmen kilon kalakukon kahden kilon pussiin. Jos nyt kuitenkin menet, niin voit aikasi kuluksi keksiä jonkin nurkka-aiheisen uuden pulman!
6. Jouni2.6.2004 klo 12:44
Keksi itse pulma iso S! Ei se niin helppoa ole, huomaat.

Ei kuitenkaan niin vaikeata kuin päästä eroon ylimielisyydeksi kutsutusta asennevammasta.

Olin tyytyväinen kun keksin vihdoinkin pulmaani mielekkään tuntuisen ongelmanasettelun. Toistaiseksi ei ole oikeata vastausta tullut.
7. iso S2.6.2004 klo 14:05
Nöyrin anteeksipyyntöni. Minulla on ollut noin kolme kertaa eläissäni tarkoitus loukata ja tämä ei ollut yksi niistä. Olen pahoillani että niin kävi.

Itse en koe olevani ylimielinen, mutta sehän vain todistaa vamman vakavuuden. Oman käsitykseni mukaan olisin väärinymmärretty nero, jos olisin fiksu. Nyt olen vain väärinymmärretty. Menen nurkkaan harjoittelemaan rivien väliin kirjoittamista.
8. Jouni2.6.2004 klo 14:21
Ja se oikea vastaus?
9. iso S2.6.2004 klo 16:08
Olet itse antanut vastauksen 19.5.2003 klo 15:38. Kukin voi oman makunsa mukaan miettiä ratkaisua, luntata tuolta tai ohittaa koko jutun jos ei kiinnosta. Minulla ei ole valtuuksia eikä halua kieltää esittämästä samaa tehtävää uudelleen. Ehtiihän vuodessa tulla uusia lukijoita eivätkä kaikki rupea käymään keskusteluja läpi aikojen alusta asti. Heitä ajatellen olisi ylimielistä ilon pilaamista räväyttää vastaus tähän.

Huomattakoon vielä yksi juttu: en ole nyt miettinyt pätkääkään ongelmasi ratkaisua enkä väitä tietäväni oikeaa ratkaisua. Aikanaan pidin uskottavana että esittämäsi vastaus on oikea eikä tietooni ole tullut mitään mikä antaisi aihetta epäillä.

Ylimielinen lisäys: mikä pakottaa numeroimaan päivät juoksevasti? Jos allakat olisivat olleet alunperin tuollaisia kuutioita ja olisi tullut tarve pidentää kuukausia, olisi voitu hypätä vaikkapa mahdoton 33 yli ja ottaa käyttöön päivä 34. Keksin siis uuden probleeman: kuinka monta päivää kuukaudessa voisi olla, jos käytettäisiin arvauskeskuksen palikoita eikä numeroiden tarvitsisi olla juoksevia? Huom: en tiedä vastausta!
10. Jouni2.6.2004 klo 16:37
Ja tämäkö mies, iso S, ei koe olevansa ylimielinen?
11. Timppa2.6.2004 klo 16:51
Enpä minä ainakaan koskaan ole pitänyt iso Ässää ylimielisenä, vaan oikein sanavalmiina ja hyvillä hoksottimilla varustettuna sanaseppona. Hänen juttunsa eivät ole koskaan tylsiä...:)
12. Jouni2.6.2004 klo 17:44
En minäkään ennen Timppa, mutta nyt on aika tarkistaa käsitystäni.

Muuten, iso S, olet käyttänyt tuota ilmaustasi 'rivien väliin kirjoittamisesta' aikaisemminkin. Mutta ei se mitään, palstalla voi käydä uusia ihmisiä, jotka eivät ole sitä vielä nähneet.

Seuraavaa aiheen aloitusta saatte odottaa minulta pitkään.
Siirryn kommentoimaan muiden hengentuotteita.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *