KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 3.-4.9.2016

8979. IS-viikonloppu 3.-4.9.2016

Eki2.9.2016 klo 13:55
Nyt tulee Skyttää ja Kärkkäistä taas täyslaidallinen, piilosanassa Parkkinen.
2. Pr3.9.2016 klo 15:56
Pääkuvasta tulevat sanat selvillä. Keskellä ja vasemmassa alanurkassa vähän ongelmia, mutta saatan suosiolla jättää sikseen. Oikein mukava laatimus taas. Tässähän on tullut jo tavaksi hankkia viikonloppulehti.
3. Masa I3.9.2016 klo 18:05
Morjens !
Skyttä pois Ilta-Sanomista ! Ei ole valkosen miehen ratkottavissa.
4. Kike3.9.2016 klo 18:38
Olipas kiva Skyttä. Vaativa ja palkitseva. Kyllä joitakin piti miettiä pitkäänkin, mutta ylipäätään vihjeet loogisia ja aukesivat enimmäkseen ilman Googlea.
5. O3.9.2016 klo 21:10
Peesaan Kikeä.
Eipä näissä ristikoissa googlekaan auta.

Kiitän tekijöitä!
6. Laphalainen4.9.2016 klo 10:11
Kun on vuosikymmenet täyttänyt ristikoita, haluaa saada enemmän ja enemmän harmaita soluja rasittavaa haastetta. Ehdotankin, että jokaisessa viikonlopun IS:ssä olisi kolmosen kovis. Helppojahan on viikon varrella ja v-lopun lehdessäkin useampi niitä kaipaaville. Pitkälä, Keränen ja Skyttä ovat parhaasta päästä. Niitä odottamaan Skytän pariin???:)
7. Kaitsu4.9.2016 klo 10:17
Laphalainen, sanoit asian juuri nappiin!
8. Tarja4.9.2016 klo 11:15
Miksi kolmosen ainoa vaihtoehto pitää olla helppo? Uskon, että meitä 2,5-tason ystäviä on paljon.
9. O4.9.2016 klo 12:52
Hyvä Tarja. Minäkin kuulun niihin 2,5-tason ystäviin! :)
10. Rampe4.9.2016 klo 17:16
Morjens, Masa. Et kai ollut ihan tosissasi?
Sain ristikon käsiini vasta tänään, mutta tänään valmista ei varmasti tule. Sen verran paha on Antin aikaansaannos tälläkin kertaa. Olin kyllä polleata poikaa keksiessäni SUN HÄNTÄ AUTTAA-vihjeen ilman risteävien apua. Hieno vihje, muitakin löytynee kunhan saan itseni niitä tajuamaan.
Samaa mieltä kuin Tarja ja O. Olisi liian iso harppaus jos tällaista ristikkoa helpompi vaihtoehto olisi jo pehmiksen tasoa eikä väliin mahtuisi kakspuolosia.
Niitä tarvitaan, mutta niin tarvitaan näitä pahiksiakin.
11. Kaapo4.9.2016 klo 17:42
Vihje NAAPURI VIRKA jäi pimentoon. Kannattaako miettiä?
12. Kaapo4.9.2016 klo 17:50
Jaa juu.
13. Masa I4.9.2016 klo 19:50
Morjens !
No , ihan sama olinko tosissani vai en , 'loppupeleissä' ei Eki minun mielipiteestäni perusta.
Itse olen 2,5-tason ystävä (kuten O ), Ekin ja Pallosen ym. laatimat ovat tarpeeksi haastavia. Skytän laatimat minulle ihan mahdottomia,olen joskus yrittänyt kyllä. No hard feelings !
14. iso S4.9.2016 klo 19:58
En ole vielä ehtinyt Skyttää kurkistaa, mutta noin yleisellä tasolla ilmoittaudun 2,5-tason ystävien joukkoon. Elämäntehtäväratkojilla on oikeus haluta haastavampia, aina vain haastavampia. Mikä riemu, kun ei tulisi valmista ja samaa ristikkoa saisi pähkiä vuodesta toiseen! No, pilkka sikseen, meitähän on monen tasoisia. Joku ratkoo koviksen siinä ajassa missä joku toinen ei ratko pehmistä. Heille suotakoon riittävän vaikeat, mutta annettakoon meille vähempiosaisillekin riittävän vaikeat!
15. anna h4.9.2016 klo 20:02
Oli nautinnollista ratkoa tätä, ja taas kerran mökillä ilman mitään apuja. Kaapon kanssa myös minulle jäi kysymysmerkiksi NAAPURI VIRKA, risteävistä kuitenkin järkevä sana syntyi. Häikkää jäi myös vihjeeseen TSUT-SAV , johon myös risteävistä sana tuli, mutta jokin tässä logiikassa jäi askarrtuttamaan. Kaipa taas kuulen joskus oikean vastauksen, onneksi Skyttä laittaa anatomiaan selvityksiä.
16. Lars4.9.2016 klo 20:26
Juu, kakspuoloset ja joskus kolmemiikat menee ja minulle riittävä taso, noi täyskolmoset on sellaisia ettei tahdo saada sanaakaan moneen tuntiin ja jos jonkun laittaa niin sen oikeudesta ei tiedä mitään. Vahingossa vaimo toi tämän lehden, olen ohjeistanut että vain silloin kun erikseen pyydän niin tuo iltsarin. Mutta hyvä että kaikille on jotain joskus, pelkät kolmoset olis jo liikaa...
17. Kaapo4.9.2016 klo 20:28
Tajusin kyllä vihjeen NAAPURI VIRKA heti, kun olin pannut siitä tänne kysymyksen.

Se on tämän ristikon "pakollinen" laatijan huomioonottaen.
18. anna h4.9.2016 klo 20:32
Puolustan vielä näitä täyskolmosia, sillä on ilo kun saa laittaa aivokapasiteetin raksuttamaan. On minullakin usein ensin tunne että ei tästä saa mitään selvää kun katsoo kovisristikkoa, mutta se on niin ihanaa kun sitten se oivaltamisen ilo alkaa pulppuamaan, joten toivon todella että nämä laatijat jaksavat jatkaa meidän friikkien viihdyttämistä. Ja ehkä se on kuteen kaikissa huumeissa, sietokyky kasvaa, tarvii aina enemmän... Mutta on hyvä, että täyskolmonen ei ole joka lauantai, on minulla muutakin elämää : )
19. iso S5.9.2016 klo 11:04
No niin, eilen illalla pääsin vihdoin vilkaisemaan. Eihän se vilkaisu tietysti riittänyt, tuijotteluksi meni. Ihme kyllä kovan painimisen jälkeen jokaiseen ruutuun tuli kirjain ja monet sanoista lienevät jopa oikein. Odottamisen ilo jäi, eli joiltakin osin anatomia tulee tarpeeseen. Etukäteen kiitos siitä, anatomia on Skytältä periaatteessa hatunnoston arvoista palvelua. Tosin käytännössä hatunnoston mahdollistamiseksi pitäisi ensin tehdä hatunosto!
20. TM5.9.2016 klo 11:44
Taas kiva Skyttä! Komppaan Laphalaista, sitä janoaa yhä pahempia koukkuja aivoille. Aikoinaan saattoi mennä viikko yhden koviksen kimpussa, eikä silti aina kaikki auennut. Nykyään täyttyy kaikki, eikä siihen yleensä kauan mene. Se pitkä pähkäily ja ratkaisujen tuoma (itse)tyytyväisyys on niin mukavaa, kiristäkää vaan ruuvia lisää!

Uskon, että moni ostaa viikonlopun Iltiksen ainoastaan ristikonjanossaan, en usko olevani niin ainutlaatuinen tapaus. Eikö IS siis voisi panostaa ja julkaista aina kolme ristikkoa; helpon, tämän 2,5-tasoisen, ja sitten vielä tosi vaikean, semmoisen 3 ja risat. Niitä sitten vereslihalla ratkottaisiin ja kirottaisiin Skyttää ja muita. Ihanaa olisi semmoinen. Lisää palkkaa laatulaatijoille!
21. Rampe5.9.2016 klo 17:58
No, lähes täynnä. NAAPURI VIRKA ja siihen risteävä sininen jotenkin vielä väärin. Ei vain sytytä!
TM, ei tämä sentään ole 2,5-tasoinen !
Muuten ajatus on kannatettava, mutta tuskin toteutuva.
22. Pirjo5.9.2016 klo 21:54
Kannatan Laphalaisen ja TM:n ehdotuksia!
23. O5.9.2016 klo 22:11
Hyvä Rampe oikaisusta! :)
24. TU6.9.2016 klo 00:36
Kolmen tähden Skyttä on minulle joskus mahdoton. Muistan erään, jonka ratkoimme työkaverin kanssa, omalla ajalla. Muutaman vuoden jälkeen huussiristikkona, sama ristikko, aivan ylitsepääsemätön. Tosin pohdinta-aika on perin lyhyt, kylmä keväällä ja syksyisin. Ei pärjää, ilman toisen ihmisen ajatuksia ja ääneen sanomia mielteitä. Tuossa ristikoissa oli muistaakseni karhuveistos. Löytyy meidän huussin lehtikerrostuman alta.
25. Pirjo6.9.2016 klo 11:56
Lytyisiköhän sitä mistään muualta? Olisi kiva kokeilla... Jostain Sanarisin arkistosta ehkä saisi tietoa. Siis, Skyttä ja karhuveistos, varmaan joku muukin on "paininut" sen karhun kanssa!
26. Eki6.9.2016 klo 12:10
Mikä päivämäärä, TU? Muistatko?
27. Tarja8.9.2016 klo 07:59
Koska tykkään vertauksista, kirjoitan yhden sellaisen. Harrastan suunnistusta. Kuntosuunnistuksissa on joka viikko valittavana neljä eritasoista rataa, vaikeat A ja B, noin 5-7 km, keskivaikea C, noin 3 km ja helppo polkurata D, noin 1 km. Kenellekään ei tule mieleen siellä vaatia, että tuo äärimmäisen suosittu keskivaikea rata (myös oma suosikkini) poistettaisiin, niin että jäljelle jäisivät vain vaativimmat A ja B, ja niille vaihtoehtona helppo polkurata. Samaa toivoisin Iltiksen ristikoilta. Että helpon ja vaativimman välillä olisi se keskivaikea taso.
28. Eki8.9.2016 klo 08:02
Kun tila on rajattu, keskivaikeina toimivat tavis ja piilis. Maanantaina sitten aito keskis.
29. Tarja8.9.2016 klo 08:04
Joo, kiitos niistä!
30. hermanni8.9.2016 klo 17:07
Elokuun 1. päivän IS:ssa olin voittanut yhdestä tehtävästä 50 euroa, mutta voittoa ei ole tullut tililleni. Onko teille muille käynyt niin? Mistä osaisin asiaa perään kuuluttaa ja kysellä? Vai onkohan maksupäivä vasta vuoden lopussa???
31. Auku9.9.2016 klo 12:38
Mielestäni ristikko oli jopa nautittava. Ehdin sen pariin vasta eilen torstaina. Ensimmäinen tunti meni tosiaan tuijotteluksi,sitten rupesi Lyyti kirjoittamaan ja ratkesi parissa tunnissa
32. HM9.9.2016 klo 23:25
Olen täyskolmosiakin ratkonut, mutta tämäkin Skyttä jymähti puoliväliin. Täytyy vain ihailla parissa tunnissa ratkovia. Olet, auku, varmaan ollut ristikkokisojen loppukahinoissa?
33. TU9.9.2016 klo 23:58
Skytän karhuristikko v.2008 tai vanhempi. Katsotaan, mikäli löydän sen.
34. TU10.9.2016 klo 11:41
Karhuristikko löytyi huussin uumenista, mutta se onkin Alf Simbergin/Lavoniuksen, eikä Skytän! Olen näköjään saanut kaksi kolmasosaa ratkottuakin. Taidotkin ovat varmaan karttuneet, koska ristikko on vuodelta 2005. IS 27, ratkaisut viimeistään 11.3.2005 mennessä, lehden päiväystä ei näy. Näköjään ristikko on kumminkin jäänyt hyvin mieleeni.
35. Pirjo10.9.2016 klo 12:49
TU, kiitos vaivannäöstäsi! Näillä tiedoilla saattaisi ehkä löytyäkin, vaikka aika kauan onkin kulunut aikaa, ja lieneekö IS:n ristikoita missään muualla arkistoituna, kuin mainitsenassasi mukavuuslaitoksessa? On kuitenkin hyvin hauska tämä koko tarina ristikonratkonnasta ja siihen liittyvistä oheiskuvioista!
36. Auku10.9.2016 klo 14:27
HM!Enpä ole osallistunut kilpailuihin. Kilpailuristikoita olen kyllä "Iltiksestä" ratkonut. Olen huomannut,että ratkontataito kehittyy sitkeällä harjoittelulla,vielä muutamia vuosia sitten "kolmitähtiset" tuntuivat lähes mahdottomilta..
37. Juha N10.9.2016 klo 15:00
Simbergin karhuristikosta keskusteltiin säikeessä 1445, jonka sattumoisin itse avasin. Jos TU:lla on ristikosta vain 2/3 ratkottuna, tuosta keskustelusta voi olla apua, kun siinä on muutama suora sanapaljastus. Säie löytyy mm. linkistä

tinyurl.com/puukarhu

TU:llapa mielenkiintoinen ristikkoarkisto: huussinlattian lehtikerrostuma :) Omani on tässä edessäni: paksu mappi pelkkiä IS-koviksia. Aloitin jokaviikkoisen arkistoinnin 04.09.04, mitä edeltävältä ajalta olin ottanut talteen vain "alkuvuoden vaikein" ja "vuoden vaikein" -titteleillä varustetut juhannuksen ja joulunseudun ristikot vuodesta -00 lähtien. Mapissa on joitakin harvoja yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta kahdentoista viime vuoden kaikki IS-kovikset.

Nämä ristikot ovat oikeasti olleet arkistoinnin arvoisia. Esimerkiksi viikko tuon karhuristikon jälkeen saatiin Erkki Vuokilalta biljardiaiheinen kovis, jonka pääkuvalauseet kulkivat pelkkiä reuna(!)rivejä. Oikealle lähti lause TARKOITTAA KENTIES MUUTAMAA TUHATTA (ylimmäinen vaakarivi + oikean laidan pystyrivi alareunaan saakka), alas KUMMA SUMMA TUOSTA TUOTTEESTA (vasemman laidan pystyrivi + alimmainen vaakarivi oikeaan reunaan saakka). Bonuksena saatiin kuvasta oikealle vielä oikeaan reunaan ulottuva vaakasana EDUSTUSKULU. Pääkuvaan oli Heli Kärkkäinen piirtänyt kaksi biljardia pelaavaa henkilöä seuraavin puhekuplin: "Eikö olekin hieno? Maksoikin vain biljardin verran!" "Firman piikkiin panemme biljardin veran!" - Vaikka laadinnan lähtökohtana oli ilmeisesti ollut sanaleikki "biljardin verran" versus "biljardin veran" (keksintö sinänsä: jälkimmäiset kirjainta vaille homonyymiset sanat muodostavat kaksi eri kontekstia, jotka ohjaavat sitä, miten keskenään identtiset ensimmäiset sanat tulkitaan), laatija onnistui lisäksi muodostamaan tästä teemasta kaksi ratkaisulausetta, jotka antautuivat sijoitettaviksi pelkille reunariveille. Tällainen on oikean reunan pystyrivin ja alareunan vaakarivin osalta hyvin harvinaista, koska lauseiden konsonantit aiheuttavat risteäviin sanoihin helposti loppukirjainongelmia.
38. Juha N10.9.2016 klo 15:04
korjaan:

--- jälkimmäiset kirjainta vaille homonyymiset sanat muodostavat kaksi eri kontekstia, jotka ohjaavat sitä, miten keskenään identtiset ensimmäiset sanat tekee mieli tulkita.
39. TU10.9.2016 klo 16:48
Täytyy koettaa ratkoa nyt Simberg ilman apuja, josko avautuisi. Mökkihuussin arkisto on sievästi tason päällä, siellä ikivanhoja SK:n numeroitakin, joista ammoin opettelin piilisten saloja.
40. iso S10.9.2016 klo 18:40
Juha N kertoi karhuristikon säikeen numeron (1445) ja laittoi lisäksi ystävällisesti tinyurl-linkin tuohon säikeeseen. Ilman sitäkin säikeeseen pääsee helposti, koska numero on tiedossa. Kikka ei nähtävästi ole kaikkien tiedossa (kuten Juha N tekemästään linkistä päätellen olettaa), kerron miten homma hoituu.

Tämän säikeen numero on 8979, kuten säikeen otsikon alusta näkyy. Selaimen osoitekentässä siellä loppupäässä on pätkä id=8979 eli id:n arvo on sama kuin säikeen numero. Tämä ei ole sattumaa. Mistä tahansa tämän sivuston säikeestä pääsee hyppäämään mihin tahansa tämän sivuston säikeeseen muuttamalla osoitekenttään id:n arvoksi haluamansa säikeen numeron ja painamalla enter. Tämä toimii riippumatta siitä, ovatko säikeet "samalla puolella" vai eri puolilla" jakoa Ristikot/Muut aiheet.
41. Juha N10.9.2016 klo 20:41
Iso S:n mainitsema keino on Windows-koneilla kätevä - olen sitä käyttänytkin - mutta iPadilla se ei onnistu. Kun komennot tehdään sormella suoraan hipaisunäytölle, osoiteriviä en ainakaan itse ole onnistunut hipaisukomennoilla kyseisten neljän numeron osalta selektiivisesti muokkaamaan, etenkin kun kyseisistä neljästä säienumerosta vain kaksi ensimmäistä mahtuu osoiterivin tilaan ja loput jäävät piiloon. Manipulaatioyritykset vain tyhjentävät koko osoitekentän.

Päästäkseni iPadilla aktuellilta säikeeltämme 8979 suoraan vaikka tuolle karhusäikeelle 1445, tarvitsen osoiterimpsun muokkaamiselle "apupöydän", jollaiseksi soveltuu vaikka juuri tämä tekstinsyöttökenttä, jolle paraikaa kirjoitan, kunhan kenttä on hetkellisesti tyhjä. Toimenpiteeni ovat seuraavat:

1) Painan sormenpään kiinni näyttöön www-osoiteriville siten etten tyydy pelkkään klikkausmaiseen näpäykseen (jolloin sormi nousee heti ylös) vaan sormi jää pitempään kontaktiin osoiterivin kohdalle. Näkyviin tulee optiot "kopioi" sekä "sijoita ja siirry". Kun näppään sormella optiota "kopioi", osoiterimpsu kopioituu.

2) Näpäytän sormella klikkausmaisesti tätä näytön tekstinsyöttökenttää, joka siis toimittaa nyt apupöydän virkaa. Klikkauksen seurauksena tekstinsyöttökentän vasempaan yläkulmaan ilmestyy kursori. Kun näpäytän sormella tekstinsyöttökenttää toistamiseen, ilmaantuu näkyviin optio "sijoita". Tätä näppäämällä ilmestyy aktuellin säiesivun www-osoiterimpsu tekstinsyöttökenttään näkyvin.

3) Osoiterimpsua sopivasti klikkaamalla saa kursorin sellaiseen kohtaan, että säienumeron 8979 tilalle pääsee vaihtamaan karhuristikkosäikeen numeron 1445. Osoiterimpsun kaikki muut merkit on pidettävä ennallaan.

4) Kun numerosarja on vaihdettu, tehdään sormella näyttöön tuplaklikkausmaisesti kaksi sorminäpäytystä osoiterimpsun perässä tai alla olevaan tyhjään tilaan. Ensimmäinen nopea näpäytys siirtää osoiterimpsun perään kursorin, toinen tuo näkyville optiot "valitse", "valitse kaikki" ja "sijoita". Näistä tulee näpäyttää optiota "valitse kaikki", jolloin osoiterimpsu värjäytyy siniseksi ja näkyviin tulee kuusi uutta optiota. Niistä taas tulee näpäyttää optiota "kopioi".

5) Lopuksi on uudestaan painettava sormi paraikaa auki olevan säikeen osoiteriville pitkään kontaktiin (lyhyt näpäytys ei riitä). Tällöin näkyviin tulevat jälleen optiot "kopioi" sekä "sijoita ja siirrä". Tällä kertaa näppäistäänkin jälkimmäistä optiota, ja a vot, karhuristikkoa ruotiva säie 1445 avautuu.

Näin monimutkaista on iPad-tabletin kanssa, kun en välitä käyttää erillistä näppäimistölaitetta vaan tyydyn näytön sormetteluun. Kun en tiedä, mitä laitetta TU käyttää, tekaisin hänelle edellä tinyurl-pikaosoitteen.
42. TU10.9.2016 klo 21:07
Minulla nyt mobiili käytössä, tässä ei näy mitään säienumeroita missään, kun ei näy osoitekenttääkään. Kiitos ohjeista, niistä on varmasti hyötyä monelle muullekin. Mietinkin aiemmin, että eikö sivuselaamiselle ole vaihtoehtoa.
43. Rampe10.9.2016 klo 21:15
IS-viikonloppuristikot 3.-4.9.2016 eivät ole tässä säikeessä vähään aikaan kiinnostaneet ketään?
44. Tarja10.9.2016 klo 21:31
Rampe, sain ristikon (koviksen siis) valmiiksi erään kokeneemman ratkojan pienellä avustuksella. Yksin tuskin olisin jaksanut pohtia loppuun asti. Mutta ei kuitenkaan ollut pahinta Skyttää mielestäni.
45. Rampe10.9.2016 klo 21:51
Tarja, samaa mieltä. Paljon pahempiakin on ollut.
46. meester_Henk10.9.2016 klo 21:57
Joo, otsikosta on etäännytty. Pitäisikö olla erikseen joku temppustringi?
47. O10.9.2016 klo 22:16
:D :D
48. Ripe13.9.2016 klo 08:36
Täyteen tuli, mutta tuo NAAPURI VIRKA ei avaudu, vaikka järkevän sanan siihen sainkin. Antakaa vihje!
49. Tarja13.9.2016 klo 09:37
Skytismi.
50. Jukkis13.9.2016 klo 13:32
Juha N:lle voisin vihjata, että iPadilla saattaisi selvitä vähemmällä temppuilulla, jos laittaa tämän talteen (kirjanmerkiksi vai miten noita iPadissä kutsutaan?)
_http://drzf55.angelfire.com/sanar_num.html
menee tuonne ja sitten skrollaa tai muuten hakee haluamansa säikeen.

Samalla voi tosin eksyä lueskelemaan noita vanhoja juttuja ja ihmetellä, mitä kaikkea täällä vuosien mittaan onkaan tapahtunut.
51. elli13.9.2016 klo 15:10
Heipparallaa!
Pitkästä aikaa on pakko huutaa apua!
On ihme jumikohta VOI TÄMÄN vihjeen hujakoilla. Tai ainakin luulisin, että jos tuohon saisin lisävinkkiä, pääsisin ainakin vähän eteenpäin. Kiitos jo etukäteen!
52. Eki13.9.2016 klo 15:19
Anatomiaa on tulossa!
53. Rampe13.9.2016 klo 16:52
Tarja,
nyt vasta tajusin tuon skytismin. Oikea vastaus minulla oli, en vain ymmärtänyt miksi.
54. Tarja13.9.2016 klo 18:20
Elli, VOI TÄMÄN onkin vaikea vihje, koska vaakasana tuo (ainakin minulle) hajuaistimuksen mieleen, kun taas pystysana alaspäin tuo ennemminkin ihotuntemuksen mieleen.
55. elli13.9.2016 klo 19:40
Tarja, suorastaan riemastuin, kun huomasin vastauksesi. Paitsi vinkistä (minkä ymmärsin) niin ennen kaikkea siksi, että juuri SINÄ vastasit. Kiitos!
56. Opa14.9.2016 klo 13:31
TSUTSAV vihje ei avautunut. Vastaussana kyllä syntyi vaakarivien avulla.
57. Tarja14.9.2016 klo 14:06
Luepa vastaussanasi alhaalta ylöspäin, josko aukeais.
58. Opa14.9.2016 klo 14:46
Tarja, tuota olen itsekin hahmotellut. Jos vihje olisi STSUTSAV niin hahmotelmani toimisi.
59. Rampe14.9.2016 klo 16:36
Opa, vihjesanan ja vastaussanan alusta on jätetty I pois.
Jos vastaussanasi on oikein, pitäisi homman toimia.
60. Opa14.9.2016 klo 18:11
Rampe, vastaussanani toimii. Enpä älynnyt käyttää imperfektiä.
Kiitokset Tarja ja Rampe.
61. Pekka16.9.2016 klo 09:54
Anatomiasta: SAALISTA tulee ALISA, ei alias.

Millaisessa tilanteessa SUIKALE on LISTA? Minä olen käyttänyt listaa lähinnä luettelon tai saumaa peittävän ohuen ja kapean puutavaran kohdalla.

Sain biljardipalloille sanan PELISIJA. Mitähän se tarkoittaa, jos on oikein?
62. Jaska16.9.2016 klo 11:59
Pekka tiesi hyvinkin, mitä pelisija tarkoittaa. Vrt. tulisija. Hän vain vierasti yhdyssanaa, jota ei löydy sanakirjasta. Jos "sanakirjallisuus" olisi ristikossa ehdoton vaatimus, voisi pelisijan määritellä pakkosanaksi. Mutta eihän se ole, ei etenkään koviksissa.

PANTSAR ja SAVA ovat Skytän mukaan pakkoraossa kelpuutettuja. Minusta niissä ei ole mitään vikaa. Vihje SUUREMPAAN oli myös hyvä, koska ratkoja (ainakin minä) oletti heti, että kyseessä on iänikuinen Isar. Savalle oli tosin tarjolla kovismaisiakin vihjeitä, esim. MAALAJA.

ALISA siis oikein.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *