KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN ALBUMI 1/2016

8915. Iisakin Albumi 1/2016

Sepi2.7.2016 klo 16:55
Alkoi uusin Punainen Pelikaani täyttyä niin reipasta vauhtia, että ostin kesäaikojen lisätekemiseksi Iisakin Albumin. Ulkoasultaan Iisakit ovat aika virttyneitä ja monipuolisuuttakin saisi olla enemmän, mutta pääasiassa ratkottavat tehtävät ovat ihan suht laadukkaita, "1,5 - 2,5 tähden" tehtäviä, joita olen sitten välipaloina silloin tällöin ratkonut.

Mutta sivun 11 ristikko "Homma hanskassa": peräti 18 vihjettä ihmisten nimiä tyyliin "Mikojan, Colliander, Onsilo, James, Mart" ja siihen lisäksi vielä päälle enemmän kuin tarpeeksi sellaisia vihjeitä, kuin "Mauritaniassa, järvi, valtio, Ranskan joki, tulivuori". Kamoon hei, "Google ja ratkojat.fi hanskassa" olisi tällaiselle soveliaampi nimi. Ei tällaiseen jaksa edes ryhtyä, vaikka osa noista nimivihjeistä olivatkin aika helppoja.

Minun omaa rajoittuneisuuttanihan se on, kun en tällaisista pidä. Faninsa varmasti näilläkin.

Ekin ristikoita tässä albumissa yksinomaan toteuttaneen Heli Kärkkäisen kerrassaan upea piirrosjälki ihastuttaa joka kerta. Mustavalkoisessa toteutuksessa siihen kiinnittää tavallistakin enemmän huomiota. Taas tietokoneella toteutetut laatimukset masentavine clipart-kuvineen ja paikoin totaalisen epäselvine huonolla painojäljellä toteutettuine valokuvineen (a´la Aulis Lehto) tuntuvat lähinnä surullisilta hienojen käsin tehtyjen toteutusten rinnalla. Pekka Joutsi on myös taitava piirtäjä omintakeisella ja selkeällä tyylillään. Ratkottava sisältöhän se tärkein aina on, mutta ei haittaa jos ristikko on myös ilo silmälle - ja että ristikon vihjekuvista saa edes selvää.
2. seurailija2.7.2016 klo 17:37
Onsilo ihmisen nimi...
3. Sepi2.7.2016 klo 18:22
Sori. Ei ollutkaan. 17 nimeä vain + keksitty hahmo salainen agentti 86, Maxwell.
4. Pr2.7.2016 klo 19:03
No kuka tykkää mistäkin. Jotenkin arvostan Iisakkia yleisilmeeltään miellyttävämmäksi, vaikka vaikeimmatkaan tehtävät eivät yllä PuPen tasolle. Ja värittömyyden koen vain hyvänä asiana. Kaipa siinä painaa sekin, että lehti on pysynyt ulkoasultaan kutakuinkin ennallaan jo vuosikymmeniä. Kyllähän niitä Auliksen kuvia on tullut sadateltua, mutta onhan noita suurennuslaseja. PuPen helpomman pään monenkirjavat, käsin kuvitetut tehtävät jätän usein tekemättä, koska eivät miellytä esteettisesti lainkaan. Pidän ihan eri tavalla huumorista, joka välittyy verbaalisella tasolla.
Niin, se "Homma hanskassa". Siitä kun tehtävän ratkoin, on jo aikaa, mutta en muista sitä sen kummemmin ihmetelleeni. Vähän keskivertoa haastavampi taisi olla, mutta nuo nimetkin ratkesivat etupäässä ilman apuja.
5. Sepi2.7.2016 klo 23:30
Toni Piirainen oli uusi tuttavuus. Vieraampien laatijoiden ajatuksenjuoksuun on mukava päästä tutustumaan, ja nyt siihen oli tilaisuus albumin sivulla 10, ristikon nimi "Omilla teillään". Tämähän olikin aivan briljantti ristikko. Ehkä pari sanaa oli, jotka olisi googlella löytyneet, mutta muu piti päätellä ihan itse. Tässä oli vähän samanlaista henkeä kuin Pihlajamäellä ja Salokankaalla. Semmoisia vihjeitä ja ratkaisusanoja, että ei ole vastaan tullut vielä. Visaisehko ristikko ja tyyliltään sopi omalle kierolle ajatusmaailmalleni.
6. sirpa5.7.2016 klo 12:51
Kiva oli Albumia täyttää. Varsinkin Simbergin ristikoista tykkäsin. Joutsi on selkeä laatija jota arvostan, ei kovin vaikeita ristikot, mutta riittää niissäkin mulle miettimistä ja kiva kun ei tarvii kauheesti nimiä tietää. Kuten tuossa sepin mainitsemassa Kankaan ristikossa, josta en tykännyt juuri siksi, että kamala määrä nimiä. Vaalamo ja Piirainen oli haastavia ja mukavia. Jyräksen ristikoiden kanssa mulla usein ongelmia, jokunen piilokirjain tahtoo jäädä mietityttämään, kuten nyttenkin. Sama on Skyttä Löfgrenin ristikoissa.

Eiköhän tuossa lehdessä ole kaikille jotakin, ite tykkäsin kokonaisuudesta ja mulle sopivan haastava lehti. Iisakki-fani :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *