KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2897

8815. HS 2897

Kj15.4.2016 klo 06:18
No nyt oli helppo!
2. Rampe15.4.2016 klo 07:09
Kyllä minulla jäi illaksikin ratkottavaa. Ristikon ideasta/teemasta pidin kovasti. Mukavaa vaihtelua.
3. Pike15.4.2016 klo 07:32
Olipa nopeasti täytettävä. Meille naisille ainakin kaikki aivan selvää. Liian helppo, mutta siitä hyvä, ettei tarvinnut yhtään mitään etsiä mistään. Ihmeellistä! Tällainen menettelee kerran vuodessa vaihteeksi, mutta mitään haasteita tässä ei ollut, joten jatkossa toivon vaativampia ratkottavia.
4. Potter15.4.2016 klo 08:26
Olipa masentavaa kuultavaa, kun minä vasta hieron unia silmistäni tähän aikaan. Jos se on noin helppo, niin eipä sitten tarvita paljon harmaita eikä muunkaan värisiä aivosoluja.
Jospa se ei minulle kuitenkaan olisi yhtä helppo kuin noille aikaisemmille :)
5. Jondalar15.4.2016 klo 09:18
Jotain ihmeellistä on tapahtunut. Kuvat ovat nyt selkeitä!
6. Potter15.4.2016 klo 10:39
No joo, sainhan minäkin tuon ratkaistuksi kun niin helpoksi kehuivat. En minä kyllä sentään kovin helpoksi sanoisi.
Tuo yläosan 'YES NO' melko ovela juttu.
7. Surku15.4.2016 klo 11:23
'YES NO' on tämän ristikon helmi.
Ei mee kauaa kuitenkaan, kun se
vanhaan tyyliin tällä saitilla vesitetään.
8. iso S15.4.2016 klo 11:35
Digihesarissa teksti oli alkuviikosta parin päivän ajan omituisen hailakkaa, luettavuus oli todella heikko. Laitoin kohteliaan nootin toimitukseen ja eilen tuli korjaus tilanteeseen. Sikäli ei palattu entiseen, että nyt sivu zoomautuu klikkaamalla paljon suuremmaksi kuin ennen, voi sanoa että melkoisille tihrusilmillekin selkokirjaimiseksi. Kerrallaan läppärin näytölle mahtuu vajaat kolme palstaa, jolloin jotkut pitemmät otsikot vaativat jo sivusuuntaista rollailua. Pykälän verran pienentämällä näkyvyys kattaa neljä ja puoli palstaa ja kirjainkoko on ainakin riittävä. Toisen pykälän pienentämällä saa näkyviin kuusi ja puoli palstaa ja teksti on vielä täysin luettavaa, vaikka tämän värkin näyttö ei taida olla parasta A-luokkaa.

Erityisesti jännitin, miten käy ristikon. Sekin klikkautuu suuremmaksi kuin ennen. Aiemmin printtasin sen Offcen kuvatyökalulla avattuna ja 100 prosentin kokoon suurennettuna kahdessa palassa, yläosa ja alaosa (osittain limittäin) erikseen. Nyt siitä ei mahdu puolikas kerrallaan ruutuun, joten sopivan kuvakaappauksen saamiseksi suurennukseksi pitää ottaa 75%. Tulos ei vaikuta ainakaan huonommalta kuin ennen. Ei se mitään ristikkolehtitasoa ole vieläkään, tekstit ja kuvat ovat hieman pehmeitä, mutta vain parin kuvan kanssa näyttää tällä kertaa tulevan hahmotusvaikeuksia. Siihenhän on joutunut tottumaan, että joidenkin kuvien sisältö kirkastuu vasta kun ratkaisu muodostuu poikittaisten avulla.

Sisällöstä ei vielä ole havaintoa, hammaslääkäri ja muut kujeet ovat olleet tärkeämpien asioiden kuten ratkomisen tiellä.
9. "F.O.S. Siili"15.4.2016 klo 11:37
Aivan riittävästi äheltämistä. Tuo kenkänimi oli aivan uusi tuttavuus...
10. Jondalar15.4.2016 klo 12:56
Innostuin liikaa. On siellä muutama epäselvä kuva.
11. Masa I15.4.2016 klo 14:39
Morjens !
Vaihteeksi leipomokahvilassa täyttelin.
Mukava aihe.
Kuva, mikä on ESTRADI-vihjeen alapuolella jäi vielä keksimättä,mutta piiloon ei oikein sovi kuin 1 kirjain, jos ei sovita !
Ja kenkänimi taas näitä väkisin haettuja.
12. Virkku15.4.2016 klo 16:17
En nyt halua kehuskella ristikon helppoutta enkä omaa ratkomisnopeuttani, ainoastaan laatijan hienoa työtä. Ristikko on mielestäni aivan upea taamaristikko, jossa lähes jokaiseen kohtaan piti ajan kanssa pysähtyä. Ei ollut mikään läpikirjoitusjuttu harmaiden vastaussanojen vuoksi. Ristikko oli koottu aivan hienosti. Siitä vaan soppaan ja soosiin.
13. POH15.4.2016 klo 16:37
Tämä oli miellyttävää ratkottavaa pienin nettitarkistuksin. Tosin hieman haasteellisempaa ilman tarvittavia nettihakuja voisi toivoa. 'YES NO' pani omat harmaat kivasti liikkeelle.
14. [O]15.4.2016 klo 16:43
[Hyvä Virkku, aivan samaa mieltä tästä ristikosta! :)
Hei POH, sama täällä. ]
15. Pöljä15.4.2016 klo 18:18
Vanhana saksan- ja latinanlukijana sen verran oivalsin, että sana tuli, mutta toki varmistin.
16. apua15.4.2016 klo 19:04
Pike 15.4.2016 klo 07:32;

Jos nyt oli liikakin helppo naisille, niin taitaapa taas tulla selvä naisten ylivoima palkintoluetteloon - kuten muuten näyttää viime aikoina olleen tavallista.
17. apua15.4.2016 klo 19:04
Pike 15.4.2016 klo 07:32;

Jos nyt oli liikakin helppo naisille, niin taitaapa taas tulla selvä naisten ylivoima palkintoluetteloon - kuten muuten näyttää viime aikoina olleen tavallista.
18. *15.4.2016 klo 19:40
Onkohan niin, että naiset enimmäkseen laittavat noita ristikkojaan postiin. Tuo ei ole oikein miesten hommaa.
19. pelaaja15.4.2016 klo 20:11
Mieluinen ratkottava tämä tänään. Teema ehkä nykyisellään kuitenkin osaale miehistä jopa tutumpi kuin naisille konsanaan - siis mitä nyt lehdistä olen saanut lukea miesten haaveiluista että "kyllä mekin tää osataan". Osaavatkin - ainakin ne miehet, jotka eivät ole hellan ja nyrkin välissä. Niin ne ajat muuttuvat.
Pikku tähtönen ja POH, kurkatkaapa sivun alalaitaa. Siellä on lueteltu edellisedellisen ristikon sankarit: 4 naista ja 6 miestä (vaimot ja siskot yms. varmaan nuo miesvastaukset lähettäneet kierrättääkseen hyvää tai jotakin. Mitä lie mielissään).
20. pelaaja15.4.2016 klo 20:16
=> äskeisessä POH tarkoitti tietysti nimimerkkiä "apua". Mutta ei kai se mitään, mehän olemme kaikki yhtä. Anteeksi nimen väärinkäyttö silti, POH.
21. Masa I15.4.2016 klo 20:29
Morjens !
No niin, kyllähän kuva selvisi kun vastauksen laittoi kuvahakuun. On se vaan niin helppoa ristikoita täyttää netin avulla. Ja kun vastaus on muuten selvitetty. Välillä 'ulkotöissä' Hyvää viikonloppua !
22. [O]15.4.2016 klo 21:51
[Morjens !
Samoin sinulle. Olet sinä varsinainen ulkotyöläinen. :D ]
23. [ ]16.4.2016 klo 08:08
[O hyvä, tule jo ulos kaapista [ ] ;-)]
24. Auku16.4.2016 klo 09:51
Hauska ristikko ,sukupuolesta viis!
25. tuffa Porist16.4.2016 klo 11:45
Näytti mahdottoman sekavalta, mut kyl se siit siilaantu, ko pääsi juanest kii!
26. kaplas16.4.2016 klo 12:08
Niinpä,eikä ennen ylösnousua ratkennut!😊
27. kaart16.4.2016 klo 14:59
Täällä on kehuskeltu selviä kuvia. Minulla oli painomuste tahrinut koko ristikon alareunan, mutta luulen saaneeni jotenkin kuvatkin ratkaistua.
28. kaplas16.4.2016 klo 16:20
Helpohko, mutta kuten Virkku kirjoitti
"lähes jokaiseen kohtaan piti ajan kanssa pysähtyä."

Mukava täyttää, opin jotain uuttakin!
Kiva tuokin "menet maata pitkin" :)
29. elmeri17.4.2016 klo 07:44
kyllä minä enempi flyygeliksi tuon oikean yläreunan soitinta sanoisin .
30. tuffa Porist17.4.2016 klo 10:07
elmeri

Flyygeli on pianosoitin.
31. iso S17.4.2016 klo 10:35
Sano vain, elmeri, mutta ratkaisu ei muutu sanomalla vääräksi. "Flyygeli on xxxxx, jonka kielet ja soittokoneisto ovat vaakasuorassa. Flyygelissä vasarat lyövät kieliin alakautta. Pystyxxxxxsta sen erottaa kielten asennon lisäksi myös muoto (saks. Flügel tarkoittaa siipeä) sekä suurempi koko.

Muuten voi todeta että kaikki on suhteellista. Pitemmän aikaa Hesarin ristikoita ratkonut kaikkien alojen erikoisasiantuntija voi toki luonnehtia tätä ristikkoa helpoksi, mutta se on tosiasioiden vääristelyä. Vertailun vuoksi jollekin Ivan Uhoville kahden metrin korkeudella keikkuva rima on helppo ylitettävä umpihumalassakin, mutta normikansalaiselle ylittämätön paikka selvänäkin. Kyllä ne oikeasti helpot ristikot ovat ihan toisenlaisia, vaikka Lehto-asteikolla tämä oli keskivertoa kevyempi selätettävä, kunhan harmaiden idea hahmottui.

Veikkaan että useille ratkojille tuotti päänvaivaa ja nettitarkistuksen aihetta ainakin joku näistä kolmesta tienoosta:

Vasen alakulma, jossa vaadittiin 4*7-aukioon jokseenkin joka sanaan nippelitietoa ja yhteen sanaan ylimääräisen koukun kautta hoksaamista.

Kolmannen vaakasuoran harmaan loppupään alla oleva kuva, jonka voi kyllä hahmottaa tietynlaiseksi tuotteeksi, mutta jonka nimi ei ole alaa harrastamattomien mielessä (eikä ollut minun, vaikka joskus aikoinaan harrastinkin). Nopealla haulla en saanut selvää kuka noita valmistaa, tuotteen kehumista kyllä löytyi. Nimi ei käy ainakaan ilmi täältä löytyvästä 66 valmistajan nimestä, sivuja avaamalla ehkä sisällöstä:
_http://www.vaaput.com/vieheentekijat.htm
Sanan kanssa poikittain oli piilokirjaimellinen sana, johon lykkäsin ratkaisuksi sellaisen sanan että se löytyy kyllä kuvasta, mutta silloin kuva-alasta 60 prosenttia on ihan turhaan mukana.

Oikeassa reunassa alhaalta lukien kolmannen harmaan yläpuolella oleva kenkämerkki voi olla tuttu kenkäfriikeille, mutta olisi suotavaa että tuollaisissa spesiaalisanoissa ei olisi piilokirjaimia. Saman harmaan alapuolella olevaan sanaan istuisi kuvan perusteella todennäköisesti paremmin eri kirjain. Silloin siihen päättyvälle pystysanalle ei saa mitään järkevää. Pystysanan oikean muodon kun lykkää kuvahakuun niin törmää ulkomaisen lehden kansikuviin, joista osa on melko... hmm... suorasukaisia! Lehdellä ei kyllä ole mitään todellista yhteyttä vihjekuvan tarkoitteeseen.
32. pelaaja17.4.2016 klo 10:44
Mutta onneksi laatija on siihen piilokirjaimelliseen kenkään laittanut sen paljastavan lisävinkin.
33. työmies17.4.2016 klo 11:47
Joskus noita vaappuja ei saanut kuin
huuto.netistä suoraan valmistajalta ja
joltain kalastussivulta.
34. -17.4.2016 klo 12:03
iso S, mimmoinenhan ristikko rakentuisi sinulta ?
35. kaplas17.4.2016 klo 12:07
iso S,
oikeassahan olet, kuten niin useasti!
Ehkä tarkempi luonnehdinta olisi: kymmenien vuosien HS-ristikoiden täyttökokemuksella Lehdon ristikko oli tällä kertaa helpohko verrattuna Lehdon muihin ristikoihin.

Muistan kerran takavuosina Sanaseppoihin liityttyäni polleana avanneeni (olisiko ollut Vuokilan) kolmitähtisen extravaikean ristikon. En saanut kuin t-kirjaimet paikoilleen. Jonkin aikaa olin nöyrää poikaa!
:)
36. kaplas17.4.2016 klo 12:07
iso S,
oikeassahan olet, kuten niin useasti!
Ehkä tarkempi luonnehdinta olisi: kymmenien vuosien HS-ristikoiden täyttökokemuksella Lehdon ristikko oli tällä kertaa helpohko verrattuna Lehdon muihin ristikoihin.

Muistan kerran takavuosina Sanaseppoihin liityttyäni polleana avanneeni (olisiko ollut Vuokilan) kolmitähtisen extravaikean ristikon. En saanut kuin t-kirjaimet paikoilleen. Jonkin aikaa olin nöyrää poikaa!
:)
37. kaplas17.4.2016 klo 12:08
Sorry tuplalähetys!
38. meester_Henk17.4.2016 klo 12:40
iso S:llä tuntuu olevan aikaa kommentoida Hesarin ristikoita mielestäni aika ristiriitaisesti, kun vertaa joihinkin aiempiin kommentteihin. Taitaa olla hieman tapauskohtaista, helppoa on helppo kritisoida, vaikeampaa helppo "lytyttää", kun tieto puuttuu. Oma oivallus (tässä vaappujuttu) pitää julistaa, vaikka viime viikon kirjoitus antoi muuta ymmärtää.

Tämä on provo, huomatkaa se!
39. Jondalar17.4.2016 klo 13:07
Ensivilkaisun jälkeen tosiaan ylistin selkeitä kuvia. Niillä tarkoitin valokuvia, joista ihmisen pystyi jopa tunnistamaan. Miettimistä sen sijaan aiheutti piirroskuva ylhäällä oikealla kuntavaakunasta tulevan sanan alla. Se näytti ensin Teräsmiehen paidalta, jonka toinen hiha repsottaa kummallisesti. Seuraavassa mielikuvassa piirros muuttui norsuksi. Vasta sitten, kun sain risteävien avulla siihen sanan, kuva tarkentui: kuvassa on Aylan ja Jondalarin asuinsija 30 000 vuotta sitten. Siinä mielessä tuttu paikka.

Hyvin kauan Auliksen ristikoita ratkoneena sanon, että tämäkin oli oikein mukava ristikko.
40. kaplas17.4.2016 klo 13:10
Jondalar, niin oli!
Hauska tuo sinun luonnehdintasi siitä epäselvästä vihjeestä. :)
41. pekka17.4.2016 klo 14:26
viivalle seuraavat terveiset: Mene ja ota laatijalta suihin ja kehu sitten!
42. Rampe17.4.2016 klo 15:02
pekka, tuo kai oli mielestäsi täysijärkisen kommentti?
43. Heleena17.4.2016 klo 16:16
Yes No ???No enpä tiedä tai melko alhaalla keskellä lapasen vieressä oleva kartta. Mikähän se eka piilokirjain olisi. Ei aukea. Muuten on täynnä.
44. Marjatta17.4.2016 klo 16:33
😄pekka, oletko aivan uusi persoona, vaiko inkornaatio ammoisilta ajoilta?
45. kaplas17.4.2016 klo 16:48
Heleena

1.) Nuoli osoittaa Yes-sanaan. Siis se, **+ tokarivi.
Siitä vielä yksi askel eteenpäin

2.) Kylppärissä on ***** ja letkui
46. Juho17.4.2016 klo 17:06
Heleena, negatiivisin suomalainen etunimi ja sille sukunimi
47. Heleena17.4.2016 klo 18:19
Kiitos avuista. Vielä mietinnässä. Ehkä välähtää
48. Heleena17.4.2016 klo 18:19
Kiitos avuista. Vielä mietinnässä. Ehkä välähtää
49. Jondalar17.4.2016 klo 19:52

jos tahdot kiittää
niin ruusu riittää...
50. kaplas17.4.2016 klo 19:56
Heleena.miten vihreä olet? Retorinen kysymys
51. Marle17.4.2016 klo 22:49
Tuossa säikeen alkupäässä oli pohdintaa ristikon mies/naispalkittujen suhteesta. Itse olen myös pitempään seurannut ko. suhdetta ja lähes poikkeuksetta naisia on enemmän. Luonnollinen selitys voisi olla, että naiset ovat yleensä kielellisesti lahjakkaampia, kun taas miehet ovat esim. matemaattisesti lahjakkaampia. Toki voi olla muitakin selityksiä.
52. iso S18.4.2016 klo 14:32
Vastauksena kysymykseen 17.4.2016 klo 12:03: useimmiten minulta syntyy (kun on syntyäkseen) sellaisia ristikoita missä on 22 riviä ja 16 saraketta. Laatua olen jäävi itse arvioimaan, mutta varsinkaan tällaisena sunnuntailaatijana en ryhdy vertaamaan itseäni sellaiseen elämäntapa-ammattilaiseen kuin Lehto.

Nimimerkki meester_Henkin provo meni minulta jossain määrin yli hilseen, varsinkin se mihin hän viittasi viime viikon kirjoituksella. Se on totta että minulla on aikaa kirjoittaa ristiriitaisesti ihan yhtä paljon kuin ristiriidattomasti. Tilanteen mukaan, nimimerkkini lienee jossain määrin omistajansa tahdosta riippumaton ja kirjoittaa mitä kulloinenkin tilanne mieleen tuo. Jos ristiriitaisuus viittaa siihen että joskus olen Hesarin ristikoita moittinut ja joskus puolustanut liiallisia haukkuja vastaan niin en näe siinä mitään ristiriitaa. Lehto Kyllä osaa antaa aihetta sekä risuihin että ruusuihin. Mielestäni Lehto on erittäin pätevä laatija, joka syystä tai toisesta (aikataulut, ei välitä?) päästää käsistään ristikoita jotka pienellä viilauksilla varmaan saisi hänen lahjoillaan paremmiksi. Kauan sitten hän oli yksi kolmesta eniten arvostamistani laatijoista, mutta nykyisellä laatutasolla saa tyytyä minun kirjoissani enintään pistesijoihin.

Vaappujutussa ihmettelen kenen ja mistä oivalluksesta puhutaan. Minulla
ei ainakaan ollut siinä mitään oivallusta. Saa muodostui pääosin poikittaisista ja loppu arvauksen perusteella googlaamalla. Lieneekö sitten oivallusta se että ensimmäinen arvaus tärppäsi.

Itsekin jonkin verran laatimista yritelleenä olen kyllä kantapään kautta oppinut, että rajallisessa ajassa ei pysty saamaan aikaan joka suhteessa sellaista jälkeä kuin haluaisi. Jos yhden ristikon hyväksi viilaamisen yrittämiseen menee aikaa yhtä paljon kuin viiden kohtalaisen laatimiseen niin on aihetta epäillä että kiusaus on kova tyytyä niihin kohtalaisiin. Varsinkin jos julkaisijalla ei ole minkäänlaista laatukontrollia ja laadusta riippumatta taksa on sama. Näinhän tuntuu Hesarilla olevan tilanne. Laatija saa tehdä sellaista jälkeä kuin haluaa ja ratkojien mielipiteille veisataan virrestä viis.

Viestissäni 17.4.2016 klo 10:35 otin lähinnä kantaa väitteisiin ristikon helppoudesta ja osoitin kohdat jotka mielestäni eivät sitä ole. Sen näkemykseni olen useasti tuonut esille että vaikeusasteesta keskustelemista ei pidä sotkea laadun arvioimiseen. Sekä helppo että visainen ristikko voi olla laadullisesti hyvä tai huono. Tosin helpossa huonouden täytyy tarkoittaa tylsyyttä (vihjeet tasoa kissan kuva => kissa), muilla tavoilla (oudot ratkaisusanat, suttuiset kuvat) huonot ristikot eivät voine olla helppoja!
53. kaplas18.4.2016 klo 17:54
Heleena,joko keksit pienen vihreän miehen,eller inte?
54. Rampe18.4.2016 klo 18:01
Ja kaplaksen kylppärissä ei ole Altai ja letkui, vaan..
55. Riku19.4.2016 klo 11:09
Olen jokseenkin samaa mieltä ison S:n kanssa Lehdon ´oivista´ ristikoista. Kekseliäisyyttä kuvaa esim. vihje ´Polon ura´. Mutta, miksi Lehto käyttää epämääräisiä karttapiirroksia? Nimet, jotka täytyy etsiä Googlesta tai kartastosta, eivät mielestäni kuulu hyvään ristikonlaadintatapaan. Sitten näille kehuskelijoille! Pitäkää neroutenne ja taitavuutenne älyaivoissanne. Mainitkaa ´kuukkelin´ olleen suurena apuna. Jos joku Pike sanoo ratkaisseensa ko. ristikon ilman ´apuja´, niin ohoh! Aivan ala- reunassa, keskellä, on tulkinnanvarainen karttakuva. Annapa Pike vihje vaikkapa maanosan muodossa. Vielä haluaisin tietää jotain vasemman alalaidan kolmannen pystyrivin vihjeestä.
Muuten olen sitä mieltä, että Lehto voitaisiin vaihtaa vaikkapa Vuokilaan tai SK:n uusiin ristikonlaatijoihin.
56. kaplas19.4.2016 klo 12:35
Riku, karttakuvan paikka on lähes saman niminen kuin synkeitäkin elokuvia ohjannut pohjoismainen "Lassi"..
(Jos nyt oikeasti vihjettä kaipasit?)
57. Pike20.4.2016 klo 09:13
Heh, Riku, luulitko olevasi nokkela? Olen asunutkin pari viikkoa tuossa kartalla olevassa kaupungissa. Muutenkin se maa on tullut koluttua läpikotaisin pitkillä työmatkoilla idästä länteen ja pohjoisesta etelään. Hyviä viinejä muuten tuossa kaupungissa ja viinitarhoissa kauniin joen partailla.
58. Pike20.4.2016 klo 09:18
...ja kaplas, tuollainen suora vastaileminen on minusta iljettävää. Lopeta jo.
59. kaplas20.4.2016 klo 10:15
Pike, kiitos kannustuksesta! :)
60. Rampe20.4.2016 klo 16:23
Näköjään joku firma uskaltaa lähettää ulkomaankomennukselle henkilön jolla ei ole alkeellisimpiakaan ihmistapoja. (HS 2896 18.4.2016 klo 21:26)
61. Riku20.4.2016 klo 16:28
Kiitosta vaan kaplas, vihjeesi oli erinomainen. Pike pyörtäköön iljettävän kommenttinsa. Tottahan annetussa avussa täytyy jotain olla. Edelleenkin tuo vasemman pystyrivin karttakuva ei sytytä. Antakaa tokkiinsa jonninmoinen vihje! SK 15 Joutsi-ristikon ratkaisin ja onhan se aivan eriarvoinen Lehtoon verrattuna. Jos Sinulle Pike ei em. lehteä tule, niin kipaisepa kioskilla, osta lehti ja ratkaise ko. kolmetähtinen. Luulenpa, jotta aikaa kuluu, eikä tarvitse arvailla Lehdon epäselvyyksiä.
62. Aksu20.4.2016 klo 16:47
Riku,
vain yksi piilokirjain eikä sytytä?
Ei ollut mikään kyläpahanen vaan oli isompi.
63. Juho20.4.2016 klo 17:34
Riku, siinä samassahan on kaksikin karttakuvaa, se Volvomiehen alapuolinen ja silmän yläpuolinen, kumpaakin on jo vihjattu. Kumpi sinulta on hukassa?
64. Pike21.4.2016 klo 09:46
Iljettävä kyselijä Riku, pidätkö minua täysin kollona? Tuon mainitsemasi SK 15 -ristikon ratkoin saman päivänä 15.4., kun lehti tuli, mutta älä vaan vaadi luettelemaan numeroituja kirjaimia tai mitään muutakaan vinkkiä.

Em. lehti on tullut minulle jo parikymmentä vuotta. Ei ollut kummoinenkaan ristikko. Itselläsi taitaa sekin (!) olla vielä pahasti kesken. Kolme tähteä oli kyllä ihan liikaa, kaksikin olisi riittänyt.
65. omg21.4.2016 klo 11:54
Kyllä PIKE-KAKE on pahasti narsisti . Kaiken tietää ja osaa omasta mielestään. Muiden jutut on iljettäviä.
66. Raima21.4.2016 klo 12:29
Ostin Hesarin, ristikon alapuoli oli täynnä tummia mustepilkkuja, joten kuvista ei saanut mitään selvää. Onneksi Hesassa oli ystävä, joka kertoi, mitä pitäisi näkyä. Tasan eivät käy painotalon lahjat.
67. [O]21.4.2016 klo 13:04
[Raima.
Aulis ei siis ollut tahallaan vaikeuttanut ristikkoasi, vaan painotalo! ;-)]
68. Kirsikka21.4.2016 klo 16:30
Huikee toi yes no -vihje! Mutta mitähän tarkoittaa auton etuosa ylävasemmalla keskellä?
69. Marjatta21.4.2016 klo 17:04
Huikee toi paatos saada suora piilokirjain kokemattomilta huijattavilta hyväntahtoisilta kanssakilpailijoiltasi varmistukseksi mahdollisen 20 euron voittosi valmiin ratkaisusi lähettämisen auttamiseen.
Mikä tämä on ? Ei lause ainakaan?
70. tuffa Porist21.4.2016 klo 18:00
Kirsikka
"Aatosta jaloa ja alhaista mieltä..."
71. kaplas21.4.2016 klo 20:20
"Kokemattomilta huijattavilta hyväntahtoisilta kanssakilpailijoilta",mikä hauska luonnehdinta! Jos näihin kuulun..
72. Hups21.4.2016 klo 20:26
Ei pitäisi näitä palkintosummia kenenkään kadehtia. Annetaan ja pyydetään ihan vapaasti vinkkejä. Onhan täällä kiva seurata ristikon ratkaisun etenemistä. Aina oppii itsekin. Olen postirahani saanut IS-ristikoista.
73. kaplas21.4.2016 klo 20:37
En ole yhtään lähettänyt.. Onhan tämä historiallisen uusi tapa.nautitaan siitä! 20€,joopa joo.
74. Jondalar21.4.2016 klo 22:15
Ei tätä rahan takia kannata harrastaa. Mutta kyllä se mukavalta tuntuu, jos joskus näkee nimensä voittajien joukossa. Minusta näyttää siltä, että arvontaa uudistettiin silloin, kun formaatti lehdessä muuttui selkeämmäksi. Voittajina näkee enemmän uusia nimiä, eikä vain aina samat naamat. Täytyy vaan yrittää.
75. [O]21.4.2016 klo 22:47
[Hei Jondalar.
Ehkä on helpottunut uusille ratkojat.fi ahkeroinnin takia ja hyvä niin. :) ]
76. kaplas21.4.2016 klo 22:49
Jondalar,ok !
77. tuttu21.4.2016 klo 23:17
Ratkojat.fin käyttäminen on mielestäni vähän kuin fuskaamista. Sinnehän on joku jo vihjesanan ratkaissut laittanut ratkaisusanan. Sen vuoksi ristikon valmiiksi saatuaan ei oikein voi täysin tuntea onnistumisen iloa, kun on joutunut käyttämään jonkun toisen henkilön oivalluksia hyväkseen. Tunnustan kyllä, että olen lukemattomia kertoja ottanut ratkojat.fin avukseni.
78. XXX22.4.2016 klo 09:06
Ei ratkojat.fi mitään uutta ole tuonut.
Ennen nettiiaikaa julkaistiin ristikkosanastoa. Mm. Veijo Wiren ja Erkki Vuokila ovat niitä tehneet. Toki päivitysväli on nopeutunut radikaalisti, mutta asia on kuitenkin periaatteessa sama.
79. Jondalar22.4.2016 klo 09:29
Ehkäpä asia on juuri noin. Nykyisillä työkaluilla ristikon saa helpommin ratkaistua ja yhä useammat voittavat. Entistä harvemmin tarvitsee hakea kirjahyllystä Wiréniä, Vuokilaa, almanakkaa, Raamattua, Spectrumia yms. Ja helpommin syyllistymme itse kukin "lunttaamiseen".
80. pelaaja22.4.2016 klo 20:50
XXX sanoo jostain syystä, ettei ratkojat.fi mitään uutta ole tuonut? Höppönpöppö. "Entisissä" hakuteoksissa (paino sanalla teos) ei ole lueteltu yksittäisten ristikoitten vihje/ratkaisupareja. Nyt on. En jaksa ihailla ko. "ratkomista".
Otan haukkuja vastaan. Koiria siis.
81. XXX22.4.2016 klo 23:55
Pelaaja ei ole tainnut tutustua Wirenin ristikkosanastoihin.
82. TU23.4.2016 klo 01:45
Olen pari kertaa eksynyt ratkojiin ja siitä tulee halju fiilis. Ihan ok, mutta en tahdo käyttää.
83. tuttu23.4.2016 klo 09:01
Sama tunne ratkojien käytössä kuin TU:lla. Olen erehtynyt useammankin kerran sinne, mutta ristikon ratkomisessa ei silloin ole mitään heureka-tunnetta!
84. Virkku23.4.2016 klo 09:18
Ratkojat.fi:n käyttö tuntemattomien etu- ja sukunimien selvittämisessä on mielestäni ihan paikallaan. Esim Wirenin Ristikkoatlas ei ole kovin ajan tasalla. Vihjeiden yksittäisten kertaluontoisten vastaussanojen laitto Ratkojiin on täysin hölmöä. Ei niiden hyväksikäyttö ainakaan hoksaamiselämyksiä anna. Ristikkovastaussanoja on paljon sellaisia, jotka ovat etsittävissä, ja kun löytää, saa ajatuksen "löysinpäs ihan itse".
85. --23.4.2016 klo 09:58
Johan toki ratkojat.fi on tuonut uutta. Jos vaikka tietää, että 8-kirjaimisessa ratkaisusanassa kolmas kirjain on K, viides R ja kuudes I, hakuun voi syöttää

..k.ri..
86. kaplas23.4.2016 klo 15:59
--,totta! Mutta olihan se jo Ristikkorengissäkin....
87. Ananias27.4.2016 klo 11:14
Hyvä RoPS! - kyllä Aulis, Kemijokivarren miehenä, kannattaa oikeata joukkuetta.
Ennen RoPS:n tämän kesän mitalin värin jännittämistä on vielä kauheat paineet siitä, voittaako Leicester Valioliigan vai ei?
88. ep5.5.2016 klo 17:32
Tarkistin ristikon 2897 ja en vieläkään tajua ns."ristikon helmeä"
yes no Miten se liittyy Grön :iin. en tajua
89. Ansa5.5.2016 klo 18:04
ep, mieti laulajan etunimeä.
90. Jondalar5.5.2016 klo 18:28
Nuoli näyttää sanaa "yes". Ei näytä sanaa "no". Ei No, eli Eino.
91. ep5.5.2016 klo 20:39
Kiitos Ansa olit taas avuksi
92. ep5.5.2016 klo 20:41
Kiitos Jondalar kyllä oli monimutkainen tajuta.
93. Pike5.5.2016 klo 22:02
ep on kyllä Suomen historian tyhmin ratkoja! Ei voi olla tottakaan tuollainen tollous! Että kehtaa vielä kysellä!
94. ep6.5.2016 klo 10:25
Paljon kiitoksia Pike , että poimit taas minut (hampaisiisi) kysymyksenihän tuli vasta kun ristikon oikeat vastaukset tuli.
Et pystynyt pilaamaan kesäistä päivääni. On jotain missä olen
Suomen paras siis tyhmyydessä. Kyselemisiin ep.
95. Iisakki6.5.2016 klo 10:32
ep. Olet vasta Suomen mestari Sanaristikkoratkaisuissa. Tosin nyt oli kyseessä vain yksi sana. Moni on kyllä kysellyt enemmänkin, mutta Pike on tainnut ottaa Sinusta otoksen. Se Euroopan mestaruus on vielä edessä. Onkohan Pike " lapsilleen" näyttänyt pahan puolensa. Äitienpäiväkin on tulossa.
96. iso S6.5.2016 klo 11:37
Palautusajan umpeuduttua voin palata tuohon yes no -vihjeeseen. Siinä on mielestäni kaksi (oikeastaan näennäistä) ongelmaa. Ensinnäkin se on kaksivaiheinen (ensin saadaan päättelemällä jotain ja päätellystä saadaan tietopohjaisesti ratkaisu) eikä tätä ylimääräistä askelta osoiteta esimerkiksi sitaateilla. Toiseksi vaikuttaa siltä että se vaatii ulkomaankielen osaamista (ei kiva juttu suomalaisessa ristikossa).

Ensimmäinen ongelma on näennäinen siksi että visaisissa ristikoissa voidaan karsia helpotukset pois ja jättää ratkojan päänsäryksi huomata, että ratkaisu ei välttämättä tule suoraviivaisesti.

Toinen ongelma on näennäinen siksi että eihän nuolella osoitetun sanan tarvitse olla no:n vastakohta yes. Yhtä hyvin se voisi olla maybe, today tai problem, mikä tahansa muu kuin no. Se on kielitaidosta riippumatta ei-no. Eihän sen tarvitse olla englantia ollenkaan, yhtä hyvin se voisi olla kyllä tai kukkuluuruu, jolloin nuolella osoittamaton no ei johda ajatusta vieraisiin kieliin ja nuolella osoitettu on silti ei-no.

Hämäyksen huippuna nuolella osoitettu sana voisi olla vaikkapa Sillanpää. Siinä olisi ratkojalla ihmettelemistä, kun Sillanpää (ei-no) onkin Grön eikä Jari!

Lehtomaista huumoria voisi olla se, että nuolella osoitettu olisi Grön tai Eino (useinhan Hesarin ristikoissa vihjeenä on kuva, jossa ratkaisusana tai osa siitä on näkyvissä). Siinä olisi huuli pyöreänä kun ratkoja ihmettelisi, mitä se no tuossa vihjeessä tekee! No, eihän sitä tarvitakaan! Vihje ja sen ymmärtäminen saataisiin ultravaikeaksi kun jätettäisiin no pois ja vihjeeksi mikä tahansa muu sana tai kuva. Sehän on ei-no riippumatta siitä, onko no paikalla vai ei!

Tarjoan idean vapaasti käytettäväksi sillä ehdolla että ristikon marginaaliin tulee merkintä "iso S, hermojen menettämisen välttämiseksi älä yritä ratkoa tätä". Visaisempia ristikoita mankuvat saisivat kerrankin kystä kyllin, jos muihinkin vihjeisiin ladattaisiin samankaltainen kierous.
97. ep6.5.2016 klo 15:23
Kiitos Iisakki "osanotosta" . Minulla on tosiaan edessä loistava
ratkojan ura jos pysyn hengissä.
98. Jondalar6.5.2016 klo 16:28
Pirkon käytös on typerää ja hänen pitäisi se ymmärtää. Hänen elämässään on joku ongelma. Mutta ei toisia ihmisiä pidä parjata vaikka olisi kuinka viisas omasta mielestään. Totta hän haastoi ristikkovoitoistaan. Listasin kaikkien vuonna 2015 voittaneiden nimet Excel-taulukkoon. Pirkko ja tytär olivat kumpikin saaneet kaksi voittoa.
99. [O]6.5.2016 klo 16:34
[Hei Jondalar.
Minulla ei tainnut olla yhtään voittoa?]
100. kaplas6.5.2016 klo 16:43
Jondalar ym., enpä olisi uskonut, että tällainen
"Pirkko" on olemassa oikeasti.
Voihan tuo "pikeily" olla jonkinlaista kieroa huumoriakin, mutta ei missään tapauksessa oikeuta haukkumaan ja loukkaamaan ihmisiä. Manukin sanoi aikoinaan, että "ei pidä provosoitua, kun provosoidaan." Uskon, että pikeily on pohjimmillaan provoilua, ja se onnistuu sitä paremmin, mitä enemmän siihen kiinnitetään huomiota..
(Tai sitten kyse on jostain ihan muusta, mikäpä ylituomari kaplaskaan on..)
101. Jondalar6.5.2016 klo 20:27
O, Sinulla ja minulla oli yksi voitto.
102. [O]6.5.2016 klo 21:17
[Jondalar.
Kiitos, olemme siis tasoissa! ;)]
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *