KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 26.-28.3.2016

8794. IS-viikonloppu 26.-28.3.2016

Eki25.3.2016 klo 16:51
Pitkien pyhien hailaitti on Teemun ja Heikin kakspuolpallonen kovis. Toki löytyy myös mm. helpohko 2 000 euron ristikko.
2. O25.3.2016 klo 22:02
Tuo hailaitti ja 2000 euron ristikko pitää hakea!!!
3. Rampe26.3.2016 klo 18:06
Minulla ei ollut suuria odotuksia Teemun ja Heikin kakspuolpallosesta,lähinnä pallotuksen takia, mutta olihan siinä ihan mukavasti haastetta pitkine ratkaisusanoineen.
Ylhäällä tummien hahmojen ympäristö tuotti eniten vaikeuksia.
Kiitokset tekijöille!
4. hermanni26.3.2016 klo 18:15
Vahingossa varmaan helppo ja keskivaikea sudoku ihan sama tehtävä! Jos lähetätte postitse, laitatteko kaikkien kolmen sudokun ratkaisut samalle kortille vai jokaisen erikseen? Kovikseen olen vasta tarttumassa.
5. Calvados26.3.2016 klo 18:44
Varmaan Pitkälän tekemä tuo 2-tonninen. Hyvä ristikko,muttei kuitenkaan helpommasta päästä.
6. Emma26.3.2016 klo 19:28
Ei taida olla Tonin. Ei ainakaan kuvitus, ja kaikki Pitkälät, mitä olen nähnyt, ovat hänen itsensä laatimia kokonaan. Ihan mukava ristikko kuitenkin tämäkin.
7. O26.3.2016 klo 19:55
Minä taas odotan näitä kakspuolpallosia kovasti, sillä niitä täyttää pelkästään ilolla. Tasokas ja nautittava pääkuvineen ja niistä tuleviin lauseineen.
Parhaasta päästä oli VOIN KERA ja "NAPPULASE".

Kiitokset tekijöille!
8. Lars27.3.2016 klo 15:14
PÄKÄ ja VEITSIÄ vielä tajuamatta, kyselen sitten viikonpäästä tiistaina.
9. Lars27.3.2016 klo 20:06
No veitset kyl löyty googlelle, PÄKÄ viel hakusessa....
10. iso S27.3.2016 klo 22:19
Oli tässä haastetta ainakin pallojensa verran. Muutaman sanan jälkeen sai kynä huilata pitkään. Toisaalta sitten jossain vaiheessa eteneminen oli yllättävänkin nopeaa.

Veitsiin sai tosiaan hakea apua Googlesta. Pieni miinus mokomasta Nykässanasta. Nykäsessäkään se ei ole hakusanana, vaan melkein samanlaisen sanan rinnakkaismuotona. Kielitoimiston sanakirja ei tunne. Pallonen saattoi hyvinkin tuntea, hänhän on aiemminkin kunnostautunut erikoisasiantuntijana pitämällä muille hankalaa ratkaisusanaa Tamila helppona aloituskohtana SM-karsintaristikossa.

Toinen pieni miinus siitä mitä tuli hanoista. En yllytä raittiudesta luopumiseen, mutta olisin mieluummin nähnyt että hanoista (Hanoista?) olisi tullut mieluummin vaikka oluet kuin se mitä tuli.

Vasemman yläreunan takkuamisen otan omaan piikkiini, ainakin osittain. Erehdyin luulemaan että kuvavihjeen kaikilla osilla olisi jokin ratkaisuun vaikuttava merkitys. Tavallaan toki onkin, mutta harhaute se tuollaisena on ennemmin kuin vihje.
11. amia27.3.2016 klo 22:29
Eikös tällaiseksi "pitkien pyhien hailaitiksi" pitäisi tarjota suorastaan julmetun haastava pahis? Tämä hailaitti oli nyt vähän tuu laitti, kun pohdiskeltavaa ei riittänyt ensimmäiseksikään pyhäksi, ei edes lauantain iltapäivälle. Ihan hauskoja vihjeitä kyllä, ei siinä mitään, ja voihan pääsiäispyhiä tietysti käyttää parempaankin kuin Iltiksen kovisten vatvontaan.
12. Jaska27.3.2016 klo 23:50
Pallonen kehtasi panna pahan jo karsintaristikkoon. Laatijan edesvastuuntunnottomuus vavahduttaa karaistunuttakin ratkojaa. Jotain rajaa sentään.

Kuinkahan suuren joukon iso S rajaa niihin muihin urheilusta ja urheilusaavutuksista epäkiinnostuneihin ratkojiin, jotka pitivät Tamilaa hankalana ratkaisusanana. En muista vihjettä, mutta lienee ollut se täsmällisempi kuin esim. ERKKI tai JUOKSI.

Palloselle runsaat pojot myöhästymislisin, iso S:lle tuplasti miinusta!
13. iso S28.3.2016 klo 11:10
Nyt en pysy kärryillä Jaskan kommentissa tai sitten Jaska ei ole kärryillä ollenkaan.

Viittaamaani karsintaristikkoon Pallonen ei pistänyt pahaa ainakaan laatijan ominaisuudessa, vaan onnistui selvittämään pahan paikan ratkojan ominaisuudessa. Siihen aikaan Pallonen ei ollut vielä laatijatiimissä vaan kilpailijana.

En rajaa ketään yhtään mihinkään, oletan vain että Erkki Tamila ei ole (pikkuveljeäni lukuun ottamatta) tuttu nimi urheilusta kiinnostuneellekaan nykynuorisolle (alle 50 vee). Vihje oli kohtalaisella muistitarkkuudella "melkein toi maratonmitalin Suomelle" ja kyseessä oli neljäs sija Berliinin olympiakisoissa 1936. Samoissa kisoissa tuli mm. kolmoisvoitto kympillä, joten mitalien ulkopuolelle jäämällä ei siihen aikaan paljon palstatilaa saanut. Useimmissa alan kirjoissakin luetellaan vain mitalistit, joten niitä pänttäämälläkin on vaikeaa Tamilaan törmätä. Siihen maailmanaikaan väitettiin että Tamilan nimi mainitaan kahdessa kirjassa ja niistä toisessa väärässä muodossa, Tamila.

Välierätilaisuudessa yksi jos toinenkin kilpailija oli sitä mieltä (ja mieli osoitettiin laatijakoplalle) että tässä oli selvä linjapoikkeama huonoon suuntaan. Kilpailuristikoissa on toivottavasti sanasto kohtuullisen yleisesti tunnettua ja vihjeet saavat olla kieroja. Tässä vihje oli sinänsä selvä ja kohtuullisen rajaava, mutta ratkaisusana oli harvoille tunnettua historiaa. Palloselle se oli helppo nakki, Tamila on hänen isoisänsä.

Niin, se pikkuveljeni on osallistunut urheilutietäjäkisoihin jonkin tasoisella menestyksellä. Silloin tuoreeltaan esitin vihjeen hänelle. Veljen silmissä kääntyi talipuoli esiin, hetken aikaa kuului rattaiden raksutusta ja sitten napsahti oikea vastaus. Itse olin joutunut kaivelemaan kirjastosta, kun Googlea ei olut vielä keksitty.
14. Tuomas L.28.3.2016 klo 11:52
Minut tuo Tamila vei aikoinaan jatkoon kisassa. Muistan sen olleen vaikeassa nurkassa, jossa yhdestäkään vihjeestä ei saanut kiinni. Kun tuo oli selvää kirjatietoa, kipitin kirjastoon ja etsin Ateenasta Atlantaan -nimisen kirjan; sieltähän se löytyi ja sen avulla ratkesivat muutkin sanat. En siis liity tuota sanaa arvostelleiden kööriin.

Vähän hämäräksi jäi iso S:n yllä esittämä tieto, että Tamila on jossakin kirjassa väärässä muodossa Tamila.
15. meester_Henk28.3.2016 klo 12:37
Kuka järjestäisi vaikeaselkoisuuden SM-kisat? Minulla olisi voittajaehdokas tiedossa.
16. Jaska28.3.2016 klo 13:09
Sekoiluni ja minulle uuden Tamilan Pallos-isoisyystiedon johdosta on kohtuullista palauttaa iso S:lle häneltä ryöväämäni pisteet. Se ei kuitenkaan horjuta mielipidettäni, että itse kunkin oman tietämyksen ulkopuolelle jäävät ratkaisusanat eivät ole vain sillä perusteella tuomittavia.
17. iso S28.3.2016 klo 18:31
Yritän niin kovasti välttää kirjoitusvirheitä (siinä usein epäonnistuen) että kun yritän kirjoittaa väärin niin menee silloinkin pieleen eli oikein. Joskus kuulemani väitteen mukaan Tamila on jossakin kirjassa muodossa Tanila. Oikolukulisukkeeni ei hyväksy kumpaakaan muotoa.

Jaskan mielipidettä ei ole tarkoitukseni horjuttaa ainakaan tässä asiassa, kun olen aivan samaa mieltä. Yhden ihmisen tietämättömyys ei todellakaan tee ratkaisusanaa tuomittavaksi. Ratkaisusanan taustojen selvittämisen jälkeen on kuitenkin mahdollista tehdä ns. valistunut arvaus siitä, onko tietämättömyys laajemmalle levinnyttä sorttia. Tässä tapauksessa uskon edelleen että on. Alle 80-vuotiaista vain paatuneimmat urheiluhullut ja kyseisen ristikon seurauksena vielä paatuneemmat ristikkohullut tuntevat Tamilan nimen ja ansiot (tuon melkein mitalin lisäksi 15 mailin ja 25 kilometrin maailmanennätys), siis sukulaisten ja tuttavien lisäksi.

Uskoani vahvisti se että kyseisessä välierätilaisuudessa oli paikalla itseni lisäksi ratkojien valiokaartia enkä ollut ainoa tuota kohtaa arvostellut enkä kehujiin törmännyt. Myönnettäköön että karsintavaihe poikkeaa välieristä ja finaalista sikäli että kirjastoon kipittäminen on mahdollista, mutta onko sellaiseen lähes pakottaminen toivottavaa? Saattaahan se kilpailijat eriarvoiseen asemaan, koska etäisyys kirjastoon ja lähimmän kirjaston kirjavalikoimat vaihtelevat. Lisäksi kipittämisen seurauksena nousee esiin omantunnonkysymys: pitääkö kipitys- ja kirjastoaika laskea mukaan vai ei? Alitajuntahan saattaa työstää ristikkoa koko ajan.

Tietenkin välierissä ja finaalissa voi tulla vastaan oman tietämyksen ulkopuolelle jääviä kohtia, mutta toivon mukaan niistä selviää poikittaisten ja kielikorvan avulla. Eipä olisi Tuomas L. mestaruutta voittanut, jos olisi ollut noissa viimeisissä neljässä ristikossa kirjaston avun tarpeessa. Kyseessä ei tainnut olla sama vuosi, mutta se ei ole tässä olennaista.
18. meester_Henk28.3.2016 klo 20:30
Vaikeaselkoisuuden SM-kisoihin alkaa kohta olla oikein tunkua. Tämän voi tulkita kahdella tavalla tai sitten ei.
19. Lars5.4.2016 klo 06:15
Jokos tästä sai kysyä, toi PÄKÄ:n ratkaisu kiinnostais?
20. Tarja5.4.2016 klo 08:49
Jos kokeilisi laittaa t-kirjainta kumpaankin keskelle?
21. Lars5.4.2016 klo 10:35
jep, tajusin
22. Lars5.4.2016 klo 14:31
Nyt kun kaivelin ristikon esiin niin huomasin vielä yhden oudon paikan. Mitä tuli vastaukseksi ENNEN RISTOA ?
23. Tarja5.4.2016 klo 14:49
Minä laitoin RITA (ritaristo).
24. Lars5.4.2016 klo 15:11
No niin tietenkin mulla oli pystyyn LAPPAVAT, ajattelin että ne lappaa ihan säästämättä. Mutta toi T sopii tietty paremmin. No eiköhän tämä nyt riitä tästä. Viikon päästä yks kysymys tuosta uudemmasta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *