KESKUSTELUT > RISTIKOT > HALUAN KOKEILLA MITEN SUHTAUDUN PALAUTTEESEEN

868. Haluan kokeilla miten suhtaudun palautteeseen

tero27.4.2004 klo 11:25
Ostin uuden tietokoneen ja sain taas ristikkorenkgin asennettua niin pitihän kokeilla tehdä piilosana. Ulkoasun muokkasin sillä toisessa säikeessä puhutulla rossword Weaverilla.
Nyt jos joku viitsii sen vilkaista ja laittaa palautetta niin mielelläni luen ja lupaan etten itke vaikka lyttyyn haukutte.
Oikeat laatijat vaviskaa, täytän netin huonoilla ristikoillani ;)

Ai niin se linkki:
http://kotisivu.mtv3.fi/bridge/Piilosana1.html
2. Maiju27.4.2004 klo 11:29
Kovin ovat sanat piilossa. Ei vihjeen vihjettä!
3. J Takala27.4.2004 klo 11:39
Maiju, klikkaa ristikkoa, niin saat vihjeet näkyviin.

Piilosanapohjasta pisti silmään se, että oli kolmekin piilokirjainta peräkkäin. Piilosanoja en muuten osaa kommentoida.
4. Eki27.4.2004 klo 11:39
Tähän rakoon haluan vielä selventää paria asiaa toisesta säikeestä.

Olen koko ajan puhunut KUVARISTIKOIDEN laadinnasta TOISTAISEKSI JULKAISEMATTOMIEN SÄÄNTÖJEN puitteissa. Olen itse jopa eräällä ohjelmalla aikanaan tehnyt pari piilosanan laatimusta (hieman muuntelemalla niistä tuli oikein hyviä). Olin iloisesti yllättynyt, kun se sisälsi sanoja, jotka oli helppo vihjeittää piilosanamaisesti, mutta joita en ollut itse älynnyt vielä aiemmissa piilosanoissani käyttää. Olennaista piilosanoissa ovat kuitenkin vihjeet ja niitä ei ainakaan voi syöttää koneelle vaan ne pitää tehdä tapauskohtauisesti ja jos tulee sama sana kuin aiemmin, on hyvä keksiä uusi vihje uudelta pohjalta.

Yksi tärkeimmistä säännöistä on, että yhtä kirjainta enempää ei peräkkäin ole piilossa. Sen saisi ohjelmalle opettaa, vai teitkö itse pohjan? Ei se koetta pilaa, mutta harmittaa.

Sisällöstä myöhemmin...
5. Jukkis27.4.2004 klo 11:40
"Klikkaa ristikoa niin saat vihjeet näkyviin", siihen ilmestyy, kun vie hiiren ristikon päälle.

Oikeasti kannattaa klikata hiiren oikeaa nappulaa ja sitten sieltä "Open in new window" tms, niin on kätevämpää.
6. Antti Viitamäki27.4.2004 klo 11:53
En saanut auki tuota sivua, samoin kuin en aikaisemmin saanut auki 14-vuotiaan (nykyisin 15-vuotiaan) ratkojan kotisivujakaan.

Liekö minulla ongelma selaimessani tai jossain...?
7. Titta27.4.2004 klo 11:54
Palvelinta ei löydy...
8. iso S27.4.2004 klo 12:51
Joo, sanaa 10 pitäisi saada venytetyksi vasemmalle ja sanaa 13 oikealle, niin että piilokäytävistä pääsisi eroon.

Vihjeet läpilukemalla näyttää siltä, että vaakasanoista 9 ja 12 pääsee helposti liikkeelle, mutta muuten voi olla tikkuisempi taival.

Paljon pitkiä sanoja, mikä epäilemättä vaikeuttaa sekä vihjeiden rakentamista että liikapiilojen likvidoimista, mutta näyttää komealta.

Vihjeistä on vaikea sanoa paljon mitään tehtävää ratkaisematta ja piilosanan sääntöjä tuntematta (kai nekin kirkastuvat tulossa olevien sääntöjen myötä), mutta sehän ei minua hillitse. Rohkenen väittää, että nasevassa nerokkuudessa on viilaamisen varaa. Nyt näyttäisi olevan jonkin verran 'ylimääräistä täytettä'.

Julkaisu-uraa ajatellen kannattaa opetella oikolukemaan vihjeensä. Voihan olla, että nämä silmään tökänneet ovatkin tarkoituksellisia ja vihjeen kannalta olennaisia, mutta en oikein usko. Toisaalta jos ovat, niin liikaa yhden idean lypsämistä, jos liki 20 prosenttia vihjeistä perustuu kiroitusvireisiin.

1: ukoasu
3: sisäään
15: Sirkuksesa

Lisäksi kenialainen ja guru kirjoitetaan pienellä, ellei niihinkin sisälly joku juju.
9. tero27.4.2004 klo 12:52
Heti kärkeen että itsekään en pitänyt siitä että tuli piilokirjaimia peräkkäin monta. Kokeilin vain saada pitkiä sanoja paljon ja sitten kun niitä ei enää mahtunut piti laittaa lyhyempiä. Valitettavasti vain ei löytynyt pitkiä sanoja muuttamatta sellaisia jotka olisivat täyttäneet enemmän enkä hallunnut muuttaa jo keksittyjä.
Pohjan tein itse tuolla mainitulla ohjelmalla, eli kun mustasin ruudun se mustasi symmetrisesti toiselta reunalta saman ruudun.
Sanat ovat siis täysin itse keksimiäni (eipäs sittenkään, vaan ristikkorengin sanoja olivat), ohjelma auttoi vain pohjan piirtämisessä, helpomin kävi sillä kuin Excelillä, jolla joskus aiemmin olen kokeillut, ja olisin varmaan taaskin tehnyt mutta kun tästä koneesta puuttuu ohjelmat.

Sivujen aukeamiseen en osaa sanoa mitään...liekö maikkarin netin palvelimet jumissa väliaikaisesti?
10. Eki27.4.2004 klo 13:10
Olet siis laatinut ristikon ihan oikeasti kuten oikeatkin laatijat ja piirtänyt jollain ohjelmalla kuten oikeat laatijat. Mitäs kummaa tässä sitten?

"Paljon pitkiä sanoja" ei ole ensimmässä yritelmässä kovin hyvä lähtökohta, kun se sitten aiheuttaa näitä "mutta kun"-selityksiä. Kannattaisi yrittää edetä tyvestä puuhun ja tehdä heti alkuun (mahdollisimman) oikeilla säännöillä.

Valitettavasti en nyt ehdi vielä paneutua sisältöön.
11. tero27.4.2004 klo 16:50
Kiitos iso S. Kirjoitusvirheet eivät ole tahallisia vaan normaalia huolimattomuuttani. Voi siellä olla pahempiakin mokia. Meneekö selittelyksi jos sanon laittaneeni jutun nettiin puoli minuuttia siitä kun sain viimeisen vihjeen kirjoitetuksi lukematta kertaakaan vihjeitä itse läpi? Oli nimittäin kiire viemään poikaa puheterapeutille ettei se puhu loppuikäänsä niin kuin minä kirjoitan.
Luulisin etteivät pitkätkään sanat ole liian vaikeita ratkoa vaan sieltä helpommasta päästä.Yritin pitäytyä sellaisissa vihejetyypeissä joista itsekin pidän.
Säännöistä sen verran että en todellakaan kaikkia tiedä ja tokkopa piilosanoihin ihan kattavaa säännöstöä voikaan laatia. Odotan sitä Ekin kirjaa jotta viisastuisin.

Ekille: ei tässä mitään kummaa varmaan olekaan, teinpähän ristikon! Ja tietenkin perse edellä puuhun mutta jokainen toimikoon luonteensa mukaisesti. :)
12. Pena2.5.2004 klo 17:16
Onpas pitkiä sanoja!

Aloitinkin lyhyemmistä: vaakaan 8,9,10,11,12,13,14,15. Ne ratkesivatkin "helposti", koska ratkaisut löytyvät kirjaimellisesti vihjeistä.

7 vaakaan, hieman ihmetyttää hysterian synonyymi.

16 vaakaan, siellä taas ihmetyttää murinat -sanan synonyymi.

Pitkistä pystysanoista 1 piti tarkistaa kirjasta.

Miten numeron 3 kaksi viimeistä kirjainta määräytyvät? En keksi vihjeestä. "Kamerassa, hä? Englantilainen osa" menee kyllä kaaliin, mutta loppuosa vihjeestä ei.

Muut vihjeet ok, varsinkin 6 joka löytyy suoraan vihjeestä.

Hyvä aloitus, tero! Pitkiä sanoja ensimmäisessä ristikossasi riittää. Mutta kahdessa sanassa mielestäni liikaa piilokirjaimia (3). Ratkomiseen meni minulta 35 minuuttia. Jos pitäisi arvioida vaikeusaste, laittaisin yhdestä kolmeen -asteikolla kaksi.

Halusit kokeilla miten suhtaudut palautteeseen. No, miten, tero? :-)
13. jupejus2.5.2004 klo 18:05
Sain myös tuon ratkottua lopun tuossa aamusella. Viimeisimpinä selville saaduista sanoista olivat 1 ja 7 mulla ja ne oli aivan hyviä.

Samoilla linjoilla kun Pena arvostelun suhteen. Ja aikaa suunnilleen sama rapea ½-tuntinen
14. Matti2.5.2004 klo 18:51
Samat sanat kuin kahdella edeltäjälläni. Puolisen tuntia. Vähän liikaa sanapiiloja, joissa ratkaisu siis oli suoraan luettavissa. Anagrammeja vähän, ja helppoja. Mutta kyllä monia pitkiä sanoja sai fundeerata ihan toden teolla.

Kolmosen kaksi viimeistä kirjainta kyllä selittyvät, jos laittaa vähän inputtia.

Ihan kiva piilosana, tero!
15. tero2.5.2004 klo 23:13
Pena:"7 vaakaan, hieman ihmetyttää hysterian synonyymi.
16 vaakaan, siellä taas ihmetyttää murinat -sanan synonyymi.

Miten numeron 3 kaksi viimeistä kirjainta määräytyvät? En keksi vihjeestä. "Kamerassa, hä? Englantilainen osa" menee kyllä kaaliin, mutta loppuosa vihjeestä ei."

Hysteria oli huono sana tuohon kohtaan, samoin murinat. Kiireessä (mihinkähän minulla oli taas kiire) en jaksanut hieroa parempia.
Numeron kolmen 2 viimeistä kirjaita tulee tietotekniikkatermistä, sorry, en huomannut ettei se ole yleiskieltä. Lyhenne sanasta input/output.

Kiitokset teille jotka viitsitte ratkoa ja kertoa palautettakin. Kaikki mitä sanoitte pitää täysin paikkansa.
Ilmeisesti tekele ei ollut täysin kelvoton kuitenkaan ja siitä on tuntunut jotain iloakin olevan. Puolen tunnin ristikkohan on minun makuuni optimaalinen.
Vihjetyypit olivat hyvin samantapaisia tässä ensimmäisessä kokeilussa ja niitä pitää tietenkin laajentaa. Anagrammin tein vasta viimeisessä hädäsä, koska itse pidän enemmään muista vihjeistä. No tuossa koneellisesti laaditussa jonka tein tänään onkin sitten melkein pelkkiä anagrammeja.
16. HooTee4.5.2004 klo 13:14
Koitimpas minäkin täyttää...ristikkorengillä helppo homma
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *