KESKUSTELUT > RISTIKOT > KRYPTOJEN SUOSIO

867. Kryptojen suosio

Eki26.4.2004 klo 22:32
Tänään aamupäivällä pantiin tänne sivuille STTK:n krypto. Tähän mennessä siihen on tullut jo viitisenkymmentä vastausta. Nykypäivän isoon pääsiäisristikkoon tuli koko aikana osapuilleen sen verran!

Ovatko kryptot näin suosittuja? Vai onko niitä vain niin helppo ratkoa kryptorengin kanssa, että kryptoista piittaamattomatkin haluavat arvontoihin tai muuten vain ratkoa ne?

Tiedänhän minä, että Krypto Pelikaani on Pelikaaneista suosituin, mutta kun täällä viimeksi keskusteltiin aiheesta, puoltajia tuli suhteessa vähemmän kuin olettaisi.

On myös mukavaa, että sivuilla tuntuu olevan kuhinaa ja kävijöitä kaikkialta Suomesta, jopa ulkomailta. Vaikka keskusteluihin ei tulisi keneltäkään kommenttia pitkään aikaan, ohikulkijoita ja vahtaajia riittää.
2. AD II26.4.2004 klo 22:45
Useimmat kryptot ovat juuri niin kiinnostavia kuin ensimmäinen ratkaisusana. Joissakin on ahdettu pieneen tilaan lähes koko kirjainkirjo. Ne ovat ainoat oikeat.
3. Eetu26.4.2004 klo 23:00
Kryptot on ihan jees ja käsityöläistaito niissä poikaa. Minä täytän ne lehdistä tuoreina.
4. Aikku26.4.2004 klo 23:04
Minä tykkään kryptoista, mutta olenhan muutenkin vähän outo ;-)
5. AD II26.4.2004 klo 23:13
Käväisin täyttelemässä tämän STTK-krypton. Näin koneellisesti hauska välipala kun ei niitä turhia ruutuja tarvitse kirjoitella! Suosittelen ilmaisviihteenä. Kiitokset artistille!
6. Eki27.4.2004 klo 00:23
Vielä kryptoja puolustaakseni sanoisin, että tämä STTK-krypto on hyvin tavallinen krypto. Krypto Pelikaanissa on selvästi alle puolet tällaisia ja loput ovat enemmän tai vähemmän valtavirrasta poikkeavia. Uudessa Sanasepossa esittelin hieman uuden tavan aloittaa ratkonta ja sellainen tehtävä tulee myös uuteen Kryptoon. Aulikki Nenosella on monia kehittelemiään tehtävämuotoja kuten poikkiteloin, kryptopiilosana, teemakryptot, välisanat ja sellaisia, joilla ei ole edes nimeä.
7. Eki27.4.2004 klo 13:14
Aamutuimaan tuli taas jo tusinan verran lisää, väliaikainen katkos kesti klo 0.00-7.30 :)
8. Eki28.4.2004 klo 13:41
Jos lähettäjien määrässä mitataan, STTK:ssa kryptot ovat selvästi ristikkoa suositumpia, myös postitse lähetettäessä. Tämä ei silti päde kaikissa lehdissä.
9. Hui_hai28.4.2004 klo 16:06
Kryptot ovat ehken se ainoa sanaristikoiden laji, joka ei kiehdo minua sitten vähääkään.

Muita tosin näyttää kiinnostavan.

Edellä olevaa ei pidä tulkita kryptojen vastaiseksi kritiikiksi, kyseessä on vain mielipide. Kaikkia ei voi aina miellyttää. miksi kaikkien pitäisi miellyttää minua?
10. Tane29.4.2004 klo 06:41
Itse lähetän vain koneellisesti täytettäviä palkintoristikoita. Kryptot täytän ja lähetän samantien kun huomaan niitä ilmestyneen, ristikoissa menee yleensä vähän enemmän aikaa ja joskus niistä vain ehtii mennä lähetysaika umpeen ennenkuin ehdin saada täyteen. Joku tuossa pääsiäisen aikaan meni, liekö ollut juuri tuo Nykypäivä, että huomasin koko ristikon vasta kun aika oli jo mennyt. Paria en muistaakseni ole osannutkaan loppuun asti. Tässä siis selitys minun osaltani, miksi kryptoja tulee lähetettyä enemmän.
11. M-L29.4.2004 klo 18:32
Ainakin minulle kryptot ovat liian helppoja, mutta ajan-
vietteenä menevät, mutta piilosanat, niistä en tykkää.
Ostin Hanneksen oppaan ja hermostuin heti alussa.
12. Eki29.4.2004 klo 18:37
Hanneksen "opas" ei ole puhdasta piilosanailua vaan vapaampaa sanaleikin tajunnanvirtaa. Ja hyvää sellaista minun mieleeni.

En silti väitä, että pitäisit tyylipuhtaimmistakaan piilosanoista. Kai olet kokeillut muitakin?
13. Eki1.5.2004 klo 16:20
Tällä hetkellä STTK-vastauksia tulee sähköisesti enää n. 10 kpl päivässä...
14. Eki3.5.2004 klo 22:36
Vapun yli mentiin ja jatkuu yli viiden päivätahdilla.
15. Hessu4.5.2004 klo 03:05
Kertoisit mieluummin (tietysti vain minulle), mihin palkintotehtäviin tulee tosi vähän vastauksia... ;-)
16. Eki1.6.2004 klo 16:20
Kymmenen tuntia STTK:n kryptoa tarjolla ja 27 vastausta!
17. Eki1.6.2004 klo 21:31
Saldo nyt 45, viime kerralla olisi oikea luku ollutkin jo 33, siis 12 lisää tässä ajassa.
18. Eki6.6.2004 klo 11:44
2.6. - 23 kpl
3.6. - 10 kpl
4.6. - 13 kpl
5.6. - 7 kpl
19. Eki10.6.2004 klo 11:19
Harvenee koko ajan, eilen tuli enää neljä... tai vielä, koska tehtävä ei ole enää etusivulla.

Toivottavasti en loukkaa mitään intimiteettisuojaa, mutta on se aika hauskaa, kun ratkojan kotipaikka on Neuvoton :)
20. iso S10.6.2004 klo 12:30
Sehän tarkoittaa että on osannut ratkoa ihan itse, neuvoa saamatta!
21. Atmos1.7.2004 klo 22:44
olen ratkonut kryptoja täällä muutaman kuukauden. kryptorenki on yliveto!! lisää kryptoja, niistä pidän!
22. Eki11.7.2004 klo 17:04
Jatkoa "Ristikkoteesit"-osiossa käytyyn kryptokeskusteluun:

Superkryptoissahan vihjeitä on kryptossa siellä täällä ja niistä saa yleensä yli 10 kirjainta, esim. HK 3/04:ssä n. 16. Yhden vihjeen keksimällä saa apua muihin, ehkä vaikeampiin vihjeisiin. Kun vihjeet on keksinyt, on uusimmassa lehdessä koossa siis yli puolet 28 kirjaimesta. Helpossa lehdessä tuota ei voi välttämättä pitää pahana, mutta loppuja kirjaimia ei sanavalmiin ihmisen tarvitse kauan hakea.

Tavallisessa kryptossa ideaali alkukuvan antama kirjainmäärä on 3-4, jos halutaan jättää ratkojalle muutakin kuin läpikirjoituksen vaiva. Olennaista on, onko alkukuva selkeä, pikkuvisainen tai liian vaikea. Itsestäänselvyydet ovat tylsiä, mutta sellaisiahan ne yleensä ovat, jotta eivät olisi liian vaikeita. Pikkuvisaisten keksiminen (puhun nyt TAVALLISEN KRYPTON AINOASTA KUVASTA) ei ole helppoa ja toimii eri tavoin eri ratkojien kanssa. Tahattomasti tulee jostain kuvasta liian vaikea todella helposti.

Krypto Pelikaanin liitteissä 8/03 ja 5/04, joista jälkimmäinen tuli vastikään myyntiin, on jätetty ratkojalle mahdollisuus kokeilla jokaista n. tusinasta kryptosta sokkokryptona, joka on tietyssä mielessä krypton jaloin muoto, siis ratkoja lähtee tyhjän päältä ja selvittää kaiken itse. Jos laatija on sijoittanut sokkokryptoon liian helpporakenteisia tai rakenteeltaan vain liian (tässä suhteessa) vaikeita sanoja, krypto voi olla ääripäätä, turhan helppo tai turhan vaikea. KP:n liitteissä jätetään ratkojalle takaportti. Jos tehtävä ei aukea, voi katsoa normaalin vihjeen vihjeaukeamalta, tehtäväkohtaisesti. Jos ei pidä sokkokryptoista tai ei pysty lähtemään tyhjästä, voi kaikkiin kryptoihin katsoa vihjeen tuolta aukeamalta.

Se on lähintä, mitä minä olen keksinyt, jolla voidaan tehdä erilaisille ihmisille kaikkia miellyttäviä kryptoja. Superkryptoissa minun vaatimattoman kokemukseni ja ammattitaitoni pohjalta ainoa tapa selvitä läpikirjoitukselta on löytää yksi vihje, jonka avulla pääsee alkuun ja peittää tai olla katsomatta muita vihjeitä. Siis vähän samaa pohjaa kuin liitteissämme eli ollaan ratkojan oman tahdon varassa.

Monet ihmiset pitävät kuvaristikoista, joissa on kryptonumerointi. Yleensä he eivät juuri numerointia katso, mutta tarpeen tullen voi nopeuttaa eteenpäin menoa, jos tökkii. Se on heidän tapansa. Monen meistä ratkojista ovat masokisteja, jotka mieluummin kiduttavat itseään kuin haluavat mistään ilmaista apua.
23. ++juh12.7.2004 klo 11:55
Superkryptoista tulisi ehkä enemmänkin kommentteja, jos netissä olisi esimerkkitehtävä.
24. Eki12.7.2004 klo 12:29
Jos kustantajalta heltiää lupa, harkitsemme asiaa.
25. Henry Haapalainen12.7.2004 klo 13:23
Ensi viikon alusta onnistuu. Laitan sitten.
26. Henry Haapalainen17.7.2004 klo 15:28
Onnistuukohan tämä? Ainakin periaatteessa tästä pitäisi aueta Superkrypto.

http://www.kolumbus.fi/henry.haapalainen/superkryp to.pdf

Siihen tarvitaan Adobe Reader. Jos ei vielä ole, sen saa ilmaiseksi täältä:

http://www.adobe.fi/products/acrobat/readstep2.htm l
27. Eki17.7.2004 klo 16:16
Seuraava vain täsmennykseksi, ettei puhuta asian vierestä. Yritän koota asiat yhteen, en tuoda siihen mitään uutta.

HH 11.7. klo 16.36: "Superkryptoissa ei minusta ei ole sitä ongelmaa, että se muuttuisi heti alun jälkeen läpikirjoittamiseksi. Suosittelen kokeilemista."

Kaikki kommentointini on perustunut tähän väitteeseen. Olen aina pitänyt Superkryptoa fiksuna tehtävänä, mutta en sellaisena, joka välttäisi kryptojen ongelmat. Siksi kirjoitin 11.7. klo 17.04 tähän säikeeseen, kannattaa vilkaista se teksti.

HH edelliseen tekstiini: "... tuli annettua väärä todistus Superkryptosta. Superkrypto ei toimi niin, että siinä alkuun ratkaistaisiin/ratkeaisivat ne sanat, joille on annettu vihje.
Suosittelen kokeilemaan, sitä ennen ei kannata mielipidettä muodostaa. Krypton ratkaiseminen voikin olla monelle yllättävä elämys."

Seuraavat asiat ovat toki vapaaehtoisia, mutta olisi todella mielenkiintoista yleisen mielipiteen ohella kuulla muun muassa, MITEN kukin Superkryptoa ratkoi.

Kun Superkrypton ratkontaan ei ole annettu ohjeita/määräyksiä, kummastelen vain, miten se tapa voi olla väärä.

Samaan asiaan liittyen toivoisin, jos mahdollista, että kerrotte, mikä kohta "todistuksessani" on väärä.

Oheinen HH:n osoittama tehtävä on kylliksi samanlainen sen tehtävän kanssa, jota yllä olen kommentoinut. Tässä taitaa saada vähän vähemmän eli 14 kirjainta. Se on kaikki nähtävissä jo päältä päin. Muuta en siitä enää sanokaan.
28. ++juh17.7.2004 klo 18:12
Yritin olla vilkuilematta muita kuin superkrypton vihjeellisiä sanoja. Muutamassa minuutissa pääsin näyttöä tuijottamalla tähän [teksti on rot13-koodattu "viattomien" suojelemiseksi - jotka ehkä haluavat itse ratkoa tehtävän - seuraava kappale aukeaa esim. kopioimalla se sivulle http://www.rot13.com ]:

NYNGV (1 frxhagv, gbfva ivryä rcäinezn)... GBGVFVA (rv ivuwrggä, zhggn evfgräiäaä bfhv fvyzääa)... BFXNE gnv BFPNE... YHKBE... RKBQHF... UHCF... ghagrzngba ynhynwn ba fvvf NQNZF... uzz, fr ba BFPNE, xbfxn evfgvva ghyrr NYRP...

[Tässä vaiheessa tulostin ristikon.]

Kun kaikki 27 kirjainta olivat selvillä, ristikossa oli 20 ratkaisusanaa 89:ssä ruudussa. Laskin, että ristikossa on yhteensä 97 sanaa ja 251 vastausruutua

Tuossa[kin] superkryptossa on lyhyiden, hieman hankalahkojen "BCDFGQWXZ-sanojen" lisäksi hyvin paljon _lyhyitä_ helppoja sanoja, joten ratkonta oli tavallista "läpikirjoituksellisempaa". Tavallisessa kryptossahan ne helpot(kin) sanat ovat edes vähän pitempiä. Läpikirjoitusongelman ratkaisuksi superkryptosta ei mielestä ole, vaikka tehtävä muuten olisikin ihan mukava.

Milloinhan saan superkryptosta sen luvatun "tuplaelämyksen", jota jo viitisen vuotta olen odotellut? ;-) Laatijana en tosin liene tyypillinen ratkoja, joten elähdyttämiseni vaatii ristikolta kun ristikolta tavallista enemmän elähdyttävyyttä.

Ainoa ei-läpikirjoituskrypto on minusta valintakrypto. Siinä riittää mielenkiintoa loppuun asti. Toisaalta valintakrypton ratkonta on itse asiassa laadintaa, mikä ei kaikkia ratkojia miellytä.

Hmm... pitääpä itse yrittää paneutua kryptojen läpikirjoitusongelmaan eikä vain kritisoida toisten yrityksiä.

PS.
Sopiiko, että vastedes kaikki "suojaavat" suorat vastauksensa rot13-koodauksella silloin, kun paljastavat ristikoiden ratkaisusanoja tai vastaavaa. Se on hyvin yksinkertainen salausmenetelmä, joten ehdotan, että näillä sivuilla otetaan käyttöön <rot113></rot13>-tägi tai vastaava keino (rot13-tekstilaatikko), jonka avulla kirjoittaja voi helposti sotkea osan vastauksestaan niin, ettei ratkaisua voi vahingossa nähdä.
29. ++juh17.7.2004 klo 18:22
Kehunpa vielä sitä, että pidin siitä, että kirjaimet oli numeroitu järjestyksessä alkaen vasemmasta yläkulmasta. Ratkoessa ei tarvinnut kuin edetä ristikkoa riveittäin, niin puuttuva numero löytyi varsin nopeasti.
30. Henry Haapalainen17.7.2004 klo 20:55
Vielä ei kukaan ole kiinnittänyt huomiota mihinkään oleelliseen tehtävässä. Se miten vihjeet auttavat alkuun pääsyssä on tietysti laatijan päätettävissä. Tämä tehtävä on lehdestä Helppo Kirppu 4/2004, joka ei ole vielä ilmestynyt.
31. Eki17.7.2004 klo 21:07
Ammattitaitoni kryptoasioissa on yli 30-vuotinen. Yhdelle suomalaiselle se tuntuu olevan pelkkää ilmaa. Odotan mielenkiinnolla asian kehitystä. En kommentoi tätä Superkryptoa edelleenkään lainkaan, jotta muut saavat sanoa sanansa siitä piittaamatta.

Yhden kryptomuodon olen unohtanut mainita tässä läpikirjoittamattomuuskeskustelussa. Jokaisessa krypto Pelikaanissa on n. 5 sellaista kryptoa, joissa suunnilleen jokaisesta sanasta on yksi kirjain numeroimatta. Sillä tavalla sanojen rakennetta pääsee manipuloimaan niin, ettei ratkonta ole kovin mekaanista, vaikka alussa saisi useamman kirjaimen. Tuollaisia en muualla muista nähneeni, mutta Krypto Pelikaanin vakiotavaraa ne ovat olleet alusta eli vuodesta 1995 alkaen.
32. ++juh17.7.2004 klo 22:51
Miksi kukaan ei ole kiinnittänyt superkryptossa huomiota mihinkään olennaiseen? Mitä olennaista tai ihmeellistä superkryptossa on? Onko kyseessä jokin piirre, jonka toteutus ei tässä(kään) tehtävässä ehkä ole täysin onnistunut?

En todellakaan keksi, miten - edes teoriassa - kryptojen läpikirjoitusongelman voisi välttää kuvaristikon muotoilusääntöjen avulla, päinvastoin. Vaikkei superkryptossa annettaisi ainuttakaan vihjettä, niin viimeistään siinä vaiheessa kun se alkaa ratketa, se muuttuu tavallista kryptoa helpommaksi läpikirjoitustehtäväksi lyhyiden sanojensa ja vähien piilokirjaintensa vuoksi.

Kaikki superkryptot olen ratkonut niin, että ensin olen selvittänyt vihjeenä annetut sanat (lähes) ilman muiden sanojen apua. Eli ratkon väärällä tavalla. Miten "oikeat" ratkojat ratkovat superkrypton?
33. JiiTee17.7.2004 klo 22:57
Eipä poikennut normaalista kryptosta tämä Superkrypto. Onhan siinä peräti kuusi vihjettä, mutta niistä viisi on aivan turhaa. Siis ratkaisemalla vihjeistä yhden (sen helpoimman) saa homman käyntiin niin, ettei muista vihjeistä tarvitse välittää. Saahan niistä lisävihjeistä "uskonvahvistusta" mutta eivät ne välttämättömiä ole. Oliko jopa niin, että nro 25 esiintyy vain avainsanoissa?

Olen ++juhin kanssa samaa mieltä, että valintakrypto on ainoa ei-läpikirjoituskrypto.
34. Henry Haapalainen17.7.2004 klo 22:58
Eikö annettaisi jonkun muunkin kertoa mielipiteensä. Eihän tässä ole kysymys kuin yhdestä uudehkosta tehtävätyypistä.
35. Matti17.7.2004 klo 23:18
Minäkään en ymärtänyt mikä superkryptossa on se super. Yksi vihjeruutu oli helppo, ja sieltä löytyi a, i, l ja t. Kai jotain 20% ruuduista. Sitten etenin normaalikrypton tavoin, täytin uutterasti numeroituja ruutuja, ja täydensin uudet ilmiselvät sanat. Lopuksi katsoin muut vihjeruudut, ja havaitsin ne turhiksi.

Tämä yrmyily on kohdistettu tehtävätyyppiin, ei näyteristikkoon jonka HH tarjosi - kiitos siitä!
36. J Takala18.7.2004 klo 09:00
Aloitin samasta vihjeruudusta kuin Matti. Alun jälkeen yritin olla katsomatta vihjeruutuja. Oikean reunan kahdella vihjeellä ei ollut väliä, koska sinne asti ei tarvinnut ratkoa, kiitos numerointisysteemin, josta plussaa.

Erot tavanomaiseen kryptoon:
1) Tavallisessa kryptossa on yleensä yksi tai kaksi selkeää avainsanaa, joista saa ehkä 3-7 kirjainta. Superkryptossa sain kirjaimia 4 kpl. Jälkeenpäin katsoin muutkin "avainsanat", enkä olisi niitä keksinyt. Esimerkiksi vihjeestä "mies" tuleva ratkaisusana on aivan mahdoton keksittävä, sillä niin moni sana siihen sopii.
2) Tavallisessa kryptossa lähes joka toinen kirjain joka sanassa on piilokirjain. Superkrypto on laadittu kuvaristikon säännöillä, joten piilokirjaimia on huomattavasti vähemmän ja sanojen ratkaiseminen niin ollen helpompaa.
3) Superkryptosta ratkoin noin puolet, että sain kaikki kirjaimet eli suunnilleen saman verran kuin tavallisessakin kryptossa.
37. Henry Haapalainen18.7.2004 klo 23:05
J Takalan analyysissa on jo asiaakin. Jospa nyt sitten kerron, miksi Superkrypto on kehitetty ja mihin sillä on pyritty. Tehtävä voidaan laatia helpoksi tai vaikeahkoksi, huippuvaikeaa ei koko sivun kryptosta saa vaikka jättäisi kaikki vihjeet pois. Kyseinen tehtävä oli siis tarkoitettu helppojen ystäville, ja vaikeahkon siitä olisi saanut helposti jättämällä yhden vihjeen pois (iäti).
Vihjeet pyritään valitsemaan siten, että ratkoja vihjeitettyjä sanoja vertailemalla saa varmasti oikein yksi tai kaksi sanaa ja pääsee niistä alkuun. Osa vihjeistä annetaan sellaisille sanoille, että ne ratkeavat vasta sitä mukaa kuin ratkonta muutenkin edistyy.
Oleellinen asia on se, että Superkrypto on laatijalle haaste, jonka eteen on nähtävä vaivaa. Vanhan tavan mukainen krypto on siihen verrattuna pikainen roiskaus, ja laadinnan voisi hyvin tehdä ihmisen sijasta tietokoneohjelma. Jos tämä ero ei ole tullut selväksi, suosittelen kokeilemaan laadintaa omakohtaisesti.
Ja jos välttämättä haluaa osoittaa, että Superkrypton kirjaimet pystyy selvittämään ratkaisematta koko tehtävää, kyllä sekin onnistuu, mutta tuo J Takalan "noin puolet" kyllä epäilyttää. Ei ainakaan voi saada varmuutta, että kaikki kirjaimet tulivat oikein.
38. Eki19.7.2004 klo 00:45
Koska minulla ei ole asiaa, pyrin päättämään aiheen omalta osaltani tähän. Onhan tässä jo tullutkin kirjoitettua. Huumorilla ja humöörilla kuitenkin viimeiset asiattomat kommentit.

Vakavammin sanoen: on loukkaavaa, että HH jatkaa asiantuntijalausuntojen (Eki ja ++juh) ja autenttisten ratkontakokemusten (Eki, ++juh, JiiTee ja Matti) aliarviointia. YKSIKÄÄN tähänastisista ratkojista ei pitänyt Superkryptoa sellaisena kuin mitä oli väitetty.

"Superkryptoissa ei minusta ole sitä ongelmaa, että se muuttuisi heti alun jälkeen läpikirjoittamiseksi." Tätä siis ajettiin takaa ja saatiin vain hypoteettinen toteamus, että tekemällä Superkryptosta vaikka sokkokrypton se onnistuisi. Huhheliheijaa! Minkä tahansa krypton voi tehdä pienillä muutoksilla helpommaksi tai vaikeammaksi, myös monella muulla tavalla. On myös tässä yhteydessä mainitsemattomia mukavia kryptoja, kuten sellainen, jossa on muutamia numeroimattomia kirjaimia paikoillaan, vaikkapa tavuina tai vinottain asetettuna.

Julkaistuissa Superkryptoissa erot ovat olleet ainakin minun kaltaiselleni ratkojalle pieniä, kaikki ovat olleet helppoja/helpohkoja ja Takalan "noin puolet" ja´++juhin "noin kolmannes" ovat täysin loogisia tämän(kin) tehtäväyksilön kanssa. Totesin analyysissani, että ratkoja voi itse luoda vaikeutta halutessaan ja totta kai laatijakin sitä voi tehdä, jos antaa vähemmän vihjeitä. Onko se silloin enää Superkrypto? Onko superkryptous vain sitä, että laadinta on tehty kuvaristikkosäännöin? En tiedä. Tiedän vain sen, mitä on julkaistu.

On ihan totta, että tuo esimerkkikrypto olisi vaikeutunut iäti-vihjeen poistamalla. Tässäkin on kuitenkin kyseessä vain se ihka ensimmäisten kirjainten saaminen ja miten se tapahtuu "sopivasti" mahdollisimman monelle kohderyhmässä, sehän se on kryptojen suurin ongelma. Superkrypton suurin ongelma on, että kun laatija antaa, vaikkakin viitteellisiä vihjeitä (poika, kirja tms.), niissä pääsee aina ENEMMÄN eteenpäin kuin tavallisessa kryptossa, myös myöhemmissä vaiheissa, ja sehän tekee siitä enemmän läpikirjoitustehtävän kuin tavallisista kryptoista.

Laatijan kurkottamista turhissa paikoissa on täälläkin niin paljon halveksittu, että siihen en puutu lainkaan. Sitä minäkin harrastan joka päivä, mutta tehtäväthän ovat ratkojille, eivät laatijoille, kukas se niin jatkuvasti muistuttaa.

Minun pitäisi vielä marmattaa mm. siitä, että Superkrypto ei missään tapauksessa ole tehtävätyyppi. Kryptopuolen tehtävätyyppejä ovat krypto ja valintakrypto. Onko Superkrypto edes kryptotyyppi? Onko tehtävän nimi hyvä yleisnimeksi? No, antaa olla...

Ja vielä kerran: en minä superkryptoja halveksi tai pidä huonoina, mutta jos niistä on haettu apua läpikirjoituksen ongelmiin, eivät niiden laatijat ole ainakaan minun tapauksessani siinä (vielä) onnistuneet. En minä ratkojana silti kaipaa supervaikeita kryptoja eli esim. tolkuttomat sokkokryptot eivät kiinnosta.

Täältä tähän.
39. Henry Haapalainen19.7.2004 klo 01:09
Kirjoitin Superkryptoista näin (Ristikkoteesit):

Toimisiko krypto sittenkin paremmin kuvaristikon rakenteella, jolloin sanat menevät oikeasti ristiin (Helppo Kirppu / Superkrypto). Vielä ei ole tullut niin paljon palautetta, että voisi sanoa mitään varmaa.
Pikku kryptoista ainakin tuli kestosuosikki. Uusia ideoita kannattaa edelleen kehitellä.

En ymmärrä, miksi päästäsi nousee savua.
40. Eki19.7.2004 klo 01:25
"Superkryptoissa ei minusta ei ole sitä ongelmaa, että se muuttuisi heti alun jälkeen läpikirjoittamiseksi. Suosittelen kokeilemista."
41. Henry Haapalainen19.7.2004 klo 01:30
"Superkryptoissa ei minusta ole sitä ongelmaa, että se muuttuisi heti alun jälkeen läpikirjoittamiseksi." Tätä siis ajettiin takaa ja saatiin vain hypoteettinen toteamus, että tekemällä Superkryptosta vaikka sokkokrypton se onnistuisi. Huhheliheijaa!


????
42. Titta19.7.2004 klo 01:32
Hihhuliheijaa!
43. ++juh19.7.2004 klo 01:36
HH, kirjoitit näin:
"Superkryptoissa ei minusta ei ole sitä ongelmaa, että se muuttuisi heti alun jälkeen läpikirjoittamiseksi."

Eiköhän tuon väitteesi naurettavuus ole tullut osoitettua. Jokainen voi sen myös itse todeta ratkomalla yhden superkrypton.

Väität myös:
"Vielä ei ole tullut niin paljon palautetta, että voisi sanoa mitään varmaa."

Eikö superkryptoista todellakaan ole VIIDESSÄ VUODESSA tullut niin paljon palautetta, että voisit sen perusteella sanoa siitä mitään varmaa?
44. Henry Haapalainen19.7.2004 klo 01:52
Ensinnäkään, en ole väittänyt yhtään mitään. Toiseksi, helpoista ristikoista saatu palaute on yleensä muotoa "krypto oli kiva" tai "tehtävä oli sopiva".
45. ++juh19.7.2004 klo 02:03
Ja vielä viiden vuoden jälkeen odotat superkryptoista jotain sellaista palautetta, joka tukisi VÄITETTÄSI (ok, olkoon sitten vain mielipide), jonka mukaan superkryptoissa ei ole läpikirjoitusongelmaa!

Jos kukaan muu ei viidessä vuodessa ole tajunnut superkryptojen erinomaisuutta, niin etkö pysty päättelemään siitä mitään?
46. Henry Haapalainen19.7.2004 klo 02:20
Lasten Kirpun Superkrypto on yleensä äänestetty lehden kymmenen parhaimman tehtävän joukkoon. Kotilehdessä Superkryptoa on julkaistu noin viiden vuoden ajan. Monenlaista palautetta on tullut, mutta varmojen väitteiden perustaksi ne eivät riitä.
Minä puhun niistä tavallisista ratkojista, jotka eivät mitään läpikirjoitusongelmaa ole kryptoissa huomanneetkaan. Siis eivät missään kryptoissa.
47. ++juh19.7.2004 klo 02:27
Tavalliset ratkojat eivät mitään läpikirjoitusongelmaa muissakaan kryptoissa huomaa. Tavalliset ratkojat eivät helpoissa kuvaristikoissa mitään läpikirjoitusongelmaa huomaa. Tavalliset ratkojat nimenomaan tykkäävät, kun saavat ristikon ratkottua viidessä minuutissa - eli läpikirjoituksena.

Jos ei-tavalliset ratkojat eivät viidessä vuodessa ole antaneet superkryptoista sellaista palautetta, jonka perusteella voit esittää perustellun mielipiteen, jonka mukaan superkryptoissa ei ole läpikirjoitusongelmaa, niin kuinka monta vuotta aiot vielä odottaa?
48. Antti Viitamäki19.7.2004 klo 02:46
Liityn joukon jatkeeksi todeten, että HH:n ratkottavaksi antama Superkrypto oli ratkonnan suhteen varsin rutiininomainen krypto. Se on erittäin hyvä helppo tehtävä, mutta mitään erityislaatuista siihen ei minun mielestäni ratkojan kannalta sisälly.

Itse yritin selvittää ensin kaikki vihjeitetyt sanat käyttäen muita sanoja apunani niin vähän kuin mahdollista. Viidessä minuutissa vihjeitettyjen sanojen kirjaimet olivat selvillä, ja sen ohella jo muutama muukin. Äkkipäätä laskien siis noin puolet. Loppujen kirjaimien selvittämiseen meni suunnilleen kymmenen minuuttia.

Minä en muista koskaan ratkoneeni kryptoa, joka olisi näin nopeasti muuttunut läpikirjoitettavaksi, joten läpikirjoitettavuusongelmaa Superkrypto tuskin voi tuollaisenaan vähentää, saati poistaa.

HH on luonnollisesti oikeassa sanoessaan, että tehtävästä saa halutessaan vaikeamman, kun antaa vähemmän tai epämääräisempiä vihjeitä. Mutta tätä vastaanhan ei kukaan ole mitään väittänytkään. Näinhän se on AINA kryptoissa - mitä enemmän ja mitä helpompia vihjeitä, sitä helpommin pääsee alkuun ja sitä nopeammin tehtävän ratkonta muuttuu läpikirjoittamiseksi.

Itsestäänselvä ääritapaus on sokkokrypto, jossa ei anneta YHTÄÄN kirjainta ilmaiseksi. Miten Superkrypto VOISI olla sokkokryptoa VÄHEMMÄN läpikirjoitettava?

HH mainitsee myös (tai näin tulkitsin), että Superkryptoa pitäisi arvostaa sen takia että se on laadittu kuvaristikko-säännöillä. On toki aina hyvä saavutus laatijalta, kun saa sivun kokoiseen kuvaristikkoon likipitäen kaikki kirjaimet ja vielä siten että jokainen esiintyy vähintään kahdesti ja vähintään kerran muualla kuin piiloruudussa. Mutta kuten Eki totesi, ristikot tehdään RATKOJILLE, ei toisten laatijoiden ihailtaviksi. Riviratkoja tuskin piittaa siitä, onko krypto tehty kuvaristikkosäännöillä vai ei, ja kuinka paljon vaivaa laatija on nähnyt tehtävää tehdessään - hän vain ratkoo ja toteaa ratkoessaan onko tehtävä tylsä vai mielenkiintoinen, helppo vai haastava.

Totta kai laatijan on nähtävä vaivaa sitä enemmän, mitä mielenkiintoisempaan tehtävään hän tähtää, mutta en jaksa uskoa, että yksikään perusratkoja toteaisi Superkrypton nähdessään: "Ohoh! Sehän on kuvaristikon muotoinen ja silti siinä on kaikki aakkoset kahta lukuunottamatta!"

Mitä vähemmän piilokirjaimia ja mitä helpompia sanoja (siis mitä vähemmän outoja kirjainyhdistelmiä, rakenteita jne.), sitä helpompi tehtävä. Itsestäänselvää. Mutta kuten on jo kyllästymiseen asti jankattu: Eki puuttui alunperin vain HH:n väitteeseen siitä, että Superkrypto pienentäisi läpikirjoitettavuusongelmaa. Hän on seikkaperäisesti osoittanut väitteen vääräksi, ja kuten ++juh totesi, tarkasteltavaksi annettu Superkrypto puhuu puolestaan.
49. Henry Haapalainen19.7.2004 klo 02:47
Siis mitä minun pitäisi odottaa ja miksi? En halveksi tavallista ratkojaa enkä ole saanut rajallisesta palautteesta mitään frustraatioita.
50. Henry Haapalainen19.7.2004 klo 02:52
Edellinen viestini on osoitettu ++juh:ille. AV:n teksti ehti tuohon väliin.
51. Antti Viitamäki19.7.2004 klo 02:59
Ja vielä:

HH, 17.7.2004 klo 22:58:

"Eikö annettaisi jonkun muunkin kertoa mielipiteensä."

Tuota voisi jo sanoa aika röyhkeäksi heitoksi. Onko sivuilla jossain kohti mainittu, että kukaan muu ei saisi kertoa mielipidettään tästä tai muusta asiasta? Eki itse ainakin ilmoittaa vähän ylempänä, ettei sano toistaiseksi mitään vaan jää odottamaan muiden kommentteja.

Jos kukaan muu ei kerro mielipidettään, se tuskin on kiinni siitä etteikö hänen ANNETTAISI sitä tehdä. Herran tähden.
52. ++juh19.7.2004 klo 02:59
HH: "Vielä ei ole tullut niin paljon palautetta, että voisi sanoa mitään varmaa."

Noin viisi vuotta on kulunut ensimmäisen superkrypton julkaisusta. Nyt kerrot mielipiteenäsi eli väität, ettei superkryptoissa ole läpikirjoitusongelmaa. Mihin mielipiteesi perustuu?
53. iso S19.7.2004 klo 08:43
Kiinnitin tuoreeltaan huomiota tuohon Antin mainitsemaan "Eikö annettaisi..." mutta annoin olla. Pienessä päässäni vain mietin että "miehet ovat Marsista, naiset Venuksesta ja siksi he eivät ymmärrä toisiaan, mutta miltä planeetalta HH on?"

Tuon heiton, joka selvästi ei ole väite, voi käsittää kahdella tavalla: muita on kielletty sanomasta mielipidettään ('minä olen kertonut miten asia on, joten muiden on turha vaivautua'), mitä en ole huomannut tapahtuneen, tai muita mielipiteitä on tullut mutta palstan Kerberos on ne samantien poistanut. Ilman todisteita heitettynä jälkimmäinen tulkinta hipoisi kunnianloikkauksen rajaa, joten se on väärä. Täytyy siis olla kolmas, oikea tulkinta, jota en pysty keksimään. Olen väärältä planeetalta.

Kryptojen läpikirjoitusongelmaan en ole pätevä neuvomaan, kun en niitä ole ratkonut kuin muutaman joskus 20 vuotta sitten. Se ei tietenkään estä minua sanomasta mielipidettäni.

Tuon ongelman estää varmimmin sillä että tekee aloituksen mahdollisimman vaikeaksi, mieluiten mahdottomaksi. Silloin kukaan ei valita läpikirjoituksesta. No, ei ehkä kuitenkaan paras ratkaisu.

Toinen tapa on se että kehittää alkuun sellaisen vihjeen (ellei ole sokkokrypto) mikä ei ole itsestään selvä, mutta ratkeaa mahdollisimman laajalle ratkojajoukolle sopivan pähkimisen jälkeen. Tämä on ongelma sinänsä. No, joka tapauksessa tuon vihjeen pitäisi paljastaa rajallisesti kirjaimia ja johtaa sellaiseen tilanteeseen, missä yksikään seuraava kirjain ei ole itsestään selvä, mutta pari kolme vaihtoehtoa on ilmeisiä. Niitä kokeilemalla väärien pitäisi osoittautua mahdottomaksi ja jälleen pitäisi päätyä samaan tilanteeseen: ei yhtään varmaa, mutta muutama selkeä vaihtoehto. Näin krypto kävisi sitkeää viivytystaistelua katkeraan loppuun asti. Idea on siis se, että ratkoja pystytään pakottamaan kulkemaan laatijan ennalta suunnittelemaa polkua pitkin; polun puutteellinen viitoitus houkuttelee harhaantumaan mutta silloin oksat lyövät heti kohta silmille. Hieno teoria (tai sitten ei), mutta kuka ja miten pystyisi tuon toteuttamaan?

"Oleellinen asia on se, että Superkrypto on laatijalle haaste, jonka eteen on nähtävä vaivaa. " Jos haasteellisuus laatijalle on arvo sinänsä, niin palkattakoon mahdollisimman töppöjä laatijoita. Heille surkeankin ristikon tai krypton tekeminen on haaste. Tästä voitaisiin kirjoittaa lehteen seikkaperäinen selostus, kuinka monta päivää laatija hikoili verta minkäkin ristikon tuottamiseksi. Siinä liikutuksen kyynel herahtaisi parkkiintuneenkin ratkojan silmäkulmaan ja läpikirjoituksen ongelma unohtuisi.
54. iso S19.7.2004 klo 08:52
Ai niin, yksi unohtui: tarkoitukselliset harhautteet tuon polun varrella. Järjestetään törppöansa, missä sana tulee melkein valmiiksi ja ainoa puuttuva kirjain on heti nähtävissä. Todellisuudessa se ilmeinen kirjain onkin väärä, koska sana on joku muinaisen Babylonian aikainen sivujoen nimi.

Kuinka ollakaan, itse kokeilin juuri alkuharhautusta. Vihjekuva on sellainen, että siitä tulee välittömästi mieleen 'oikea' ratkaisu, mikä istuu kirjainjakaumaltaan vihjenumeroihin. Ratkaisu on kuitenkin väärä, minkä pian huomaa (toivottavasti) ja todellisen ratkaisun selvittyä voi kuvaa katsomalla todeta, että oikeaksi luultu ratkaisu on hätiköity johtopäätös eikä vielä tosi, vaikkakin pian muuttuu todeksi...

Tarkemmin en voi kertoa, koska tehtävä on vasta toimituksen postilaatikossa, mutta idean ydin tuli toivottavasti selväksi. Alkuharhautus lisää ratkaisuun kuluvaa kokonaisaikaa, mutta läpikirjoitukseen purisi paremmin matkaharhautus.
55. Titta19.7.2004 klo 12:12
Entäpä sitten, jos kryptoista tehtäisiinkin pienempiä? Kuka on keksinyt, että niiden pitää olla sivun kokoisia, jolloin se läpikirjoitusosuus jää niin isoksi?

Jos kryptolehti olisi vaikka Taskuristikon kokoinen, tai joka sivulla olisi 2 ristikkoa? Voisi kai sitä muutaman sivullisen kokeilla ja kysellä palautetta, vai...? Saisi sitten yhteen lehteen ympättyä enemmän kryptoja, vaikka sivuja olisi vähemmänkin.

Tämä nyt oli taas yhden laiskan ihmisen mielipide. Ihmisen, joka jättää kryptoista täyttämättä kaiken ylimääräisen, eli kun löydän kirjaimet niin se on siinä.
56. Henry Haapalainen19.7.2004 klo 12:14
Jos Superkrypton ratkojat kokevat, että läpikirjoitettavuuden suhteen siinä ei ole uutta vanhaan nähden, sitten niin olkoon.

Mutta itse ongelman ole ratkaissut noin 10 vuotta sitten Pikku kryptot -tehtävällä. Kipinä tehtävätyypin kehittelyyn tuli siitä, kun eräs ratkoja kirjoitti kaikkien kryptojen olevan alun jälkeen pelkkää läpikirjoitusta.

Ja tämä on väite, ei pelkästään mielipiteeni.
57. J Takala19.7.2004 klo 12:57
Titta on asian ytimessä. Tavallisen sivun kokoinen krypto muuttuu josssain vaiheessa väkisinkin läpikirjoitukseksi. Tavallista pienemmän krypton joutuu taas ratkoa lähes loppuun asti, että saa kaikki kirjaimet selville.

iso S: Käsittämättömän vaikea pääkuva ei poista läpikirjoitusongelmaa. Jos ja kun avainsanan joskus keksii, niin yleensä siitä eteenpäin homma on läpikirjoittamista. Tietenkin avainsanan pähkäilemiseen voi mennä vaikka 4 vuotta, mutta sen jälkeen krypto on taas normaalin tylsä.
PS. Mistä muuten tiedät, että krypto on vielä postilaatikossa? Eikö sitä tyhjätä ollenkaan?
58. iso S19.7.2004 klo 13:22
Tarkka kakara J Takala sai minut kiinni olettamuksesta joka oli ehkä jo kirjoitushetkellä epätosi, nyt toivottavasti ainakin. Postilaatikko lienee jo tyhjennetty. Tarkoitus oli esittää sellainen arvio että kryptoa ei ole vielä julkaistu, joten ratkaisuaika ei ole ohi kun ei ole vielä alkanutkaan.

Toinen minuun suunnattu kommentti perustuu hulimattomaan ilmaisuuni. Mahdottoman vaikealla aloituksella en tarkoittanut pelkästään hankalaa pääkuvaa. Siitähän en itse asiassa kyseisessä kappaleessa maininnut halaistua sanaa, puhuin vain (itsekseni samalla kun kirjoitin) mahdottoman vaikeasta aloituksesta. Krypto voi olla sokko tai kuva niin epäselvä että siitä ei millään ilveellä tule oikea avainsana mieleen. Lisäksi pitää kirjainjakauman ja sanaston muutenkin olla niin normaalista poikkeava että mikään lopputee-haku tai vastaava ei johda muualle kuin harhaan. Siis tarkoitus on että ratkoja ei pääse alkuun ja jos pääseekin niin ei ainakaan oikeaan suuntaan eteenpäin muuten kuin käymällä läpi kaikki mahdolliset koodaukset, joita on sentään tsiljoonia. Oikean koodauksen löytyminenkään ei vielä riitä vaan pitää kahlata pölyttyneitä tietolähteitä sen varmistamiseksi että nuo kummallisen näköiset tulokset eivät todellakaan ole epäsanoja.

Sellainen on tuo kaikkien läpikirjoittumattomien kryptojen äiti, jollaista ei toivottavasti kukaan tee eikä julkaise.
59. jupejus19.7.2004 klo 14:26
Kyllähän tuossa iso S harhauttamisessa tiety juju voisi olla. Jos pääkuvasta lähtevä sana oli selvästikin vaikka "kissa" ja siihen sopivasti liittyvät sanat myös harhauttaen sopivasti kävisivät yhteen, että ratkoja saa tunteen, että oikein lähti. Mutta jossain vaiheessa huomaa, että tuleekin vastaan tenkka, tenkka, poo. Ei millään etene. Kun sitten lopulta huomaa, että alkuun olisikin pitänyt olla "katti".

Noin kuviteltuna laadinta on varmaan melko vaikeaa, pitää juonia tavallaan kahta ristikkoa yhtä aikaa, harhauttavaa ja oikeaa. Samoin se olisi loukku ratkojalle, mutta onko se sitten sen väärtti.

Superkryptossa en havainnut mitään tavallisesta kummempaa, muuta kuin että se oli helppo ratkoa, paljon a ja t -kirjaimia, jotka iätistä sai selville. Mutta ristikkohan oli "helppoihin" suunnattukin, että sikäli sanastoltaan aivan kelpo suoritus.
60. jupejus19.7.2004 klo 14:26
Kyllähän tuossa iso S harhauttamisessa tiety juju voisi olla. Jos pääkuvasta lähtevä sana oli selvästikin vaikka "kissa" ja siihen sopivasti liittyvät sanat myös harhauttaen sopivasti kävisivät yhteen, että ratkoja saa tunteen, että oikein lähti. Mutta jossain vaiheessa huomaa, että tuleekin vastaan tenkka, tenkka, poo. Ei millään etene. Kun sitten lopulta huomaa, että alkuun olisikin pitänyt olla "katti".

Noin kuviteltuna laadinta on varmaan melko vaikeaa, pitää juonia tavallaan kahta ristikkoa yhtä aikaa, harhauttavaa ja oikeaa. Samoin se olisi loukku ratkojalle, mutta onko se sitten sen väärtti.

Superkryptossa en havainnut mitään tavallisesta kummempaa, muuta kuin että se oli helppo ratkoa, paljon a ja t -kirjaimia, jotka iätistä sai selville. Mutta ristikkohan oli "helppoihin" suunnattukin, että sikäli sanastoltaan aivan kelpo suoritus.
61. jupejus19.7.2004 klo 14:27
Kyllähän tuossa iso S harhauttamisessa tiety juju voisi olla. Jos pääkuvasta lähtevä sana oli selvästikin vaikka "kissa" ja siihen sopivasti liittyvät sanat myös harhauttaen sopivasti kävisivät yhteen, että ratkoja saa tunteen, että oikein lähti. Mutta jossain vaiheessa huomaa, että tuleekin vastaan tenkka, tenkka, poo. Ei millään etene. Kun sitten lopulta huomaa, että alkuun olisikin pitänyt olla "katti".

Noin kuviteltuna laadinta on varmaan melko vaikeaa, pitää juonia tavallaan kahta ristikkoa yhtä aikaa, harhauttavaa ja oikeaa. Samoin se olisi loukku ratkojalle, mutta onko se sitten sen väärtti.

Superkryptossa en havainnut mitään tavallisesta kummempaa, muuta kuin että se oli helppo ratkoa, paljon a ja t -kirjaimia, jotka iätistä sai selville. Mutta ristikkohan oli "helppoihin" suunnattukin, että sikäli sanastoltaan aivan kelpo suoritus.
62. Titta19.7.2004 klo 14:47
Joskus on kryptoa ratkoessa "keksinyt" avainsanan. Sitten huomaakin sen olevan väärä ja saa kumittaa kaikki S:t, A:t, T:t ja N:t pois... sitten niistä rakentaakin päässään ihan uuden sanan...

Ensimmäinen sokkokrypto, jonka ratkoin, ei itse asiassa ollutkaan sokkokrypto. Avainsana oli akku, ja muistaakseni U:n paikalla oli väärä numero. En ollut silloin vielä kuullutkaan sokkokryptoista, mutta niin se vaan ratkesi sanojen rakenteita tutkimalla.
63. Henry Haapalainen19.7.2004 klo 15:01
Kyllä, kokosivun ristikosta ei saa huippuvaikeaa vaikka jättäisi vihjeen/vihjeet pois. Myös tuo pulma on poistettu Pikku kryptot -tehtävässä. Siitä voi tehdä niin vaikean kuin sielu sietää. Kerran meni vähän ylikin, ja sitä "kehuttiin" vuosisadan vaikeimmaksi ristikoksi.
64. Juhani Heino19.7.2004 klo 16:52
Olen törmännyt samaan kuin Titta. En tosin usein ratko tavallisia kryptoja, mutta isäni ja eräs ystäväni kysyvät multa usein avainsanaa kun eivät itse keksi. Yleensä silloin on kyseessä joku julkkis jota he eivät tunne, mutta aika äärimmäinen esimerkki oli FIGO. Siihen olisi käynyt ainakin PELI, KISA tai PARI (toinenkin pelaaja oli kuvassa).

Näitä olen sitten sokkokrypton keinoin avannut. Joskus lehdissä on virheitäkin. Kerran sain avainsanaksi JUTTA kun kuvassa oli joku muu, julkkis mutta en muista kuka.
65. Eki20.7.2004 klo 18:22
Sivullemme tulee tänä iltana pari sinänsä ihan tavallista kryptoa, joissa kummassakin on pieni juju. Sanasepossa vuonna 1986 julkaistu "lähes sokkokrypto" AURINGONJUMALA herätti paljon positiivista keskustelua. Vieläkin siitä joku muistaa puhua.

Pellervossa vuonna 1997 julkaistu krypto voi aluksi hämmentää eikä siitä toivuttuakaan ole ihan helppo. Siis vaikka uskoisit tajunneesi kupletin juonen.
66. Eki20.7.2004 klo 21:02
Auringonjumalasta näyttää vasemmasta yläkulmasta puuttuvan yksi numero. Siinä pitäisi olla numero 2. Ei se ratkontaan paljon vaikuta. jos kryptorenki on päällä, siihen tulee kakkosnumeron kirjain ja jos siihen panee kirjaimen, kaikki kakkoset täyttyvät.

Muutenkin tehtävät ovat tarkastusratkomattomia, joten virheet ovat mahdollisia. Ulkoasut on tehty jälkikäteen, alkuperäisissä julkaisuissa ne olivat vähän erinäköiset.
67. J Takala20.7.2004 klo 21:15
Hyviä kryptoja molemmat. Auringonjumalan idea ei tosin selvinnyt. Pellervon krypto oli aika yllättävä, enpä ollut tuollaiseen ennen törmännyt.
68. Eki20.7.2004 klo 21:22
En halua paljastaa yhtään enempää, mutta mietipä J vielä sitä krypton otsikkoa oikein tarkkaan tykönäsi ja hipihiljaa.

Auringonjumalasta menin muuten vaihtamaan yhden kirjaimen, koska saman kirjoitusasu oli noista päivistä muuttunut.

Pellervossa numerot ovat samat kuin alkuperäisessä, sanasepossa ne on muutettu.
69. J Takala20.7.2004 klo 21:26
No nyt selkisi. Mietin aluksi ihan vääriä juttuja.
70. Ekin saitilla20.7.2004 klo 21:55
Ekille.
Nukkumaton yö.
Hyvä juttu, jos ajoit jälkikasvun nukkumatta sinne asemalle.
71. jupejus20.7.2004 klo 22:10
Hyviä kryptoja kumpainenkin, mutta tuota auringonjumalan otsikollista jujua en alkanut miettimäänkään.
72. Antti Viitamäki20.7.2004 klo 23:21
Juu, vallan mainioita olivat. Renki päällä ei mene kyllä noihinkaan kovin monta minuuttia, mutta se lienee itsestään selvää. Paperilla olisi voinut jäädä tyhjänä pöydälle hieman pitemmäksi aikaa. No, mene tiedä tuurilla olisi ehkä voinut päästä nopeastikin jäljille.

Pellervon ristikossa voisi tarttua pieneen yksityiskohtaan, jonka Eki on taatusti laatiessaan huomannutkin, mutta on ristikon idean takia sallinut poikkeuksen itselleen. Ja taitoahan tuon poikkeuksen kanssa on enemmänkin vaadittu.

(Tuohon pointtiin voisi toki jälleen kerran huomauttaa, että ristikot tehdään ratkojille, mutta asialla on toinenkin puoli, josta emme vielä keskustele ettei liikoja paljastu...)

Auringonjumalan ideaa taitaa muutamat hakea liian kaukaa.
Eli ovat ehkä huomanneetkin syyn nimelle, mutta eivät ole
tajunneet että kyseessä on syy nimelle. Oliko tarpeeksi vaikeasti sanottu? Hyvä. Etsikää vain, se on ihan hauska pikku vitsi!
73. Henry Haapalainen21.7.2004 klo 01:36
Jäi vähän vaivaamaan tuo kysymys Superkrypton ja "tavallisen" läpikirjoitettavuudesta. En aseta kyseenalaiseksi täällä mielipiteensä kertoneiden koeratkojien näkemyksiä. Mutta kun omakaan käsitykseni ei ollut ihan tuulesta temmattu, yritän löytää syyn tuohon eroavuuteen.
Itse ratkon kryptoja kuin "tavallinen" ratkoja, haluan selvittää kaikki siihen tulevat sanat. Kaikki muut tänne mielipiteensä kertoneet pyrkivät löytämään kirjaimet niin vähällä ratkomisella kuin mahdollista. Tavallisessa kryptossa minunkin ratkontatavallani kirjaimet löytyvät yleensä paljon nopeammin kuin kaikki sanat. Superkryptossa useimmiten tapahtuu toisin: viimeinen sana löytyy vasta samaan aikaan kuin viimeinen kirjain. Tuskin tehtävä kuitenkaan aina niin hyvin toimii.
74. Kaitsu21.7.2004 klo 02:12
Mikähän on oikea tapa ratkoa kryptoa?

Minäkin olen muutaman krypton ratkonut, vaikka en niistä erityisemmin pidäkään. Minun tapani on ratkaista ensin vihjekuva jos sellainen on ja täyttää ruudukkoon ratkaistut kirjaimet. Tämän jälkeen pyrin ratkaisemaan seuraavia sanoja ja täytän taas löytyneet kirjaimet jne. kunnes ristikko on ratkottu loppuun.

Lienen tyhmä kun en keksi muutakaan tapaa krypton ratkaisemiseen.
75. Henry Haapalainen21.7.2004 klo 02:31
Noin minäkin ratkon.
76. ++juh21.7.2004 klo 02:43
Kysyin 19.7.2004 klo 02:59
"Mihin mielipiteesi perustuu?"

Yritin "lypsää" perustetta, joka oman analyysini mukaan olisi jotain tämän tapaista:

----->

Jos kryptosta haluaa saada iloa, sitä ei pidä ratkoa mahdollisimman vähällä vaivalla. Sitä on koetettava ratkoa kuten kuvaristikkoa. Eli uusien sanojen tulisi ristetä ristikossa jo olevien sanojen kanssa.

Tavallisessa kryptossa se ei ainakaan alussa helposti onnistu, vaan pitää hyppiä muualle. Silloin moni oppii nopeasti mahdollisimman nopean ja "ilottoman" ratkontatavan.

Superkryptossa on enemmän risteäviä sanoja, joten todennäköisyys keksiä jokin risteävistä sanoista on suurempi. Ratkoja pystyy etenemään kryptossa kuvaristikon tapaan, jolloin hänen ei tarvitse hyppiä sinne tänne ja kirjoittaa jo tietämiään yksittäisiä kirjaimia ruutuihin. Houkutus lähteä selvittämään vain vielä tuntemattomia numeroita on luultavasti pienempi. Viimeistä tuntematonta numeroa vastaava kirjain ratkeaa siis vasta silloin, kun se osuu kohdalle.

<-----
(Kulkevatko ajatuksemme suurinpiirtein samaa rataa?)

Suuri osa ratkojista ratkoo kryptoja "väärin". Tässä vuorovaikutteisuus voisi tulla avuksi. Kun ratkoja kirjoittaa ensimmäisen sanan kryptoon, niin kryptorengin pitäisi piilottaa kaikki paitsi risteävien sanojen numerot. Tai ainakin osa niistä. Tai piilottaa osa jo ratkottuja kirjaimia vastaavista numeroista. Tai jotain...

Vähitellen, joko ratkojan pyynnöstä tai esim. minuutin välein renki paljastaisi lisää numeroita.


PS.
Juuri ennen kuin lähetin tämän, niin vilkaisin, onko uusia kommenttaja, ja olihan niitä. HH kertoi ratkovansa kuten Kaitsu. Uskonpa kuitenkin, että HH yrittää ratkoa krypton kuvaristikon tapaan ja Kaitsu etsimällä puuttuvia numeroita.
77. Henry Haapalainen21.7.2004 klo 11:09
Tuossa ++juh:n tekstissä saattaa olla vastauksia siihen, miksi eri ratkojat kokevat kryptot niin eri tavoin.
78. Kaitsu21.7.2004 klo 12:36
HAAA!

Kiitos kaunis ++juh valaisevasta kirjoituksestasi. Oivalluksen lamppu syttyi minunkin päähäni viimein. Krypton voisi siis ratkoa kuten vihjeettömän kuvaristikon.

*Tuokio intensiivistä ajattelua* (ja kurkistus HH:n superkryptoon, jotta tietäisin mistä puhutaan)

Tuollainen superkrypto poistaa pari tekijää, joiden takia olen pitänyt kryptoja tylsinä ratkoa.

Ensinnäkin usean vihjeen annolla poistuu se vaihtoehto, että ei yksinkertaisesti keksi avaussanaa, eikä siten saa tehdyksi mitään ristikkoon. (Tietystihän voisi ryhtyä laskemaan eri kirjainten esiintymistodennäköisyyksiä ja sijoittumisia sanoissa, mutta moinen puuha ei minua kiinnosta)

Toiseksi on suurempi todennäköisyys sille, että jonkin vihjekuvan ratkaisusta voi löytää risteäviä sanoja ja edetä todellakin kuten sanaristikkoa. (monesti kryptojen vihjekuvan ratkaisusta ei pysty etenemään minnekään ja silloin on ryhdyttävä tuohon tylsään numeroiden metsästykseen ja ruutujen täyttöön, jotta löytäisi jonkun kohdan, josta edetä)

*Jälleen tuokio ajatustoimintaa*

Nyt on heitettävä pallo kryptojen laatijoille. Krypto tulisi laatia siten, että vihjekuvan (kuvien) ratkaisusanasta voisi edetä ilman ruutujen täyttämistä tunnetuilla kirjaimilla. Siis jonnekin ristikkoon pitäisi muodostua sellainen sanasyherö, josta olisi mahdollista edetä puhtaasti risteäviä sanoja arvailemalla, kunnes ristikko on täysi.

*Aktiviteetti pururadalla jatkuu*

Kuinkapas olisi arvon laatijat, jos tekisi semmoisen ristikon, jossa olisi muutama vihjekuva tai mahdollisesti jo muutama sana valmiiksi ristikkoon kirjoitettuna siten, että niistä voisi edetä loppuristikon ratkontaan ruutujen numerointeja katselematta.

Tällöinhän ei olisi edes tarvetta numeroida kaikkia ruutuja, voisi vain merkata jonkin kirjainparin, jotta mahdolliset piilokirjaimet tai useiden vaihtoehtojen kohdista tulisi valittua se oikea kun sitä voisi verrata jo "varmaan" kirjaimeen. Tulisiko siitä sitten blancosuperkrypto vai mikä, en tiedä.

Olisiko tuollainen ristikko mahdollinen laatia ja kiinnostaisiko ketään ratkoa sitä jääköön viisaampien harkintaan. Mahdollisesti jotain tuollaisa on jo jossain kokeiltukin, ei vain ole sattunut minun käsiini, kun en noita kryptoja ole niin kovin tarkasti viitsinyt katsella.

Ymmärrän kyllä, että loogisen polun laatiminen ristikkoon, jota ratkoja voisi seurata, asettaa melkoisen joukon haasteita laadintaan, mutta eikös se eräs tarkoitus näillä sivuilla ollut ristikkoriman hilaaminen yhä ylemmäs?
79. Henry Haapalainen21.7.2004 klo 15:42
Taidat kaitsu olla ajatuksinesi aika lähellä Fortunan ideaa (löytyy kaikista Kirpuista).
80. Eki4.8.2004 klo 23:26
Liittyen säikeen alkuperäiseen aiheeseen: yhä tulee yksi vastaus viikossa! Tämä STTK:n numero on harvinaisen pitkään uusin eli vastausaikaa on vieläkin useampi viikko! Kaikki vielä mukaan!
81. Eki1.2.2010 klo 16:16
STTK:n tänään lisättyyn kryptoon tulee samaan tapaan vastauksia kuin tämän säikeen alustuksessa, ehkä jopa nopeammin. Kohta on 50 täynnä näin alkuillasta.
82. Taata1.2.2010 klo 21:15
Superkryptojen laadinta on niin aikaa vievää, ettei niitä juuri kannata laatia kuin omaksi iloksi ja kykyjen testaamiseksi.
83. Eki1.2.2010 klo 23:52
Taisi olla kaikkien aikojen kryptopäivä saitilla. Vastauksen lähettäjiä on kertynyt liki 140.
84. jpq2.2.2010 klo 10:34
Määritelkäähän Superkrypto.
85. Jaska2.2.2010 klo 10:44
Superkrypton jokaisessa ruudussa on kaksi numeroa. Ratkaisuja on siis kaksi. Vihjekuvasta on siis keksittävä kaksi samanpituista alkusanaa sekä määritettävä niille kuuluvat numerot. Helpommassa muodossa eri ratkaisuihin kuuluvat numerot ovat läpi koko krypton samassa järjestyksessä, vaikeutetussa mielivaltaisessa järjestyksessä.

Supersokkokryptossa sama sapluuna ilman vihjekuvaa.
86. Eki2.2.2010 klo 10:44
Kuvaristikkosäännöillä laadittu krypto, jossa on annettu vihje yhdelle tai korkeintaan muutamalle sanalle.
87. Eki2.2.2010 klo 10:45
Mitä se Jaska on ehtinyt horista...
88. Jaska2.2.2010 klo 10:56
Pitäiskö lähettää esimerkkilaatimus...
89. Eki2.2.2010 klo 11:18
Lähetä vaan, mutta älä kutsu sitä Superkryptoksi!
90. jpq2.2.2010 klo 11:27
Eki: kuvaristikko säännöt viittaako se siis siihen sanojen risteämiseen muuhunkaan kait ei. ja jaskan idea on kyllä mielenkiintoinen.
91. Eki2.2.2010 klo 11:29
Kuvaristikkosääntöjen olennaisin asia on, että jokaisesta ruudusta tulee sana, joskin orporuudutkaan eivät välttämättä ristikkoa täysin pilaa.
92. Taata2.2.2010 klo 16:38
Ekikö meinaa, että orporuutuja saa sitten olla enemmän tai vähemmän kuvaristikoissa? Säännöt ovat alkaneet näköjään löystyä sitten aivan viime aikoina. Välillä puoliorvotkin olivat jo melko kyseenalaisia, jos ei sitten kokonaan kiellettyjä.
93. Eki2.2.2010 klo 17:02
En minä niin sanonut.
94. Taata2.2.2010 klo 17:25
Mikä on tuo STTK-kähinä? Kävin ratkomassa rengillä nyt tuon krypton ja onnistui. Mistä se ratkaisu 7/2009 löytyy? Tehtävien numerointi oli hieman sekaannusta aiheuttava. Ratkoinko tehtävän 1/10 eli 1/2010 vai kuinka?
Vaaleansinisen värin käytöstä voi tulla sanomista.
95. Taata2.2.2010 klo 17:38
Missä se superkrypto luuraa? Onko se Henkan sivuilta haettava vai voiko sinne laittaa linkin tänne? Nyt tuli sitten selväksi, että Jaska laatii jotain muuta kuin superkryptoa eli taas uusi tyyppi. Mikä lapselle nimeksi?
No minä voisin jatkaa myös uusien ketjua.
96. Eki2.2.2010 klo 17:43
Tämä aihe on käsitelty vuonna 2004. Superkryptoa ei ole enää saatavilla. Ostakaa Kirppu, niin saatte semmoisen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *