KESKUSTELUT > RISTIKOT > SANASTAJAN POLUT

865. Sanastajan polut

Sopuli26.4.2004 klo 13:00
Sienestäminen ja ristikoidenteko tekevät aivoille eetvarttia. Kummassakin koukataan sinne, tutkitaan maastoa ja jotakin löytyy, muttei aina kelvollista poimittavaa. Poiketaan tuonne, etsitään, aivoissa käy kova pörinä...

Olen huvittanut itseäni palaamalla reittiä taaksepäin sen jälkeen kun olen oikean sanan keksinyt. Kyökkipsykologiaan taipuvaiselle oman ajatusmaailman tarkastelu irrottaa välillä oikein naurut.

Viimeisimmästä Pulikaanista pari esimerkkiä.

Viitamäeltä pari. Vihje "liian vanha". "Parsintakriteerit" varmaan, eihän kovin huonokuntoista enää parsiakaan kannata. Paitsi meidän tyttö parsii joka ilta samaa villapuseroaan, kun ei saa uutta ostetuksi. Oikea vastaus: karsinta...

Vihje: puhekuplassa lukee "Voi ei, Matti tulee!" (6 kirjainta). Viitamäen tuntien se ei varmaan ole niin yksinkertaista kuin shakkitermi hävitä. Haa, Mervihän siinä tietysti odottaa miestään reissusta: "pelätä". Tai sitten "hävetä".

Edellisessä Pulikaanissa Pallosen (erittäin hyvässä) aukeamassa vihje "miehet voisi korvata myyrillä!". Kun kaivostoiminta ei tuottanut tulosta läksin telaketjutielle. Jos nainen tarvitsee miestä yhtä vähän kuin kala polkupyörää niin...Mutta miten myyrä ajaisi saman asian kuin mies? Kaikenlaista tuli mieleen, mutta ei sopivaa sanaa. Se kohta jäi auki, en ollut "onnenpekka".

Joskus ratkonnassa avautuu maailmankatsomus - ehkä tekijänkin, mutta ainakin ratkojan. Sepoissa 4/03 Lähteenmäellä vihje "varjeleva". Risteävät antoivat tulokseksi "taivaanisä". Sitä en olisi keksinyt, koska en sellaista varjelusta näe. Kysymysmerkki olisi ollut paikallaan tämmöiselle tosikolle.

Näitähän riittää...Mutta mitä hauskaa te muut olette harhapoluiltanne löytäneet?
2. Antti Viitamäki26.4.2004 klo 13:31
Muistan valtavan hämmennykseni, kun takavuosina yhdessä aivan ensimmäisistä Pelikaaneista ratkomus oli muuten valmis, mutta yhden sanan piilokirjainta en meinannut löytää millään ilveellä. Jostain syystä vihje ei vain soittanut mitään kelloa: kuusen ääriviivat ja numero siinä keskellä - valmiina olivat kirjaimet GOL-MAILA... :-)

Liekö ollut jopa ihan samassa ristikossa vihje E6, ja pitkään tuli pohdittua ennen kuin sanan EPUU saattoi siihen sopuisasti laittaa.

Huolimatta siitä, että mainitut vihjeet muuta osoittavat, Ekin ristikko ei maistunut puulta. :-)
3. Pena16.5.2004 klo 12:12
Vihje HAISTATETAAN, ratkonta oli vaiheessa: P--K-T. Arvaattekohan mitä mulle tuli ensimmäisenä mieleen?

Samassa ristikossa vihje SEN VUOKSI OHITTAA. Mietiskelin, minkä vuoksi esim. minä ohitan muita autoillessani. Hitaus? Olin tietenkin hakoteillä, vaikka asvalttiteillä joskus ohitankin. Ohi tankin menen harvemmin! Mutta minkä VUOKSI OHITTAA? Timppa, ratkoitko kyseisen Koviksen? Tajusit varmaan heti?
4. Timppa16.5.2004 klo 14:23
Pena, kyllä siitä "haistatetaan" tuli mieleen ensimmäiseksi varmaan sama kuin sinullakin, enkä sitä toistakaan heti keksinyt. Enhän enää edes asu siellä...:)
5. Matti17.5.2004 klo 13:44
Imatralla on optikkoliike nimeltään Näön Vuoksi.
6. Marianna17.5.2004 klo 14:11
Kangasalan Karjalakuoro harkitsi nimensä vaihtoa. Yksi ehdotus oli Laulun Vuoksi. Ei ole vielä vaihtunut.
7. AD II17.5.2004 klo 19:17
Joskus paras vihje on katsoa laatijan nimi.
Nähtyäni vihjeen " SEN VUOKSI OHITTAA" ja suhteutettuna sen laatijan tyyliin, oli vastaus valmis sekunnissa. Ja osui nyt kohdalleenkin.
Laatijoilla on "käsialansa", mikä onkin hyvä ja elävöittävä piirre.
8. Pena7.9.2004 klo 17:59
Ratkontaharrastuksen alkuaikoina luulin, että "FES" on joku virallinen takauksen merkki! :D
9. Imatralta lähtöisin7.9.2004 klo 18:30
Imatrallahan on mattopesula "Mattojen Vuoksi" ja vaateliike "Muodin Vuoksi" ja vuoksen ympäri tapahtuva juoksutapahtuma "Naisten Vuoksi" ja vaikka mitä muutakin, jos nyt mieleeni palautuisivat.

Vähän loppuunkulutettu sanakikkailu on se.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *