KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 6/2015

8608. Punainen Pelikaani 6/2015

paivi14.10.2015 klo 23:43
Pohdittavaa tuli taas... mutta miksi oi miksi pitää teemaristikon aiheena olla maailman mielenkiinnottomin asia, eli antiikkinen musiikki? Pelkkää googlettelua.
2. Eki14.10.2015 klo 23:56
Pakko vähän puolustaa.

Antiikkinen musiikki? Mikään ei johda sellaiseen, paitsi kenties hämäävä pääkuva.

Maailman mielenkiinnottomin asia? Ehkä yleisin harrastus maailmassa.

Pelkkää googlettelua?Voi miksi oi miksi paivi et luota omaan päähän? Eihän tuossa ristikossa ole mitään, mikä vaatisi googletusta, mutta totta hemmetissä siitä pääsee siten nopeammin eroon.
3. Eero K.15.10.2015 klo 09:11
Teemaristikko on todella kiva. Olemme sitä ratkoneet kahvitauoilla työpaikan muiden musafanien kanssa. Kyllä se täyttyy googletusta välttäenkin.
4. Kollo15.10.2015 klo 19:25
Mietin, olisiko pieni virhe Toni Pitkälän ristikossa s.29 vihjeessä "kiekonheittäjä Al"?
5. ässä15.10.2015 klo 21:20
Kyllä minusta tuo Tonin vihje on täyttä faktaa, tarkistapa Googlesta.
6. Kollo15.10.2015 klo 21:29
No sepä se, kun tarkistelin! Onkohan minulla joku vääristelygoogle... Nimi on siis oikein, mutta jokin muu mättää. Siis olisin tyytyväinen, jos olisin nyt väärässä.
7. Kollo15.10.2015 klo 21:52
Sori! Mun moka. Olin katsonut ekan tuloksen, ja sehän antoi väärän infon. Vihjeessä kaikki in ordnung, pahoittelen laatija ja kanssaratkojat.
T: nolokollo
8. Kariheikki16.10.2015 klo 12:34
Sivulta 7 näyttää puuttuvan avainsanaruutujen numerointi.

Sivu katsottaneen "ratkaistuksi" pyrittäessä 13/26 avainsanaan?
9. Eki16.10.2015 klo 13:14
Näin asia pitäisi olla siellä kerrottuna.
10. Mummo16.10.2015 klo 22:20
Minä ainakin yritän viimeiseen asti (s.o. lehden postituspäivään) miettiä omilla aivoillani. Aukkopaikkoja sitten googlettelen (jos tarvii). Eihän ristikoiden ratkonta ole millään tavalla haastavaa, jos googlesta pitää hakea vastaukset. Jääpi se ns. oivaltamisen ilo!
11. Tuomas L.16.10.2015 klo 22:52
Puuttuuko tuosta sivun 7 ristikosta myös vihje vasemmasta alanurkasta?
12. ässä17.10.2015 klo 19:31
Tuossa Tuomaksen mainitsemassa alanurkassa olen itsekin merkinnyt kysymysmerkin sivun 7 laitaan, kelpo sanahan tulee siihen kyllä aivan luontojaan, mutta vihje on jonnekin ilmeisesti tipahtanut.
13. Eki17.10.2015 klo 23:56
Muut löytyvät nyt virhepalvelusta, mutta tuo sivun 7 puuttuva vihje pitää vielä tutkia.

Myös uusi kansikisan voittaja on arvottu ja näytillä.
14. Henry18.10.2015 klo 01:26
Nimimerkki paivi kirjoitti, että teema-aukeama on pelkkää googlettelua. Niin se onkin, ja lopetin ratkonnan heti kun tuon huomasin. Paljon mukavia pohdittavia lehdessä oli, mutta ne kaiikki löytyivät tehtävistä, joitten vaikeus oli korkeintaan kaksi tähteä. En ole huippuratkoja, enkä siedä sitä että laatija osaamattomuudellaan juoksuttaa minua tietokoneen ääreen.
15. Jukkis18.10.2015 klo 09:02
Eikös teemaristikossa ole ideana se, että on tiettyyn teemaan liittyviä sanoja? Tässä näyttäisi teemana olevan musiikki. Jos ratkojalta puuttuu teemaan liittyvä yleissivistys, niin eihän se ole laatijan vika. Aika tökeröä laittaa oma tietämättömyys laatijan osaamattomuuden piikkiin.

Oikein mukava ristikko tämä. Vielä kesken, toistaiseksi ei ole tarvinnut googlailla. Voi olla, että jotain pitää sitten lopuksi tarkistaa, kun onhan siellä pari oudompaakin juttua mukana.
16. Jukkis18.10.2015 klo 18:09
No niin, ratkesi tämä mainio musaristikko tyystin ilman googlailua. Pari vihje-ratkaisuparia (ei teemaan liittyviä) jäi hämäräksi, ehkä valkenee joskus myöhemmin. On kyllä aika pitkä siitä kun edellisen kerran sain PuPe:n loppupään 3-tähtisen aukeaman täyteen. Lisää teemaristikoita, kiitos.
17. Henry (Haapalainen)18.10.2015 klo 18:34
Ehkä minunkaan kritiikkini ei tullut yleissivistyksen puutteesta. Takana on kymmenen vuotta levy-yhtiön (Fonovox) johdossa, ja noiin 25 vuotta ristikkolehtien (Kirput) päätoimittajana.

Anteeksi pyydän nimimerkkiäni. Luulin että olisin tuttu pelkällä etunimelläni.
18. Jukkis18.10.2015 klo 19:22
Noilta kiireiltä ei sitten kai ehdi pahemmin varsinaisesti musiikkiin perehtyä? Vaikka tietämättömyys tuosta johtuisikin, niin yhtään vähemmän tökeröksi tuo laatijaa osaamattomuudesta syyttäminen ei muutu.
19. paivi18.10.2015 klo 19:36
Kokemuksia teemaristikon ratkonnan jälkeen... Ensimmäinen punainen vaate siis lensi silmille lehden tervehdyksestä, jossa puhuttiin "mielenkiintoisesta musiikkiaiheisesta" teematehtävästä. Siis musiikin pitäisi muka oletusarvoisesti olla jollakin tavalla mielenkiintoista? Ei ole, vaan on taustamelua, johon ei kiinnitä huomiota jos se ei häiritse. Ei kiinnosta tietää yhtään enempää.

Ristikkoa ei todellakaan pystynyt ratkomaan ilman googlea. Jos on täysin outo nimi vihjeessä ja siihen tulee kummallinen vastaussana niin siinä ei pään käyttäminen auta vaikka tuijottaisi maailman tappiin saakka. Ja tuosta tehtävästä todellakin halusi päästä eroon mahdollisimman nopeasti.

Teemaristikoita saa toki olla, mutta aihevalikoiman pitäisi olla laajempi - tuota musiikkiin suuntautumista on ennenkin ollut havaittavissa. Kirjallisuus? Matkailu? Tiede? Liikunta ja urheilu? Maakohtaiset teemat? Historia?
20. Jukkis18.10.2015 klo 20:13
No hyvä tavaton, onhan se ihan itsestään selvää että jos musiikista ei välitä, ei siitä mitään tiedä eikä haluakaan tietää, niin eihän musiikkiaiheinen teemaristikko silloin ratkea. Miksi siitä pitää tänne tulla avautumaan? Selvästikään tämä ristikko ei ollut sinulle tehty. Pitäisikö kaikkien ristikkojen olla? Seuraavaksiko menet kirjastoon ja lainaat musiikkikirjan ja sitten palauttaessasi sen mesoat kirjastonhoitajalle että "miksi te tällaisen kirjan minulle lainattavaksi laitoitte?"

Mutta juu, joka PuPe:ssa saisi olla tällainen teemaristikko, koska tämä oli kiva. Muistakin teemoista tietysti.
21. Wexi18.10.2015 klo 20:24
...Teemaristikon aihevalikoima laajempi?
Vähäisen kokemukseni perusteella väittäisin, että teemat vaihtelevat jouheasti hyvin erilaisiin aihekokonaisuuksiin, aihekokonaisuuksiin jotka useiden mielestä ovat hyvinkin mielenkiintoisia.
Ps. Täysin kielteisesti musiikkiin suhtautuvat ovat käsitykseni mukaan hyvin pieni vähemmistö. Tämän vähemmistön miellyttämisessä saattaa kokeneellakin laatijalla olla melkoinen tietäminen...
22. IJL18.10.2015 klo 20:40
Kenttää laajemmalla näkemyksellä seuraavat ovat ehkä huomanneet muutkin viimeaikaiset teemaristikkoni:

- IS kovis yleisurheilun MM-kisoista
- IS kovis Reijo Mäen dekkareista
- SK:n kolmitähtinen tuoreesta politiikasta
- Sanasepon nelitähtinen Sibeliuksesta

Olen mielelläni samassa osaamattomien sarjassa Toni Pitkälän, Antti Viitamäen, Joonas Anttillan, Tapio Lähteenmäen, Harto Hakosen, Hannu Salokankaan ja nyt yllättäen myös Heikki Luukkalan kanssa.
23. paivi18.10.2015 klo 20:44
No voi voi, ei tämmöinen aihe ole yhtään minkään avautumisen arvoinen. Mutta käykääpäs lukemassa ketjun toinen puheenvuoro, jossa julistetaan että ristikossa ei ole mitään mikä vaatisi googletusta ja että pään käytöllä selviää. Lehden saadessa sitä vain odottaa että viimeinen aukeama olisi esim. tämän lehden s. 29 mukaisella tavalla nautinnollisen haastava jossa järjen käyttö on se, jolla pääsee maaliin.

Ja mikä mahtaa olla pointti jukkiksen kirjastokommentissa. Pelikaanin kannessa ei missään lue että musiikkitietämyksen erikoislehti.

Ja miksi wexi kuvittelee että jos musikki ei kiinnosta niin sitten mikään muu yleinen asia ei kiinnosta? Ovatko nuo edellisen viestin aihepiirit sitten niin kovin outoja?
24. Henry18.10.2015 klo 20:55
IJL. Sinulle tiedoksi, että sanalla "osaamaton" (kirjoitukseni 01:02) ei tarkoittanut sinua. Jos osaa lukea, tarkoitin laatijoita yleisesti. Tarkoitin siis asiaa, en henkilöä.
25. Eki18.10.2015 klo 21:09
Pyydän paivilta anteeksi, jos hänen mielensä vastauksellani pahoitin. Oletin, että lähes kaikki teemasanat olisivat edes häilyvästi tuttuja. Kiintoisa asia tämä musiikinharrastuksen laajuus, onkohan minulla ollut väärä käsitys.
26. iso S18.10.2015 klo 21:52
Ekin käsityksen hienosäätämiseksi kerron satunnaisen ratkojan musiikkiharrastuksen laajuudesta. Jotta tuntisin kohdehenkilön, valitsin satunnaisesti itseni.

Levykokoelmani ei ole yksi- eikä moni- vaan kaksipuolinen. Toisen sain synttärilahjaksi noin 35 vuotta sitten ja toisen ostin itse, koska sillä on muistoarvoa. Kumpaakaan en kuuntele koska en omista levysoitinta.

Kotona en kuuntele musiikkia muuten kuin satunnaisten musiikkipitoisten tv-ohjelmien välityksillä. Konserteissa en käy, hyvin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta (joskus ihmistä korkeampi voima eli vaimo raahaa).

Autoradiossani soi Sävelradion murheellisen kohtalon jälkeen lähes yksinomaan Radio Nostalgia, ikäryhmään sopivasti. Ennen tuo kanava sivisti minua lähettämällä radion näyttöön kappaleen alussa ja lopussa esittäjän ja kappaleen nimen. Nyt tuo mainio palvelu tuntuu olevan pois käytöstä. Nykyisessä kanavatarjonnassa jokaisella on oma profiilinsa, joten tuota ainokaista seuraamalla tutustun musiikkimaailmasta aika kapeaan siivuun. Varsinkin kun seuraaminen tapahtuu syrjäkorvalla, pitäähän liikennettäkin seurata.

Monien musiikin lajien suhteen olen sen varassa mitä lehtiotsikoista sattuu osumaan silmään ja jäämään edes tilapäisesti mieleen.

Kaiken tämän huomioiden en tuntisi olevani tietojeni ydinalueella jos saisin eteeni musiikkiaiheisen teemaristikon. En silti itkuun purskahtaisi, ratkeaisi tai ei. Esimerkiksi se Sanasepon Sibeliustikko on ainakin toistaiseksi minulle jonkin verran schubertiaaninen eli keskeneräinen.

Elämässä pitää olla muitakin kuin teemaristikoita mutta teemasta riippumatta hyvin laadittu teemaristikko silloin tällöin on mielenkiintoinen haaste ja saattaapa sellaisesta sivuvaikutuksena oppia jotakin. Mikään toistaiseksi vastaan tullut ristikko ei ole ollut pelkkää teemaa. Esimerkiksi Iltiksen historistikoissa teemaprosentti saattaa olla kohtalaisen korkea, mutta "sidesanojen" vihjeitys on yleensä maltillinen ja niiden avulla plus sanoja makustelemalla yleensä pääsee maaliin, vaikka teema ei olisikaan ylen tuttu.

Jos ostaisin yhden ristikon kuin sian säkissä, suljetussa kuoressa, ja se paljastuisi umpikierosti vihjeitetyksi teemaristikoksi (teemasta riippumatta), en olisi tyytyväinen. Jos jossain ristikkolehdessä olisi tuo samainen ristikko, ei yksi ristikko pilaisi koko lehteä. Aika utopistista ajatella että kokonainen lehti laadittaisiin yksittäisen ratkojan maun mukaisesti.
27. tonimikael18.10.2015 klo 23:52
Iso S, Aamen!
28. Jaska19.10.2015 klo 00:35
Onkohan paivi Tripp, Trapp vai Trull, vai ihan oikeasti kaikesta musiikista äksyyntyvä poikkeusyksilö (retorinen kysymys).

Kun IJL mainitsi Sanasepon Sibbe-ristikon eri säikeessä ilman hakasulkeita, rohkenen minäkin jättää ne pois. Laadinnallisesti laatukamaa, mutta sitä teemaa olisi saanut olla enemmän. Täyttyi Sanasepon neloshaarukka-ajassa, mutta yksi (Sibbeen liittymätön) sana ei auennut kuukkeloimallakaan. Se äksyttää minua suuresti. Ristikkohan on siis ratkomatta. Muuan piirrosvihje puolestaan ihmetyttää. pienesti. Olen ilmesesti kielipuolikin.
29. iso S19.10.2015 klo 16:24
IJL mainitsi IS koviksen Reijo Mäen dekkareista. Tämä oli kuin nyrkki silmään hyvä esimerkki minulle tuntemattomasta teemasta tehdystä ristikosta, joka vielä sattuu olemaan kolmosluokkaa, minulle usein ylivoimaista.

Yhtäkään Reijo Mäen dekkaria en ole lukenut. Yhtä elokuvaa katsoin puolisen tuntia. Joitakin lehtijuttuja aiheesta olen lukenut. Tältä vankalta pohjalta kolmella istunnolla ristikosta ratkesi noin 75-80 prosenttia. Sitten tartuin Googleen ja loppu ratkesi varsin kivuttomasti.

Näin voi teemaristikon kanssa käydä, riippuu teemasta ja toteutuksesta: netistä hakemisesta voi olla ratkaisevaa apua sellaiselle joka ei ole aiheen asiantuntija. Ekspertti saa tietysti lentävän lähdön. Siksi teemaristikon vaikeusasteen yleispätevä määrittäminen on vielä vaikeampaa kuin teemattoman.
30. imx20.10.2015 klo 16:00
Voisikos sen kansilehden sisäpuolen kansikisa-ohjeistukseen liittyvän "Myös viereisen sivun vastauskupongissa on nykyään..." jne. tekstin jo poistaa jos tällainen ei ole koskaan ollut ideanakaan toteuttaa vaan vain tekstiviestirahastus-osallistuminen? Muutamassa lehdessä jo ollut sama teksti vaikka tästä jo minäkin (!) vaikka en vakiopoppooseen kuulukaan olen näissä keskusteluissa nähnyt mainitun.
31. Tuomas L.20.10.2015 klo 19:14
Sivun 9 tavuristikossa on vihje PIDÄTTÄYTYVÄÄ, josta on alleviivattu kaksi kirjainta. Ovatko nuo viivaukset varmasti ihan niin kuin pitääkin? Mielelläni siirtäisin tuota ylempää viivausta kirjaimen verran oikealle.
32. Emma20.10.2015 klo 20:34
Ei tässä "IJL":n aukeamassa minusta ole mitään vikaa, päinvastoin. Tosin itsekin lähdin ratkontaan ennakkoluulojen rasittamana - en ole mikään musiikin tai muusikkojen tuntija, mutta iloisesti yllätyin, miten monta kevyen musiikin genretä tunnistin. Tekijöistä ei ollut harmainta hajua, mutta ei sitä itse asiassa kysyttykään. Vastaussanat rakentuivat suureksi osaksi risteävistä ja loput oli helppo muokata yllättäen tutuilta tuntuviksi sanoiksi. Vaatimaton kielitaito riittää ja selvää suomeakin oli seassa...

Ihan tasapainoinen ja hyvä teemaristikko, jossa vaikeutta oli kolmen tähden verran muissakin kuin teemasanoissa.
33. Eki20.10.2015 klo 22:00
Eikös sanota, että parhaat jutut herättävät paljon vastakkaisia tunteita?

Bensaa liekkeihin: Ilmo lupasi jatkaa samaa teemaa seuraavassa numerossa vielä sivullisella.
34. porches21.10.2015 klo 17:07
Loistavaa, teemoja lisää. En oikein käsitä mitä siinä googelin käyttämisessä on niin negatiivista, että oikein alan ammattilaisille alilyöntejä kommenteissa syntyy. 60-luvun alun Seppo Jokikokon ristikoita ratkotessani käytin sumeilematta kaikkia tietosanakirjoja mitä meillä oli (Pikku Jättiläinen ja Partiolaisen käsikirja). Sekään ei koskaan avautunut, että äkkiä jonkun valopään mukaan huonoiksi noteerattavat Seppo I. Lahden ristikot loppuivat kuin seinään. Minä nyt vaan tykkäsin niistäkin. Mukavaa ratkomista ilman herneitä kuitenkin kaikille.
35. Henry21.10.2015 klo 17:39
Alan ammattilaisten velvollisuus on tuoda esiin ratkojien enemmistön tahto.
36. MP21.10.2015 klo 18:46
Mielestäni sivun 6 oikealla laidalla ja pystysuunnassa aika keskellä olevalla vihjeellä APPAN ja ratkaisusanalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Pitäisikö vihjeenä olla vaikkapa UUS vai olenko vain liian tollo ymmärtämään kaikkia hienouksia.
37. Jukkis21.10.2015 klo 20:47
Kyllä taitaa tuo sinun viimeinen rivi nyt olla lähimpänä totuutta.
38. pösilö21.10.2015 klo 21:05
Minäkin tunnustaudun tyhmäksi ! Vaikuttaa siltä, että laatijalle on tullut lukuvirhe. Vihje takaperin luettuna viittaa muinaiseen TV-kasvoon, mutta , mutta..
39. mummo21.10.2015 klo 21:24
Kyllä se appan ja se ratkaisusana ovat ihan ok! Jess! minäkin jopa tajusin.
40. MP22.10.2015 klo 05:43
Joo. Luin vain jääräpäisesti vihjettä takaperin. En ollenkaan huomannut sitä toista tulkintatapaa, joka tuottaa oikean ratkaisun. Eiköhän tällaista satu lähes jokaiselle joskus.
41. Emma22.10.2015 klo 12:31
Onhan taas tullut "naatittua" ihan kunnolla: lehden loppupäästä lukien 4 ristikkoa jo ovat laadussaan erinomaisia, mutta Antti Viitamäki viidennessä (s.27) kyllä räjäytti tajunnan! Siis niin mahtava vihjeitys, että en ole aikoihin nähnyt (Tonin parhaat ovat tietysti oma lukunsa...) - yksi vihje/ratkaisu ihan hiukan närästi, mutta tarkemmin ajatellen sekin sai synninpäästön.

Eikä paljon tarvinnut lähdeteoksiakaan tutkia, eli googlevapaa ratkomus, ainakin minun suht vaatimattomalla tietämykselläni. Hoksottimia tarvitaan senkin edestä. Sanoisin, että kun tämän vasemmasta yläkulmasta aloittaa ja oikeaan alakulmaan lopettaa, niin tietää ristikon ratkoneensa. Suosittelen!
42. pöö23.10.2015 klo 22:17
Viitamäki joo, ihan ok, mutta ei nyt todellakaan ainakaan minun tajuntaani räjäyttänyt sen ihmeemmin.Vih jeityksen mestareita ovat minun mielestäni edelleen Pitkälä, Salokangas ja Anttila.
43. VL27.10.2015 klo 14:21
Onko Pitkälän kolmetähtisessä oleva vihje AKUHA oikein? Keksin vain "lähes" järkeviä selityksiä vihjeelle, vaikka kuinka yritän sitä pyöritellä. Apuja ei pitäisi kysyä, mutta kysyn kuitenkin. Liittyykö em. ristikon yläreunan ? juoma- vai veneilyvihjeeseen?
44. Tuomas L.27.10.2015 klo 19:19
AKUHA taitaa olla logiikaltaan vähän erikoinen vihje. Ymmärrettävissä se kuitenkin on.
45. Kaapo27.10.2015 klo 20:14
Mietin Joonas Anttilan ristikon (s.28) vihjettä JOTUA OLI JOKI!

Kun vastaussana on laajankin yleistietämyksen ulkopuolella, eikö vihjeen tulisi olla vähän helpompi? Tätä olen ennenkin kysellyt vastausta saamatta.

Anttilan ristikossa jäi muutakin tajuamatta, mutta täynnä on!

Appivainaa tosin väitti, että ristikko ei ole ratkaistu, jos jotain vihjettä ei tajua.
46. amia27.10.2015 klo 21:15
Joo, samaa mieltä Kaapon kanssa. Kun kovis-tyyppiseen vihjeeseen yhdistyy vielä googletustarve aidolta Aulis-linjalta, vihjettä ei voi enää pitää mitenkään erinomaisena. Mutta muutoinhan Anttilan tuotos oli kyllä varsin mainio.
47. Jaska27.10.2015 klo 21:51
Vastaus Kaapolle. Kaikki on suhteellista kovisten ratkonnassakin. Niin myös käsitteet "laaja yleissivistys" ja "vähän helpompi." En itse ole vielä ehtinyt aloittaa Anttilaa. Ennen ratkomissani ei ole ollut tarvis kyseenalaistaa hänen vihjeitään eikä sanastoa. Kerron sitten, jos tässä tulee poikkeus.
48. Jaska27.10.2015 klo 21:57
P.S. A:n ja Vuokilan yhteisen IS-koviksen limbo kyllä kerran avautti sanaisen miinusarkkuni.
49. amia27.10.2015 klo 22:23
Pahoittelen jos häiritsen Jaskan dialogia Kaapon kanssa, mutta sanonpa kuitenkin, että jos Jaska tunnistaa tuon kohdan ratkaisusanan, hänellä on ihailtavan laaja yleissivistys. Ja mikäs sen mukavampaa.
50. VL28.10.2015 klo 10:38
Kiitos vastauksesta! AKUHA-vihjeen logiikan aukeamiseen meni minulta todella kauan. Mitään vrhettä ei tosiaan ole, kysymys oli vain tavallistakin kieromasta vihjeestä.
51. Maria28.10.2015 klo 16:04
MInulle on jäänyt arvoitukseksi Pitkälän vihje aaveen kanssa vaimoni kanssa, olenko ainoa joka ei hiffaa?
52. krisse28.10.2015 klo 16:50
Aaveen kanssa meni jonnii verran aikaa mullakin, mutta sitten se aukesi:) Sen sijaan vielä ei ole akuha-vihje loksahtanut mulle.
53. Kaapo28.10.2015 klo 16:57
Jos olen ymmärtänyt oikein, AAVEEN KANSSA VAIMONI KANSSA vaatii tietoa ja oivallusta.
Tosi vaikea vihje, ellei tietoa ole. Ei sitä tosin ollut minullakaan, mutta kun tiesin ratkaisusanan, ryhdyin miettimään, miten laatija on voinut ratkaisusanasta päätyä tuollaiseen vihjeeseen.
54. Tuomas L.28.10.2015 klo 19:03
Lieneekö Kaapolla kuitenkaan ihan oikea tulkinta tuon vihjeen ideasta? Minusta se nimittäin ei vaadi juuri minkäänlaista tietoa, vaan kyse on nimenomaan oivallusvihjeestä. Kiero ja vaikea vihje se kyllä on.
55. krisse28.10.2015 klo 19:30
Ei vaadi muuta kuin oivalluksen!!
56. P. Katainen29.10.2015 klo 17:47
Voi "päivi", "päivi"..

aiheuttavatko muutkin teemaristarit sinulle samanlaisen henkisen limbon? Tule joku kerta Järvenpään seurakunnan naisten iltaan, niin saadaan henkiset solmusi auki. Iltaa johtaa ensi kerralla muistaakseni Sairasen Eki.
57. Kaapo29.10.2015 klo 22:44
No joo, koska olen ilmeisesti väärässä, voinen kertoa, mikä se "tieto" mielestäni oli.

_http://www.nelonen.fi/uutiset/viihde/1744376-toni -wirtanen-metsastaa-satulinnan-aaveita-tanne-telje ttiin-kaikista-pahimmat-tapaukset
58. amia1.11.2015 klo 15:57
Salokankaan ristikon (s. 13) oikeassa alakulmassa herätti pientä pohdiskelua vihje PALJON POTKITTU. Ratkaisusta heräsi väkisinkin kysymys: miten niin? En tiedä, onko Salokankaalla itsellään tapana potkia kyseistä objektia, mutta itse yritän yleensä pikemminkin olla potkimatta sitä. On tietysti mahdollista, että tässä on nyt jokin kompa, joka on mennyt minulta yli hilseen, mutta epäilen vähän sitäkin, kun kyseessä on kuitenkin helpohko kahden tähden ristikko. Olisi siis hauska tietää, kummastuttiko tämä ketään muuta.
59. Tulokas3.11.2015 klo 14:03
amia,
tavallinen sana minullakin tuli PALJON POTKITTUUN, ei minullakaan ole kyllä tapana sitä potkia. Mutta kyllpäpä ottaa koville Lähteenmäen tavuristikon vasen alanurkka!
60. Tuomo3.11.2015 klo 22:06
Yleensä Salokankaan vihjeet ovat siitä mukavat että kun sen hoksaa, ei tule pientäkään epäilystä onko ratkaisu oikein. Amia ja Tulokas, oletteko koskaan nouseet talvella maasturiin, pakettiautoon tai kuorma-autoon? Tai vierailleet vanhemmassa omakotitalossa ja noudattaneet hyviä tapoja?
61. Wexi4.11.2015 klo 01:32
Tulipa sitten kerralla selväksi tuokin...
62. Tulokas4.11.2015 klo 10:08
Tuomo
kyllä ihan tuttu tuo potkmiskohde! Nyt taisi selvitä Lähteenmäen tavuristikon alanurkkakin, joskin alimmainen vaakasana minulle hieman outo.
63. Tuula5.11.2015 klo 14:55
Hakonen on hauska.
64. CO6.11.2015 klo 10:52
Liputan teemaristikkojen puolesta. Ei haittaa vaikka pitää googletella tai talsia kirjastoon tietosanakirjojen ja hakemistojen äärelle. Sehän on vain yleissivistävää ja piristävää.
65. Tulokas9.11.2015 klo 18:17
Minulle ei Hakonen aukea ollenkaan, mutta Antti Viitamäen ristikko valmis! Koville se otti, mutta onnistuinpas! Joonas Anttilan laatimus vielä täysin tyhjä - ja se Hakonen pahasti kesken...
66. Tulokas11.11.2015 klo 16:29
Kaapo,
27.10.15 20:14 ihmettelit Anttilan ristikon vihjeestä JOTUA OLI JOKI tulevaa ratkaisusanaa. Samaa ihmettelen minäkin. Mitä mahtanee tarkoittaa? Siis, jos ratkaisusanani edes on oikein...
67. Tulokas11.11.2015 klo 16:48
Nyt se selvisi! Siis tuo JOTUA OLI JOKI - vihje. Ratkaisusanani oli väärä.
68. amia11.11.2015 klo 21:30
Ei väärä käy tuohon mitenkään, siinä on yksi kirjain liikaa.
69. Tulokas12.11.2015 klo 08:13
Kyllä minulla vaan oli väärä sana siinä. LOPPUTUOTE - vihjeestä tuleva sana oli siis väärin (että olinkin ajatellut tyhmästi!). Kun sen korjasin, selvisi JOTUA OLI JOKI - vihje myös.
70. Tulokas12.11.2015 klo 16:20
amia,
nyt vasta sytytti, mitä viestisi tarkoitti:)
71. VL18.11.2015 klo 10:03
Anttilan ristikossa on muiden vaikeuksien lisäksi, ainakin minulle, vaikea "kieliopillinen" ongelma, johon en löydä vastausta. Se koskee J.W.-vihjeen piilokirjainta. Toivottavasti tämän kohdan osalta ollaan tarkastuksessa suopeita!
72. Tulokas18.11.2015 klo 13:27
VL,
minäkin aloin viestisi luettuani pohtimaan mainitsemaasi piilokirjainta. Kummankohan siihen nyt laittaisi? Täytyy yrittää etsiä ratkaisua ongelmaan.
73. VL18.11.2015 klo 13:56
Saattaa olla niin, että molemmat vaihtoehdot ovat hyväksyttävissä. Toivon ainakin niin, sillä palautin jo lehden.
74. Matias-Myyrä18.11.2015 klo 15:34
Molemmille kirjaimille on mielestäni perustelut olemassa. Itse laitoin sen kirjaimen, jonka kirjoittamisessa lyijykynä kuluu vähemmän.
75. pöö19.11.2015 klo 11:48
Kummallista, minä näen siinä tasan yhden vaihtoehdon. En edes ihmetellyt ratkaisua, etteikö olisi kieliopillisesti oikein. Eihän siihen vaan voi käydä kuin yksi oikea kirjain!?
76. Tulokas19.11.2015 klo 14:40
pöö,
minunkin korvaani kuulostaa paremmalta vain tietty kirjain, mutta kyllä googlekin tuntee molemmat vaihtoehdot.
77. pöö19.11.2015 klo 16:16
Totta muuten. En osannut googlettaa, mutta kun kävin kaikki aakkoset läpi, toden totta yksi löytyy ja siihen tosiaan kuluu vähemmän lyijyä!
78. nimetön19.11.2015 klo 18:02
En ole ikinä saanut kolmen tähden,koko aukeaman, ristikkoa ratkotuksi, edes internetin avustuksella. Nyt on aika lähellä. Kaksi kirjainta puuttui pari kolme päivää. Eilen keksein toisen, ihan tosta vaan :) Nyt on enää yhtä kirjainta vaille. Eräpäivään on sentään hiukan toista kuukautta, saa katsoa sitten keksinkö vai arvaanko. Palkinnon toivossa lähetän lehden, oli ratkaisu sitten miten hyvänsä, arvaus tai tieto. Väkisin jää jotain arvaa... eiku tietämättä/keksimättä, siitä huolimatta ostan uuden PuPe:n ja aloitan alusta. Hyvä lehti, mie tykkään - vaikka musiikki soikin taustalla pelkkänä taustahälynä. Ja välillä uutiset.
79. Pauli Katainen19.11.2015 klo 18:05
Turha yrittää Udella meiltä konkareilta, hyvä "nimetön". Valoisaa Joulun aikaa kuitenkin :-)
80. krisse24.11.2015 klo 21:14
Joku aiemmin pohti, että Lähteenmäen vasen alakulma on hankala. Minulla se ratkesi aivan ensimmäisenä. Sen sijaan pääkuvan alla olevan vasemman kulman vihjeet tuottaa vaikeuksia. Saako sen verran kysyä, että tuleeko se 'Lyyli'-vihje ylhäältä alas?
81. Krisse24.11.2015 klo 21:30
Ratkes!!!!!
82. Mettalo25.11.2015 klo 18:34
Eikö tuota P.Kataista saa mikään hiljaiseksi! Sen kaikki kommentit ja ns. "Mielipidekirjoitukset" on niin halveksivia, että pahaa tekee.
Mene Katainen sinne seurakunnan ukkokuoroon ja opettele laulamaan vaikka psalmeja !
83. mummo25.11.2015 klo 21:10
Tuleeko pupe 1/2016 joulukuun puolivälissä?
84. Jaska25.11.2015 klo 22:20
Tulee, jos posti kulkee. Numeron 6 sivulla 2 ilmestymispäiväksi ilmoitetaan 11.12. 2015.
85. mummo27.11.2015 klo 18:12
Pitkästä aikaa käärme tuli ratkottua! Olikohan tavallista helpompi?
86. nimetön5.12.2015 klo 07:46
Tapio Lähteenmäki ja vasen alakulma. Onko se vihje "Pupe" vai "Lupe"?
87. Tulokas5.12.2015 klo 09:35
nimetön,
mielestäni ei ole väliä ratkaisun kannalta, lukeeko sinä "Pupe" vai "Lupe". Todennäköisesti siinä kuitenkin lukee "Pupe".
88. Mummo7.12.2015 klo 12:21
Nettisivulla joulukuun kalenteri kertoo että seuraava pupe ilmestyy 16.12. Numeron 6 sivulla 2 ilmestymispäiväksi ilmoitetaan 11.12. 2015. Kumpi on oikein?
89. krisse10.12.2015 klo 17:26
Niin, kumpi on oikein?
90. Eki10.12.2015 klo 21:58
Kyllä se 16.12. on oikein. En tiedä, mistä 11.12. on lipsahtanut sinne.
91. Wexi13.12.2015 klo 22:14
Työläin ratkomani krypto. Ilman väsäämääni "excel-pohjaa" olisi jäänyt vaiheeseen...
92. nimetön14.12.2015 klo 07:44
Eräpäivä lähestyy ja vielä on se yksi, aiemmin mainitsemani, ruutu vailla kirjainta. Taidan tukehtua piirakkaan sitä miettiessäni. Krypto sitävastoin oli helppo. Ilman sen ihmeempää tuskaa, töissä ohimennen, sain sen täyteen. Niin sitä vaan ihmisten ajatukset kulkee hiukan eri tavalla.
93. Jukkis14.12.2015 klo 18:59
Minusta s. 7 ristikon vihje
PAKSUN LIITTEESSÄ MONTA
on hiukka hassu. Muutama vuosi sitten olisi ollut vähemmän hassu. Paitsi olisiko se silloinkin ollut virheellinen?
94. Wexi14.12.2015 klo 20:31
Mielestäni olisi... Mutta tässä tapauksessa mennee läpi "hiukka hassuna":-)
95. nimetön30.12.2015 klo 08:16
Nyt lienee mahdollista suoraan kysyä, että mikä se piirakkadonin nimen loppu on. Yksi kirjain jäi puuttuumaan siitä. Tai eihän se kokonaan puuttumaan jäänyt, mutta meni arvaukseksi.
96. Eki30.12.2015 klo 10:13
Don McLean teki jättihitin American Pie.
97. Jukkis30.12.2015 klo 10:36
Olisi kiva kuulla kommentti myös tuohon PAKSUN LIITTEESSÄ MONTA -vihjeeseen. Oliko Paksussa edes mitään liitettä ja jos oli, niini oliko siinä niitä ratkaisusanan (jota en enää edes muista) asioita ja jos oli, niin oliko tämä sittenkin kenties hiukka epäajankohtainen vihje?
98. Eki30.12.2015 klo 11:17
Siinä on tainnut mennä Paksu ja Passeli sekaisin.
99. Jukkis1.1.2016 klo 14:48
Ehkäpä nyt voi ihmetellä tästä lehdestä näitä:

Hakonen s.26 oikealla alhaalla:
TUSKIN HUURI -> VOSU (kai)

Viitamäki s. 27 yläreunassa:
PIIKKI -> mitä ihmettä tästä tuli?
Tuskin PÖSILÖ kuitenkaan?

Anttila s. 28 keskellä:
PUOLAN ALKUTANKOJA -> MAREKIT (tai jotain)

Liljeroos s. 30 vasemmalla ylhäällä:
OTOS? -> KARUHKO (ehkä)
Sama vasemmalla alhaalla:
JOKA NELJÄS KOTTI -> HETTA (?)

Lähteemäki s. 32 pääkuvan alla:
jenkkijänis -> ?????
100. Jukkis1.1.2016 klo 14:49
Äh, heti välähti että onkohan tuo PUOLAN ALKUTANKOJA että
Puolan alku = MA(A) ja tankoja tietysti REKIT.
101. T.Avis1.1.2016 klo 14:56
Huuri on islamiin liittyvä käsite jolla ymmärretään oikeauskoisia (miehiä) paratiisissa sulostuttavaa ikuisesti neitseellistä naista. (wikipedia)
102. Jukkis1.1.2016 klo 14:59
Pitäis vissiin opetella googlaamaan.
103. T.Avis1.1.2016 klo 15:08
PIIKKI voisi olla esim. ivasana ja pösilö on epäilemättä sellainen.
104. Marjatta1.1.2016 klo 15:35
JOKA NELJÄS KO(R)TTI = HE(R)TTA
JENKKIJÄNIS= (amerikan)piiskujänis=PIKA
105. Matias-Myyrä1.1.2016 klo 16:05
OTSO? = KARHUKO ---> OTOS? = KARUHKO
106. Jukkis1.1.2016 klo 17:09
Hauskan näköinen otus tuo pika, uusi tuttavuus.

Mikähän sana sitten tuli tuon PIKA:n yläpuolelle, vihjeenä liikennevalojen näköinen, jossa kuitenkin on vain kaksi valoa, joista alempi palaa keltaisena?

Jos PIIKKI on PÖSILÖ, niin mikä sitten on tuon kanssa risteävä Ö:hön loppuva 5-kirjaiminen vaakasana, jonka vihjeenä on hehkulampun kuva, jonka edessä on yhdysviiva. Sen kaksi ekaa kirjainta taitaa olla LE.
107. Marco Poloinen1.1.2016 klo 17:17
PÖSILÖn kanssa risteää LÄMPÖ(-lamppu)
108. Jukkis1.1.2016 klo 17:43
Siinä tapauksessa mikä ihme sana tulee KAIKKI ON ANTIN SYYTÄ -puhekuplasta?
109. T.Avis1.1.2016 klo 17:57
Muistelen, että olisi ollut kyse sälytyksestä.
110. Jukkis1.1.2016 klo 18:05
OK, alkaa selvetä tuo Viitamäki. Muka olin saanut täyteen, aika pieleen meni..
111. Tuomas L.1.1.2016 klo 21:44
Niin, minuakin askarruttaa tuo Tapio L:n ristikon nurkka. Saisin pystyyn ihan järkevän tuntuiset sanat RAPPIPIMU ja SEKAHAKU, mutta millä ihmeen perusteella tuosta valo-opastimesta tulisi RAPSE?
112. Matias-Myyrä1.1.2016 klo 21:50
Jos en ihan väärin muista, niin minä laitoin RÄPPIPIMU ja RÄPSE. Eikö siinä ollut joku kuvavihje, johon tuo räpse sopisi?
113. Tuomas L.1.1.2016 klo 22:01
Kuva kai sitten esittää jotain vilkkuvaloa; valojen vilkkumista sanotaan joskus myös räpsymiseksi. No, vaikea kai räpsettä on kovin selvästi piirtää.
114. Vesa3.1.2016 klo 18:17
Kuvassa oli peltipoliisi, jonka salama räpsähtää, kun ylinopeutta ajavasta otetaan kuva.
115. imx4.1.2016 klo 15:25
Itsellä jumitti eniten tuo s. 32 vasen alakulma, ilmeisesti Pupe on värillistä kaasua putkessa vaikkei tuo sävy ainakaan minulla kyseistä mielleyhtymää aiheuttanut - pikemminkin kultakaiverrukselta näyttää.

Pitkälän s. 29 AKUHA:n voisi kai jo joku selvittää, itse sain vain aivoni solmuun kun koitin pyöritellä a-kala-ankka-ala-poistoja. Samoin vasemman laidan punainen viiva ja puhekuplat jäivät ymmärtämättä.
116. Jukkis4.1.2016 klo 15:34
Minä tuon lopulta luulen ymmärtäneeni:
A-KU = ANK-KA
KU-HA = KA-LA

AKUHA = ANKKALA, koska molemmissa 2 ekaa tavua vastaa toisaan ja myös kaksi vikaa tavua vastaa toisiaan.

"Punainen viiva " on Kiannon kirja eli TEOS.

Puhekuplat mielestäni ymmärrän, mutta en osaa selittää.
117. Tuomas L.4.1.2016 klo 19:39
Puhekuplat viitannevat sanontaan "kolmas kerta toden sanoo". Kolmas kupla on merkitty, joten siinä sanottu asia on TOSI.
118. imx4.1.2016 klo 21:33
Jeps, kiitokset. Viivan nyt voi aina todettu olevan vedetyn vaikka ei juuri kyseistä teosta tuntisikaan joten se kelpaa minkä värisenä vaan. Kuplat kelpuutin sillä perusteella, että kaksi sanoi jotain ja kolmas vahvisti että TOSION. Kopkop vaan.
119. Mettalo5.1.2016 klo 13:41
Sivu 29. Mitä tulee NÄISTÄ VALITAAN JOTKIN AIEMMIN ja EIVÄT EDUSTA ?
120. Marco Poloinen5.1.2016 klo 14:44
Vihje on NÄISTÄ VALITAAN JOTKIN ASEMIIN ja vastaus menee musiikinkuuntelupuolelle
Huolimattomasti pukeutumiseensa suhtautuvat EIVÄT EDUSTA
121. Jukkis5.1.2016 klo 14:52
Eikös noihin tulleet
CDROMTORNIT
HOMSSANTUUT
122. Mettalo5.1.2016 klo 14:54
Kiitos kummalekin. Nyt lähtee avautumaan...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *