KESKUSTELUT > RISTIKOT > MITEN PALAUTE ON MINUUN VAIKUTTANUT?

858. Miten palaute on minuun vaikuttanut?

Eki24.4.2004 klo 17:33
Laatija, millainen palaute tai esimerkki on vaikuttanut ristikoittesi sisältöön? Millaista palautetta haluaisit?

Ratkoja, milloin tunnet saaneesi palautteen perille niin, että se on vaikuttanut ristikoihin? Onko vastaanotto ollut joskus odottamaton?

Pakinoihin on piakkoin tulossa pitkä alustukseni asiaan. Klikkaa siis Pakinat-sanaa vasemmasta reunasta!
2. Antti Skyttä24.4.2004 klo 18:26
Palaute on vaikea ja haastava laji. Saattaa olla yksi kaikkein haastavimmista.

Kun katson laatijan näkökulmasta, tulee lähinnä mieleen se, mikä EI ole vaikuttanut. Tuntuu, että useimmin palaute lähtee jostakin, mistä ratkoja ei ole tykännyt. Sitten palaute lähetetään muodossa: "oli ihan typerä ristikko". Ota nyt siitä osviittaa parannuksiksi omissa laadinnoissa!

Härkösen Esko on uupumaton palautteen antaja. Esko (ja Ritva) käy/käyvät jokaisen Iltiksessä julkaistun kovikseni sana sanalta läpi ja merkkaa/merkkaavat punaisella yliviivaustussilla huonot kohdat ja vihreällä hyvät. Tällainen yksilöinti antaa paljon paremman lähtökohdan miettiä omia laatimuksiaan jo tekovaiheesa. Olen vähitellen oppinut, mitkä sanat saavat Eskolta ja Ritvalta punaisen tussimerkinnän ja voin laadintavaiheessa pohtia, käytänkö sellaista sanaa vai en.

Useimmin (tämä on minun tuntemukseni) ratkojat kertovat vain miinusmerkkiset jutut. Olisi mukavaa, jos kuulisi/saisi tietoon myös niitä plusmerkkisiä if any. Yhdessä aiemmassa säikeessä yritin haastaa ihmisiä positiivisuuden puolelle. Minusta tuntuu siltä, että mitä enemmän ristikkofriikki ihminen on, sitä tiukempi hänellä on pipo löytää vain niitä itseä ärsyttäviä piirteitä ristikoista.

Ratkojana minun kokemukseni on, että laatijat ovat aika herkkiä, jopa herkkähipiäisiä saamalleen palautteelle. Siksi palautteen antamisessa (jos tavoitteena on ristikoiden laadun parantaminen eikä pelkästään oman ärtymyksen ilmoille puhaltaminen) olisi hyvä miettiä sanamuodon rankkuutta ja valita sieltä pehmeämmästä päästä.

Emmehän me halua antaa negatiivista vaan kehittävää palautetta. Vai mitä?
3. iso S24.4.2004 klo 18:37
Minuun vaikutti ohkaisen urani alkuvaiheissa tarkastajalta saamani palaute: TSAD ei ole oikein, pitää olla TŠAD. Epäilemättä kyllä juu. Minun mielestäni ristikoissa voidaan noissa hatuissa ja aksenteissa hiukan joustaa, kun nimiä joka tapauksessa kirjoitetaan eri kielissä eri tavoin ja sääntöjä välillä muutetaan. Jos tuota merkkiä (mitä ei edes näppäimistöstä löydy) pitäisi käyttää, niin aika rajusti se karsisi mahdollisten poikittaisten sanojen listaa. Piilokirjaimeksi sitä ei tietenkään olisi suotavaa lykätä. Yksi D-loppuinen sisältävä sana katoaisi käytännössä olemattomiin eikäniitä ole liikaa. Oli miten oli, sen jälkeen on tuo valtio ollut pannassa minun ristikoissani.

Aikojen alussa koin palautteeni vaikuttaneen. Hesariin oli pesiytynyt tapa käyttää torven kuvaa (mikä lie saksofoni, en tunne noita lyömäsoittimia niin hyvin) vihjeenä sanalle AMATI. Myönsin, että mahdollisesti tuon maineikkaan viulunrakentajasuvun jälkeläisten seuraajat ovat laajentaneet tuotevalikoimaa, mutta useimpien ihmisten tietämyksen kannalta viulun kuva olisi suotavampi. Torveilu loppui!

Seurassa oli vuosia sitten hauska tapaus. Vihjeenä oli kuningaskunta ja siihen tuli Ranska. Ilmeisesti Jokikokko oli tehnyt viime hetken muutoksen eikä ollut muistanut korjata poikittaisen sanan (alunperin Tanska) vihjettä. Palautetta lienee tullut, koska parin viikon päästä ratkaisu oli sama, mutta vihje 'ei ole kuningaskunta'. Kiva tapa myöntää lapsuksensa.

Jos nyt palautetta on pakko kestää (onneksi olen marginaalilaatija enkä ole juurikaan sen uhriksi joutunut), niin mieluisinta olisi (jos yletön kehuminen ei tule kysymykseen) se kuuluisa rakentava kritiikki, mitä täälläkin on paljon kaivattu. Ei siis näin: olet paska jätkä, työnnä ristikkosi hanuriin. Vaan: sanastosi kaipaa laajentamista, käytä enemmän takavokaaleja ja pitkiä sanoja, voisit panostaa enemmän vihjeisiin. Jos et ota opiksesi näistä viisaista neuvoista niin ristikoitasi ei viitsi ratkoa Erkkikään, joten voisit ystävällisesti työntää ne hanuriin.
4. iso S24.4.2004 klo 18:46
Skyttä ehti vetää välistä ja sanoa sen mitä en itse hokannut. Ehdottomasti uskon siihen, että alalle päätyvät ovat ainakin jossain määrin taiteilijasieluja sanan positiivisessa merkityksessä. Useimmiten sen kylkiäisenä kulkee kohtalainen herkkänahkaisuus. Omalta osaltani annoin esimerkin, mikä kieli juuri tuosta: annoin tsadistin sivaltaa yhdellä lauseella arven mahdollisesti koko loppuelämäni tuotantoon.

Jyrkkä haukku tekee haavan. Yhden ihmisen mielipide voi viedä pois jotain sellaista mikä ei muita haittaa ja joidenkin mielestä on jopa hyvä asia. Positiivisen palautteen antaminen rohkaisee painottamaan laadintaa siihen suuntaan eikä aiheuta yhtään pahaa mieltä. Paitsi niille ketkä haluaisivat ihan muuta. Suo siellä, vetelät housuissa!
5. Eki24.4.2004 klo 18:54
Itse tunnen loppujen lopuksi aika vähän herkkänahkaisia laatijoita. Kenet tahansa voi mistä tahansa letkauksesta kuitenkin sellaiseksi leimata, ja jos vastaletkauttaa, on yhä herkkänahkaisempi.

Itse leimaan nyt itseni ei-herkkähipiäikseksi.

Sitten voi sanoa, että helppohan minun, kun minua vain kehutaan sokeasti. Sillä lausunnollahan teilaa nekin kehut väärin perustein saaduiksi, näin olen minua vain haukutaan!

Nyt taisin lähteä syviin vesiin.
6. Lähettäjä:24.4.2004 klo 19:29
Punaisesta Pelikaanista (3/2004) sivulta 4 puuttuvat vihjenumerot.
Ei voi lähettää oikeata vastausta.
Sitten. Sama lehti sivu 10 vastauskirjainten laatikko.
Muista termospullon kanssa emme ole vielä ottaneet selvää...
Huolimatonta lehdentoimitusta, kun päätoimittaja roikkuu aina linjoilla.
7. Eki24.4.2004 klo 19:40
Tuohonhan ei ilmeisesti tarvitse edes vastata, kun tuli koko kysymys- ja vastauspaketti syineen ja säikeineen.

Kyllä tehdään tällä hetkellä suuremmalla huolella kuin koskaan, vaikka sekä päätoimittaja että taittaja roikkuvat täällä. Huolimattomuuksiahan ne ovat, mutta eivät sentään kovin kohtalokkaita.

Sivun 4 puutokseen kerrotaan ohje sivulla 33, oikea alareuna. Jos olet lukenut sivun 3 tai 33, tiiedät, että avainsana ei riitä 20 euron arvontaan vaan vain avainsana-arvontaan.

Sivun 10 laatikon puuttuminen on sekin harmillista, mutta laatikot tulivat lisäpalveluna pari-kolme vuotta sitten eikä niillä kovin merkittävää käyttöä ole, sanan voi kirjoittaa yläreunaan muutenkin.
8. Jouni24.4.2004 klo 19:47
Hyvä että roikkuu täällä. Eki tuo paljon lisäarvoa tälle palstalle.

Ristikot ovat kulutustavaraa. 'Taide' on ehkä liian vaativa nimitys.

Kyllä laatijat varmasti tietävät hyvän ristikon tunnusmerkit. Onhan niistä tälläkin palstalla paljon keskusteltu. Kaikki vaan eivät pysty vaatimuksia toteuttamaan.

Yhtenä esimerkiinä esitän vihjeytystyylin 'vihjein' -> ristikot (onko se komitatiivi?) Se tuli viime vuosina käyttöön, mutta ratkojat teilasivat sen, eikä sitä ole enää paljon näkynyt.
9. Jukkis24.4.2004 klo 21:02
Re: Iso S klo 18.37

Kyllähän AMATI-sanalle saisi ihan oikeasti muitakin vihjeitä esiintyä kuin viulunkuvia. Torvenkuva tai sitten vaikka esim. "TORVIKIN" tms. Ks. http://www.amati.cz/

Mutta jos se Amatia koskeva palaute tosiaan silloin joskus sai jotain aikaan, niin olisi kiva jos jotenkin saisi menemään perille Hesariin sellaisen palautteen että pingviinin kuva on vähän typerä vihje sanalle NAPA. Tai sitten palaute on mennyt perille, kun sitä pingviiniä ei ole muutamaan viikkoon näkynyt.
10. Tapsa24.4.2004 klo 22:33
En tiedä, mitä kautta palaute menisi perille, jotta olisi jotain
apua; jokaisen Pelikaani-lehden keskisivu irtoaa käteen
siinä vaiheessa,kun on päässyt keskiaukeamaa ratkomaan.
Loppusivuilla kun ollaan menossa, tuppaa seuraavakin
paperi putoamaan lehden välistä. Aina pitää olla teippirulla
mukana kynän ja kumin lisäksi!
11. Eki24.4.2004 klo 22:48
Se tiedetään ja sitä tutkitaan.
12. Lähettäjä25.4.2004 klo 00:52
Iisakin visaisista eivät sivut irtoa
13. Eki25.4.2004 klo 01:10
Niissä on 12 sivua vähemmän.
14. Titta25.4.2004 klo 01:13
Jee! :D
15. Pena25.4.2004 klo 07:15
Jee?
16. Titta25.4.2004 klo 12:57
Jee jee! :D
17. Pena25.4.2004 klo 13:08
Miten palaute on Tittaan vaikuttanut?
18. Titta25.4.2004 klo 13:52
Jaa-a. No, ainakaan täältä en ole lähtenyt minnekään, vaikka sitä on joku joskus suositellut. Kovapäinen kun olen... :)

Aikoinaan laatiessani paikallislehteen en saanut lehdeltä ikinä minkäänlaista palautetta, vaikka ihan pyytämällä pyysin monta kertaa ja joskus luvattiinkin. Kerran tosin eräs ratkoja kiitti minua oikein lukijapalstalla. Toivottavasti ratkoi seuraavan piilosanan, olin nimittäin upottanut sinne hänen etu- ja sukunimensä ja sanan kiitos. Onneksi miehellä oli hyvä nimi. Sellainen vaikutus saattaa palautteella olla. :D

Joku aika sitten eräs Sanasepossa ollut vihje herätti täällä runsaasti keskustelua, ja enemmän tuntui kuitenkin tulevan myönteistä palautetta. Yritän siis saada harvoihin laatimuksiini lisää vastaavia. On minulle kerrottu, minkälaiset vihjeet eivät ole kovin suotavia piilosanoissa, niitä yritän välttää parhaani mukaan.

Ihan ensimmäinen palautehan tulee omalta koeratkojaltani, joka joskus sanoo että hävitäpä tuo vihje tuosta. Sitten teen niin ja keksin uuden.

Koen kuitenkin olevani enemmänkin ratkoja kuin laatija, toivottavasti saadaan tänne lisää kommentteja ihan "oikeilta" laatijoilta. :)
19. iso S26.4.2004 klo 10:55
Jukkis: todistit varovaisuuteni aiheelliseksi. Pitäisikö Sanasepon vaikeusasteen arvioon vaihtaa kirjan tilalle kuukkelin kuva? Edelleenkin olen sitä mieltä, että vähintään 99 prosentille ratkojista Amati on torvien valmistajana tuntematon eikä tietosanakirjoista löydy muulle uskolle vahvistusta kuin että kyseessä on muinainen viulunrakentajasuku. Kertomani tapauksen aikaan Internet ei ollut suuren yleisön käytettävissä ja www oli vielä keksimättä. Silloin vihje oli mielestäni ehdottomasti tuomittava, tiesipä laatija torvituotannosta tai ei. Minä en tiennyt, mutta älysin epäillä. Nytkin (kaipaan sinne vielä nytkin, vielä nytkin, vielä nytkin...) olen sitä mieltä että pelkkä torven kuva olisi väärin, mutta TORVIKIN menettelisi visaisessa ristikossa. Silloin lähdettäisiin tietoisesti nettiviisauden tielle ja jätettäisiin junaratkojat epävarmuuden tilaan.

Toinen tehonnut Hesari-palaute: teemalauseiden pallukointi katosi muutaman viikon jälkeen. Lähetin netistä kaivamaani Hesarin osoitteeseen nootin ja ilmeisesti muutama muukin valitti sinne. Ainakin täällä siitä oli puhetta ja neuvoin toimittajaakin vilkaisemaan tänne, ettei jää siihen uskoon että kyseessä on yhden känkkäränkän mielipide. Kaikki Suomen känkkäränkät, liittykää yhteen! Joukossa voima tiivistyy, tai jotain!

Valitettavasti pitää paikkansa, että palaute tuntuu olevan paikallaan luontevimmin silloin kun ristikossa ei ole kaikki paikallaan. Positiivinen palaute vaikuttaa helposti mielistelyltä, vaikka olisikin ilman taka-ajatuksia kirjoitettu hyvän mielen ilmaus.

Muuten: mielestäni viime perjantain Hesarin ristikossa niitä sukunimiä ja hinkuisia karttasanoja oli kohtuullisen vähän. Olen edelleen sitä mieltä, että Auliksen ja vieraan sian välillä on selvästi havaittavissa oleva ero!
20. iso S26.4.2004 klo 11:11
Höh! Ekin pakinaahan minun piti kommentoida. Olen myös huomannut, että aloittelevan ratkojan suorituksen seuraaminen on silmiä avaava kokemus. Sitä en ole niin tietoisesti ajatellut, että sattumalta käsiin saaduista kesken jääneistä ristikoista olisi myös viisautta ammennettavissa. Niistä tosin joutuu arvioimaan, onko aikapula iskenyt vai seinä noussut vastaan, mutta edellisessäkin tapauksessa on ilmeistä, että ratkottu osa on ollut helpompi kuin ratkomatta jäänyt.

Sekin tuli todistetuksi, että helpoissa ristikoissa pitäisi käsittämättömällä huolellisuudella pitää huolta siitä, ettei yhteen kulmaan päädy saman alan sanastoa eikä edes sellaisia, missä lähes kaikki ovat jollakin tavalla rajoitetsti tunnettuja.

Hyvösen teesi on hyvä ja kaunis periaate, mutta varmasti useille laatijoille kova kynnys toteutettavaksi. Ratkojan kannalta on varsin viheliäinen sellainen tilanne, missä johonkin kulmaan ei oikein pääse mistään kiinni ja sinne johtaa vain yksi yhdyssanan muodostama polku, minkä alkuosa ratkeaa, mutta loppuosa voi olla melkein mitä vain. Eiköhän silloin olla rittävän turvallisilla vesillä, jos joka paikkaan pääsee vähintään kolmea reittiä eivätkä ne kaikki ole yhdyssanoja. Kaksikin riittänee, jos ainakin toisessa on 'riittävästi vartta ulkopuolella'. Näiden käytäväsanojen vihjeytykseen pitäisi kiinnittää erityistä huomiota, että tavoiteltu vaikeusaste saavutetaan.
21. Kaitsu26.4.2004 klo 11:36
Väärä foorumi tiedän, mutta isoS toi esille asian, jota haluan kommentoida.

Minulle ratkojalle, tuppaa jäämään vaikeampiin ristikoihin aina jokin pieni reikä, johon en löydä ratkaisua, en sitten millään. Usein nuo reiät syntyvät julkkisten ja paikkojen risteyksiin, kun kumpiakaan en tiedä, enkä apuvälineitä "junaratkojana" tahdo käyttää.
22. Matti26.4.2004 klo 16:01
Näillä palstoilla käytiin aikanaan laajahkokin keskustelu IS:n kovisten vaikeusasteesta. Useat pitivät niitä liian vaikeina. Nyt on vaikeusasteesta hieman tingitty. Arvelenpa, että juuri tämän palstan palaute oli syynä asiaan.

Käytiin Tallinnassa. Sangre de Poro oli ihan hyvää.
23. Eki26.4.2004 klo 16:04
Matti, kyllä se silloin vaikutti ja vaikuttaa tavallaan edelleen. Hyviä visaisehkoja kuitenkin yritetään tehdä. Viime lauantaisesta on tullut jo pari kehua omalla otsikollaan. Ne lämmittävät.
24. iso S27.4.2004 klo 11:54
Palaan vielä Amatiin. Sivulla http://www.amati.cz/
on eräälle näilläkin palstoilla esiintyneelle laatijalle suorasanainen liittymiskehotus: Just join us! Just, koetko olevasi torvi, kun sinulle noin toitotetaan? Jos liittyminen on maksullista, niin kuka maksaa viulut? Mahdetaanko tehtaan laaduntarkkailulla haistattaa huilut? Onko tehtaalta eläköitynyt vanhoja harppuja? Miten tuotteet pakataan, pannaanko pillit pussiin?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *