8578. SK 37

Olavi Kivalo13.9.2015 klo 09:34
Paikoin näppärä, paikoin haetunoloinen.
2. Ylläpito13.9.2015 klo 09:41
Olavi viitannee Jari Keräsen ja Päivi Vesannon kolmitähtiseen kuvaristikkoon.
3. Olavi Kivalo13.9.2015 klo 10:14
Niin viittaa.
4. Ylläpito13.9.2015 klo 10:33
Liikaa ei voi korostaa kaikille tänne kirjoittaville, että kerrotaan edes jotenkin taustaa, jos aloitetaan aiheesta, joka ei ole kaikille selvä. Kun säie lähtee hyvällä infolla, siitä saavat kaikki tiedonjyväsensä alun alkaen. Nyt ei lehden omistavakaan tiennyt varmasti, kummasta tehtävästä on kyse.

Lisäksi Olavilta voisi vielä kysyä, mikä kolmitähtinen ristikko ei ole paikoin näppärä, paikoin haetunoloinen? Mitä haluaisit erityisesti sanoa tuosta tehtävästä vai oliko siinä kaikki?
5. TU13.9.2015 klo 14:02
Kiva ristikko, alku hankala, nyt jo suurimmaksi osaksi täytetty. Mukavaa pähkittävää piisaa vielä. Pari sanaa, jotka varmaankin oikein, mutta en älyä jutun clueta. Selvinnevät ajan mittaan.
6. O13.9.2015 klo 14:39
TU.
Samaa mieltä ristikosta, mutta minä sain vihdoinkin tämän täytettyä.
Kiitos Jari Keränen ja Päivi Vesanto!

(Aino-Maija.
Eivät ole SK-sivujen aloittajat noudattaneet toivomustasi 22.8.2015 klo 15:52, eli laittakaa loppuun se vuosiluku.)
7. Pike13.9.2015 klo 15:40
Sekä ristikko että piilosana olivat mielestäni oivallisia. Piilosana taas kerran helpohko, mutta ristikko täyttyi vasta lauantaiaamuna, kun olin nukkunut yön yli ja katselin sitä virkein silmin. Ristikon alaosa mietitytti eniten. Antaisin kuitenkin vaan kaksi tähteä ristikolle. Kolmen tähden ristikoita joutuu miettimään useamman päivän kuin tätä. Kiittelen laatijoita, minäkin.
8. Olavi Kivalo13.9.2015 klo 16:15
Vastine nimimerkin Ylläpito kommentteihin.

Otsikolla SK nn on tähän saakka pääosin otettu kantaa SK:n ristikkoon. Oletusarvoni oli aiemman perusteella, että avauskommentti koskee ristikkoa. Jonkun kerran samalla otsikolla on viime aikoina aloitettu myös piilosanaa koskevalla kommentllla, joten tässä tilanteessa olisi ehkä ollut syytä täsmentää, että viittaan ristikkoon.

Olen osaltani pyrkinyt edesauttamaan, ettei SK:n ristikoista käytävä keskustelu latistu lisävihjeiden pyytelyn ja jakelun tasolle. Tämä tarkoittaa, että pidetään kieli keskellä suuta ja pidättäydytään lausumasta mitään, mikä auttaisi muita ratkojia.

Omaa ratkontakokemusta voi kuvailla varsin vapaasti. Mutta itse ristikostakin voi ja tulee sanoa jotain. Tällöin ristikkoa koskevien mielipiteiden tulee pakosta olla yleisellä tasolla. Edellä olevat, omani mukaan lukien, ovat hyviä esimerkkejä.

Nimimerkin Ylläpito minulle osoitetut kommentit ovat hyvin haetunoloiset. Ratkojat ovat älykästä väkeä, eikä heille tarvitse syöttää "tiedonjyviä", jotta he tietäisivät mistä on kysymys. (Lapsellisella viittauksella lehden omistajaan nimimerkki lähinnä haki pontta asenteellisuudelleen.) Jos nimimerkki oikeasti edustaa tämän palstan moderaattoria, haluan laajan kokemukseni pohjalta neuvoa, että nettikeskustelupalstan ylläpitäjältä edellytetään viisautta ja diplomaattisuutta ylitse muiden ja kaikkein viimeiksi tulee hänen kohdistaa henkilökohtaisia mielipiteitään yksittäiseen kirjoittajaan paitsi, jos tämä syyllistyy vihakirjoitteluun tai muuhun sopimattomaan käytökseen.
9. Ylläpito13.9.2015 klo 16:54
Nimimerkki Olavi Kivalo. Viesti oli kohdistettu kaikille. Niin monia kertoja täällä ovat lehdettömät halunneet päästä mukaan ristikoiden setvintään. Entistä kauniimmin yrittäisimme pyytää, että kerrotaan tehtävä ja tekijät ja vaikeusastekin (tässä siis xxx). Useilla täällä vierailevilla ei ole mitään mahdollisuutta tietää niitä, jos joku ei kerro, tässä tapauksessa Ylläpito yritti asian selvittää. Jos nimimerkki Olavi Kivalo ei halunnut vastata toisen kappaleen jatkokysymyksiin, ei niistä loukkaantuakaan olisi kannattanut. "Olisi ehkä ollut syytä täsmentää, että viittaan ristikkoon." No ihan varmasti jokikinen sitä olisi toivonut ja todellakin myös noita muita tietoja.

Kyllä Ylläpito jyrähtää, jos täällä joku muu Ylläpito-nimeä käyttää, nimimerkki Olavi Kivalonkin olisi se pitänyt jo vuosien varrella huomata.
10. tapio13.9.2015 klo 18:06
Piilosana oli Jarin laatimaksi piilosanaksi keskimääräistä vaikeampi (usein Jarin piilosanat selvästi muiden laatimia helpompia) - tai minä keskimääräistä väsyneempi. Aika näppäriäkin vihjeitä.

Hieman vaakaan 10 vaatii jalkapallofanittamista (faktatieto piti tarkistaa netistä, joskin olin mielikuva oli oikea).
11. Pike13.9.2015 klo 18:37
Piilosana ratkesi keskimääräistä nopeammin, alle puolessa tunnissa, mikä tarkoittaa minun mittapuullani helpohkoa, eli yksi tähti. Tähditys on tosiaan minun oman mittapuuni mukaan, huomatkaa, eli se tämänkertainen ei ollut minusta mikään keskimääräistä vaikeampi. Ylensä aloitan ratkomisen piilosanasta, koska pidän niistä.
12. Olavi Kivalo13.9.2015 klo 19:01
En olisi halunnut jatkaa aiempaa keskustelua, mutta siihen ilmaantuikin humoristinen yksityiskohta. Huomaan, että tulkitsin ilmaisun "lehden omistaja" toisin, kuin Ylläpito tarkoitti. Keskustellaan siis SK:n ristikosta. Lehden omistaja, siis Suomen Kuvalehden omistaja, ei kyllä assosioitunut minulla henkilöön, joka on joko tilannut lehden tai ostanut irtonumeron. Minulle tai perheelleni on SK tullut vuosikymmenet, mutta en ole koskaan identifioinut itseäni lehden omistajaksi. Peruutan yllä sulkeissa olevan lauseeni, mikäli toistensa ohi puhuminen on tapahtunut.

Mutta nyt kun kerran palasin vielä asiaan, niin esitän ihmettelyni Ylläpidon lauseen "No ihan varmasti jokikinen sitä olisi toivonut ja todellakin myös noita muita tietoja." vuoksi.

Vaikka peräänkuulutin ylläpitäjältä viisautta, niin sellaista viisautta ei ole kellään, että voisi rintaäänellä väittää tietävänsä, mitä säikeellä vierailevat haluavat, puhumattakaan että tietäisi "ihan varmasti" mitä "jokikinen" haluaa. Ja millä viisaudella Ylläpito antaa minulle täsmällisiä ohjeita siitä, mitä säikeen avaajan tulee avauskommentissaan sanoa. Silloin kun säikeen avaaja tietää, että keskustelijat tietävät, mistä asioista keskustelua tullaan käymään, on viisasta heittää kehiin varovainen mutta riittävästi aktivoiva avauskommentti sen sijaan, että tyhjentäisi koko pussinsa. Avaaja seuraa keskustelua ja aktivoi sitä tarvittaessa esittämällä uusia arvioita. "Paikoin näppärä, paikoin haetunoloinen" on ihan hyvä avauskommentti, jota on hyvä täsmentää, kun keskustelu etenee, eikä se suinkaan tuollaisenakaan luonnehdi kaikkia mahdollisia ristikoita.

Hienoa, että keskustelu otsikon aiheesta SK 37 jatkuu asiallisena.
13. joskus14.9.2015 klo 07:42
Olen samaa mieltä OK:n kanssa. Tarpeetonta konstailua. Esim. "oston vaihtoehto" on kielellisesti huono vihje vastaukseen nähden.
14. Olavi Kivalo14.9.2015 klo 09:42
Ristikossa on useita vihjeitä, jotka ovat kuin tuosta riemastuttavasta "Selitä sana väärin"-säikeestä. Nuo vihjeet eivät ole varsinaisesti vaikeita, mutta poikkeavat hieman ristikoissa tavallisesti viljellyistä kikkailuvihjeistä. Minusta näppärä sopi kuvaaman niitä.
15. tapio14.9.2015 klo 16:52
Pike 13.9.2015 klo 18:37

Piken/Kaken kohdalla on kiva asiallisesta kommentista. Huomauttaisin kuitenkin itse arvioinnista.

Jos Pike arvio tähditystä IS-tähdityksen perusteella, ihan täyttä kolmosta ei SK:ssa juuri koskaan ole (kerran Riku Rosendahl sellaisen laati ja itsellä kesti kauan sen ratkaisuun). Eräässä säikeessä Eki määritti

Yksi tähti = 1 - 1 1/2
kaksi tähteä = 1 1/2 - 2+
kolme tähteä = 2+ - 3-

Ekillä vertailukohtana lienee IS-tähditys. Jos siis Piken mielestä ristikko on jotain 2+, sen tähditys on SK:ssa ihan oikein. Arviointi tulee suhteuttaa lehden omaan vaikeusasteskaalaan.
16. km14.9.2015 klo 18:20
Kovasti on viisaita ihmisiä täällä. Viisastelematta sen enempää, kysyn suoraan: rukkilla laatija tarkoittanee sitä isoäitiemme masiinaa, jolla kehrättiin?
No, mitä siitä mieleen tällaiselle teinitytölle....
17. O14.9.2015 klo 19:24
km.
Kyllä varmaan. :D
18. km14.9.2015 klo 20:22
Siis kehruumasiina, mutta mitä siitä mieleen. O, avaa nyt hitusen.
19. -14.9.2015 klo 20:27
Ennen palautusajan päättymistä ristikoita ei uudelleenvihjeitetä, eikä ratkaisusanoja paljastella! (Säännöstä on vain yksi poikkeus, Hesarin "kimpparatkontasäikeet", joissa porukan enemmistö haluaa toteuttaa avoimempaa politiikkaa.)
20. km14.9.2015 klo 20:37
Kuka oletkaan, kun esiinnyt vain lähettäjänä.
Uudelleenvihjeitetä? Ristikossahan vihjesana on jo annettu....
21. Pike15.9.2015 klo 08:52
Lähettäjä:- Kuka poikkeusluvan on antanut Hesarin kimpparatkontasäikeeseen? Ihan älytöntä touhua! Muistelen, että taannoin "luvan" antoi joku lahopää Marle-nimmari. Minusta Hs-säikeen kimpparatkojat, ne parikymmentä, jotka siellä jatkuvasti viikoittain kyselevät, ovat tavallista tyhmempää väkeä. Ja ne vastailijat... en edes pysty julkilausumaan, mitä ajattelen.
22. tapio15.9.2015 klo 17:12
Ongelma myös se, että - Jukkikisen sarkastiseen tyyliin esittämänä - laitetaan ratkaisuja ratkojat.fi -sivustolle ennen ratkaisuajan loppumista.
23. haapakorpi15.9.2015 klo 18:27
onko kaiken pahan takana sittenkin jukkis?
24. tapio15.9.2015 klo 19:44
Kyse oli vain hänen joskus käyttämästään tyylistä, ei muusta - itse asiassa Jukkis ei ole pitkään aikaan käyttänyt sarkasmia säikeissä, joissa ole ollut mukana.

Palataksemme itse ristikkoon, tässä aika paljon piilosanamaisia vihjeitä. Ainakin yksi puhdas piilosanavihje sekä piilosanatehtävien ns. piilovihjeiden kaltaisia vihjeitä. Vaikeampia kuin Jarin piilosanatehtävässä.

Ristikko ei ihan SK:n vaikeimpaan kategoriaa ole, mutta mielestäni SK:n skaalassa ihan ok.
25. tapio15.9.2015 klo 19:52
joskus 14.9.2015 klo 07:42
Olen samaa mieltä OK:n kanssa. Tarpeetonta konstailua. Esim. "oston vaihtoehto" on kielellisesti huono vihje vastaukseen nähden.

En näe siinä mitään huonoa.
26. tapio15.9.2015 klo 20:10
Sain yhtä kirjainta lukuun ottamatta valmiiksi yhden illan aikana, mutta
~
SAMA
4/7

jäi hämäräksi

ja

AFRIKASSA en saanut järkevää piilokirjainta.

Jos ei selviä, palataan asiaan myöhemmin
27. joskus16.9.2015 klo 08:04
tapio: vaikka Sinä et näe siinä mitään huonoa, se ei tarkoita, että siinä ei olisi jotakin huonoa. Oston looginen vaihtoehto ei ole kielellisesti verbi, van substantiivi.
28. tapio16.9.2015 klo 17:15
Piilosanatehtävissä usein tuollaista ja olen tottunut niihin, ei haitannut (joskaan en minäkään tuollaista pidä).

~
SAMA
4/7

selvisi seuraavana aamuna ja ristikkorenki antoi AFRIKASSA piilokirjaimen löytämiseen sopivan sanan (olin unohtanut tuon sanan).
29. tapio16.9.2015 klo 18:24
Joskus kyllä lipsautti lisävihjeen (ratkaisusana on verbi).

Pike/Kakelle - oletko yrittänyt tehdä piilosanatehtävistä itsellesi vaikeampia ratkomalla vihjeitä erikseen? Piilosanatehtävät voi periaatteessa ratkoa erillisinä vihjeinä, joskin pitkät anagrammit ovat kyllä yksinään ratkottaessa ainakin minulle ylivoimaisia, jos suora vihje ei aukea riittävästi. (Käänteis)kätköt, käännöt ja (käänteis)jaotelmat on mahdollista selvittää ilman apuja.

Ristisanatehtäviä ei saa vastaavalla tavalla vaikeutettua koska vaihtoehtoja liikaa ja ei ole paikkoja, jonne väliaikaisesti tallentaa mahd. ratkaisusanat.
30. tapio16.9.2015 klo 18:28
Pike/Kakelle - oli tämä minullekin noin 2 jos tarkastelee ratkaisuaikaa, mutta tuntui aluksi ihan vaikealta kolmoselta, koska ei meinannut päästä alkuun. Siksi arvioisin tämän 2+(+), joka Ekin mukaan riittää SK:ssa kolmen tähden ristikon alarajaksi.
31. tapio16.9.2015 klo 21:41
Tänään meni vähän enemmän aikaa PuPen 2 1/2 kanssa, joten arvio mielestäni ihan oikean suuntainen.
32. haapakorpi17.9.2015 klo 18:56
rajota sitä yksinpuhelua tapio.
33. tapio18.9.2015 klo 16:57
Ongelma vähän siinä, että voisi miettiä vähän pidempään ja laittaa kolmen sijasta yhden kommentin.
34. yks vaan25.9.2015 klo 14:52
Jokos se vastausaika on ummessa? Kukas selittäisi, miten vihje
~
SAMA
4/7
ja sen vastaussana liittyvät yhteen?
Itse en näe siinä muuta kuin, että 4/7 on tänä vuonna tiistai.
35. yks vaan25.9.2015 klo 14:53
Ja tarkemmin katsoen ei edes ole tiistai 4/7 vaan lauantai.
36. Pike25.9.2015 klo 15:59
yks vaan, neljä kirjainta seitsemästä on ihan samaa tarkoittava kuin vastaukseksi tuleva sana. Ihme, ettet tuota tajunnut, mutta ilmeisesti oletkin heppu, jolla on olematon sanvarasto.
37. Pike25.9.2015 klo 15:59
...lähes samaa tarkoittava...
38. tapio25.9.2015 klo 18:28
Pike/Kake taas ilkeilemässä. Koska minäkään en sitä heti hoksannut, kai Pike siitä nyt minullekin voisi ilkeillä, koska ilkeily on Pike/Kaken suurin nautinto.
39. tapio25.9.2015 klo 18:37
Huomautan Pike/Kakelle, että tällä kertaa ratkoin tehtävän Pike/Kakea nopeammin.
40. tapio26.9.2015 klo 08:58
Siinä mielessä en pidä

~
SAMA
4/7

tyyppisistä vihjeistä, että aina ensin on ratkottava risteävät melko pitkälle, koska aiheesta ei ole tietoa.

HAPAN
~
SAMA
4/7

helpottaisi ehkä liikaa

Piilosanatehtävien paras puoli siinä, että vihjeitä voi ratkoa yksittäisinä vihjeinä.
41. 26.9.2015 klo 09:12
On tainnut RISTIsanatehtävän idea jäänyt tapiolta oivaltamatta.
42. so26.9.2015 klo 18:49
Tämä "tähditys" näyttää olevan sanaristikoiden ikuisuuskysymys, josta lopullista yhteisymmärrystä ei synny. Eikä voikaan syntyä: kas kun laatijoiden ja julkaisijoiden käsitystä vastaan on yhtä monta mielipidettä kuin on ratkaisijoita! Ongelmahan on se, että jokaisella luovalla laatijalla on oma, persoonallinen "käsialansa" ja jokaisella ratkojalla omaan taitotasoonsa, mieltymyksiinsä ja kokemuksiinsa kiveen hakattu skaala oikeasta "tähdityksestä". Näiden kahden näkökulman puristaminen kolmeen kategoriaan on mahdotonta! Sen ymmärtää jokainen. Olen itse erilaisten henkisten tuotosten arvioinnin ammattilainen, joten tiedän kuinka vaikeaa ja välillä mahdotonta "tähdittäminen" on. Ehdotankin, että koko "tähdittämisestä" luovuttaisiin. Onko ratkojalle lopulta tärkeää se, montako tähteä ristikkoon on raakattu? Ja mittaako tähtien määrä ratkojan kykyä? Minulle ristikot ovat parhaimmillaan mainiota "aivojumppaa" ja ajanvietettä - ihan tähdistä riippumatta!
Lopuksi haluan esittää tämän keskusteluryhmän kaikille jäsenille ja ylläpidolle kiitokseni sisällön asiallisesta ja hyvästä tasosta! (Kuvaavaa SK:n lukijoille!)
43. tapio26.9.2015 klo 19:43
Kyllä tähdityksessä järkeä on - ratkoja saa jonkinlaisen käsityksen siitä, millä periaatteella vihjeet on laadittu.

Kuten Eki joskus esitti, tähditykset ovat liukuvia. PuPessakin on tähditys, joka hieman tarkempi.

Usein tähditys ihan kohdallaan, toisinaan ei, mutta silti parempi tähditys kuin että kokonaan ilman tähditystä.
44. tapio26.9.2015 klo 20:31
SK:ssa tähdityksissä on yleensä tietty rytmi ja Sanaris varmaan antaa yleisohjeen, mihin laatijan/laatijoiden tulee pyrkiä.
45. Patio26.9.2015 klo 23:33
Montako tähteä täällä annetaan tapion paskanjauhamiselle?
46. Pike27.9.2015 klo 10:24
tapiolle jatkuvasta paskanjauhamisesta nolla tähteä. Alkaa vähitellen kyllästyttää! Eikö "allapito" voisi tehdä jotain tuolle ääliölle?
47. tapio27.9.2015 klo 12:07
Pike/Kakenkin voisi heivata ulos näistä keskusteluista.
48. ¨27.9.2015 klo 12:58
Siis teidät molemmat?
49. tapio27.9.2015 klo 13:49
Olen yrittänyt laittaa aina ihan asiallisia kommentteja. Pike/Kake esittää toisinaan ihan asiallisiakin kommentteja, mutta välillä ihan totaalisen ala-arvoisia eikä hän edes yritä olla asiallinen vaan aivan päinvastoin yrittää olla maksimaalisen...
50. TU27.9.2015 klo 14:50
tapio, pakko sanoa, että ihan itse olet tuonut jatkuvasti Piken ajatuksia esiin, alusta alkaen. Tartuit koukkuun ja aloit vaatia haastavampaa materiaalia julkaisuihin, joita et tilaa ja maksa. Nyt sinulla on tähditysanalyysit meneillään, johan ennustelinkin taannoin. Tähditykset ovat ok, eikun ratkomaan ja nauttimaan! Toisaalta tykkään jutuistasi, ne ovat perin kiintoisia.
51. TU27.9.2015 klo 14:57
Haluan lisätä tähän Piken kunniaksi sen, että hän välillä puhuu oikeaakin asiaa näistä ratkaisujen välittömistä paljastuksista, itselle ei niin väliä Hesarin ristikoissa, kun ne ratkotaan mökkilaiturilla vuoden päästä kesällä. Sk:n ristikoihin tämä älköön levitkö.
52. TU27.9.2015 klo 14:57
Haluan lisätä tähän Piken kunniaksi sen, että hän välillä puhuu oikeaakin asiaa näistä ratkaisujen välittömistä paljastuksista, itselle ei niin väliä Hesarin ristikoissa, kun ne ratkotaan mökkilaiturilla vuoden päästä kesällä. Sk:n ristikoihin tämä älköön levitkö.
53. haapakorpi28.9.2015 klo 20:59
kertoo jotain Piken & Kataisen yhtenevästä identiteetistä, että molemmat käyttävät samaa, kulunutta, "allapito" tsoukkia...
54. P. Katainen29.9.2015 klo 16:29
Panettelua, pelkkää panettelua!

Hyvä ristikkoväki, Katainen tekee tässä kerralla selväksi ettei ole Pike eikä Kake eikä etenkään gwertsu, tuo sanaristikkojen loinen. Tämän rakas Ylläpito voi varmaan vielä tietoteknisesti vahvistaa, kun siinä tuntuu niin nokkela olevan..

lisäksi Katainen vaatisi haapakorven ja muiden kieroilijoiden kirjoitusmahdollisuuden (vähintään) hetkellistä eväystä.
55. Jaska29.9.2015 klo 16:52
Asiaa. Ylläpidon panettelun eväysluvausta vaatikaamme yhtenä henkilönä nyt.
56. Jukkis29.9.2015 klo 17:10
Tässähän oli tuo OSTON VAIHTOEHTO -> LIISATA, joka joskuksen mielestä on "kielellisesti huono".

Ei ole, vaan ihan hyvä.
57. Pike30.9.2015 klo 19:55
tapiolle tiedoksi, en ole Kake, en Pike/Kake enkä Katainen vaan ihan oma itseni. Ihmettelen, miksi kirjoitat tähänkin säikeeseen lähes parikymmentä kertaa ja samoin kaikkiin edellisiin SK-keskusteluihin. Ilmeisesti päivystät ja kyttäät aamusta iltaan vainoharhaisena, mitä sinusta sanotaan. Mielipiteesi ovat sisällöltään täysin turhaa höttöä.

Mitäs mieltä olette muut, eikös tuo tapio olekin melkoinen tosikko ja besserwisser (viisastelija). Ei siedä eriäviä mielipiteitä eikä itseensä kohdistuvaa arvostelua vähimmässäkään määrin. Hänelle voisi kaikkien iloksi ja riemuksi antaa muutaman kuukauden porttikiellon.
58. tapio30.9.2015 klo 21:01
Nimerkki "Tuttu" päätteli nimimerkin "Pike" olevan alias "Kake" (Kortelainen).

En tässä säikeessä keskustellut juuri muusta kuin tähdityksestä ja pyrin siinä keskustelussa olemaan asiallinen.

Ainakin nimimerkki "Pike" käyttää usein epäasiallista kieltä.
59. joskus1.10.2015 klo 15:14
Jukkis: minusta "liisata" oli ja on yhä kielellisesti huono, koska oston vaihtoehto on liisaus; substantiivi vastaan substantiivi.
60. tapio1.10.2015 klo 15:48
Noilla on kuitenkin selkeä asiayhteys. Tuon tapaisen asiayhteydet ja niihin liittyvät sanaluokkaheitot ovat tyypillisiä piilosanoissa enkä pane pahakseni ristikoissakaan.
61. Jukkis1.10.2015 klo 16:20
"Auton ostolle on vaihtoehto: Voit liisata auton."

Ristikko ei ole synonyymisanasto, vaan siinä vihjaillaan asioiden välisiä yhteyksiä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *