KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 2.-3.5.2015

8412. IS-viikonloppu 2.-3.5.2015

Eki30.4.2015 klo 14:18
Tänään torstaina on IS:ssä torstaitupla 200 euron ja iso vappuristikko 300 euron palkinnoin. Vappuristikko sisältää ristisanan, jota ei tavallisesti torstain Iltiksessä ole. Niitä aina välillä kysellään lisää.

Lauantaina on Keräsen ja Kärkkäisen kolmetähtinen kovis sekä Pallosen ja Lavoniuksen pehmis. Tämän myötä Lavonius siirtyy vuorotteluvapaalle.
2. Mie30.4.2015 klo 17:53
Oi ei, lempipiirtäjäni, vai miksikä heitä nimitetään.

Ehdottomia suosikkeja yhdistelmät Pallonen+Lavonius ja Vuokila+Lavonius.

Riku Rosenvall mukava uusi tuttavuus.

Mutta pitää kai sitä sitten yrittää kestää ja toivotella herra Lavoniukselle mukavia vapaita!
3. kari kämäräinen30.4.2015 klo 18:37
Lavoniuksen piirrosten selkeys ehdottomasti parasta kaikista kuvittajista. Vähillä viivoilla selkeitä kuvia. Ei tunge pieneen ruutuun liian yksityiskohtaista kuvaa. Harmi, että vapailee!
4. JTL1.5.2015 klo 12:36
Ja kyllä olivat mahtavia herra Lavoniuksen laatimat ristikot muinoin Iisakin sivuilla. Mm. sitä korttipakkaa en unhoita! Toivottavasti tekee paluun hän myös laatijoiden riviin!
5. Rampe2.5.2015 klo 16:04
Keräsen/Kärkkäisen kovis teetti töitä täyskolmosen verran eli yli kolme tuntia.
Varsinaiset neronleimaukset puuttuvat, mutta vihjeeseen jos toiseenkin tarjosin ensin väärää vaihtoehtoa.
Pääkuvan alapuolella yksi sana pani miettimään ,onko se tuossa muodossa pelisääntöjen mukainen ratkaisusana.
Mutta siitä myöhemmin ,jos on aihetta. Voihan minulla olla siinä virhekin.
6. Kaapo2.5.2015 klo 17:47
Hyvä ristikko joo. RAVINTEINEN ei ratkea, mutta eipä väliä.
7. O2.5.2015 klo 17:52
Minulla meni enemmän, mutta oli tosi monta "varmaa" jouduin korjamaan, kuten sinäkin.
Todella mukavasti vietin sadepäivää tämän ristikon parissa.

Kiitos Jari Keränen/Heli Kärkkäinen!
8. Jussi vain2.5.2015 klo 20:58
Viihdyttävä ristikko :)
9. Eki2.5.2015 klo 23:35
Tästä piilosanasta sen verran, että minulla oli pari uutta käyttämätöntä sanaa/vihjettä ja kun kuulin 13-kirjaimisen sanan aamutv:stä, laadin tämän pohjan siltä istumalta, vihjeet tein sitten päivällä. Alun perin minun piti tähän viikonloppuun tehdä ihan toisen pohjan vihjeet.

Tällaiset pikainspiraatiot piristävät.
10. Rampe3.5.2015 klo 08:20
Piilosanassa niitä 13-kirjaimisia sitten onkin kuusin kappalein.
Ihme kyllä sain ne kaikki ratkaistua, vaikka piilosanar eivät oikein ole minun alaani.
Yleissivistykseni ruokapuolella parani vihjeestä 18. Ei ollut tuttu tuollainen eväs, vahingossa olen saattanut syödä.
11. vaihtoehto3.5.2015 klo 22:00
Kovikseen, numeroitu ruutu 3, kävisi mielestäni kaksi vaihtoehtoa, kumpaakohan laatija on tarkoittanut.
12. Jaska3.5.2015 klo 23:04
Saanemme tietää sen lähetysajan päätyttyä. Sitä ennen lienee luvallista todeta, että vihje on virheellinen.
13. Juha N3.5.2015 klo 23:35
Jaska, mitään virhettä ei ole. Ja suut suppuun. (Myös minulta, toki).
14. Tuomas L.3.5.2015 klo 23:40
Enpä nyt muista, missä ruudussa on numero 3, mutta ainakin vihjeen KIELTÄÄ ratkaisun piilokirjain on duaali.

Tämä kovis meinasi ottaa voiton vanhasta Suomen-mestaristakin, mutta yön yli nukkumisen jälkeen oikea ylänurkkakin ratkesi. Oli vähän vieraita sanoja. Täynnä tehtävä ei kylläkään ole, sillä RAVINTEISEN piilokirjainta en ole viitsinyt googletella.
15. Jaska3.5.2015 klo 23:44
Joo ei oo virheellinen. Suu on kylläkin ihan levällään, AAARGHH...
16. Marco Poloinen3.5.2015 klo 23:57
Yleensä olen kärkipäässä 'suut suppuun' -muistuttelijana, mutta tuo RAVINTEINEN on sen verran spesiaali tapaus, että lipsun hienoisesti: auttaa kun muistaa, että laatija on agronomi ja alan hommissa.
17. Tarja4.5.2015 klo 12:57
Jos Rampe törmäsi uuteen ruokapuolen sanaan piilosanoissa, niin minulle taas juomapuoli (koviksessa) oli hakusessa. Näin sitä ristikko ristikolta viisastuu.
18. Tuomas L.4.5.2015 klo 13:06
RAVINTEINEN löytyy tosiaan nopeasti kirjoittamalla Googleen kaksi oikein valittua sanaa.
19. Auku11.5.2015 klo 08:15
Olipa tosi hieno ristikko. RAVINTEINEN oli helppo,koska se on täällä koti kulmillani
20. Wattoo11.5.2015 klo 15:32
Ratkaisuuni tuli KUNNAN YKKÖNEN = IMMI. Ei aukea minulle, voisiko joku valottaa?
21. Tarja11.5.2015 klo 15:37
Pitää kait odottaa vielä pari postin kulkupäivää, ennen kuin voi kommentoida?
22. Tarja13.5.2015 klo 08:40
Oliskohan nyt kaikki kilpailevat vastaukset jo matkalla. Eli itse ymmärsin tuon vihjeen siten, että kunta on Ii ja ykkönen on MM eli maailmanmestari. Jos jollakulla parempi ehdotus, kertokoon.
23. Aa13.5.2015 klo 09:57
Itselläni on aukko keskivaiheilla. Auttaisi, jos saisin vastaussanan vihjeeseen "paljastava".
24. Jaska13.5.2015 klo 10:42
UVVALO
25. Aa13.5.2015 klo 11:43
Olipa se hankala sana, mutta aukko täyttyi keskeltä. Kiitos.
26. Mettalo13.5.2015 klo 13:21
Entä "rinta rinnan"?
27. Marco Poloinen13.5.2015 klo 15:15
RINTA RINNAN => TASOISSA
28. Mettalo13.5.2015 klo 16:15
Kiitos!
Entä KERROKSITTAINEN ja mitä se KUNTALIITOS tekee?
29. Marco Poloinen13.5.2015 klo 16:50
KERROKSITTAINEN on UMPIOLASI, eikä KUNTALIITOS ILMAN ... "tee" mitään, koska se on fiktiivinen yhdistelmä.
30. Jaska20.5.2015 klo 23:57
Mettalon kysymykseen olisi vastaus voinut olla myös "ei tahdo laillistaa suhdetta." Lauseen predikaatittomuus oli selvä sanan ILMAN muodostuttua. Jos siihen kohtaan arveli tulevan verbin, joutui pähkäilemään minun laillani pitempään.

Aloltus oli tällä kertaa räjähtävä kuin Boltilla konsanaan, vaikka KUTS itse ei telineistä startannutkaan. Keskinen pikkuaukio ei täyttynyt hengästymättömällä hitaudella. Sitä oli kuitenkin tarjolla jatkossa ihan täyden, ei kuitenkaan pahisrajaa tavoittelevan kolmosen verran. Viimeisenää ratkesi koilliskolkka, kun virheellinen tasapäin pro TASOISSA roikkui sotkemassa turhan kauan.

Sanasto OK luontevin pitkin sanoin, kp valiotasolla 6,18. Ainoan toptentriviaalin NATA sijaan olisin itse tällännyt NALAn mahdollista loisalkuista panosta kavahtamatta. Onhan ristikossa toisaalla vaikeampi piilokirjaimellinen sana YARA, joka minun(kin) piti kuukkeloitseman.

Vihjeistö ei tällä kertaa kovisknoppeja erityisen runsain mitoin pursuillut, mutta eihän niitä välttämättä vaikeuden saavuttamiseksi tarvitakaan. Kuvavihjeet olivat kyllä aika kryptisiä. Hankalin oli alalaidan inehmo, joka istuu ilmeisesti istuimella ja housujaan laskematta yrittää niihin jotain laskea. Rampen tavoin vähän kummastelen myös vihjettä LAJIN MÄÄRITYSTÄ. Mielestäni LAJIN MÄÄRITTÄJÄ on parempi. Ehkä kuitenkin tulkintakysymys.

Sellainen ei kuitenkaan ole Keräsen myötäsyntyisestä katalasta ajatusmaailmasta siinnyt, minut tarkoituksellisesti virheelliseen virheväittämään provosoinut MEILLÄ MONELLA 5. ON O. Siitä on pakko langettaa tuplaplussa. Täten KRIITTISELTÄ ei suinkaan tule ratkaisusanaansa. Tulee ansaittu ällän lykkäily.
31. iso S21.5.2015 klo 10:02
[Jaskan aloitus ei ehkä ole äärimmäisen räjähtävä, koska hän ottaa vertailukohdaksi Boltin. Usainin startti ei ole niitä kaikkein nopeimpia, hänen ylivoimaisuutensa näkyy pikemminkin juoksun loppupuolikkaalla. Ampaisun mestari voisi olla Ben Johnson, mutta ehkä Jaska haluaa korostaa sitä että ei kilpaile dopinghörhöjen sarjassa. Valion maitomannekiininakin esiintynyt (siis Ben, ei Jaska) ei ole niin vanhaa muinaishistoriaa etteikö Jaskalla olisi ollut tilaisuutta havainnoida rakettimaista lähtöä omin silmin. Boltilla oli lähtötelineet poikkeuksellisen lähellä toisiaan, jolloin ensimmäinen ponnistus tapahtui melko tasapuolisesti ja samanaikaisesti molemmilla jaloilla, kinkunpaksuisten reisien avittamana.]
32. Tarja21.5.2015 klo 10:57
Vihdoinkin tuo ravinteinen selvisi. Minulle aivan tuntematon sana. Itse laitoin siihen yala, jota perustelin mielessäni sillä, että muinoin (ehkä nykyäänkin) pelloilla käytettiin Y-lannosta. Jos lannoitettu alue olisi ala, siitä voisi tulla Y-ala. Ei ilmeisesti ole hyväksyttävä ehdotus. Näköjään Y-lannoksen googlaamalla tuo yarakin olisi löytynyt. Mutta kun yritin ilman googlea...
33. Jaska21.5.2015 klo 11:48
Joo kyllä iso S on tapansa mukaan oikeasssa. Vertaukseni oli ontuva. Bolt eli salama ei näet onnu, vaan häippäsee näkyvistä niin nopeasti, että räjähdys kuuluu vasta tovin tai parin päästä. Korjaan siis: Aloitukseni oli tällä kertaa niin nopea, että se Boltin lailla rikkoi äänivallin.
34. jarike21.5.2015 klo 13:37
Kiitti kaikista kommenteista!

Olen ollut niin kiinni niissä oman alan hommissa, että on jäänyt kommentoinnit vähiin.
Arvasin tuon Yaran monelle vieraaksi ja tarkastajakin siitä huomautti. Mutta täytyyhän meidän tietää, minkä firman tuotteiden avulla suurin osa ruoastamme on tuotettu.

Hyvää kesää kaikille!

t. Jari K.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *