KESKUSTELUT > RISTIKOT > SALLITTU VAI KIELLETTY SANA?

8405. Sallittu vai kielletty sana?

Janim25.4.2015 klo 09:48
Terve,
Minulla on pirullinen dilemma. Päädyin ristikossa tilanteeseen, jossa olisi jäänyt sana APSIS niin kurjaan paikkaan, että keskimmäinen kirjain jäi piilokirjaimeksi. En ollut tyytyväinen tilanteeseen, mutta ajattelin antaa silti koeratkottavaksi.
No siinähän kävi juuri niin kuin arvelinkin, että kukaan kokeilijoista ei osannut sitä - enkä yllättynyt.
Näin ollen se pitää vaihtaa. Kaikkein parhaiten saisin sen korvattua sanalla APRIL. Kaikki muut vaihtoehdot jotka tulevat mieleen ovat vähintään yhtä vaikeita ja harvinaisia kuin tuo apsis.

Tässä kuitenkin mietityttää se, että jos ristikon haluaa pitää helppona ja varmistaa, että tuo piilokirjain tulee ratkaistuksi, niin vihjeessä viittaisin kuukauteen sen sijaan, että lähtisin hakemaan vihjettä kirjallisuuden tai elokuvan maailmasta, mutta nythän siinä tuleekin vastaan se, että vieraskielisiä sanoja ei tulisi käyttää.

Mitäs mieltä olette? Mahtaako tuollaisen sanan käyttö olla isokin rikos?
2. matts25.4.2015 klo 09:58
Tämä on taas näitä kummallisuuksia, kun minusta apsis on päivänselvästi hyvä sana ristikkoon (olikos se nyt SM-ristikoiden jossain alkuerässäkin). Tuntuu oudolta, että sitä ei yleisesti tunnettaisi. No - ristikot ovat hyvä paikka opettaa kansalle - vaikkapa arkkitehtuuria!
3. Junamies25.4.2015 klo 10:13
Niitä on tullut uusia tarkastajia, jotka eivät tunne ristikkosanoja kovinkaan laajasti. Parempi laittaa esim. KISSA kuin KASI tai vaikkapa KATTI. Minä olen juonut APSIakin.
4. Eki25.4.2015 klo 10:25
Julkaisija antaa puitteet, tarkastaja tarkastaa niiden mukaan. Tarkastaja ei saa kritiikissään asettua ratkojan yläpuolelle, vaikka olisi kuinka viisas ja kokenut.

Junamiehen "edustaman" firman uudet tarkastajat ovat ratkojakunnan kovinta kermaa, joten oletus menee metsään.

Janim :n asia ei ole omissa kirjoissani rikos lainkaan. Myös apsis on selitettävissä niin, että piilo ratkeaa (passi sekoaa komeroksi). Mutta en voi puhua Janim:n julkaisijan puolesta, En minäkään sitä hyvänä sanana pidä helpossa ristikossa piilolla, jos selitys on suora.
5. Janim25.4.2015 klo 10:39
Kiitos vastauksista.

Kysehän ei ollut "virallisista tarkastajista", vaikka sellaisen käsityksen saattoi saada, vaan ihan työpaikan taukotilassa tapahtuvasta toiminnasta, eli satunnaisista ratkojista (jonkinasteista suunnitelmallisuutta siellä kyllä ilmenee, koska pöydät notkuvat erilaisia ja eritasoisia ristikoita).

Eli jos laitan vihjeeksi esim. "Ruotsissa ennen toukokuuta" ja vastaus on April, niin voisi olettaa, että moinen ei herätä suurta närkästystä siitä, että nyt on tupattu täyteen vieraskielisiä sanoja.
En nyt kuitenkaan ihan "akuankka-helppoa" ristikkoa halua tehdä, mutta yllättävän usein on huomannut, että sanat jotka itselle ovat normaalia sanavarastoa eivät välttämättä sitten olekaan kaikille tuttuja.

Kovin noviisi olen ristikoiden laadinnassa, joten paljon on vielä oppimista ja rutiinin hakemista edessä.
Olettaakseni parin viikon päästä lauantaina Eki pääseekin näkemään jotain laatimuksiani ihan livenä jos nyt en väärin muista.
6. Juha N25.4.2015 klo 10:42
Minustakin APSIS on parempi kuin APRIL. Mutta koska APSIS voi olla piilokirjaimellisena vaikeasti keksittävä, niin mikäli vihjeruudun tila vain sallii, helpotat ratkontaa, jos annatkin kaksi vihjettä: normaalivihjeen lisäksi vaikka anagrammin tai kätkön. Esim KIRKOSSA PISSASOTKU, tai PASSI PYÖREÄKSI, tai PASSISTA KIRKON OSA. Vaihtoehtoisesti voit helpottaa piilokirjaimen löytämistä suoralla paljastuksella: esim KAHDEN ÄSSÄN ULOKE (tai tilan salliessa vielä informatiivisemmin KAHDEN ÄSSÄN KIRKKOULOKE tai KAHDEN ÄSSÄN PYÖREÄ TILA).
7. Eki25.4.2015 klo 10:43
Taidanpa ymmärtää tuon viimeisen lauseen.

"Tyttö kuin huhtikuu" kelpaisi minulle helppoon.
8. Juha N25.4.2015 klo 10:43
Eki ehtikin jo ensin.
9. Eki25.4.2015 klo 10:44
Janin viimeisen siis.
10. Eki25.4.2015 klo 10:48
Juhalla oli monta hyvää muuta viritystä.
11. Jaska25.4.2015 klo 13:06
Kai April etunimenäkin olisi ristikkokelpoinen, jos tarpeeksi tunnettuja löytyisi. Netistä löytyneet olivat oudon oloisia, mutta esim. Dallasin April Stevens Ewing on todennäköisesti sarjan fanien hyvin muistama.
12. Janim25.4.2015 klo 14:22
Aika mainioita nuo Juhan ideat, mutta pitääkseni helppona varmaan nappaan tuosta Ekin ideasta kopin, ellen itse saa jotain suurta oivallusta.
Tuota Dallasin Aprilia kanssa mietin, että muistan kyllä nimen Dallasista (josta johtuen sen nimeksi alunperin tiesinkin), mutta toisaalta henkilökohtaisesti en pidä viittauksista TV-sarjojen hahmoihin, kun itse en paljoa harrasta TV-sarjojen katsomista, niin koen epäreiluksi käyttää sellaisia vihjeitä jotka "normaalilla" yleissivistyksellä voisivat jäädä arvoituksiksi.
13. Tukko25.4.2015 klo 15:17
Janim, taisi olla olemassa limsa nimeltään Apsi. Tästä voisi vääntää vihjeeksi "entinen limsas".
14. Janim25.4.2015 klo 15:55
Tukko: Oletettavasti kyseinen virvoitusjuoma vaikutti 60-luvulla, niin voisi olla vähän riskaabelin vanhaan tuotteeseen viittaus. Ainakaan itse en seuraavalla vuosikymmenellä kasvaneena tiennyt moista.
Sellainen voisi ehkä toimia, että laittaisi lainausmerkkeihin "Appelsiinis", mutta jäänee vähän vielä sitä riskiä, että sinne jää se harmittava tyhjä ruutu, kun sen voi tulkita, että vastaus saattaa olla joko Apsis tai Appis.
Taidan suosiolla pysyä itsestäänselvän helpossa.
15. tapio25.4.2015 klo 17:19
Minusta vieraskielisten sanojen käyttö suomenkielisessä ristikossa arveluttavaa, joten APSIS-sanan puolelta lähtisin ratkaisua hakemaan.

Juha N 25.4.2015 klo 10:42

Tyylillisesti osa huonoja, joskin etsisin ratkaisua "KIRKOSSA PISSASOTKU" muuttamalla se jotenkin tyylillisesti fiksummaksi.
16. tapio25.4.2015 klo 17:25
PASSISTA KIRKON OSA on mielestäni ihan hyvä.
17. 25.4.2015 klo 18:01
Arveluttavia sanoja ristikoissa ovat siis mm.
Ivar
Treholt
Instagram
Facebook
Atik
Glenn
Churchill
Agusto
Luton
Voi voi pitääkö SM-kisat hylätä ylituomari tapion ohjeistuksen vuoksi?
18. tapio25.4.2015 klo 18:10
Erisnimet (ulkomaiset palvelut, esim. Facebook tässä luokittelussa erisnimi) eri asia kuin tavanomaisten sanat, joista otetaan vieraskielinen vastine.
19. --25.4.2015 klo 18:20
April on naisen nimi.
20. Janim25.4.2015 klo 18:20
Minulla kun tuossa oli sopivasti tilaa pidemmällekin vihjeelle, niin päädyin laittamaan: "Tyttö kuin huhtikuu, Dallasistakin tuttu", niin pelaan ainakin varman päälle, vaikka sanan Apsis päädyinkin säästämään johonkin tulevaisuuteen, missä siihen ei jäisi piilokirjaimia.
Tuossa kuitenkin korostetaan sanaa April nimenä ja käytetään vieraskielisyyttä vain helpottavana lisävihjeenä.
Voi olla, että vähän liiankin helppoa olen nyt hakenut, mutta välillä näinkin.
21. --25.4.2015 klo 18:25
Sanoisin että ei heikennä ristikkoa ja piilokirjain ei voi olla vaikea.
22. Hannu25.4.2015 klo 19:37
tapio ehti jo piilosanojen parista ohjeistamaan muitakin ristikoiden tekijöitä. Ehkä tämä on mauton vertaus, mutta lyhyt mies harrastaessaan intiimiä toimintaa itseään runsaasti pidemmän naisen kanssa, kurkottui tarjoamaan huulia suutelua varten, jolloin sai läimäyksen poskelle ja komennon pysyä työmaallaan ;-D Tyylillisesti fiksu tämä kommenttini ei varmaan tapion mielestä ole. Ei se mitään :-)
23. EJlo26.4.2015 klo 12:12
April on huomattavasti helpompi naisnimi kuin esimerkiksi NINVA. Tosin tässä esimerkin naisnimessä ei ollut piiloja.
24. iso S26.4.2015 klo 16:58
Apsi on muinainen limsa, mutta ABC on ottanut nimen uusiokäyttöön. Siellä on ketjun "tunnuseläimenä" Apsi Apina ja Apsi-nimistä juomaakin on muistaakseni tarjolla. Nimi on nähtävästi suomalaiseen suuhun sopiva ABC:n muunnos. Voi olla että nimen valintaan on vaikuttanut sekin että Apsi löytyy kätkönä lAPSIsta (en kuitenkaan sitä usko).

_http://www.abcasemat.fi/abc/apsiapina/apsi-apina
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *