KESKUSTELUT > RISTIKOT > VANHA UUTISRISTIKKO MAALISKUUKSI

8342. Vanha uutisristikko maaliskuuksi

Eki28.2.2015 klo 19:55
Maaliskuun yllätyksenä julkaisemme kaikkien aikojen kuudennen uutisristikon heinäkuulta 1986 näytöllä ratkottavaksi. Nyt uutisristikoita on julkaistu liki 29 vuotta eli niiden kokonaismäärä on jo yli 1400.

Luonnollisesti eräät vihjeet ovat nyt epäajankohtaisia ja ehkä vaikeitakin tajuta, mutta kyllä se toimii helpohkona ratkottavana.
2. J1.3.2015 klo 08:42
Oikean reunan päälause jäi kokonaan tajuamatta. Eihän siinä ole virhettä?
3. Eki1.3.2015 klo 09:02
Ei siinä virhettä ole, mutta googlaamalla ei tosiaan meinaa päästä asiaan käsiksi. Ehkä en paljasta koko stooria vielä.
4. Hannu1.3.2015 klo 10:22
Eihän tuossa mitään epäselvää ollut. Juicehan oli savolaisia Juankoskelta :-)
5. Marco Poloinen1.3.2015 klo 13:07
Tuo "välisuomenkielinen" ilmaisuhan siinä hienosittain hämmentää. Ei ole "suomea" eikä savoa. [Tokkopa isommasti haetannoo, aenakaa jos on hoksottimet kohillaan...]

Ihan kopsakka ristikko!
6. Eki1.3.2015 klo 13:22
Sekä edellinen fakkisanaristikko että tällainen vanha uutisristikko ovat erikoisuuksia, jotka toimivat vai tietyllä tasolla nykyratkonnassa. Vanhat ristikot vain tuppaavat unohtumaan kokonaan, ellei niitä enää huomioida. Tällainen harvakseltaan netissä julkaiseminen tuskin ainakaan loukkaa sitä yleistä periaatetta, että vanhoja ristikoita ei uudelleen julkaista.
7. pelaaja1.3.2015 klo 16:06
On nää vaan niin sööttejä ja rattoisia ratkottavia nää vanhat.
Harmikseni vas. yläkuvan alapuolinen 'kuljettajia' jäi täällä ainakin näin ensiyrittämällä piilokirjaimeltaan auki.
8. Eki1.3.2015 klo 16:09
Sitten sulla on jotain väärin, tuo on helppo.
9. Juha N1.3.2015 klo 16:16
Eki, miksi loukkaisi? Ethän sinäkään näissä uudelleenjulkaisuissa ole ratkojilta toistamiseen maksua perimässä. Historiallisia herkkuja on ilmaiseksi tarjolla. Ja kun tämä maaliskuun näyte vielä edustaa laadintaa, joka näyttää syntyneen äärimmäisen onnellisten tähtien alla. Se, miten hienoon oheissanastoon nuo kaksi lähekkäistä toistensa kanssa nokkelasti keskustelevaa Savonlinna-aiheista lausetta ja alareunan(!) vaakasuora lause ristikon keskialhaalla solahtavat, on miltei käsittämätöntä. (Juice-lauseen ensimmäisen sanan merkityksen ja etymologian saisi joku vain joskus minulle selittää.)

Itse löysin taannoiselta varastokierrokselta Ekin Suomen Kuvalehteen tekemän ristikon vuodelta -77 ja kaksi Aulis Lehdon Hesariin tekemää ristikkoa vuodelta -83. Olen jättänyt ne toistaiseksi ratkomatta sillä ajatuksella, että skannaisin ne neitseellisinä (siis ratkomattomina) nettitiedostoiksi, joihin antaisin vaikka tällä palstalla linkin, mutta ehkä minulla ei ole oikeutta sellaiseen. (Ekin ristikossa sanojen minimipituus on 6 kirjainta.)
10. pelaaja1.3.2015 klo 16:19
O-ou. No niinpä olikin meikäläisellä kuljetusvirhe! Olin tehnyt Rinteestä väärän miehen!
11. Eki1.3.2015 klo 16:34
Kai tuon nyt voi vielä vähän täsmentää, että Juice sai kotiseudultaan huomionosoituksen, jota ei kovista kansista löydy (ehkä jostain Juicen elämäkerrasta korkeintaan) ja siksi hän on tässä ajankohtaisena.
12. Hannu1.3.2015 klo 18:18
Onko Juicen saaman huomionosoituksen oikea savolaismuoto j:llä, velj'miehen tapaan?
13. Marco Poloinen1.3.2015 klo 18:39
Savonmurteinen muoto kuuluisi olla j:llä, mutta huomionosoituksen virallinen nimitys on säilytetty yleiskielisenä. ( Kummankaan kanssa ko. ratkaisusana ei siis täysin natsaa).
14. Eki1.3.2015 klo 21:24
En osaa sanoa Juhalle tarkkaan oikeuksista, mutta kyllä minä ainakin yhdelle ristikolle voin antaa luvan. Suurissa määrissä en soisi tällaista harrastettavan enkä Auliksen puolesta voi sanoa mitään.

Tällä hetkellähän itse julkaisen vanhoja tehtäviä noin kolmen kuukausivauhdilla. On tämä kuukauden yllätys, joka taitaa vakiintua, on sanaris.fi-sivuston kuukauden erikoinen ja pelikaaniristikot.fi-saitin 20 vuotta vanhat tehtävät.

Kuukauden Top 3 muuten laajenee pian Top 10:ksi. Oli vähän tylsä, kun Top 3 oli melkein sama koko kuukauden ajan.
15. Eki2.3.2015 klo 00:05
Nyt näkyy Top 10.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *