KESKUSTELUT > RISTIKOT > JUURI NIIN TAI SITTEN EI?

833. Juuri niin tai sitten ei?

iso S9.4.2004 klo 10:36
Joskus teksti antaa mahdollisuuden erilaisiin tulkintoihin. Joskus tulkinta on melko yksikäsitteisesti päinvastainen kuin alkuperäinen tarkoitus.

Esimerkiksi tämän päivän Hesarista löytyy otsikko "Varusmiehet haluaisivat palauttaa kotiuttamisrahan". Minusta tässä annetaan selkeästi ymmärtää, että varusmiehet saavat kotiuttamisrahan, mutta haluavat jostain syystä antaa sen takaisin. Jutun mukaan rahan maksaminen lopetettiin yli kymmenen vuotta sitten ja nyt tuo maksaminen haluttaisiin palauttaa.

Lyhentämisen pitäisi säilyttää ajatus!
2. Kaitsu9.4.2004 klo 13:10
Olin itse Suomen harmaassa, kun tuon kotiuttamisrahan maksaminen aloitettiin. Se myönnettiin hakemuksesta vähävaraiselle, työttömälle, kotiutettavalle. Summa oli tuolloin 150 mk ja joku laskeskeli, että ilman hakemuksiin käytettyjä kuluja olisi jokaiselle kotiutuvalle kyetty maksamaan lähes 200 markkaa.

Sitä en tiedä pitikö tuo laskelma paikkaansa, mutta byrokratiamme tuntien en pitäisi sitä lainkaan mahdottomana.
3. Sakke9.4.2004 klo 17:21
Esimerkkinä toimikoon vaikka viikon ristikkosana; onko kyseessä ranskalainen valtio tai tila vaiko ovatko ne ranskan kieltä ja tarkoittavat em. asioita?

Itse tosin sen tuohon pistin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *