KESKUSTELUT > RISTIKOT > YLEISTÄ PALAUTETTA KESKUSTELUIDEN TASOSTA

832. Yleistä palautetta keskusteluiden tasosta

Antti Viitamäki8.4.2004 klo 11:38
Jatkossa kaikki ne, jotka tuntevat tarvetta YLEISESTI kommentoida näillä sivuilla käytyjä keskusteluja, niissä käytettyjä keskustelutapoja tai koko sivuston yleistä ilmapiiriä, tehkööt sen tässä säikeessä.

Jos tämä säie ei ala kasvaa, ja sivuilla SILTI keskustellaan sivujen oletetuista yleisistä ongelmista, niin tämä pikku yritykseni ei sitten onnistunut. Mitäpä siitä.

Mutta jos tämäntyylinen keskustelu onnistutaan ohjaamaan tänne, niin tässä varoituksen sana:

Ne teistä, jotka etsivät sivuilta mielenkiintoisia keskusteluja sanaristikoista, niiden laadinnasta, piirtämisestä tai ratkonnasta, sanaleikeistä, hoksottimia vaativista peleistä, pulmista tms. tehtävistä sekä kaikista muista kieleen, kielenhuoltoon tai kielitieteeseen liittyvistä asioista - ÄLKÄÄ LUKEKO ETEENPÄIN!
2. Timppa8.4.2004 klo 12:12
Antti, olet oikealla asialla!:)
3. Pekka Vilen9.4.2004 klo 00:48
Kai jokainen näitä seuraava osaa sen verran lukea, että keskustelun taso on ajoittain ala-arvoinen. Asia sivuutetaan ja hyökätään henkilöä vastaan. HH on pysynyt asiassa, eikä tämä häntä koske.
4. Ville Liimatainen9.4.2004 klo 01:32
Minulla on aivan vastakkainen suhtautuminen asiaan. Olen Henry Haapalaisen entinen ihailija, mutta nykyisin en tajua, mihin mies pyrkii.
5. Antti Viitamäki9.4.2004 klo 04:22
Sen olisin vielä voinut - jonkinlaisena hartaana toiveena ehkä - lisätä aloitusviestiini, että jos täällä jotain ongelmia esiin tuodaan, niin ehkä asiaa voisi myös valaista muutamilla esimerkeillä.

Eli jos toteaa keskustelun tason olevan ajoittain ala-arvoista, niin ehkä voisi vetää (lähi)menneisyydestä tarkastelun alle joitakin säikeitä, kommentteja tai yksittäisiä lauseita, joissa keskustelu on ala-arvoiseksi mennyt. Jos ei tähän pysty, niin parempi ehkä unohtaa koko asia.

Itse saatan olla vähän jäävi sanomaan, mutta mielestäni täällä on onnistuttu säilyttämään varsin hyvä keskustelun taso, vaikka sitä on kieltämättä monin tavoin yritetty horjuttaa. Jos näin ei mielestänne ole, niin yksilöikää ja perustelkaa kritiikkiänne! Olkaa hyvät. :-) Perustelemattomia heittoja voi tehdä kuka vain, eivätkä ne sinällään auta mitään - ne ovat siis vain nollakommentteja.

En väitä, että tämäkään puheenvuoro olisi mitään muuta kuin nollakommentti, mutta minähän olenkin sitä mieltä, ettei sivuilla mitään varsinaista ongelmaa ole. Muutosta mihinkään parempaan en tunne kaipaavani, ja senpä vuoksi minulla "on varaa" nollakommenttiin.
6. Reino9.4.2004 klo 18:45
Löysin tämän saitin aivan sattumalta,kun ristikot kiinnostaa.Harrastukseni on jo muutamien vuosikymmenien pituinen,mutta nyt vasta olen aloittanut netissä olemisen.Olen muutaman päivän ajan lukenut näitä keskusteluja,ja tullut siihen tulokseen ,että aikalailla ärhäkkää porukkaa täällä oleilee.Hyvin lyhytpinnaista,heti suututaan toiselle,joka uskaltaa olla eri mieltä,jopa kilpaillaan siitä kuka sanoo pahemmin "vastustajalle"...en tunne teistä ketään ,vaikka useammat nimet ovat tuttuja ristikoista...laatijoina.Taitaa olla kova kilpailu ristikkolehti alalla ja taitaa olla kova kilpailu siitä kuka on suurin ja kaunein...ja näppärin.Tähän tulokseen olen tullut aivan ulkopuolisena tavallisena ratkojana,enkä mihinkään klaaniin haluaisi liittyäkkään senverran pienistä asioista täällä kinastellaan.Kiitos kuitenkin ,kun sain laittaa mielipiteeni tänne teidän sivullenne.Lähden eteenpäin katselemaan sopuisampia sivuja . Reino
7. Titta9.4.2004 klo 22:15
Kiitos rehellistä kommentista, Reino! :)

Täällä oli ihanan mukavan rauhallista ja harmonista, ennen kuin eräs trolli tuli provosoimaan ja aiheuttamaan pahaa mieltä.
8. Tapsa9.4.2004 klo 23:00
Oikea linja on Antilla. Itse olen jo lähes poistunut näiltä
kanavilta, koska jutut menevät tällaisen tavallisen ratkojan
hilseen yli. Olisihan ihan mukava jutustella ilman, että
oma mielipide kaadetaan "tieteellisen" täydellisesti
heti alkajaiseksi, kuten muutamissa säikeissä joku tekee!
9. tjn10.4.2004 klo 11:55
Koettakaa kestää Reino ja Tapsa. Ei anneta periksi terrorismille!
10. IiKoo11.4.2004 klo 10:51
Todellisuudessa oikea tapa käsitellä kaikenlaisia provokaattoreita ja pikkuasioista suuttuvia on vaieta heidät kuoliaiksi. Eivät ne kauaa yksinään yleensä keskustele.

Toinen hyvä keino on hakea uusia aiheita ja kirjoittaa niistä asioista, joista täällä halutaan ihmisten keskustelevan. Itse asiassa, olen juuri tekemässä sitä vastaan, jota saarnaan. Tehkäätte siis niin kuin sanon, älkää niinkuin näytän!
11. tero10.6.2004 klo 15:56
Ennen kuin kokonaan repeää niin jatkakaa tänne. :)
12. jupejus10.6.2004 klo 17:26
Kun olen enemmänkin kommenttoija kuin aiheen alkukirjoittaja, niin huomaan, että en ole tätä aluetta kommentoinutkaan ja kuitenkin yleisesti 'tarvetta' tunnen.

Sanoisin näin reilun vuoden seuranneena tämä foorumi on selvinnyt melko vähin riitasoinnuin. Lisäten sanoisin, että enemmänkin asiallisessa keskusteluilmapiirissä pidättyen, ristikkoasioissa, sanaleikeissä - kuin myös joskus kaikessa muussakin vähemmen ristikkoaiheisessa, mutta mitäs se vähäinen poikkeaminenkaan haittaa. Sopiihan näille sivuille kirjoituksia, ketä kiinnostaa mikä ja ketä kuka.

Kuka lukee mitä ja kuka mistäkin kirjoittaa, sehän on valinnaista. Kun oppii jotenkinkaan tuntemaan kirjoitustyyleistä kirjoittajia ja heidän tapojaan, niin niihinkin suhtautuu hyvin nopeasti sen mukaan.

Sen sijaan, jos käy vaikka millä muilla yleisillä foorumeilla, niin keskustelutyyli on poikkeuksetta paljon äkkipikaisempaa, sävyltään vähemmän toisia kunnioittavampia ja asiattomampiakin. Eipä niissä juuri kehtaa käydä, saati niihin kirjoittaa.
Erikoisfoorumit tietyillä rajatuilla alueilla voivat olla laadultaan tätäkin parempia keskusteluareenoita käsiteltävien asioiden suhteen, mutta niiden ongelmaksi voi herkästi syntyä liiallinen kuivuus (tiukasti rajattu aihe).

Täällä sentään aiheet vaihtelee, onneksi, ja kirjoituksissa on värikkyyttä tarpeeksi. Olen tyytyväinen.
C/;)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *