KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 3.-4.1.2015

8272. IS-viikonloppu 3.-4.1.2015

Eki3.1.2015 klo 07:53
Tänään Pallosen ja Lavoniuksen kakspuolpallonen ja sanoisinko, että nyt on tosi makealla ja laatijalle überhaastavalla idealla varustettu kovis. Toivottavasti ei ollut liikaa vinkattu.
2. ässä3.1.2015 klo 15:51
Pakko olla samaa mieltä Ekin kanssa, Teemulta tosi hieno laadinta hienon idean pohjalta rakenneltuna. Herkkupala nautiskelijoille!
3. Jussi vain3.1.2015 klo 18:18
Oli nautittava kokemus. Mutta selätin. Teemulta tulee yleensäkin mielenkiintoisia ristikoita :) Peräkkäisistä oli aika hyvä vihje, ei osaisi heti yhdistää ei nuku toinen.

MIelenkiintoinen oli vokaalin käytön vähentäminen.
4. Joutilas3.1.2015 klo 20:07
Taiturimaista piilottelua. Kiitos!
5. Eki3.1.2015 klo 22:36
Kun ristikon idea on selvinnyt, pyytäisin vielä varmistamaan, että olet todella ymmärtänyt, mitkä kaikki asiat se kattaa! Luulen, että pääosalta ratkojakuntaa täydellisyys tulee menemään ohi.
6. kari kämäräinen4.1.2015 klo 00:04
Huippu. Eka juju selvisi lähes heti Ekin alustuksen myötävaikutuksella ja toinenkin puolessa välissä ristikkoa.
7. karie4.1.2015 klo 00:29
luulen että tiedän mitä eki tarkoittaa.
8. Pena4.1.2015 klo 03:16
Yksi oivallus huomattu! Koitan havainnoida jos löytyisi muitakin. Tämähän enteillee tietynlaista sarjaa...
9. iso S4.1.2015 klo 10:58
Sai päätä raapia ainakin ilmoitetun pallotuksen verran. Joitakin arkipuheelle lievästi vieraita sanoja oli joukossa ratkaisua vaikeuttamassa, mutta Kielitoimiston sanakirjan hyväksymiä ovat ja vastaavat vihjeitään. Yksi jäi minulta tosin ymmärtämättä. Jos googlaa hakusanoilla suunnitelma ja ratkaisuksi tullut verbi, saa vahvistuksen sijaan linkkejä joissa on kirjoitusvirheen tuloksena syntynyt verbi. No, varmaan noin voi sanoa, siitä ei kahta kysymystä, kuten tylsä käännössanonta kuuluu.

Kohtalainen kauneusvirhe löytyy kahdesta ristikkäisestä sanasta. Tämä liittyy periaatekysymykseen josta olen Pallosta kerran huomauttanut. Noin voi sattua kenelle tahansa ja tässä tapauksessa tilanteen korjaaminen olisi vaatinut todella massiivisia ponnistuksia, vaikka hyvää tahtoa olisi enemmän kuin lääkäri määrää. Erityisesti tällaisessa erikoisristikossa olkaamme armollisia ja jättäkäämme Pallonen virtuaalisesti kivittämättä.

Onhan ristikossa monenlaisia oivalluksia, mutta Eki tarkoittanee sen alussa vinkkaamansa idean kattavuutta. Nähdäkseni kysymys on siitä hämmästyttävästä ilmiöstä, että täyden ymmärryksen saamiseksi pitää tutkia 1234256762823, 95(10)(11)(12)(12)3 ja (13)(14)(14)4792. Varsinkin se 95(10)(11)(12)(12)3 on erikoismauste joka saattaa olla ensipainos.
10. Juha N4.1.2015 klo 12:57
iso S: jos monikoit sanan SUUNNITELMA ja taivutat ratkaisuverbin sen mukaisesti (aktiivin preesensin indikatiivi, monikon 3. persoona) ja lykkäät nämä kaksi sanaa sitten kuukkeliin, niin eiköhän löydy kirjoitusvirheettömiäkin osumia...
11. iso S4.1.2015 klo 14:42
Kilttinä ongelmapotilaana tein kuten lääkäri määrää ja sain vinon pinon linkkejä. No, hmm, jaa-a, niissä verbi liittyy kyllä suunnitelmiin, mutta ei ihan sillä tavalla kuin ajattelin. Omassa mielessäni hain tilannetta jossa olisi kaksi tai useampikin suunnitelmaa ja verbi liittyisi näihin ja vain näihin, ilman muita osallisia.

Jos yritän ohjata Googlea ajatukseni suuntaan laittamalla hakusanat sitaatteihin, saan vain yhden linkin (Lehtiluukku), mutta siinäkin mukaan änkeää ulkopuolinen taho. Harmittava takaisku, mutta mitäpä tuosta.

Siitä huolimatta ristikon ideaa ja toteutusta voisi kuvata nykyisellä muotisanalla: mieletön.
12. ripop4.1.2015 klo 17:16
Merkillisen holistinen ristikko sekä sisälloltään että lauseiltaan.Juice olisi ollut innoissaan.Mielestäni paras Teemulta ikinä.
13. Kaapo4.1.2015 klo 18:54
En kyllä löydä kuin sen yhden yhden jujun.

Nytkö ei enää riitä, että pystyy ratkomaan, vaan ratkojapoloisen pitäisi tajuta vielä kaikki laatijan salatut aivoitukset?
14. iso S4.1.2015 klo 20:00
Eihän se mikään pakko ole, kyllä ratkaiseminen riittää suurimpaan suolaisen nälkään. Varo vain, salaiset aivoitukset saattavat muokata alitajuntaasi!

Voisiko tämän häikäisevän suorituksen perusteella Pallosen paidan vetää Sanariksen kattoon?
15. Tuomas L.4.1.2015 klo 21:42
Jos minulta olisi kysytty, mikä on tuon suunnitelmiin liittyvän verbin infinitiivi, en välttämättä olisi suomen kielen ammattilaisenakaan osannut siihen kysymykseen vastata. Aina oppii uutta.
16. Matti4.1.2015 klo 21:57
Tällaisen puffaamisen jälkeen oli lähes pakko tarttua kynään. Ja mikäpä siinä, ihan käypänen ristikko. Samoissa paikoissa pysähtelin kuin edelläkommentoineetkin, mutta jatkoin taas kulkua. Se eka teemakin selvisi heti, mutta se toka ei vieläkään. Enkä ymmärrä miksi sinänsä nautittava ristikko sai niin hirmuiset ylistykset. Varmaan tämä aikanaan paljastetaan. Vai onko voimassa taas vanha totuus,että kenelle tämän joutuu selittämään, sille tätä on turha selittää.
17. Tuomas L.5.1.2015 klo 12:01
Ei kai tässä ristikossa ole kahta erillistä jujua, vaan siinä yhdessä jujussa on kaksi "tasoa": helpommin huomattava ja vaikeammin huomattava. Itse asiassa se vaikeammin huomattava ei vaikuta ristikon ratkaisemiseen millään tavoin.

Tästä kai on kyse?
18. Eki5.1.2015 klo 13:06
Just
19. HM6.1.2015 klo 08:40
Päättelykykyni hyytyi yllättäen ylhäällä idässä jännittävän äherryksen ynnä pähkäilyn jälkeen. Hyvää työtä tekijöiltä!
20. Emma6.1.2015 klo 14:42
(-; Ääh, yököttävää! Ymmärtääköhän kynäilijä yhtään mitään, älykääpiö? Törmättyäni tähän tyrmäävään älynväläykseen päätin, että ikinä enää en päästä mieleenikään lähteä ärrältä Iltistä pyytämään... Tämähän näköjään tylsistyttää pysyvästi pöljemmänkin kynäilijän! ;-)

Ei vaan, ihan hauska idea ja hyvin toteutettukin - silti jokin tökkii? Ehkä pelko siitä, että tässä mennään johonkin äärimmäisyyksiin. Kertapläjäyksenä ok.
21. HM6.1.2015 klo 15:27
Välttävällä ymmärryskyvyllänikin pystyin äkisti työstämään kyhäelmän tyydyttävään päätökseen! Virkistävä pläjäys pyhäpäivälle!
22. Jaska11.1.2015 klo 16:15
Pallosen tekninen taituruus sai sinettinsä tässä uniikkikappaleessa. Välttöteeman ansiosta sanastostakin tuli vääjäämättä erittäin korkeatasoinen. Yleisimmistä nelikirjaimistriviaaleista tarjolla ollut Uttikin loisti poissaolollaan. Superbi suoritus, 10++.

Muiden nykylaatijoiden ei kannata yrittää samaa. Tämä on ainutkertainen juttu. Jatko-osat olisivat Terminaattorin tavoin kerta kerralta väljähtyneempiä. Jäädytetään siis idea ainakin muutaman seuraavan laatijasukupolven ajaksi.

Valitettavasti Ekin ennakkohehkutus latisti ratkontakokemuksen alhaisempiin sfääreihin kuin Pallonen olisi ansainnut. Eihän sitä arvannut olla lukematta. Tosin innokkaat ratkojat olisivat enemmän ja vähemmän selvästi paljastaneet idean, vaikka Eki ei olisi sanonut siitä halaistua sanaa. Mutta se ei olisi tapahtunut niin pikaisesti kuin nyt. Ties kuinka kauan itseltäkin olisi mennyt molempien tasojen hoksaamiseen. Ahaa olisi tietysti ollut sitäkin makoisampi.
23. iso S11.1.2015 klo 19:34
Minulla oli yhdestä kauneusvirheestä sen verran kivi kengässä, että kaikesta ylistyksenarvoisuudesta huolimatta olisin tinkinyt arvosanaksi superbi 10-. Viittaan kintaalla siihen, että ristikossa oli ristikkäin kaksi samanalkuista yhdyssanaa.

Piti oikein verestää muistiani, joten kaivoin esille säännöt Vuokilan kirjasta Sanaristikot. Hämmästyksekseni muistikuva oli sääntöä tiukempi. Kymmenes kohta sanoo: Ratkaisusana saa olla yhdessä ristikossa vain kerran.

Sääntö ei siis selkeästi rajannut yhdyssanoissa toistumista! Sääntöjen tulkintaohjeissa muistutetaan että sana on san, olipa se yksikössä tai monikossa, joten näitä käyttäen sääntöä ei saa kiertää. Sen sijaan esimerkiksi laki ja laet käy, jos laki vihjataan selkeästi säädöstä tarkoittavaksi, jolloin sen monikko olisi lait. Samanvartaloisia sanojakin kehotetaan välttämään, esimerkkinä avata ja avaaja.

Sitten päästään kohtaan jota voidaan soveltaa tähän ristikkoon: ristikossa jo olevan ratkaisusanan käyttöä yhdyssanassa tulee pyrkiä välttämään (entäpä jos laatii ensin sen yhdyssanan ja sitten sen yhdyssanan osan ratkaisusanaksi...) ja kaksi samaa yhdyssanan osaakaan ei ole suositeltavaa (tässä ristikossa oli). Lievennys tuohon: mitä kauempana merkitykset ovat (kuten takaraivo ja raivotila), sitä vähemmän toistuminen on heikkous.

Suosituksia, suosituksia ja suosituksia. Selkeää kieltoa ei ole rikottu. Korotan täyteen kymppiin, mutta plussia en anna. Ristikko ansaitsee paikkansa Crossword Hall of Famessa, kunhan sellainen keksitään. Voi kun nuo toistot olisivat olleet eri nurkissa eikä ristissä niin olisin vielä tyytyväisempi.
24. Tuomas L.11.1.2015 klo 21:25
Ekin alkuvihjailun ja pääkuvan perusteella olin jo ounastellutkin, että ristikosta puuttuvat A-kirjaimet. Kun ensimmäisissä ristikkoon kirjoittamissani sanoissa oli W-kirjain, tuli mieleen, että ristikossa kenties olisivat mukana kaikki muut aakkosten kirjaimet paitsi A, mutta ihan näin ei kuitenkaan ollut. (Tuossakin muuten yksi kokeilemisen arvoinen idea jollekin laatijalle.) Ristikon vähemmän ilmeinen erikoisuushan oli, että myöskään yhdessäkään vihjeessä ei ollut A:ta (paitsi pääkuvassa).

Vaan mitä mahtoivatkaan tarkoittaa mystiset numerosarjat iso S:n viestissä 4.1.?
25. Matti12.1.2015 klo 18:41
Hei, tuota minä en siis huomannut, aattomat vihjeet. Joo, kehut oli ansaitut.

Samainen Teemu änkesi kerran IS:n 13x13 höyryristikkoon kaikki 29 eri kirjainta, muistaakseni vieläpä kryptosäännöin. Ihan sattumalta osuin sitä ratkomaan - kova juttu laatijalta. Se kolmaskymmenes olisi kai ollut ü, jos suhumerkkejä ei hyväksytä.

++juhilla oli hiljan Sanaseppojen etusivulla ristikko, jonka kaikki vokaalit olivat aita. Ja useampaankin sellaiseen laatimukseen olen törmännyt, joissa kaikki takavokaalit a, o ja u puuttuivat.
26. Matti12.1.2015 klo 18:42
Niitä Iso S:n mystisiä numeroita minäkin aikani mietiskelin, kunnes sitten luovutin.
27. iso S12.1.2015 klo 18:58
Juonipaljastus: mystisten numeroiden tarkoitus oli välttää koko juonen paljastuminen ennen aikojaan. Jujun kokonaisuudessaan hoksanneet saattoivat pystyä murtamaan koodin, etenkin jos harrastavat kryptoja. Tässä numerot uudelleen:
1234256762823, 95(10)(11)(12)(12)3 ja (13)(14)(14)4792
ja tässä niiden tulkitsemiseen tarvittavat sanat:
ratkaisusanat, vihjeet ja pääkuva.
28. Emma12.1.2015 klo 20:44
Minäkin luulin, ettei vihjeissä olisi yhtään A-kirjainta, mutta olipas: 6. rivi alereunasta keskivaiheilla TYTTÖ TAI "TYTTÖ".
29. Jaska12.1.2015 klo 22:01
Huono on minulla huomiokyky, TAI jäi havainnoimatta. Kaiketi siksi, että sen ainoan tarkoittavan ilman muuta pääkuvaa. Hyvä niin, sillä en enää kehtaa muuttaa arvosanaa. Miikanhan olisin virheen huomattuani kympin perään tällännyt. Siis uskoen traagiseen vahinkoon. Vähällä olisi laulun Lyylin niminen syyllinen päässyt!
30. iso S13.1.2015 klo 10:29
Annetaan Palloselle huolimattomuudesta pieni lisämiinus, minulle ja Jaskalle sanasokeudesta pitkä miinus ja universumin tasapainon säilyttämiseksi Emmalle huolellisuudesta ja tarkkaavaisuudesta (näitähän ei kai nykykouluissa enää arvostella eikä siis arvosteta) riittävän iso plus.
31. K.P.13.1.2015 klo 13:15
Saisiko anatomian?
32. Emma13.1.2015 klo 15:26
Minä tässä urani huippuhetkellä kuitenkin kerron vielä ajatuksistani: luulen, että löytämäni A on juuri se yksilö, johon ratkaisulauseessa viitataan ja pääkuvan ISO A on paikkansa mukaisesti vain A:n kuva(jainen)? Olisihan tekijä voinut helposti välttää tuon tyttö/"tyttö"-A:n esim. juuri kauttaviivalla. Vahinko tuntuu tässä aika uskomattomalta selitykseltä.
33. Jaska13.1.2015 klo 18:25
Toivottavasti Emma on väärässä. Jos Pallonen/Eki vahvistaa hänen puistattavan uumoilunsa, ovat seuraukset katastrofaaliset.
34. Emma13.1.2015 klo 19:05
Jaska, eihän se mikään katastrofi olisi! Antamasi 10++ näin umpikierosta ristikostahan olisi ihan paikallaan.
35. Jaska13.1.2015 klo 20:43
Emma, ei minun antamani. Itse saat tietysti antaa mitä tahdot.
36. Teemu Pallonen13.1.2015 klo 21:51
On se kummallista, että miten se yksi a on sinne vihjeeseen päätynyt. Luulin olevani niin tarkkana tekiessä ja vielä tarkistin useampaan kertaan. Mutta niin siellä vaan on se yksi a. Oma moka.

Vihjeitä tekiessäni jouduin muuten hylkäämään useita omasta mielestäni hyviä vihjeitä ja laatiessa tuli muutamia hankalia paikkoja. Sen osittaisen tuplan poistaminen olisi ollut lähes mahdotonta, paikka oli niin hankala.

Anatomiaa en taida tehdä, koska ei kai näissä kaksijapuolitähtisissä ole hirveästi todella hankalia vihjeitä. Jos joku haluaa jotain vihjettä erikseen kysyä, niihin toki vastaan.
37. Emma13.1.2015 klo 23:07
Jaska, vilkaisepa aiemmat viestisi 11.1. klo 16.15 (ja 12.1. klo 22.01, jossa vielä vahvistit alkuperäisen arviosi).

Minä en jaa pisteitä ollenkaan, ei riitä pätevyys moiseen. Minä arvostelen mutu-systeemillä ja esitin mielipiteeni jo 6.1. klo 14.42.
38. Jaska13.1.2015 klo 23:58
Emma, nyt en tajua, miksi ko. asiat pitää kerrata. Alkuperäinen ja lopullinen arvosana on 10++. Sanoinhan, että en kehtaa sitä muuttaa. Se olisi ollut väärin, koska olin itsekin LEVÄPERÄinen aiden suhteen. Katastrofi olisi ollut tahallinen virhe, koska 10++ ei tosiaan olisi ollut siinä tapauksessa ansaittu.

Jos tässä jollekulle miikka vielä pitäisi antaa, niin sinulle Emma Pallosen "umpikierouteen" uskomisestasi. Mutta onneksi ei pidä:)
39. TJV16.1.2015 klo 21:56
Ratkaisematta olisi tämäkin minulta jäänyt ilman kovissäikeellä harvinaisia paljastuksia.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *