KESKUSTELUT > RISTIKOT > APU 51/12 SUURRISTIKKO

8261. APU 51/12 SUURRISTIKKO

tapio24.12.2014 klo 13:54
Ei vastaa nyt SK:n kolmitähtisiä (kuten ei tietenkään pidäkään), mutta ihan ok. En vaan saanut selvää kuvasta vihjeen 'PITÄÄ IHMISENKIN AIKA AJOIN?' oikealla puolella. Kuvassa alaosassa on jotain epämääräistä. En ymmärrä, miten liittyy ratkaisusanaan. Vaikka tällainen naivistinen kuvitus välillä ihan hauskaa, joskus kuvat liian epämääräisiä.
2. Jukkis24.12.2014 klo 17:18
Minkäslaisella telepatialla ajattelit jonkun jostakin tämän ristikon esille kaivavan ja sinun selvääsaamattomuuttasi näin jouluaaton kunniaksi kommentoivan?
3. tapio24.12.2014 klo 18:41
Ajattelin, että monet tietävät, että avun ristikot löytyvät netistä (http://www.apu.fi/tehtavat/ristikot).
4. tapio24.12.2014 klo 18:45
Vahingossa tuli väärä vuosiluku - kyse tämän vuoden ristikosta.
5. Lars25.12.2014 klo 11:11
Eihän siinä ole kuin yksi piilokirjain, jos muut olet saanut ratkottua pitäisi tuo olla kakun pala (eng. piece of cake) ;)
6. Heikki25.12.2014 klo 12:55
Ei yhtään piilokirjainta, jos ymmärsin asian oikein. Tapion mainitseman vihjeen oikealla puolella on kuva, josta tulee sana alaspäin. Sen kaikki 5 kirjainta saadaan risteävien sanojen perusteella. (PS. Olen jo lopettanut Apu-lehden tilauksen.)
7. Lars25.12.2014 klo 13:01
6 kirjaiminen sana jossa 1 piilokirjain, siihen tosin ei sovi kuin yksi mahdollinen joten sana on ratkottavissa vaakavihjeillä (jos osaa) Minä ratkon Avun ristikot paperisina ja vain kryptot lähettelen tuosta sähköisestä versiosta, poikkeuksena nyt tämä 51/14 Suurristikko.
8. Jondalar25.12.2014 klo 18:44
Puhe on viime viikon Avun ristikosta, jonka laatijat ovat Erkki Vuokila ja P.A. Manninen. Vaikeudeksi määritelty kolme palloa.

Tapion ihmettelemän kuvan ratkaisu (6) on niin kuin Lars sanoi. Mielestäni tyylitellyssä piirroksessa näkyy vettä ja rantaa.
9. tapio25.12.2014 klo 18:54
Kyse ei ollut siitä, ettenkö saanut sanaa ratkaistua (ei siihen piilokirjaimen paikalle oikein sopinut kuin yksi kirjain) vaan siitä, että kuva oli älyttömän epäselvä - en hahmottanut siitä rantaa ollenkaan (itse asiassa en hahmottanut alaosasta mitään järkevää ja vesikin piirretty varsin viitteellisesti). Kristisoin sitä, että kuvitus ei nyt saisi olla ihan näin epäselvää. Toki nettiversion liian huono resoluutio suttaa kuvaa ja kuva saattaa olla paperiversiossa ymmärrettävämpi (Hesarin suhteen on näiden säikeiden perusteella tosin yleinen hupi arvuutella, mitä kuva esittää).
10. Lars25.12.2014 klo 19:39
Epäilen että Tapio ei ole osannut ratkaista koko ristikkoa, oli sen verran haastava ;) No ratkaisusanaa ei sopine vielä vaatia mutta katsotaan kun vastausaika on ohi tuleeko Tapiolta siihen oikeaa ratkaisua ;) Kuva sinänsä oli samaa tasoa kuin kaikki muutkin ko tekijän aikaisemmat piirrokset, ei yhtään sen epäselvempi.
11. pelaaja25.12.2014 klo 20:24
Älkääs nyt, kuulkaas nyt..
"Jouduin" minäkin ko. ristikkoa ratkomaan. Tapion sininen on ok mutta vallan kummastelen pääkuvan ylemmän nuolen alla olevan eläimen vatsansa alla hautomaa pentua tai kiveä tai maamiinaa. Ehkä se on tuulen tuivertama hännänpää? Ehkä yritän piirtää itse ja katsoa, päädynkö samaan ratkaisusanaan - voi olla, että oma piirrokseni jäisi ratkaisematta.
12. Jondalar25.12.2014 klo 21:14
Samaa eläimen takapäätä kummastelin itsekin kun kuvaa kääntelin. Päättelin pullistuman olevan puusta laskeutuvan elikon vahvan takajalan, jolla hän jarruttelee alas tuloaan. Katsoin vielä googlen kuvahakua ja niin totta vie on, terävähampaisella pedolla on noin voimakkaat reidet. Piirroksessa mutkalla oleva jalka näyttää olevan luonnottomasti irti vartalosta.

Kyllä tapio on tämän ratkaissut, koska minäkin pystyin siihen.
13. tapio26.12.2014 klo 07:27
Ei tämä mitenkään erityisen vaikea ollut kuten jo johdannossakin kerroin (IS:ssä saisi ehkä merkinnäksi 2+). Minulle tuon eläimen reiden hahmottaminen ei tuottanut ongelmia.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *