KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2820

8180. HS 2820

Vili24.10.2014 klo 09:01
Varsin helpolla päästään vaihteeksi. Nämä "tapahtui" ristikot ovat kyllä jotenkin mukavia ratkottavia, opin taas muutaman uuden asian! Kiitokset laatijalle.
2. uusi24.10.2014 klo 09:11
Ja onneksi ratkottu tässä vaiheessa, joten selviää ilman valmiita vastauksiakin. Itselleni kyllä riitti haastetta ihan mukavasti. Kiitos mukavasta ristikosta.
3. Potter24.10.2014 klo 09:14
Ei siellä tällä kertaa ollut erikoisempia ilopillereitä, mutta aika paljon vanhoja tuttuja sanoja. Ihan mukava aamuaskare. Kiitos!
Nyt kohta kuntosalille ja uimaan.
4. Aksu24.10.2014 klo 10:01
Samaa mieltä edellisten kanssa.
Tosin muutama valokuva tuotti vähän etsimistä.
5. tuffa Porist24.10.2014 klo 10:21
Kronikka auttoi ratkaisua merkittävästi!
6. io224.10.2014 klo 11:25
Alhaalla keskellä muutama kirjain jumittaa.
Karkin kuvan ja risteävän "aistit" kohdalla. Kaikkiin keksii jotain, mutta eivät sovi keskenään.
7. sofia24.10.2014 klo 12:48
Melkoinen henkilögalleria tällä kertaa - nimiä ja valokuvia. Paljon täytyy googlettaa, kun ei ole kronikkaa.
8. Pähkinänsärkijä24.10.2014 klo 13:41
1954 sinänsä hauskan tapahtuman aikaa ja paikkaa ei heti ollut verkosta tđarkastettavissa - itse sattumus kylläkin - joten hyväksyin päättelemäni ratkaisun varmistamatta.

1974 sanaryppäässä oli ainakin minulle entuudestaan outo lisä, mutta sen saattoi tarkastaa verkosta (jossa sielläkin harvinaisena).

Ensimmäisestä A:sta itään ylittää atleetti aitaa, mutta ratkaisu (4 alas) istuu vihjeeseen vähän väkinäisesti.

Kolmanneksi ja toiseksi alimpien harmaiden välissä leikkaa-liimaa-ja-tuhraa huonollaskannerilla-vihjekuvan ratkaisun (5 vaakaan) piilokirjaimen jätin piruuksissani pois, koska tässä on taas vastenmielisenä pitämäni "löysä" vihje.

T:stä itään näyttää muuan katti leikkivän jollakin haituvalla tai höyhenellä, mutta ratkaisu (6 vaakaan) kertoo ihan muuta.

Eipä muuta kenenkään kiusaksi tällä kertaa. Onnittelen täällä vain itseäni, kun en heti pakkasen tultuaa sännännyt vaihtamaan autoon talvirenkaita. Saa ajella hljaisesti vielä pari viikkoa kesäkumein.
9. Motti24.10.2014 klo 13:53
Pähkinänsärkijä. Tosiaan 1974 jutun yhtä sanaa oli vaikea löytää, mutta löytyi kuitenkin. Tuota 1954 asiaa en minäkään löytänyt mistään, mutta niitä oli silloin ympäri maailmaa. Sen kissa tekemisistä en tosiaan tiedä, mutta voi sen kait näinkin nähdä.Ylimpään ja alimpaan harmaaseen en jaksanut hakea tarkkaa päivämäärävahvistusta, koska asiat löytyivät kuukausitasollakin.
10. Kommentoija24.10.2014 klo 14:30
Olipa taas HS-ristikoitten helpoimpia (alle puoli tuntia pähkäilyä). Aikani kuluksi kävin lukemassa edellisen 2819-palstan. Siitä muutamia mietteitä:

Turhaan mollaatte Pähkinänsärkijää. Hän on ainoa KESKUSTELIJA, siis isoilla kirjaimilla, joka pyrkii virittelemään todella aitoa keskustelua ristikosta (ks. esim. aloitus 2819) eikä vain jakelemaan vastauksia. Hän kritisoi usein terveellä tavalla laatijan kömmähdyksiä tai outoja ilmauksia ja löytää usein sellaisia ristiriitaisuuksia ja muita ihmeellisyyksiä, joihin ei tavallinen tallaaja, kuten minä, tulisi kiinnittäneeksi huomiota.

Millä tavoin esim. Te nim. "mormor" olette osallistunut keskusteluun ristikoista muuten kuin moittimalla toisia tai peräänkuuluttamalla keskustelua? Hyväksytte siis nykyisen "ällittömien" joukkoratkonnan, jota vastaan Pähkinänsärkijä ja moni muu protestoi. Kake lienee kärkevin arvostelija, mutta hyväksyn täysin hänen sanomansa. Olen samaa mieltä nyt ja vastakin kuin Kake ja Pähkinänsärkijä.

Olen myös Kaken tavoin tyytyväinen siitä, että kärkkäimmät kyselijät (lienevätkö niitä heikosti koulutettuja "marleja"?) ovat häpeissään häipyneet palstalta. Poikkeuksena tietysti muutamat vähän koulutusta hankkineet Koinen tai JP kysymyslistoineen. Hilu joutavanpäiväisine höpötyksineen voisi häipyä palstalta ikuisiksi ajoiksi. Tuskin kukaan jäisi ikävöimään.

Juha N. kirjoitti oivallista asiaa muutamille kieli(oppi)taidottomille "marleille". Kitos! Toivottavasti nuo tyhmyyttään esitelleet osaisivat vastedes pysyä kammioissaan häpeämässä.

jj on lähinnä iso vitsi näillä palstoilla. Hän on itsekeskeinen psykopaatti myöhästyneine vastauksineen ja ärsyttävä viisastelija, joka pönkittää omaa turvonnutta egoaan ja pätemisentarvettaan typerällä tavalla. En ole lääkäri, mutta olen kuullut, että persoonallisuushäiriöitä voidaan hoitaa.

Ugh, sainpahan sanotuksi. Tapaamisiin taas viikon päästä!
11. Rampe24.10.2014 klo 14:35
Kommentoija,
ovatko nämä palstat mielestäsi siis pelkkää vittuilua varten?
12. POH24.10.2014 klo 14:42
Kommentoija 24.10.2014 klo 14:30
Olipa taas HS-ristikoitten helpoimpia.
Siihen voi valitettavan helposti yhtyä.
Laatija ei pyyhettä kehään, vaan ratkaisijat nurkkaan.
"Ugh, sainpahan sanotuksi"
13. Partasuu24.10.2014 klo 14:43
Lehdestä ei ole tietoakaan, enkä aikonut kommentoida. Nyt on kuitenkin pakko kirjoittaa ja kehua Kommentoijaa. Olen täysin samaa mieltä!
Esittäisin vielä yhden toivomuksen. Älkää hyvät ihmiset loukkaantuko, jos joku vähän mollaa. Jos Kake vaikka tällä palstalla sanoo minua seniiliksi tai hoidon tarpeessa olevaksi, en varmasti loukkaannu. Eri asia olisi, jos hän sanoisi sen parin päivän kasvokkain tapahtuvan henkilökohtaisen tutustumisen jälkeen.
14. Masa I24.10.2014 klo 15:46
Morjens !
Leipomokahvilassa mukavasti täyttyi. Vasenta yläosaa piti täydentää ja Edvard ja Frank tarkistaa. Niin ja -74 alku sana oli outo ,en uskonut , mutta löytyy se netistä; mitähän lie tarkoittavan, ei väliä. Tänään ei päässyt 'töihin'.
15. Lei ja Puri24.10.2014 klo 15:54
Olipa se helppo! KaksoisSiskon kanssa ratkottiin tuosta vaan! Varttitunti ja sillä siisti. Oiskohan kortelaisten geenejä meissä?
Mummu oli välillä kurkkimassa olan takaa ja aatui muistelemaan äitinsä kertomaa noista aikaisemmista vuosista. Meinasi siinä aatos katketa hänen intomielisen tarinointinsa takia.
Toivotamme iloista ratkontaa!
16. pilkkupussi24.10.2014 klo 15:57
Säie pullistelee taas löysää keskustelua ja vetelää analyysiä. Kaupantekiäisinä on toki muutama lisävinkki ratkojille ja tietoa talvirenkaiden vaihtotilanteesta.
17. Koinen24.10.2014 klo 16:48
Kommentoija

Tu et, brute.
18. alias24.10.2014 klo 17:05
Kommentoija näyttää olevan kakekortelaisen sivupersoona. Eiköhän keskitytä ratkontaan ja tehdään sitä sopuisasti ja yhdessäkin.
19. Marle24.10.2014 klo 17:39
Tuota, taisin ed. säikeessä astua pahasti useammallekin varpaalle. Yllättävän raskaasti kommenttini otettiin.
Niin, joo, keskitytään oleelliseen: todellakin paljon kasvoja ja nimiä ristikossa, mutta tällä kertaa löytyivät suht. helposti. Ei liene helppoa laatijankaan näitä suoltaa viikosta toiseen ja samalla saada uutta ja ehoa vihjettä kehiin. Tapahtui-ratkaisuista tosiaan tuo 1954 oli mukavin. Lisää näitä kuolojen ja syntymien sijaan!
20. [O]24.10.2014 klo 19:59
[Hyvä Marle.
Sinä olet reipas ja rohkea. Koita jaksaa!!!]
21. koita nyt24.10.2014 klo 20:16
johan on oooo kanavalla.
22. Wexi24.10.2014 klo 20:40
Pitipä taas kurkistaa, onko mahdollisesti möykkäfarssin aineksia. Tarttui silmiini melko itseriittoisella asenteella laukaistu "sammakko" (tahallinen vai tahaton, mene ja tiedä?):
"...lienevätkö niitä heikosti koulutettuja..." "...tietysti muutamat vähän koulutusta hankkineet..."
Kuuleppas kommentoija: Useat ihmiset ratkovat ristikoita ihan vaan kanskoulupohjalta, onpa joukossa aika noheviakin sellaisia, olen tullut huomaamaan vuosien saatossa.
Sitä nokkeluutta kun ei saa rahalla, eikä oikein koulun penkiltäkään. "Äidinmaidossa" se (nokkeluus) tulee, jos on tullakseen...
23. Rampe24.10.2014 klo 20:49
Pähkinänsärkijän analyysiin on pakko yhtyä talvirenkaiden vaihtoa myöten. Ei täyttynyt vartissa niin kuin kaksoissiskoilla, mutta ei ole kortelaisen geenejäkään.
Partanaama T:n ja kissan välissä jäi vaivaamaan.
En muista tuon nimisiä muita kuin( vanhana pioneerina) yhden pikasillan keksijän jolla oli nimessään komea alkuliite.
24. Tat vam asi24.10.2014 klo 20:57
Jopas oli helppo ristikko. Pähkinänsärkijän väite aitajuoksijan kömpelöstä ratkaisusanasta ja kissan ruopimisesta olen täysin vastakkaista mieltä. Aitajuoksija tulee aidan yli alas ja kissa voi ruopia vaikka höyhentä paremman puutteessa.

Turhaa saivartelua, jälleen kerran.
25. ------24.10.2014 klo 21:16
En haluaisi ulputtaa, mutta "Partanaama T:n ja kissan välissä" vaivasi melkoisesti minuakin. Selvisi lopulta, kun uskoin suomalaiseksi.
26. ------24.10.2014 klo 21:25
Toki Ville Vallaton alhaalla keskellä tuntuu hiukan kömpelöltä.
27. Motti24.10.2014 klo 21:27
Tuolla partasuulla oli varmaan joku " tehtävä "
28. jj24.10.2014 klo 21:34
io2, karkki on melkein mannaa, aistit kun katsot murteella, juhlat on niitä joista melkein puolet mitätöityy. Villevallatonta tarvitaan Tampereessa.
29. jj24.10.2014 klo 21:41
Ei ole mitään todisteita että Kortelainen, kommentoija olisi koskaan mitään ratkaissut. Uskon, että me aidosti ratkaisuja hakevat kehitymme itse muiden mukana. Ja silloin ammennamme onnistumisen ilon terveesti.
30. ---24.10.2014 klo 21:42
jj en ymmärrä tota vastaa ihan suoraa vaan
31. jj24.10.2014 klo 21:46
Siinä on neljä ä-kirjainta nipussa, 2x2 ruuduissa.
32. Pähkinänsärkijä24.10.2014 klo 22:02
Nyt, kun mm. jj on riittävän monella tavalla paljastanut vihjeen AISTIT ratkaisun, voisi olla jo aika kypsä kysäistä sivustoa ylläpitäviltä ristikkoammattilaisilta, noudattaako ratkaisusanan muoto laadinnan kirjoittamattomia sääntöjä. Jos sana on jonkin ihme kommervenkin kautta jokin muu kuin aktiivi verbi yksikön 2. persoonassa, olen Greta Garbo.
33. ?24.10.2014 klo 22:16
...vai aktiivin indikatiivin preesensin yksikön 2. persoona, myöntömuoto?
34. jj24.10.2014 klo 22:57
Onpahan vanhakantainen, jopa runollinen. Ei kuitenkaa Kalevalaista mittaa, joka tosin taitaa olla nelipolvista trokeeta.
35. etsivä24.10.2014 klo 23:06
Kommentoija - *** - Kake Kortelainen. Yrittää hämätä useammalla nimimerkillä.
36. Marle25.10.2014 klo 00:12
Pähkis, kyllä se ihme kommervenkki löytyy: ratkaisusana ei ole verbi tässä yhteydessä, vaan on nimittäin-sanan vastineen slangimuoto. No ei sun sllti tarvii GG:ksi ruveta, ole ittes vaan!
37. etsivä25.10.2014 klo 00:14
Kommentoija - siis Kake moittii mormoria siitä, että ko. nimimerkki vain moittisi muita, eikä muutoin osallistu keskusteluun. Kake itse on juuri tällainen, en koskaan ole nähnyt hänen osallistuvan tällä palstalla muutoin kuin solvaamalla muita järkyttävillä nimityksillä. Nyt yrittää päästä Pähkinänsärkijän suosioon rinnastamalla itsensä hänen kanssaan samalle tasolle. Saattaa Pähkinänsärkijä olla tästä hieman vaivaantunut.
38. Marle25.10.2014 klo 07:47
...uups, Pähkis: En ylentänyt itseäni ristkkoammattilaiseksi, omahyväisesti vain tuosta pulmastasi viisastelin.
39. "F.O.S. Siili"25.10.2014 klo 09:20
Taas koko joukko uusia sanoja. Varttitunnissa en saa vielä kynää kunnolla käteeni, puhumattakaan, että HS-ristikko valmistuisi! Ehei!
40. PIENI HARMI25.10.2014 klo 09:29
Onko pakko olla neljä ä-kirjainta? Eikö yksi voisi olla ö?
41. **25.10.2014 klo 09:34
Ei voi, PIENI HARMI.
42. iso S25.10.2014 klo 10:01
Tilapäinen tauko kalkkiutumisessa, tämä ratkesi kuin silloin ennen. Tällä kertaa Hesari antoi selviytymisen mahdollisuuden vähemmän paatuneillekin. Useimmat hämäryydet selvisivät poikittaisten avulla, mutta piilokirjain Bulgarian joessa pakottaa useimmat googlaamaan. Voi tietysti arvatakin ärräpäitä päästellen. Lähelle oikeaa pääsee tai päätyy jos ei saa jodia.

Bulgarian jokia on listattu täällä:
_https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=rivers+bulgar ia

Mesta kuulostaa suomalaiselta. Sitä on kahta väriä: musta ja valkoinen. Vit puolestaan kuulostaa ruotsalaiselta. Sitäkin löytyy mustana ja valkoisena.
43. PIENI HARMI25.10.2014 klo 10:01
Kiitos **, napakka vastauksesi sai minut heti tajuamaan asian, harmi haihtui.
44. pelaaja25.10.2014 klo 10:50
Pähkinänsärkijä 24.10.2014 klo 22:02
Sinullahan on Nykänen, huomasitko tarkistaa sieltä. Emmekös me olekin tottuneet siihen, että näissä ristikoissa on nykäs-sanoja. Ko. ratkaisu on yksi niistä. Ja ilman Nykästäkin arkikielen sana yhtä lailla kuin saman pyhän neliön toinen "aistimus".

(Olen sen verran kuiva ihminen, että minkään sanan verbi- tai muusta muodosta puhumiseen aika ei ristikon julkaisupäivänä mielestäni ole kypsä huolimatta erään pakkomielteisistä paljasteluista. Tässähän ilmiselvästi on tai paremminkin oli laatijan asettama mukava pikkuansa palkkalaisilleen.)
45. Hupi25.10.2014 klo 12:20
Tavallista nopeammin täyttyi täälläkin, vaikka ei nyt vartissa todellakaan. Eikä aivan epäilyksettäkään. 1974 ensimmäistä sanaa pitää vielä tarkastella illemmalla. Ja onkohan minulla pahempikin kämmi yläreunen kynttilästa alas olevan henkilön suhteen ("PORE" alapuolella), kun olisin kaivannut nyt saamaani nimeen yhden kirjaimen enemmän.
46. kaart25.10.2014 klo 12:31
Hupi, naamahan oli vähän vajaa.
47. Greta Garbo25.10.2014 klo 13:04
pelaaja 25.10.2014 klo 10:50

No niin, tarkastin sitten Nykäsestä, ja sain ns. häpnadista päähän: mitäpä mikään ei tarkoittaisi! Että vielä adverbikin (jos nyt saa sanoa - eilenhän oli jo itse ratkaisu paljastettu rautalangasta vääntämällä, joten rohkenin kirjoittaa verbikäsityksestäni poikkeuksellisesti ilmestymispäivänä).

Marle, ei se ratkaisusana sentään slangia ole, vaan näyttäisi enemmänkin jonkin murteen ja runouden muodolta, mutta muuten olet näämmä oikeassa - ja minä olin vasemmassa.
48. Hupi25.10.2014 klo 13:05
No niinpäs olikin! Kiitos kaart!
49. pelaaja25.10.2014 klo 14:59
Pähkinänsärkijä,
ei toi Greta Garbo nyt kuitenkaan oikein istu. Verbi mikä verbi vaikkakin arkikielisen muodon toinen merkitys sattumoisin on sekin arkikielinen.
50. Motti25.10.2014 klo 15:07
Pelaaja.Nyt ei ole ristikko käsillä, mutta jos samasta kohdasta puhumme, niin siinä haetaan " lintua".
51. JP25.10.2014 klo 17:19
Nimimerkki Kommentoija epäili minua koulutuksen puutteesta. Mielestäni sanaristikot ovat niitä miellyttäviä elämän alueita, jossa koulutuksella ei ole niin paljon merkitystä, muita ovat esimerkiksi sauna ja latu.
En henkilökohtaisesti koe kohtuuttomana, jos vähän apuja pyytää itseään kokeneemmilta (huom. ei koulutetummilta!). Muistaa vaan, ettei sitten omissa vastauksissaan kerro sanoista suoraan, mitä sääntöä täällä pääsääntöisesti noudatetaankin. Pyrin aina kysymään siinä vaiheessa kun en enää omin avuin pääse eteenpäin. Täältä olen aina saanut apua nopeasti ja ystävällisesti.
Keskusteluahan tämä vihjeiden utelu ei ole. Valitettavasti koulutukseni ei riitä siihen säkenöivään, älylliseen debattiin, jota tällä palstalla käydään viikosta toiseen. Täyttelen vain iloisesti ristikoita! Yst.terv. JP
52. Hilu25.10.2014 klo 17:55
JP, minutkin on täällä toivotettu häipymään ikuisiksi ajoiksi, mutta enhän sitä tee. Tietääkseni se on Ylläpito, joka tänne mahd. porttikiellon antaa. Sitä odotellessamme jatkan kuten ennenkin, kirjoitan milloin huvittaa ja ihan mitä huvittaa. Nuo huomionhakuiset surkuhupaisuudet eivät minun täällä olemiseeni vaikuta mitenkään. Kun on siellä hiekkalaatikolla viety se ämpäri ja vielä se lapiokin, niin onhan se hyvä että jossain saa sitä mielipahaansa purkaa. Vielä vihje niille, jotka eivät minua siedä: Jättäkää lukematta! Eihän buffet-pöydästäkään tarvitse ottaa ruokalajia, josta ei pidä. Tännehän ei mitään pääsykokeita ole, joten kukin ihan omalla tyylillään! Rattoisia hetkiä tosi antoisan harrastuken parissa.
53. etsivä25.10.2014 klo 17:56
Hyvä JP, Kommentoijan voit jättää omaan arvoonsa. Kommentoija käyttää tällä palstalla useampaa nimimerkkiä, ainakin siis Kommentoija, *** tai **** ja Kake Kortelainen. Eri nimimerkit tunnistaa samaksi kirjoitustyylistä. Ko. henkilö ei arvosta naisia, eikä hieman vähemmän koulutusta saaneita ihmisiä, lienevät itseltäänkin koulut jääneet kesken ja ainakin sydämen sivistys on olematonta. Tämä henkilö pilaa koko tämän palstan, onneksi kuitenkin pysyttelee tällä HS-palstalla. Siis JP, ratko näitä ristikoita vain iloksesi, äläkä välitä solvaajista.
54. etsivä25.10.2014 klo 17:59
Täsmennys edelliseen, onneksi Kommentoija pysyttelee VAIN tällä HS-palstalla, ...
55. Jondalar25.10.2014 klo 19:02
Helppoa ei ole Kakellakaan, sillä hän näyttää kantavan erityistä huolta kouluja käymättömistä ällittömistä ämmistä ja äijistä. Voin lohduttaa häntä kertomalla, ettei koulu suinkaan pysty tarjoamaan kaikkia eväitä elämää varten. Koulussa opitaan etsimään tietoa omatoimisesti ja soveltamaan sitä käytäntöön. Sydämen sivistystäkin lahjakas oppilas koulussa voisi oppia. Sanaristikoiden ratkonta ei tietääkseni ole kouluissa oppi-aineena. Voisit, Kake, laittaa vaikkapa ylioppilastodistuksesi meille nähtäväksi. Ihailtaisiin porukalla älliä. Onko peräti 11 laudaturia?
56. **25.10.2014 klo 19:15
kommentoija ei taida olla kartalla mitä aihetta tällä sivulla käsitellään. Tämä EI ole tarkoitettu itsensä kehumiselle ja toisten vikojen etsimiselle, pysytään ristikon ratkonnassa, onko koulut käyty ja mikä on titteli, miten se vaikuttaa tähän harrastukseen -EI MITENKÄÄN - .
Myös se, miten nopeasti joku saa kirjaimet ruutuihin ei mielestäni ole olennaista.
57. Motti25.10.2014 klo 19:29
Kommenttini 25.10. klo.15.07. Nyt taas ristikko käsillä. Metroliikenne oli sekaisin ja aikaa matkustamiseen kului normaalia enemmän. En muistanut, että Greta Garbo on erään kirjoittajan nimimerkki, vaan arvelin, että sillä tarkoitetaan erästä vihjekuvaa ristikossa. Siksi vihjeeni " linnusta".
58. jykä25.10.2014 klo 20:27
Helpohko mutta en oivalla keskinaama-alakuvan ratkaisuani. Terkut jo etukäteen kakelle ja pähkinälle
59. **25.10.2014 klo 21:01
jykä, tarkenna paikka.
60. jj25.10.2014 klo 22:01
Tarkoitatko Tampere-villevallatonta?
61. ***25.10.2014 klo 23:55
Upeaa jj, sinä keksit tuon Tampere-villevallaton-vihjeen. Olet varmaan ainut sen oivaltanut. Sitä kannattaakin hehkuttaa!
Onnittelut!
62. Virkku26.10.2014 klo 06:17
Kellot on siirretty, mutta sisäinen kello ei vielä siirtynyt. Mukavassa ristikossa mukava lause 1954. Taisi olla linnun selkään kiinnitetty pieni taskulamppu. Siitä alaspäin poskea pyyhkivästä naisesta alaspäin tulevasta sanasta ei tule tolkkua, vaikka kaikki vokaalit on piilokirjaimeen kokeiltu. Ei kai vain ole "nykässana".
63. iso S26.10.2014 klo 08:25
Kyllä varmaan löytyy Nykäsestä, en viitsi edes tarkistaa, mutta ei mielestäni nykässana sen ikävässä merkitystä. Ihan normaalia yleiskieltä. Tarkista poikittaiset, lähinnä epäilen että kissan kuvasta lähtevässä sanassa (sehän on ylempänä melko tarkkaan paljastettu) on väärä alkukirjain. Se sana on luullakseni jonkin verran vähemmän tunnettu kuin pystysana. Molempien sanojen piilokirjaimet tekevät tuon kohdan hankalaksi.
64. **26.10.2014 klo 08:27
Virkku, kyyneleitä taitaa tulla ihan runsaasti.
65. Marle26.10.2014 klo 08:32
Virkku, tuota 1954:ää ihastelin minäkin!
Vaan oisko sulla kissimirrin puuhissa tuo alkukirjain ongelmana, oletan. Muuten olisi jo poskenpyyhintäkin sulle selvä. Onpahan hyvinkin "nykänen", muunnos tavallisemmasta, tuo maankaiveluverbi...
66. Virkku26.10.2014 klo 08:39
iso S, **, Marle. Kiitos teille! Piilokirjain paikoillaan. Kissan verbi alkoi väärällä kirjaimella, sillä tavallisemmalla.
67. jykä26.10.2014 klo 13:17
jj, en tsennannu Villen kuvaa mutta eiks Niemisen Villekin pelannu Tampereella
68. jeh26.10.2014 klo 13:26
Laatijan moka: Piafin etunimi ei ole ratkaisusanan mukainen.
69. Jondalar26.10.2014 klo 13:28
Pirkka-Pekka Petelius ja Aake Kalliala imitoivat mainiosti Heikkiä ja Kaijaa.
70. jj26.10.2014 klo 13:29
NääsNiemisen lisäksi Tampereella pelaa 120 ryhmää, joissa on 5...25 pelaajaa, elikkä monta on.
71. sofia26.10.2014 klo 13:35
Jeh
Ei ole mokaa.Viestiketjusta löytyy kyllä vinkki, jos et itse hoksaa.
72. **26.10.2014 klo 16:14
voi Sinua jykä, oliko toi vitsi, et oo tosissas. että ihan Niemisen Ville. joo.
73. jiiem27.10.2014 klo 00:44
Se on kyllä kukkua, että joku ratkaisee tämän ristikon 15 minuutissa. Ei ratkaise, vaikka olisi vastaus vieressä.
74. Kake Kortelainen27.10.2014 klo 10:57
Je vous transmets les salutations de France.
Täällä joku kotitekoinen yksityisetsivä Sherlock kuvittelee minun olevan nim. Kommentoija, mutta pieleen meni. Minulla on alibi, olin nimittäin ti-su syyslomalla Ranskassa jas palasin Suomen kamaralle eilen 23:n jälkeen. Finavia Oyj voi vahvistaa alibini. Mitään nettikoneita en nähnytkään sillä matkalla. Valitettavasti piti palata sieltä lähes 20 asteen lämmöstä, kun työmaa kutsui. Lueskelin palstaa ruokatunnin ratoksi, sillä täältä löytyy aina hupaisia pölkkypäitä, joita voi naureskella.

Ranskassa kävimme tapaamassa Lyonissa (Université Jean Moulin, Deuf program) opiskelevaa yhtä poikaamme. Meillä on myös talo (shateau, sanoi yksi sukulainen, vaikka talo on aika vaatimaton kivitalo) Drômen alueella Lyonista etelään, lähellä Rhônen rantoja. Jääköön tarkempi osoite tässä kertomatta. Seuraavan kerran pääsemme piipahtamaan sinne vasta ehkä joulun tienoilla. Harmitti vähän palata tänne sateeseen ja loskaan.

Kommentoija on muuten ihan oikeassa. Teksti voisi sisältönsä puolesta olla minun kirjoittamani.
Ylläpito voisi muuten puuttua kovalla kädelllä tuon kaikkien inhoaman jj:n touhuihin ja antaa hänelle porttikiellon ikuisiksi ajoiksi.
75. jj27.10.2014 klo 11:44
Voi vain arvailla minkälaisessa hoitopaikassa on ollut, kun ei ole viestintävälineitä ollut näkyvissäkään. Toivon pikaista toipumista.
76. ***27.10.2014 klo 13:28
Onneksi tuo jj, tuo keskustelupalstojen ebola on pesiytynyt vain tälle säikeelle!
Kaikki muut säikeet näyttäisivät olevan vielä saastumattomia.
Toivottavasti pysyvätkin sellaisina!
77. jykä27.10.2014 klo 13:35
eiks tän palstan idis oo kysyä, antaa vihjeitä ja kommentoida ristikkoa. Ei haukkua muita. Tuplatähti ymmärsi jujun.
78. etsivä27.10.2014 klo 13:50
Taas on Kake elementissään, vrt. edellinen ***!!
79. jj27.10.2014 klo 15:33
Tän ristikon palautus on 8.11. mennessä. Vielä ehdimme avitella, jos tarpeen.
80. mm27.10.2014 klo 16:17
Leonarto Tavinskin sukunimen alkuun (keskellä 8 rivi alhaalta) tuppaa outoa kirjainta. pease!
81. Öö27.10.2014 klo 16:28
Jiiem 27.10.2014 klo 00:44
Olen samaa mieltä, ei tätäkään sentään vartissa ratkaista. Kirjoittelin tämän ristikon puhtaaksi, siis valmiiin ratkaisun, ja siihen kului noin 10 minsaa. Viisi minuuttia jäisi miettimiseen kirjoittamisen ohella. Tietysti, jos on oikein fiksu, voi ratkaisun käydä läpi päässään ja kirjoitella sen sitten puhtaaksi ja katsoa kirjoittamisen tekniseksi suoritukseksi, jota ei lasketa ratkaisuaikaan. Sanon vaan, että harvassa on tyypit, jotka ilman kynää täysin ratkaisevat Hesarin ristikon. Vaikeaa on myös todistaa, että ratkaistu on, mutta yhtään kirjaintakaan ei ole paperilla.
Siis vartissa ei ristikko täysin täyty.
82. jj27.10.2014 klo 17:06
Linnanherrahan se Siinä. Muttei tottisalmelta...
83. etsivä27.10.2014 klo 17:26
Kakelle sivupersoonineen (Kommentoija, *** ja ****), viestejä voi lähetellä älypuhelimellakin. Kommentoija-viestissä 24.10. kerroit palaavasi asiaan viikon kuluttua, siis olit jossain kauempana. Kyllä noiden neljön nimimerkin tekstit ovat niin yksi yhteen, ettei niitä ole mukaan muu kuin Kake Kortelainen ole voinit kirjoittaa. Kake sivupersoonineen huitsin nevadaan täältä!
84. veteraani27.10.2014 klo 17:31
Enpä ole tuota kyseistä HS-ristikkoa nähnyt, mutta joskus takavuosina enemmän ratkoessani pidin nyrkkisääntönä varsinkin helpoissa ristikoissa nopeutta kirjain per sekunti eikä siinäkään sovi jäädä kovin pitkään miettimään. Jos todellakin tuonkokoisen ristikon huitaiset varttituntiin niin seuraapa, milloin aletaan ensi vuonna ilmoitella seuraavien SM-ratkontojen alkukarsinnoista ja hakeudu joukkoon mukaan!
85. mm27.10.2014 klo 17:57
Tunnustetaan, että kysymys 16:17 tehtiin vähän kieli poskessa tarkoituksena kokeilla, kuka ehtii ensimmäisenä auttamaan.
En erehtynyt.
Kiitos kuitenkin.
86. jj27.10.2014 klo 18:24
Olin juonessa mukana. Tämä herra on joka viikko about kymmenessä ristikossa ollut jo kolmenkymmenen vuoden ajan.
87. Hups27.10.2014 klo 19:22
Vaikka kuinka kieli poskessa, tahallinen harhauttaminen on halpamaista. Ei sovi tähän säikeeseen.
88. **27.10.2014 klo 19:49
kyllä tuo Kake on niin rikas ja älykäs, wau. miten viitsiikin rahvaitten ristikoita ratkoa ja osallistua tavisten "keskusteluun". varmaan ihan unelma vävy. saattaa olla, että sihteeri sanelusta kirjoittaa .
89. Marle28.10.2014 klo 08:59
No niin. Tämän viikon triggeri oli siis "pölkkypää". Hiekkalaatikko-taso riittää.
90. ------28.10.2014 klo 10:02
Alakeskellä, decolteen vieressä, on möykky - mutta mikä? Onko ehkä kaalinpää, tournedos-pihvi vai marenki - en saa oikein selvää. Piilokirjaimeksi sopisi kai parikin konsonanttia, mutta mikähän olisi oikein ?
91. kaart28.10.2014 klo 10:49
------, mielestäni kumpikin sopii, ehkä se pihviin tuleva paremmin
92. EJlo28.10.2014 klo 10:50
----- Tuo viimeinen arvelemasi saattaisi olla lähinnä sen tuotteen olemusta. Pohdintasi vuoksi tarkastelin sitä sanaa ja luultavasti Nykänen antaisi miettimäsi kaksi keraketta siihen piiloruutuun, ja molemmat kuvaisivat samaa.
93. iso S28.10.2014 klo 10:52
Täällä on väitetty että ristikko ratkesi vartissa ja väitettä on myös epäilty: ei voi olla mahdollista. Spekuloin hieman, ottamatta kantaa kyseisen väittäjän uskottavuuteen.

Väitteen esittäjähän kertoi ratkoneensa yhdessä kaksoissiskonsa kanssa. Oletetaan, että yhteistä ristikkoa ratkoo kaksi hyvätasoista HS-ratkojaa, joista toinen on vasenkätinen ja toinen oikeamielinen. Vasuri aloittaa vasemmasta reunasta, toinen oikeasta. Harmaita pähkitään yhdessä ja keskikaistan täyttämisvastuu jaetaan vaikkapa niin että vasuri kirjoittaa yläosan ja toinen alaosan. Lopputulos on lähellä sitä että yksilösuorituksen aika puolittuu. Osittain kädet häiritsevät toisiaan, mutta osittain tulee apua sitä että toinen älyää nopeammin jotain kuin toinen, ja toisessa kohtaa käy päinvastoin. Kokemuksesta voin sanoa, että tämän ristikon pystyy ratkomaan alle puolessa tunnissa. Kaksistaan vartti on siis hyvinkin mahdollista, jos ja kun molemmat ovat nopeampia tai edes yhtä nopeita kuin minä. Sehän ei nuorilta ja notkeilta ole kummoinen temppu.

Muistellaanpa sitten ratkonnan SM-kisoja, joissa toimitaan valvotuissa olosuhteissa ja mukana on todellisia huippuratkojia (joitakin vielä nopeampiakin, mutta kilpailuhaluttomia saattaa olla olemassa). Kolmas välierä on melkoinen haaste kolmeen varttiin ratkaistavaksi, yleensä vajaa puolet pystyy siihen virheettömästi määräajassa. Juha Leinonen tempaisee puhtaan suorituksen noin 16-17 minuutissa, minulta menee luokkaa 40. Kun nämä suhteuttaa omaan ratkaisuaikaani HS-ristikossa, en hämmästyisi jos Juha suoriutuisi tästä 13-15 minuutissa yksin, varsinainen kone kun on.

Olkoon vartti totta tai tarua, mutta kaikki puolen tunnin alittajat voivat lähteä yrittämään tulevan alkuvuoden SM-kisoihin. Voivat siellä näyttää miten kynä kulkee kun kilpailun paine on päällä. Joitakin se kangistaa, joitakin kannustaa. Mukava ja hyvähenkinen tapahtuma joka tapauksessa, samalla tilaisuus jutella yhteisen harrastuksen jakavien kanssa. Lisäksi kilpailun taso ja arvo kasvaa, kun mukaan saadaan mahdollisimman hyvätasoinen joukko.

Huom: valehtelijat älkööt vaivautuko! Kisassahan on valitettava porsaanreikä. Mukaan pääsee 100 nopeimman ajan ilmoittanutta kolmannesta alkuerästä. Ei ole mitään keinoa tarkistaa, ovatko kilpailijat ratkoneet itse ja ilmoittamassaan ajassa. Itse kisassa kyllä veri punnitaan ja siellä voi sitten enintään selitellä huonoilla kilpailuhermoilla.
94. [O]28.10.2014 klo 11:22
[iso S.

Kiitos herkullisesta kirjoituksestasi!!!
On täällä joskus jotain luettavaakin, siinä toivossa käyn välillä selailemassa.]
95. Öö28.10.2014 klo 14:06
iso S
Todella mahtavaa aprikointia.
96. iso S28.10.2014 klo 18:12
[Kiitoksia paljon, hyvä kun kelpasi. Samalla kannustan muita: jos täällä on vain joskus jotain luettavaa, niin sitä useammin on kirjoitettavaa. Siis luettavaksi kelpaavaa. Sellaista suoltakaamme ja asialinjaa puoltakaamme, hyväntahtoista huumoria unohtamatta ja ilkeilyyn lankeamatta. ]
97. etsivä28.10.2014 klo 18:25
Iso S, viisasta tekstiä!
98. Jondalar28.10.2014 klo 18:49
Iso S:n analyysit olivat keskustelun suola silloin, kun vielä keskusteltiin.
99. Virkku29.10.2014 klo 11:13
Palaan vielä keskusteluun 28.10. klo 10.02 (------), klo 10.49 (kaart) ja 10.50 (EJlo) tummasta vihjeen "mötikästä". Olisiko se kuohkea pulla vaiko ei sitkeä sisäfilepihvi tai jotain muuta. Siinäpä valinta, kun kaksi konsonanttia sopisi. Voihan olla, että molemmat ovat käypäsiä.
100. etsivä29.10.2014 klo 12:14
Virkku, menee siihen sisäpihviosastoon
101. Tuike30.10.2014 klo 08:23
Onko teille muille käynyt niin , ettei voittorahoja kuulu eikä näy?
Olen kaksi kertaa reklamoinut, mutta mitään ei ole tapahtunut. Vaikka kyse ei ole isosta summasta, olen tosi ällistynyt HS:n tavasta toimia. Kuinka kauan pitää odottaa?
102. etsivä30.10.2014 klo 08:50
On omakohtaista kokemusta palkintorahan "katoamisesta". Odottelin sitä 20-kymppistä pari kolme kuukautta tarkistellen tiliäni silloin tällöin. Vihdoin älysin kelata tilitapahtumia ihan siihen tuloksen julkaisupäivään ast, ja sieltä se kaivattu raha löytyikin. Siis HS oli toiminut välittömästi.
103. Tuike30.10.2014 klo 09:06
Olen kelannut tilitapahtumiani takautuvasti kymmeniä kertoja. Ei vain löydy rahoja. itsekin olen saanut rahat aikaisemmista voitoista julkaisupäivänä. Nyt ei ole näin käynyt.
104. Juho30.10.2014 klo 09:21
Tuike, muistanet nykyisen edellytyksen: tilinumero IBAN muodossa.
105. Tuike30.10.2014 klo 09:27
Kyllä , muistan. Ja kuten sanoin , on toiminut tähän asti. Nyt olen ymmälläni.
106. ***30.10.2014 klo 10:40
Ehkä jj voisi autella?
107. etsivä30.10.2014 klo 12:30
***/Kake Kortelainen, yrittää nyt kaikin tavoin päästä kiinni jj:hin. Ei nyt muuta keksi!! jj:hän ei ole kirjoittanut halaistua sanaa tuosta ristikkopalkintorahasta.
108. Seitenvitonen30.10.2014 klo 13:48
etsivä,
Olisikohan mahdollista, että Kake K. ja *** olisivat eri henkilöt?
Tämän säikeen lukijoissa kun saattaa olla muitakin n.s. konnia?
109. etsivä30.10.2014 klo 15:29
Seitenvitoselle, kyllä ovat Kake, ***, **** ja Kommentoija niin yksi yhteen, että arvioni yhdestä ja samasta kirjoittajasta ei ainakaan koko ryhmän osalta ole mennyt pieleen. Kirjoitustyylit ovat niin samankaltaiset, että voivatko eri henkilöt niin täysin suoltaa samanlaista tekstiä!! Nyt Kake hyrisee mielissään, kun hänen persoonaansa täällä arvuutellaan. Innolla odottelen kommenttia. Huomenna alkaa uusi HS-säie, mikähän on Kaken avaus sinne?
110. miksi, ah miksi30.10.2014 klo 15:50
Siis tämä teitä kiinnostaa? Tuntuu että on melkein ainoa puheenaihe enää.
111. etsivä30.10.2014 klo 16:26
Niin, tämä kyseinen henkilöhän ei millään tavoin kuulu näiden HS-ristikkokeskusteluje asiayhteyteen. Ihmettelen vain, kun hänellä kertomansa mukaan tuntuvat ainakin maalliset asiat (varakas herra/henkilö, maat ja mannut on myös ulkomailla, kielitaitoa, lahjakkaat lapset ym.) olevan kunnossa, miksi hän hyökkää toisten henkilöiden kimppuun erittäin asiattomin sanankääntein. Täällä muut tavallisemmat ratkojat yrittävät pakertaa kukin omien kykyjensä mukaan näitä mukavia HS-ristikoita ja ko. henkilö lyttää heidät täysin. Ei taida sitten kaikki kuitenkaan olla kohdallaan hänellä. Olen seurannut näitä keskusteluja vajaan vuoden verran, täytellytkin ristikoita, kysellyt vihjeitä ja antanutkin niitä. Nyt enää ainakaan vihjeitä ole kysellyt, joitakin silloin tällöin antanut. Tämä puheena oleva henkilö on mellastanut täällä koko sen ajan, kun olen tätä palstaa seurannut. Ei taida purra mikään kyseiseen häirikköön. Tämä vain tiedoksi uudemmille ratkojille, jotka ovat tulleet mukaan ja ihmetelleet ja mahdollisesti pahoittaneet mielensä. Tämä tarina päättyy nyt tähän!
112. jj30.10.2014 klo 16:41
Ylläpito kertoi kesällä, en muista numeroa, että useampia nimimerkkejä oli samasta iposoitteesta. Uskon, että toimimalla siten ettei häiriköitsijää noteerata, voidaan minimoida tämän aggressiot. Ehkä pitemmät poissaolot kertovat, että on terveitäkin kausia, hänellä. Who knows, indeed.
113. Seitenvitonen30.10.2014 klo 18:29
jj,
Kun suuren tietomääräsi lisäksi osaat tuota amerikankieltäkin, kertoisitko meille kansakoulun käyneille, mitä nuo kolme viimeistä sanaa merkitsevät suomeksi?
114. Pipsa30.10.2014 klo 21:22
Kakesta nimeltään Kortelainen sen verran, että kun teitä Kakeen suivautuneita ei saada pieteetillä vaikenemaan päivittelyistänne, jokikinen kannanottonne antaa Kakelle lisää puhtia.

Olen vähän taipuvainen olemaan sitä mieltä, että tämä palsta ennen Kakea olikin riutumaan päin.

Kakehan antaa jytyä tänne, meistä muista on kiinni se, minkä verran Kake saa tilaa täällä.

Olen taipuvainen mielipiteeseen,että Kake olisi jo aikaa sitten vaiennut, ellei hän olisi niin ilmiselvästi ja karrikoiden tassutellut joidenkin tämän palstan vakiolijoiden varpaille. Minusta Kaken täytyisi antaa toteuttaa itseään. Ei se ole meilotä pois. Maailmaan mahtuu myös Kake Kortelainen, kuin myös me kaikki :).
115. [O]30.10.2014 klo 22:19
[Pipsa.

Pitänee mainita, että mainitsemasi K.K. ei kertaakaan "tassutellen" astunut varpailleni.
Totta on, että tämä palsta oli riutumaan päin, siksi ei enää kiinnosta, kun korkeintaan joskus piipahtaa! :) ]
116. Marle30.10.2014 klo 22:38
Seitenvitonen, jj:n puolesta vastaan...vai pilailetko vain...kuka tietää, tosiaan. No, suora käännös joka tapauksessa tuossa ed. virkkeeni lopussa!
117. Mansesta moro31.10.2014 klo 10:24
Etsivälle on tullut Kakesta oikein pakkomielle. Vainoharhaista kakefobiaa! Miten sinun oloasi vaikeuttaa, vaikka joku kirjoittelisi 10 eri nimimerkillä?
118. fedor31.10.2014 klo 11:07
Eräskin tuskin tassuttelee, ennemmin sotilassaappaiden kopse ärtyisin marssiaskelin tallaa alleen erilaisuuden, moninaisuuden. Taidanpa olla ainut, joka tällä palstalla tassuttaa …olenhan sentään koira.
119. Yllläpito31.10.2014 klo 16:36
Seitenvitosen olisi syytä pysyä oikeassa nimimerkissä. Me emme katsele hyvällä näitä ikinuoria.
120. Seitenvitonen31.10.2014 klo 17:29
Ylläpito,
Tunnustetaan: olin se nimimerkki mm (27.10 klo 16:17 ja 17:57)
Jälkeenpäin harmitti. Mutta yritän parantaa tapani, jos se enää tämänikäiseltä (82v.) onnistuu.
Seitsemän vuoden aikana on ollut mukava tutustua erilaisiin nimimerkkeihin, ja porukasta on jäänyt monia hyviä tyyppejä, joita on jäänyt kaipaamaan.
Mutta nykyinen kysymys/vastausosasto paljastavine vihjeineen
ei tunnu hyvältä.
121. Eki31.10.2014 klo 21:59
Oikea ylläpito ei ole täällä kyllä mitään kommentoinut. Kuka lie tuo kolmeälläinen.
122. Kake Kortelainen31.10.2014 klo 22:14
Lämmin kiitos Pipsalle, joka toi mielipiteellään esiin fiksuutensa ja naisellisen näkemyksensä. Ehkä meidän mörököllien on syytä ottaa Pipsasta mallia. Tämä palsta ei ole lainkaan riutunut, päinvastoin. Ehkä muutamat tyypit ovat saaneet hiukan nenilleen, mihin eivät ole tottuneet.

Keskustelu jatkukoon ilman että palstan vanhat herrat kokevat seurakunnan riuduttavan heitä.
123. hn2.11.2014 klo 09:43
Voisiko joku antaa vinnkejä tuohon 1954 tapahtumaan?
124. Motti2.11.2014 klo 09:59
Silloin tehtiin ympäri maailmaa havaintoja ulkopuolisten visiiteistä planeetallemme. Siitä kimmokkeen saaneena joku teki jekun Suomessa käyttäen lintua apuna. Ainakin pimeällä oli varmasti aika hämäävä näky.
125. Virkku2.11.2014 klo 10:15
hn. Motin vihjeeseen lisäisin vielä mainintani 26.10 klo 6.17. Todennäköisesti lapset tekivät tämän jekun Pohjanmaalla, ja joihinkin " ilmiö " meni täydestä.
126. Ananias3.11.2014 klo 12:14
Mukava, helpohko ristikko, joka tasoltaan houkuttaa uusia "jäseniä" ja voi toisaalta olla liian kypsää kauraa ratkontaa pitkään harrastaneille.
Yksi kohta vaan karseeraa: Ison H:n vieressä, OSA-ruudukossa on kaksi tutilta tai kaarnaveneeltä näyttävää esinettä, joiden ratkaisusanaa Rehellinen Lapin Mies ei kyllä käsnää.
127. kaart3.11.2014 klo 12:17
Ananias. Kääntele vähän.
128. Motti3.11.2014 klo 12:20
Kuva on " ylösalaisin " . Syksynsatoa.
129. Ananias3.11.2014 klo 12:26
kaart ja Motti:
"Kaikki on helppoa niin kauan kunnes se pitää itse tehdä" ja toisaalta, "Lopputuloksen nähdessään ei voi käsittää, mikä sen tekemisessä on ollut niin vaikeaa".
Näiden asiaanliittymien aforismien muodossa kiitos teille !
130. kaplas5.11.2014 klo 10:54
Tosiaan ihan hauska se alavieska 1954! Ristikkokin myös ok
131. kaplas5.11.2014 klo 11:11
[Lueskelin myös keskustelua: minusta(kin) 15 minuuttia kuullostaa aika vitsiltä. Olen täyttänyt näitä jo "valovuosia" ja en yhdellä istumalla juurikaan näitä täyteen saa.. ]
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *