8164. SK 37

mj3.10.2014 klo 19:38
Mitähän tuo SK 37 piilosanan vaakasuoran 11 ratkaisusana "sitkaus" tarkoittaa?
2. Marco Poloinen3.10.2014 klo 20:19
Ainut mieleen tuleva on kylvötyössä 'sitkaimella' tehtävä ajolinjan rajaus. Siis jos sanasi on oikein.
3. Maikki3.10.2014 klo 20:25
On ratkaisu tänään julkaistun mukaan oikea.

Tässä lienee murre-ero. Omassa kielessäni se tarkoittaa samaa kuin sitkeys. Tietämättömille kerron vielä vihjeenkin NÄEN TUSKASI RUOKAPÖYDÄSSÄ.
4. Marco Poloinen3.10.2014 klo 20:41
Vihjeen perusteella noin lienee. Vaikka savon murre on (muiden mielestä) outouksia täynnä, tuota versiota en muista kuulleeni.
5. Maikki3.10.2014 klo 20:43
Maillä puhutaan sitkaasta lihasta. Mutta minähän en hallitse mitään murretta puhtaana, sotkua Oulussa ja Lapissa puhutusta kielestä!
6. mj3.10.2014 klo 20:56
Minulle outo sana. Kun ratkoin tuota piilosanaa, eikä pystyyn tuleva sana, josta tuo sanan alkukirjain s muodostui ollut vielä valmis, niin laitoin ko sanaksi "tiskaus", joka muodostui kanssa tuskasi -sanan kirjaimista. Oli kai mielessä ruokapöydän likaiset astiat...
7. mj3.10.2014 klo 20:56
Minulle outo sana. Kun ratkoin tuota piilosanaa, eikä pystyyn tuleva sana, josta tuo sanan alkukirjain s muodostui ollut vielä valmis, niin laitoin ko sanaksi "tiskaus", joka muodostui kanssa tuskasi -sanan kirjaimista. Oli kai mielessä ruokapöydän likaiset astiat...
8. iso S3.10.2014 klo 23:08
Minusta sitkas kuulostaa hämärästi tutulta. Nykänen tuntee hakusanan sitkas ("tavallisemmin sitkeä"). Käyttöesimerkkinä mm. Kiannon tekstiä: "ihmiset sitkaimmassa iässään." Netistä löytyy jonkin verran esimerkkejä, kun hakee "sitkas kuin". Haku sitkaus haukkaa tyhjää. Google tarjoaa sitkaasti Alaskan Sitkaa, joka on pinta-alaltaan USA:n suurin kaupunki ja asukasluvultaan (9000, juuri niin, yhdeksäntuhatta) Alaskan neljänneksi suurin.

Sitkaus ei ole Nykäsessä hakusanana, mutta on luontevasti johdettavissa sitkaasta. Verbit sitkastaa ja sitkastua mainitaan.
9. f5.10.2014 klo 09:47
kaikki sanat on johdettavissa tyhmälle laatijalle, muuta ei välttämättä oiken. lopettakaa tuo.
10. Juha N5.10.2014 klo 12:51
Sitkas on erinomaisen tuttu itselleni - niin tuttu, että ihmettelen yllä olevaa keskustelua. Pihvi on sitkas, kun siihen eivät pysty veitsi saati hampaat. En tiennyt tätä sanaa murteelliseksi.

Sanokaapa te, jotka sanan tunnette, oma murreympäristönne. Omani on Keski-Lappi. (Ja Maikki on siis Oulun seudulta?)
11. Marco Poloinen5.10.2014 klo 13:14
Jos Googlesta voi päätellä niin Lappiin tie vie...
12. Maikki5.10.2014 klo 14:17
Oma murteeni tulee varmaan oululaisten vanhempien seurauksena. Itse olen syntynyt ja kasvanut täällä Lapin suurimmassa...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *